Adwords byrå

AdWords er Googles annonsesystem, der hvem som helst kan gå inn og by på annonseplass koblet til spesifikke søkeord. Med Google AdWords kan annonsører nå personer som aktivt søker etter deres produkter eller tjenester. I det følgende vil vi fortelle litt om Google Adwords og Omega Medias tilnærming til PPC-annonsering.


Cirka 20-30% av alle som gjennomfører et tekstsøk i Google klikker på annonsene (Gjennomsnittlig CTR for én tekstannonse i søkeresultatet er rundt 2%). De resterende klikker på de organiske søkeresultatene. På enkelte søk med høy kjøpsintensjon kan imidlertid klikkprosenten på de betalte annonsene være opptil 65%.

Tekstannonsene i Google AdWords består av en overskrift med en hyperlink på maksimalt 25 tegn, to linjer med beskrivende tekst på maksimalt 35 tegn hver, samt en linje med adressen til annonsørens internett side. I tillegg kan man utvide annonsen med ulike tillegg, så som lenker, telefonnummere, slagord og mer.

Google AdWords er basert på en PPC-modell, dvs. Pay-Per-Click. Av den grunn omtales AdWords-annonsering ofte bare som PPC eller eventuelt søkemotormarkedsføring. AdWords er Googles hovedinntektskilde og står for over 70 % av selskapets totalinntekter.

På Google AdWords betaler annonsøren kun hvis noen klikker på annonsen, og ikke når annonsen vises. Rangeringen av annonser blir avgjørt av flere elementer – blant annet hvor mye annsonsøren er villig til å betale per klikk, historisk klikkrate, samt kvaliteten og relevansen av annonsen og den tilhørende landingssiden. Kombinasjonen av disse faktorene måles i en såkalt QualityScore, som er grunnlaget for den endelige rangeringen av annonsen. Desto høyere QualityScore, desto høyere vil annonsen rangere i søkeresultatet.

AdWords er et godt tillegg til øvrige digitale markedsføringsaktiviteter, så som søkemotoroptimalisering (SEO) og annonser på sosiale medier, Facebook eller lignende.

Omega Media og AdWords

Som et av Norges ledende AdWords-byråer har vi i Omega Media jobbet profesjonelt med AdWords og PPC-annonsering siden 2005. Våre spesialister er Google-sertifiserte på en rekke områder og eksperter på å øke konverteringene på din nettside. Omega Media er registrert Google Partner. Kontakt oss i dag, så kan vi snakke nærmere om hvordan vi kan hjelpe deg skaffe flere kunder gjennom Google AdWords.

Har du allerede et AdWords-byrå?

I så tilfelle tilbyr vi en gratis gjennomgang av din AdWords-konto for å se om det eksisterende byrået har utnyttet alle mulighetene som ligger i Google-plattformen. Det viktigste vi ser etter når vi gjør en kvalitetsvurdering av en Adwords-konto er:

  • Har byrået satt opp konverteringssporing i enten Google Adwords eller Analytics?
  • Er konverteringsprisen akseptabel? (vi har sett eksempler hvor kunden betaler 15.000 kr i Adwords-annonsering for å trigge en konvertering verdt 400 kr)
  • Har byrået satt opp remarketing, slik at man enkelt kan målrette annonser mot selskapets kunder eller besøkende til nettstedet?
  • Har Adwords-kampanjene gjennomgående høy QualityScore?
  • Er Adwords-kontoen tilstrekkelig optimalisert, og har byrået satt opp viktig tilleggsfunksjonalitet som annonsetillegg, Google Shopping, dynamisk retargeting, m.m.?
  • Er kontoen vedlikeholdt på ukentlig basis?
  • Benytter kontoen seg av negative søkeord, for å filtrere vekk uønskede søk?

En Adwords-konto er som en plante; den må vannes og pleies regelmessig for å blomstre – men gjør man ting rett, så er resultatet en vakker kreasjon. Vi elsker Google Adwords og PPC-annonsering – snakk med oss hvis du vurderer å bytte byrå.

 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Please leave this field empty.

Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.