Slik lager du et budskap som selger på Facebook

En svakhet går igjen i mine klienters annonser på Facebook: Et dårlig utformet budskap.

Opplever du at nettsidene dine har lav konverteringsrate, dårlig relevansscore eller at annonsekampanjene på Facebook ikke når målene du har satt? Sjansen er stor for at budskapet du prøver å selge inn, ikke når frem.

I denne artikkelen vil jeg drøfte hvorfor tusenvis av bedrifter velger feil annonsetekst og hvordan det kan fikses.

Den største feilen på Facebook …

… er at bedriftene prøver å nå absolutt alle.

De prøver å nå «kalde» interessenter (leads)

De prøver å nå «varme» interessenter

De prøver å få eksisterende kunder

De prøver å nå alle

Og der har du problemet. Det er for mange salgsargumenter, og for lite ivaretagelse og forståelse av annonsemediet.

Om morgenen, når du har tørket søvnen ut av øynene, slår du på mobilen. I innboksen ligger allerede mail fra et par firmaer som prøver å selge produkter eller tjenester. Så scroller du ned nyhetsmeldingene på Facebook, sjekker Twitter og Instagram – og overalt ser du bedrifter som vil selge deg noe.

Skrur du på radioen, tv-en eller surfer du rundt på internett er det konstant bedrifter som ønsker å presentere salgsargument etter salgsargument.

Trolig legger du ikke merke til det en gang, for i vårt forbruker- og konsumentsamfunn er det som om hjernen har lært seg å omgå alle irrelevante meldinger.

Slik setter du opp det rette budskapet på Facebook (og alle andre plattformer)

Å komme med salgsargumenter til potensielle kunder (prospects) eller aktiv interesserte (leads) vil ikke ha noen verdi. De stoler ikke på deg ennå.

Når jeg jobber med klienter råder jeg dem til å starte med å gjøre potensielle kunder oppmerksom på produktet/tjenesten og deretter gi opplæring eller annen informasjon rundt produktet. Først når det er gjort er tiden inne for å presentere salgsargumenter.

Vekke oppmerksomhet

Tenkt deg at du scroller ned på Facebook-siden din og ser en annonse for joggesko eller en mobiltelefon. Du har aldri før hørt om merket. Ville du kjøpt joggeskoene eller mobilen på impuls? Sannsynligvis vil du enten ignorere annonsen eller du vil ønske å undersøke merket nærmere. (De fleste ignorerer fullstendig).

Når du forsøker å nå potensielle kunder (cold prospects, folk som ennå ikke har respondert på merkevaren på Facebook eller på bedriftens hjemmeside) bør ikke annonsen være full av salgsargumenter. Den bør ganske enkelt bare gjøre den potensielle kunden oppmerksom på merkevaren din og hvem du/bedriften er.

Som eksempel trekker jeg frem dette Facebook-innlegget fra Nivea. Det er en kort video som viser en mor og hennes sønn som bruker et av Niveas produkter.

 

Velg rett budskap når du laget annonser på Facebook

 

Det er ingen salgsargumenter her, heller ingen lenke som sender deg rett til en nettbutikk. Nivea ønsker rett og slett å nå potensielle kunder som ennå ikke er i en overveielsesfase. Det gjør de ved å la folk vite om produktet samtidig som de forteller en historie.

Lære opp/bygge tillit

Straks en potensiell kunde er blitt klar over bedriften, blir de betraktet som en interessent (warm lead). Personen har samhandlet med merkevaren og om de ble spurt kunne de si noe om hva slags produkt det er.

Facebooks annonseverktøy lar deg velge målretting mot egendefinert publikum. Dette verktøyet lar deg gruppere de som har sett din annonse i oppmerksomhet-kategorien. Du gjør om denne gruppen til et privat publikum, og kan da servere akkurat denne gruppen det neste annonsebudskapet i din salgstrakt. Det neste budskapet bør være rettet mot lære opp nye kunder og å skape tillit.

Det læringsrettede annonsebudskapet bør innebære å gi en løsning på et problem den potensielle kunden har. Dersom du for eksempel selger elektriske barbermaskiner, bør du informere den potensielle kunden om at barbermaskinen din har langt batteriliv, at den er enkel å rengjøre eller at den gir en glattere barbering enn andre maskiner.

For å bygge tillit må du tilby noe av verdi for den potensielle kunden.

I eksempelet under ser du en Facebook-annonse for HubSpot. Firmaet tilbyr en rekke SaaS (Software as a Service)-verktøy for markedsføring. I annonsen reklamerer de for et blogginnlegg som gir kunnskap om myter rundt SEO (Search Engine Optimization, søkemotoroptimalisering).

 

Lag et budskap på dine Facebook-annonser som virker

 

Igjen ser du at det er blottet for salgsargumenter. Kun informasjon som forhåpentligvis oppleves som verdifull.

I et annet eksempel tilbyr Drop Ship Lifestyle en ebok som lister opp 187 nisjer som egner seg til dropshipping – nettbutikk uten varelager.

Lag Facebook-annonser med et budksap som når frem.

 

For å få eboken, må den potensielle kunden gir fra seg sin epostadresse. (Og det er også da de vil motta salgsargumentene).

Salgsargumentet

Du ville ikke fridd på den første daten, og du bør heller ikke be personer som viser en første interesse om å kjøpe produktene dine. Først bør du jobbe for å få den potensielle kundens oppmerksomhet, få en første introduksjon til ditt varemerke ved å tilby relevant informasjon, og til sist kan du komme med salgsargumentet ditt.

Ettersom den potensielle kunden allerede har mottatt og absorbert to budskap før du kommer med salgsargumentet, og har bygget opp kunnskap og tillit, er det mer sannsynlig at han/hun vil handle slik du ønsker.

I eksempelet med Drop Ship Lifestyle vil den potensielle kunden bli servert salgsargumentene etter at den gratis eboken er lastet ned.

 

lag annontekster som fungerer på Facebook.

 

HubSpot gjør det samme når de tilbyr 20 % rabatt på deres samlepakke på SaaS-tjenester.

 

fb messaging 5

 

Hadde disse to bedriftene kommet med sine salgsargumenter ved første kontakt, ville jeg antagelig bladd forbi annonsene fordi:

  1. Jeg ville ikke hatt tillit til noen av dem
  2. Jeg ville hatt for lite kjennskap til produktet eller tjenesten de yter til å ville trekke kredittkortet.

Nå er det din tur

Hver eneste Facebook-kampanje må ha en definert salgstrakt. Som et minstekrav må salgstrakten inneholde disse forskjellige budskapene:

  • Oppmerksomhet
  • Informasjon og bygge tillit
  • Salgsargument

Hvor mange lag du behøver i din salgstrakt avhenger av forretningsmodellen, produktet og om du jobber med B2C eller B2B. Hvis du for eksempel selger eksklusive produkter (over 10.000 dollar) er det nødvendig å fokusere markedsføringen på oppmerksomhet og informasjon for å bygge tillit til dine fremtidige kunder.

Er det tilfellet, bør salgstrakten din ha 5,6,7 eller flere lag

For mer ordinære produkter (200 dollar eller mindre) er det ikke nødvendig å bruke så mye tid på disse elementene, ettersom kjøpsbarrieren er lavere.

Hva er budskapet i dine Facebook-kampanjer akkurat nå? Kaster du deg over potensielle kunder med et irriterende frieri, eller bruker du tid og lar dem bli kjent med deg før du stiller det avgjørende spørsmålet?

 

 


Godt webdesign kan øke konverteringsraten.

Tre designtips som vil øke salget

– Gullfisker har større evne til å holde konsentrasjonen enn mennesker. Det var en av konklusjonene i en studie utført på oppdrag fra Microsoft. Den viser at etter sosiale medier og smarttelefoners inntog klarer folk normalt å holde konsentrasjonen oppe i åtte sekunder, mens en gullfisk antas å kunne holde fokus i ni sekunder.

Å få brukernes oppmerksomhet er ingen lett oppgave, å beholde den er enda verre. Uansett om du bruker sosiale medier, søkemotoroptimalisering (SEO), AdWords eller bruker gjesteblogger til å fortelle verden om din merkevare, er du avhengig av at folk  kommer til din hjemmeside.

Dersom hjemmesiden din ikke oppfyller enkle krav til godt design, kommer ikke nettgjestene dine til å oppføre seg slik du hadde tenkt eller håpet.

Ikke bare vil du gå glipp av salg, men annonsekampanjene vil gi en dårlig avkastning.

Her er tre råd for godt webdesign som utviklerne har en tendens til å glemme:

1. Forstå forskjellen mellom mobil og pc

Dette er den mest alvorlige, og dessverre ganske vanlige, feilen utviklere gjør:  Å anta at det det ikke spiller noen rolle for designet om nettrafikken kommer fra mobil eller pc/nettbrett.

Det spiller en stor rolle.

Kunder som kommer til hjemmesiden fra en smarttelefon oppfører seg helt annerledes enn brukere som sitter på en pc.

Som et eksempel kan vi se på grafen fra Monetate. I studien de har utført har de sammenlignet konverteringer og hyppigheten av klikk på «Legg i handlevogn» på smarttelefon og pc. De som bruker desktop er langt mer villige til å handle enn de som bruker mobil.

 

De som sitter på desktop er mer tilbøyelige til å handle enn de som er på mobil.

 

Å se på forskjellige produkter, legge mange varer i handlekurven og sjekke ut/betale er mye lettere når man sitter på en stor pc-skjerm med mus og tastatur enn når man sitter og fikler med en 6 tommers mobilskjerm.

Betyr det at du ikke skal bry deg om mobilbrukerne? Langt derifra! Halvparten av all internettrafikk er i dag fra mobil.

 

Det du må gjøre er å se på nettsiden din fra en kundes ståsted – altså fra en mobil. Besøk hjemmesiden din fra flere forskjellige typer smarttelefoner og utfør handlinger som:

  • Opprett en konto
  • Søk etter et produkt
  • Legg varer i handlevognen
  • Tast inn betalingsinformasjon
  • Gjør endringer i handlevognen

Identifiser de prosessene som er klønete å utføre på mobil. De fleste markedsførere legger inn test-ordre og sjekker hjemmesiden når de sitter på en desktop. Det til tross for at størsteparten av trafikken de tester for kommer fra mobil.

Tips: Dersom du har markedsføringskampanjer som er rettet mot både mobil- og pc-brukere bør du vurdere å utvikle unike webdesign for hver enhet. Bare slik kan du forsikre deg om at hver enkelt bruker får en god erfaring med hjemmesiden din.

Du bør for eksempel vurdere bildebruk. En hjemmeside ment for mobil vil gjerne laste raskere og fungere bedre med færre bilder/animasjoner enn en hjemmeside ment for pc.

2. Ikke dropp søkefeltet

Jeg startet artikkelen med studien som viser at mennesker har lavere konsentrasjonsevne enn gullfisken. Så hvorfor gjør vi det så vanskelig å søke opp informasjon på hjemmesidene våre? En fundamental feil innen webutvikling, spesielt dersom det gjelder e-butikker, er et dårlig plassert søkefelt. Eller enda verre: Overhodet intet søkefelt.

En studie fra Screen Pages viser at kunder som bruker en nettsides søkefelt genererer høyere omsetning enn kunder som ikke bruker søkefeltet.

 

webdesign som inkludering av søkefelt på siden gir økt salg.

 

Dersom nettstedet ditt er bygde opp rundt mange forskjellige sider eller kategorier, er et optimalisert søkefelt en nødvendighet. Slik kan kundene dine finne det de leter etter på en rask og effektiv måte.

 

3. Fjern skillet mellom webutvikling og markedsføring

Leder du en mellomstor eller stor bedrift er det sannsynlig at du har flere avdelinger som jobber med hver sine oppgaver. For eksempel har du kanskje et team med webutviklere som drifter bedriftens nettsted og apper. Og et annet team eller et byrå som driver med markedsføring.

Et bra webdesign handler ikke bare om raske lastetider, ryddige fonter eller pent plasserte moduler. Det handler vel så mye om brukeropplevelsen på tvers av plattformer. Lages det en annonse som fører brukerne videre til en landingsside, må det være samsvar i designet på annonse og landingsside.

I eksempelet under reklamerer GoDaddy for billige domener.

 

Gjennomtenkt webdesign øker salget. På bildet reklameres det med billige domener. Gjennomgangsfargen er grønn.

 

Klikker du deg inn på landingssiden vil denne ha noe av den samme teksten, fargene og logo. Slik opplever kundene en sømløs overgang fra en plattform til en annen. Tenk deg at en kunde klikker på annonsen og kommer til en side som hadde rød bakgrunnsfarge eller hvor logoen var rød i stedet for grønn. Kunden ville oppleve dette som useriøst og klikker på «tilbake»-knappen fordi ett eller annet ikke føles riktig.

 

Webdesign øker salget. Landingssiden ligner på annonsen som førte kundene til nettstedet.

 

Marketo bruker det samme bildet og den samme fargen både på annonsen  og på landingssiden.

 

Gjennomtenkt webdesign øker salget. Også denne bedriften har lagt vekt på at annonse og landingsside skal være like.

 

Gjennomtenkt webdesign øker salget. Også denne bedriften har lagt vekt på at annonse og landingsside skal være like.

 

Godt webdesign handler ikke bare om nettstedet alene. De metodene du bruker for å lede trafikk til siden din må også stemme overens med designet, slik som vist i de to eksemplene over.

Oppsummering

På internett finner man et utall artikler som handler om spesifikke plugins som skal gjøre nettsiden  raskere, eller om hvor du skal plassere din call to action for å oppnå flest mulig konverteringer. Men få steder vil nevne rådene jeg ga over.

Logg inn på din Google Analytics-konto og sammenlign konverteringsrater for mobil og desktop. Deretter sjekker du websiden din fra forskjellige enheter og noterer deg svakheter som må fikses. Optimaliser søkefeltet og plasser det på et godt synlig sted. Kundene din må enkelt kunne søke opp  produktet de er ute etter.

Og til slutt: Gå gjennom annonsekampanjene som pågår eller som skal settes i gang. Passer bilde, tekst og design med uttrykket til landings-/produktsiden kundene blir ledet til?

Det tar ikke lang tid, og du behøver heller ikke å være en ekspert i webutvikling, for å gå gjennom de tre rådene.

 


Twitter, Instagram, Facebook og You Tube brukes som markedsføringskanaler gjennom opinionsdannere.

Influencer marketing: Slik gjør du det

Influencer marketing, påvirkning gjennom opinionsdannere, er et av det hotteste buzzordene i 2017. Det er det god grunn til.

Inntil nylig var det bare de aller største merkevarene som brukte opinionsdannere til markedsføring. Det skyldtes de voldsomme kostnadene.

I dag er historien en annen. Det har aldri vært enklere, billigere eller mer effektivt å benytte seg av opinionsdannere for å nå bedriftens markedsføringsmål.

I denne artikkelen skal jeg skrive om hvor og hvordan du finner frem til opinionsdannere, influencers, og hvordan du danner et vinn-vinn-samarbeid som varer.

Hva er influencer marketing?

Influencer marketing kan oversettes til markedsføring gjennom opinionsdannere.

En opinionsdanner, influencer, er et subjekt, som oftest en person, som har et publikum.

Skuespillere er opinionsdannere.

Bloggere er opinionsdannere.

Nettsider er opinionsdannere.

Kjendiser er opinionsdannere.

Etter at NRK mistet markedsmonopolet, og før Netflix og Apple TV ble allemannseie, ble vi alle eksponert for markedsføring gjennom opinionsdannere på tv. Store merkevarer betalte store summer til idrettshelter og kjendiser for at de skulle anbefale et produkt eller stille opp i en reklame.

I dag er måten vi konsumerer innhold på blitt radikalt forandret. Vi er ikke like tilbøyelige til å være lojale mot en merkevare, uansett om en kjent skuespiller eller sanger anbefaler produktet.

I dette skiftet har sosiale medier en stor og avgjørende rolle. Personlige bloggere, YouTubere, personligheter med Instagram/Twitter-kontoer og Facebook-sider har potensial til å nå flere millioner – hver dag.

Hver opinionsdanner har sitt eget publikum som legger vekt på hans/hennes mening. En merkevare som kobler seg sammen med den rette opinionsdanneren, vil nå nye kundegrupper for en brøkdel av prisen det koster å leie inn idrettshelter eller andre kjendiser.

Tre kategorier opinionsdannere på sosiale medier

Vi kan dele opinionsdannerne på sosiale medier inn i tre forskjellige grupper. Jeg vil også si noe om norske forhold:

  1. Nykommerne
  2. Halvveis der
  3. Proffene
  4. Norske forhold

Nykommerne

Disse har typisk færre enn 10.000 følgere. 10.000 kan kanskje høres mye ut, men tar du hensyn til den sosiale plattformens algoritmer og engasjementscore, krymper det mulige publikummet vesentlig.  Det er rett og slett ikke nok til at en merkevare/bedrift skal bruke tid og penger på nykommerne.

Men – de er viktige å følge med på. Er du den første som tar kontakt når de har bygget opp et stort nok publikum, vil du gjerne få landet en gunstig avtale.

Influencer marketing eller markedføring gjennom opinionsdannere.

 

I dette eksempelet ser du tweeten til Bangkok Informer, som går under det jeg kaller en nykommer. Twitter-kontoen følges ikke av så mange, men det kommer nye poster hver dag og en skal ikke se bort fra at kontoen vil ha mange følgere om ett år eller to.

Halvveis der

Dette er opinionsdannere som har mer enn 50.000 følgere, men mindre enn 500.00. Antagelig er det noen merkevarer som allerede er interessert i personene, men verdien er ennå uklar. Vil de vokse videre, eller vil interessen dale?

I eksempelet under ser vi Instagram-kontoen til Expert Vagabond. Han er en opinionsdanner innen reiseliv og har klart å få mange følgere. Hans tilhengerskare vokser dessuten for hvert eneste bilde han legger ut.

 

Influencer marketing. Instagram som markedsføringskanal

 

Jeg synes det er fantastisk morsomt å jobbe med personer i «halvveis der»-kategorien. Du betaler for et innhold som hele tiden øker i verdi, uten at du må betale mer.

Proffene

Alle som har over 500.000 følgere må kunne kalles selve kremen av opinionsdannere.  Kjente merkevarer tar stadig vekk kontakt og de er bevisst sin egen verdi. De er gjerne tre til ti ganger dyrere å bruke enn personene i kategorien «halvveis der».

 

Influencer marketing. Markedsføirng gjennom opinionsdannere. You Tube vlogg.

 

Skjermdumpen over viser You Tube-kanalen til den kjente matbloggeren Mark Weins. You Tube-kanalen har nær 800.000 følgere, og hver av hans videoer sees av en halv million mennesker i gjennomsnitt.

Får du en avtale med ham om å vurdere restauranten din, vil omtalen nå en halv million mennesker i løpet av en måned. Kostnaden vil være noen hundre dollar eller et gratis måltid.

Norske forhold

Dersom du primært er ute etter opinionsdannere som er norsktalende, vil naturlig nok tallene se annerledes ut. Norsk er et lite språk i verdenssammenheng. En blogg som har under 3000 daglige lesere går under kategorien nybegynnere.  Mellom 3000 – 15.000 kan vi kalle «halvveis der» og bloggere som har over 15.000 unike, daglige lesere er blant toppsjiktet i Norge. En proff instagrambruker bør ha over 100.000 følgere, mens over 50.000 følgere på Twitter må anses for å være en solid tilhengerskare i Norge.

Blogglisten gir oppdatert visning av hvor mange lesre forskjellige norske blogger har

 

blogglisten kan du se en oppdatert liste over daglige, unike lesere. Vær oppmerksom på at det er bloggerne selv som melder interesse for å stå på listen.

Tvitre.no har en oversikt over de mest populære Tweet-kontoene i Norge.

I denne artikkelen fra Dagens Næringsliv (krever abonnement) er det en oversikt over de mest populære norske Instagram-brukerne.

Hvordan jobbe med opinionsdannere

Den typiske fremgangsmåten når en bedrift vil jobbe med en opinionsdanner er å tilby betaling for at merkevaren eller produktet blir nevnt som en del av en blogg, med en egen Instagram-post, et innlegg på Facebook eller en video.

Det vanligste er at bedriften ikke blander seg inn i arbeidet, men lar opinionsdanneren ta føringen i hvordan posten skal utformes.

En av fordelene ved å jobbe med opinionsdannere er at du kan gjenbruke innholdet de lager og tilpasse det din markedsføring. Se etter opinionsdannere som har vist at de kan lage fantastiske YouTube-videoer, fotografier eller blogger – og som faktisk får kommentarer og delinger.

Et raskt blikk på opinionsdannerens side vil vise deg hva han/hun kan. Expert Vagabond får så mye som 100+ kommentarer og 5000 likes på et enkelt, iøynefallende bilde.

 

Influencer marketing 4

 

Du må være bevist på engasjementet, for du ønsker ikke å jobbe med opinionsdannere som har mange følgere – men få som bryr seg.

Du må være transparent

Dersom du jobber med opinionsdannere for å markedsføre din merkevare eller ditt produkt, bruker du dem som en reklamekanal. Det er likestilt med å betale for en Facebook- eller Google-annonse.

For å unngå brudd på markedsføringsloven må du være helt åpen om samarbeidet og ikke havne i en situasjon hvor du eller opinionsdanneren anklages for å villede forbrukerne.

Det er en rekke måter du kan gjøre dette på. Facebook har et stilig verktøy hvor samarbeidet mellom merkevare og sponsor kan tagges, slik at det er tydelig at det er snakk om en betalt kampanje.

Influencer marketing. Facebook. Merket reklame.

 

På Twitter brukes gjerne emnetaggen #ad (advert) når det er snakk om markedsføring.

 

Influencer marketing 6. MArkedsføring gjennom opinionsdannere. Twitter. Merket annonse.

 

Forbrukerombudet har laget en egen veiledning om reklame i sosiale medier.

I mai kom Medietilsynet med en helt ny veileder for reklame på You Tube.

Husk å være helt tydelig når du samarbeider med opinionsdannere og forsikre deg om at samarbeidet merkes. Det vil spare deg for negativ oppmerksomhet senere. Full transparens er helt nødvendig når du jobber med opinionsdannere.

Nå er det opp til deg

Bruk nettsider som Klout for å finne engelskspråklige opinionsdannere i din nisje. I Norge kan Ocast være et bra sted å begynne. Nettstedet gir en oversikt over en rekke opinionsdannere og deres rekkevidde når blogg, Instagram, Facebook og Twitter er slått sammen.

En god opinionsdanner (influencer) har:

  • Mange følgere
  • Poster daglig
  • Engasjerer følgerne
  • Et publikum som stemmer overens med dine målgrupper
  • Fantastisk innhold

Hvis du strever med å nå nye markeder eller å nå den rette typen kunder, hvorfor ikke prøver markedsføringen gjennom opinionsdannere?

Finner du den rette opinionsdanneren med det rette publikummet, kan du ende opp med å tiltrekke deg nye interessenter (leads) og kunder ved ganske enkelt å tilby opinionsdannerne dine produkter i bytte mot å bli nevnt, eller mot en mer dyptpløyende omtale.

 


Skal man legge mest vekt på Facebook eller Google i markedsføringen av en bedrift?

Facebook vs Google: Hvor skal du sette pengene?

Spør du 100 forskjellige markedsførere om du skal bruke Google eller Facebook for å fremme din bedrift, vil du få forskjellige svar. Ikke minst vil du få 100 forskjellige begrunnelser for at den ene plattformen er å foretrekke fremfor den andre.

Men spørsmålet stilles feil. Spørsmålet er ikke om du skal bruke Facebook eller Google, den ene er ikke bedre enn den andre. De er begge viktige for at bedriften skal vokse.

Spørsmålet er hvilken plattform du skal ofre mest tid og penger på.

I denne artikkelen skal jeg skissere opp hvordan en bedrift bør bruke Facebook og Google AdWords, og hvilke hensyn som er avgjørende når beslutningen om allokering skal tas.

Forstå Facebooks økosystem

Facebook-annonser går under det som betegnes som disruptiv/avbrytende markedsføring.

En bruker logger ikke inn på Facebook for å se annonser; han/hun logger inn for å slå av en prat med venner, gå gjennom nyhetsoppdateringene, le av memer og kattebilder (eller er det bare meg?) og se hva som skjer i verden.

Folk bruker heller ikke Facebook for å kjøpe sko, en datamaskin eller bestille pizza.

Disruptiv markedsføring kan høres negativt ut, men er det ikke. Det kan være et uvurderlig ledd i arbeidet med å skape bevissthet rundt en merkevare, eller redefinere/forsterke målgrupper. Dette kommer vi tilbake til.

Forstå Googles økosystem

Googles største fordel, og det som skiller teknologien fra alt annet på nett, er søkeplattformen.

Folk går til Google fordi de har behov for noe. Det kan være en restaurant, en butikk i nærheten, en reiseblogg eller et produkt de ønsker å kjøpe.

På Facebook dytter bedrifter annonser på folk, men Google hjelper brukerne å finne bedrifter basert på et behov. Behovet er uttrykt i søkeordene.

Denne typen markedsføringen vil normalt gi langt flere interessenter (leads) ettersom Google AdWords lar deg plassere annonse for bedriften i det øyeblikk kunden virkelig er interessert og har behov for tjenestene eller produktet firmaet tilbyr.

Hvordan allokere markedsføringsbudsjettet mellom de to plattformene

Hvor mye av markedsføringsbudsjettet du skal bruke på henholdsvis Facebook og Google AdWords avhenger av tre avgjørende variabler:

  1. Kundereisen
  2. Markedsføringsmålene
  3. Resultat

Jeg skal gå gjennom hver variabel her.

Kundereisen

Hvordan finner kunden frem til din bedrift? Hvis du jobber i en bransje som har en rekke søkeord som brukes hyppig på Google er det naturlig at bedriften konsentrerer seg om Google AdWords.

I eksempelet under søkte jeg på «Hotels in Sydney», og som du ser er det hard konkurranse om dette søkeordet og konkurrentene er store, internasjonale selskaper.

 

Skal man velge facebook eller google som sin viktigste salgskanal?

 

Dersom jeg ser på min personlige Facebook-profil er jeg helt sikker på at Booking.com, Trivago, TripAdvisor og Agoda aldri ville vist meg en annonse med mindre jeg nettopp har besøkt deres hjemmeside.

Å bestille et hotellrom er ikke noe folk gjør på impuls. Det er en grundig prosess hvor potensielle kunder bruker dager og uker på å planlegge ferien.

Det er bedre å promotere håndfaste, konkrete produkter som klær og gadgets på Facebook fordi slike produkter lettere kan kjøpes på impuls. Vi kan se for oss en mulig kunde som egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe en ny t-skjorte, men som ser en annonse for et stilig design på sin Facebook-vegg. Oppleves t-skorten i tillegg som billig, kan annonsen føre til et direkte impulskjøp.

Forstår du hvordan kundene tenker og hva som leder til et kjøp, vil du ha et bedre grunnlag for å avgjøre hvordan du skal fordele markedsføringsbudsjettet.

Markedsføringsmålene

Stadig flere bruker verktøy for å blokkere reklame på nett – ad blockers. Det gjør det vanskelig å skalere opp annonsebruken og nå nye kunder fra Google. Dine mål for markedsføringen bør avgjøre hvilken plattform oppmerksomheten rettes mot.

Hvis for eksempel målet ditt er å nå nye kundegrupper, finne et nytt publikum eller skape innhold til det øverste laget i slagstrakten er Facebook en no brainer. I Facebooks annonseverktøy velger du forskjellige mål som merkebevissthet, rekkevidde eller engasjement.

 

Facebook har gode verktøy for målretting.

 

Er behovet ditt flere brukere av en mobilapp eller å trekke flere folk til butikken, er også Facebook et godt verktøy.

Facebook er den perfekte plattformen for å finne nye kunder/kundegrupper fordi verktøyene for målstyring er så presise. Du kan målstyre mot interesser, visse typer oppførsel og til og med postadressen til folk.

 

Er det Googel AdWords eller Facebook som gir best uttelling i markedsføring?

 

Dersom du har nok data på kundene dine, kan du bruke Facebooks valg for «lignende publikum» for å finne potensielle kunder med de samme parameterne. Googles AdWords verktøy for å finne folks interesser og andre målstyringsverktøy er på langt nær så dyptpløyende som Facebooks.

Begge plattformene er ideelle for å redefinere og forsterke målgruppestyringen til bedriften. Likevel foretrekker jeg Facebook til dette formålet, rett og slett fordi nettgjestene ikke kan blokkere annonser på Facebook. Facebook gir deg også flere valg i arbeidet med målstyring.

Resultater

Det er helt nødvendig og absolutt overordnet at du overvåker kampanjene dine for å se hvilken plattform som gir deg best resultater. Dersom 90 % av alle konverteringer/salg kommer fra Facebook, gir det mening å ha hovedtyngden her. Dette forutsetter selvsagt at din Google AdWords-konto er optimalisert, men likevel ikke gir de resultatene du hadde håpet på.

Ikke velg bare én plattform – ha fokus på begge

Bedriftens markedsførere vil gjerne diskutere hvilken plattform man skal velge: Facebook eller Google. Dette blir feil tilnærming. Begge plattformer bør brukes. Diskusjonen bør dreie seg om hvordan de best kan kombineres.

Uansett om du jobber innenfor bedrift-til-konsument (B2C) eller bedrift-til-bedrift (B2B), vil både Facebook og AdWords kunne gi flere interessenter (leads) og salg.

De fanger interessen til ulike potensielle kunder og hver plattform kan behøve sin egen salgstrakt.

For å gi et eksempel på det siste: Dersom du ønsker å vekke interessen til nye potensielle kunder på Facebook, bør du vurdere å legge inn noen ekstra trinn i merkebevissthets-delen av salgstrakten. Ettersom den potensielle kunden ikke søker direkte etter ditt produkt eller tjeneste vil han/hun kreve mer informasjon om din merkevare. Dette kan du tilby gjennom videoer eller blogginnlegg.

På den andre siden: En potensiell kunde som kommer til din bedrift via AdWords, har allerede søkt på for eksempel «Hoteller i Sydney». Da vet du at personen aktivt leter etter et hotell og trenger langt mindre overbevisning og merkevarebygging – men mer innhold om hvordan han/hun kan gjennomføre kjøpet. Da er det bedre å komme med gode salgsargumenter, ikke blogginnlegg og videoer.

Nå er det din tur

Gå gjennom dine nåværende Facebook-annonser og din AdWords-strategi. Se om salgstraktene er tilpasset det kundene søker etter, vurderer og om de faktisk kjøper produktene dine.

Du vil muligens oppdaget at Facebook er en gullgruve når det gjelder å tiltrekke seg kunder til butikken eller til appen, mens AdWords er perfekt til å gjøre potensielle kunder om til kjøpere eller interessenter (strong leads).

Hvordan bruker du Facebook og AdWords for å få bedriften til å vokse?


CRO - konverteringsoptimalisering. Slik får du opp konverteringsraten til ditt nettsted.

Fire metoder som gir høyere konverteringsrate (CRO)

Alle har vi vel hørt historier om en bedrift som endret fargen på deres Call To Action (CTA) fra blått til rødt og mirakuløst økte konverteringsraten med 35 %.

Det er riktig at dette har hendt en sjelden gang. Men faktum er at dersom du bare forandrer fargen på din Call To Action, eller bruker enkelte hypede ord i tittelen, er det minimale endringer å spore. Årsaken er at du har fundamentale svakheter ved nettstedet ditt.

Hva er konverteringsoptimalisering

Conversion Rate Optimization, CRO, kalles konverteringsoptimalisering på norsk. CRO innebærer en systematisk tilnærming for å øke antall konverteringer. Konverteringsraten måles ved analyser og brukerundersøkelser. Det hele handler om at du skal utnytte den trafikken du allerede har maksimalt.

CRO må ikke forveksles med SEO, Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering. Arbeidet med SEO handler om at nettstedet ditt skal være synlig på nett, at folk skal finne fram til bedriften.  CRO handler om hvor mange som gjør det du ønsker (responderer på Call To Action) når de er på siden din. Det kan for eksempel være å akseptere et medlemskap, svare på en undersøkelse eller utføre et kjøp.

Mikro- versus makroelementer

Mikroelementer er for eksempel fargen på din CTA, ordene i tittelen eller hvorvidt du plasserer et bilde til høyre eller til venstre på siden.

Makroelementer er for eksempel hvor raskt siden din lastes, innholdet, budskap og tilbud. Makroelementene har størst betydning for konverteringsraten på landingssiden.

Er ikke makroelementene optimalisert, bør du ha fokus på dem før du ser på mikroelementene. Ikke kast bort krefter på å teste mikroelementer før det fundamentale ved din landingsside er robust.

Så, hva er de fundamentale makroelementene ved en landingsside?

Det er fire fundamentale faktorer du må se på når du skal jobbe med konverteringsoptimalisering:

  1. Landingssidens nedlastingshastighet
  2. Mengde innhold
  3. Tilbud
  4. Hva vil publikum ha?

1. Sidens nedlastingshastighet

Dersom nettstedet bruker fire sekunder eller mer på å laste ned, vil 25 % av trafikken forsvinne før siden er ferdig lastet.

Nedlastinghshastighet er en av de viktige makroelementene i konversteringsoptimalisering.

Kilde: Kissmetrics

For stor størrelse på bildene, kildekode som er full av bugs og script vil gjøre nedlastingen treg. Dermed forsvinner en stor del av leserne før de i det hele tatt har sett landingssiden.

Du kan måle nedlastingshastigheten og sjekke om det er forbedringspotensial på følgende nettsider:

 

Pingdom gir informasjon om hvor hurtig/sakte landingssiden laster og hvilke elementer på siden som bruker lengst tid på å laste.

 

Du kan bruke nettsteder som Pingdom for å sjekke sidens nedlastingshastighet. Høy lastehasstighet er vitig når vi jobber med konverteringsoptimalisering.

 

PageSpeed Insights gir deg konkrete tips om hvordan du kan øke lastingshastigheten både for mobil og desktop.

 

Googles PageSpeed gir konkrete tips om å øke nedlastingshastigheten. Det er et viktig element i konverteringsoptimalisering.

 

Kjør begge testene på nettstedet, rett opp alle problemene og kjør ny test for å se om hastigheten er blitt bedre.

Dobbeltsjekk resultatene i Google Search Console. På grafen over nedlastingstid vil du raskt kunne se om den har gått ned etter at du gjorde endringene.

 

Google Search Console gir en grafisk fremstilling av nedlastingstidene.

2. Mengde innhold

Hvor mye innhold du bør ha på en landingsside varierer. Alt avhenger av hva slags publikum som er i målgruppen og hva du har å tilby. Er landingssiden først og fremst rettet mot mersalg, er det ikke nødvendig med like mye innhold som hvis du skal få oppmerksomheten til nye kunder.

Kunder som er kjent med merkevaren din og som allerede har kjøpt produkter, vil ikke behøve like mye informasjon før de handler hos deg på ny.

Potensielle kunder som fremdeles sitter på gjerdet, krever mer før de overbevises.

Jo mer informasjon kunden føler hun trenger før hun tar en kjøpsbeslutning, desto mer innhold må du tilby på nettstedet.

 

Jo mer informasjon en ny kunde krever, desto mer innhold trenger du på nettstedet ditt. Dette er viktig for å forbedre konverteringsraten din.

 

3. Tilbud

Du kan ha verdens raskeste nedlastingstid på landingssiden, innhold av ypperste klasse og alle mikroelementer fullt optimalisert – men hvis det du tilbyr på landingssiden er uinteressant vil det ikke skje noen konvertering.

På landingssider kan du ha to typer tilbud: Gratis prøver/prøveperioder eller nedsatt pris/rabatt.

Gratistilbud:

Dette vil typisk være en e-bok, en artikkel eller tilbudskupong i bytte mot den potensielle kundens epostadresse. Et godt uttenkt tilbud her vil være:

      • Lett å benytte seg av
      • Relevant for den potensielle kunden
      • Relevant for din kjernevirksomhet

En gratis e-bok på 500 sider kan høres ut som et godt tilbud, men det er ikke tilfelle. På grunn av bokens lengde vil det ta flere uker før du kan sette inn avgjørende salgsfremstøt. I tillegg vil mange gi opp å lese e-boken og en eventuell kjøpsbeslutning vil skyves ut i det blå.

Gratistilbudet ditt må være lett å benytte seg av. Se for deg en video på 30 minutter eller en e-bok på 3000 ord. Det må føles relevant for den potensielle kunden, altså gi kunden en nytteverdi. Tilbudet må være knyttet til din kjernevirksomhet. Slik setter du bedriften din i posisjon til å levere de siste, overbevisende salgsargumenter senere i beslutningsprosessen.

Et godt eksempel er Shopify som tilbyr alle interessenter (leads) som kommer på landingssiden et gratis webinar.

Shopify tilbyr alle interessenter (leads) et gratis webinar. Det er et godt grep i konverteringsoptimalisering.

Webinaret varer i mindre enn en time og er direkte knyttet til Shopifys kjernevirksomhet: En plattform hvor bedrifter enkelt kan bygge sin egen nettbutikk.

Rabatt:

Tilbyr du rabatt må kunden gjøre en transaksjon med din bedrift. Et godt tilbud har sterk sammenheng med din kjernevirksomhet og en lav inngangspris. Det kan gjerne kombineres med en tilbudskupong eller nedsatt pris for førstegangskjøpere.

Shopifys kjernevirksomhet er en Software as a Service (SaaS)-løsning for å bygge egen nettbutikk. Tilbudet deres er 29 dollar i måneden for tjenesten og en 14 dagers gratis prøveperiode.

 

Konverteringsoptimalisering, CRO. Shopify tilbyr 14 dagers gratis prøvetid som et ledd for å oppnå flere konverteringer.

 

4. Kjenn ditt publikum

Det er ikke alltid det er landingssiden som er problemet. Mangelen på konverteringer kan også bety at du som bedriftsleder eller webutvikler ikke kjenner ditt publikum.

Dersom du betaler for annonser som skal trekke publikum til nettstedet ditt, og det er de feil folka som dukker opp, da har du ikke målrettet annonsen godt nok. Følgen er at du oppnå langt færre konverteringer.

På den andre siden kan det være at du treffer det publikum du hadde ønsket, men du forstår ikke kundenes behov. Da kan fort budskapet du prøver å selge inn, oppfattes som støy.

I kundelistene dine har du tilgang på verdifulle primærdata. Last opp disse til Facebook eller Google, så vil de hjelpe deg å finne nettbrukere som samsvarer med kundelistens profil. Slik minimerer du sjansene for å målrette annonsene dine mot feil kundegruppe.

Ved å bruke tid på å forstå hvorfor kundene dine bruker ditt produkt eller dine tjenester, kan du ytterligere perfeksjonere budskapet ditt.  Hva slags problem er det du hjelper dem å løse?

I stedet for å fokusere på egenskaper ved produktet (den nyeste prosessorenheten), bør du heller beskrive fordelene produktet ditt har (sparer tid, arbeider hurtigere osv.).

Det er fordelene som kan gi konverteringer, ikke funksjonene. I bunn og grunn bryr ikke kundene seg om at Samsung S7 er laget med den nyeste Pentium-prosessoren. Det de bryr seg om er at telefonen ikke trenger å lades på 48 timer og at de kan oppnå høyere hastigheter på 4G og LTE-nettet.

Start alltid med makroelementene

Å forbedre et hvilket som helst makroelement på landingssiden vil gi en dramatisk større økning i antall konverteringer, sett i forhold til at du heller valgte å optimalisere mikroelementene.

Gå gjennom alle landings- og salgssider og sjekk lastetiden, om tilbudet er relevant for kjernevirksomheten din og at du forstår, og målretter mot, den rette kundegruppen.

Konverteringsoptimalisering trenger ikke alltid å være så vanskelig, eller medføre en rekke A/B-tester. Noen ganger kan selv enkle forandringer føre til stor økning i antall konverteringer.


Oppdatert ditt gamle innhold slik at nettstedet ditt beholder god synlighet på nett.

Et oppdatert nettsted gir bedre synlighet

Det tar gjerne uker, kanskje måneder, før du ser resultatene etter nitid arbeid med å søkemotoroptimalisere nettsteder.

Det kan ta to til seks måneder før du oppnår en bedre rangering på søkeresultatsidene etter arbeid med SEO, søkemotoroptimalisering (SEO – Search Engine Optimization). Eller det kan ta noen uker før du ser endringer for ditt domene og dets autoritet. Autoritet er et uttrykk for hvor mye Google stoler på nettstedet ditt, og henger sammen med hvor mange kvalitetssider som lenker til ditt nettsted.

Sørger du for å oppdatere innholdet ditt, vil du kunne se at den organiske trafikkveksten øker etter få dager.

Oppdaterer du innholdet på nettsiden vil du ofte se organisk trafikkvekst etter kort tid.

 

I denne artikkelen gir jeg deg tips om hvordan oppdatering av innhold kan gjøre at nettstedet klatrer i Googles søkeord-rangering.

Oppdatering av gammelt innhold er viktig

Google har bekreftet at innhold som oppdateres regelmessig gis høyere prioritet på søkemotorens resultatside. Tenkt deg at en kunde er ute etter de beste Bluetooth-høyttalerne. Vi kan gå ut i fra at en artikkel publisert i 2017 gir mer oppdatert informasjon enn en artikkel publisert i 2011. Spesielt hvis innlegget fra 2011 ikke har blitt oppdatert siden.

Skjermdumpen viser at den første søkeresultat-siden returnerer nettsider som nylig er oppdatert:

Oppdaterte innlegg gir høyere SEO-ranking på Googles SERPs

 

CNET ligger som nummer 2 med siste oppdatering datert 5. mai – som er fire dager siden når denne artikkelen skrives.

Bedriften sørger for at kjerneinnholdet er oppdatert og fortjener dermed en høye SEO-ranking.

 

CNET oppdaterer kontinuerlig sine kjernesider (core pages) for å sørge for at innholdet er aktuelt og at websiden rangerer høyt på søkeresultatsidene.

Slik oppdaterer du nettsidene dine for å bli mer synlig

Sluntrer du unna med å oppdatere kjerneinnholdet ditt, vil nettstedet med tiden falle på søkeresultatsidene (SERPs, Search Engine Results Page). Etter hvert som ukene går, vil de bli erstattet av mer oppdaterte nettsteder.

Du kan bruke en rekke metoder for effektivt å oppdatere innholdet ditt. Men det er en ufravikelig regel: Alle endringene du gjør må gi siden din merverdi. Når du oppdaterer innhold kan det gi siden din både en bedre og en dårligere rangering. Hvis sprettraten din (bounce rate) øker, og tid brukt på siden din minker, etter oppdateringen, risikerer du at nettsiden synker på rangeringen.

Derfor skal du alltid tenke på at du tilfører økt kvalitet når du oppdaterer innholdet. Ikke oppdatert med innholdsløst, overflødig prat som ikke gir noen annen verdi enn å øke mengden ord.

Her er fire punkter du bør tenke på når du oppdaterer sider for å søkemotoroptimalisere dem:

1. Tilføy eller rediger tekst

Har det skjedd betydelige endringer siden artikkelen ble skrevet? Skriver du for eksempel om de beste hotellene i New York, og ett av dem har stengt etter at artikkelen ble skrevet, bør du selvsagt fjerne hotellet fra listen din. Erstatt det med et nytt hotell. Samtidig bør du oppdatere prisene på alle hotellene.

Nettstedet SerpIQ har kjørt en test og funnet at jo flere ord det er på en side, desto høyere rangering får den i søk.

Nettstedet SerpIQ har talt ord og funnet at lenge på innlegg har innvirkning på søkeresultat-rangeringen.

 

Les gjennom innleggene dine og tenk på hvor du kan legge til mer relevant innhold. En god metode for å få ideer til hva som kan være relevant, er å sjekke sidene som er både under og over deg på rangeringen. Er det innhold i deres tekster du mangler i din?

Husk også å lese kommentarene på både dine egne og konkurrentenes sider. Kommentarene inneholder gjerne spørsmål som siden din ikke gir svar på slik den er i dag.

Og husk: Du skal øke kvaliteten, ikke antall ord.

2. Eksterne lenker.

Gå gjennom alle dine interne og eksterne lenker og sjekk at de virker og fremdeles er relevante. Oppdaterer du gamle lenker til nyere innhold, gjør du det lettere for søkemotorene å indeksere internett, og ditt innhold får en bedre rangering.

Har du laget nye sider må du passe på å lenke internt til det nyere innholdet på dine gamle innlegg. Dette gir en bedre sidestruktur og vil bedre den eksterne lenke-profilen (back link profile).

 3. Legg til flere visuelle elementer

Har du tatt flere bilder eller laget annet visuelt innhold siden sist du oppdaterte? Eller kan du erstatte de gamle bildene med noen nyere?

Jo flere typer innhold nettsiden din har, desto bedre er det. Legg til flere bilder og videoer dersom det er relevant.

4. Oppdater søkeordene

Logg inn på Google Keyword Planner og sjekk om det har dukket opp nye søkeord. Sjekk også om det er søkeord du glemte å legge inn da du laget siden din. Riktige søkeord gir mer (relevant) trafikk.

Bruk Google Fetch

Etter at du har endret nettsiden din vil det ofte ta dager, uker og av og til måneder, før Google tråler (crawl) siden din på ny. Et tips for å forsikre seg om at Google oppdager endringene og forstår og re-indekserer siden din, er å bruke Fetch-verktøyet (Hent). Dette finner du i Google Search Console.  Slik gjør du:

Logg inn på Google Search Console og gå til Crawl > Fetch as Google.

 

Bruk verktøyet "Fetch as Google" for å re-indeksere siden din.

 

I det tomme tekstfeltet skriver du URL-en på siden du nettopp oppdaterte og klikker så den røde Fetch-knappen. Google vil da søke opp din side og spør om du ønsker indeksering.

 

Klikk på «request indexing»-knappen og velg «Crawl only this URL» når du får valget. Klikk «Go».

 

Ved hjelp av Google Fetch re-indekserer du siden din og oppnår høyere SEO-rangering.

 

På denne måten gir du Google beskjed om at du har oppdatert siden din og ønsker at de tråler den på ny. Re-indekseringen kan ta alt fra noen sekunder til noen få dager, avhengig av hvor mange henvendelser Google får.

SEO handler ikke alltid om å lage nytt innhold

Bedrifter gjør ofte den feilen at de tenker søkemotoroptimalisering utelukkende handler om å lage nytt innhold, mens eldre innhold blir oversett. Men eldre innhold kan være en gullgruve for søkemotoroptimalisering.  Sidene har bygget opp en sterk autoritet (Page Authority) over tid. Ved å legge til mer innhold og nye søkeord kan nettstedet klatre mye raskere på søkeside-rangeringene enn om du lager nye sider.

Slik kommer du i gang

Gå gjennom nettstedet ditt og se etter:

  • De 10 best rangerte sidene, etter organisk søketrafikk
  • 10 sider som har fått dårligere plassering i søket

 

Se på hver side og spør deg selv om hva som han bli forbedret eller oppdatert. Gjør de nødvendige endringene, og legg inn hver side i Google Fetch. Overvåk resultatene de neste ukene.

Det er ikke uvanlig å se et hopp på 10-40% i organisk trafikk etter bare få uker.

 

 

 

 

 

 

 

 


Fire feil markedsførere gjør på Facebook

Fire feil markedsavdelingen gjør på Facebook

Facebook er uten tvil det mest avanserte markedsføringsverktøyet som er på markedet.

Du kan målrette kampanjer mot ulike interessegrupper, lesere av spesifikke nettsider eller andre kundesegmenter. Dette gjør du ved å definere ulike målgrupper.

Fleksibiliteten i annonseverktøyet gjør Facebook til et egnet sted å nå nye kundegrupper, og øke salget. Samtidig kan en enkelt feil ødelegge en hel kampanje.

I denne artikkelen skal jeg se nærmere på de fire mest vanlige feilene markedsavdelinger gjør på Facebook.

1.    Setter feil målsetting for kampanjen

Når en bedrift setter opp en Facebook-kampanje, er det første spørsmålet Facebook stiller: «Hva er markedsføringsmålsettingen din

 

Facebook mistake 1. Hva er målsettingen din?

 

Det kan jo virke som et enkelt spørsmål, men…

…faktum er at det i mange bedrifter sitter markedsavdelinger som ikke har reflektert over hva målsettingen skal være. Det er heller ikke uvanlig at markedsførerne ikke har satt seg inn i hvordan Facebooks algoritmer fungerer.

For å gi et eksempel: Mange velger «konvertering» (conversion) fordi de tenker at målsettingen må være at reklame fører til salg.
Det de ikke forstår er at Facebook må ha registrert om lag 1.000 unike konverteringer på din nettside før denne målsettingen blir effektiv. Det er ofte bedre å velge «overveielse» (consideration) og «trafikk» som målsetting frem til du har oppnådd 1.000 eller flere unike konverteringer.
Facebook har målsettinger for oppmerksomhet (awareness), overveielse (consideration) og konvertering (conversion).

 

De tre målsettingene på Facebook: Oppmerksomhet, overveielse og konvertering.

 

Som en tommelfingerregel er det best å velge oppmerksomhet dersom du er ute etter en ny kundegruppe. Er målet ditt lesere av spesielle nettsider eller de som allerede overveier å bli kunde, er det beste valget overveielse. Ønsker du å nå de som trolig allerede har bestemt seg for å velge ditt produkt, eller eksisterende kunder, velger du konvertering.

Målsettingen er forskjellig for de ulike gruppene i din salgskanal. Nye interessenter (leads) bør ikke bli vist forskjellige produkter. De bør ledes til blogginnlegg og forklarende videoer om ditt produkt eller dine tjenester. Det skjer ved å bruke målsettingen for oppmerksomhet.

Dine lojale kunder har ikke behov for slik-gjør-du-det-blogger eller forklarende videoer, ettersom de allerede er godt kjent med dine produkter. I stedet bør de bli vist flere produkter slik at kunderelasjonens levetid øker. Altså bruke målsettingen for konvertering.

2.    Velger plassering i audience network

Standardinnstillingen for annonseeksponering, er at Facebook velger for deg gjennom en automatisk prosess. Annonsene dine vil da eksponeres der det er mulig innenfor dine valg og ditt budsjett.

 

Å plassere annonsene i det Facebook kaller audience network, kan bli et problem når du forsøker å nå nye kundegrupper.

Audience network er en samling av over en million nettsider og app-er som har inngått et partnerskap med Facebook. Partnerskapet medfører at Facebook kan poste annonser på tredjeparts nettsider. Dette er den eneste innstillingen for eksponering av annonser hvor du ikke har den minste idé om hvor reklamen vises.

Du kan risikere at annonsene dine blir vist på gamblingsider, politiske nettsider eller i dating-apper via audience network. Er du opptatt av at merkevaren din skal oppfattes som seriøs og tillitsskapende, kan det være uheldig å bli eksponert på denne typen nettsider.

Facebook gir deg muligheten til å styre unna disse plasseringene, men det innebærer at du må unngå standardinnstillingene og legge inn ønsket eksponering selv.

 

Ved å unngå standardinnstillingene i Facebook kan man unngå at annonsen blir eksponert på sider man ikke ønsker.

 

Et annet hensyn som er viktig å ta, men som bedriftens egen markedsfører kanskje ikke tenker på, er klikkroboter. Når annonsen forlater Facebook og distribueres til tredjeparts nettsider, risikerer du å betale for klikk fra roboter, ikke virkelige personer. Det kan fort spise opp markedsføringsbudsjettet ditt.

Mitt råd er at du velger bort audience network for annonseplasseringer. Deretter kjører du en egen kampanje hvor du inkluderer audience network. I denne kampanjen tester du om dette valget er hensiktsmessig for ditt varemerke.

MuteSix har en lesverdig artikkel som gir tips om hvordan man best kan bruke audience network.

3. Velger generelle målsettinger

Om igjen og om igjen ser jeg kampanjer som retter seg mot generiske interesser: allmenne, generelle og nær sagt intetsigende. Med slike målsettinger for annonsekampanjen er det sannsynlig at kampanjens return of investment (ROI, avkastning på investering) blir negativ.

Vi tenker oss at du eier et yoga-senter og ønsker en Facebook-kampanje. Da er det ikke spesielt smart å detaljmålrette kampanjen mot ordet «yoga» alene. I denne gruppen er det 189 millioner personer.
Det er viktig å styre facebook-kampanjen inn mot et spesifikt målpublikum.

 

Når du setter opp en generisk målretting som i eksempelet over, vil ikke Facebook bare inkludere folk som driver med yoga. Alle som har nevnt «yoga» i en oppdatering, deltatt i én yogatime, eller lest en artikkel om yoga blir inkludert.

Generelle målsettinger som fiske, sko eller mote må kombineres med spesifikke uttrykk for å sirkle inn det rette publikummet.

I eksempelet med yoga-senteret ville jeg startet med en generell målsetting som yoga, deretter smalnet målsettingen inn mot ulike typer yoga.

 

Kunsten med en vellykket Facebook-kampanje er å spesifisere målgruppen din.

 

Folk flest har et forhold til betegnelsen «yoga», men kun personer som virkelig er interessert i treningsformen vil bruke terminologi som Bikram, Hatha, Hot eller Kundalini yoga. Slik styrer du målsettingen din til å nå et mer spesifikt målpublikum, og samtidig senkes reklamekostnadene.

Du kan velge å detaljstyre enda mer, og sikte deg inn på spesielle publikasjoner om yoga eller opinionsdannere innenfor yoga-bransjen.

TIPS: Bruk alltid betingelsen «og SKAL OGSÅ oppfylle minst ETT av følgende» (i eksempelet over «and MUST ALSO match at least ONE of the following») for å begrense målpublikummet. I betingelsene i eksempelet over er målpublikummet personer som er interessert i yoga, og som i tillegg har vist en interesse for en av nisjene innen yoga.

4. Overser relevanspoeng

Relevanspoeng gis i en skala fra 1-10. Her får annonsene dine får poeng etter hvor mye interaksjon de skaper.

En høy score er viktig fordi det vil senke annonsekostnadene dine.

Facebooks mål er å gi brukerne annonser som:
•    De er interessert i, og
•    som gir en god brukeropplevelse på Facebook

Dersom din annonse får 8 i relevanspoeng og en konkurrent med et noenlunde likt målpublikum har en relevansscore på 4, vil ikke bare din annonse bli vist oftere, men du vil også betale mindre for hver visning.

Hvis du har laget en annonse som får høyt relevanspoeng (7-10) i starten, må du være klar over at poengene fort kan endre seg. Typisk vil annonsen få lavere poeng og falle til 6 etter det vi kan kalle annonse-fatigue. Du kan si at annonsen er «brukt opp». Da vil annonsekostnadene sakte, men sikkert, øke.

Markedsførere lager typisk to til åtte annonser, tester ut hvilke som gir best resultat, og lar dem så gå uendret i flere uker, kanskje flere måneder.

Hvis målpublikummet ditt er svært smalt, for eksempel kundelister eller lesere av enkelte nettsider, kan relevanspoengene synke så fort som i løpet av 48 timer.

Derfor skal du sjekke relevanspoengene og forandre bilde og tekst på annonsen når scoren synker til 5 eller mindre.

Facebook har gjort det lett å friske opp annonser gjennom gratis tilgang til fotografier på bildetjenesten Shutterstock.

 

Det finnes flere hundre tusen gratis bilder på Shutterstock.

Oppsummering

Etter å ha jobbet med Facebook-kampanjer over tid, har jeg notert meg de fire vanligste feilene bedriftenes egne markedsavdelinger gjør.

En tilsynelatende liten feil som å velge feil målsetting, ikke teste de forskjellige plasseringene, bruke generelle uttrykk i detaljstyringen og ikke fornye annonsene når relevanspoengene synker, kan fort gi negativt utsalg på reklamekampanjens ROI.

Sjekk din pågående Facebook-kampanjer med det samme, og se om din bedrift gjør noen av disse feilene.


Slik kan du bruke growth hacking for å bli synlig på nett

Å komme på førstesiden på Google kan bety en økning i salgsinntekter verd hundre tusen, kanskje millioner av kroner.

Som du sikkert er klar over, er det lettere å oppnå topplassering med noen søkeord enn med andre. For de vanskeligste, og mest populære, søkeordene kan det ta måneder, til og med år, før bedriften havner på Googles førsteside.

Ved bruk av tradisjonell søkemotoroptimalisering (Search Engine Optimization, forkortet SEO) vil det kreves mye tid og hardt arbeid for å oppnå en topplassering blant Googles søkeresultater. Og selv da er det ingen garanti for god synlighet på søkemotorens resultatsider, forkortet SERPs etter Search Engine Results Page.

Men det finnes en metode som gjør at bedriften kan klatre på topplistene i løpet av noen få dager. Og det uten å bruke AdWords eller lyssky SEO-teknikker.

I denne artikkelen skal jeg sette søkelyset på hvordan du kan bruke growth hack SEO for å generere kvalitetstrafikk til din nettside. Slik vil bedriften oppnå god synlighet, selv for svært konkurranseutsatte søkeord.

Growth hacking SEO ved bruk av bloggere –
Blogging som gjødsel for dine søkeord

I en perfekt verden ville du sett resultatet av å søkemotoroptimalisere siden din med det samme. En Facebook- eller Google-annonse gir økt trafikk minutter etter at du har lagt den ut. Men resultatet av søkemotoroptimalisering kommer først til syne etter uker, måneder og i noen tilfeller år.

Det er mye tid, og mange muligheter, rett i vasken.

Det er her bloggerne kommer inn.

I en rekke kategorier er det bloggere som troner søkeresultatsidene på Google. Dette gjelder tusenvis av ofte brukte søkeord innen reise, mat, spill og mote.

Som du ser i eksempelet under brukes søkefrasen «where to stay in Sydney» 1.600 ganger hver måned.

 

Søkefrasen "where to stay in Sydney" blir brukt 1600 ganger hver måned.

 

Det er hard konkurranse om de betalte plasseringene for en slik søkefrase. I bildet under ser du at de betalte plasseringene gjennom AdWords domineres av aktører som TripAdvisor, Booking, Hotels og Stayz.

Store kommersielle aktører kjøper seg plass på Googles førsteside gjennom AdWords.

 

Driver du et hotell eller leier ut ferieleiligheter i Sydney er det etter slike søk du ønsker en høy rangering. Ser du på Googles førsteside, finner du disse nettsidene:

 

Disse nettsidene kommer først opp i Googles søk.
  • TripAdvisor: DA 84
  • Lonely Planet: DA 88
  • Syndey.com: DA 71

Det vil ta deg måneder, om ikke år, bevisst arbeid med søkemotoroptimalisering for å klare å bryte topp-tre-listen. Til tross for iherdig arbeid med SEO, er det likevel ikke sikkert at du vil komme på søkemotorens førsteside.

Ser vi nærmere på søkemotorens resultatsider, SERPs, oppdager vi noen private blogger som har oppnådd høy rangering:  

Var jeg hotelldriver i Sydney, ville jeg kontaktet hver og en av bloggerne med spørsmål om et samarbeid. Slik kunne både hotellets hjemmeside og bloggeren få økt trafikk. Partnerskapet kunne inkludere et gratis hotellopphold i bytte mot å bli nevnt i bloggen. Eller det kunne være snakk om en engangsutbetaling, eventuelt en årlig sum, for å bli listet i bloggen. Eller bloggeren kan sette inn en lenke til hotellets nettside mot at han/hun får en viss sats for hver booking lenken genererer.

Bloggene som er markert med en rød ring, rangerer også høyt på liknende søkefraser, som for eksempel «best places to stay in Sydney».

Bloggene rangerer høyt på et sett søkefraser.

Vi kan trygt anta at bloggene over oppnår mellom 2.000 – 4.000 treff hver måned. Det er betydelig mange interessenter (leads) som du kan starte å bearbeide med det samme. Og det uten å legge ut titusener av kroner i AdWords eller flere måneders arbeid med søkemotoroptimalisering.

Fordelene ved å bruke høyt rangerte blogger

Fremgangsmåten med growth hack SEO gir flere fordeler i arbeidet med å lede trafikk fra søkemotorene inn på din nettside:

  • Social proof. Det sosiale bevis

Folk har en tendens til å velge kafeer eller spisesteder som allerede trekker til seg mange folk. Tanken er at hvis et sted er populært, må det være fordi det er bra. Anbefalinger av et produkt eller en tjeneste fra det vi kaller influencers, opinionsdannere på godt norsk, gir 92 % høyere score hos søkemotorene enn hvis du bruker annonser eller tradisjonelle kjendisanbefalinger. I dag bruker annonsører opp til 225 millioner dollar i måneden på influencer marketing, markedsføring gjennom opinionsledere.

Artikkelen hos Forbes viser at annonsører bruker 225 millioner dollar på influencer marketing.

Kilde: Forbes.com

 

  • Det er billig

De mest konkurranseutsatte søkeordene i din bransje kan koste opptil flere dollar per klikk og fremdeles har du ingen garanti for at klikket fører til et kjøp. Å betale kjendiser for en anbefaling er kostbart og er mindre effektivt enn noen gang.

Mange av bloggerne har lave inntekter på bloggen sin. For så lite som 250-850 kroner i måneden kan din bedrift oppnå en høy plassering på søkeresultatsiden.

  • Det gir umiddelbar synlighet

Etter at du inngått et samarbeid vil merkevaren din være synlig for tusenvis av lesere etter få dager. Kanskje er din langsiktige plan å jobbe målbevisst med søkemotoroptimalisering og dyrke visse søkeord selv? Da kan growth hack SEO være din kortsiktige plan. Slik gir du deg selv tid til å lage innhold og flytte nettsiden din oppover i søkeresultatsidene (SERPs). Når du så finner din bedrift på den første søkeresultatsiden, kan du vurdere å fjerne plasseringen hos bloggeren.

  • Ingen konkurranse

I AdWords-eksempelet over ser du at fire bedrifter kjemper om søketrafikken. Bruker du høyt rangerte blogger vil det være svært liten, om noen, konkurranse. Alt fokus vil være rettet mot ditt varemerke. Fra eksempelet med Sydney over ser vi at en av bloggene kun handler om forskjellige bydeler i Sydney, uten å nevne hoteller. Dersom bloggeren listet ett hotell, ville den lenken få 100 % av klikkene.

OBS! Du må følge disse to reglene:

Det er to ufravikelige regler som gjelder dersom du ønsker å følge disse metodene for SEO growth hacking, eller SEO-gjødsling som vi kanskje kan kalle det på norsk:

  • Kun no-follow lenker må bli brukt
  • Det må være full åpenhet rundt samarbeidet

Når du betaler en blogger for å lenke til din nettside, er det viktig at denne lenken har attributtet no-follow. En no-follow-lenke er en URL som ikke gir høyere rangering eller påvirker en nettsides plassering på søkeresultatsidene (SERPs). I følge Googles retningslinjer er det ikke tillatt for bedrifter å betale for do-follow-lenker. Bryter du disse retningslinjene kan både bloggeren og din bedrift bli straffet.

Å betale for no-follow-lenker er uproblematisk. Vær oppmerksom på at mange bloggere ikke vet forskjellen på do-follow- og no-follow-lenker, så det er viktig at du instruerer bloggeren om denne fremgangsmåten.

Denne metoden for growth hack SEO drar nytte av målrettet trafikk, hensikten er ikke å øke din egen nettsides SEO. Det er også bakgrunnen for at du alltid må bruke no-follow-lenker.

Vær transparent

Det er også viktig å være åpen om at du betaler bloggeren for å nevne din bedrift. Markedsføringsloven krever at bloggere som mottar penger eller gaver for å nevne produkter eller tjenester, opplyser om dette. Be bloggeren om å legge inn en setning på slutten av artikkelen hvor det opplyses om at innholdet som omhandler din bedrift er sponset. Blogginnlegget må også merkes med «sponset», «inneholder annonselenke» eller lignende nær artikkelens hovedtittel.

I mai 2017 kom det nye og skjerpede regler for reklame på blogger, spesielt for markedsføring rettet mot barn.

Hvor er det best å plassere annonsen/lenken?

Etter å ha testet forskjellige plasseringer, har vi funnet at at annonsen bør plasseres 20-30 % inn i innholdet. Slik forsikrer du deg om at flest mulig ser varemerket ditt, ettersom de fleste leserne forlater en artikkel etter å ha lest bare halvparten.

Histogrammet viser hvor mye av en artikkel folk flest leser. De fleste leser rundt 50 prosent.

Selv om det kan virke fristende, er det verken smart eller effektivt å be om en hel artikkelserie som kun omhandler ditt varemerke. Størst effekt har omtalen dersom den er på ca. 200-300 ord, og også inkluderer bilde og video. Blir for mye av bloggens innhold rettet mot ditt varemerke, kan resultatet fort bli at bloggen mister sin rangering på søkeresultatsidene (SERPs).

Nå er det opp til deg

Metoden med growth hack SEO ved bruk av bloggere passer best for bransjer innen B2C, bedrift-til-konsument-segmentet, og i bloggvennlige nisjer.

Du vil finne en rekke personlige blogger om mat, fitness, reise og mote – men svært få om eiendomsutvikling, industri eller regnskapsføring.

Blogging er blitt mer populært enn noensinne og er en av de mest undervurderte verktøyene innen dagens markedsføring.

Er det ikke på tide at du tar i bruk de største opinionsdannerne innen din bransje for å øke nettrafikk og salg?


Tradisjonell markedsføring

Søkemotormarkedsføring (Adwords) for nybegynnere – Del 1

I Omega Media får vi ofte spørsmål om hvordan man best skal sette opp og drifte en Google AdWords-konto. I denne bloggen går vi gjennom noen av de vanligste feilene vi ser når vi overtar andres kontoer og hvordan vi vanligvis går frem for å drive suksessfulle kampanjer.

Hva er SEM?

SEM  (Search Engine Marketing) er prosessen der man leder trafikk fra annonser på søkemotorer som Google, Bing og flere til et nettsted.

SEM er en form for online markedsføring som innebærer promotering av nettsteder ved å øke synligheten i Googles søkeresultater gjennom kjøpte annonser. Motsatsen til SEM og PPC er søkemotoroptimalisering (SEO), som handler om å jobbe med innhold og nettside struktur for å fortjene en høyere plassering i søkeresultatet.

Omega Media jobber med AdWords (SEM) for flere nasjonale og internasjonale klienter der fokuset er å øke salg. Vi får ofte spørsmål om hvordan AdWords kan hjelpe med å oppnå forretningsmålene deres. Her er noen grunnleggende tips til hvordan man bør gå frem når du skal sette opp din AdWords konto.

Finn verdien av en kunde

På salgskampanjer måler vi som regel resultater i konverteringer. Hvor mye er et salg verdt for din bedrift? Svaret er enkelt: I Adwords er verdien av kunden overskuddet av salget.

For eksempel:

  • Per selger et sett med langrennski for 1000 kr.
  • Per har diverse faste utgifter som materialer, produksjon og lignende, totalt 600 kr.
  • Per sitter igjen med 400 kr.
  • Per vet derfor at kostnaden per konvertering bør være under 400 kr.

Med verdien av en kunde som konverterings-målet ditt i Google AdWords, kan du enkelt følge med på om kampanjer, annonsegrupper, annonser og søkeord er lønnsomme. Med andre ord om du får positiv ROI (Return-on-Investment) på summen av markedsføringen din. Selve konverteringsprisen kan ha mange navn: Cost per Lead (CPL), Cost per Order (CPO), Cost per Acquisition (CPA), m. fl. – helt avhengig av hva som er målet med kampanjen.

Bli kjent med kundene dine

Kartlegg kjøpsprosessen og skreddersy budskapet til hvor i prosessen dine potensielle kunder befinner seg.

For eksempel:

Hanne underviser en ny type trening for barn (yoga), men få har hørt om dette. Hanne bestemmer seg derfor  for å bruke AdWords for å nå frem til potensielle nye kunder og gjør følgende tre tiltak:

  1. Hun lager en display kampanje for å fange oppmerksomheten til nye potensielle kunder med videoannonser og diverse bildeannonser som vises på Youtube, VG og andre av Googles partnersider – og målretter mot foreldre, treningsentusiaster og lignende.
  2. Hun lager en søkeordskampanje for å annonsere mot potensielle kunder som aktivt søker etter mer informasjon med relaterte søketermer.
  3. Hun lager en remarketing-kampanje for å nå ut til de som har vist interesse og besøkt hennes nettside.

Ved å kjøre en diversifisert søkekampanje har Hanne skreddersydd budskapet til kunder i ulike faser av kjøpsprosessen . Med dette kan Hanne enkelt få oversikt over hvor i kjøpsprosessen hun gjør det bra og hvor hun må gjøre tiltak mot forbedringer for å nå ut til flest mulig potensielle kunder.

Optimalisere underveis

Med Google AdWords mottar du masse informasjon om hvordan publikum reagerer på dine annonser. Her kan du få oversikt over antall visninger, hvor mange som har klikket på dine annonser, hvor mange som har konvertert og mye mer. Denne informasjonen brukes i en kontinuerlig prosess mot å effektivisere kontoen din slik at du kan kutte ut unødvendige kostnader og oppnå målene dine om en lav kostnad per konvertering.

I neste del av denne bloggen skal vi gå i dybden av Google AdWords og  se på kampanjeoppsett, tekstannonser og søkeord.

Har du spørsmål omkring Google AdWords? Ta kontakt med en av våre mange Google Adwords-sertifiserte spesialister ved å benytte kontaktskjemaet nedenfor.

 


Google Reviews for nettbutikker

Google lanserer nettbutikk-anmeldelser

Endre Wang Hole

Postet i Nettbutikker av Endre Wang Hole
april 6, 2017. Ingen kommentarer

Google pensjonerer “Trusted Stores”-programmet. Samtidig introduserer de en helt ny måte for nettbutikker å vinne kundens tillit på: Google Verified Customer Reviews.

I lang tid har Google latt kunder skrive vurderinger av en bedrift. Anmeldelsen blir deretter vist som en integrert del av bedriftens Google-profil, på høyre side i søkeresultatet. Dette går under navnet Google Reviews, hvor hvem som helst kan vurdere og anmelde en bedrift, selv om de ikke har besøkt den aktuelle butikken eller bedriften rent fysisk.

Så hva er Customer Reviews?

Google Customer Reviews er anmeldelser gjort av personer som beviselig har handlet et eller flere produkter fra nettbutikken. Derfor er denne typen anmeldelser kun relevant for nettbutikker.

Tjenesten er helt gratis – alt som kreves er en Merchant Center-konto. I etterkant av en handel kan du kontakte din kunde per epost for å be de rangere sin kjøpsopplevelse i din nettbutikk. Dette forutsetter aktivt samtykke fra kunden.

Google samler inn kundeanmeldelsene og genererer et merke – eller “badge” – for den aktuelle nettbutikken. Nettbutikken kan tilpasse utseendet på deres merke og få detaljert statistikk om sine kunder. Google har også utviklet et nytt kontoadministrasjonsverktøy som sparer deg for tid og gir økt innsikt knyttet til dine kunders kjøpsprosess.

Nettbutikkens totalscore vil deretter vises på Google Shopping, Google AdWords tekstannonser og på ditt eget nettsted. Hvis en nettside velger å vise salgsvurderingen i en tekstannonse øker klikkfrekvensen med 10%, ifølge Google selv.

Over: Eksempel på integrasjon av anmeldelser i Adwords-annonse.

Google Customer Reviews er for tiden tilgjengelig i store deler av Europa, USA, Australia og Japan.

Her er hvordan du aktiverer Google Customer Reviews:

1. Logg deg på Merchant Center-kontoen din (eller registrer deg hvis du ikke har en konto allerede).
2. Velg “Merchant Center-programmer” fra rullegardinlisten øverst i høyre hjørne.
3. Klikk “Kom i gang” og aksepterere programavtalen.
4. Legg til Customer Reviews-koden til ditt nettsted.
5. Når koden er lagt til har du mulighet til å legge inn badge-koden på nettsiden din. Dette gjør at du kan vise din rangering, samtidig som du indikerer til kunden at du deltar i Google Customer Reviews-programmet.

Vil du lære mer om Google Customer Reviews, eller trenger du bistand til søkemotormarkedsføring – herunder Google Adwords, Bing Ads eller lignende? Ta kontakt med oss i Omega Media i dag. 


Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Please leave this field empty.

Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.