Stadig større del av innholdet på Facebook er videoer

Slik lager du videoer for Facebook

Aktive brukere av Facebook kan ikke unngå å legge merke til at mer og mer av innholdet i nyhetsfeeden er videoer.

I USA har antall innlegg med video vokst med 75 prosent. Facebooks eget resultatregnskap viser at hovedtyngden av selskapets annonseinntekter kommer fra annonser på mobil.

Det er ingen hemmelighet at mobilannonser er fremtiden, gitt hvor billige de er sammenlignet med regulære klikkannonser.

I denne artikkelen viser jeg hvordan du kan lage din egen video for under tusenlappen, og hvordan du kan bruke den til å få flere interessenter (leads) øverst i salgstrakten.

Slik lager du en video for under tusenlappen

Du behøver ikke et dyrt kamera eller videoutstyr for å lage en video med høy kvalitet. Du behøver ikke en gang en mikrofon! 85 prosent av videoene på Facebook blir vist uten at lyden er aktivert.

Det eneste du behøver er en smartelefon og en noenlunde stødig hånd.

Denne videoen fra Nike består hovedsakelig av nærbilder av deres nye produkt og en kort introduksjon fra designeren:

 

 

Ta tak i et av dine mestselgende produkter og følg samme oppskrift: Ta nærbilder av produktet og legg på tekst for å tydeliggjøre innholdet. Det kostet ikke Nike mye tid og penger å lage videoen over, og du kan filme de samme typer videoer i løpet av 30 sekunder – helt gratis.

Hvis du ikke kan lage dine egne videoer, er det en rekke online bildetjenester som tilbyr videoer av høy kvalitet. Du legger bare til din egen merkevare på de allerede produserte videoene. Du kan finne videoer på bildetjenester som:

Finn en video som passer ditt produkt og gjør noen endringer: Legg til merkevarens farger, produkter eller undertekster som adresserer problemet ditt produkt løser.

Videoen behøver ikke å se ut som en TV-annonse, ikke bruk tid på finurlige detaljer. Hensikten med videoen er ganske enkelt å fange seerens oppmerksomhet så de beveger seg inn i toppen av din salgstrakt.

En video bør ikke være lengre enn 15 sekunder hvis du ønsker å bruke den på Instagram. Ellers er det et godt råd å holde seg til maksimum 20 sekunder.

Videokampanjen

Nå som videoen er ferdig, er neste steg å lansere Facebook-kampanjen. Du skal bruke valget for videovisninger. (Video views)

 

Bruk valget for video når du legger inn videoen på Facebook.

 

Ettersom hensikten med videoen er å få flere mennesker inn i toppen av salgstrakten, må videoen vises enten til et speilpublikum eller ved å målrette mot interesser og adferd.

Jeg foreslår at du viser videoen kun i Facebooks nyhetsstrøm og på Instagram (dersom du har en Instagram-konto). Dobbeltsjekk at videoen ikke vises i audience network. Hvis du vil vite mer om hvorfor det ikke er lurt, kan du lese innlegget «Fire feil markedsavdelingen gjør på Facebook».

Du velger selv om du vil sette inn en handlingsknapp, call to action, som leder publikum til bedriftens nettsted. Jeg tester gjerne videoen med og uten handlingsknapp, og ser hvilket alternativ som scorer best på engasjement.

Remarkedsføring mot videovisninger

Etter at annonsen din er lagt ut og har hatt visninger, vil du remarkedsføre mot personer som har sett videoen.

I Facebooks annonseadministrasjon, under Publikum, lager du et egendefinert publikum målrettet mot engasjement.

 

I Facebooks annonseadministrasjon velger du å opprette et egendefinert publikum.

Fra valgene som kommer opp, velger du «Video».

 

Velg "Video" under menyen som ommer opp på Facebook.

 

Du kan målrette mot personer som har sett videoen i 3 eller 10 sekunder, eller alle som har sett 25%, 50%, 75% eller 100% av videoen i løpet av 365 dager.

 

Du har flere forskjellige valg for målretting av videoen på Facebook.

 

Jeg anbefaler, som et minstemål, å målrette mot personer som har sett 50 % eller mer av videoen. Dersom videoens lengde er på under 15 sekunder, bør du målrette mot personer som har sett 75% eller mer av videoen.

Facebooks videoer avspilles automatisk, så dersom du velger 3 sekunder eller 25 %, vil du målrette mot personer som egentlig ikke er interessert i produktet. Det vil gi deg økte kostnader i det lange løp. Dessuten er det slik at de som har sett 50% eller mer av videoen antagelig har en større interesse for produktet enn de som scrollet videre etter bare tre sekunder.

Alle som har sett 50% eller mer av videoen bør du tilby:

  • En ny videoannonse
  • En annonse rettet mot kundeemnegenerering (Lead Generation)
  • Konvertering/lenke til bedriftens nettsted

Denne gangen må du ha en handlingsknapp (call to action).

Hvis du selger konkrete produkter, kan du bruke valgene for Konvertering eller Trafikk for å vise de potensielle kundene produktet du annonserer for.

 

Videoer for Facebook

 

Dersom epostmarkedsføring er en av dine salgskanaler, eller om du vil gi et tilbud på en vare, bør du vise dine potensielle kunder en annonse innen kundeemnegenerering. Til forskjell fra et tilbud slik som vist over, vil du da be dine fremtidige kunder om å tegne seg på et nyhetsbrev i bytte mot et prisavslag eller tilgang på innhold.

 

Videoer for Facebook

 

På dette nivået i salgstrakten trenger du å teste forskjellige utforminger for å se hva som fungerer best. Hva som fungerer, vil være avhengig av produktet du tilbyr og tilbudet du gir.

 

Videoenes gjennomslagskraft

Av alle annonseformater har video den laveste kostnaden per klikk (cost per click, CPC) i det lange løp.

 

Videoer på Facebook har størst gjennomsalgskraft i det lange løp.

 

Ved å utnytte videoens gjennomslagskraft på toppen av din salgstrakt, når du flere relevante brukere for mindre annonsekostnader, sammenlignet med klikkannonser eller foto. Kan du få flere personer inn i toppen av din salgstrakt for samme kostnad, bør du velge dette alternativet. Flere av brukerne vil ha høyere konvertering og generere flere interessenter (leads) og salg.

Bedriftseiere er ofte nølende til å bruke videoer i annonsekampanjene fordi de tror det vil koste titusener av kroner, men det er ikke tilfelle.

Inviter til en idedugnad og skisser opp et bildemanus for en 15-20 sekunders video av et produkt. Gjør opptaket på nærmeste iPhone. Så enkelt er det!

 

 

 

 

 

 


For å lykkes med SEO må du finne de lønnsomme søkeordene.

De beste tipsene for å finne lønnsomme søkeord

Enhver strategi for søkemotoroptimalisering (search engine optimization, SEO) bygger på grundig planlegging av søkeord.

Velger du de rette søkeordene vil den organiske trafikken øke i løpet av få måneder. Som et resultat vil nettstedet ditt generere flere interessenter (leads) og salg.

Velger du derimot feil søkeord, kommer du til å bruke flere måneder for å oppnå en god rangering på lite profitable søkeord. Du kaster bort tid, og annonsebudsjettet spises opp uten at du oppnår nevneverdige resultater.

I denne artikkelen går jeg gjennom fire verktøy for søkeordplanlegging. Hver og en er til stor hjelp når man skal finne de mest lønnsomme søkeordene.

Google Analytics

Google Analytics er et must for å overvåke interaksjon med et nettsted, men mange er ikke klar over at det også er et svært nyttig verktøy for å finne lønnsomme søkeord.

Ved riktig bruk gir Google Analytics en oversikt over hva personer har søkt på for å finne frem til bedriftens nettsted.

For å få denne oversikten må du gå inn på fanen for Brukeranskaffelser, velge «Kampanjer» og deretter «Organiske søkeord».

 

Bruk av Google Analytics hjelper deg å finne de lønnsomme søkeordene.

 

Hvis du ser på den gjennomsnittlige øktvarigheten (Avg. Session duration) for de 10 første søkeordene som er listet i eksempelet over, finner du at åtte av søkeordene holder på leserne/søkerne i mer enn ett minutt.

Dette viser at disse søkeordene er relevante for nettstedet og at brukere som har benyttet seg av disse frasene, forblir på nettstedet ditt for å kikke mer på det du har å tilby. Det gjør at vi kan konkludere med at disse søkeordene har stort potensial for lønnsomhet.

Oversikten kan også gi deg overraskelser som at du scorer høyt på søkeord som du ikke har laget egne nettsider for. Da har du fått et kraftig hint om hva du bør gjøre for å øke trafikken inn til nettstedet.

Google Webmasters – Google Nettredaktører

Google Nettredaktører, som verktøyet heter på norsk, er et annet gratisverktøy. Her får du innsikt i hvordan brukere samhandler med visninger på søkemotorens resultatside. Der Google Analytics fokuserer på ditt nettsted, gir Nettredaktører kun data om listingene på søkesiden.

Etter at du har logget inn på Nettredaktører, velger du «Søketrafikk» for å se hvilke søkefraser folk googlet da de fikk treff på nettstedet.

 

Google Nettredaktører er til hjelp for å finne de lønnsomme søkeordene.

 

Du kan forske videre ved å huke av for visninger (Impressions), klikkfrekvens (CTR) og plassering (Position).

Google Nettredaktører vil gi deg en dypere innsikt ettersom verktøyet kan spore brukerne bedre. Det skyldes at dataene er samlet inn fra Google, og ikke fra ditt nettsted.

Se etter søkeord du kan målrette mot, og gå gjennom visninger, klikkfrekvens og plassering. Dette gir deg råd om hvordan du kan oppdatere sidene dine og legge til mer innhold for å øke rangeringen på søkeresultatsidene.

Google søkeordplanlegger

Googles søkeordplanlegger er nok et gratis verktøy fra Google. Det er et søkeverktøy som viser hvilke ord og fraser folk søker etter og hvordan de søker.

Ulikt de to andre verktøyene, som viser deg hvordan folk finner frem til et nettsted, vil søkeordplanleggeren ganske enkelt vise hvor ofte spesifikke søkeord er brukt og på hvilken plattform.

 

Google søkeordplanlegger viser de relevante søkeord.

 

Mange av søkeordene du har valgt vil ofte gi få treff per måned (<300), noe som indikerer at de ikke er verdt å bruke en egen side på. Men du vil også finne hovedsøkeord (head keyword, <5000) og sammensatte søkeord (long-tail keyword, >3000) som er langt mer lønnsomme.

Hvis du driver en global virksomhet, kan du bruke Googles søkeordplanlegger for å få en oversikt over i hvilke land søkene er gjort. Slik kan du få en dypere forståelse av om søketermen er lønnsom eller ikke.

Når du planlegger hvilke søkeord du skal bruke, fokuser på sammensatte søkefraser først. Det er lettere å få en høyere rangering på disse og slik oppnå høyere konverteringsrate.

 

Det er lettere å stige på rankingen med sammensatte søkeord.

 

De fleste bedrifter fokuserer på hovedsøkeord fordi disse favnet vidt og når flest søkere. Men konkurranser om hovedsøkeord er hard og de konverterer ikke så godt som de sammensatte frasene.

Med mindre du allerede har et nettsted med høy rangering på søkeresultatsiden, bør du konsentrere deg om sammensatte søkeord i starten. Du bør se etter de som gir deg 1000-5000 treff per måned.

SEMrush

SEMrush er et betalt, online verktøy som gir deg innblikk i hvordan dine konkurrenter bruker organisk søk og betalte annonser for å trekke trafikk til deres nettsted.

Bruker du de tre Google-verktøyene jeg har omtalt over, får du bare data om ditt eget nettsted.

Jeg foretrekker å bruke SEMrush for å sjekke hvilke betalte søkeord konkurrenter målstyrer mot. Hvis de betaler for å få høy rangering på spesifikke søkeord, må det bety at de er lønnsomme.

 

SEMrush viser hvilke søkeord konkurrentene satser på.

 

Som eksempelet vise, betaler bookingsiden Agoda for høy plassering på søkeordene «Paris», «France» og «Challonge». Med denne kunnskapen i bakhodet, ville jeg laget sider som var optimalisert for disse søkeordene. Tanken er at søkeordene er lønnsomme siden en konkurrent betaler for å være høyt listet.

SEMrush vil også tilby en liste over deres beste organiske søkeord, men du må tegne abonnement for å få en fullstendig rapport.

 

SEMrush' abonnementstjeneste gir en nyttig analyse av søkeord.

 

Jeg betrakter SEMrush som en snarvei til søkeordplanlegging. Du vil raskt få et overblikk over dine konkurrenters mest lønnsomme søkefraser. Deretter bruker du Google til å se hvor høyt de rangerer på søkeresultatsidene, og til å sjekke hva slags innhold de tilbyr. Deretter kan du lage bedre og sprekere innhold og sakte ta over deres posisjon.

Nå er det din tur

Arbeidet med å planlegge søkeord har aldri vært lettere, takket være disse fire verktøyene.

Slutt å gjette på hvilke søkeord som vil være lønnsomme for bedriften, for deretter å lage sider basert på gjetninger. Bruk tid på å validere søkeordenes treffsikkerhet med Googles søkeordplanlegger, og bruk deretter tjenester som SEMrush for å se hvilket innhold konkurrentene skaper rundt søkeordene og hvor de får trafikken sin fra.

Hvis du allerede har sider som har høy rangering i søkesidene, bør du bruke Google Analytics og Google Nettredaktører for å regelmessig overvåke trafikken de gir og optimalisere nettsidene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Du må alltid ha minst tre forskjellige kilder til trafikk innpå ditt nettsted.

Segmentering av nettrafikken gir stabil vekst

Et fenomen som gjentar seg når man jobber med utviklingen av bedrifter, er tap av moment. Ingenting vokser inn i himmelen, i hvert fall ikke av seg selv. Når en bedrift har kommet dit hen at det er bygget en passende kundebase og det daglige salget går av seg selv, befinner man seg gjerne på en terskel og momentet har mister kraft.

Som bedriftseier kan man bli litt febrilsk, kanskje øke annonsebudsjettet. Det gir effekt i noen uker, men til syvende og sist flater etterspørselen ut.

For at bedriften skal vokse lineært og skalerbart, må du hele tiden få fotfeste i nye markeder når du opplever at etterspørselen flater ut. Se på Amazon – nå tilbyr de lydbøker, Kindle og Amazon TV.

 

Segmenter trafikkildene dine for kontinuerlig vekst, slik Amazon gjør.

 

Det ville trolig ikke være en levedyktig strategi å prøve å kopiere Amazon. Men du kan følge prinsippet om å bruke flere trafikkilder for å øke veksten.

Å lene seg på en enkelt trafikkilde er en dårlig strategi

Mange bedrifter er avhengig av én trafikkilde. Denne kilden driver mesteparten av salget. Vanligvis, globalt sett, dreier det seg om en av følgende:

  • Google (AdWords eller SEO)
  • Markedsføring på epost
  • Facebook
  • Omdømme (munn-til-munn)

80 prosent av salget vil komme fra den dominerende trafikkilden.

Dette er vel og bra frem til du mister din organiske rangering på Google, eller Facebook øker sine annonsekostnader eller internettleverandørene blokkerer epostene dine fordi de mottar klager på spam.

Da er du i trøbbel.

Hver bedrift må alltid jobbe med minst tre forskjellige typer trafikkilder. Det handler ikke bare om at bedriften skal vokse, det handler like mye om at omsetningen ikke skal falle.

Din primære trafikkilder

Din primære trafikkilder er selvsagt den som gir deg mest salg. Generelt kan vi si at den primære trafikkilden rusler og går av seg selv, og trenger lite pleie.

Det viktigste hensynet du må ta her, er å forsikre deg om at kilden er skalert optimalt. Slik forsikrer du deg om at du får den best mulige avkastning på investeringen (return-on-investment, ROI).

Jeg kan gi noen eksempler: Hvis det er epost-kampanjer som gir deg de høyeste inntektene, må du forsikre deg om at epost-listen er segmentert basert på kundenes adferd, at kundene får epost regelmessig slik at kundens levetid stiger, og at du har kampanjer rettet mot nye interessenter. Du må få inn nye besøkende hver eneste dag.

Når disse elementene er optimalisert, behøver du bare å bruke noen få timer hver uke på å vedlikeholde og administrere trafikkilden. Det er dine sekundære og tertiære trafikkilder du skal fokusere på.

Din sekundære trafikkilde

Din sekundære trafikkilde vil være din nest mest lønnsomme plattform. For de fleste bedrifter vil dette være:

  • Populære sosiale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn)
  • AdWords eller SEO og/eller
  • Forum eller blogg

Din sekundære trafikkilde er lønnsom til en viss grad, men har gjerne en høyere kostnad per anskaffelse og er vanskeligere å skalere.

Dersom du allerede har fått en god del interessenter (leads) eller salg gjennom de(n) sekundære kildene, er det bevis godt nok for at de er profitable markedsføringskanaler. Men du må jobbe litt for å få optimal utnyttelse av dem.

Du må finne ut hvor flaskehalsene er og hvordan du kan få like mye verdi ut av denne kilden som din primære.

Forestill deg hvor mye høyere inntekt bedriften kan oppnå hvis din sekundære trafikkilde kunne gi like mye inntektsbringende trafikk som din primære kilde!

MERK: Avhengig av størrelsen på bedriften og markedsføringsbudsjettet vil du kanskje ha to eller flere trafikkilder som kan kalles sekundære. Da bør du fokusere likt på dem alle og optimalisere hver enkelt av dem.

Din tertiære trafikkilde

Den kilden som gir deg lavest trafikk, bidrar kanskje ikke med noen interessenter (leads) eller kunder. Likevel tenker du at det kan være muligheter du ennå ikke har klart å utnytte. Et tredje nivå er ofte:

  • Innholdsnettverk (Taboola)
  • Mindre brukte sosiale medier (Reddit, Snapchat, Tumblr), og/eller
  • Bransjeblogger og bransjeforum

Det meste av trafikken som kommer fra en tertiær trafikkilde kan kalles mislykket, hvis man kun tenker på konverteringer. Og det er helt greit. Denne trafikkilden bør brukes ved testing i sanntid for å finne potensielle kunder.

Nå og da vil det også skje at du finner en ny plattform som virkelig duger for din forretning. Fordi du ikke har stor konkurranse her kan du få annonser billig, og mer eller mindre dominere i din bransje på den spesifikke plattformen.

Dette skjer for eksempel når et nytt sosialt media begynner å åpne opp for annonsører – slik Reddit og Snapchat gjorde for et års tid siden. Fordi ikke så mange annonsører er klar over muligheten, kan du kjøpe annonseplass for brøkdelen av prisen som for eksempel Google og Facebook tar.

Målet ditt med tertiære trafikkanaler er å generere noen få salg. Slik ser du at ser at den aktuelle plattformen kan ha noe for seg. Hvis det er tilfelle, må du etter hvert jobbe for at den skal bli en av dine sekundære trafikkilder.

Hver trafikkilde har sin egen brukerbase

Å ha flere trafikkilder, som fanger opp interessenter og driver opp salget, er helt essensielt for enhver bedrift. Hver plattform har sitt eget unike sett med brukere og det gir deg muligheten til å nå flere forskjellige markedsføringsmål.

 

 

For eksempel er gjennomsnittsalderen for en Facebook-bruker i USA 40 år. Bruker du Facebook som din eneste markedsføringskanal, ekskluderer du 20-30-åringene som kanskje også er interessert i produktet/tjenesten, men som er på andre nettsteder.

Dersom firmaet ditt lager mye innhold i form av blogginnlegg og videoer, regner jeg med at du markedsfører deg heftig på Instagram, Snapchat og/eller YouTube. Men for å få flere lesere, bør du også promotere blogginnleggene, selvsagt søkeoptimalisert, på Facebook og Twitter.

Jo flere trafikkilder et firma bruker, desto større tilgjengelighet har det på potensielle kunder og desto større sjans til å rekruttere betalende kunder. Å ha et snøre i sju fiskevann gir deg mer fisk enn om du står ved det samme vannet hele tiden.

Nå er det din tur

Hvor mange forskjellige trafikkilder fokuserer firmaet ditt på? Sjekk salgsdataene dine og Google Analytics, og kategoriser trafikkildene i de tre segmentene jeg har forklart over.

Hvis du ikke lykkes med å finne noen kanaler du kan plassere som dine sekundære og tertiære kilder, må du finne ut hva konkurrentene dine gjør og hvilke kanaler de bruker. Sjekk hvilke som synes å være profitable for konkurrentene dine, og start å teste de samme kanalene for din bedrift.

 

 


E-handel og Facebook.

Slik lager du Facebook-annonser for e-handel

Facebook er et eldorado for e-handel.

Av alle sosiale medier, er Facebook på en suveren førsteplass når det gjelder salg til forbrukere (B2C-segmentet).

 

Facebook er på førsteplass når det gjelder e-handel

 

Ikke bare det, 62 prosent av brukerne sier de har lest produktomtaler som er delt av Facebook-venner.

I mange tilfeller er Facebook er et mer effektivt og kraftigere verktøy enn Google når det kommer til å trekke nye kunder til en e-butikk. Ikke minst gjelder det når vi tenker på hvor lett det er å nå titusener av nettbrukere med Facebooks speilpublikum.

I dagens artikkel skal jeg gå gjennom forskjellige fremgangsmåter tilpasset Facebook for å få flere interessenter (leads) og økende salg for e-handel.

Dynamiske produktannonser

Dersom e-butikken din har:

  • Hundrevis av produkter
  • Høy daglig trafikk
  • Stort nok markedsføringsbudsjett til en storsatsing på Facebook …

… og du ikke bruker dynamiske produkt-annonser (DPA), da gjør du det ganske enkelt feil.

Dynamiske produktannonser lar deg vise personaliserte annonser til en potensiell kunde, basert på hvilke produkter han/hun har kikket på i e-butikken din.

 

Dynamiske produktannonser er viktige for e-handel.

 

Dette gir deg enorme fordeler av tre grunner:

1. Det skjer automatisk: Tidligere var det nødvendig å opprette Facebook-kampanjer manuelt for å målrette mot nettstedspublikummet. Med dynamiske produktannonser blir annonser målrettet mot publikummet automatisk. Pikselen holdere orden på hva nettstedspublikummet har kikket på.

Dette gjør remarkedsføring enkelt. Les artikkelen «Effektiv markedsføring: Sikt deg inn på de som allerede er interessert» for å lære mer om remarkedsføring på Facebook.

2. Du vil øke salget: Som jeg viste i min remarkedsførings-artikkel, er remarkedsføring en effektiv måte å drive opp salget på. Dette henger sammen med at kampanjene blir personalisert basert på hva potensielle kunder har vist interesse for. Du trenger ikke å gjette hvilke produkter som fenger mest – la DPA gjøre magien for deg.

3. Nye kunder blir sporet opp: Inntil nylig kunne du bare målrette DPA mot kunder som hadde vært på din hjemmeside. Men i 2017 oppdaterte Facebook sine dynamiske produktannonser. Nå er det mulig å målrette DPA mot Facebook-brukere som har vist interesse for produkter på konkurrentenes nettsteder.

Ta et eksempel: Du selger bærbare datamaskiner. En Facebook-bruker har besøkt sidene til en rekke forhandlere av bærbare maskiner. Nå kan du bruke dynamiske produktannonser til å vise ditt utvalg bærbare datamaskiner til denne brukeren.

Facebook handler ikke bare om salg

Den største salgskanalen til e-handelsbedriftene kommer etter markedsføring gjennom epost. Beregninger viser at for hver dollar som er brukt på epost-markedsføring, er gjennomsnitt avkastning (return-on-investment, ROI) cirka 43 dollar.

 

ROI for epsotmarkedsføring er svært høy.

 

Vær bevisst på at du ikke betrakter Facebook kun som et sted hvor du skal selge varer, du kan bruke kundeemnegenerering (lead generation), for å samle inn nye epostadresser du kan legge til din nåværende epost-liste.

 

Facebook kan brukes til å gjøre epostlisten din lengre.

 

Du kan kombinere Facebooks kundemneannonser med en serie velkomstmailer som har til hensikt å gi konverteringer. En tilleggsfordel er at ved å samle epostadresser, kan du remarkedsføre mot disse via epost i stedet for å bruke kostbare Facebook-annonser.

Vinn tilbake til forlatte handlevogner

Undersøkelser viser at 65 prosent av alle online handlevogner etterlates uten at det er utført et kjøp. De viktigste årsakene til dette er høye fraktkostnader, at kunden ikke er klar til å kjøpe eller at produktet oppleves for dyrt.

 

65 prosent av alle handlevogner i e-handel forlates.

 

Med litt testing, kan du rette tiltak mot alle de tre hindrene dine potensielle kunder opplever.

Ved bruk av Facebook-pikselen kan du målrette annonser mot alle som la varer i handlekurven, men aldri fullførte ordre-siden. Dersom du har høye fraktkostnader, kan du målrette en annonse som tilbyr gratis levering ved neste kjøp.

Er det tilfelle at kunden rett og slett ikke var klar til å kjøpe noe, kan du vise dem en vanlig remarkedsførings-annonse. Eller du kan følge Startup Drugz eksempel og tilby kunder 20 prosent rabatt dersom de kommer tilbake og fullfører kjøpet.

 

Gi rabatt til de som fullfører kjøpet i e-handelen.

 

Bare 2 % av personene som besøker ditt nettsted for første gang, vil gi en konvertering. Så ikke nøl med å lage kampanjer med tanke på å overvinne de tre hindrene jeg har nevnt. Det vil gi deg flere kunder.

Tilbud på Facebook

I 2016 oppdaterte Facebook verktøyet som gjør det mulig å komme med tilbud rett i folks nyhetsstrøm.

Nå kan du legge ut en tilbudsannonse og alle som tar imot tilbudet vil få en påminnelse når de logger inn via desktop (hvis de innløste tilbudet via mobil), påminnelser når det gjenstår 24 timer av tilbudet og påminnelse via epost.

Disse ekstra påminnelsene kommer uten at du må betale ekstra.

Du kan lage en tilbudsannonse ved å bruke målet for Trafikk eller Konverteringer i annonseadministrasjonen. I valgene som da dukker opp vil du se muligheten for å tilpasse et egendefinert tilbud.

 

Facebook lar deg komme med tilbud fra e-handelen rett i nyhetsstrømmen.

 

Tilbudet vil bli plassert under Lagrede-fanen. Jeg anbefaler sterkt å bruke Tilbud-verktøyet hver gang du kjører en kupong- eller rabatt-annonse, nettopp på grunn av den gratis oppmerksomheten du får.

Lær mer om ditt publikum

Facebook Audience Insights er et gratis verktøy alle som har en Facebook-annonse kan bruke for å lære mer om kundene sine og om demografi.

Hvis du for eksempel ønsker å vite hvilke sider publikummet ditt liker, alderen, kjønn, livsstil og generell aktivitet, kan du laste opp epostlisten til Audience Insights og du vil få svar.

 

Audience Insight gir deg verdifulle opplysninger du kan bruke i e-handlen.

 

Du kan bruke disse dataene til å lage et nytt egendefinert publikum med samme interesser som dine nåværende kunder. Slik kan du målrette innhold mot en ny gruppe potensielle kunder, tilpasset den øverste delen av salgstrakten – altså videoer, blogginnlegg og annen informasjon.

Det kan også overraske deg akkurat hvem publikummet ditt er. Kanskje du har målrettet annonsene dine mot feil publikum/interesser hele tiden?

Det er også en mulighet for å få informasjon segmentert på land eller byer. Da kan du få en idé om hva personer i en viss alder, eller basert på kjønn, på det aktuelle stedet er interessert i og deres adferd på Facebook. Dette er til uvurderlig hjelp når du ønsker å utvide til nye markeder.

Nå er det din tur

Facebook har utviklet et universalverktøy for markedsføring. Du kan bruke det til alt fra å tiltrekke deg nye, potensielle kunder, øke salget eller til å lære mer om dine nåværende kunder. I tillegg kan du samle verdifull informasjon før du forsøker deg på nye markeder.

Slik jeg ser det, vil denne markedsplassen bare fortsette å øke i årene som kommer. Facebook skaper stadig nye typer annonser og nye metoder for å nå publikum.

Hvor mange av disse metodene bruker du når du markedsfører din e-handel?

 

 

 


Fem tips som vil få fart på SEO-rankingen

Fem SEO-tips for den utålmodige

En svært lønnsom metode for å få flere interessenter (leads) og å øke slaget, er å ha et nettsted som er optimalisert for søkemotorer (search engine optimization, SEO).

Men, som du nok er klar over, tar det flere måneder fra du har implementert en SEO-strategi, til du ser resultater.

I denne artikkelen gir jeg fem tips til for de litt mer utålmodige typene som gjerne vil se hurtig organisk vekst. Det vil ta om lag en time å implementere hvert av rådene, og du vil se resultater etter en uke eller to.

Punktene jeg skal gå gjennom er:

  • Bruk av PageSpeed Insights
  • Test for mobilvennlighet
  • Oppdatering av enkeltsider
  • Søkeordplanlegger
  • Hvorfor du bør ha en Google Plus-profil

1. Sørg for gode resultater på PageSpeed Insights

PageSpeed Insights er et gratis verktøy fra Google som lar deg sjekke ytelsen på nettstedet ditt, både for desktop og for mobil. Du får også konkrete tilbakemeldinger på hvordan du kan optimalisere nettstedet.

 

PAgeSpeed Insights er et verktøy for å sjekke ytelsen til ditt nettsted.

 

PageSpeed Insights avslører nettstedets svake punkter, som for eksempel at den er tung å laste ned eller at det finnes kodebiter som gjør hele siden treg.

Dersom du administrerer siden gjennom WordPress finnes det en plugin som kan hjelpe deg å løse de fleste problemene relativt raskt. Hvis det ikke er tilfelle, foreslår jeg at du sender resultatet fra PageSpeed Insights til webutvikleren din, som så vil gjøre de nødvendige justeringer.

Om du klarer å oppnå en score på 90+ er avhengig av hva slags nettsted du driver. Driver du med e-handel vil du ha behov for ekstra miniatyrbilder, bildeserier eller ekstra kode. Det vil senke scoren din på PageSpeed Insights.

Jeg råder deg uansett til å få en score på minst 70/100 eller mer, både på mobil og desktop. Dette henger sammen med at Google tar hensyn til nedlastingstiden når søkemotoren avgjør hvor høyt nettstedet skal rangere på søkeresultatsiden.

2. Er nettstedet mobil-vennlig?

I 2016 annonserte Google at det vil gi prioritet til mobiltelefoner når de indekserte sider. Det betyr at når søkemotoren tråler en nettside, vil det bruke mobilversjonen til å indeksere siden, mens den før prioriterte kvaliteten på desktop-versjonen. Dersom nettstedet ditt ikke er optimalisert for mobil, vil siden din falle på søkemotorens resultatside (search engine rankings page, SERP). Dette gjelder selv om den som søker sitter på en pc eller mac.

OK, det vil ikke ta en time å tilpasse nettstedet ditt til mobiltelefon. Men bruker du Googles test for mobilvennlighet  tar det bare 10 sekunder å finne ut hvordan du ligger an.

 

Kjør tester for å se om nettstedet ditt er mobil-vennlig.

3. Finn dine lavest rangerte innlegg og oppdater dem

Med mindre du eier nettstedet som har mest autoritet i din bransje, er det gode sjanser for at du har en rekke sider som ikke når spesielt høyt opp i Googles rangering av søkeord. Selv om du har nettstedet med størst autoritet, vil du likevel har en rekke sider som ikke er rangert høyt oppe. Hvis du vil lese mer om hvordan Google gir sider autoritet, kan du lese blogginnlegget «Søkemotoroptimalisering».

En svært effektiv metode for å klatre på rangeringen på søkeresultatsidene, er å oppdatere gamle blogginnlegg. I artikkelen Et oppdatert nettsted gir bedre synlighet kan du lese mer om hvordan du gjør det.

Finn frem til innlegg og sider som rangerer som nummer 10 eller lavere, og oppdater dem slik jeg beskriver i artikkelen.

I løpet av en uke eller to bør du kunne registrere en fin stigning på kurven over organisk trafikk.

For å sjekke sidene rangering per i dag, logger du deg inn på Google Search Console. Her velger du «Søketrafikk» i menyen til venstre og deretter «Søkeanalyse», husk å huke av for «Plassering». Merk deg sidene som har en rangering på 10 eller høyere.

 

Bruke Google Search Console aktivt.

 

4. Bruk én time til å studere søkeord

Søkeord er grunnmuren til ethvert arbeid med søkemotoroptimalisering. Med verktøy som Keyword Planner, søkeordplanleggeren (krever innlogging), har det aldri vært lettere å finne frem til de mest profitable søkeordene.

Gå inn på søkeordplanleggeren og skriv inn noen søkefraser som brukes for å finne nettstedet ditt. Google vil da vise søkeord og -fraser som brukes for å finne frem til samme type produkter/tjenester. Du vil også få frem søkevolumet for hver frase. Dette gir deg grobunn for en rekke nye artikler du kan skrive i fremtiden.

Når du har fått søkeordene, kan du enten skrive blogginnlegg selv, eller du kan kjøpe tjenester fra kompetente frilansere. De kan du finne på steder som Upwork eller Freelancer.

Du kan ta arbeidet med søkeord-undersøkelser et steg videre ved å bruke SEMrush (Krever innlogging for gratis prøveperiode), et verktøy som hjelper deg å finne hvilke søkeord konkurrentene fokuserer på.

 

SEMRush hjelper deg å se søkeordene til dine konkurrenter.

Mens Søkeordplanleggeren kun foreslår søkeord, gir SEMrush en mye grundigere analyse av søkeordene du har valgt, om de vil være profitable og hvordan dine konkurrenter klarer å utnytte dem.

5. Sett opp en Google Plus-profil

Jeg er egentlig ingen stor fan av Google Plus – det er svært få personer som bruker det. Sammenligner du med Facebook eller Instagram, har Plus liten nytte som en sosial media-plattform.

Men, Google Plus er jo et produkt fra Google og det gir store fordeler når det kommer til søkemotoroptimalisering.

Når du har søkt på produkter eller bedrifter i Google, har du trolig sett kartoppføringene som dukker opp.

 

Har du Google PLus-kontor kan du bruke kartoppføringer.

 

Ønsker du at bedriften skal dukke opp på oppføringen, må du lage en Google Plus-side og begynne å samle positive omtaler. Hver oppføring kommer med en direktelenke til ditt nettsted, veibeskrivelser, adresse, åpningstider og kontaktinformasjon.

Du behøver ikke å skape innhold, bygge lenker eller optimalisere metatagger for å få en kartoppføring. Alt du må gjøre er å opprette en Google Plus-konto og få noen gode omtaler fra kundene dine.

Google Plus passer best for bedrifter som har en fysisk butikk/bedrift man vil trekke kundene til, slik som varehandel eller fotterapi.

Har du ikke en Google Plus-side? Klikk her for å komme i gang.

Oppføringen du legger inn, vil bli synlig i løpet av 1-2 uker.

Oppsummering

Det tar deg ikke mer enn noen få timers arbeid å feilsøke nettstedet ditt, gå gjennom søkeord for å få ideer til innhold og lage en Google Plus-side for din bedrift.

Bruker du ett dagsverk til å gå gjennom mine fem SEO-tips, vil det gi en positiv innvirkning på nettstedets organiske trafikk i ukene som kommer.

 


Skreddersy AdWords-kampanjer for mobil

Slik skreddersyr du AdWords-kampanjer for mobil

I dag kommer mesteparten av trafikken på nett fra en mobiltelefon. Med det som bakteppe, er det på høy tid å skreddersy AdWords-kampanjer for mobil.

Allerede i 2015 fortalte Google at over 50 prosent av søkene kom fra en mobiltelefon. I Norge har trenden vært entydig i flere år. I 2016 brukte 74 prosent av alle nordmenn i alderen 9-79 år internett fra en mobiltelefon hver dag.

Dette burde være argumenter gode nok til at ethvert firma strammer opp AdWords-strategien sin, og tilbyr eksklusive kampanjer rettet mot mobilbrukerne. Ikke bare gir du mobilbrukerne den beste brukeropplevelsen, du vil også oppleve at annonsekostnadene går ned. En kampanje rettet mot mobilbrukere vil senke både kostnad per klikk (CPC, cost-per-click) og kostnad per kjøp (CPA, cost-per-acquisition).

I denne artikkelen skal jeg vise forskjellige AdWords-strategier du kan bruke for å skaffe flere interessenter (leads) og øke salget fra mobil.

Jeg skal gå gjennom disse seks punktene:

  1. Skill mellom trafikk fra desktop og mobil
  2. Bruk «Klikk for å ringe»-utvidelsene
  3. Bruk adressetillegg i annonsene
  4. Bruk Display Network med omhu
  5. Optimaliser nettstedet for mobil
  6. Gjør hvert ord tellende

1. Skill mellom trafikk fra mobil og desktop

I møtet med kunder anbefaler jeg alltid at vi skreddersyr AdWords-kampanjer for desktop og mobil, hver for seg. Folk bruker de to plattformene helt forskjellig, og det er viktig å segmentere på de forskjellige enhetene for å få korrekte data og presis konverteringsstatistikk. Hvis du vil lese mer om hva dette skillet betyr, kan du lese blogginnlegget «Tre designtips som vil øke salget».

I praksis foretar du denne segmenteringen ved å sette budet til -100 % for pc-er.

 

Sett budet til -100% for AdWords-kampanjer for mobil

 

Slik forsikrer du deg om at denne kampanjen aldri vil bli vist på en pc eller mac.

2. Bruk «Klikk for å ringe»-utvidelsen

AdWords gir deg mulighet til å aktivere anropsutvidelse i annonsen. Besøkende som er på en mobil enhet får da tilbud om å ringe direkte til bedriften ved å trykke på nummeret.

Dette er i mine øyne et undervurdert verktøy. Studier fra Google viser at 70 prosent av de som bruker mobil for å lete opp produkter/tjenester synes at «Klikk for å ringe»-knappen er svært viktig.

 

Bruk anropsutvidelsen for å tilpasse AdWords-kampanjene for mobil.

 

Hvorfor skulle en mulig kunde ringe til deg? Kanskje vil han/hun avtale et møte, be om et tilbud eller sjekke om du har en bestemt vare på lager. Alt dette er jo telefoner du gjerne vil ha.

Utform annonsen slik at potensielle kunder blir fristet til å klikke på «Ring»-knappen.  Dersom personer pleier å ringe til bedriften din for å be om et tilbud, kan du for eksempel utforme annonsebudskapet ditt slik:

 

Tips: Sett opp annonsen slik at den bare vises i bedriftens åpningstider.

3. Bruk adressetillegg i mobilannonsene

Driver du med fysisk varehandel, som for eksempel byggevarer, vil 68 prosent av mobilbrukerne som leter etter denne type varer bruke veibeskrivelse/posisjonsknappen eller ringe-knapp for å finne ut hvor butikken ligger.

 

68 prosent av brukerne vil bruke posisjonsknapp for å finne fram til varehandelen.

Og, her kommer noe viktig: 50 % av personene som brukte smarttelefonen til å søke opp en adresse, besøker butikken innen et døgn etter søket.

 

I dag kommer så å si hver eneste smarttelefon med Google Maps allerede installert. Å sette opp adressetillegg i annonsen gjør det superenkelt for potensielle kunder å finne bedriften din. Ett klikk, så kommer adresse, veibeskrivelse og åpningstider opp.

 

Tilpass Ad-wordskampanjer for mobil ved å bruke adressetillegget.

 

For å kunne inkludere veibeskrivelse i annonsene, må du koble sammen bedriftskontoen i Google med AdWords-profilen, i tillegg må du verifisere ditt mobilnummer.

Det er mange forskjellige fremgangsmåter for å gjøre dette. Det avhenger av hvordan du satte opp bedriftskontoen og AdWords-kontoen. Du kan lære mer om dette her.

4. Bruk Display Network med omhu

Når du setter opp dine første kampanjer rettet eksklusivt mot mobil, råder jeg deg til å ignorere Google Display Network (GDN). Vent til du er sikker på at alt annet fungerer optimalt.

I Google Display Network vil en del av klikkene komme fra klikk-roboter som er på tredjeparts apper eller feil-klikk fra besøkende som egentlig prøvde å klikke på noe helt annet – men endte opp hos deg.

Når det er sagt, er det viktig å huske på at GDN er en av de billigste markedsplassene å plassere annonser. Men skal du bruke GDN til mobil-reklame på en effektiv og lønnsom måte, må du gjøre en rekke tester og målretting.

5. Optimaliser nettstedet for mobil

Når du kjører en kampanje rettet mot mobiltelefon, må hver eneste side annonsekampanjen leder til være tilpasset mobil.

Da er det ikke nok at sidene er brukervennlige. Amazons hjemmeside er lik for desktop og mobil – den er mobilvennlig og designet er tilpasset mobilbruk.

Men går du innom nettstedet fra et mobilt nettverk/4G-nettverk, er siden full av bilder som må lastes ned og knappene ligger svært nære hverandre, slik at det er lett å klikke feil.

 

Google kan hjelpe deg med å finne ut hvor godt landingssiden er tilpasset mobil.

 

Bruker du en stor del av annonsebudsjettet på målrettede AdWords-kampanjer mot søk fra mobil, foreslår jeg å lage en skreddersydd landingsside for mobil. Dette kan du gjøre ved å bruke Accelerated Mobil Pages , eventuelt strippe ned landingssiden din for bilder og andre krevende elementer. Målet er at landingssiden laster hurtigere for mobil, og at det blir lettere for den som søker å utføre den ønskede handlingen (kjøpe noe, melde seg på nyhetsbrev osv.).

Her kan du teste hvor godt nettstedet ditt er tilpasset mobilbruk.

6. Gjør hvert ord tellende

Å ha en mobiltelefon er som ha et blinkende, støyende tivoli i lomma. Hvert eneste øyeblikk er det muligheter for at noe flasher, piper, ringer eller ruller over skjermen.

Når som helst mens den potensielle kunden utfører et søk, kan det tikke inn en SMS, telefonen ringer, det kommer en epost, det kommer påminnelser fra WhatsApp, kalendere, meldinger fra Facebook, Instagram eller andre sosiale medier. Alt dette trekker brukerens oppmerksomhet bort fra det han/hun egentlig holdt på med – som kanskje var å finne fram til butikken din.

Derfor er det svært viktig at du holder AdWords-teksten kort og poengtert. Fremhev dine konkurransefortrinn og kutt ut alt tomprat.

Under ser du mobilannonsen til UberEATS. Det første brukeren får vite er at her kan man finne mer enn 100 restauranter som alle leverer mat på døra.

 

Eksepel på annonse som er tilpasset AdWords-kampanjer for mobil.

 

Annonsebudskapet inneholder også muligheten til å laste ned mobilappen, noe som er en ideell måte å få brukerne til å huske deg neste gang.

For å legge til «last ned app»-utvidelse, må du først knytte sammen din Google Play-app med AdWords-kontoen din.  Her kan du lære hvordan det gjøres.

Nå er det din tur

Driver du fysisk varehandel eller tjenester (byggevare, frisør osv.) er det viktig at mobilannonsene dine har anropsutvidelse og posisjonsknapp.

Konsumenter leter etter butikker som er i nærheten, og ved å ha de riktige utvidelsene vil du skille deg ut fra konkurrentene.

Dersom du ennå ikke har laget en AdWords-kampanje kun rettet mot mobil, ville jeg startet med det samme og brukt de seks strategiene jeg har forklart i denne artikkelen.

Bruk gjerne kommentarfeltet under og fortell meg hvordan det har gått.

 

 

 

 

 

 

 

 


Remakredsføring ved bruk av Google AdWords

Slik remarkedsfører du i Google Adwords

Uansett om du driver en e-handelsbutikk, en byggvarehandel eller driver innen tjenestesalg, vil mesteparten av interessentene (leads) og salg komme fra remarkedsføring, remarketing.

Har du ikke en velfundert plan for remarkedsføring, og systematisk benytter deg av den, går du glipp av viktige inntekter.

I dagens artikkel skal jeg forklare hvorfor remarkedsføring – å henvende seg til et publikum som allerede har vist interesse for produktet ditt – er noe av det mest inntektsbringende du kan gjøre. Jeg skal også vise deg hvordan du kan bruke Google til å gjøre det. I et tidligere innlegg om remarkedsføring, viste jeg hvordan Facebook kan brukes til dette formålet.

Hva er remarkedsføring?

Remarkedsføringer er når du annonserer mot, eller gir innhold til, personer som allerede har vist interesse for nettstedet ditt.

Du har sikkert opplevd å gå inn på et nettsted for å kikke på noe, og ikke lenge etter dukker det opp en annonse med produktet du kikket på i nettleseren din. Det er remarkedsføring.

Se bare her: Jeg gikk inn på nettstedet Sprout Social for å lese et av deres blogginnlegg. Ikke lenge etter dukket dette opp på skjermen min:

 

Et produkt du har kikket på, dukker opp som annonse på nettstedet ditt. Det er remarkedsføring.

 

Dette er remarkedsføring.

Mindre enn 2 prosent av nettstedstrafikken fører til konverteringer på første besøk. Det betyr i klartekst at av 100 besøkende på ditt nettsted, vil 98 av dem forlate nettstedet ditt uten å ha kjøpt noe.

Hvis du markedsfører deg gjennom betalte annonser, vil det til slutt bli svært dyrt og lønnsomheten av kampanjene blir elendig.

Men selv om 98 av 100 besøkende var inne på nettstedet ditt uten å kjøpe noe, betyr ikke det at personene ikke er interessert i produktene eller tjenestene. En undersøkelse viser at 81 prosent av alle som handler på nett, bruker tid på å skanne markedet før de gjør en kjøpsbeslutning. Å besøke tre eller flere nettsteder før man handler er normalen.

Dersom du remarkedsfører mot dine tidligere nettbesøkende, er det 70 prosent større sjanse for at denne gruppen leder til en konvertering sammenlignet med de som aldri før har vært på nettstedet ditt. Videre vil de gi en ti ganger så høy klikkfrekvens og 147 prosent høyere konverteringsrate.

 

Jeg håper jeg har overbevist deg om hvor viktig det er med remarkedsføring. Nå skal jeg forklare hvordan du setter opp remarkedsføringskampanjer på Google AdWords.

Slik remarkedsfører du i Google AdWords

Ved hjelp av annonser på Google, kan du remarkedsføre mot:

  • personer på epostlisten
  • besøkende på nettsted
  • følgere på YouTube
  • brukere av mobilapp

For å sette opp en remarkedsføringskampanje, må du først logge deg inn på kontoen din på Google AdWords. Klikk på «Delt bibliotek» og deretter «Publikum». Du skal da se følgende:

 

Du må sette opp et publikum å remarkedsføre mot. Det gjør du i Google AdWords.

 

For dette blogginnlegget velger jeg å laste opp en kundeliste med epostadresser. Etter å ha valgt customer emails, blir jeg sendt videre til en ny side hvor jeg gir navn til epostlisten, laster den opp og setter en utløpsdato (valgfritt).

 

Hvordan sette opp en remarkedsføringskampanje i Google AdWords.

 

Etter at kundelisten er lastet opp, vil Google bruke noen timer på å prosessere den. Først når den er klar, kan du bruke den til å målrette innhold innenfor Google Display Network.

MERK: Dersom du ønsker å målrette mot besøkende på nettstedet ditt, må du først legge inn en liten HTML-kode på sidene. Her kan se hvordan du gjør det.

Nå har du laget det publikummet du ønsker å markedsføre mot på ny. Da gjenstår det å velge mellom tre ulike budskap du vil sende til dem.

Be publikum om å utføre en handling

Majoriteten av besøkende på nettstedet ditt vil forlate siden uten å gjøre det du ønsker (melde seg på, ta kontakt, kjøpe noe osv.).

For å få dette publikummet tilbake, vil jeg tilby dem noe gratis.

Under ser du remarkedsføringsannonsen til SmartMail. Den sendes til nettbesøkende som ikke bestilte tjenesten deres, og tilbyr en gratis prøveperiode på deres Software as a Service (Saas)-plattform.

 

SmartrMail remarkedsfører mot nettbesøkende.

 

Interesserte nettbesøkende (leads) er fremdeles i lete- og overveielsesfasen, og et tilbud om en gratis prøveperiode er mer hensiktsmessig enn å sende en produktannonse.

Vis frem produktene

Har den potensielle kunden vært inne og kikket på en spesifikk produktside på nettstedet, er tiden inne for å vise produktannonser.

Jeg var inne på Kickstarter for noen dager siden og kikket på Zolo trådløse hodetelefoner.  Halvveis ned i nettsiden ringte telefonen, jeg ble distrahert og glemte det hele.

Noen dager senere, mens jeg surfet gjennom flere forskjellige nettsteder, dukket denne annonsen opp:

 

Remarkedsføring handler også om å minne folk på noe de er interessert i.

 

Zolo remarkedsførte eksakt det samme produktet jeg hadde lest om noen dager tidligere. Nå med 50 prosent avslag. Denne fremgangsmåten bør du også teste. Vis produktannonser til nettbesøkende som har vist interesse i et spesifikt produkt, og vis også gjerne forskjellige varer i samme kategori.

Mersalg

For å drive mersalg gjennom remarkedsføring må du først gjøre noen tekniske forberedelser.  Enten kan du laste opp epostlisten over kunder som tidligere har utført et kjøp. Eller du lager et eget publikum av de nettbesøkende som har endt opp på din ordrebekreftelse-side.

Husk: Det er enklere å overtale de som allerede er kunder til å gjøre nye kjøp, sammenlignet med å forsøke å få helt nye personer til å handle. Dine tidligere kunder har allerede gjort en handel og vet hva de kan forvente. Ikke minst har de tillit til deg.

Du kan jobbe med mersalg ved å vise kundene lignende produkter som de allerede har kjøpt, eller produkter andre kunder – med samme profil – har kjøpt.

Aktiv merkevarebygging

Remarkedsføring handler ikke bare om å trekke til seg nye interessenter (leads) eller øke salget. Det kan også brukes for merkevarebygging – at flere personer husker merkevaren din.

Jo flere ganger en person blir minnet på din merkevare, desto mer sannsynlig er det at nettopp din merkevare dukker opp i minnet når personen er i en kjøpsprosess. Bruker du design og ordbruk på en smart måte, kan du etterlate et godt og minneverdig inntrykk hos den potensielle kunden. Senere kan du lede personen gjennom salgtrakten med et av de tre tipsene jeg ga tidligere i denne artikkelen.

Denne annonsen for Post Funnel dukket opp i min nettleser sist uke:

 

 

Ulikt de andre eksemplene jeg har vist i denne artikkelen, er det ingen handlingsknapp, call to action, knyttet til denne annonsen. Den lover ingen gratis prøveperiode, heller ikke rabatt og nevner ikke noe produkt eller tjeneste.

Målet med annonsen er ikke å selge meg et produkt, ikke en gang å få meg til å klikke på annonsen. Målet er å generere merkebevissthet og bygge varemerket.

Hvis du ikke remarkedsfører, gjør du det galt

Å legge mye arbeid i å vise annonser og innhold til et nytt publikum er bare lønnsomt dersom du følger opp hver og en nettbesøkende gjennom remarkedsføring. Lar du være, vil du miste 98 av 100 salg.

I de fleste tilfeller er det billigere å vise en annonse til noen som alt har besøkt ditt nettsted, enn til en ny besøkende. Personen som kommer tilbake til et nettsted er mye mer tilbøyelig til å klikke på annonser eller melde seg inn i en kundeklubb el.l. Dette øker kvalitetsscoren og dermed senkes dine totale annonsekostnader.

 

Er du usikker på hvordan du skal sette opp remarkedsføringskampanjer? Kontakt oss eller legg igjen en kommentar i feltet under, så hjelper vi deg videre.


Bruk remarkedsføring for å finne de som har vist interessepå Facebook.

Effektiv markedsføring: Sikt deg inn på de som allerede er interessert

Sist uke la jeg ut et blogginnlegg om å bruke speilpublikum på Facebook for å trekke potensielle kunder til nettstedet. Jeg viste også hvordan du kan målrette mot dette publikummet på ny når de hadde vist noen form for interaksjon.

Men nøyaktig hvordan målretter du på ny til samme gruppe (retarget) på Facebook?

I denne artikkelen går jeg gjennom hvordan man setter opp pikselen på Facebook. Deretter viser jeg deg hvordan du kan sikte deg inn på de brukerne som allerede har vist interesse.

Sette opp piksler

Før du kan starte å følge opp interessenter på Facebook, må du sette opp pikselen.

En Facebook-piksel er en liten bit HTML-kode som du legger inn på nettstedet ditt. Slik kan du plassere cookies i de besøkendes nettlesere. Cookiene gjør det mulig å måle, optimere og bygge publikum for annonsekundene dine senere – og å følge opp de som har vist interesse for produktet ditt.

For å lage pikselkoden må du klikke deg inn på annonseadministrasjon og klikke på «Piksel» fra menyen.

 

Hvordan sette opp pikselen i Facebook.

 

Du vil da få følgende valg:

 

Hvordan lage pikselkode

 

Klikk «Opprett piksel». Facebook vil be deg navne pikselen og om du ønsker å klippe og lime koden inn på ditt nettsted, bruke integrasjon eller bruk en tag manager.

 

Slik setter du opp pikselkoden på Facebook.

 

Dersom nettstedet ditt er bygget med en av plattformene i listen, kan du velge integrasjon eller tag manager. Hvis ikke, klipper og limer du inn koden på nettstedet ditt.

Dersom du velger det siste, og det dukker opp en skremmende kode, frykt ikke!

 

Slik setter du inn pikselkoden på Facebook

 

Har du ansatt en webutvikler, eller samarbeider med en, så send koden til han/henne. Hvis du gjør arbeidet selv, må du lime inn html-koden i head-elementet på nettstedet.

Når du har lagt inn pikselen korrekt, vil følgende melding komme opp:

 

Pikselen er riktig innstallert.

 

Hvis du får problemer kan du laste ned Facebook Pixel Helper for Google Chrome. Hjelperen kan gi deg hint om hva som er feil. Trolig har du limt inn koden på feil sted.

Når pikselen er opprettet og lagt inn i HTML-koden på nettsteder, kan du gå i gang med å sikte deg inn på det publikummet som virkelig har vist interesse i ditt produkt.

Opprette egendefinert nettstedspublikum

For å definere og finne tilbake til det publikummet som har utført visse handlinger på nettstedet ditt, må du opprette et egendefinert nettstedpublikum. Gå til publikums-delen av din annonseadministrasjon, klikk «Opprett publikum» og «egendefinert publikum» (Custom Audience).

 

Lag egendefinert nettstedpubikum på Facebook

 

Du kan bruke epostliste, nettstedstrafikk, samhandlinger med en app eller engasjement på Facebook for å opprette publikummet.

 

Du kan opprette publikum rundt forskjellige hendelser eller kundelister.

 

Kundefil

Last inn kundelisten over personer som har meldt seg på nyhetsbrevet ditt. Du kan ikke legge til epost-adresser med mindre kundene har meldt seg på.

 

Slik legger du inn kundelisten på Facebook.

 

For å laste inn kundelisten din, bruker du en CVS-fil. Facebook vil da lage et publikum som består av de av kundene som også har en Facebook-konto.

 

Trafikk på nettstedet

Denne fremgangsmåten gir deg langt flere valg enn kundelisten. Du kan målrette nettstedsbesøkende ut fra:

  • Totalt besøk på nettstedet
  • Personer som besøkte spesifikke sider
  • Tid en person har brukt på nettstedet

Dette publikummet har du adgang til å lagre i 180 dager.

Har nettstedet ditt flere (ti)tusener besøk hver dag, vil en viss prosentdel av disse være personer som ikke er interessert i det du har å tilby. De kom inn på siden din ved en misforståelse, eller det du har å tilby er ikke det de lette etter.

Dersom du målretter mot hvor mye tid besøkende har brukt på nettstedet ditt, kan du lage et publikum som består av de 25 % ivrigste, 10 % eller de 5 % ivrigste basert på tidsbruk.

 

Du kan remarkedsføre mot potensielle kunder etter hvor lang tid de har brukt på nettstedet ditt.

 

Kanskje har du et nettsted hvor du selger produkter, og har en rekke forskjellige produktkategorier? Da kan du sikte deg inn mot de som besøkte spesifikke sider/produkter og opprette et publikum rundt hver produktkategori. Publikummet bruker du videre for å vise annonser basert på personenes adferd på ditt nettsted.

Som et eksempel, kan vi se på nettbutikken Jabong. Alle kunder som går inn i herreavdeling får annonser om den nye kolleksjonen. Det er bare personer som klikker seg inn på herreavdelingen som får disse annonsene på sin facebook-side.

 

Bare de som har klikket seg inn på herreavdelingen, får annonse om den nye kolleksjonen.

 

Dersom personer har vært inne på nettstedet ditt, men ikke har klikket seg videre på noen kategori, kan du vise dem innhold som er egnet til den første delen av salgstrakten. Det vil si blogginnlegg og videoer.

 

facebookmarketing11

 

Til denne gruppen fraråder jeg å vise annonser med spesifikke produkter. De har ikke vist interesse for produktkategoriene når de har vært på nettstedet ditt, derfor vil neppe produktannonser rettet mot denne gruppen være spesielt lønnsomme.

Markedsføre mot hendelser

Dersom du har satt opp mål for konvertering på Facebook, vil du få opp dette valget. Du kan lage et egendefinert publikum basert på personer som har meldt seg inn, utført en bestilling eller klikket på bedrifts-annonsen.

For å illustrere: Tenk deg at noen har bestilt en vare. Du kan nå vise dem en annonse som genererer mersalg. Dersom noen har klikket på bedrifts-annonsen, kan du sende dem en annonse for ditt kjerneprodukt.

Handlinger basert på konverteringen kan også brukes til å ekskludere kunder, slik at de ikke blir overlesset av annonser.

Hvis du selger et produkt som vanligvis reselges etter 22 dager, kan du ekskludere kunden fra å motta nye annonser de neste 22 dagene. Du sparer penger, og du plager ikke kunden med annonser i utide.

Appaktivitet

Dersom merkevaren din har utviklet en egen app, kan du re-markedsføre mot alle som har brukt appen. Annonsene som er ment til mobilkundene, kan lenke tilbake til appen. Når kunden klikker på annonsen, åpnes appen.

For å opprette et publikum basert på app-brukerne, må den lenke appen til Facebook. Her kan du lese hvordan du gjør det.

Engasjement på Facebook

Denne muligheten lar deg re-markedsføre mot personer som har sett en video, et skjema, en kanvas-annonse eller samhandlet med din Facebook-side.

Ulikt alle andre former for remarkedsføring, er dette den eneste metoden for å målrette mot brukere som ennå ikke har besøkt ditt nettsted eller mobilapp.

 

Gejnnom Facebook kan du også målrette mot personer som ikke har vært på nettstedet ditt.

 

Du kan målrette mot personer innenfor et vindu på 365 dager og til og med opprette et publikum rundt personer som har sendt deg meldinger, klikket på en handlingsknapp (call to action) eller vist engasjement rundt en annonse eller innlegg.

 

Du kan velge hvilke handlinger på Facebook som skal danne grunnlag for et publikum.

 

Denne metoden egner seg best til markedsføring øverst i salgstrakten. Det vil si for å spre videoer, merkevare-annonser eller blogginnlegg. Ettersom personene kanskje ikke har besøkt nettstedet ditt, vil de behøve litt mer informasjon før du serverer dem produktannonser.

 

Nå er det din tur

Uavhengig av hvilken plattform du bruker for å annonse: Dersom du ikke aktivt remarkedsfører mot de som viser en interesse for ditt nettsted og ditt innhold, driver du rett og slett ikke en smart annonsekampanje. Du skal få det vanskelig med å gjøre annonseringen lønnsom, og enda verre dersom du ønsker å skalere opp og la bedriften vokse.

Med mer enn to milliarder aktive brukere, er det etter min mening intet bedre sted enn Facebook når du vil re-markedsføre mot interessenter og få dem tilbake til ditt nettsted.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


hvordan bruke Facebooks speilpublikum.

Slik bruker du Facebooks speilpublikum for å finne nye kunder

Facebooks verktøy for speilpublikum (lookalike audience) er et av de mest effektive verktøyene for å skalere opp annonsestrategien på Facebook. I denne artikkelen skal jeg forklare hvordan du bruker det.

I løpet av de neste tre minuttene vil du lære:

  • Hva et speilpublikum er
  • Hvordan du oppretter et speilpublikum og et verdibasert speilpublikum, og
  • Hvordan du best bruker disse i kampanjene

Hva er speilpublikum?

Direkte sitert fra Facebook:

«Med speilpublikum kan du nå ut til nye personer som kan være interessert i bedriften din, fordi de ligner på personer som allerede er det.»

Facebook kan lage speilpublikum ut fra en kundeliste, personer som har besøkt nettstedet ditt, eller som har likt bedriftssiden på Facebook.

Kundeliste/epostliste: Å bruke din eksisterende epostliste viser seg å være den fremgangsmåten som gir høyest kvalitet på speilpublikummet. Dette fordi epostlisten inkluderer kunder som har brukt penger på bedriften og personer som har vist en sterk interesse for bedriften (warm leads).

Besøkende på nettstedet: Dette vil gi en miks av kunder, interessenter og personer som har vært inne på siden din, men som ikke har vist særlig interesse i produktet eller tjenesten du tilbyr.

Facebook-side: Dette vil gi et svært bredt spekter av brukere. Jeg anbefaler ikke å skape et speilpublikum ut fra besøkende/følgere på bedriftens facebookside. Alt for mange av disse vil være brukere som likte siden din, men som ikke er interessert i dine tjenester. Andre har ikke hatt noen interaksjon med siden din på flere måneder.

Dersom du har en kundeliste med mer enn 1000 epostadresser, skal du alltid bruke denne for å lage et speilpublikum. Dersom epostlisten har færre enn 1000 personer, ville jeg bruke de 25 prosent mest verdifulle besøkende på nettstedet.

Verdibasert speilpublikum

I april 2017 introduserte Facebook en oppdatert versjon av speilpublikum kalt LifeTime Value (LTV) Lookalike Audience, verdibasert speilpublikum.

 

Skap et speilpublikum på Facebook

 

Facebook lar deg sette en verdi på hver kunde, vurdert etter hvor mye penger de har brukt på bedriften. Dette gjør du ved å opprette et egendefinert levetidspublikum basert på hva du forventer den enkelte kunde vil bidra med, i kroneverdi, gjennom hele kundens levetid. Du bruker dette egendefinerte publikummet til å danne et verdibasert speilpublikum.

Kunder er ikke like, og noen vil bruke langt mer penger enn andre.

Med verdibasert speilpublikum kan du opplyse Facebook om hvilke kunder som er mest verd for bedriften, og således hjelpe Facebook å finne frem til de mest profitable kundene å rette annonsene mot.

Har du mer enn 5.000 personer i firmaets kundeliste, er det min anbefaling at du bruker verdibasert fremfor det tradisjonelle speilpublikummet. Har du færre personer i epostlisten er det vanskelig for Facebook å finne det rette publikummet.

Jon Loomer har en velskrevet artikkel om hvordan du setter opp verdibasert speilpublikum.

Hvor stort bør speilpublikummet være?

Når du oppretter et speilpublikum, vil Facebook spørre deg om hvilke steder du ønsker å målrette mot og hvor stort publikum du ønsker å nå (1-10 %).

Under ser du et eksempel hvor jeg har lagt inn en kundeliste. Facebook forteller meg at med en publikumsstørrelse på 2 prosent, vil jeg opprette et speilpublikum med 4,2 millioner brukere i USA som passer profilen til kundelisten.

 

lookalike 4.1

 

I så å si alle tilfeller vil en størrelse på 1-4 % gi et stort nok publikum. Unntaket er dersom bedriften ønsker å målrette sin kampanje mot fremvoksende markeder i Asia eller Latin Amerika. Her behøver du et større publikum, ettersom Facebook ikke har mye kundedata i en del av disse landene.

Jeg fortrekker å ligge på mellom 1-4 prosent. Jo mer du øker størrelsen på speilpublikummet, desto mindre målrettet blir kampanjen. Å bruke 5 % eller mer har bare hensikt dersom du er villig til å bruke sekssifrede tall ++ per måned på Facebook-annonser, og virkelig er ute etter å skalere opp bedriften raskt.

Hvordan bruke speilpublikum

Jeg har lagt merke til at markedsførere gjerne bruker speilpublikum i alle lag av salgstrakten. Det er ikke hensiktsmessig.

Speilpublikum er nye brukere som aldri før har hatt en interaksjon med bedriften, derfor skal du gi dem innhold som hører hjemme i toppen av salgstrakten.

I dette laget finner vi videoer som introduserer varemerket, blogginnlegg som gir informasjon, hvitbok/prospekter og alt annet som enten gir læringsverdi eller skaper merkebevissthet.

Selv om speilpublikummet er likt ditt eksisterende publikum, må du fremdeles skape tillit og etablere et forhold til brukerne før du presenterer dem for produktannonser og tilbud.

Målet med speilpublikum er å kunne plassere dem i et egendefinert publikum. Det er først da du kan ta en avgjørelse om du vil vise mer innhold, spør etter epostadressen eller gi dem et konkret tilbud.

Et eksempel på en god fremgangsmåte er å tilby speilpublikummet en video. Så trekker du ut alle som så mer enn 50 prosent av videoen og lager en egendefinert målgruppe av disse. Dette publikummet er klart for det neste nivået i salgstrakten. Dette kan innebære å gi dem et tilbud eller lede dem til en landingsside hvor du ber om epostadressen.

 

Skape Facebooks speilpublikum ut fra kundelister

 

Dersom jeg presenterer speilpublikummet for et blogginnlegg, vil jeg lage et egendefinert publikum rundt leserne av innlegget. Det nye publikummet kan jeg målstyre mot lenger ned i salgstrakten.

 

Facebooks spielpublikum. Her basert på piksel.

 

Speilpublikum er ideelt når du vil trekke mange folk til nettstedet ditt. Ved å bruke egendefinert publikum for å trekke ut de mest interesserte i speilpublikummet, kan du målrette dine neste salgsfremstøt svært presist.

Kan man målstyre annonser rett mot et speilpublikum?

Dersom du ønsker å føre speilpublikummet rett til salgsannonser, altså prøve å selge varen direkte uten først å opprette et tillitsforhold, foreslå jeg at du bruker valget for verdibasert speilpublikum. Dette vil gi deg et speilpublikum med sterke interessenter. Husk at epostlisten din må inneholde minst 5000 navn før verdi-valget gir mening.

Jeg har sett vellykkede salgsfremstøt hvor man går rett til salgsargumentene, men jeg har også sett en rekke fullstendig mislykkede fremstøt.

Hvert firma er ulikt og har sine egne verdifulle egenskaper. Det er disse som til slutt avgjør om det å gå rett på salgsargumentene vil fungere eller ikke. Ønsker du en slik fremgangsmåte, bør du først teste på et begrenset publikum og finne ut om det er profitabelt eller ikke. Start med et lavt budsjett og bruk dynamiske produktannonser, ettersom de er de mest personaliserte.

Oppsummering

Jobben med å skaffe seg nye kunder starter på toppen, på den bredspektrede delen, av salgstrakten.

Jo flere personer du kan trekke til ditt nettsted eller din side på Facebook, desto flere muligheter har du til å omskape passive brukere til aktive interessenter (warm leads) og til slutt til kunder.

Dersom du allerede bruker mye tid og penger på Facebook-kampanjer, vil speilpublikum være av stor betydning for å nå nye kunder.

Så, bruker du speilpublikum?

 


7 advanced tips for e-commerce

Søkeoptimalisering for e-handel

E-handel er i voldsom vekst. Shopifys aksjekurs har gått rett til værs, og i dag er alle i stand til å sette opp sin egen e-butikk i løpet av få minutter.

Jeg har jobbet med flere e-butikker og har erfart at for å oppskalere salget må du fokusere på følgende:

  • Søkemotoroptimalisering
  • Annonser på Facebook
  • Google AdWords
  • Markedsføring på epost

Det er ikke mulig å gi en grundig gjennomgang av hver av disse punktene i ett enkelt blogginnlegg. Det ville resultere i en svært lang artikkel og fingertuppene mine ville blitt nedslitt.

I dette innlegget vil jeg fokusere på søkemotoroptimalisering (SEO, search engine optimization).

Enhver ny side du legger til, redigerer eller kosmetisk endrer vil ha direkte innvirkning på nettbutikkens SEO.

Her er syv avanserte SEO-strategier som øker den organiske trafikken fra søk, forbedrer merkevaren og øker salget.

1. Dette gjør du med omtaler av varer som ikke er på lager

Du må aldri avpubliserer eller slette sider med varebeskrivelser selv om de ikke lenger er på lager.

Neste gang Google tråler ditt nettsted, og ser at en side mangler fra ditt opprinnelige sidekart, vil siden bli trukket fra søkemotorens resultatside. For nettbutikken betyr det at den mister organisk trafikk.

Dersom varen kommer tilbake på lager etter en uke, må du vente til Google har trålet nettstedet ditt på ny og re-listet siden din for at varen skal være synlig på nett. Det kan ta flere uker.

I eksempelet under ser vi på nettbutikken til Badminton Bay. De beholder alle varer som er utsolgt i nettbutikken, men tilføyer beskjeden «utsolgt» (no stock) uthevet i rødt.

 

SEO for E-handel. Varer som ikke lenger er på lager merkes med "utsolgt".

 

De setter også teksten «Out of stock» i tittelen på siden, slik at når kunder søker på nettstedet vil de umiddelbart få beskjed om at varen er utsolgt.

Du bør alltid merke varer som er utsolgt på en tydelig måte, men jeg vil fraråde å skrive dette i tittelen. Dersom det står «Utsolgt» i tittelen, vil dette vises i søkeresultatet på Google:

 

SEO for E-commerce. Ikke skriv "Utsolgt" i produktomtalens tittellinje.

 

Personer som søker etter varer vil miste interessen når det første de ser er «Out of stock»/Utsolgt. Dermed dropper de hele nettbutikken til fordel for den neste på listen.

Du bør heller ikke slette siden med varebeskrivelsen selv om varen ikke lenger vil bli tatt inn. Hold siden aktiv, men utform en alternativ handling, en call to action, som tilbyr nyere modeller eller alternative varer.

2. Blogging er avgjørende

Uansett om du selger klær, mat, elektronikk eller forbruksvarer er det begrenset hvor mange ord du kan bruke for å beskrive en rød kjole, en bærbar høyttaler eller en matvare.

En rekke studier viser at lengre artikler er et pre for søkemotoroptimalisering.

 

Men her er problemet: Dersom du selger 10 røde kjoler, 10 blå kjoler og 10 hvite kjoler – som alle er like i design – kan du ikke skrive 3000 ord for hver av de 30 produktene uten at artiklene vil bli svært like.

Og skulle du gjøre det, vil du antagelig straffes av Google for å ha et mangelfullt innhold på nettstedet.

Og ærlig talt: Forventer du at noen skal lese 3000 ord om en kjole eller en t-skjorte til 130 kroner?

Det er her bloggen kommer inn i bildet.

Det vil ikke være vanskelig å skrive et blogginnlegg på 3000 – 5000 ord om kjoler. Det kan handle om moter, snitt, farger, hva som passer til og mer.

I artikkelen kan du lenke til forskjellige kjoler som er i butikken.

Dette er fremgangsmåten som Bodybuilding.com har valgt for å fremme deres kosttilskudd.

 

SEO for E-commerce 4. Bruk blogger for å søkeoptimalisere e-handelen.

 

Etter at en potensiell kunde har søkt på Google for å finne ut hvorvidt kreatin er trygt å bruke, vil Bodybuilding komme som nummer 2 på søkeresultatlisten. Lenken deres tar meg til et velskrevet blogginnlegg om kreatin.

 

SEO for E-commerce 5. Her kommer man inn på et velskrevet blogginnlegg om søkefrasen interessenten tastet inn.

 

Holder jeg musepekeren over ordet «kreatin» kommer det opp en URL til nettbutikken som selger forskjellige kosttilskudd med kreatin. De har også en lenke til proteinpulver.

I stedet for å optimalisere hvert generiske søkeord på produktsidene, skriver netthandelen et blogginnlegg rundt generiske søkeord og lenker tilbake til forskjellige produkter de har i handelen.

Hvert blogginnlegg bør ha minst ett generisk nøkkelord/-frase som gir 3000 eller flere Google-søk i måneden.

Eksempler på generiske søkeord som egner seg i en blogg i dette tilfellet er «kreatin», «proteinpulver» eller «weight gainer».

 

SEO for E-commerce 6. Generiske søkeord som egner seg for blogg gir flere enn 3000 google-treff i måneden.

 

Søkeord som omhandler et enkelt produkt, i dette tilfellet eksempelvis «Muscletech Platinum Creatine», «Optimum Nutrition Micronized Creatine Powder» eller «BPI Sports Best Creatine», og som oppnår færre en 3000 søk per måned, bør optimaliseres for den aktuelle produktsiden.  

 

SEO for E-commerce 7. Eksempler på long-tail søkefraser.

 

Produktene i eksempelet over er alle knyttet til spesifikke søkeord (long-tail,) som oppnår færre søk. Dermed er de mindre konkurranseutsatte. Det betyr at du ikke trenger å lage 3000-ords innlegg for å komme høyt på søkeresultatlisten.

 

SEO for E-commerce 8. LOng-tail-produkter trenger ikke egne blogger, men vanlig SEO.

 

Konklusjon: For generiske, ofte etterspurte søkeord er blogginnlegg det riktige. Mens for søk på spesifikke produkter er bedre å knytte til de aktuelle produktomtalene (long-tail-prinsippet).

3. Lei inn en person som skriver produktomtaler

For en butikkeier som selger tusenvis av produkter, kan det være fristende å kopiere produsentens produktbeskrivelser. Spesielt dersom du driver uten varelager (dropshipping) og/eller får ferdige beskrivelser fra produsenten.

Ulempen ved å bruke de ferdige beskrivelsene er at nettstedet får helt likt innhold som en hel haug andre e-butikker.

 

SEO for E-commerce 9. Dersom du nøyer deg med å bruke produsentenes ferdigskrevne omtaler, gjør du som hundrevis av andre nettbutikker.

 

Å bruke klipp-og-lim-metoden gjør det ikke lettere å drive nettbutikk. Det er heller ikke hensiktsmessig når vi tenker på søkemotoroptimalisering.

Hvert eneste produkt du selger må ha dets egen, unike produktbeskrivelse knyttet sammen med spesifikke søkeord for å utnytte long-tail-prinsippet.

Dersom nettstedet har hundrevis av kopierte tekstlinjer, er dette nok til at Google gir svært lav rangering. Dermed er hele e-butikken er i bunn og grunn ødelagt.

4. Gå gjennom metabeskrivelsene på nettstedet

Fulgte du ikke råd nummer 3 da du satte opp nettbutikken? Da er det en stor risiko for at nettstedets metabeskrivelser ikke er optimalisert.

I Google Search Console kan du klikke deg videre inn på søkeanalyse. Her kan du få opp klikkfrekvensen i prosent for alle dine sider og en sammenligning med foregående måneder.

En høy klikkrate vil forbedre nettstedets SEO.

Metabeskrivelsene på hver eneste side må være troverdig og inneholde en type call to action. Dreier det seg om bloggposter, fortrekker jeg at metabeskrivelsen sier noe om læringsutbyttet man får ved å lese innlegget:

 

SEO for E-commerce 14. MEtabeskrivelsene i blogginnlegg bør si noe om læringsutbyttet dersom man leser innlegget.

 

Dreier det seg om produktbeskrivelser, foreslår jeg at metabeskrivelsen inneholder tilbud om gratis levering eller andre unike salgsargument (USP, Unique Selling Proposition).

 

SEO for E-commerce 15. SMetabeskrivelsene på spesifikke produkter bør inneholde overbevisende salgsargument.

 

Før du starter jobben med å forbedre metabeskrivelsene, bør du teste forskjellige søkeord i Google og se hva dine konkurrenter gjør. Slik kan du finne ut hvordan du kan utmerke deg.

5. Åpne for at kunder kan legge igjen produktomtaler

Omtaler fra reelle kunder gir deg mange fordeler både med tanke på søkemotoroptimalisering og ellers. Den første er gratis innhold.

Kunder som legger igjen omtaler gir nettstedet mer innhold, og når personer skriver inn «review», «omtale» eller «anmeldelse» i slutten av søketermen er det en større sjanse for at nettstedet vil få en høy rangering.

 

seo for ecom 10.1. KUndenes egne produktomtaler er viktige for e-butikkens SEO.

 

Hvert søkeresultat på den første siden over er synlig enten fordi en kunde har lagt igjen en omtale eller fordi en uavhengig blogger har vurdert produktet og formattert omtalen korrekt slik at stjerne-ikonene vises.

My Protein har 15.359 omtaler for et av deres produkter, og antallet sider med produktomtale er imponerende 769. Det er ingen overraskelse at de en på førsteplass på den britiske Google for søkefrasen «Impact Whey protein».

 

SEO for E-commerce 12. Her blir brukeromtaler flittig brukt.

 

Den neste fordelen ved å la kunder legge igjen omtaler er det vi kaller sosialt bevis. Bright Local har vist at kundene er mer villige til å bruke en lokal forretning dersom det finnes positive omtaler.

 

SEO for E-commerce 13. Det sosiale bevis.

 

Det samme gjelder nettbutikkens produkter. Omtaler viser at butikken har aktive kunder og øker sjansen for at potensielle kunder utfører et kjøp.

6. Tenk SEO når du designer nettstedet

SEO for e-handel er forskjellig fra tradisjonell søkeoptimalisering.

Hvis du designer nettstedet uten å tenke på SEO, og du stadig laster opp nye produkter og blogginnlegg, risikerer du å måtte fjerne alt og starte på nytt. Det er både tidkrevende og kostbart.

Søkeoptimalisering for e-handel må bygges inn på nettstedet ditt fra dag en med korrekt sidearkitektur, lenkestruktur og navigasjonshjelp (breadcrumb navigation). Et e-handelsnettsted som er søkemotoroptimalisert allerede fra starten gjør at det er lett å endre på siden, og hver nye side eller kategori vil gir positiv innvirkning på SEO.

Sidestruktur er et aspekt ved søkeoptimalisering av e-handelssider som nesten alle butikkeiere overser, med mindre han/hun er bevisst SEO-strategier.

En godt planlagt sidestruktur vil se noenlunde ut som dette:

 

 

Jeg skal illustrere en god sidestruktur ved å bruke Amazon som eksempel.

Du kan se av Amazons hjemmeside at de har lenker til hver eneste kategori på nettstedet og en rekke call to actions basert på nye gjenstander og pågående kampanjer:

 

SEO for E-commerce 19. Amazon har en godt uttenkt sidestruktur.

 

Lar jeg musepeker hvile over «Books and Audio», får jeg opp to underkategorier (books and audible) som inneholder nye underkategorier:

 

SEO for E-commerce 20.

 

Velger jeg «books», blir jeg igjen ledet til nye underkategorier:

 

SEO for E-commerce 21

 

Sidestrukturen lar Amazon enkelt legge til nye kindle-bøker, tradisjonelle bøker og lydbøker uten å måtte forandre URLen for kategorier lenger opp i sidehierarkiet, eller negativt påvirke andre sider.

Sidestrukturen ikke bare hjelper deg med å optimalisere nettstedet, men fører også til at forbrukere bruker lenger tid på nettstedet. Når produktene er lette å finne, er folk lenger på siden.

7. Accelerate Mobile Pages, hurtig nedlasting til mobil

I dag kommer 50 prosent av alle trafikk inn til e-handelssider fra mobil.

 

SEO for E-commerce 16. Over 50 prosent av all nettrafikk er fra mobil.

 

Likevel har mobilbrukere en langt lavere konverteringsrate enn brukere som kommer fra desktop.

 

SEO for E-commerce 17. KOnverteringsraten fra mobil er langt lavere enn fra desktop.

 

Årsaken er enkel: Å kjøpe produkter fra mobile enheter er vanskelig.

For noen år tilbake lanserte Google og Twitter Accelerate Mobile Pages (AMP) i det stille. AMP er en nedstrippet versjon av HTML, som gjør at nettstedene lastes ned fire ganger raskere på mobile enheter sammenlignet med desktop.

Sider som har AMP er bedre søkeoptimalisert for mobilbrukere.

En stor fordel med AMP er at du ikke behøver å implementere det på hele nettstedet samtidig. Finn de produktsidene som er mest populære for mobilbrukere og gjør 10 av dem AMP-vennlige. Deretter måler du konverteringsraten, organisk søketrafikk, fluktfrekvens og tid brukt på sidene.

Ser du at disse verdiene øker, kan du steg for steg gjøre resten av sidene dine AMP-vennlige.

Nå er det din tur

Disse syv rådene for å forbedre e-handelssider med tanke på SEO er noe mer avanserte enn de vanlige teknikkene. De tar lengre tid å implementere, men vil ha en positiv innvirkning over tid med tanke på organisk trafikk.

Søkeoptimalisering for e-handel handler om langt mer enn å forske på søkeord og bilder. Det er viktig å arbeide med søkeoptimalisering i et bredt spekter for å forsterke nettstedets online fotavtrykk og øke salgsinntektene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.