Du må alltid ha minst tre forskjellige kilder til trafikk innpå ditt nettsted.

Segmentering av nettrafikken gir stabil vekst

Et fenomen som gjentar seg når man jobber med utviklingen av bedrifter, er tap av moment. Ingenting vokser inn i himmelen, i hvert fall ikke av seg selv. Når en bedrift har kommet dit hen at det er bygget en passende kundebase og det daglige salget går av seg selv, befinner man seg gjerne på en terskel og momentet har mister kraft.

Som bedriftseier kan man bli litt febrilsk, kanskje øke annonsebudsjettet. Det gir effekt i noen uker, men til syvende og sist flater etterspørselen ut.

For at bedriften skal vokse lineært og skalerbart, må du hele tiden få fotfeste i nye markeder når du opplever at etterspørselen flater ut. Se på Amazon – nå tilbyr de lydbøker, Kindle og Amazon TV.

 

Segmenter trafikkildene dine for kontinuerlig vekst, slik Amazon gjør.

 

Det ville trolig ikke være en levedyktig strategi å prøve å kopiere Amazon. Men du kan følge prinsippet om å bruke flere trafikkilder for å øke veksten.

Å lene seg på en enkelt trafikkilde er en dårlig strategi

Mange bedrifter er avhengig av én trafikkilde. Denne kilden driver mesteparten av salget. Vanligvis, globalt sett, dreier det seg om en av følgende:

  • Google (AdWords eller SEO)
  • Markedsføring på epost
  • Facebook
  • Omdømme (munn-til-munn)

80 prosent av salget vil komme fra den dominerende trafikkilden.

Dette er vel og bra frem til du mister din organiske rangering på Google, eller Facebook øker sine annonsekostnader eller internettleverandørene blokkerer epostene dine fordi de mottar klager på spam.

Da er du i trøbbel.

Hver bedrift må alltid jobbe med minst tre forskjellige typer trafikkilder. Det handler ikke bare om at bedriften skal vokse, det handler like mye om at omsetningen ikke skal falle.

Din primære trafikkilder

Din primære trafikkilder er selvsagt den som gir deg mest salg. Generelt kan vi si at den primære trafikkilden rusler og går av seg selv, og trenger lite pleie.

Det viktigste hensynet du må ta her, er å forsikre deg om at kilden er skalert optimalt. Slik forsikrer du deg om at du får den best mulige avkastning på investeringen (return-on-investment, ROI).

Jeg kan gi noen eksempler: Hvis det er epost-kampanjer som gir deg de høyeste inntektene, må du forsikre deg om at epost-listen er segmentert basert på kundenes adferd, at kundene får epost regelmessig slik at kundens levetid stiger, og at du har kampanjer rettet mot nye interessenter. Du må få inn nye besøkende hver eneste dag.

Når disse elementene er optimalisert, behøver du bare å bruke noen få timer hver uke på å vedlikeholde og administrere trafikkilden. Det er dine sekundære og tertiære trafikkilder du skal fokusere på.

Din sekundære trafikkilde

Din sekundære trafikkilde vil være din nest mest lønnsomme plattform. For de fleste bedrifter vil dette være:

  • Populære sosiale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn)
  • AdWords eller SEO og/eller
  • Forum eller blogg

Din sekundære trafikkilde er lønnsom til en viss grad, men har gjerne en høyere kostnad per anskaffelse og er vanskeligere å skalere.

Dersom du allerede har fått en god del interessenter (leads) eller salg gjennom de(n) sekundære kildene, er det bevis godt nok for at de er profitable markedsføringskanaler. Men du må jobbe litt for å få optimal utnyttelse av dem.

Du må finne ut hvor flaskehalsene er og hvordan du kan få like mye verdi ut av denne kilden som din primære.

Forestill deg hvor mye høyere inntekt bedriften kan oppnå hvis din sekundære trafikkilde kunne gi like mye inntektsbringende trafikk som din primære kilde!

MERK: Avhengig av størrelsen på bedriften og markedsføringsbudsjettet vil du kanskje ha to eller flere trafikkilder som kan kalles sekundære. Da bør du fokusere likt på dem alle og optimalisere hver enkelt av dem.

Din tertiære trafikkilde

Den kilden som gir deg lavest trafikk, bidrar kanskje ikke med noen interessenter (leads) eller kunder. Likevel tenker du at det kan være muligheter du ennå ikke har klart å utnytte. Et tredje nivå er ofte:

  • Innholdsnettverk (Taboola)
  • Mindre brukte sosiale medier (Reddit, Snapchat, Tumblr), og/eller
  • Bransjeblogger og bransjeforum

Det meste av trafikken som kommer fra en tertiær trafikkilde kan kalles mislykket, hvis man kun tenker på konverteringer. Og det er helt greit. Denne trafikkilden bør brukes ved testing i sanntid for å finne potensielle kunder.

Nå og da vil det også skje at du finner en ny plattform som virkelig duger for din forretning. Fordi du ikke har stor konkurranse her kan du få annonser billig, og mer eller mindre dominere i din bransje på den spesifikke plattformen.

Dette skjer for eksempel når et nytt sosialt media begynner å åpne opp for annonsører – slik Reddit og Snapchat gjorde for et års tid siden. Fordi ikke så mange annonsører er klar over muligheten, kan du kjøpe annonseplass for brøkdelen av prisen som for eksempel Google og Facebook tar.

Målet ditt med tertiære trafikkanaler er å generere noen få salg. Slik ser du at ser at den aktuelle plattformen kan ha noe for seg. Hvis det er tilfelle, må du etter hvert jobbe for at den skal bli en av dine sekundære trafikkilder.

Hver trafikkilde har sin egen brukerbase

Å ha flere trafikkilder, som fanger opp interessenter og driver opp salget, er helt essensielt for enhver bedrift. Hver plattform har sitt eget unike sett med brukere og det gir deg muligheten til å nå flere forskjellige markedsføringsmål.

 

 

For eksempel er gjennomsnittsalderen for en Facebook-bruker i USA 40 år. Bruker du Facebook som din eneste markedsføringskanal, ekskluderer du 20-30-åringene som kanskje også er interessert i produktet/tjenesten, men som er på andre nettsteder.

Dersom firmaet ditt lager mye innhold i form av blogginnlegg og videoer, regner jeg med at du markedsfører deg heftig på Instagram, Snapchat og/eller YouTube. Men for å få flere lesere, bør du også promotere blogginnleggene, selvsagt søkeoptimalisert, på Facebook og Twitter.

Jo flere trafikkilder et firma bruker, desto større tilgjengelighet har det på potensielle kunder og desto større sjans til å rekruttere betalende kunder. Å ha et snøre i sju fiskevann gir deg mer fisk enn om du står ved det samme vannet hele tiden.

Nå er det din tur

Hvor mange forskjellige trafikkilder fokuserer firmaet ditt på? Sjekk salgsdataene dine og Google Analytics, og kategoriser trafikkildene i de tre segmentene jeg har forklart over.

Hvis du ikke lykkes med å finne noen kanaler du kan plassere som dine sekundære og tertiære kilder, må du finne ut hva konkurrentene dine gjør og hvilke kanaler de bruker. Sjekk hvilke som synes å være profitable for konkurrentene dine, og start å teste de samme kanalene for din bedrift.

 

 


E-handel og Facebook.

Slik lager du Facebook-annonser for e-handel

Facebook er et eldorado for e-handel.

Av alle sosiale medier, er Facebook på en suveren førsteplass når det gjelder salg til forbrukere (B2C-segmentet).

 

Facebook er på førsteplass når det gjelder e-handel

 

Ikke bare det, 62 prosent av brukerne sier de har lest produktomtaler som er delt av Facebook-venner.

I mange tilfeller er Facebook er et mer effektivt og kraftigere verktøy enn Google når det kommer til å trekke nye kunder til en e-butikk. Ikke minst gjelder det når vi tenker på hvor lett det er å nå titusener av nettbrukere med Facebooks speilpublikum.

I dagens artikkel skal jeg gå gjennom forskjellige fremgangsmåter tilpasset Facebook for å få flere interessenter (leads) og økende salg for e-handel.

Dynamiske produktannonser

Dersom e-butikken din har:

  • Hundrevis av produkter
  • Høy daglig trafikk
  • Stort nok markedsføringsbudsjett til en storsatsing på Facebook …

… og du ikke bruker dynamiske produkt-annonser (DPA), da gjør du det ganske enkelt feil.

Dynamiske produktannonser lar deg vise personaliserte annonser til en potensiell kunde, basert på hvilke produkter han/hun har kikket på i e-butikken din.

 

Dynamiske produktannonser er viktige for e-handel.

 

Dette gir deg enorme fordeler av tre grunner:

1. Det skjer automatisk: Tidligere var det nødvendig å opprette Facebook-kampanjer manuelt for å målrette mot nettstedspublikummet. Med dynamiske produktannonser blir annonser målrettet mot publikummet automatisk. Pikselen holdere orden på hva nettstedspublikummet har kikket på.

Dette gjør remarkedsføring enkelt. Les artikkelen «Effektiv markedsføring: Sikt deg inn på de som allerede er interessert» for å lære mer om remarkedsføring på Facebook.

2. Du vil øke salget: Som jeg viste i min remarkedsførings-artikkel, er remarkedsføring en effektiv måte å drive opp salget på. Dette henger sammen med at kampanjene blir personalisert basert på hva potensielle kunder har vist interesse for. Du trenger ikke å gjette hvilke produkter som fenger mest – la DPA gjøre magien for deg.

3. Nye kunder blir sporet opp: Inntil nylig kunne du bare målrette DPA mot kunder som hadde vært på din hjemmeside. Men i 2017 oppdaterte Facebook sine dynamiske produktannonser. Nå er det mulig å målrette DPA mot Facebook-brukere som har vist interesse for produkter på konkurrentenes nettsteder.

Ta et eksempel: Du selger bærbare datamaskiner. En Facebook-bruker har besøkt sidene til en rekke forhandlere av bærbare maskiner. Nå kan du bruke dynamiske produktannonser til å vise ditt utvalg bærbare datamaskiner til denne brukeren.

Facebook handler ikke bare om salg

Den største salgskanalen til e-handelsbedriftene kommer etter markedsføring gjennom epost. Beregninger viser at for hver dollar som er brukt på epost-markedsføring, er gjennomsnitt avkastning (return-on-investment, ROI) cirka 43 dollar.

 

ROI for epsotmarkedsføring er svært høy.

 

Vær bevisst på at du ikke betrakter Facebook kun som et sted hvor du skal selge varer, du kan bruke kundeemnegenerering (lead generation), for å samle inn nye epostadresser du kan legge til din nåværende epost-liste.

 

Facebook kan brukes til å gjøre epostlisten din lengre.

 

Du kan kombinere Facebooks kundemneannonser med en serie velkomstmailer som har til hensikt å gi konverteringer. En tilleggsfordel er at ved å samle epostadresser, kan du remarkedsføre mot disse via epost i stedet for å bruke kostbare Facebook-annonser.

Vinn tilbake til forlatte handlevogner

Undersøkelser viser at 65 prosent av alle online handlevogner etterlates uten at det er utført et kjøp. De viktigste årsakene til dette er høye fraktkostnader, at kunden ikke er klar til å kjøpe eller at produktet oppleves for dyrt.

 

65 prosent av alle handlevogner i e-handel forlates.

 

Med litt testing, kan du rette tiltak mot alle de tre hindrene dine potensielle kunder opplever.

Ved bruk av Facebook-pikselen kan du målrette annonser mot alle som la varer i handlekurven, men aldri fullførte ordre-siden. Dersom du har høye fraktkostnader, kan du målrette en annonse som tilbyr gratis levering ved neste kjøp.

Er det tilfelle at kunden rett og slett ikke var klar til å kjøpe noe, kan du vise dem en vanlig remarkedsførings-annonse. Eller du kan følge Startup Drugz eksempel og tilby kunder 20 prosent rabatt dersom de kommer tilbake og fullfører kjøpet.

 

Gi rabatt til de som fullfører kjøpet i e-handelen.

 

Bare 2 % av personene som besøker ditt nettsted for første gang, vil gi en konvertering. Så ikke nøl med å lage kampanjer med tanke på å overvinne de tre hindrene jeg har nevnt. Det vil gi deg flere kunder.

Tilbud på Facebook

I 2016 oppdaterte Facebook verktøyet som gjør det mulig å komme med tilbud rett i folks nyhetsstrøm.

Nå kan du legge ut en tilbudsannonse og alle som tar imot tilbudet vil få en påminnelse når de logger inn via desktop (hvis de innløste tilbudet via mobil), påminnelser når det gjenstår 24 timer av tilbudet og påminnelse via epost.

Disse ekstra påminnelsene kommer uten at du må betale ekstra.

Du kan lage en tilbudsannonse ved å bruke målet for Trafikk eller Konverteringer i annonseadministrasjonen. I valgene som da dukker opp vil du se muligheten for å tilpasse et egendefinert tilbud.

 

Facebook lar deg komme med tilbud fra e-handelen rett i nyhetsstrømmen.

 

Tilbudet vil bli plassert under Lagrede-fanen. Jeg anbefaler sterkt å bruke Tilbud-verktøyet hver gang du kjører en kupong- eller rabatt-annonse, nettopp på grunn av den gratis oppmerksomheten du får.

Lær mer om ditt publikum

Facebook Audience Insights er et gratis verktøy alle som har en Facebook-annonse kan bruke for å lære mer om kundene sine og om demografi.

Hvis du for eksempel ønsker å vite hvilke sider publikummet ditt liker, alderen, kjønn, livsstil og generell aktivitet, kan du laste opp epostlisten til Audience Insights og du vil få svar.

 

Audience Insight gir deg verdifulle opplysninger du kan bruke i e-handlen.

 

Du kan bruke disse dataene til å lage et nytt egendefinert publikum med samme interesser som dine nåværende kunder. Slik kan du målrette innhold mot en ny gruppe potensielle kunder, tilpasset den øverste delen av salgstrakten – altså videoer, blogginnlegg og annen informasjon.

Det kan også overraske deg akkurat hvem publikummet ditt er. Kanskje du har målrettet annonsene dine mot feil publikum/interesser hele tiden?

Det er også en mulighet for å få informasjon segmentert på land eller byer. Da kan du få en idé om hva personer i en viss alder, eller basert på kjønn, på det aktuelle stedet er interessert i og deres adferd på Facebook. Dette er til uvurderlig hjelp når du ønsker å utvide til nye markeder.

Nå er det din tur

Facebook har utviklet et universalverktøy for markedsføring. Du kan bruke det til alt fra å tiltrekke deg nye, potensielle kunder, øke salget eller til å lære mer om dine nåværende kunder. I tillegg kan du samle verdifull informasjon før du forsøker deg på nye markeder.

Slik jeg ser det, vil denne markedsplassen bare fortsette å øke i årene som kommer. Facebook skaper stadig nye typer annonser og nye metoder for å nå publikum.

Hvor mange av disse metodene bruker du når du markedsfører din e-handel?

 

 

 


Fem tips som vil få fart på SEO-rankingen

Fem SEO-tips for den utålmodige

En svært lønnsom metode for å få flere interessenter (leads) og å øke slaget, er å ha et nettsted som er optimalisert for søkemotorer (search engine optimization, SEO).

Men, som du nok er klar over, tar det flere måneder fra du har implementert en SEO-strategi, til du ser resultater.

I denne artikkelen gir jeg fem tips til for de litt mer utålmodige typene som gjerne vil se hurtig organisk vekst. Det vil ta om lag en time å implementere hvert av rådene, og du vil se resultater etter en uke eller to.

Punktene jeg skal gå gjennom er:

  • Bruk av PageSpeed Insights
  • Test for mobilvennlighet
  • Oppdatering av enkeltsider
  • Søkeordplanlegger
  • Hvorfor du bør ha en Google Plus-profil

1. Sørg for gode resultater på PageSpeed Insights

PageSpeed Insights er et gratis verktøy fra Google som lar deg sjekke ytelsen på nettstedet ditt, både for desktop og for mobil. Du får også konkrete tilbakemeldinger på hvordan du kan optimalisere nettstedet.

 

PAgeSpeed Insights er et verktøy for å sjekke ytelsen til ditt nettsted.

 

PageSpeed Insights avslører nettstedets svake punkter, som for eksempel at den er tung å laste ned eller at det finnes kodebiter som gjør hele siden treg.

Dersom du administrerer siden gjennom WordPress finnes det en plugin som kan hjelpe deg å løse de fleste problemene relativt raskt. Hvis det ikke er tilfelle, foreslår jeg at du sender resultatet fra PageSpeed Insights til webutvikleren din, som så vil gjøre de nødvendige justeringer.

Om du klarer å oppnå en score på 90+ er avhengig av hva slags nettsted du driver. Driver du med e-handel vil du ha behov for ekstra miniatyrbilder, bildeserier eller ekstra kode. Det vil senke scoren din på PageSpeed Insights.

Jeg råder deg uansett til å få en score på minst 70/100 eller mer, både på mobil og desktop. Dette henger sammen med at Google tar hensyn til nedlastingstiden når søkemotoren avgjør hvor høyt nettstedet skal rangere på søkeresultatsiden.

2. Er nettstedet mobil-vennlig?

I 2016 annonserte Google at det vil gi prioritet til mobiltelefoner når de indekserte sider. Det betyr at når søkemotoren tråler en nettside, vil det bruke mobilversjonen til å indeksere siden, mens den før prioriterte kvaliteten på desktop-versjonen. Dersom nettstedet ditt ikke er optimalisert for mobil, vil siden din falle på søkemotorens resultatside (search engine rankings page, SERP). Dette gjelder selv om den som søker sitter på en pc eller mac.

OK, det vil ikke ta en time å tilpasse nettstedet ditt til mobiltelefon. Men bruker du Googles test for mobilvennlighet  tar det bare 10 sekunder å finne ut hvordan du ligger an.

 

Kjør tester for å se om nettstedet ditt er mobil-vennlig.

3. Finn dine lavest rangerte innlegg og oppdater dem

Med mindre du eier nettstedet som har mest autoritet i din bransje, er det gode sjanser for at du har en rekke sider som ikke når spesielt høyt opp i Googles rangering av søkeord. Selv om du har nettstedet med størst autoritet, vil du likevel har en rekke sider som ikke er rangert høyt oppe. Hvis du vil lese mer om hvordan Google gir sider autoritet, kan du lese blogginnlegget «Søkemotoroptimalisering».

En svært effektiv metode for å klatre på rangeringen på søkeresultatsidene, er å oppdatere gamle blogginnlegg. I artikkelen Et oppdatert nettsted gir bedre synlighet kan du lese mer om hvordan du gjør det.

Finn frem til innlegg og sider som rangerer som nummer 10 eller lavere, og oppdater dem slik jeg beskriver i artikkelen.

I løpet av en uke eller to bør du kunne registrere en fin stigning på kurven over organisk trafikk.

For å sjekke sidene rangering per i dag, logger du deg inn på Google Search Console. Her velger du «Søketrafikk» i menyen til venstre og deretter «Søkeanalyse», husk å huke av for «Plassering». Merk deg sidene som har en rangering på 10 eller høyere.

 

Bruke Google Search Console aktivt.

 

4. Bruk én time til å studere søkeord

Søkeord er grunnmuren til ethvert arbeid med søkemotoroptimalisering. Med verktøy som Keyword Planner, søkeordplanleggeren (krever innlogging), har det aldri vært lettere å finne frem til de mest profitable søkeordene.

Gå inn på søkeordplanleggeren og skriv inn noen søkefraser som brukes for å finne nettstedet ditt. Google vil da vise søkeord og -fraser som brukes for å finne frem til samme type produkter/tjenester. Du vil også få frem søkevolumet for hver frase. Dette gir deg grobunn for en rekke nye artikler du kan skrive i fremtiden.

Når du har fått søkeordene, kan du enten skrive blogginnlegg selv, eller du kan kjøpe tjenester fra kompetente frilansere. De kan du finne på steder som Upwork eller Freelancer.

Du kan ta arbeidet med søkeord-undersøkelser et steg videre ved å bruke SEMrush (Krever innlogging for gratis prøveperiode), et verktøy som hjelper deg å finne hvilke søkeord konkurrentene fokuserer på.

 

SEMRush hjelper deg å se søkeordene til dine konkurrenter.

Mens Søkeordplanleggeren kun foreslår søkeord, gir SEMrush en mye grundigere analyse av søkeordene du har valgt, om de vil være profitable og hvordan dine konkurrenter klarer å utnytte dem.

5. Sett opp en Google Plus-profil

Jeg er egentlig ingen stor fan av Google Plus – det er svært få personer som bruker det. Sammenligner du med Facebook eller Instagram, har Plus liten nytte som en sosial media-plattform.

Men, Google Plus er jo et produkt fra Google og det gir store fordeler når det kommer til søkemotoroptimalisering.

Når du har søkt på produkter eller bedrifter i Google, har du trolig sett kartoppføringene som dukker opp.

 

Har du Google PLus-kontor kan du bruke kartoppføringer.

 

Ønsker du at bedriften skal dukke opp på oppføringen, må du lage en Google Plus-side og begynne å samle positive omtaler. Hver oppføring kommer med en direktelenke til ditt nettsted, veibeskrivelser, adresse, åpningstider og kontaktinformasjon.

Du behøver ikke å skape innhold, bygge lenker eller optimalisere metatagger for å få en kartoppføring. Alt du må gjøre er å opprette en Google Plus-konto og få noen gode omtaler fra kundene dine.

Google Plus passer best for bedrifter som har en fysisk butikk/bedrift man vil trekke kundene til, slik som varehandel eller fotterapi.

Har du ikke en Google Plus-side? Klikk her for å komme i gang.

Oppføringen du legger inn, vil bli synlig i løpet av 1-2 uker.

Oppsummering

Det tar deg ikke mer enn noen få timers arbeid å feilsøke nettstedet ditt, gå gjennom søkeord for å få ideer til innhold og lage en Google Plus-side for din bedrift.

Bruker du ett dagsverk til å gå gjennom mine fem SEO-tips, vil det gi en positiv innvirkning på nettstedets organiske trafikk i ukene som kommer.

 


Skreddersy AdWords-kampanjer for mobil

Slik skreddersyr du AdWords-kampanjer for mobil

I dag kommer mesteparten av trafikken på nett fra en mobiltelefon. Med det som bakteppe, er det på høy tid å skreddersy AdWords-kampanjer for mobil.

Allerede i 2015 fortalte Google at over 50 prosent av søkene kom fra en mobiltelefon. I Norge har trenden vært entydig i flere år. I 2016 brukte 74 prosent av alle nordmenn i alderen 9-79 år internett fra en mobiltelefon hver dag.

Dette burde være argumenter gode nok til at ethvert firma strammer opp AdWords-strategien sin, og tilbyr eksklusive kampanjer rettet mot mobilbrukerne. Ikke bare gir du mobilbrukerne den beste brukeropplevelsen, du vil også oppleve at annonsekostnadene går ned. En kampanje rettet mot mobilbrukere vil senke både kostnad per klikk (CPC, cost-per-click) og kostnad per kjøp (CPA, cost-per-acquisition).

I denne artikkelen skal jeg vise forskjellige AdWords-strategier du kan bruke for å skaffe flere interessenter (leads) og øke salget fra mobil.

Jeg skal gå gjennom disse seks punktene:

  1. Skill mellom trafikk fra desktop og mobil
  2. Bruk «Klikk for å ringe»-utvidelsene
  3. Bruk adressetillegg i annonsene
  4. Bruk Display Network med omhu
  5. Optimaliser nettstedet for mobil
  6. Gjør hvert ord tellende

1. Skill mellom trafikk fra mobil og desktop

I møtet med kunder anbefaler jeg alltid at vi skreddersyr AdWords-kampanjer for desktop og mobil, hver for seg. Folk bruker de to plattformene helt forskjellig, og det er viktig å segmentere på de forskjellige enhetene for å få korrekte data og presis konverteringsstatistikk. Hvis du vil lese mer om hva dette skillet betyr, kan du lese blogginnlegget «Tre designtips som vil øke salget».

I praksis foretar du denne segmenteringen ved å sette budet til -100 % for pc-er.

 

Sett budet til -100% for AdWords-kampanjer for mobil

 

Slik forsikrer du deg om at denne kampanjen aldri vil bli vist på en pc eller mac.

2. Bruk «Klikk for å ringe»-utvidelsen

AdWords gir deg mulighet til å aktivere anropsutvidelse i annonsen. Besøkende som er på en mobil enhet får da tilbud om å ringe direkte til bedriften ved å trykke på nummeret.

Dette er i mine øyne et undervurdert verktøy. Studier fra Google viser at 70 prosent av de som bruker mobil for å lete opp produkter/tjenester synes at «Klikk for å ringe»-knappen er svært viktig.

 

Bruk anropsutvidelsen for å tilpasse AdWords-kampanjene for mobil.

 

Hvorfor skulle en mulig kunde ringe til deg? Kanskje vil han/hun avtale et møte, be om et tilbud eller sjekke om du har en bestemt vare på lager. Alt dette er jo telefoner du gjerne vil ha.

Utform annonsen slik at potensielle kunder blir fristet til å klikke på «Ring»-knappen.  Dersom personer pleier å ringe til bedriften din for å be om et tilbud, kan du for eksempel utforme annonsebudskapet ditt slik:

 

Tips: Sett opp annonsen slik at den bare vises i bedriftens åpningstider.

3. Bruk adressetillegg i mobilannonsene

Driver du med fysisk varehandel, som for eksempel byggevarer, vil 68 prosent av mobilbrukerne som leter etter denne type varer bruke veibeskrivelse/posisjonsknappen eller ringe-knapp for å finne ut hvor butikken ligger.

 

68 prosent av brukerne vil bruke posisjonsknapp for å finne fram til varehandelen.

Og, her kommer noe viktig: 50 % av personene som brukte smarttelefonen til å søke opp en adresse, besøker butikken innen et døgn etter søket.

 

I dag kommer så å si hver eneste smarttelefon med Google Maps allerede installert. Å sette opp adressetillegg i annonsen gjør det superenkelt for potensielle kunder å finne bedriften din. Ett klikk, så kommer adresse, veibeskrivelse og åpningstider opp.

 

Tilpass Ad-wordskampanjer for mobil ved å bruke adressetillegget.

 

For å kunne inkludere veibeskrivelse i annonsene, må du koble sammen bedriftskontoen i Google med AdWords-profilen, i tillegg må du verifisere ditt mobilnummer.

Det er mange forskjellige fremgangsmåter for å gjøre dette. Det avhenger av hvordan du satte opp bedriftskontoen og AdWords-kontoen. Du kan lære mer om dette her.

4. Bruk Display Network med omhu

Når du setter opp dine første kampanjer rettet eksklusivt mot mobil, råder jeg deg til å ignorere Google Display Network (GDN). Vent til du er sikker på at alt annet fungerer optimalt.

I Google Display Network vil en del av klikkene komme fra klikk-roboter som er på tredjeparts apper eller feil-klikk fra besøkende som egentlig prøvde å klikke på noe helt annet – men endte opp hos deg.

Når det er sagt, er det viktig å huske på at GDN er en av de billigste markedsplassene å plassere annonser. Men skal du bruke GDN til mobil-reklame på en effektiv og lønnsom måte, må du gjøre en rekke tester og målretting.

5. Optimaliser nettstedet for mobil

Når du kjører en kampanje rettet mot mobiltelefon, må hver eneste side annonsekampanjen leder til være tilpasset mobil.

Da er det ikke nok at sidene er brukervennlige. Amazons hjemmeside er lik for desktop og mobil – den er mobilvennlig og designet er tilpasset mobilbruk.

Men går du innom nettstedet fra et mobilt nettverk/4G-nettverk, er siden full av bilder som må lastes ned og knappene ligger svært nære hverandre, slik at det er lett å klikke feil.

 

Google kan hjelpe deg med å finne ut hvor godt landingssiden er tilpasset mobil.

 

Bruker du en stor del av annonsebudsjettet på målrettede AdWords-kampanjer mot søk fra mobil, foreslår jeg å lage en skreddersydd landingsside for mobil. Dette kan du gjøre ved å bruke Accelerated Mobil Pages , eventuelt strippe ned landingssiden din for bilder og andre krevende elementer. Målet er at landingssiden laster hurtigere for mobil, og at det blir lettere for den som søker å utføre den ønskede handlingen (kjøpe noe, melde seg på nyhetsbrev osv.).

Her kan du teste hvor godt nettstedet ditt er tilpasset mobilbruk.

6. Gjør hvert ord tellende

Å ha en mobiltelefon er som ha et blinkende, støyende tivoli i lomma. Hvert eneste øyeblikk er det muligheter for at noe flasher, piper, ringer eller ruller over skjermen.

Når som helst mens den potensielle kunden utfører et søk, kan det tikke inn en SMS, telefonen ringer, det kommer en epost, det kommer påminnelser fra WhatsApp, kalendere, meldinger fra Facebook, Instagram eller andre sosiale medier. Alt dette trekker brukerens oppmerksomhet bort fra det han/hun egentlig holdt på med – som kanskje var å finne fram til butikken din.

Derfor er det svært viktig at du holder AdWords-teksten kort og poengtert. Fremhev dine konkurransefortrinn og kutt ut alt tomprat.

Under ser du mobilannonsen til UberEATS. Det første brukeren får vite er at her kan man finne mer enn 100 restauranter som alle leverer mat på døra.

 

Eksepel på annonse som er tilpasset AdWords-kampanjer for mobil.

 

Annonsebudskapet inneholder også muligheten til å laste ned mobilappen, noe som er en ideell måte å få brukerne til å huske deg neste gang.

For å legge til «last ned app»-utvidelse, må du først knytte sammen din Google Play-app med AdWords-kontoen din.  Her kan du lære hvordan det gjøres.

Nå er det din tur

Driver du fysisk varehandel eller tjenester (byggevare, frisør osv.) er det viktig at mobilannonsene dine har anropsutvidelse og posisjonsknapp.

Konsumenter leter etter butikker som er i nærheten, og ved å ha de riktige utvidelsene vil du skille deg ut fra konkurrentene.

Dersom du ennå ikke har laget en AdWords-kampanje kun rettet mot mobil, ville jeg startet med det samme og brukt de seks strategiene jeg har forklart i denne artikkelen.

Bruk gjerne kommentarfeltet under og fortell meg hvordan det har gått.

 

 

 

 

 

 

 

 


Remakredsføring ved bruk av Google AdWords

Slik remarkedsfører du i Google Adwords

Uansett om du driver en e-handelsbutikk, en byggvarehandel eller driver innen tjenestesalg, vil mesteparten av interessentene (leads) og salg komme fra remarkedsføring, remarketing.

Har du ikke en velfundert plan for remarkedsføring, og systematisk benytter deg av den, går du glipp av viktige inntekter.

I dagens artikkel skal jeg forklare hvorfor remarkedsføring – å henvende seg til et publikum som allerede har vist interesse for produktet ditt – er noe av det mest inntektsbringende du kan gjøre. Jeg skal også vise deg hvordan du kan bruke Google til å gjøre det. I et tidligere innlegg om remarkedsføring, viste jeg hvordan Facebook kan brukes til dette formålet.

Hva er remarkedsføring?

Remarkedsføringer er når du annonserer mot, eller gir innhold til, personer som allerede har vist interesse for nettstedet ditt.

Du har sikkert opplevd å gå inn på et nettsted for å kikke på noe, og ikke lenge etter dukker det opp en annonse med produktet du kikket på i nettleseren din. Det er remarkedsføring.

Se bare her: Jeg gikk inn på nettstedet Sprout Social for å lese et av deres blogginnlegg. Ikke lenge etter dukket dette opp på skjermen min:

 

Et produkt du har kikket på, dukker opp som annonse på nettstedet ditt. Det er remarkedsføring.

 

Dette er remarkedsføring.

Mindre enn 2 prosent av nettstedstrafikken fører til konverteringer på første besøk. Det betyr i klartekst at av 100 besøkende på ditt nettsted, vil 98 av dem forlate nettstedet ditt uten å ha kjøpt noe.

Hvis du markedsfører deg gjennom betalte annonser, vil det til slutt bli svært dyrt og lønnsomheten av kampanjene blir elendig.

Men selv om 98 av 100 besøkende var inne på nettstedet ditt uten å kjøpe noe, betyr ikke det at personene ikke er interessert i produktene eller tjenestene. En undersøkelse viser at 81 prosent av alle som handler på nett, bruker tid på å skanne markedet før de gjør en kjøpsbeslutning. Å besøke tre eller flere nettsteder før man handler er normalen.

Dersom du remarkedsfører mot dine tidligere nettbesøkende, er det 70 prosent større sjanse for at denne gruppen leder til en konvertering sammenlignet med de som aldri før har vært på nettstedet ditt. Videre vil de gi en ti ganger så høy klikkfrekvens og 147 prosent høyere konverteringsrate.

 

Jeg håper jeg har overbevist deg om hvor viktig det er med remarkedsføring. Nå skal jeg forklare hvordan du setter opp remarkedsføringskampanjer på Google AdWords.

Slik remarkedsfører du i Google AdWords

Ved hjelp av annonser på Google, kan du remarkedsføre mot:

  • personer på epostlisten
  • besøkende på nettsted
  • følgere på YouTube
  • brukere av mobilapp

For å sette opp en remarkedsføringskampanje, må du først logge deg inn på kontoen din på Google AdWords. Klikk på «Delt bibliotek» og deretter «Publikum». Du skal da se følgende:

 

Du må sette opp et publikum å remarkedsføre mot. Det gjør du i Google AdWords.

 

For dette blogginnlegget velger jeg å laste opp en kundeliste med epostadresser. Etter å ha valgt customer emails, blir jeg sendt videre til en ny side hvor jeg gir navn til epostlisten, laster den opp og setter en utløpsdato (valgfritt).

 

Hvordan sette opp en remarkedsføringskampanje i Google AdWords.

 

Etter at kundelisten er lastet opp, vil Google bruke noen timer på å prosessere den. Først når den er klar, kan du bruke den til å målrette innhold innenfor Google Display Network.

MERK: Dersom du ønsker å målrette mot besøkende på nettstedet ditt, må du først legge inn en liten HTML-kode på sidene. Her kan se hvordan du gjør det.

Nå har du laget det publikummet du ønsker å markedsføre mot på ny. Da gjenstår det å velge mellom tre ulike budskap du vil sende til dem.

Be publikum om å utføre en handling

Majoriteten av besøkende på nettstedet ditt vil forlate siden uten å gjøre det du ønsker (melde seg på, ta kontakt, kjøpe noe osv.).

For å få dette publikummet tilbake, vil jeg tilby dem noe gratis.

Under ser du remarkedsføringsannonsen til SmartMail. Den sendes til nettbesøkende som ikke bestilte tjenesten deres, og tilbyr en gratis prøveperiode på deres Software as a Service (Saas)-plattform.

 

SmartrMail remarkedsfører mot nettbesøkende.

 

Interesserte nettbesøkende (leads) er fremdeles i lete- og overveielsesfasen, og et tilbud om en gratis prøveperiode er mer hensiktsmessig enn å sende en produktannonse.

Vis frem produktene

Har den potensielle kunden vært inne og kikket på en spesifikk produktside på nettstedet, er tiden inne for å vise produktannonser.

Jeg var inne på Kickstarter for noen dager siden og kikket på Zolo trådløse hodetelefoner.  Halvveis ned i nettsiden ringte telefonen, jeg ble distrahert og glemte det hele.

Noen dager senere, mens jeg surfet gjennom flere forskjellige nettsteder, dukket denne annonsen opp:

 

Remarkedsføring handler også om å minne folk på noe de er interessert i.

 

Zolo remarkedsførte eksakt det samme produktet jeg hadde lest om noen dager tidligere. Nå med 50 prosent avslag. Denne fremgangsmåten bør du også teste. Vis produktannonser til nettbesøkende som har vist interesse i et spesifikt produkt, og vis også gjerne forskjellige varer i samme kategori.

Mersalg

For å drive mersalg gjennom remarkedsføring må du først gjøre noen tekniske forberedelser.  Enten kan du laste opp epostlisten over kunder som tidligere har utført et kjøp. Eller du lager et eget publikum av de nettbesøkende som har endt opp på din ordrebekreftelse-side.

Husk: Det er enklere å overtale de som allerede er kunder til å gjøre nye kjøp, sammenlignet med å forsøke å få helt nye personer til å handle. Dine tidligere kunder har allerede gjort en handel og vet hva de kan forvente. Ikke minst har de tillit til deg.

Du kan jobbe med mersalg ved å vise kundene lignende produkter som de allerede har kjøpt, eller produkter andre kunder – med samme profil – har kjøpt.

Aktiv merkevarebygging

Remarkedsføring handler ikke bare om å trekke til seg nye interessenter (leads) eller øke salget. Det kan også brukes for merkevarebygging – at flere personer husker merkevaren din.

Jo flere ganger en person blir minnet på din merkevare, desto mer sannsynlig er det at nettopp din merkevare dukker opp i minnet når personen er i en kjøpsprosess. Bruker du design og ordbruk på en smart måte, kan du etterlate et godt og minneverdig inntrykk hos den potensielle kunden. Senere kan du lede personen gjennom salgtrakten med et av de tre tipsene jeg ga tidligere i denne artikkelen.

Denne annonsen for Post Funnel dukket opp i min nettleser sist uke:

 

 

Ulikt de andre eksemplene jeg har vist i denne artikkelen, er det ingen handlingsknapp, call to action, knyttet til denne annonsen. Den lover ingen gratis prøveperiode, heller ikke rabatt og nevner ikke noe produkt eller tjeneste.

Målet med annonsen er ikke å selge meg et produkt, ikke en gang å få meg til å klikke på annonsen. Målet er å generere merkebevissthet og bygge varemerket.

Hvis du ikke remarkedsfører, gjør du det galt

Å legge mye arbeid i å vise annonser og innhold til et nytt publikum er bare lønnsomt dersom du følger opp hver og en nettbesøkende gjennom remarkedsføring. Lar du være, vil du miste 98 av 100 salg.

I de fleste tilfeller er det billigere å vise en annonse til noen som alt har besøkt ditt nettsted, enn til en ny besøkende. Personen som kommer tilbake til et nettsted er mye mer tilbøyelig til å klikke på annonser eller melde seg inn i en kundeklubb el.l. Dette øker kvalitetsscoren og dermed senkes dine totale annonsekostnader.

 

Er du usikker på hvordan du skal sette opp remarkedsføringskampanjer? Kontakt oss eller legg igjen en kommentar i feltet under, så hjelper vi deg videre.


Bruk remarkedsføring for å finne de som har vist interessepå Facebook.

Effektiv markedsføring: Sikt deg inn på de som allerede er interessert

Sist uke la jeg ut et blogginnlegg om å bruke speilpublikum på Facebook for å trekke potensielle kunder til nettstedet. Jeg viste også hvordan du kan målrette mot dette publikummet på ny når de hadde vist noen form for interaksjon.

Men nøyaktig hvordan målretter du på ny til samme gruppe (retarget) på Facebook?

I denne artikkelen går jeg gjennom hvordan man setter opp pikselen på Facebook. Deretter viser jeg deg hvordan du kan sikte deg inn på de brukerne som allerede har vist interesse.

Sette opp piksler

Før du kan starte å følge opp interessenter på Facebook, må du sette opp pikselen.

En Facebook-piksel er en liten bit HTML-kode som du legger inn på nettstedet ditt. Slik kan du plassere cookies i de besøkendes nettlesere. Cookiene gjør det mulig å måle, optimere og bygge publikum for annonsekundene dine senere – og å følge opp de som har vist interesse for produktet ditt.

For å lage pikselkoden må du klikke deg inn på annonseadministrasjon og klikke på «Piksel» fra menyen.

 

Hvordan sette opp pikselen i Facebook.

 

Du vil da få følgende valg:

 

Hvordan lage pikselkode

 

Klikk «Opprett piksel». Facebook vil be deg navne pikselen og om du ønsker å klippe og lime koden inn på ditt nettsted, bruke integrasjon eller bruk en tag manager.

 

Slik setter du opp pikselkoden på Facebook.

 

Dersom nettstedet ditt er bygget med en av plattformene i listen, kan du velge integrasjon eller tag manager. Hvis ikke, klipper og limer du inn koden på nettstedet ditt.

Dersom du velger det siste, og det dukker opp en skremmende kode, frykt ikke!

 

Slik setter du inn pikselkoden på Facebook

 

Har du ansatt en webutvikler, eller samarbeider med en, så send koden til han/henne. Hvis du gjør arbeidet selv, må du lime inn html-koden i head-elementet på nettstedet.

Når du har lagt inn pikselen korrekt, vil følgende melding komme opp:

 

Pikselen er riktig innstallert.

 

Hvis du får problemer kan du laste ned Facebook Pixel Helper for Google Chrome. Hjelperen kan gi deg hint om hva som er feil. Trolig har du limt inn koden på feil sted.

Når pikselen er opprettet og lagt inn i HTML-koden på nettsteder, kan du gå i gang med å sikte deg inn på det publikummet som virkelig har vist interesse i ditt produkt.

Opprette egendefinert nettstedspublikum

For å definere og finne tilbake til det publikummet som har utført visse handlinger på nettstedet ditt, må du opprette et egendefinert nettstedpublikum. Gå til publikums-delen av din annonseadministrasjon, klikk «Opprett publikum» og «egendefinert publikum» (Custom Audience).

 

Lag egendefinert nettstedpubikum på Facebook

 

Du kan bruke epostliste, nettstedstrafikk, samhandlinger med en app eller engasjement på Facebook for å opprette publikummet.

 

Du kan opprette publikum rundt forskjellige hendelser eller kundelister.

 

Kundefil

Last inn kundelisten over personer som har meldt seg på nyhetsbrevet ditt. Du kan ikke legge til epost-adresser med mindre kundene har meldt seg på.

 

Slik legger du inn kundelisten på Facebook.

 

For å laste inn kundelisten din, bruker du en CVS-fil. Facebook vil da lage et publikum som består av de av kundene som også har en Facebook-konto.

 

Trafikk på nettstedet

Denne fremgangsmåten gir deg langt flere valg enn kundelisten. Du kan målrette nettstedsbesøkende ut fra:

  • Totalt besøk på nettstedet
  • Personer som besøkte spesifikke sider
  • Tid en person har brukt på nettstedet

Dette publikummet har du adgang til å lagre i 180 dager.

Har nettstedet ditt flere (ti)tusener besøk hver dag, vil en viss prosentdel av disse være personer som ikke er interessert i det du har å tilby. De kom inn på siden din ved en misforståelse, eller det du har å tilby er ikke det de lette etter.

Dersom du målretter mot hvor mye tid besøkende har brukt på nettstedet ditt, kan du lage et publikum som består av de 25 % ivrigste, 10 % eller de 5 % ivrigste basert på tidsbruk.

 

Du kan remarkedsføre mot potensielle kunder etter hvor lang tid de har brukt på nettstedet ditt.

 

Kanskje har du et nettsted hvor du selger produkter, og har en rekke forskjellige produktkategorier? Da kan du sikte deg inn mot de som besøkte spesifikke sider/produkter og opprette et publikum rundt hver produktkategori. Publikummet bruker du videre for å vise annonser basert på personenes adferd på ditt nettsted.

Som et eksempel, kan vi se på nettbutikken Jabong. Alle kunder som går inn i herreavdeling får annonser om den nye kolleksjonen. Det er bare personer som klikker seg inn på herreavdelingen som får disse annonsene på sin facebook-side.

 

Bare de som har klikket seg inn på herreavdelingen, får annonse om den nye kolleksjonen.

 

Dersom personer har vært inne på nettstedet ditt, men ikke har klikket seg videre på noen kategori, kan du vise dem innhold som er egnet til den første delen av salgstrakten. Det vil si blogginnlegg og videoer.

 

facebookmarketing11

 

Til denne gruppen fraråder jeg å vise annonser med spesifikke produkter. De har ikke vist interesse for produktkategoriene når de har vært på nettstedet ditt, derfor vil neppe produktannonser rettet mot denne gruppen være spesielt lønnsomme.

Markedsføre mot hendelser

Dersom du har satt opp mål for konvertering på Facebook, vil du få opp dette valget. Du kan lage et egendefinert publikum basert på personer som har meldt seg inn, utført en bestilling eller klikket på bedrifts-annonsen.

For å illustrere: Tenk deg at noen har bestilt en vare. Du kan nå vise dem en annonse som genererer mersalg. Dersom noen har klikket på bedrifts-annonsen, kan du sende dem en annonse for ditt kjerneprodukt.

Handlinger basert på konverteringen kan også brukes til å ekskludere kunder, slik at de ikke blir overlesset av annonser.

Hvis du selger et produkt som vanligvis reselges etter 22 dager, kan du ekskludere kunden fra å motta nye annonser de neste 22 dagene. Du sparer penger, og du plager ikke kunden med annonser i utide.

Appaktivitet

Dersom merkevaren din har utviklet en egen app, kan du re-markedsføre mot alle som har brukt appen. Annonsene som er ment til mobilkundene, kan lenke tilbake til appen. Når kunden klikker på annonsen, åpnes appen.

For å opprette et publikum basert på app-brukerne, må den lenke appen til Facebook. Her kan du lese hvordan du gjør det.

Engasjement på Facebook

Denne muligheten lar deg re-markedsføre mot personer som har sett en video, et skjema, en kanvas-annonse eller samhandlet med din Facebook-side.

Ulikt alle andre former for remarkedsføring, er dette den eneste metoden for å målrette mot brukere som ennå ikke har besøkt ditt nettsted eller mobilapp.

 

Gejnnom Facebook kan du også målrette mot personer som ikke har vært på nettstedet ditt.

 

Du kan målrette mot personer innenfor et vindu på 365 dager og til og med opprette et publikum rundt personer som har sendt deg meldinger, klikket på en handlingsknapp (call to action) eller vist engasjement rundt en annonse eller innlegg.

 

Du kan velge hvilke handlinger på Facebook som skal danne grunnlag for et publikum.

 

Denne metoden egner seg best til markedsføring øverst i salgstrakten. Det vil si for å spre videoer, merkevare-annonser eller blogginnlegg. Ettersom personene kanskje ikke har besøkt nettstedet ditt, vil de behøve litt mer informasjon før du serverer dem produktannonser.

 

Nå er det din tur

Uavhengig av hvilken plattform du bruker for å annonse: Dersom du ikke aktivt remarkedsfører mot de som viser en interesse for ditt nettsted og ditt innhold, driver du rett og slett ikke en smart annonsekampanje. Du skal få det vanskelig med å gjøre annonseringen lønnsom, og enda verre dersom du ønsker å skalere opp og la bedriften vokse.

Med mer enn to milliarder aktive brukere, er det etter min mening intet bedre sted enn Facebook når du vil re-markedsføre mot interessenter og få dem tilbake til ditt nettsted.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


hvordan bruke Facebooks speilpublikum.

Slik bruker du Facebooks speilpublikum for å finne nye kunder

Facebooks verktøy for speilpublikum (lookalike audience) er et av de mest effektive verktøyene for å skalere opp annonsestrategien på Facebook. I denne artikkelen skal jeg forklare hvordan du bruker det.

I løpet av de neste tre minuttene vil du lære:

  • Hva et speilpublikum er
  • Hvordan du oppretter et speilpublikum og et verdibasert speilpublikum, og
  • Hvordan du best bruker disse i kampanjene

Hva er speilpublikum?

Direkte sitert fra Facebook:

«Med speilpublikum kan du nå ut til nye personer som kan være interessert i bedriften din, fordi de ligner på personer som allerede er det.»

Facebook kan lage speilpublikum ut fra en kundeliste, personer som har besøkt nettstedet ditt, eller som har likt bedriftssiden på Facebook.

Kundeliste/epostliste: Å bruke din eksisterende epostliste viser seg å være den fremgangsmåten som gir høyest kvalitet på speilpublikummet. Dette fordi epostlisten inkluderer kunder som har brukt penger på bedriften og personer som har vist en sterk interesse for bedriften (warm leads).

Besøkende på nettstedet: Dette vil gi en miks av kunder, interessenter og personer som har vært inne på siden din, men som ikke har vist særlig interesse i produktet eller tjenesten du tilbyr.

Facebook-side: Dette vil gi et svært bredt spekter av brukere. Jeg anbefaler ikke å skape et speilpublikum ut fra besøkende/følgere på bedriftens facebookside. Alt for mange av disse vil være brukere som likte siden din, men som ikke er interessert i dine tjenester. Andre har ikke hatt noen interaksjon med siden din på flere måneder.

Dersom du har en kundeliste med mer enn 1000 epostadresser, skal du alltid bruke denne for å lage et speilpublikum. Dersom epostlisten har færre enn 1000 personer, ville jeg bruke de 25 prosent mest verdifulle besøkende på nettstedet.

Verdibasert speilpublikum

I april 2017 introduserte Facebook en oppdatert versjon av speilpublikum kalt LifeTime Value (LTV) Lookalike Audience, verdibasert speilpublikum.

 

Skap et speilpublikum på Facebook

 

Facebook lar deg sette en verdi på hver kunde, vurdert etter hvor mye penger de har brukt på bedriften. Dette gjør du ved å opprette et egendefinert levetidspublikum basert på hva du forventer den enkelte kunde vil bidra med, i kroneverdi, gjennom hele kundens levetid. Du bruker dette egendefinerte publikummet til å danne et verdibasert speilpublikum.

Kunder er ikke like, og noen vil bruke langt mer penger enn andre.

Med verdibasert speilpublikum kan du opplyse Facebook om hvilke kunder som er mest verd for bedriften, og således hjelpe Facebook å finne frem til de mest profitable kundene å rette annonsene mot.

Har du mer enn 5.000 personer i firmaets kundeliste, er det min anbefaling at du bruker verdibasert fremfor det tradisjonelle speilpublikummet. Har du færre personer i epostlisten er det vanskelig for Facebook å finne det rette publikummet.

Jon Loomer har en velskrevet artikkel om hvordan du setter opp verdibasert speilpublikum.

Hvor stort bør speilpublikummet være?

Når du oppretter et speilpublikum, vil Facebook spørre deg om hvilke steder du ønsker å målrette mot og hvor stort publikum du ønsker å nå (1-10 %).

Under ser du et eksempel hvor jeg har lagt inn en kundeliste. Facebook forteller meg at med en publikumsstørrelse på 2 prosent, vil jeg opprette et speilpublikum med 4,2 millioner brukere i USA som passer profilen til kundelisten.

 

lookalike 4.1

 

I så å si alle tilfeller vil en størrelse på 1-4 % gi et stort nok publikum. Unntaket er dersom bedriften ønsker å målrette sin kampanje mot fremvoksende markeder i Asia eller Latin Amerika. Her behøver du et større publikum, ettersom Facebook ikke har mye kundedata i en del av disse landene.

Jeg fortrekker å ligge på mellom 1-4 prosent. Jo mer du øker størrelsen på speilpublikummet, desto mindre målrettet blir kampanjen. Å bruke 5 % eller mer har bare hensikt dersom du er villig til å bruke sekssifrede tall ++ per måned på Facebook-annonser, og virkelig er ute etter å skalere opp bedriften raskt.

Hvordan bruke speilpublikum

Jeg har lagt merke til at markedsførere gjerne bruker speilpublikum i alle lag av salgstrakten. Det er ikke hensiktsmessig.

Speilpublikum er nye brukere som aldri før har hatt en interaksjon med bedriften, derfor skal du gi dem innhold som hører hjemme i toppen av salgstrakten.

I dette laget finner vi videoer som introduserer varemerket, blogginnlegg som gir informasjon, hvitbok/prospekter og alt annet som enten gir læringsverdi eller skaper merkebevissthet.

Selv om speilpublikummet er likt ditt eksisterende publikum, må du fremdeles skape tillit og etablere et forhold til brukerne før du presenterer dem for produktannonser og tilbud.

Målet med speilpublikum er å kunne plassere dem i et egendefinert publikum. Det er først da du kan ta en avgjørelse om du vil vise mer innhold, spør etter epostadressen eller gi dem et konkret tilbud.

Et eksempel på en god fremgangsmåte er å tilby speilpublikummet en video. Så trekker du ut alle som så mer enn 50 prosent av videoen og lager en egendefinert målgruppe av disse. Dette publikummet er klart for det neste nivået i salgstrakten. Dette kan innebære å gi dem et tilbud eller lede dem til en landingsside hvor du ber om epostadressen.

 

Skape Facebooks speilpublikum ut fra kundelister

 

Dersom jeg presenterer speilpublikummet for et blogginnlegg, vil jeg lage et egendefinert publikum rundt leserne av innlegget. Det nye publikummet kan jeg målstyre mot lenger ned i salgstrakten.

 

Facebooks spielpublikum. Her basert på piksel.

 

Speilpublikum er ideelt når du vil trekke mange folk til nettstedet ditt. Ved å bruke egendefinert publikum for å trekke ut de mest interesserte i speilpublikummet, kan du målrette dine neste salgsfremstøt svært presist.

Kan man målstyre annonser rett mot et speilpublikum?

Dersom du ønsker å føre speilpublikummet rett til salgsannonser, altså prøve å selge varen direkte uten først å opprette et tillitsforhold, foreslå jeg at du bruker valget for verdibasert speilpublikum. Dette vil gi deg et speilpublikum med sterke interessenter. Husk at epostlisten din må inneholde minst 5000 navn før verdi-valget gir mening.

Jeg har sett vellykkede salgsfremstøt hvor man går rett til salgsargumentene, men jeg har også sett en rekke fullstendig mislykkede fremstøt.

Hvert firma er ulikt og har sine egne verdifulle egenskaper. Det er disse som til slutt avgjør om det å gå rett på salgsargumentene vil fungere eller ikke. Ønsker du en slik fremgangsmåte, bør du først teste på et begrenset publikum og finne ut om det er profitabelt eller ikke. Start med et lavt budsjett og bruk dynamiske produktannonser, ettersom de er de mest personaliserte.

Oppsummering

Jobben med å skaffe seg nye kunder starter på toppen, på den bredspektrede delen, av salgstrakten.

Jo flere personer du kan trekke til ditt nettsted eller din side på Facebook, desto flere muligheter har du til å omskape passive brukere til aktive interessenter (warm leads) og til slutt til kunder.

Dersom du allerede bruker mye tid og penger på Facebook-kampanjer, vil speilpublikum være av stor betydning for å nå nye kunder.

Så, bruker du speilpublikum?

 


7 advanced tips for e-commerce

Søkeoptimalisering for e-handel

E-handel er i voldsom vekst. Shopifys aksjekurs har gått rett til værs, og i dag er alle i stand til å sette opp sin egen e-butikk i løpet av få minutter.

Jeg har jobbet med flere e-butikker og har erfart at for å oppskalere salget må du fokusere på følgende:

  • Søkemotoroptimalisering
  • Annonser på Facebook
  • Google AdWords
  • Markedsføring på epost

Det er ikke mulig å gi en grundig gjennomgang av hver av disse punktene i ett enkelt blogginnlegg. Det ville resultere i en svært lang artikkel og fingertuppene mine ville blitt nedslitt.

I dette innlegget vil jeg fokusere på søkemotoroptimalisering (SEO, search engine optimization).

Enhver ny side du legger til, redigerer eller kosmetisk endrer vil ha direkte innvirkning på nettbutikkens SEO.

Her er syv avanserte SEO-strategier som øker den organiske trafikken fra søk, forbedrer merkevaren og øker salget.

1. Dette gjør du med omtaler av varer som ikke er på lager

Du må aldri avpubliserer eller slette sider med varebeskrivelser selv om de ikke lenger er på lager.

Neste gang Google tråler ditt nettsted, og ser at en side mangler fra ditt opprinnelige sidekart, vil siden bli trukket fra søkemotorens resultatside. For nettbutikken betyr det at den mister organisk trafikk.

Dersom varen kommer tilbake på lager etter en uke, må du vente til Google har trålet nettstedet ditt på ny og re-listet siden din for at varen skal være synlig på nett. Det kan ta flere uker.

I eksempelet under ser vi på nettbutikken til Badminton Bay. De beholder alle varer som er utsolgt i nettbutikken, men tilføyer beskjeden «utsolgt» (no stock) uthevet i rødt.

 

SEO for E-handel. Varer som ikke lenger er på lager merkes med "utsolgt".

 

De setter også teksten «Out of stock» i tittelen på siden, slik at når kunder søker på nettstedet vil de umiddelbart få beskjed om at varen er utsolgt.

Du bør alltid merke varer som er utsolgt på en tydelig måte, men jeg vil fraråde å skrive dette i tittelen. Dersom det står «Utsolgt» i tittelen, vil dette vises i søkeresultatet på Google:

 

SEO for E-commerce. Ikke skriv "Utsolgt" i produktomtalens tittellinje.

 

Personer som søker etter varer vil miste interessen når det første de ser er «Out of stock»/Utsolgt. Dermed dropper de hele nettbutikken til fordel for den neste på listen.

Du bør heller ikke slette siden med varebeskrivelsen selv om varen ikke lenger vil bli tatt inn. Hold siden aktiv, men utform en alternativ handling, en call to action, som tilbyr nyere modeller eller alternative varer.

2. Blogging er avgjørende

Uansett om du selger klær, mat, elektronikk eller forbruksvarer er det begrenset hvor mange ord du kan bruke for å beskrive en rød kjole, en bærbar høyttaler eller en matvare.

En rekke studier viser at lengre artikler er et pre for søkemotoroptimalisering.

 

Men her er problemet: Dersom du selger 10 røde kjoler, 10 blå kjoler og 10 hvite kjoler – som alle er like i design – kan du ikke skrive 3000 ord for hver av de 30 produktene uten at artiklene vil bli svært like.

Og skulle du gjøre det, vil du antagelig straffes av Google for å ha et mangelfullt innhold på nettstedet.

Og ærlig talt: Forventer du at noen skal lese 3000 ord om en kjole eller en t-skjorte til 130 kroner?

Det er her bloggen kommer inn i bildet.

Det vil ikke være vanskelig å skrive et blogginnlegg på 3000 – 5000 ord om kjoler. Det kan handle om moter, snitt, farger, hva som passer til og mer.

I artikkelen kan du lenke til forskjellige kjoler som er i butikken.

Dette er fremgangsmåten som Bodybuilding.com har valgt for å fremme deres kosttilskudd.

 

SEO for E-commerce 4. Bruk blogger for å søkeoptimalisere e-handelen.

 

Etter at en potensiell kunde har søkt på Google for å finne ut hvorvidt kreatin er trygt å bruke, vil Bodybuilding komme som nummer 2 på søkeresultatlisten. Lenken deres tar meg til et velskrevet blogginnlegg om kreatin.

 

SEO for E-commerce 5. Her kommer man inn på et velskrevet blogginnlegg om søkefrasen interessenten tastet inn.

 

Holder jeg musepekeren over ordet «kreatin» kommer det opp en URL til nettbutikken som selger forskjellige kosttilskudd med kreatin. De har også en lenke til proteinpulver.

I stedet for å optimalisere hvert generiske søkeord på produktsidene, skriver netthandelen et blogginnlegg rundt generiske søkeord og lenker tilbake til forskjellige produkter de har i handelen.

Hvert blogginnlegg bør ha minst ett generisk nøkkelord/-frase som gir 3000 eller flere Google-søk i måneden.

Eksempler på generiske søkeord som egner seg i en blogg i dette tilfellet er «kreatin», «proteinpulver» eller «weight gainer».

 

SEO for E-commerce 6. Generiske søkeord som egner seg for blogg gir flere enn 3000 google-treff i måneden.

 

Søkeord som omhandler et enkelt produkt, i dette tilfellet eksempelvis «Muscletech Platinum Creatine», «Optimum Nutrition Micronized Creatine Powder» eller «BPI Sports Best Creatine», og som oppnår færre en 3000 søk per måned, bør optimaliseres for den aktuelle produktsiden.  

 

SEO for E-commerce 7. Eksempler på long-tail søkefraser.

 

Produktene i eksempelet over er alle knyttet til spesifikke søkeord (long-tail,) som oppnår færre søk. Dermed er de mindre konkurranseutsatte. Det betyr at du ikke trenger å lage 3000-ords innlegg for å komme høyt på søkeresultatlisten.

 

SEO for E-commerce 8. LOng-tail-produkter trenger ikke egne blogger, men vanlig SEO.

 

Konklusjon: For generiske, ofte etterspurte søkeord er blogginnlegg det riktige. Mens for søk på spesifikke produkter er bedre å knytte til de aktuelle produktomtalene (long-tail-prinsippet).

3. Lei inn en person som skriver produktomtaler

For en butikkeier som selger tusenvis av produkter, kan det være fristende å kopiere produsentens produktbeskrivelser. Spesielt dersom du driver uten varelager (dropshipping) og/eller får ferdige beskrivelser fra produsenten.

Ulempen ved å bruke de ferdige beskrivelsene er at nettstedet får helt likt innhold som en hel haug andre e-butikker.

 

SEO for E-commerce 9. Dersom du nøyer deg med å bruke produsentenes ferdigskrevne omtaler, gjør du som hundrevis av andre nettbutikker.

 

Å bruke klipp-og-lim-metoden gjør det ikke lettere å drive nettbutikk. Det er heller ikke hensiktsmessig når vi tenker på søkemotoroptimalisering.

Hvert eneste produkt du selger må ha dets egen, unike produktbeskrivelse knyttet sammen med spesifikke søkeord for å utnytte long-tail-prinsippet.

Dersom nettstedet har hundrevis av kopierte tekstlinjer, er dette nok til at Google gir svært lav rangering. Dermed er hele e-butikken er i bunn og grunn ødelagt.

4. Gå gjennom metabeskrivelsene på nettstedet

Fulgte du ikke råd nummer 3 da du satte opp nettbutikken? Da er det en stor risiko for at nettstedets metabeskrivelser ikke er optimalisert.

I Google Search Console kan du klikke deg videre inn på søkeanalyse. Her kan du få opp klikkfrekvensen i prosent for alle dine sider og en sammenligning med foregående måneder.

En høy klikkrate vil forbedre nettstedets SEO.

Metabeskrivelsene på hver eneste side må være troverdig og inneholde en type call to action. Dreier det seg om bloggposter, fortrekker jeg at metabeskrivelsen sier noe om læringsutbyttet man får ved å lese innlegget:

 

SEO for E-commerce 14. MEtabeskrivelsene i blogginnlegg bør si noe om læringsutbyttet dersom man leser innlegget.

 

Dreier det seg om produktbeskrivelser, foreslår jeg at metabeskrivelsen inneholder tilbud om gratis levering eller andre unike salgsargument (USP, Unique Selling Proposition).

 

SEO for E-commerce 15. SMetabeskrivelsene på spesifikke produkter bør inneholde overbevisende salgsargument.

 

Før du starter jobben med å forbedre metabeskrivelsene, bør du teste forskjellige søkeord i Google og se hva dine konkurrenter gjør. Slik kan du finne ut hvordan du kan utmerke deg.

5. Åpne for at kunder kan legge igjen produktomtaler

Omtaler fra reelle kunder gir deg mange fordeler både med tanke på søkemotoroptimalisering og ellers. Den første er gratis innhold.

Kunder som legger igjen omtaler gir nettstedet mer innhold, og når personer skriver inn «review», «omtale» eller «anmeldelse» i slutten av søketermen er det en større sjanse for at nettstedet vil få en høy rangering.

 

seo for ecom 10.1. KUndenes egne produktomtaler er viktige for e-butikkens SEO.

 

Hvert søkeresultat på den første siden over er synlig enten fordi en kunde har lagt igjen en omtale eller fordi en uavhengig blogger har vurdert produktet og formattert omtalen korrekt slik at stjerne-ikonene vises.

My Protein har 15.359 omtaler for et av deres produkter, og antallet sider med produktomtale er imponerende 769. Det er ingen overraskelse at de en på førsteplass på den britiske Google for søkefrasen «Impact Whey protein».

 

SEO for E-commerce 12. Her blir brukeromtaler flittig brukt.

 

Den neste fordelen ved å la kunder legge igjen omtaler er det vi kaller sosialt bevis. Bright Local har vist at kundene er mer villige til å bruke en lokal forretning dersom det finnes positive omtaler.

 

SEO for E-commerce 13. Det sosiale bevis.

 

Det samme gjelder nettbutikkens produkter. Omtaler viser at butikken har aktive kunder og øker sjansen for at potensielle kunder utfører et kjøp.

6. Tenk SEO når du designer nettstedet

SEO for e-handel er forskjellig fra tradisjonell søkeoptimalisering.

Hvis du designer nettstedet uten å tenke på SEO, og du stadig laster opp nye produkter og blogginnlegg, risikerer du å måtte fjerne alt og starte på nytt. Det er både tidkrevende og kostbart.

Søkeoptimalisering for e-handel må bygges inn på nettstedet ditt fra dag en med korrekt sidearkitektur, lenkestruktur og navigasjonshjelp (breadcrumb navigation). Et e-handelsnettsted som er søkemotoroptimalisert allerede fra starten gjør at det er lett å endre på siden, og hver nye side eller kategori vil gir positiv innvirkning på SEO.

Sidestruktur er et aspekt ved søkeoptimalisering av e-handelssider som nesten alle butikkeiere overser, med mindre han/hun er bevisst SEO-strategier.

En godt planlagt sidestruktur vil se noenlunde ut som dette:

 

 

Jeg skal illustrere en god sidestruktur ved å bruke Amazon som eksempel.

Du kan se av Amazons hjemmeside at de har lenker til hver eneste kategori på nettstedet og en rekke call to actions basert på nye gjenstander og pågående kampanjer:

 

SEO for E-commerce 19. Amazon har en godt uttenkt sidestruktur.

 

Lar jeg musepeker hvile over «Books and Audio», får jeg opp to underkategorier (books and audible) som inneholder nye underkategorier:

 

SEO for E-commerce 20.

 

Velger jeg «books», blir jeg igjen ledet til nye underkategorier:

 

SEO for E-commerce 21

 

Sidestrukturen lar Amazon enkelt legge til nye kindle-bøker, tradisjonelle bøker og lydbøker uten å måtte forandre URLen for kategorier lenger opp i sidehierarkiet, eller negativt påvirke andre sider.

Sidestrukturen ikke bare hjelper deg med å optimalisere nettstedet, men fører også til at forbrukere bruker lenger tid på nettstedet. Når produktene er lette å finne, er folk lenger på siden.

7. Accelerate Mobile Pages, hurtig nedlasting til mobil

I dag kommer 50 prosent av alle trafikk inn til e-handelssider fra mobil.

 

SEO for E-commerce 16. Over 50 prosent av all nettrafikk er fra mobil.

 

Likevel har mobilbrukere en langt lavere konverteringsrate enn brukere som kommer fra desktop.

 

SEO for E-commerce 17. KOnverteringsraten fra mobil er langt lavere enn fra desktop.

 

Årsaken er enkel: Å kjøpe produkter fra mobile enheter er vanskelig.

For noen år tilbake lanserte Google og Twitter Accelerate Mobile Pages (AMP) i det stille. AMP er en nedstrippet versjon av HTML, som gjør at nettstedene lastes ned fire ganger raskere på mobile enheter sammenlignet med desktop.

Sider som har AMP er bedre søkeoptimalisert for mobilbrukere.

En stor fordel med AMP er at du ikke behøver å implementere det på hele nettstedet samtidig. Finn de produktsidene som er mest populære for mobilbrukere og gjør 10 av dem AMP-vennlige. Deretter måler du konverteringsraten, organisk søketrafikk, fluktfrekvens og tid brukt på sidene.

Ser du at disse verdiene øker, kan du steg for steg gjøre resten av sidene dine AMP-vennlige.

Nå er det din tur

Disse syv rådene for å forbedre e-handelssider med tanke på SEO er noe mer avanserte enn de vanlige teknikkene. De tar lengre tid å implementere, men vil ha en positiv innvirkning over tid med tanke på organisk trafikk.

Søkeoptimalisering for e-handel handler om langt mer enn å forske på søkeord og bilder. Det er viktig å arbeide med søkeoptimalisering i et bredt spekter for å forsterke nettstedets online fotavtrykk og øke salgsinntektene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Slik bruker du Google Analytics mer effektivt

Avansert bruk av Google Analytics øker salget

Noen ganger opplever du at en nøye uttenkt markedsføringsstrategi på nett ikke fungerer. Nettstedet gir ikke nok salg, eller du er usikker på hva som er beste trafikkdriverne og hvordan skalere de opp. Da kan du på egen hånd gjøre en rekke antagelser og forsøke å bedre resultatet ved prøve -og-feile-metoden. Eller du kan bruke Google Analytics og finne svarene du trenger.

I denne artikkelen skal jeg viser deg hvordan du:

  1. finner den beste trafikkdriveren for din bedrift,
  2. lager en innholdsstrategi og finner sider du kan optimalisere, og
  3. finner ut hvordan mobil og desktop-trafikk samhandler med ditt nettsted

Alt dette kan gjøres ved å bruke Google Analytics.

1. Hvordan finne de beste trafikkdriverne for din bedrift

Ta en kikk på fanen brukeranskaffelser på kontrollpanelet i Google Analytics. Under «Oversikt» får du et overblikk over antall besøkende og hvordan du ligger an i forhold til målsettingen for konverteringer.

 

Google Analytics gir det er raskt overblikk over trafikken inn på siden.

 

Den grafiske fremstillingen viser at organisk søk, direkte trafikk, trafikk fra lenker (referral) og epost-markedsføring alle gir en respektabel konverteringsrate. Enhver kilde som gir 3% eller flere konverteringer anses som bra.

Trafikk fra sosiale meder ser ikke ut til å gå så bra. Selv om det er mange besøkende gir disse bare 0.54 % konverteringer.

MERK: På toppen av listen ser du rubrikken «Other». Dette er besøk Google Analytics av en aller annen grunn ikke kan bestemme hvor kommer fra.

Det mest slående med denne oversikten er at betalt trafikk og bannerannonser (display) fra Google så å si ikke trekker kunder til nettsiden (noe som betyr at bedriften ikke fokuserer på AdWords). Likevel har den en helt grei konverteringsrate på 1,3 % for betalte søk, og 1,83 % for bannerannonser.

Det virker som om bedriften helt ignorerer Google-annonser til fordel for sosiale medier. Som vi ser på oversikten er dette en dårlig allokering av ressursene.

Klikker du deg videre inn på sosiale medier får du anledning til å grave dypere. Google Analytics gir deg mulighetene til å studere data basert på hver enkelt sosial medie-kanal.

 

Google Analytics gir deg oversikt over hvor trafikken kommer fra.

 

Vi ser at konverteringsraten fra Facebook er 0,53 % og at 222 målsettinger er fullført. Slik jeg ser det, viser dette at Facebook og sosiale medier er aktuelle for bedriften. Men markedsføringen på Facebook treffer ikke slik den er ment. Dette ser jeg av den lave konverteringsraten basert på besøk.

Det er også interessant at bedriften i dette eksempelet ignorerer Twitter og Instagram. Dette til tross for at begge har en lengre varighet per besøk enn Facebook, og Instagram har en langt lavere fluktfrekvens (bounce rate).

Eksempelet oppsummert: Et raskt overblikk forteller at denne bedriften må revidere Facebook-annonsene sine og finne svar på hvorfor konverteringsraten er lav.  Bedriften bør også teste Twitter og Instagram. Selv om det er lave tall, ser det ut til at begge kan bidra til at bedriften setter større fotavtrykk online.

2. Finn nye temaer for bloggen og optimaliser sidene

Har du noen gang tenkt: «Hva i all verden skal vi blogge om neste gang?»

Du behøver ikke å klekke ut ideer helt på egenhånd. Google Analytics kan hjelpe dem å finne de emnene som vekker størst interesse.

Naviger deg frem til adferd (behavior)>nettstedinnhold (site content) > alle sider (all pages) for å finne dine mest sette innlegg.

 

Google Analytics hjelper deg med å finne de mest populære temaene/produktene på nettstedet.

 

Sidene dine vil listes opp med de mest leste innleggene øverst. I tillegg får du informasjon om hvor mye tid som er brukt på en enkelt side, fluktfrekvens (bounce rate) og utgangsrate.  Studer listen over URL-er og se om det er noen temaer som går igjen blant de mest populære sidene.

Er det noen produktomtaler som trekker flere lesere enn andre? Da bør du vurdere å allokere mer midler til Facebook- og Google-annonsering for å fremme akkurat disse produktene.

Du bør også forsikre deg om at de mest leste sidene er optimalisert og at dine call to action leder leseren til å utføre de handlingene du ønsker.

Eksempelet oppsummert: Ved å bruke Google Analytics kan du se hvilke emner som vekker størst interesse. Du kan for eksempel avsløre at produktene i de mest leste produktomtalene ikke blir markedsført på Google, Facebook eller epost, mens produkter/tjenester med lav interesse (lave lesertall) blir markedsført. Gå grundig gjennom dine mest leste sider på desktop og mobil og vurder om du kan optimalisere leseropplevelsen. Sjekk også om det er mer, eventuelt flere, hensiktsmessige call to action du kan legge inn på siden for å øke konverteringene.

3. Forskjellen på mobil og pc-brukere

Du blir kanskje trøtt av å høre meg si dette, men: Det er stor forskjell på brukere som kommer fra mobil og brukere som kommer fra pc/mac.

I blogginnlegget mitt om AdWords nevnte jeg hvordan du kan justere pengebruken (bids) på søkeordene på de forskjellige plattformene. Hensikten er å bruke mest av markedsføringsbudsjettet på de plattformene som gir flest konverteringer.

For å sjekke konverteringsrate per plattform, går du til Publikum>Mobil>Oversikt for å få en oversikt over hvordan desktop, mobil og nettbrett samhandler med din side.

 

Google Analytics gir deg oversikt over konverteringsraten per plattform.

 

I eksempelet over ser vi at de som er på desktop gir fem ganger flere konverteringer enn mobiltrafikk, og dobbelt så mange konverteringer sammenlignet med brukere som er på nettbrett.

Enten er ikke nettsiden optimalisert for mobilbrukere, eller de handlingene vi gjerne vil at folk skal gjøre på nettstedet vårt er for vanskelig å få til på mobil.

Det første jeg ville gjøre om jeg eide nettsiden i eksempelet over var å senke kostnadene til, eller stoppe helt, betalte annonser rettet mot mobil. Deretter ville jeg gjort en grundig jobb med å finne ut hvordan nettsiden min fungerer/ikke fungerer for mobilbrukere. Dersom jeg brukte AdWords, ville jeg øke betalingen på desktop og nettbrett ettersom konverteringsraten er ganske god.

En lav konverteringsrate på mobil bør ikke bety at du slutter å fokusere på mobil, snarere tvert imot. Mobiltrafikk står for over 50 prosent av totaltrafikken inn på siden. Du må finne ut hvilke problemer mobilbrukerne støter på på siden din, og du må rette dem.

Et verktøy i Google Analytics jeg synes er skikkelig stilig, er muligheten til å bryte ned mobiltrafikken inn på siden ned på merke/produsent.

 

GA 15

Ettersom bedriften i dette eksempelet har utfordringer når det gjelder konverteringer fra mobilbrukere, men samtidig har stor trafikk fra nettopp denne gruppen, vil det trolig være en svært god ide å utvikle en egen app for iOS. Som vi ser av oversikten er fire av fem mobiltelefoner/nettbrett brukt til å besøke siden et Apple-produkt.

Eksempelet oppsummert: Sett deg inn i hvordan desktop, nettbrett og mobiltelefoner samhandler med nettsiden. Spør så deg selv: Hvordan kan jeg gjøre brukeropplevelsen for disse enhetene bedre?

 Nå er det din tur

I eksempelet vi har studert, har vi sett at totaltrafikken, fluktrate (bounce rate) og antall daglige brukere av nettstedet er helt ok. Men de gir deg ikke de dataene du trenger for å gjøre gode forretningsbeslutninger. Trafikken er egentlig bare til pynt: Det er de første tallene du ser når du logger deg inn på Google Analytics, men de gir deg liten verdi.

Er du er ute etter å skalere de forskjellige trafikkildene, eller finne nye segmenter, må du grave deg dypere ned i Google Analytics. Se etter trafikkilder du neglisjerer eller motsatt: bruker for mye tid på.

Vet du konverteringsraten både på desktop og på mobil? Hva har du gjort for å øke konverteringsratene på begge plattformer – uavhengig av hverandre?

Hvordan bruker du Google Analytics for å få bedriften din til å vokse?

 

 

 

 

 

 


Mer effektiv bruk av AdWords

Fire tips som gjør AdWords-kampanjene mer effektive

Lurer du på om du får godt nok utbytte av AdWords-kontoen?

I denne artikkelen skal jeg gi noen tips for hvordan du mer effektivt kan bruke AdWords. Valgmulighetene i AdWords er mange, og det er lett å neglisjere arbeidet med å fininnstille kampanjene. Om du opplever at du ikke når det resultatet du ønsket, er det fremdeles håp. Her er mine fire beste råd:

1. SKAG’er du?

Nei, jeg snakker ikke om en ny dans.

SKAG står for single keyword ad group. Ideen bak er at hver annonse-gruppe du setter opp i AdWords skal inneholde en enkel søkefrase.

Se for deg at du driver en nettdrevet detaljhandel. Det kan være fristende å plassere søkefraser som «rød kjole» og «blått skjørt» i samme annonse-gruppe fordi det gjør AdWords enklere å sette opp og det er jo tross alt svært like produkt.

Det som skjer nå er at din annonsetekst må inneholde både «rød kjole» og «blått skjørt» for å fange oppmerksomheten til de som googler. Deler du annonseteksten i to deler blir budskapet vagt og mister gjennomslagskraft.

Under viser jeg et eksempel på hva som skjedde når jeg søkte på «badminton trainers»:

 

Gjør AdWords-kampanjene bedre

 

Adidas har tydeligvis laget en annonsegruppe som enten inneholder søkefrasen «badminton trainers» eller bare «trainers». Men annonseteksten nevner ikke «badminton». Som en potensiell kunde med et spesifikt ønske, kommer jeg ikke til å klikke på annonsen. Den inneholder ikke det jeg er ute etter.

Slike treff skyldes at det er brukt feil søkefraser og at for mange søkefraser er i samme annonsegruppe.

Ser man på de tre organiske treffene, har de alle ordet «badminton» i tittelen.

Dette illustrerer problemet ved å ha to eller flere søkefraser i en enkel annonsegruppe: Du kan ikke personalisere annonsebudskapet, og de som søker vil hoppe over annonsen.

Hvis AdWords-kampanjen din ikke får klikk, vil den få færre kvalitetspoeng – og det vil igjen øke prisen du må betale for hvert klikk. Kvalitetspoengene bestemmes av annonsens relevans og forventet klikkfrekvens.

 

Gå gjennom annonsegruppene dine med det samme, og sjekk at hver kjernefrase/kjernesøkeord har sin egen gruppe.

 

2. Står annonsen i stil med landingssiden?

Når potensielle kunder søker opp noe på Google, begir de seg ut på en kundereise i fire trinn:

  1. Søker etter en løsning på et problem (ved å skrive inn en søkefrase på Google)
  2. Studerer en søkeliste med betalte og organiske treff
  3. Velger det treffet som virker mest hensiktsmessig
  4. Beslutter om de skal/ikke skal samhandle med nettsiden de kommer til

Ved hvert trinn vil den som søker ta stilling til om han/hun skal gå videre i salgstrakten, eller om han/hun skal starte forfra (altså skrive inn en ny søkefrase).

Dersom jeg var på jakt etter gratis Facebook-verktøy som kan effektivisere annonsekampanjene mine, ville jeg søke på noe sånt som dette:

AdWords audit 3

 

Her ser du to betalte plasseringer i AdWords, og ingen av dem nevner Facebook i annonseteksten (antagelig bruker de ikke SKAG).

Derfor rykker jeg tilbake til start, og skriver en ny frase:

Søkeordet går igjen i annonseteksten, AdWords audit 4

 

Denne gangen får jeg et relevant treff på Sprout Social, som bruker både «FB», «Facebook» og «tools» i annonseteksten. Annonsen deres viser meg at firmaet er akkurat hva jeg leter etter, og de tilbyr til og med en gratis prøveperiode på 30 dager.

Når jeg klikker på annonsen, får jeg opp dette:

 

Det er samsvar mellom treff i Google og landingsside, AdWords

 

Landingssiden bruker nøyaktig de samme søkeordene som er i annonseteksten og i min søkefrase. De gjør annonsebudskapet relevant uavhengig av plattform, og klarer derfor å holde på oppmerksomheten.

Å høyne standarden på din AdWords-konto handler ikke bare om kontoen isolert sett. Landingssiden, og ordene du velger, avgjør om en søker går videre til nettsiden eller om han/hun bruker tilbakeknappen.

3. AdWords’ kundematch

Visste du at Google kan hjelpe deg med å nå nye kunder basert på de kundene du allerede har? Du kan få hjelp til å nå potensielle kunder basert på hvem som besøker nettsiden din, brukerne av mobilappen din, kundelistene dine og/eller dine følgere på You Tube.

Hvis du går til delt bibliotek og velger «publikum» (audiences), kan du importere alt dette til din AdWords-konto:

 

 

Jeg anbefaler at du starter med kundelisten. Du må minst 500 epostadresser før du kan importere den.

Gjennom Google Display Network vil du nå ha mulighet for å la Google automatisk finne potensielle kunder basert på epostlisten.

 

AdWords kan lage en kampanje basert på epostlisten din.

 

Dersom du har en veldig stor epostliste, flere hundre eller flere tusen kunder, er det viktig å dele opp listen etter adferd og lage flere typer kundesegmenter og flere annonsetekster. Slik gjør du det lettere at annonsebudskapet når ut til de kundegruppene du ønsker.

Dette verktøyet er perfekt når du ønsker å skalere reklamekampanjer som er vellykkede.

4. Aldri glem at mobil og pc ikke er det samme

Jeg skrev om det i mitt forrige blogginnlegg og jeg sier det igjen: Folk oppfører seg annerledes på mobil og pc.

Google vet dette og lar deg justere prisingen for pc, mobil og nettbrett:

 

AdWords lar deg by på forskjellige neheter, pc-er, mobiler eller nettbrett.

 

Tenk gjennom hvilken enhet som er målet for kampanjen og dobbeltsjekk om du treffer målgruppen. Det gjør du ved å sjekke konverteringsraten per enhet.

Du vil trolig se at mobilbrukere har lettere for å melde seg på nyhetsbrevet enn å opprette en konto eller faktisk kjøpe noe, sett i forhold til pc-brukere. Pc-brukere har en tre ganger så høy sannsynlighet for å legge ting i handlevognen og bruke penger.

Dersom dette også stemmer med din bedrift, bør du gå tilbake til AdWords og justere budene du legger inn. De bør være lavere for mobil dersom målet er et folk skal gjennomføre en konvertering. Samtidig bør du høyne budet for desktop, ettersom dette gir den høyeste ROI, return of investment.

Du kan justere hva du er villig til å betale per klikk, og faktisk øke eller redusere budene med 100 %. Jeg ser ofte at dette verktøyet i AdWords ignoreres. I praksis betyr det at tusenvis av annonsekroner kastes ut av vinduet.

Er du klar for et høyere nivå?

AdWords er et av de kraftigste markedsføringsverktøyene når det kommer til å trekke interessenter (leads) og øke salget for en hvilken som helst bedrift.  Det er også en kraftig og variert verktøykasse med forskjellige instrumenter og justeringsmuligheter. Dette kan fort gi dårlig konfigurerte kampanjer. Det er ikke så rart når en tar i betraktning at AdWords-skjermbildet har 20+ forskjellige knapper du kan klikke på for å konfigurere hver enkelt kampanje.

Dersom du ikke er fornøyd med avkastningen på AdWords-kampanjene dine, anbefaler jeg deg å gå gjennom disse fire tipsene. Det er slett ikke umulig at alle dine kampanjer vil gi et merkbart bedre resultat etter bare en times innsats.

 

 

 


Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Please leave this field empty.

Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.