CRO - konverteringsoptimalisering. Slik får du opp konverteringsraten til ditt nettsted.

Fire metoder som gir høyere konverteringsrate (CRO)

Alle har vi vel hørt historier om en bedrift som endret fargen på deres Call To Action (CTA) fra blått til rødt og mirakuløst økte konverteringsraten med 35 %.

Det er riktig at dette har hendt en sjelden gang. Men faktum er at dersom du bare forandrer fargen på din Call To Action, eller bruker enkelte hypede ord i tittelen, er det minimale endringer å spore. Årsaken er at du har fundamentale svakheter ved nettstedet ditt.

Hva er konverteringsoptimalisering

Conversion Rate Optimization, CRO, kalles konverteringsoptimalisering på norsk. CRO innebærer en systematisk tilnærming for å øke antall konverteringer. Konverteringsraten måles ved analyser og brukerundersøkelser. Det hele handler om at du skal utnytte den trafikken du allerede har maksimalt.

CRO må ikke forveksles med SEO, Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering. Arbeidet med SEO handler om at nettstedet ditt skal være synlig på nett, at folk skal finne fram til bedriften.  CRO handler om hvor mange som gjør det du ønsker (responderer på Call To Action) når de er på siden din. Det kan for eksempel være å akseptere et medlemskap, svare på en undersøkelse eller utføre et kjøp.

Mikro- versus makroelementer

Mikroelementer er for eksempel fargen på din CTA, ordene i tittelen eller hvorvidt du plasserer et bilde til høyre eller til venstre på siden.

Makroelementer er for eksempel hvor raskt siden din lastes, innholdet, budskap og tilbud. Makroelementene har størst betydning for konverteringsraten på landingssiden.

Er ikke makroelementene optimalisert, bør du ha fokus på dem før du ser på mikroelementene. Ikke kast bort krefter på å teste mikroelementer før det fundamentale ved din landingsside er robust.

Så, hva er de fundamentale makroelementene ved en landingsside?

Det er fire fundamentale faktorer du må se på når du skal jobbe med konverteringsoptimalisering:

  1. Landingssidens nedlastingshastighet
  2. Mengde innhold
  3. Tilbud
  4. Hva vil publikum ha?

1. Sidens nedlastingshastighet

Dersom nettstedet bruker fire sekunder eller mer på å laste ned, vil 25 % av trafikken forsvinne før siden er ferdig lastet.

Nedlastinghshastighet er en av de viktige makroelementene i konversteringsoptimalisering.

Kilde: Kissmetrics

For stor størrelse på bildene, kildekode som er full av bugs og script vil gjøre nedlastingen treg. Dermed forsvinner en stor del av leserne før de i det hele tatt har sett landingssiden.

Du kan måle nedlastingshastigheten og sjekke om det er forbedringspotensial på følgende nettsider:

 

Pingdom gir informasjon om hvor hurtig/sakte landingssiden laster og hvilke elementer på siden som bruker lengst tid på å laste.

 

Du kan bruke nettsteder som Pingdom for å sjekke sidens nedlastingshastighet. Høy lastehasstighet er vitig når vi jobber med konverteringsoptimalisering.

 

PageSpeed Insights gir deg konkrete tips om hvordan du kan øke lastingshastigheten både for mobil og desktop.

 

Googles PageSpeed gir konkrete tips om å øke nedlastingshastigheten. Det er et viktig element i konverteringsoptimalisering.

 

Kjør begge testene på nettstedet, rett opp alle problemene og kjør ny test for å se om hastigheten er blitt bedre.

Dobbeltsjekk resultatene i Google Search Console. På grafen over nedlastingstid vil du raskt kunne se om den har gått ned etter at du gjorde endringene.

 

Google Search Console gir en grafisk fremstilling av nedlastingstidene.

2. Mengde innhold

Hvor mye innhold du bør ha på en landingsside varierer. Alt avhenger av hva slags publikum som er i målgruppen og hva du har å tilby. Er landingssiden først og fremst rettet mot mersalg, er det ikke nødvendig med like mye innhold som hvis du skal få oppmerksomheten til nye kunder.

Kunder som er kjent med merkevaren din og som allerede har kjøpt produkter, vil ikke behøve like mye informasjon før de handler hos deg på ny.

Potensielle kunder som fremdeles sitter på gjerdet, krever mer før de overbevises.

Jo mer informasjon kunden føler hun trenger før hun tar en kjøpsbeslutning, desto mer innhold må du tilby på nettstedet.

 

Jo mer informasjon en ny kunde krever, desto mer innhold trenger du på nettstedet ditt. Dette er viktig for å forbedre konverteringsraten din.

 

3. Tilbud

Du kan ha verdens raskeste nedlastingstid på landingssiden, innhold av ypperste klasse og alle mikroelementer fullt optimalisert – men hvis det du tilbyr på landingssiden er uinteressant vil det ikke skje noen konvertering.

På landingssider kan du ha to typer tilbud: Gratis prøver/prøveperioder eller nedsatt pris/rabatt.

Gratistilbud:

Dette vil typisk være en e-bok, en artikkel eller tilbudskupong i bytte mot den potensielle kundens epostadresse. Et godt uttenkt tilbud her vil være:

      • Lett å benytte seg av
      • Relevant for den potensielle kunden
      • Relevant for din kjernevirksomhet

En gratis e-bok på 500 sider kan høres ut som et godt tilbud, men det er ikke tilfelle. På grunn av bokens lengde vil det ta flere uker før du kan sette inn avgjørende salgsfremstøt. I tillegg vil mange gi opp å lese e-boken og en eventuell kjøpsbeslutning vil skyves ut i det blå.

Gratistilbudet ditt må være lett å benytte seg av. Se for deg en video på 30 minutter eller en e-bok på 3000 ord. Det må føles relevant for den potensielle kunden, altså gi kunden en nytteverdi. Tilbudet må være knyttet til din kjernevirksomhet. Slik setter du bedriften din i posisjon til å levere de siste, overbevisende salgsargumenter senere i beslutningsprosessen.

Et godt eksempel er Shopify som tilbyr alle interessenter (leads) som kommer på landingssiden et gratis webinar.

Shopify tilbyr alle interessenter (leads) et gratis webinar. Det er et godt grep i konverteringsoptimalisering.

Webinaret varer i mindre enn en time og er direkte knyttet til Shopifys kjernevirksomhet: En plattform hvor bedrifter enkelt kan bygge sin egen nettbutikk.

Rabatt:

Tilbyr du rabatt må kunden gjøre en transaksjon med din bedrift. Et godt tilbud har sterk sammenheng med din kjernevirksomhet og en lav inngangspris. Det kan gjerne kombineres med en tilbudskupong eller nedsatt pris for førstegangskjøpere.

Shopifys kjernevirksomhet er en Software as a Service (SaaS)-løsning for å bygge egen nettbutikk. Tilbudet deres er 29 dollar i måneden for tjenesten og en 14 dagers gratis prøveperiode.

 

Konverteringsoptimalisering, CRO. Shopify tilbyr 14 dagers gratis prøvetid som et ledd for å oppnå flere konverteringer.

 

4. Kjenn ditt publikum

Det er ikke alltid det er landingssiden som er problemet. Mangelen på konverteringer kan også bety at du som bedriftsleder eller webutvikler ikke kjenner ditt publikum.

Dersom du betaler for annonser som skal trekke publikum til nettstedet ditt, og det er de feil folka som dukker opp, da har du ikke målrettet annonsen godt nok. Følgen er at du oppnå langt færre konverteringer.

På den andre siden kan det være at du treffer det publikum du hadde ønsket, men du forstår ikke kundenes behov. Da kan fort budskapet du prøver å selge inn, oppfattes som støy.

I kundelistene dine har du tilgang på verdifulle primærdata. Last opp disse til Facebook eller Google, så vil de hjelpe deg å finne nettbrukere som samsvarer med kundelistens profil. Slik minimerer du sjansene for å målrette annonsene dine mot feil kundegruppe.

Ved å bruke tid på å forstå hvorfor kundene dine bruker ditt produkt eller dine tjenester, kan du ytterligere perfeksjonere budskapet ditt.  Hva slags problem er det du hjelper dem å løse?

I stedet for å fokusere på egenskaper ved produktet (den nyeste prosessorenheten), bør du heller beskrive fordelene produktet ditt har (sparer tid, arbeider hurtigere osv.).

Det er fordelene som kan gi konverteringer, ikke funksjonene. I bunn og grunn bryr ikke kundene seg om at Samsung S7 er laget med den nyeste Pentium-prosessoren. Det de bryr seg om er at telefonen ikke trenger å lades på 48 timer og at de kan oppnå høyere hastigheter på 4G og LTE-nettet.

Start alltid med makroelementene

Å forbedre et hvilket som helst makroelement på landingssiden vil gi en dramatisk større økning i antall konverteringer, sett i forhold til at du heller valgte å optimalisere mikroelementene.

Gå gjennom alle landings- og salgssider og sjekk lastetiden, om tilbudet er relevant for kjernevirksomheten din og at du forstår, og målretter mot, den rette kundegruppen.

Konverteringsoptimalisering trenger ikke alltid å være så vanskelig, eller medføre en rekke A/B-tester. Noen ganger kan selv enkle forandringer føre til stor økning i antall konverteringer.


Oppdatert ditt gamle innhold slik at nettstedet ditt beholder god synlighet på nett.

Et oppdatert nettsted gir bedre synlighet

Det tar gjerne uker, kanskje måneder, før du ser resultatene etter nitid arbeid med å søkemotoroptimalisere nettsteder.

Det kan ta to til seks måneder før du oppnår en bedre rangering på søkeresultatsidene etter arbeid med SEO, søkemotoroptimalisering (SEO – Search Engine Optimization). Eller det kan ta noen uker før du ser endringer for ditt domene og dets autoritet. Autoritet er et uttrykk for hvor mye Google stoler på nettstedet ditt, og henger sammen med hvor mange kvalitetssider som lenker til ditt nettsted.

Sørger du for å oppdatere innholdet ditt, vil du kunne se at den organiske trafikkveksten øker etter få dager.

Oppdaterer du innholdet på nettsiden vil du ofte se organisk trafikkvekst etter kort tid.

 

I denne artikkelen gir jeg deg tips om hvordan oppdatering av innhold kan gjøre at nettstedet klatrer i Googles søkeord-rangering.

Oppdatering av gammelt innhold er viktig

Google har bekreftet at innhold som oppdateres regelmessig gis høyere prioritet på søkemotorens resultatside. Tenkt deg at en kunde er ute etter de beste Bluetooth-høyttalerne. Vi kan gå ut i fra at en artikkel publisert i 2017 gir mer oppdatert informasjon enn en artikkel publisert i 2011. Spesielt hvis innlegget fra 2011 ikke har blitt oppdatert siden.

Skjermdumpen viser at den første søkeresultat-siden returnerer nettsider som nylig er oppdatert:

Oppdaterte innlegg gir høyere SEO-ranking på Googles SERPs

 

CNET ligger som nummer 2 med siste oppdatering datert 5. mai – som er fire dager siden når denne artikkelen skrives.

Bedriften sørger for at kjerneinnholdet er oppdatert og fortjener dermed en høye SEO-ranking.

 

CNET oppdaterer kontinuerlig sine kjernesider (core pages) for å sørge for at innholdet er aktuelt og at websiden rangerer høyt på søkeresultatsidene.

Slik oppdaterer du nettsidene dine for å bli mer synlig

Sluntrer du unna med å oppdatere kjerneinnholdet ditt, vil nettstedet med tiden falle på søkeresultatsidene (SERPs, Search Engine Results Page). Etter hvert som ukene går, vil de bli erstattet av mer oppdaterte nettsteder.

Du kan bruke en rekke metoder for effektivt å oppdatere innholdet ditt. Men det er en ufravikelig regel: Alle endringene du gjør må gi siden din merverdi. Når du oppdaterer innhold kan det gi siden din både en bedre og en dårligere rangering. Hvis sprettraten din (bounce rate) øker, og tid brukt på siden din minker, etter oppdateringen, risikerer du at nettsiden synker på rangeringen.

Derfor skal du alltid tenke på at du tilfører økt kvalitet når du oppdaterer innholdet. Ikke oppdatert med innholdsløst, overflødig prat som ikke gir noen annen verdi enn å øke mengden ord.

Her er fire punkter du bør tenke på når du oppdaterer sider for å søkemotoroptimalisere dem:

1. Tilføy eller rediger tekst

Har det skjedd betydelige endringer siden artikkelen ble skrevet? Skriver du for eksempel om de beste hotellene i New York, og ett av dem har stengt etter at artikkelen ble skrevet, bør du selvsagt fjerne hotellet fra listen din. Erstatt det med et nytt hotell. Samtidig bør du oppdatere prisene på alle hotellene.

Nettstedet SerpIQ har kjørt en test og funnet at jo flere ord det er på en side, desto høyere rangering får den i søk.

Nettstedet SerpIQ har talt ord og funnet at lenge på innlegg har innvirkning på søkeresultat-rangeringen.

 

Les gjennom innleggene dine og tenk på hvor du kan legge til mer relevant innhold. En god metode for å få ideer til hva som kan være relevant, er å sjekke sidene som er både under og over deg på rangeringen. Er det innhold i deres tekster du mangler i din?

Husk også å lese kommentarene på både dine egne og konkurrentenes sider. Kommentarene inneholder gjerne spørsmål som siden din ikke gir svar på slik den er i dag.

Og husk: Du skal øke kvaliteten, ikke antall ord.

2. Eksterne lenker.

Gå gjennom alle dine interne og eksterne lenker og sjekk at de virker og fremdeles er relevante. Oppdaterer du gamle lenker til nyere innhold, gjør du det lettere for søkemotorene å indeksere internett, og ditt innhold får en bedre rangering.

Har du laget nye sider må du passe på å lenke internt til det nyere innholdet på dine gamle innlegg. Dette gir en bedre sidestruktur og vil bedre den eksterne lenke-profilen (back link profile).

 3. Legg til flere visuelle elementer

Har du tatt flere bilder eller laget annet visuelt innhold siden sist du oppdaterte? Eller kan du erstatte de gamle bildene med noen nyere?

Jo flere typer innhold nettsiden din har, desto bedre er det. Legg til flere bilder og videoer dersom det er relevant.

4. Oppdater søkeordene

Logg inn på Google Keyword Planner og sjekk om det har dukket opp nye søkeord. Sjekk også om det er søkeord du glemte å legge inn da du laget siden din. Riktige søkeord gir mer (relevant) trafikk.

Bruk Google Fetch

Etter at du har endret nettsiden din vil det ofte ta dager, uker og av og til måneder, før Google tråler (crawl) siden din på ny. Et tips for å forsikre seg om at Google oppdager endringene og forstår og re-indekserer siden din, er å bruke Fetch-verktøyet (Hent). Dette finner du i Google Search Console.  Slik gjør du:

Logg inn på Google Search Console og gå til Crawl > Fetch as Google.

 

Bruk verktøyet "Fetch as Google" for å re-indeksere siden din.

 

I det tomme tekstfeltet skriver du URL-en på siden du nettopp oppdaterte og klikker så den røde Fetch-knappen. Google vil da søke opp din side og spør om du ønsker indeksering.

 

Klikk på «request indexing»-knappen og velg «Crawl only this URL» når du får valget. Klikk «Go».

 

Ved hjelp av Google Fetch re-indekserer du siden din og oppnår høyere SEO-rangering.

 

På denne måten gir du Google beskjed om at du har oppdatert siden din og ønsker at de tråler den på ny. Re-indekseringen kan ta alt fra noen sekunder til noen få dager, avhengig av hvor mange henvendelser Google får.

SEO handler ikke alltid om å lage nytt innhold

Bedrifter gjør ofte den feilen at de tenker søkemotoroptimalisering utelukkende handler om å lage nytt innhold, mens eldre innhold blir oversett. Men eldre innhold kan være en gullgruve for søkemotoroptimalisering.  Sidene har bygget opp en sterk autoritet (Page Authority) over tid. Ved å legge til mer innhold og nye søkeord kan nettstedet klatre mye raskere på søkeside-rangeringene enn om du lager nye sider.

Slik kommer du i gang

Gå gjennom nettstedet ditt og se etter:

  • De 10 best rangerte sidene, etter organisk søketrafikk
  • 10 sider som har fått dårligere plassering i søket

 

Se på hver side og spør deg selv om hva som han bli forbedret eller oppdatert. Gjør de nødvendige endringene, og legg inn hver side i Google Fetch. Overvåk resultatene de neste ukene.

Det er ikke uvanlig å se et hopp på 10-40% i organisk trafikk etter bare få uker.

 

 

 

 

 

 

 

 


Fire feil markedsførere gjør på Facebook

Fire feil markedsavdelingen gjør på Facebook

Facebook er uten tvil det mest avanserte markedsføringsverktøyet som er på markedet.

Du kan målrette kampanjer mot ulike interessegrupper, lesere av spesifikke nettsider eller andre kundesegmenter. Dette gjør du ved å definere ulike målgrupper.

Fleksibiliteten i annonseverktøyet gjør Facebook til et egnet sted å nå nye kundegrupper, og øke salget. Samtidig kan en enkelt feil ødelegge en hel kampanje.

I denne artikkelen skal jeg se nærmere på de fire mest vanlige feilene markedsavdelinger gjør på Facebook.

1.    Setter feil målsetting for kampanjen

Når en bedrift setter opp en Facebook-kampanje, er det første spørsmålet Facebook stiller: «Hva er markedsføringsmålsettingen din

 

Facebook mistake 1. Hva er målsettingen din? 06

 

Det kan jo virke som et enkelt spørsmål, men…

…faktum er at det i mange bedrifter sitter markedsavdelinger som ikke har reflektert over hva målsettingen skal være. Det er heller ikke uvanlig at markedsførerne ikke har satt seg inn i hvordan Facebooks algoritmer fungerer.

For å gi et eksempel: Mange velger «konvertering» (conversion) fordi de tenker at målsettingen må være at reklame fører til salg.
Det de ikke forstår er at Facebook må ha registrert om lag 1.000 unike konverteringer på din nettside før denne målsettingen blir effektiv. Det er ofte bedre å velge «overveielse» (consideration) og «trafikk» som målsetting frem til du har oppnådd 1.000 eller flere unike konverteringer.
Facebook har målsettinger for oppmerksomhet (awareness), overveielse (consideration) og konvertering (conversion).

 

De tre målsettingene på Facebook: Oppmerksomhet, overveielse og konvertering.

 

Som en tommelfingerregel er det best å velge oppmerksomhet dersom du er ute etter en ny kundegruppe. Er målet ditt lesere av spesielle nettsider eller de som allerede overveier å bli kunde, er det beste valget overveielse. Ønsker du å nå de som trolig allerede har bestemt seg for å velge ditt produkt, eller eksisterende kunder, velger du konvertering.

Målsettingen er forskjellig for de ulike gruppene i din salgskanal. Nye interessenter (leads) bør ikke bli vist forskjellige produkter. De bør ledes til blogginnlegg og forklarende videoer om ditt produkt eller dine tjenester. Det skjer ved å bruke målsettingen for oppmerksomhet.

Dine lojale kunder har ikke behov for slik-gjør-du-det-blogger eller forklarende videoer, ettersom de allerede er godt kjent med dine produkter. I stedet bør de bli vist flere produkter slik at kunderelasjonens levetid øker. Altså bruke målsettingen for konvertering.

2.    Velger plassering i audience network

Standardinnstillingen for annonseeksponering, er at Facebook velger for deg gjennom en automatisk prosess. Annonsene dine vil da eksponeres der det er mulig innenfor dine valg og ditt budsjett.

 

Å plassere annonsene i det Facebook kaller audience network, kan bli et problem når du forsøker å nå nye kundegrupper.

Audience network er en samling av over en million nettsider og app-er som har inngått et partnerskap med Facebook. Partnerskapet medfører at Facebook kan poste annonser på tredjeparts nettsider. Dette er den eneste innstillingen for eksponering av annonser hvor du ikke har den minste idé om hvor reklamen vises.

Du kan risikere at annonsene dine blir vist på gamblingsider, politiske nettsider eller i dating-apper via audience network. Er du opptatt av at merkevaren din skal oppfattes som seriøs og tillitsskapende, kan det være uheldig å bli eksponert på denne typen nettsider.

Facebook gir deg muligheten til å styre unna disse plasseringene, men det innebærer at du må unngå standardinnstillingene og legge inn ønsket eksponering selv.

 

Ved å unngå standardinnstillingene i Facebook kan man unngå at annonsen blir eksponert på sider man ikke ønsker.

 

Et annet hensyn som er viktig å ta, men som bedriftens egen markedsfører kanskje ikke tenker på, er klikkroboter. Når annonsen forlater Facebook og distribueres til tredjeparts nettsider, risikerer du å betale for klikk fra roboter, ikke virkelige personer. Det kan fort spise opp markedsføringsbudsjettet ditt.

Mitt råd er at du velger bort audience network for annonseplasseringer. Deretter kjører du en egen kampanje hvor du inkluderer audience network. I denne kampanjen tester du om dette valget er hensiktsmessig for ditt varemerke.

MuteSix har en lesverdig artikkel som gir tips om hvordan man best kan bruke audience network.

3. Velger generelle målsettinger

Om igjen og om igjen ser jeg kampanjer som retter seg mot generiske interesser: allmenne, generelle og nær sagt intetsigende. Med slike målsettinger for annonsekampanjen er det sannsynlig at kampanjens return of investment (ROI, avkastning på investering) blir negativ.

Vi tenker oss at du eier et yoga-senter og ønsker en Facebook-kampanje. Da er det ikke spesielt smart å detaljmålrette kampanjen mot ordet «yoga» alene. I denne gruppen er det 189 millioner personer.
Det er viktig å styre facebook-kampanjen inn mot et spesifikt målpublikum.

 

Når du setter opp en generisk målretting som i eksempelet over, vil ikke Facebook bare inkludere folk som driver med yoga. Alle som har nevnt «yoga» i en oppdatering, deltatt i én yogatime, eller lest en artikkel om yoga blir inkludert.

Generelle målsettinger som fiske, sko eller mote må kombineres med spesifikke uttrykk for å sirkle inn det rette publikummet.

I eksempelet med yoga-senteret ville jeg startet med en generell målsetting som yoga, deretter smalnet målsettingen inn mot ulike typer yoga.

 

Kunsten med en vellykket Facebook-kampanje er å spesifisere målgruppen din.

 

Folk flest har et forhold til betegnelsen «yoga», men kun personer som virkelig er interessert i treningsformen vil bruke terminologi som Bikram, Hatha, Hot eller Kundalini yoga. Slik styrer du målsettingen din til å nå et mer spesifikt målpublikum, og samtidig senkes reklamekostnadene.

Du kan velge å detaljstyre enda mer, og sikte deg inn på spesielle publikasjoner om yoga eller opinionsdannere innenfor yoga-bransjen.

TIPS: Bruk alltid betingelsen «og SKAL OGSÅ oppfylle minst ETT av følgende» (i eksempelet over «and MUST ALSO match at least ONE of the following») for å begrense målpublikummet. I betingelsene i eksempelet over er målpublikummet personer som er interessert i yoga, og som i tillegg har vist en interesse for en av nisjene innen yoga.

4. Overser relevanspoeng

Relevanspoeng gis i en skala fra 1-10. Her får annonsene dine får poeng etter hvor mye interaksjon de skaper.

En høy score er viktig fordi det vil senke annonsekostnadene dine.

Facebooks mål er å gi brukerne annonser som:
•    De er interessert i, og
•    som gir en god brukeropplevelse på Facebook

Dersom din annonse får 8 i relevanspoeng og en konkurrent med et noenlunde likt målpublikum har en relevansscore på 4, vil ikke bare din annonse bli vist oftere, men du vil også betale mindre for hver visning.

Hvis du har laget en annonse som får høyt relevanspoeng (7-10) i starten, må du være klar over at poengene fort kan endre seg. Typisk vil annonsen få lavere poeng og falle til 6 etter det vi kan kalle annonse-fatigue. Du kan si at annonsen er «brukt opp». Da vil annonsekostnadene sakte, men sikkert, øke.

Markedsførere lager typisk to til åtte annonser, tester ut hvilke som gir best resultat, og lar dem så gå uendret i flere uker, kanskje flere måneder.

Hvis målpublikummet ditt er svært smalt, for eksempel kundelister eller lesere av enkelte nettsider, kan relevanspoengene synke så fort som i løpet av 48 timer.

Derfor skal du sjekke relevanspoengene og forandre bilde og tekst på annonsen når scoren synker til 5 eller mindre.

Facebook har gjort det lett å friske opp annonser gjennom gratis tilgang til fotografier på bildetjenesten Shutterstock.

 

Det finnes flere hundre tusen gratis bilder på Shutterstock.

Oppsummering

Etter å ha jobbet med Facebook-kampanjer over tid, har jeg notert meg de fire vanligste feilene bedriftenes egne markedsavdelinger gjør.

En tilsynelatende liten feil som å velge feil målsetting, ikke teste de forskjellige plasseringene, bruke generelle uttrykk i detaljstyringen og ikke fornye annonsene når relevanspoengene synker, kan fort gi negativt utsalg på reklamekampanjens ROI.

Sjekk din pågående Facebook-kampanjer med det samme, og se om din bedrift gjør noen av disse feilene.


Slik kan du bruke growth hacking for å bli synlig på nett

Å komme på førstesiden på Google kan bety en økning i salgsinntekter verd hundre tusen, kanskje millioner av kroner.

Som du sikkert er klar over, er det lettere å oppnå topplassering med noen søkeord enn med andre. For de vanskeligste, og mest populære, søkeordene kan det ta måneder, til og med år, før bedriften havner på Googles førsteside.

Ved bruk av tradisjonell søkemotoroptimalisering (Search Engine Optimization, forkortet SEO) vil det kreves mye tid og hardt arbeid for å oppnå en topplassering blant Googles søkeresultater. Og selv da er det ingen garanti for god synlighet på søkemotorens resultatsider, forkortet SERPs etter Search Engine Results Page.

Men det finnes en metode som gjør at bedriften kan klatre på topplistene i løpet av noen få dager. Og det uten å bruke AdWords eller lyssky SEO-teknikker.

I denne artikkelen skal jeg sette søkelyset på hvordan du kan bruke growth hack SEO for å generere kvalitetstrafikk til din nettside. Slik vil bedriften oppnå god synlighet, selv for svært konkurranseutsatte søkeord.

Growth hacking SEO ved bruk av bloggere –
Blogging som gjødsel for dine søkeord

I en perfekt verden ville du sett resultatet av å søkemotoroptimalisere siden din med det samme. En Facebook- eller Google-annonse gir økt trafikk minutter etter at du har lagt den ut. Men resultatet av søkemotoroptimalisering kommer først til syne etter uker, måneder og i noen tilfeller år.

Det er mye tid, og mange muligheter, rett i vasken.

Det er her bloggerne kommer inn.

I en rekke kategorier er det bloggere som troner søkeresultatsidene på Google. Dette gjelder tusenvis av ofte brukte søkeord innen reise, mat, spill og mote.

Som du ser i eksempelet under brukes søkefrasen «where to stay in Sydney» 1.600 ganger hver måned.

 

Søkefrasen "where to stay in Sydney" blir brukt 1600 ganger hver måned.

 

Det er hard konkurranse om de betalte plasseringene for en slik søkefrase. I bildet under ser du at de betalte plasseringene gjennom AdWords domineres av aktører som TripAdvisor, Booking, Hotels og Stayz.

Store kommersielle aktører kjøper seg plass på Googles førsteside gjennom AdWords.

 

Driver du et hotell eller leier ut ferieleiligheter i Sydney er det etter slike søk du ønsker en høy rangering. Ser du på Googles førsteside, finner du disse nettsidene:

 

Disse nettsidene kommer først opp i Googles søk.
  • TripAdvisor: DA 84
  • Lonely Planet: DA 88
  • Syndey.com: DA 71

Det vil ta deg måneder, om ikke år, bevisst arbeid med søkemotoroptimalisering for å klare å bryte topp-tre-listen. Til tross for iherdig arbeid med SEO, er det likevel ikke sikkert at du vil komme på søkemotorens førsteside.

Ser vi nærmere på søkemotorens resultatsider, SERPs, oppdager vi noen private blogger som har oppnådd høy rangering:  

Var jeg hotelldriver i Sydney, ville jeg kontaktet hver og en av bloggerne med spørsmål om et samarbeid. Slik kunne både hotellets hjemmeside og bloggeren få økt trafikk. Partnerskapet kunne inkludere et gratis hotellopphold i bytte mot å bli nevnt i bloggen. Eller det kunne være snakk om en engangsutbetaling, eventuelt en årlig sum, for å bli listet i bloggen. Eller bloggeren kan sette inn en lenke til hotellets nettside mot at han/hun får en viss sats for hver booking lenken genererer.

Bloggene som er markert med en rød ring, rangerer også høyt på liknende søkefraser, som for eksempel «best places to stay in Sydney».

Bloggene rangerer høyt på et sett søkefraser.

Vi kan trygt anta at bloggene over oppnår mellom 2.000 – 4.000 treff hver måned. Det er betydelig mange interessenter (leads) som du kan starte å bearbeide med det samme. Og det uten å legge ut titusener av kroner i AdWords eller flere måneders arbeid med søkemotoroptimalisering.

Fordelene ved å bruke høyt rangerte blogger

Fremgangsmåten med growth hack SEO gir flere fordeler i arbeidet med å lede trafikk fra søkemotorene inn på din nettside:

  • Social proof. Det sosiale bevis

Folk har en tendens til å velge kafeer eller spisesteder som allerede trekker til seg mange folk. Tanken er at hvis et sted er populært, må det være fordi det er bra. Anbefalinger av et produkt eller en tjeneste fra det vi kaller influencers, opinionsdannere på godt norsk, gir 92 % høyere score hos søkemotorene enn hvis du bruker annonser eller tradisjonelle kjendisanbefalinger. I dag bruker annonsører opp til 225 millioner dollar i måneden på influencer marketing, markedsføringen gjennom opinionsledere.

Artikkelen hos Forbes viser at annonsører bruker 225 millioner dollar på influencer marketing.

Kilde: Forbes.com

 

  • Det er billig

De mest konkurranseutsatte søkeordene i din bransje kan koste opptil flere dollar per klikk og fremdeles har du ingen garanti for at klikket fører til et kjøp. Å betale kjendiser for en anbefaling er kostbart og er mindre effektivt enn noen gang.

Mange av bloggerne har lave inntekter på bloggen sin. For så lite som 250-850 kroner i måneden kan din bedrift oppnå en høy plassering på søkeresultatsiden.

  • Det gir umiddelbar synlighet

Etter at du inngått et samarbeid vil merkevaren din være synlig for tusenvis av lesere etter få dager. Kanskje er din langsiktige plan å jobbe målbevisst med søkemotoroptimalisering og dyrke visse søkeord selv? Da kan growth hack SEO være din kortsiktige plan. Slik gir du deg selv tid til å lage innhold og flytte nettsiden din oppover i søkeresultatsidene (SERPs). Når du så finner din bedrift på den første søkeresultatsiden, kan du vurdere å fjerne plasseringen hos bloggeren.

  • Ingen konkurranse

I AdWords-eksempelet over ser du at fire bedrifter kjemper om søketrafikken. Bruker du høyt rangerte blogger vil det være svært liten, om noen, konkurranse. Alt fokus vil være rettet mot ditt varemerke. Fra eksempelet med Sydney over ser vi at en av bloggene kun handler om forskjellige bydeler i Sydney, uten å nevne hoteller. Dersom bloggeren listet ett hotell, ville den lenken få 100 % av klikkene.

OBS! Du må følge disse to reglene:

Det er to ufravikelige regler som gjelder dersom du ønsker å følge disse metodene for SEO growth hacking, eller SEO-gjødsling som vi kanskje kan kalle det på norsk:

  • Kun no-follow lenker må bli brukt
  • Det må være full åpenhet rundt samarbeidet

Når du betaler en blogger for å lenke til din nettside, er det viktig at denne lenken har attributtet no-follow. En no-follow-lenke er en URL som ikke gir høyere rangering eller påvirker en nettsides plassering på søkeresultatsidene (SERPs). I følge Googles retningslinjer er det ikke tillatt for bedrifter å betale for do-follow-lenker. Bryter du disse retningslinjene kan både bloggeren og din bedrift bli straffet.

Å betale for no-follow-lenker er uproblematisk. Vær oppmerksom på at mange bloggere ikke vet forskjellen på do-follow- og no-follow-lenker, så det er viktig at du instruerer bloggeren om denne fremgangsmåten.

Denne metoden for growth hack SEO drar nytte av målrettet trafikk, hensikten er ikke å øke din egen nettsides SEO. Det er også bakgrunnen for at du alltid må bruke no-follow-lenker.

Vær transparent

Det er også viktig å være åpen om at du betaler bloggeren for å nevne din bedrift. Markedsføringsloven krever at bloggere som mottar penger eller gaver for å nevne produkter eller tjenester, opplyser om dette. Be bloggeren om å legge inn en setning på slutten av artikkelen hvor det opplyses om at innholdet som omhandler din bedrift er sponset. Blogginnlegget må også merkes med «sponset», «inneholder annonselenke» eller lignende nær artikkelens hovedtittel.

Hvor er det best å plassere annonsen/lenken?

Etter å ha testet forskjellige plasseringer, har vi funnet at at annonsen bør plasseres 20-30 % inn i innholdet. Slik forsikrer du deg om at flest mulig ser varemerket ditt, ettersom de fleste leserne forlater en artikkel etter å ha lest bare halvparten.

Histogrammet viser hvor mye av en artikkel folk flest leser. De fleste leser rundt 50 prosent.

Selv om det kan virke fristende, er det verken smart eller effektivt å be om en hel artikkelserie som kun omhandler ditt varemerke. Størst effekt har omtalen dersom den er på ca. 200-300 ord, og også inkluderer bilde og video. Blir for mye av bloggens innhold rettet mot ditt varemerke, kan resultatet fort bli at bloggen mister sin rangering på søkeresultatsidene (SERPs).

Nå er det opp til deg

Metoden med growth hack SEO ved bruk av bloggere passer best for bransjer innen B2C, bedrift-til-konsument-segmentet, og i bloggvennlige nisjer.

Du vil finne en rekke personlige blogger om mat, fitness, reise og mote – men svært få om eiendomsutvikling, industri eller regnskapsføring.

Blogging er blitt mer populært enn noensinne og er en av de mest undervurderte verktøyene innen dagens markedsføring.

Er det ikke på tide at du tar i bruk de største opinionsdannerne innen din bransje for å øke nettrafikk og salg?


Tradisjonell markedsføring

Søkemotormarkedsføring (Adwords) for nybegynnere – Del 1

I Omega Media får vi ofte spørsmål om hvordan man best skal sette opp og drifte en Google AdWords-konto. I denne bloggen går vi gjennom noen av de vanligste feilene vi ser når vi overtar andres kontoer og hvordan vi vanligvis går frem for å drive suksessfulle kampanjer.

Hva er SEM?

SEM  (Search Engine Marketing) er prosessen der man leder trafikk fra annonser på søkemotorer som Google, Bing og flere til et nettsted.

SEM er en form for online markedsføring som innebærer promotering av nettsteder ved å øke synligheten i Googles søkeresultater gjennom kjøpte annonser. Motsatsen til SEM og PPC er søkemotoroptimalisering (SEO), som handler om å jobbe med innhold og nettside struktur for å fortjene en høyere plassering i søkeresultatet.

Omega Media jobber med AdWords (SEM) for flere nasjonale og internasjonale klienter der fokuset er å øke salg. Vi får ofte spørsmål om hvordan AdWords kan hjelpe med å oppnå forretningsmålene deres. Her er noen grunnleggende tips til hvordan man bør gå frem når du skal sette opp din AdWords konto.

Finn verdien av en kunde

På salgskampanjer måler vi som regel resultater i konverteringer. Hvor mye er et salg verdt for din bedrift? Svaret er enkelt: I Adwords er verdien av kunden overskuddet av salget.

For eksempel:

  • Per selger et sett med langrennski for 1000 kr.
  • Per har diverse faste utgifter som materialer, produksjon og lignende, totalt 600 kr.
  • Per sitter igjen med 400 kr.
  • Per vet derfor at kostnaden per konvertering bør være under 400 kr.

Med verdien av en kunde som konverterings-målet ditt i Google AdWords, kan du enkelt følge med på om kampanjer, annonsegrupper, annonser og søkeord er lønnsomme. Med andre ord om du får positiv ROI (Return-on-Investment) på summen av markedsføringen din. Selve konverteringsprisen kan ha mange navn: Cost per Lead (CPL), Cost per Order (CPO), Cost per Acquisition (CPA), m. fl. – helt avhengig av hva som er målet med kampanjen.

Bli kjent med kundene dine

Kartlegg kjøpsprosessen og skreddersy budskapet til hvor i prosessen dine potensielle kunder befinner seg.

For eksempel:

Hanne underviser en ny type trening for barn (yoga), men få har hørt om dette. Hanne bestemmer seg derfor  for å bruke AdWords for å nå frem til potensielle nye kunder og gjør følgende tre tiltak:

  1. Hun lager en display kampanje for å fange oppmerksomheten til nye potensielle kunder med videoannonser og diverse bildeannonser som vises på Youtube, VG og andre av Googles partnersider – og målretter mot foreldre, treningsentusiaster og lignende.
  2. Hun lager en søkeordskampanje for å annonsere mot potensielle kunder som aktivt søker etter mer informasjon med relaterte søketermer.
  3. Hun lager en remarketing-kampanje for å nå ut til de som har vist interesse og besøkt hennes nettside.

Ved å kjøre en diversifisert søkekampanje har Hanne skreddersydd budskapet til kunder i ulike faser av kjøpsprosessen . Med dette kan Hanne enkelt få oversikt over hvor i kjøpsprosessen hun gjør det bra og hvor hun må gjøre tiltak mot forbedringer for å nå ut til flest mulig potensielle kunder.

Optimalisere underveis

Med Google AdWords mottar du masse informasjon om hvordan publikum reagerer på dine annonser. Her kan du få oversikt over antall visninger, hvor mange som har klikket på dine annonser, hvor mange som har konvertert og mye mer. Denne informasjonen brukes i en kontinuerlig prosess mot å effektivisere kontoen din slik at du kan kutte ut unødvendige kostnader og oppnå målene dine om en lav kostnad per konvertering.

I neste del av denne bloggen skal vi gå i dybden av Google AdWords og  se på kampanjeoppsett, tekstannonser og søkeord.

Har du spørsmål omkring Google AdWords? Ta kontakt med en av våre mange Google Adwords-sertifiserte spesialister ved å benytte kontaktskjemaet nedenfor.

 


Google Reviews for nettbutikker

Google lanserer nettbutikk-anmeldelser

Endre Wang Hole

Postet i Nettbutikker av Endre Wang Hole
april 6, 2017. Ingen kommentarer

Google pensjonerer “Trusted Stores”-programmet. Samtidig introduserer de en helt ny måte for nettbutikker å vinne kundens tillit på: Google Verified Customer Reviews.

I lang tid har Google latt kunder skrive vurderinger av en bedrift. Anmeldelsen blir deretter vist som en integrert del av bedriftens Google-profil, på høyre side i søkeresultatet. Dette går under navnet Google Reviews, hvor hvem som helst kan vurdere og anmelde en bedrift, selv om de ikke har besøkt den aktuelle butikken eller bedriften rent fysisk.

Så hva er Customer Reviews?

Google Customer Reviews er anmeldelser gjort av personer som beviselig har handlet et eller flere produkter fra nettbutikken. Derfor er denne typen anmeldelser kun relevant for nettbutikker.

Tjenesten er helt gratis – alt som kreves er en Merchant Center-konto. I etterkant av en handel kan du kontakte din kunde per epost for å be de rangere sin kjøpsopplevelse i din nettbutikk. Dette forutsetter aktivt samtykke fra kunden.

Google samler inn kundeanmeldelsene og genererer et merke – eller “badge” – for den aktuelle nettbutikken. Nettbutikken kan tilpasse utseendet på deres merke og få detaljert statistikk om sine kunder. Google har også utviklet et nytt kontoadministrasjonsverktøy som sparer deg for tid og gir økt innsikt knyttet til dine kunders kjøpsprosess.

Nettbutikkens totalscore vil deretter vises på Google Shopping, Google AdWords tekstannonser og på ditt eget nettsted. Hvis en nettside velger å vise salgsvurderingen i en tekstannonse øker klikkfrekvensen med 10%, ifølge Google selv.

Over: Eksempel på integrasjon av anmeldelser i Adwords-annonse.

Google Customer Reviews er for tiden tilgjengelig i store deler av Europa, USA, Australia og Japan.

Her er hvordan du aktiverer Google Customer Reviews:

1. Logg deg på Merchant Center-kontoen din (eller registrer deg hvis du ikke har en konto allerede).
2. Velg “Merchant Center-programmer” fra rullegardinlisten øverst i høyre hjørne.
3. Klikk “Kom i gang” og aksepterere programavtalen.
4. Legg til Customer Reviews-koden til ditt nettsted.
5. Når koden er lagt til har du mulighet til å legge inn badge-koden på nettsiden din. Dette gjør at du kan vise din rangering, samtidig som du indikerer til kunden at du deltar i Google Customer Reviews-programmet.

Vil du lære mer om Google Customer Reviews, eller trenger du bistand til søkemotormarkedsføring – herunder Google Adwords, Bing Ads eller lignende? Ta kontakt med oss i Omega Media i dag. 


Gratis og betalte SEO-verktøy

SEO-verktøyene vi bruker – gratis og betalte

Erling Løken Andersen

Postet i SEO av Erling Løken Andersen
februar 11, 2017. Ingen kommentarer

Mange av våre kunder lurer på hvilke SEO-verktøy vi bruker. Søkemotoroptimalisering (SEO) er et fagområde i rask endring, og det er derfor viktig å holde seg oppdatert. I denne artikkelen skal vi gå gjennom noen av SEO-verktøyene vi bruker i vårt daglige arbeid. Vi vil inkludere både gratis SEO-verktøy og betalte verktøy, hvor man som regel betaler en fast månedlig sum for å bruke softwaren.

Tiny Ranker

Tiny Ranker er et norsk/dansk SEO-verktøy vi i Omega Media har vært med på å gründe. Verktøyet lar deg overvåke rangeringene til et nettsted i Google. Dette kan være særlig viktig for startups og andre selskaper som ønsker å tiltrekke potensielle kunder fra Google søk.

Skjermbilde fra SEO-verktøyet Tiny Ranker

Skjermbilde fra SEO-verktøyet Tiny Ranker.

Tiny Ranker gir deg ditt nettsteds rangering på ulike søkeord over tid. Du kan overvåke både desktop og mobil på tvers av 150+ land, herunder selvfølgelig også Norge. Tiny Ranker gir deg en historisk graf over rangeringene dine, brutt ned på hvert enkelt søkeord. I tillegg gir verktøyet deg oversikt over hvilke søkeord konkurrentene dine fokuserer på og hvordan de rangerer. Du får også en innebygget teknisk SEO-analysemotor, som gir deg forslag til hvordan du kan optimalisere nettstedet ditt for Google – og forslag til søkeord du vurdere å inkludere i SEO-arbeidet ditt.

Tiny Ranker er et betalt verktøy, men tilbyr 30 dagers gratis prøveperiode. Dersom du bruker rabattkoden MESH ved registrering får du i tillegg -25% rabatt på den løpende abonnementskostnaden.

Registrere deg for Tiny Ranker her

Ahrefs

Ahrefs.com er et uvurderlig verktøy dersom du skal gjøre en grundig domene- eller lenkeanalyse.

Skjermbilde fra Ahrefs verktøy for lenkeanalyse.

Skjermbilde fra Ahrefs verktøy for lenkeanalyse.

Ahrefs.com har utviklet en indekseringsrobot som på mange måter ligner på Google sine egne roboter. Denne roboten er til enhver tid ute på internett og samler inn informasjon over lenker og lenkestrukturer. Dette gir abonnenter av Ahrefs.com tilgang til et helt unikt datagrunnlag, som gir mulighet for å avdekke hvordan Google vurderer dine egne nettsteder og hvordan konkurrentene dine bygger lenker. På bakgrunn av dette kan du tilpasse din egen SEO-strategi for å oppnå høyere rangeringer i Google.

Ahrefs er et uvurderlig verktøy for enhver seriøs SEO-entusiast. Verktøyet koster noen hundre dollar i måneden, men dette er det verdt.

Registrere deg for Ahrefs her

TinySuggest

TinySuggest er en skjult SEO-skatt – og heldigvis er det ikke for mange SEO-folk som vet om verktøyet. Da hadde konkurransen om long-tail søk blitt svært mye hardere.

Skjermbilde fra TinySuggest.

Skjermbilde fra TinySuggest.

TinySuggest lar deg fylle inn et søkeord – for eksempel «Volkswagen». Verktøyet scraper deretter Google AutoSuggest for Google sine egne, relaterte søk tilknyttet dette søkeordet. Resultatet er en liste på titalls, noen ganger hundrevis av relaterte søkeord.

Dette er informasjon som er gull verdt for SEO-folk: ordlisten lar deg tilpasse ditt innholdet til hva folk søker etter eller lage unikt innhold målrettet mot eksakte søkefraser. Resultatet er økt relevans – og selvfølgelig økte plasseringer i Google.

TinySuggest er helt gratis og krever ingen registrering.

Google

Ikke alle vet det, men Google tilbyr selv en rekke uvurderlige SEO-verktøy. I Omega Media bruker vi primært tre av de: Google Analytics, Google Webmaster Tools og avanserte søkeoperatører for Google søk.

De to første – Google Analytics og Webmaster Tools – burde være velkjente for enhver digital markedsfører, men ikke alle vet om avanserte søkeoperatører for Google søk. Kort fortalt er dette en rekke kommandoer du kan bruke i Google for å søke etter spesifikke ting.

Dersom du for eksempel ønsker å gjøre enkel og rask lenkeanalyse, kan du skrive:

«Omega Media» site:no -site:omegamedia.no

Du får da listet opp alle norske nettsteder som har nevnt «Omega Media», men ikke inkludert selve nettstedet til Omegamedia.no (man omtaler jo gjerne seg selv veldig ofte på sin egen hjemmeside, men det er ikke så veldig interessant når man gjør en lenkeanalyse).

Videre kan du søke:

site:omegamedia.no

Du får da vite hvor mange sider Google har indeksert på et domene.

Skjermbilde fra Google søk.

Skjermbilde fra Google søk.

Som skjermbildet ovenfor viser, så har Google per dags dato kun indeksert 121 sider på Omegamedia.no. Dette betyr at vi tilbyr relativt lite innhold på vårt domene foreløpig, noe som har sammenheng med at vi lanserte våre nye nettsider for bare to uker siden, uten å kopiere over alt det gamle innholdet.

Denne informasjonen kan være gull verdt når du ligger i hard konkurranse mot en konkurrent og ønsker å skape mer innhold enn de har per dags dato. Øvelsen ovenfor viser deg også hvilket innhold konkurrenten din har skapt – noe som kanskje er det aller viktigste å vite når man ønsker å utkonkurrere noen i søkeresultatet.


ORM - Digital omdømmekontroll

Hvordan slette ting fra Google – en praktisk omdømmeguide for bedrifter

Erling Løken Andersen

Postet i ORM av Erling Løken Andersen
januar 30, 2017. Ingen kommentarer

Dagens Næringsliv omtalte nylig Omega Media og den økende trenden knyttet til omdømmekontroll på nettet, såkalt Online Reputation Management (ORM). I dette innlegget gir vi en rask oppsummering av saken og presenterer noen konkrete tips norske bedrifter kan benytte dersom de ønsker å fjerne negative saker fra Google.


Mange norske bedrifter har fått negativ omtale i mediene eller på forum på nettet. Den negative omtalen dominerer gjerne søkeresultatene på Google og er dermed det første som møter folk som søker etter bedriften på nett. Ofte kan slik negativ omtale være fullt fortjent, men like ofte ser man at den negative omtalen skriver seg fra mange år tilbake. Selv om bedriften endrer kurs og legger fortiden bak seg, så kan negative nyhetsartikler bli liggende på førstesiden av Google i åresvis. De negative treffene kan også inneholde urelevant, ubalansert eller direkte misvisende informasjon. Internett er i dag den viktigste omdømmeplattformen og negative søkeresultater kan koste bedriften millioner i tapt omsetning hvert år.

Stadig flere norske selskaper søker derfor profesjonell bistand til å gjennomføre digital omdømmekontroll. I bransjen kalles dette gjerne Online Reputation Management (ORM). Omega Media er et av få selskaper i Norge spesialisert på dette fagfeltet. Vi ser gjerne at bedrifter kommer til oss etter å ha forsøkt «alt annet»: De kan ha leid inn advokater, skribenter og PR-byråer – eller andre digitalbyråer som hevder å kunne slette ting fra Google. Felles for de alle er at de negative søkeresultatene koster bedrifter millioner i året og at ingenting hittil har virket.

Retten til å bli glemt – en rettighet for privatpersoner

Rettstilstanden for private er vesentlig bedre for privatpersoner enn bedrifter. 13. mai 2014 introduserte EU-domsstolen det såkalte «retten til å bli glemt»-konseptet. Retten gjelder for borgere i EU-landene, samt Norge, Island, Liechtenstein og Sveits. Disse borgerne har rett til å få søketreff på sine navn avindeksert dersom de er utilstrekkelige, irrelevante, eller ikke lenger relevante for formålet de ble bearbeidet for. Retten kom etter at Mario Costeja González og det spanske datatilsynet vant en sak mot Google, der González krevde å få slettet søkeresultater som omhandlet en gjeldstvist om sosialstønad. Saken har blitt anket og gått sin gang helt til topps i EU-systemet.

Norske borgere har etter dette en klar rett til å bli glemt i Google og andre søkemotorer. I praksis betyr dette at man kan sende inn en skriftlig søknad til Google om å avindeksere nærmere angitt innhold – representert ved en liste nettadresser – som Google deretter plikter å behandle. Dersom innholdet er utilstrekkelig eller irrelevant skal innholdet som hovedregel ikke lenger vises ved søk etter det aktuelle navnet. Dersom Google ikke etterkommer slettesøknaden kan avslaget påklages til det norske Datatilsynet.

Eksenpel på Google Autocomplete: Firmanavn svindel

Eksempel på negativ Google Autocomplete: Firmanavn+svindel.

Retten til å bli glemt gjelder imidlertid ikke for bedrifter, noe som har resultert i en rekke rettstvister og ubesværligheter for bedriftseiere opp gjennom årene. Negative søkeresultater kan i tillegg gjøre seg gjeldende en rekke steder på nett; i søkefeltet til Google («Google Autocomplete» eller «Search Suggestions»), i selve søkeresultatet og i boksen for «Relaterte søk» nederst i søkeresultatet.

Eksempel på Google Relaterte søk

Eksempel på negative Google Relaterte søk.

I tillegg handler selvfølgelig digital omdømmekontroll også om håndtere andre søkemotorer, så som Bing, samt øvrige nettsteder og sosiale medier.

Slik tar du kontroll over ditt digitale omdømme

Så hva kan norske bedrifter gjøre i et forsøk på å rydde opp i sitt digitale omdømme?

Tips #1: Endre atferd

Det første rådet er kanskje det mest banale: Slutt å gjøre det du fikk negativ presseomtale for. Har du hatt for aggressive selgere? Be de slutte. Har du ikke fulgt regelverket? Begynn å gjøre det. Har du behandlet kunder dårlig? Begynn å behandle de bra. Dersom du ikke endrer adferden som fikk deg i problemer til å begynne med, så risikerer du alltid nye, negative oppslag. Dette vil kunne gjøre et Online Reputation Management-prosjekt svært mye mer omfattende enn det trenger å være. Som Albert Einstein en gang sa:

«Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.»

Tips #2: Forstå hvordan Google fungerer

I etterkant av å endre atferd, så er det neste man må forstå hvordan Google fungerer – og hvordan brukerne i Google oppfører seg.

Kun 1% av alle klikker seg forbi førstesiden i Google. Dette betyr at dersom du lykkes med å presse negativt innhold ned på andresiden i Google, så har du løst størstedelen av problemet. Det vil alltid være de som klikker seg to-tre sider bakover i Google, men klarer du å fylle førstesiden av Google med godt, interessant og balansert innhold om din bedrift, så vil erfaringsmessig svært få finne det negative innholdet – faktisk mindre enn én ut av hundre.

Tips #3: Produsere godt, konkurrerende innhold

Når man vet at hovedmålet er å undertrykke negativ informasjon, så blir det neste spørsmålet hvordan man praktisk sett går frem for å oppnå dette.

I denne forbindelse er det viktig å vite at Google elsker innhold. Google forsøker alltid å tilfredsstille brukere sine og er på evig jakt etter godt og relevant innhold. Dersom din bedrift for eksempel sliter med gamle, negative presseoppslag, så er det beste du kan gjøre å supplere Google med nye, positive nyhetsartikler. Kanskje du har positive omsetningstall å dele med bransjenettsteder? Eller et nytt produkt som nylig kom ut på markedet? Eller kanskje du bidrar positivt i lokalmiljøet, og klarer å få lokalavisa til å omtale dette i nettutgaven? Google elsker innhold, og vil alltid prioritere denne typen innhold høyt opp i søkeresultatet. Samtidig har førstesiden i Google kun plass til ti resultater – hvorav ett alltid vil være hjemmesiden din (typisk sett firmanavn.no). Dette betyr at du «kun» trenger å fylle ni øvrige posisjoner med positivt innhold for å undertrykke det negative.

Et godt Online Reputation Management-prosjekt bygger på dette enkle konseptet: produsere kvalitetssterkt, relevant innhold som Google elsker – og få dette innholdet til å rangere høyt i Google over tid. Resultatet er at man balanserer det ensidig negative søkeresultatet og tar tilbake kontrollen over sitt digitale omdømme.

Tips #4: Krev sletting fra Google

Det er også verdt å merke seg at man kan komme langt ved å simpelthen avkreve Google sletting av enkelte resultater, også som en bedrift eller firma.

Dersom Google sitt søkeresultat beviselig medfører økonomisk tap for din bedrift, så vil Google i henhold til norsk lovgivning kunne holdes erstatningspliktig for dette. Det ønsker selvfølgelig ikke Google. Dette tipset gjelder i særdeleshet for Google Autocomplete/Search Suggestions-forslagene, samt resultatene som fremkommer i Relaterte søk-boksen nederst i søkeresultatet. Et slikt slettekrav må imidlertid fremsettes riktig, og til rette instans hos Google. Vi i Omega Media samarbeider med vårt søsterselskap Omega Legal om å utforme de nødvendige, juridiske kravbrevene for slike sletteanmodninger.

Hva koster et ORM-prosjekt?

Omega Media bistår norske firma å rydde opp i sitt digitale omdømme og har gjort mange ulike typer ORM-prosjekter. Noen ganger lykkes vi med å undertrykke og/eller fjerne alle negative resultater; andre ganger kun noen av de. Suksessen til et ORM-prosjekt avhenger i stor grad av den enkelte kunden, og hvilke aktive grep kunden selv kan gjøre.

Bestanddelene av et Online Reputation Management-prosjekt består som regel i:

  • Søkeordsanalyse for å avdekke digitale problemområder
  • Slettesøknader til Google, Bing og andre relevante søkemotorer, med eventuelle påfølgende klager til det norske Datatilsynet
  • Arbeid med kundens nettsider, herunder teknisk SEO og konkrete ORM-tiltak
  • Produksjon av godt, konkurrerende innhold, spesielt utformet for Google
  • Rangering av dette innholdet høyt opp i Google sitt søkeresultat
  • Overvåking av resultater og løpende oppfølging

Typisk sett snakker vi derfor for et ORM-prosjekt mellom 250 til 500 arbeidstimer.

Tar Omega Media alle typer ORM-oppdrag?

Nei. Vi gjør en analyse av alle firma som ønsker bistand til Online Reputation Management. Dersom det aktuelle selskapet har en klart uheldig forretningspraksis, herunder å ikke følge lover og regler, villeder kundene sine eller gjør andre ting som vi vurderer som uetiske, påtar vi ikke på oss oppdraget. Som eksempel kan vi nevne et entreprenørfirma som kontaktet oss. De ønsket bistand til å rense Google for Autocomplete/Search Suggestion-forslagene «Firmanavn svindel» og «Firmanavn konkurs», samt det generelle søkeresultatet. Ved nærmere ettersyn viste det seg at entreprenørfirmaet hadde solgt 100 uferdige leiligheter, slått firmaet konkurs og startet opp igjen. Nå var de ute i markedet med tilnærmet samme firmanavn og forsøkte å selge 100 nye leiligheter – men Google sitt søkeresultat gjorde salget vanskelig. På denne bakgrunn avslo vi oppdraget. Kort tid etter var selskapet konkurs igjen.

Sliter din bedrift med ufortjent negative søkeresultater?

Ta kontakt med Omega Media via vårt kontaktskjema nedenfor, så setter vi opp et møte og diskuterer hvordan vi sammen kan forsøke å rydde opp i deres digitale omdømme.


Vi søker B2B-selger med IT-erfaring

Omega Media søker B2B-selger med IT-erfaring. Du er en B2B-selger med erfaring fra tjenestesalg, ideelt sett innen IT-konsulentrådgivning, B2B markedsføring eller IT-infrastruktur som skytjenester, el. lign. Du er en person som elsker å være på telefonen til kundene dine, som bygger relasjoner og skaper tillit. Du er flink til å ordlegge deg og er sulten og tøff. Du vil være med på å bygge noe stort, noe større enn deg selv. Du tar en utfordring. Du har et optimistisk syn på livet og har store drømmer.

Krav til søker

  • Du har jobbet som B2B-selger i minimum 3-5 år og kan vise til gode resultater og gode referanser.
  • Du har en god forståelse av IT og internett og er veldig godt vant til å jobbe med verktøy som Excel og Google Docs.
  • Du snakker og skriver flytende norsk.

Hva tilbyr vi?

Omega Media sikter mot 12 millioner i omsetning i 2017 og vi vil gjerne ha deg med på laget. Vi gir deg konkurransedyktig lønn, drevet frem av dine egne resultater. En selger som oppnår budsjett hos oss ligger på 700-800.000 kr i året, med en solid grunnlønn i bunn. Vi gir deg plass til å utvikle deg, både faglig og personlig – og du får full opplæring i jobben. Vi jobber fra lyse lokaler i Akersgata 47, midt i Oslo sentrum – kun 50 meter unna Stortinget t-banestasjon. Vi har Playstation 4, fleksitid og faste ansattmiddager- og utenlandsreiser. Våre  tidligere ansatte jobber i dag i selskaper som Facebook, Finn.no og Dagbladet – og de  beste jobber her fortsatt.

Hva vil du jobbe med?

Vi jobber med et bredt spekter av tjenester, herunder web- og apputvikling, strategi og analyse, SEO, Google Adwords, Google Analytics, konverteringssporing, e-commerce og content marketing. Hos oss vil du jobbe med salg av tjenester knyttet til webutvikling og søkemotoroptimalisering. Omega Media er et boutique konsulentselskap, som betyr at vi kun jobber med større kunder og gjør de mest interessante jobbene. Vi jobber heller med noen få store enn mange små. Et typisk budsjett hos oss ligger i størrelsesorden 250.000 til 1 million kroner. Prosjektets mål kan være å ferdigstille nye nettsider eller å øke synligheten til et av Norges ti største selskaper på nettet.

Hvorfor søke?

Søk på denne stillingen hvis du er villig til å gi 110% av din arbeidsinnsats for å vinne vår tillit over de neste månedene. Søk på denne stillingen hvis du er sulten og er villig til å ta 100 telefoner for å bygge én god relasjon. Søk på denne stillingen hvis du er lei av å jobbe i middelmådige firmaer og heller vil være med på å skape noe stort.

Søk ved å sende oss en henvendelse her


Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Please leave this field empty.

Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.