Gratis og betalte SEO-verktøy

SEO-verktøyene vi bruker – gratis og betalte

Postet i SEO av Erling Løken Andersen
februar 11, 2017. Ingen kommentarer

Mange av våre kunder lurer på hvilke SEO-verktøy vi bruker. Søkemotoroptimalisering (SEO) er et fagområde i rask endring, og det er derfor viktig å holde seg oppdatert. I denne artikkelen skal vi gå gjennom noen av SEO-verktøyene vi bruker i vårt daglige arbeid. Vi vil inkludere både gratis SEO-verktøy og betalte verktøy, hvor man som regel betaler en fast månedlig sum for å bruke softwaren.

Tiny Ranker

Tiny Ranker er et norsk/dansk SEO-verktøy vi i Omega Media har vært med på å gründe. Verktøyet lar deg overvåke rangeringene til et nettsted i Google. Dette kan være særlig viktig for startups og andre selskaper som ønsker å tiltrekke potensielle kunder fra Google søk.

Skjermbilde fra SEO-verktøyet Tiny Ranker

Skjermbilde fra SEO-verktøyet Tiny Ranker.

Tiny Ranker gir deg ditt nettsteds rangering på ulike søkeord over tid. Du kan overvåke både desktop og mobil på tvers av 150+ land, herunder selvfølgelig også Norge. Tiny Ranker gir deg en historisk graf over rangeringene dine, brutt ned på hvert enkelt søkeord. I tillegg gir verktøyet deg oversikt over hvilke søkeord konkurrentene dine fokuserer på og hvordan de rangerer. Du får også en innebygget teknisk SEO-analysemotor, som gir deg forslag til hvordan du kan optimalisere nettstedet ditt for Google – og forslag til søkeord du vurdere å inkludere i SEO-arbeidet ditt.

Tiny Ranker er et betalt verktøy, men tilbyr 30 dagers gratis prøveperiode. Dersom du bruker rabattkoden MESH ved registrering får du i tillegg -25% rabatt på den løpende abonnementskostnaden.

Registrere deg for Tiny Ranker her

Ahrefs

Ahrefs.com er et uvurderlig verktøy dersom du skal gjøre en grundig domene- eller lenkeanalyse.

Skjermbilde fra Ahrefs verktøy for lenkeanalyse.

Skjermbilde fra Ahrefs verktøy for lenkeanalyse.

Ahrefs.com har utviklet en indekseringsrobot som på mange måter ligner på Google sine egne roboter. Denne roboten er til enhver tid ute på internett og samler inn informasjon over lenker og lenkestrukturer. Dette gir abonnenter av Ahrefs.com tilgang til et helt unikt datagrunnlag, som gir mulighet for å avdekke hvordan Google vurderer dine egne nettsteder og hvordan konkurrentene dine bygger lenker. På bakgrunn av dette kan du tilpasse din egen SEO-strategi for å oppnå høyere rangeringer i Google.

Ahrefs er et uvurderlig verktøy for enhver seriøs SEO-entusiast. Verktøyet koster noen hundre dollar i måneden, men dette er det verdt.

Registrere deg for Ahrefs her

TinySuggest

TinySuggest er en skjult SEO-skatt – og heldigvis er det ikke for mange SEO-folk som vet om verktøyet. Da hadde konkurransen om long-tail søk blitt svært mye hardere.

Skjermbilde fra TinySuggest.

Skjermbilde fra TinySuggest.

TinySuggest lar deg fylle inn et søkeord – for eksempel «Volkswagen». Verktøyet scraper deretter Google AutoSuggest for Google sine egne, relaterte søk tilknyttet dette søkeordet. Resultatet er en liste på titalls, noen ganger hundrevis av relaterte søkeord.

Dette er informasjon som er gull verdt for SEO-folk: ordlisten lar deg tilpasse ditt innholdet til hva folk søker etter eller lage unikt innhold målrettet mot eksakte søkefraser. Resultatet er økt relevans – og selvfølgelig økte plasseringer i Google.

TinySuggest er helt gratis og krever ingen registrering.

Google

Ikke alle vet det, men Google tilbyr selv en rekke uvurderlige SEO-verktøy. I Omega Media bruker vi primært tre av de: Google Analytics, Google Webmaster Tools og avanserte søkeoperatører for Google søk.

De to første – Google Analytics og Webmaster Tools – burde være velkjente for enhver digital markedsfører, men ikke alle vet om avanserte søkeoperatører for Google søk. Kort fortalt er dette en rekke kommandoer du kan bruke i Google for å søke etter spesifikke ting.

Dersom du for eksempel ønsker å gjøre enkel og rask lenkeanalyse, kan du skrive:

«Omega Media» site:no -site:omegamedia.no

Du får da listet opp alle norske nettsteder som har nevnt «Omega Media», men ikke inkludert selve nettstedet til Omegamedia.no (man omtaler jo gjerne seg selv veldig ofte på sin egen hjemmeside, men det er ikke så veldig interessant når man gjør en lenkeanalyse).

Videre kan du søke:

site:omegamedia.no

Du får da vite hvor mange sider Google har indeksert på et domene.

Skjermbilde fra Google søk.

Skjermbilde fra Google søk.

Som skjermbildet ovenfor viser, så har Google per dags dato kun indeksert 121 sider på Omegamedia.no. Dette betyr at vi tilbyr relativt lite innhold på vårt domene foreløpig, noe som har sammenheng med at vi lanserte våre nye nettsider for bare to uker siden, uten å kopiere over alt det gamle innholdet.

Denne informasjonen kan være gull verdt når du ligger i hard konkurranse mot en konkurrent og ønsker å skape mer innhold enn de har per dags dato. Øvelsen ovenfor viser deg også hvilket innhold konkurrenten din har skapt – noe som kanskje er det aller viktigste å vite når man ønsker å utkonkurrere noen i søkeresultatet.


ORM - Digital omdømmekontroll

Hvordan slette ting fra Google – en praktisk omdømmeguide for bedrifter

Postet i ORM av Erling Løken Andersen
januar 30, 2017. Ingen kommentarer

Dagens Næringsliv omtalte nylig Omega Media og den økende trenden knyttet til omdømmekontroll på nettet, såkalt Online Reputation Management (ORM). I dette innlegget gir vi en rask oppsummering av saken og presenterer noen konkrete tips norske bedrifter kan benytte dersom de ønsker å fjerne negative saker fra Google.


Mange norske bedrifter har fått negativ omtale i mediene eller på forum på nettet. Den negative omtalen dominerer gjerne søkeresultatene på Google og er dermed det første som møter folk som søker etter bedriften på nett. Ofte kan slik negativ omtale være fullt fortjent, men like ofte ser man at den negative omtalen skriver seg fra mange år tilbake. Selv om bedriften endrer kurs og legger fortiden bak seg, så kan negative nyhetsartikler bli liggende på førstesiden av Google i åresvis. De negative treffene kan også inneholde urelevant, ubalansert eller direkte misvisende informasjon. Internett er i dag den viktigste omdømmeplattformen og negative søkeresultater kan koste bedriften millioner i tapt omsetning hvert år.

Stadig flere norske selskaper søker derfor profesjonell bistand til å gjennomføre digital omdømmekontroll. I bransjen kalles dette gjerne Online Reputation Management (ORM). Omega Media er et av få selskaper i Norge spesialisert på dette fagfeltet. Vi ser gjerne at bedrifter kommer til oss etter å ha forsøkt «alt annet»: De kan ha leid inn advokater, skribenter og PR-byråer – eller andre digitalbyråer som hevder å kunne slette ting fra Google. Felles for de alle er at de negative søkeresultatene koster bedrifter millioner i året og at ingenting hittil har virket.

Retten til å bli glemt – en rettighet for privatpersoner

Rettstilstanden for private er vesentlig bedre for privatpersoner enn bedrifter. 13. mai 2014 introduserte EU-domsstolen det såkalte «retten til å bli glemt»-konseptet. Retten gjelder for borgere i EU-landene, samt Norge, Island, Liechtenstein og Sveits. Disse borgerne har rett til å få søketreff på sine navn avindeksert dersom de er utilstrekkelige, irrelevante, eller ikke lenger relevante for formålet de ble bearbeidet for. Retten kom etter at Mario Costeja González og det spanske datatilsynet vant en sak mot Google, der González krevde å få slettet søkeresultater som omhandlet en gjeldstvist om sosialstønad. Saken har blitt anket og gått sin gang helt til topps i EU-systemet.

Norske borgere har etter dette en klar rett til å bli glemt i Google og andre søkemotorer. I praksis betyr dette at man kan sende inn en skriftlig søknad til Google om å avindeksere nærmere angitt innhold – representert ved en liste nettadresser – som Google deretter plikter å behandle. Dersom innholdet er utilstrekkelig eller irrelevant skal innholdet som hovedregel ikke lenger vises ved søk etter det aktuelle navnet. Dersom Google ikke etterkommer slettesøknaden kan avslaget påklages til det norske Datatilsynet.

Eksenpel på Google Autocomplete: Firmanavn svindel

Eksempel på negativ Google Autocomplete: Firmanavn+svindel.

Retten til å bli glemt gjelder imidlertid ikke for bedrifter, noe som har resultert i en rekke rettstvister og ubesværligheter for bedriftseiere opp gjennom årene. Negative søkeresultater kan i tillegg gjøre seg gjeldende en rekke steder på nett; i søkefeltet til Google («Google Autocomplete» eller «Search Suggestions»), i selve søkeresultatet og i boksen for «Relaterte søk» nederst i søkeresultatet.

Eksempel på Google Relaterte søk

Eksempel på negative Google Relaterte søk.

I tillegg handler selvfølgelig digital omdømmekontroll også om håndtere andre søkemotorer, så som Bing, samt øvrige nettsteder og sosiale medier.

Slik tar du kontroll over ditt digitale omdømme

Så hva kan norske bedrifter gjøre i et forsøk på å rydde opp i sitt digitale omdømme?

Tips #1: Endre atferd

Det første rådet er kanskje det mest banale: Slutt å gjøre det du fikk negativ presseomtale for. Har du hatt for aggressive selgere? Be de slutte. Har du ikke fulgt regelverket? Begynn å gjøre det. Har du behandlet kunder dårlig? Begynn å behandle de bra. Dersom du ikke endrer adferden som fikk deg i problemer til å begynne med, så risikerer du alltid nye, negative oppslag. Dette vil kunne gjøre et Online Reputation Management-prosjekt svært mye mer omfattende enn det trenger å være. Som Albert Einstein en gang sa:

«Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.»

Tips #2: Forstå hvordan Google fungerer

I etterkant av å endre atferd, så er det neste man må forstå hvordan Google fungerer – og hvordan brukerne i Google oppfører seg.

Kun 1% av alle klikker seg forbi førstesiden i Google. Dette betyr at dersom du lykkes med å presse negativt innhold ned på andresiden i Google, så har du løst størstedelen av problemet. Det vil alltid være de som klikker seg to-tre sider bakover i Google, men klarer du å fylle førstesiden av Google med godt, interessant og balansert innhold om din bedrift, så vil erfaringsmessig svært få finne det negative innholdet – faktisk mindre enn én ut av hundre.

Tips #3: Produsere godt, konkurrerende innhold

Når man vet at hovedmålet er å undertrykke negativ informasjon, så blir det neste spørsmålet hvordan man praktisk sett går frem for å oppnå dette.

I denne forbindelse er det viktig å vite at Google elsker innhold. Google forsøker alltid å tilfredsstille brukere sine og er på evig jakt etter godt og relevant innhold. Dersom din bedrift for eksempel sliter med gamle, negative presseoppslag, så er det beste du kan gjøre å supplere Google med nye, positive nyhetsartikler. Kanskje du har positive omsetningstall å dele med bransjenettsteder? Eller et nytt produkt som nylig kom ut på markedet? Eller kanskje du bidrar positivt i lokalmiljøet, og klarer å få lokalavisa til å omtale dette i nettutgaven? Google elsker innhold, og vil alltid prioritere denne typen innhold høyt opp i søkeresultatet. Samtidig har førstesiden i Google kun plass til ti resultater – hvorav ett alltid vil være hjemmesiden din (typisk sett firmanavn.no). Dette betyr at du «kun» trenger å fylle ni øvrige posisjoner med positivt innhold for å undertrykke det negative.

Et godt Online Reputation Management-prosjekt bygger på dette enkle konseptet: produsere kvalitetssterkt, relevant innhold som Google elsker – og få dette innholdet til å rangere høyt i Google over tid. Resultatet er at man balanserer det ensidig negative søkeresultatet og tar tilbake kontrollen over sitt digitale omdømme.

Tips #4: Krev sletting fra Google

Det er også verdt å merke seg at man kan komme langt ved å simpelthen avkreve Google sletting av enkelte resultater, også som en bedrift eller firma.

Dersom Google sitt søkeresultat beviselig medfører økonomisk tap for din bedrift, så vil Google i henhold til norsk lovgivning kunne holdes erstatningspliktig for dette. Det ønsker selvfølgelig ikke Google. Dette tipset gjelder i særdeleshet for Google Autocomplete/Search Suggestions-forslagene, samt resultatene som fremkommer i Relaterte søk-boksen nederst i søkeresultatet. Et slikt slettekrav må imidlertid fremsettes riktig, og til rette instans hos Google. Vi i Omega Media samarbeider med vårt søsterselskap Omega Legal om å utforme de nødvendige, juridiske kravbrevene for slike sletteanmodninger.

Hva koster et ORM-prosjekt?

Omega Media bistår norske firma å rydde opp i sitt digitale omdømme og har gjort mange ulike typer ORM-prosjekter. Noen ganger lykkes vi med å undertrykke og/eller fjerne alle negative resultater; andre ganger kun noen av de. Suksessen til et ORM-prosjekt avhenger i stor grad av den enkelte kunden, og hvilke aktive grep kunden selv kan gjøre.

Bestanddelene av et Online Reputation Management-prosjekt består som regel i:

  • Søkeordsanalyse for å avdekke digitale problemområder
  • Slettesøknader til Google, Bing og andre relevante søkemotorer, med eventuelle påfølgende klager til det norske Datatilsynet
  • Arbeid med kundens nettsider, herunder teknisk SEO og konkrete ORM-tiltak
  • Produksjon av godt, konkurrerende innhold, spesielt utformet for Google
  • Rangering av dette innholdet høyt opp i Google sitt søkeresultat
  • Overvåking av resultater og løpende oppfølging

Typisk sett snakker vi derfor for et ORM-prosjekt mellom 250 til 500 arbeidstimer.

Tar Omega Media alle typer ORM-oppdrag?

Nei. Vi gjør en analyse av alle firma som ønsker bistand til Online Reputation Management. Dersom det aktuelle selskapet har en klart uheldig forretningspraksis, herunder å ikke følge lover og regler, villeder kundene sine eller gjør andre ting som vi vurderer som uetiske, påtar vi ikke på oss oppdraget. Som eksempel kan vi nevne et entreprenørfirma som kontaktet oss. De ønsket bistand til å rense Google for Autocomplete/Search Suggestion-forslagene «Firmanavn svindel» og «Firmanavn konkurs», samt det generelle søkeresultatet. Ved nærmere ettersyn viste det seg at entreprenørfirmaet hadde solgt 100 uferdige leiligheter, slått firmaet konkurs og startet opp igjen. Nå var de ute i markedet med tilnærmet samme firmanavn og forsøkte å selge 100 nye leiligheter – men Google sitt søkeresultat gjorde salget vanskelig. På denne bakgrunn avslo vi oppdraget. Kort tid etter var selskapet konkurs igjen.

Sliter din bedrift med ufortjent negative søkeresultater?

Ta kontakt med Omega Media via vårt kontaktskjema nedenfor, så setter vi opp et møte og diskuterer hvordan vi sammen kan forsøke å rydde opp i deres digitale omdømme.


Vi søker B2B-selger med IT-erfaring

Omega Media søker B2B-selger med IT-erfaring. Du er en B2B-selger med erfaring fra tjenestesalg, ideelt sett innen IT-konsulentrådgivning, B2B markedsføring eller IT-infrastruktur som skytjenester, el. lign. Du er en person som elsker å være på telefonen til kundene dine, som bygger relasjoner og skaper tillit. Du er flink til å ordlegge deg og er sulten og tøff. Du vil være med på å bygge noe stort, noe større enn deg selv. Du tar en utfordring. Du har et optimistisk syn på livet og har store drømmer.

Krav til søker

  • Du har jobbet som B2B-selger i minimum 3-5 år og kan vise til gode resultater og gode referanser.
  • Du har en god forståelse av IT og internett og er veldig godt vant til å jobbe med verktøy som Excel og Google Docs.
  • Du snakker og skriver flytende norsk.

Hva tilbyr vi?

Omega Media sikter mot 12 millioner i omsetning i 2017 og vi vil gjerne ha deg med på laget. Vi gir deg konkurransedyktig lønn, drevet frem av dine egne resultater. En selger som oppnår budsjett hos oss ligger på 700-800.000 kr i året, med en solid grunnlønn i bunn. Vi gir deg plass til å utvikle deg, både faglig og personlig – og du får full opplæring i jobben. Vi jobber fra lyse lokaler i Akersgata 47, midt i Oslo sentrum – kun 50 meter unna Stortinget t-banestasjon. Vi har Playstation 4, fleksitid og faste ansattmiddager- og utenlandsreiser. Våre  tidligere ansatte jobber i dag i selskaper som Facebook, Finn.no og Dagbladet – og de  beste jobber her fortsatt.

Hva vil du jobbe med?

Vi jobber med et bredt spekter av tjenester, herunder web- og apputvikling, strategi og analyse, SEO, Google Adwords, Google Analytics, konverteringssporing, e-commerce og content marketing. Hos oss vil du jobbe med salg av tjenester knyttet til webutvikling og søkemotoroptimalisering. Omega Media er et boutique konsulentselskap, som betyr at vi kun jobber med større kunder og gjør de mest interessante jobbene. Vi jobber heller med noen få store enn mange små. Et typisk budsjett hos oss ligger i størrelsesorden 250.000 til 1 million kroner. Prosjektets mål kan være å ferdigstille nye nettsider eller å øke synligheten til et av Norges ti største selskaper på nettet.

Hvorfor søke?

Søk på denne stillingen hvis du er villig til å gi 110% av din arbeidsinnsats for å vinne vår tillit over de neste månedene. Søk på denne stillingen hvis du er sulten og er villig til å ta 100 telefoner for å bygge én god relasjon. Søk på denne stillingen hvis du er lei av å jobbe i middelmådige firmaer og heller vil være med på å skape noe stort.

Søk ved å sende oss en henvendelse her


Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *


Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.