Innholdsmarkedsføring

Omega Media er et digitalt markedsføringsbyrå i Oslo, med stor kapasitet og riktige resurser for å gjøre innholdsmarkedsføring på en lønnsom og riktig måte.


Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, handler om å skape interesse hos potensielle og eksisterende kunder ved å produsere nyttig og relevant innhold, ofte med en journalistisk vri. Målet er å bygge langsiktige relasjoner.

Mange ser kanskje ikke verdien i å tilby interessant innhold til kundene sine utover produktet eller tjenesten man skal selge. Men relasjoner har faktisk en målbar forretningsverdi. Ved å dele relevant og godt innhold kan man tiltrekke og engasjere nye kunder, men også ta vare på de eksisterende. Innholdsmarkedsføring gir et innblikk i hverdagen til bedriften, lar kundene bli bedre kjent med dere, hva dere driver med og hvorfor dere er best på akkurat det dere gjør. Det skaper tillit og troverdighet. Du skal ikke bare fortelle hvorfor kunden skal kjøpe produktet ditt, du skal vise det.

Innholdsmarkedsføring er ikke et nytt fenomen. Store merkevarer har i lang tid benyttet seg av innhold for å fremme produktene sine. Bare tenk på Coca Cola og Red Bull. Begge disse merkevarene har vel så stort fokus på å selge en opplevelse eller en følelse, som det å selge selve produktet. Alt de gjør gjennom markedsføringen har en målbar strategi. Ikke minst har den digitale utviklingen endret måten vi forholder oss til informasjon på. I dag kan hvem som helst fungere som redaktør, enten gjennom en blogg, podcast eller sosiale medier. I tillegg blir vi bombardert med reklamebudskap hele døgnet. Det gjør at vi stiller langt høyere krav til informasjonen vi tar inn over oss. Resultatet er at flere bedrifter har begynt å tenke som tradisjonelle mediehus.

Kanskje mener du at du allerede har godt innhold på hjemmesidene dine? Hvorfor skal du da bruke ekstra ressurser på innholdsmarkedsføring når du allerede har et stort markedsføringsbudsjett? Fordi tradisjonell reklame ikke lenger er nok. Trykte annonser er utdatert og vi som markedsførere må tilpasse oss det nye markedet. En generell misforståelse er at innholdsmarkedsføring er det samme som vanlig markedsføring, bare en rimeligere variant i egne kanaler. Det kan det være. Men det er bare en del av det. I dag handler det vel så mye om å distribuere innholdet sitt i de riktige kanalene.

Tillit og troverdighet

Journalistikken har over lang tid utviklet gode måter å kombinere tekst, bilde, video og lyd for å kommunisere på en mest mulig effektiv måte med sitt publikum. Ved å etablere og følge visse idealer har journalistikken opparbeidet seg troverdighet. Fordelen ved å publisere innholdsmarkedsføring på mediekanalens egne annonsesider er at du “låner” litt av journalistikkens troverdighet. Det sier seg selv at artikler med relevant innhold er mer verdifullt for publikum enn tradisjonell reklame. Har publikum tillit til innholdet ditt ønsker de også å dele det videre.

For å være synlig på internett må du ha godt innhold. Det gjelder særlig innen SEO, men også for innholdsmarkedsføring. Jo bedre og mer kunderelevant innholdet er, desto høyere vil det rangere i Google. Det kommer imidlertid ikke av seg selv. Innholdsmarkedsføring stiller langt høyere krav til kvalitet. Her er ikke søkeordet i fokus, men budskapet. Å sette sammen en tekst i huj og hast vil i dette tilfellet være bortkastet. God innholdsmarkedsføring krever en tydelig markedsstrategi, en definert målgruppe og et spisset budskap. Innholdet skal ha dybde på lik linje med redaksjonelt innhold, da holder det ikke med en informativ faglig tekst. Det tar tid å bygge troverdighet. Litt av den tiden bør du sette av til å produsere godt innhold som kan leve lenge.

Så, er innholdsmarkedsføring noe for din bedrift? Svaret burde være innlysende – ja. De fleste driver nok innholdsmarkedsføring i større eller mindre skala. Men uten en tydelig strategi vil du heller ikke oppnå de gode resultatene. Du trenger heller ikke være et stort konsern for å få til god innholdsmarkedsføring. Siden det er kvaliteten på innholdet som genererer trafikk, har du en unik mulighet til å konkurrere i toppsjiktet – til tross for at du er en relativt liten bedrift.

For å få valuta av innholdsmarkedsføring krever det en solid forståelse for målgruppen, kontinuerlig optimalisering og tilstedeværelse – i tillegg til innhold av høy kvalitet. Selv om det kanskje høres innlysende ut, er det fortsatt mange som glemmer at kvalitet trumfer kvantitet når det kommer til vellykket innholdsmarkedsføring. Det nytter ikke å pøse ut masse svada når innleggene ikke blir delt. Det er heller ikke meningen at man skal erstatte reklame med innhold, men bruke det som et supplement.

Noen generelle tips til god innholdsmarkedsføring:

  • Det første du bør gjøre er å definere målet med innholdsmarkedsføringen. Målet er ikke lage godt innhold i seg selv, men å tiltrekke seg kunder.
  • Deretter må du finspisse budskapet. Hva skiller deg fra konkurrentene på markedet?
  • Definer målgruppen. Hvem er kundene dine og hvor er de? God innholdsmarkedsføring skal fylle et behov hos kundene dine.
  • Lag godt redaksjonelt innhold som forteller en informativ, inspirerende eller underholdende historie.
  • Tenk langsiktig. Målet er å generere trafikk som gir merverdi i form av salg. Det gjøres ved å vinne tillit over tid.
  • Vær personlig. Den personlige tilnærmingen er kjernen i god innholdsmarkedsføring og det som gjør det så effektivt. Folk velger tross alt produkter og tjenester som man kan stole på.
  • Velg riktige kanaler. Det er liten hensikt i å være aktiv i kanaler hvor ikke kundene dine er.
  • Bruk visuelt innhold som infografikk, bilder og video. Dra nytte av disse effektive redaksjonelle virkemidler og velg budskap og bilder med stoppeffekt.

 

La oss ta det et steg videre

Ser du nå like stor verdi i innholdsmarkedsføring som oss? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Siden 2004 har vi hjulpet bedrifter som Full Tilt Poker, Pokerstars, Momondo, Manpower, UNO-X Gruppen, Egmont og mange flere med å øke sin synlighet på internett. Vi holder til i sentrale lokaler i Oslo sentrum og tar gjerne en prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med innholdsmarkedsføring og digital synlighet. Benytt kontaktskjemaet nedenfor for å komme i kontakt med oss

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.