10 tips for effektiv digital markedsføring

I dag tilbringer vi mesteparten av tiden vår online. Vi sjekker været, leser nyheter og søker når vi lurer på noe eller trenger noe. 

Nettopp derfor har mulighetene i digital markedsføring eksplodert de siste årene. For å kunne nå ut til flest mulig potensielle kunder holder det ikke lenger med tradisjonell markedsføring. 

Når man skal starte med annonsering og markedsføring online så behøver det ikke være så vanskelig og tidkrevende som det kan virke som. Vi skal gi deg 10 tips for effektiv digital markedsføring

1. Bytt til inbound marketing

Etter hvert som digitaliseringen har skutt fart, har vi også begynt å bruke Internett på en ny måte. I dag ønsker vi at Internett skal gjøre livene våre enklere – dette er viktig å ha med seg i den digitale markedsføringen. 

Det skal være like enkelt å melde seg på, som å melde seg av et nyhetsbrev. Det skal være enkelt å navigere en nettside på egenhånd, samtidig skal hjelpen være lett tilgjengelig.

Kjenner du kundene dine? Det er viktig å sette seg inn i kundens ønske og behov når man skal selge et produkt eller en tjeneste. Inbound handler om kunden, og det å sette kundens behov først. 

2. SEO

SEO står for Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering. I korte trekk går SEO ut på å rangere høyt i søkemotorer som Google eller Bing når noen søker etter produkter eller tjenester. 

SEO er ikke så komplisert som det høres ut som, og heller ikke spesielt kostbart. Derimot er det langsiktig arbeid som krever kontinuerlig oppfølging, rapportering og justering.

Vi Googler alt, hele tiden. Faktisk så googler 80% av oss et produkt før vi velger å kjøpe det. For å rangere må du optimalisere nettsiden til bedriften din slik at den blir synlig i Google, og slik at Google sorterer det som relevant i henhold til hva kunden søker på.

3. Content

Content henger sammen med SEO. For at en søkemotor skal anse nettsiden din som relevant til ordene kunden har søkt etter, må du ha innhold som Google kan hente ut informasjon fra – altså content.

Slik kan kunden få det resultatet som er mest relevant til søket. Når man skal starte med å produsere content, bør man fokusere på de søkeordene som er aktuelle for de tjenesten eller produktene som tilbys. Start med det viktigste og utvid derfra. 

Les mer: 5 feil bedrifter gjør når de skriver bloggposter

4. SEM

SEM står for Search Engine Marketing, eller søkemotormarkedsføring. I motsetning til SEO som er “gratis”, eller organisk, er SEM betalt og tar for seg annonseplasseringene i søkemotoren. SEM er kanskje best kjent som GoogleAds. 

Det er viktig å prioritere GoogleAds og betalte søk fordi mange forbrukere trykker på annonsene øverst i søkemotoren. Godt synlige annonser vil også forsterke brandet.

For å lykkes med SEM må du vite hva en kunde er verdt. I tillegg må også annonsen inneholde optimalt content som Google finner troverdig, relevant og av høy kvalitet. 

Det lønner seg å benytte både en SEO- og SEM-strategi da det er denne kombinasjonen som vil gi best effekt. De booster hverandre slik at du får de beste resultatene. 

5. Google Analytics

Google Analytics er gratis og gir statistikken du trenger for å få mest mulig ut av nettsiden din. Det å kunne følge med på statistikken til nettsiden, gir deg muligheten til å legge opp strategier som passer godt til det du ønsker å forbedre eller oppnå. 

Om du ønsker å vite mer om hva som fører til salg er Google Analytics et bra verktøy å benytte. Du kan også analysere hva som gjør at folk trykker seg bort fra siden din, slik at du kan rette opp i det. 

Google Analytics gir deg også muligheten til å se hvilken målgruppe du når ut til. Med denne informasjonen kan du tilpasse markedsføringen mer spesifikt til de som er mest interesserte, og som mest sannsynlig kommer til å gjøre en handling på nettsiden din – dette kalles å konvertere.

6. Mobilvennlighet

Bedrifter kan ikke lenger regne med at potensielle kunder benytter seg av desktop når de bruker nettsiden deres. I dag kommer hoveddelen av all trafikk på nett fra mobile enheter.

Siden din må derfor designes og optimaliseres for flere skjermstørrelser og atferdsmønstre. Det skal være like enkelt å navigere og finne informasjon fra mobil, som fra desktop.

7. Gi kundene verdi

En SEO-artikkel kan fort ende opp med å bare inneholde ord. Vi har sett mange eksempler på content som er skrevet på komplisert fagspråk som avsenderen syns er veldig nyttig, men som ikke tilfører kundene verdi overhodet. 

Igjen er nøkkelen å kjenne kundene dine. Fokuser på innhold som gir kunden svar på sine spørsmål, og som oppfattes som verdifullt. 

Her kan du for eksempel lage artikler der du fremhever nøkkelord og overskrifter slik at kunden lett kan finne informasjonen. En slik artikkel vil både være nyttig for kunden, og optimalisert for Google.

8. Målrettet markedsføring

Å bruke masse penger på markedsføring som ikke er rettet mot en spesifikk målgruppe, er lite lønnsomt. Du kan ende opp med å markedsføre mot folk som uansett ikke er interessert i det produktet eller den tjenesten du selger. Med dagens tilgjengelige verktøy og muligheter, er dette bortkastede penger.

Ved å benytte Google Analytics (som nevnt over), kan du tilpasse måten du markedsfører på, ved å se hvilken alder og hvilke interesser de som handler hos deg har. Da unngår du å bruke resurser og tid på noe som ikke gir deg salg.

9. Sosiale medier

Sosiale medier er ikke lenger bare Facebook, LinkedIn og Twitter. Det er også TikTok, Snapchat, Instagram, Tinder og mye mer. 

Ikke undervurder viktigheten av sosiale medier. Det er nemlig en super måte å nå ut til mange mennesker, samtidig som du kan fokusere på kun noen målgrupper. 

I januar 2019 bikket Instagram over 1 milliard månedlige brukere – desto større grunn til å benytte seg av det. Når du markedsfører på sosiale medier trenger det ikke bare være gjennom annonsering, det kan også være ved å dele innhold og la det spre seg organisk.

Ved å opprette en profil kommer du nærmere kundene dine, og du kan skape en interesse ved å poste bilder av produktene/tjenestene du tilbyr jevnlig. På denne måten blir du ikke glemt av følgerne dine. Du skaper også en positivitet rundt merkevaren din. 

10. Remarketing

Har du noen gang opplevd at du har sett på en genser på en nettside og etterpå fått opp reklame for dette nettstedet overalt på nettet? Dette kalles remarketing og går ut på å nå ut til kunder som allerede har vist interesse i det du selger. 

Når du benytter remarketing, sørger du for at den potensielle kjøperen husker deg. Samtidig stimulerer du beslutningsprosessen hos kunden, noe som kan oppmuntre til at kjøpet blir gjennomført. 

Nå har du fått 10 tips for effektiv digital markedsføring. Lurer du på noe mer? Sjekk ut flere av de andre blogginnleggene våre for nyttige tips og råd til effektiv markedsføring, eller kontakt Omega Media i dag!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

    Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

    Markus Fasting

    Markus Fasting

    Account Manager

    [email protected]
    977 33 439
    Markus Fasting Linkedin
    Svein Stormyr

    Svein Stormyr

    Project Leader and Account Manager

    [email protected]
    452 94 211
    Svein Stormyr Linkedin

      Din kontaktinformasjon





      Henvendelsen gjelder *

      Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.