10 tips for effektiv digital markedsføring

I dag tilbringer vi mesteparten av tiden vår online. Vi sjekker været, leser nyheter og google. Nettopp derfor har behovet for å benytte digital markedsføring eksplodert de siste årene. For å kunne nå ut til flest mulig potensielle kunder holder det ikke lenger med tradisjonell markedsføring.

Når man skal starte med reklamering og markedsføring online så behøver det ikke være så vanskelig og tidkrevende som det kan virke som. Vi skal gi deg 10 tips for effektiv digital markedsføring

1.Bytt til inbound marketing

Samtidig som digitaliseringen har skjedd i løpet av de siste årene har vi også startet å bruke internett på en ny måte. Nå er vi opptatt av at internett skal gjøre livene våre enklere – dette er også viktig når vi skal markedsføre. Som kunde ønsker man at det skal være like enkelt å melde seg på som det er å melde seg av et nyhetsbrev. Det skal også være lett å søke opp et produkt på nettsiden og samtidig få hjelp så fort som mulig dersom man ønsker det. Derfor er det viktig å sette seg inn i kundens ønske og behov når man skal selge et produkt eller en tjeneste. Inbound handler om kunden, og det å sette kundens behov først.

2.SEO

SEO står for Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering. Om man ikke kan så mye om dette fra før,  kan det være vanskelig å forstå hvor viktig det er å rangere høyt i søkemotorer og da som oftest Google, men det trenger ikke være så komplisert.

Vi Googler alt, hele tiden. Faktisk så googler 80% av oss et produkt før vi velger å kjøpe det. For å rangere må du optimalisere nettsiden til bedriften din slik at den blir synlig i Google, og slik at Google sorter det som relevant i henhold til hva kunden søker på.

3.Content

Dette med content henger sammen med SEO. For at en søkemotor skal anse nettsiden din som relevant til søkeordet kunden har søkt på, må du ha innhold som Google kan hente ut informasjon fra. Slik kan kunden få det resultatet som er mest relevant til søket. Når man skal starte med å skrive content/innhold bør man fokusere på de søkeordene som er aktuelle for de tjenesten eller produktene dere tilbyr. Start med det viktigste og utvid derfra.

4.SEM

SEM står for Search Engine Marketing, eller søkemotormarkedsføring. I motsetning til SEO som er “gratis” og går på de organiske søkeresultatene, er SEM betalt og tar for seg annonseplasseringene i søkemotoren best kjent som GoogleAds. Dette er viktig å prioritere fordi 20-30% trykker på annonsene øverst i søkemotoren. Selv om man må betale for SEM, så holder det ikke å være den som betaler mest for å komme høyt opp, det er også viktig for Google at annonsen er relevant og av god kvalitet slik at de ikke mister troverdighet. Man kan fort tenke at det beste er å gå for SEM i stedet for SEO, fordi det krever mindre tålmodighet. Det lønner seg likevel å benytte begge da det er denne kombinasjonen som kan gi best effekt. I tillegg booster de hverandre slik at du får de beste resultatene.

5.Google Analytics

Google Analytics er gratis og gir statistikken du trenger for å maksimerere nettsiden din sin ytelse. Det å kunne følge med på statistikken til nettsiden din gir deg muligheten til å legge opp strategier som passer godt til det du ønsker å forbedre eller oppnå. Om du ønsker å vite mer om hva som fører til salg er Google Analytics perfekt, du kan også se hva som gjør at folk trykker seg bort fra siden din slik at du kan rette opp i det. Google Analytics gir deg også muligheten til å se hvilken målgruppe du når ut til, da kan du tilpasse markedsføringen mer spesifikt til de som er mest interesserte og som mest sannsynlig kommer til å gjøre en handling på nettsiden din.

6.Mobilvennlighet

Bedrifter kan ikke lenger regne med at potensielle kunder benytter seg av en laptop når de bruker nettsiden deres. Det meste av det vi tidligere trengte en PC for å gjøre, kan vi nå gjøre på telefonene våre. Derfor er det viktig at det er like lett å bruke siden på mobil som på desktop. Det er også viktig at det er enkelt å navigere, og å få den informasjonen kunden er ute etter.

7.Gi den informasjonen kunden trenger

Det er fort gjort å ende opp med å kun skrive innhold til SEO, og dette er jo selvfølgelig viktig. Men det er også lurt å fokusere på innhold som gir kunden svar på ting de eventuelt måtte lure på. Lag artikler der du fremhever nøkkelord og overskrifter slik at kunden lett kan finne informasjonen.

8.Målrettet markedsføring

Å bruke masse penger på markedsføring som ikke er rettet mot en spesifikk målgruppe er lite lønnsomt. Du kan ende opp med å markedsføre mot folk som uansett ikke er interessert i det produktet eller den tjenesten du selger. Ved å benytte Google Analytics (som nevnt over), kan du tilpasse måten du markedsfører på ved å se hvilken alder og hvilke interesser de som handler hos deg har. Da unngår du å bruke resurser og tid på noe som ikke gir deg salg.

9.Sosiale medier

Sosiale medier er ikke lenger bare Facebook, Linkedin og Twitter. Det er også Snapchat og ikke minst Instagram. Ikke undervurder viktigheten av sosiale medier. Det er nemlig en super måte å nå ut til mange mennesker, samtidig som at du kan fokusere på kun noen målgrupper. I januar 2019 bikket Instagram over 1 milliard månedlige brukere – desto større grunn til å benytte seg av det. Når du markedsfører på sosiale medier trenger det ikke bare være gjennom annonsering. Ved å opprette en profil kommer du nærmere kundene dine, og du kan skape en interesse ved å poste bilder av produktene/tjenestene du tilbyr jevnlig. På denne måten blir du ikke glemt av følgerne dine. Du skaper også en positivitet rundt merkevaren din.

10.Remarketing

Har du noen gang opplevd at du har sett på en genser på en nettside også etterpå fått opp reklame for dette nettstedet over alt? Dette kalles remarketing og går ut på å nå ut til kunder som allerede er interessert i det du selger. Når du benytter remarketing, sørger du for at den potensielle kjøperen husker deg, samtidig som at det får kunden til å tenke over produktet ditt flere ganger, som til slutt kan få de til å gjennomføre kjøpet.

 

Så nå har du fått 10 tips for effektiv digital markedsføring. Lurer du på noe mer? Sjekk ut flere av de andre blogginnleggene våre for nyttige tips og råd til effektiv markedsføring.

Trenger du hjelp til å lykkes på nett? Ta kontakt med oss i dag. Vi hjelper deg med å lykkes i digital markedsføring!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.