Shopping

4 overraskende innsikter om hvordan folk faktisk handler klær og sko

2019 ser ut til å bli et innholdsrikt, transformativt og interessant år innen varehandel.

Der noen gråter over varehandeldøden, ser du fanatiske markedsførere som fortsetter å redusere antall Facebook ads (og som selger kurs til andre om å gjøre det samme).

Retail-bransjen har ustanselig prøvd å gjenoppfinne seg selv, der aktørene forsøker å holde tritt med hva som føles som en kontinuerlig serie med enorme endringer i preferansene til kundene. Klesbransjen investerer voldsomt i online shopping-kapasitet, og introduserer interaktive tjenester som komplementerer apper og nettsider. 

Retailere og produsenter pusher ut nye produkter i høyt tempo for å holde tritt med lederne av fast fashion slik som Zara, GAP og H&M som lanserer nye klær omtrent hver andre uke.

Ønsker kundene egentlig disse endringene?

Og hvilke fremgangsmåter kan generere vekst i dette miljøet som defineres av raske endringer? 

Mange produsenter forsøker å svare på disse spørsmålene ved å bruke point-of-sale data. Denne informasjonen kommer ofte filtrert gjennom varehandlerne som samler informasjonen, gjennom mediadekning som har en tendens til å fokusere på det nye, og tidligere salg av produktene deres, som reflekterer fortiden.

Studier viser at retailere må se forbi buzzen som omringer bransjen, og heller fokusere på spesifikke aspekter av oppførselen til kundene, dersom de håper å forbedre bedriften og stimulere videre vekst. Research viser nemlig at det er mange antagelser og myter om den pågående revolusjonen innen retail.

Nedenfor følger fire overraskende funn:

MYTE 1:

Shopping har blitt omnikanal.

FAKTA

De fleste kjøpsreisene er fortsatt overveldende basert på enkeltkanaler, selv om dette endrer seg.

Buzzordet de siste årene har vært omnichannel, eller omnikanal, hvilket betyr at shoppere kombinerer butikkbesøk og online interaksjoner i deres shopping-reise. 

Studier viser at selv om omnikanal vokser i betydning, er fortsatt 83% av shoppingreiser innenfor en enkelt kanal. Denne kanalen er fortsatt overveldende tradisjonelle butikker, som står for omtrent 75% av kleskjøp i dag.

Klesbedrifter og uavhengige retailere bør fortsette å fokusere på å gjøre deres fysiske butikker attraktive å besøke. 

Et område hvor de ligger bak er kunnskap om kundene sine. Nettbutikker har en databank på shoppere, preferanser indikert av tidligere kjøp, demografisk informasjon, tid på dagen man shopper og hvor ofte man bør eksponeres for et produkt før man kjøper det. 

Nettbutikkene kan også finne ut av hvor lenge du kan bli eksponert for et produkt inntil de finner ut at du ikke er interessert. I en fysisk butikk derimot, må en butikkansatt fortsatt forsøke å gjette seg til en besøkende sine preferanser i realtid.

En løsning her kan være å bruke teknologi til hjelp ved å oppfordre kunder til å åpne telefonen når de kommer inn, slik at deres profil kan brukes til å skreddersy opplevelsen og tilbud i sanntid. Butikker kan også gjøre opplevelsen memorabel ved å tilby for eksempel drikke eller andre tjenester. Man kan også vurdere å oppmuntre til at transaksjonen kan gjennomføres online.

MYTE 2:

Salgskanalen betyr ingenting.

FAKTA

Når brukere kjøper i butikk, har de en tendens til å kjøpe mer.

Veksten av online shopping kaster en lang skygge over en overraskende trend: forbrukere bruker langt mer penger i butikker enn online. 

First Insight Report melder at 71 prosent av alle forbrukere brukte kr 450 eller mer i fysiske butikker. Dette er sammenlignet med kun 54 prosent av respondenter som brukte mer enn kr 450 online.

Impulskjøp er langt mer vanlig i fysiske butikker.

Følelser spiller en rolle i oppførselen. Det er en menneskelig side av fysisk shopping, og forbrukere lengter etter den følelsen en fysisk shoppingopplevelse gir. I følge en studie fra Clicktale bruker 40% av forbrukere “retail terapi” som en måte å roe ned på, mens 74% sier de har “stress-shoppet” tidligere.

Mange innen retail har nok trodd at forbrukere shopper likt online som i butikken og å legge ting i handlekurven er like lett med et klikk som et dytt på vognen. Dataen beviser at dette ikke stemmer, og det fører til et par interessante spørsmål:

  • Hvordan kan online retail-bransjen gi bedre forslag for tilleggsprodukter som vil lande i handlekurven?
  • Hvordan kan fysiske butikker få større trafikk inn døren?

Forbrukeren browser mer online

Forbrukere er mer tilbøyelige til å se seg rundt online enn de er til å komme seg i bilen, kjøre til en butikk og gå rundt. Men de legger ikke til flere produkter i kurven online enn de gjør fysisk. 

Dette betyr at mange forhandlere trolig ikke treffer riktig på forbrukerens preferanser. Online-forhandlere må ikke kun se bakover og fokusere på tidligere shoppingmønstre og kjøpsoppførsel for å foreslå produkter, men også samle inn realtidsdata, som hjelper med å se at utvalgte produkter er de riktige produktene for hvert individ, basert på trender og samlet sentiment. 

Menn og kvinner foretrekker å kjøpe teknologi online

Menn og kvinner foretrekker å kjøpe tech-produkter online. 

Statistikken varierer etter kjønn, men vi har sett at både menn og kvinner foretrekker å kjøpe teknologi på nettet. 52% av menn og 43% av kvinner kjøper tech-produkter på nettet, sammenlignet med 36 % av menn og 34% av kvinner som kjøper disse varene i butikken. 

Denne statistikken bør sende et signal til teknologiforhandlere, som bør øke budsjettet når det kommer til markedsføring til forbrukere på nettet. Her vil det også være viktig å tilby de riktige produktene til å drive mersalg i samsvar med prisen forbrukeren forventer.

Kombiner online data med fysisk lokasjon i realtid

Forbrukerne dine er på telefonen hele tiden – mer spesifikt så sjekker vi telefonen i gjennomsnitt 150 ganger om dagen

Og samtidig som at vi er på telefonen, hvor vi blant annet undersøker, shopper og sender snaps, så beveger vi oss. Forhandlere kan tilby realtidsannonser for mennesker som har vist en inklinasjon til at de shopper både online og offline når de er i nærheten av en fysisk butikk. 

Se for deg følgende: for to uker siden kjøpte du en genser fra en forhandler online. Du går nedover shoppinggaten i byen din mens du leser nyheter på telefonen. Så ser du en reklame på høstkolleksjonen til den samme butikken du kjøpte varer fra forleden dag – men nå er du rett ved den fysiske butikken. 

Ved å gjøre dette, kan markedsførere og forhandlere finne kunder når de er i nærheten av en butikk. 

Hvorfor ikke tilby realtids-reklame til forbrukere som har besøkt nettsiden? Man kan her justere budet sitt basert på flere elementer slik som om forbrukeren tidligere har konvertert online, hvilke produkter de har sett på nettsiden og nærheten til butikken.

MYTE 3:

Online shopping handler om umiddelbar tilfredsstillelse.

FAKTA:

Online-reisen pleier å være lenger enn in-store.

Å shoppe produkter gjennom et klikk høres ut som en effektiv prosess. Men forbrukere tar seg faktisk mer tid når de shopper online kontra fysisk shopping, og de tar også flere stopp.

Faktisk er det slik at 57% av alle shoppingreiser som ender med et online kjøp begynner med at en forbruker først ser på en annen nettside (29%), besøker en fysisk butikk (15%) eller begge deler (13%), før de til slutt fullfører et kjøp online gjennom en retailer. De andre 43% som ender med et online kjøp er “one-stop-journeys”, som begynner og ender med samme retailer.

Dette betyr at online forbrukere gjør mange sammenligninger, slik at retailere bør fokusere på å få kunden til å gjennomføre salget så fort som mulig mens de fortsatt har oppmerksomheten til forbrukeren.

Dette kan gjøres ved å aktivt sende “cart recovery” meldinger, eller å skape lojalitetsprogrammer for en spesifikk side. 

Å fjerne irritasjonsmomenter kan også hjelpe. Over 10% av forbrukere indikerte at de har forlatt en handlevogn på en nettside og gått til en konkurrent for å kjøpe produktet, da de ikke likte den første sidens retur- eller shipping policy.

MYTE 3:

Forbrukerne vil alltid ha noe nytt.

FAKTA

Veldig ofte er en forbruker fornøyd med å kjøpe den samme varen eller en lignende. 

Fast fashion har blitt et buzzord for klesbransjen og produsenter, men mange forbrukere er helt enkelt ute etter å erstatte en gjenstand de allerede har. Dette gjelder spesielt for intimprodukter og basisplagg, men også innen mote hvor målet til 83% av shoppingreiser er gjentakelseskjøp og atletiske produkter (87%).

Bedrifter i sektoren burde til en viss grad endre tankesettet sitt: Suksess kan bety å finne forbrukere som liker et produkt og re-selge det til dem. Det er ikke alltid nødvendig å finne opp hjulet på nytt. Kunden, ikke produktet, burde komme i første rekke. 

Bilderesultat for same shoes lined up
Et favorittpar kan det fort bli mange av.

Gjentakende kjøp av et produkt man tidligere har kjøpt kan gjøres enklere gjennom promotering på liknende varer, skreddersydd markedsføring for nye versjoner, påminnelser for når et produkt antakelig trenger å bli erstattet, og også abonnementsløsninger. 

For å bli bedre kjent med kundene burde butikkene oppfordre dem til å gå online mens de er fysisk i butikken og kommentere på produkter gjennom f.eks en app. Produsenter kan på den måten følge opp og oppfordre til gjentakende kjøp.

Hva kan forhandlere gjøre?

Å gjøre noe med disse tingene fordrer at man går et steg forbi teknologiske løsninger. Som et minimum vil fysiske butikker og e-commerce dra fordeler av sterkere linker. Et eksempel er at interne finanssystemer trenger å nøyaktig reflektere en kundes kjøp av et plagg online for så å returnere det til en fysisk butikk. 

Til slutt burde merkevarer og retailere integrere deres e-commerce handel inn i resten av deres kommersielle organisasjoner, og erstatte kanaler som konkurrerer om salg fra den samme kunden med en struktur som setter kunden først. 

I framtiden vil kundene bestemme hvor og når de shopper, og forhandlere og merkevarene må gjøre denne opplevelsen så smidig – og profitabel – som mulig.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.