5 effektive tips som vil gjøre ditt nettsted mer brukervennlig

Postet i Ukastips av Tina Kasin
oktober 22, 2018. Ingen kommentarer

Brukervennlighet på nettstedet ditt? En selvfølge, sier kanskje du. En kunst, sier vi. Brukervennlighet handler om det å kjenne målgruppen din. Det handler også om å vite når du har for mange valg i menyen din, for mange kategorier, en side som laster sent, en side som ikke følger universell utforming, for mange “døde” lenker, for mye eller for lite veiledning gjennom siden, feil fargebruk, for mye eller for lite innhold, misvisende informasjon, responsive sider – ja, og så mye mer.

Vi får ofte spørsmål fra våre kunder om hva de kan gjøre for å øke brukervennligheten på nettsidene deres. Derfor skal vi i denne bloggposten prøve å gi deg fem enkle tips til hva du kan tenke over dersom du ønsker å forbedre nettsiden din.

Definer målgruppen din

Å definere målgruppen din er viktig uansett om du skal gjennomføre en markedsføringskampanje eller om du skal designe en nettside. Poenget er at du må vite hva det er kundene dine vektlegger når de velger å bli på din nettside, for å kunne veilede dem. Har du for eksempel en blogg og vet at kundene dine besøker nettsiden din for å lese denne, bør du gjøre den lett tilgjengelig fra forsiden. Er det eventuelle andre punkter eller kategorier du vet kundene dine besøker nettsiden din for, bør du gjøre dette også lett tilgjengelig. Tenk på at kunden skal veiledes gjennom siden din ut i fra deres interesse.

Les mer: “Slik lykkes du med Content Marketing”

Definer hvem du er

Det er minst like viktig å fortelle kundene dine om hvem du er, som det er å definere dem. Dette innebærer at du følger en rød tråd gjennom hele nettsiden, og aldri går vekk i fra den. Ikke gi kunden din misvisende informasjon, men vær rett på sak.

La oss ta en titt på blogg som et eksempel igjen: Er du en autoforhandler, vil det ikke være naturlig at du plutselig skriver om mobiler – med mindre du kan relatere det til noe du selger. Er du en autoforhandler bør du derimot tilby nyttig informasjon, tips og råd for å fremstå som en seriøs forhandler.

Les mer: “Derfor stoler kundene dine på Google”

Universell utforming

Universell utforming bygger på et prinsipp som handler om at alle i samfunnet skal med. Dette innebærer at du må tilrettelegge de fysiske forholdene slik at for eksempel svaksynte kan navigere seg på nettsiden. Her må du tenke på bilder og grafikk, bruk av farger, har objekter som er lette å klikke på, følger kodestandarder, unngår unødvendig kontektsendring, har visuelt definerbare lenker, og mye mer. I dag er man også lovpålagt å ta i bruk universell utforming, men noen bransjer har strengere krav enn andre.

Les mer: “Løsningsforslag for web”

Responsive nettsider

Har du noen gang besøkt en nettside fra mobilen der du har måttet dra deg over skjermen for å kunne lese alt? Responsive nettsider er kort fortalt nettsider som responderer til ulike skjermstørrelser. Det vil si at sidene strekker seg og flyter automatisk, uten at du selv må endre på noe. En nettside som ikke er responsiv vil ofte oppleve fall i rangeringer i Google, samt færre besøkende. I dag har vi blitt mer og mer opptatt av at nettsider skal fungere optimalt for at vi skal bruke tiden vår på dem. Mange av oss besøker ulike nettsider fra mobilskjermen og er derfor avhengige av responsive nettsider.

Er du usikker på om din nettside er responsiv? Ta en kjapp test ved å endre størrelsen på nettleseren din. Ser du at elementene følger etter? Da er den responsiv.

Les mer: “Få flere kunder inn i nettbutikken din med digital markedsføring”

Oversiktlighet

Tenk på et tilfelle der du besøkte en nettside du raskt klikket deg ut igjen fra. Falt ikke siden helt i smak? Hvorfor?

Oversiktlighet er og bør være høyt prioritert, og er alfa omega for brukervennlighet. En nettside som har en forside proppet med informasjon, bilder og grafikk, og som ikke har en logisk veiledning vil oppleves som forvirrende og useriøs. Bedriften som eier siden kan gjerne være seriøse og til og med best på produktene eller tjenestene de leverer – men dette budskapet vil ikke bli kommunisert gjennom en uoversiktlig nettside.

Under kan du se et eksempel på hvordan Omega Media har valgt å løse menyen på. Vi har fem kategorier, og holder du pekeren over en av dem vil du se at alle har underkategorier.

For å få en mer oversiktlig side kan du blant annet tenke på:

  • Menyer: Hvordan skal du veilede brukeren? Skal menyen stå øverst på forsiden eller skal den være listet nedover?
  • Kategorier: Hvor mange kategorier behøver du egentlig? Her tenker vi at “less is more”, og at det som ligner kan fint ligge under samme kategori. Du kan eventuelt også supplere med underkategorier dersom du har mye innhold.
  • Lenker: Pass på at alle lenkene fungerer og faktisk leder noe sted. Husk også på å tydelig markere slik at det ikke er tvil om hva som er en lenke.
  • Plassering av innhold: Ikke plasser alt innholdet på forsiden, men veiled heller brukeren gjennom nettsiden. Å oppfordre brukeren til å “lese mer” kan for eksempel være nyttig.
  • Søkebar: En søkebar vil gjøre det lettere for leseren dersom han/hun leter etter noe spesifikt.

Med disse fem enkle tipsene håper jeg du vil få en litt bedre oversikt over hva det er som gjør en side brukervennlig.

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.