5 feil bedrifter gjør når de skriver bloggposter

Postet i Ukastips av Ida Christensen
november 20, 2018. Ingen kommentarer

Blogging er en god taktikk for alle bedrifter og nettbutikker som ønsker økt synlighet for sine nettsider. Blogging er som gjødsel for søkeord – har du en SEO-strategi implementert i bedriftens digitale markedsføring, bør du derfor poste regelmessige blogginnlegg for å booste resultatene.

Dessverre er det mange bedriftsbloggere der ute som gjør feil, eller som kanskje ikke vet hva de driver med. Her er de fem vanligste feil bedrifter gjør når de skriver bloggposter, og fem gode løsninger for deg som ønsker å gjøre bloggen mer effektiv.

Feil 1: Du blogger ikke regelmessig

Dette er en svært vanlig feil blant alle som begynner å blogge. I starten er du full av gode ideer, pågangsmot og inspirasjon, og skriver blogginnlegg så det suser. Etter hvert begynner du kanskje å slippe opp for motivasjon, og skrivesperren melder seg. Du går fra å poste tre blogginnlegg i uka, til å poste ett innlegg annenhver måned. Til slutt poster du ingen ting i det hele tatt.

Det er verken fordelaktig å blogge for ofte eller for sjelden. Poster du alt for mange innlegg er det ingen som rekker å lese dem, og abonnentene dine blir forvirret. Poster du for sjeldent gjør du ingenting for å booste SEO-resultatene. Da kan du like gjerne la være å blogge.

Løsning: Lag en publiseringskalender

En publiseringskalender er en god strategi for alt innholdet ditt. Med en kalender får du en konkret plan å forholde deg til, og god oversikt over når neste innlegg skal ut. Du kan bruke kalenderen til å samle opp ideer til bloggen og til å fordele oppgaver. Det er ingen grunn til å vente med å skrive til i siste liten – har du mange gode ideer eller en produktiv uke kan du skrive alle innleggene for en periode, og bruke kalenderen til å planlegge når de skal publiseres.

Sett opp en publiseringskalender for å holde kontroll og oversikt. Kalenderen lager du enkelt i for eksempel Google Calender, slik at du kan dele den med andre.

Feil 2: Bloggen blir ikke annonsert

Det hjelper ikke å skrive fantastisk flotte bloggposter hvis ingen leser dem. En feil mange gjør er at de poster blogginnlegg på bedriftens hjemmeside, uten å fortelle noen at innleggene er klare for å bli lest.

Løsning: Planlegg annonsering i passende kanaler

Det finnes mange kanaler du kan bruke til å annonsere blogginnleggene for både eksisterende og potensielle kunder. Den kanskje viktigste kanalen er bedriftens nyhetsbrev. Nyhetsbrevet blir sendt rett til eksisterende kunders mailadresse, og det er disse som med størst sannsynlighet er interesserte i å lese hva du skriver. Epost-markedsføring er beviselig en av de mest effektive metodene innen digital markedsføring. Andre passende kanaler er ulike sosiale medier. Facebook passer for de aller fleste, og mange benytter seg også av LinkedIn eller Instagram – det viktige er at der kundene er, må du også være.

Bruk publiseringskalenderen til å planlegge annonseringen, så kan du være sikker på at det blir gjort. Dette er en oppgave som fint kan delegeres bort hvis du ikke har tid selv.

Les også: “Slik blir du en effektiv skribent

Feil 3: Du lenker ikke videre

Mange som begynner å blogge gjør det helt uten mål og mening, men bloggen er faktisk et kraftig verktøy for å styrke merkevaren. I dette innlegget har vi allerede lenket til fire av våre egne artikler, av flere årsaker:

  • For å bevise et poeng
  • For å gi liv til eldre bloggposter
  • For å bygge autoritet på nettsiden

Løsning: Bygg din egen autoritet

Som vi nevnte i innledningen er blogging som gjødsel for søkeordene dine, og bør brukes i tillegg til søkemotoroptimalisering (SEO). SEO er kunsten å gjøre bedriften din mer synlig på Googles liste over søkeresultater, ved å fokusere på to viktige elementer:

  • Relevans
  • Autoritet

Google sorterer søkeresultatet basert på hvor relevante treffene er til søkefrasen, og etter hvor mye Google stoler på nettstedet – det vil si hvor høy autoritet en side har. Du kan bygge autoritet gjennom å lenke til ditt eget innhold, og bloggen er et ypperlig sted å gjøre nettopp dette.

Du skriver sannsynligvis allerede om bedriftens produkter og interessefelt, og har derfor fiks ferdige ankertekster som kan brukes til å lenke videre rundt på nettstedet. Ankertekster er det kraftigste signalet du kan gi til Google om hva en nettside handler om. Husk at du også bør lenke til eksterne nettsider med høy autoritet, for å dirigere mer autoritet inn til din egen hjemmeside.

Det er viktig å lenke videre rundt på nettsiden din, i tillegg til eksterne nettsider.

Feil 4: Du skriver for langt

Du kan sikkert skrive side opp og side ned om bedriftens kjernevirksomhet – nye produkter som kommer inn, utvikling i feltet og den siste workshopen dere arrangerte. Dette er gode temaer å skrive om, men du bør motstå fristelsen av å skrive en hel bok. Et sted mellom 500 og 1000 ord holder for de fleste. Uansett hvor kort eller lang teksten er bør den også suppleres av bilder eller illustrasjoner, for å gjøre teksten mer brukervennlig.

Løsning: Snevre inn temaene

Dette er en tilbakemelding de fleste studenter er lei av å få: Problemstillingen er for bred. Det samme gjelder mange som blogger. Ved å snevre inn temaene kan du skrive kortere og spissere tekster, og fokusere på å skape budskap som selger.

Husk at mye av det du skriver kommer til å bli lest fra en mobil. Det er derfor veldig viktig å optimalisere alt innhold for mobilbrukerne, inkludert bloggposter. Dette innebærer blant annet å holde tekstblokkene korte.

Feil 5: Du glemmer målet

Mange blir så engasjerte i selve bloggingen at de glemmer at bloggen er et verktøy for å styrke bedriftens merkevare. Når man starter å blogge står de gode ideene i kø, men selv om en idé er generelt god betyr det ikke at den er god for bedriften. Husk at det ikke er du som er målgruppen her.

Løsning: Hvert innlegg bør ha et større mål som tjener bedriften

Grunnen til at du blogger er for å løse problemene til de som leser, og på lang sikt skape vekst for bedriften. Derfor bør alle blogginnleggene dine være knyttet til din bransje og bedriftens ekspertise. Hvert innlegg bør ta for seg spesifikke spørsmål som potensielle kunder kan ha, i tillegg til informasjon som eksisterende kunder kan ha nytte av. På den måten sikter du deg inn på de som allerede er interessert.

Du kan gjerne publisere personlige innlegg som handler om de ansatte. De aller fleste liker å bli kjent med bedriften de driver forretninger med, og se hva som foregår “behind the scenes”. Blogging er en fin måte å snakke med kundene sine på. Sørg for å skape en god balanse mellom personlige innlegg og fagspesifikke innlegg.

Les også: “5 feil bedrifter gjør i sosiale medier

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.