5 grunner til hvorfor du bør du bruke remarketing

Remarketing er en markedsføringsstrategi som går ut på at du annonserer mot personer som allerede har vist interesse for nettstedet ditt eller produktene dine.

Du har sikkert opplevd det selv mange ganger: Du besøker et nettsted, kikker på et produkt eller legger den i handlekurven, for så å finne en annonse med samme produkt på neste nettsted du besøker. Dette er remarketing, eller retargeting som det også kalles.

Med remarketing kan du opprette relevante annonser for spesifikke produkter eller landingssider som har blitt besøkt. Annonsene vil deretter vise seg for den besøkende når de besøker andre nettsteder som hører til Google Display Network (GDN). På denne måten gir du de besøkende en liten påminnelse om produktet de nettopp har tittet på, og i beste fall leder dem tilbake til nettstedet ditt og fullfører salget.

1. Målrettede annonser

Alle bedrifter som har et nettsted for salg av tjenester og produkter bør bruke remarketing som en del av deres markedsføring. Den største fordelen med remarketing er at du får effektive annonser – annonser rettet direkte mot personer som faktisk er interessert i, eller har vist interesse for, produktet ditt. Det er langt lettere å få en person som har tittet på produktet tidligere til å fullføre kjøpet gjennom en bannerannonse, enn en helt ny kunde.

Remarketing blir en påminnelse til den besøkende om at produktet ditt fortsatt er der. Og dette er i de fleste tilfeller avgjørende: Mindre enn 2 prosent av nettstedstrafikken din fører til konverteringer på første besøk. Med andre ord vil kun 2 av hver 100 besøkende opp med å faktisk kjøpe noe. Med denne statistikken blir det fort dyrt å utelukkende markedsføre deg gjennom betalte annonser. Likevel har kun 1 av 5 bedrifter satt av plass til remarketing i markedsføringsbudsjettet.

Les mer: Slik remarkedsfører du i Google AdWords

2. Høyere konverteringsrate

Konverteringsraten forteller deg hvor mange av de besøkende som konverterer. Målet for konverteringen kan være så mangt, men vil for de fleste dreie seg om økt antall  besøkende på nettsiden eller sluttsalg.

Selv om en liten andel besøkende ender opp med å kjøpe noe, betyr det ikke at personene ikke er interessert i det du har å selge. Dette henger sammen med kundens kjøpsreise: Forbrukere bruker i dag langt mer tid på research i forkant av et kjøp. For å være helt sikker på at vi kjøper rett produkt, til best pris og best kvalitet, undersøker vi markedet før vi tar et endelig valg. En undersøkelse viser at 81 prosent av alle som handler på nett, nettopp undersøker markedet før de foretar et kjøp.

Remarketing-annonser sikter seg inn på de som har vist interesse, derfor vil disse personene også være et steg lenger i kjøpsreisen. Dette fører til konverteringer, som igjen fører til en høyere konverteringsrate. Ved å annonsere mot kunder som allerede har vist interesse, er det 70 prosent større sjanse for at annonsen fører til en konvertering – sammenlignet med betalte annonser rettet mot helt nye kunder.

Les mer: Fire metoder som gir høyere konverteringsrate (CRO)

3. Finn nye kunder med Lookalike Audiences

Med Facebooks Lookalike Audiences, eller speilpublikum på norsk, kan du nå ut til nye personer som kan være interessert i bedriften. Gjennom verktøyet kan du nemlig målrette annonser mot personer med samme interesser som dine eksisterende kunder.

Du kan sette opp et speilpublikum på en av følgende måter:

  • Kundeliste/e-postliste
  • Besøkende på nettstedet
  • Facebook-side

Dersom du har opparbeidet en e-postliste av kundene dine, er dette den mest effektive måten å lage speilpublikum på. Grunnen til dette er denne listen består av mennesker som faktisk har handlet hos bedriften din tidligere eller vist direkte interesse for produktene og tjenestene dine – såkalte varme leads.

Ved å ta utgangspunkt i de besøkende på nettstedet ditt, får du en bredere miks av interessenter. Men selv om noen har besøkt siden, er det ikke sikkert de ha vist interesse for produktet eller tjenesten du tilbyr. Du kan også ta utgangspunkt i følgerne av bedriftens Facebook-side. Men på samme måte som de besøkende av nettstedet ditt, vil mange av disse være personer som ikke nødvendigvis er interessert i produktet ditt. Det kan til og med hende at følgerne dine ikke har hatt en direkte interaksjon med bedriften din på flere år.

Les mer: Fire tips som gjør AdWords-kampanjene mer effektive

4. Lavere kostnad per klikk

Ettersom annonsene din kun vises til relevante personer, vil du få en gjennomsnittlig klikkrate (CTR) som er 3-10 gangere høyere enn annonser uten retargeting. CTR forteller oss hvor mange som ser annonsen som faktisk klikker seg inn på den. Jo høyere CTR, desto mer effektiv er annonsen din.

Høy CTR forteller også Google at annonsen din er svært relevant. Jo mer relevant en annonse er i Google sine øyne, desto høyere kvalitetspoeng vil annonsen også få. Googles kvalitetspoeng gir deg en indikasjon på den helhetlige kvaliteten på annonsene dine. Google gir deg en score på 1-10, hvor verdien bestemmes ut i fra faktorer som forventet klikkfrekvens, annonserelevans og opplevelsen av landingssiden.

En annonse med høy CTR og kvalitetspoeng sørger for lavere kostnad per klikk – noe som sikrer at du får mest ut av annonsebudsjettet ditt.

Les mer: Alt om skrivesperre – og 5 tips til å bli kvitt den

5. Merkevarebygging

En av de store fordelene med remarketing er helt klart muligheten til å kapre nye kunder, eller leads, og dermed øke salget. Men remarketing handler vel så mye om god gammeldags merkevarebygging.

Å øke kjennskapen til en merkevare er en av de eldste markedsføringsstrategiene, og tross ny teknologi og nye kjøpsvaner har ikke behovet for merkevarebygging endret seg. Faktisk er arbeidet med å bygge en sterk merkevare viktigere enn noen gang, nettopp fordi forbrukere og kunder i dag setter langt høyere krav til bedriften de handler fra. Ved å opprette annonser som henvender seg til interesserte leads, og du i tillegg formulerer en estetisk pen og tillitsvekkende annonse, vil du med stor sannsynlighet etterlate et godt og minneverdig inntrykk hos den potensielle kunden. Remarketing kan med andre ord både skaffe nye kunder OG pleie forholdet til de eksisterende.

Som du ser er det mange gode grunner til å benytte seg av remarketing. Har du en nettbutikk, og ikke allerede har laget plass til remarketing-annonser i budsjettet, er det på høy tid at du gjør dette med en gang.

Lykke til!

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.