6 Google Analytics tips som vil øke salget

Google Analytics er et veldig nyttig, og ikke minst viktig, verktøy som gir deg dypere innnsikt i kundene dine og deres handlemønstre. 

Det er også et effektivt hjelpemiddel for å øke konverteringer på nettsiden din. Google Analytics kan være ganske omfattende, men med litt hjelp er du på god vei til å mestre de fleste funksjonene verktøyet tilbyr.

I denne artikkelen gir vi deg 6 tips om hvordan Google Analytics kan øke salget ditt.

1. Hva skal du måle?

Mulighetene er mange, men hva bør du følge med på og hva er det egentlig du kan måle med Google Analytics? 

Dersom du skal benytte Google Analytics for første gang, er det noen punkter du bør bite deg merke i: Segment, event og mål. Disse tre hjelper deg med å forstå hvordan du kan forbedre hjemmesiden og få flere salg.

Segment: Med segment kan du samle informasjon om kundene dine. Jo mer du vet om målgruppen din, desto mer får du ut av markedsføring. Informasjonen herfra legger grunnlaget for alt det andre du gjør i Analytics. Dette kommer vi også tilbake til i tips 2 og 3. 

Event: Denne funksjonen måler hva kundene dine gjør på nettsiden, hva de trykker på av linker osv. 

Mål: Denne funksjonen lar deg måle en bestemt handling kunden gjør på nettsiden din, også gjerne kalt en konvertering. Du kan for eksempel måle hvor mange som melder seg på et nyhetsbrev, reserverer en tjeneste eller gjennomfører et kjøp.

2. Hva leder kundene dine til deg?

Noe av det viktigste du bør vite er hvor kundene dine kommer fra. Er det gjennom sosiale medier, Google eller andre søkemotorer? Hvor kundene dine kommer fra kan også si noe om hvilken målgruppe som er mest interessert i tjenesten din. 

La oss ta et eksempel: La oss si at 60% av publikummet ditt kommer fra Google, mens kun 8% kommer fra Instagram. Da vil det ikke lønne seg å fokusere på markedsføring på Instagram, fordi du trolig kommer til å få svært få konverteringer derfra. Siden du vet at Google leder flest kunder til nettsiden din bør målet være å nå ut til enda flere via Google. 

Kunnskap om kundene dine er vesentlig for å kunne legge fokus og penger der du får mest igjen for det og sikre at markedsføringen din blir effektiv. 

Les mer: Derfor stoler kundene dine på Google

3. Hvem er kundene dine?

Google Analytics gir deg muligheten til å forstå hvem kundene dine er, hvor de kommer fra, hvor gamle de er og hvilke interesser de har. Dette gjør at du kan tilpasse innholdet ditt til publikumet ditt slik at det blir mest mulig relevant. 

Dersom du vet at målgruppen din er menn og kvinner mellom 25-34 år fra Oslo, er det enklere å rette reklamen mot de som er mest mottakelige for det du tilbyr. Både tips 2 og 3 handler om å forstå kundene dine, hvordan du når ut til de rette personene og hvordan du kan tilpasse innholdet ditt til målgruppen.

4. Er nettsiden din rask?

Visste du at de fleste av oss klikker oss ut av en nettside dersom den tar mer enn 3 sekunder å laste opp? Vi er rett og slett så utålmodige at dersom siden din er treg vil du miste potensielle kunder. 

Med Google Analytics kan du identifisere hvilke sider som bruker lang tid på å laste opp, slik at du kan gjøre dem raskere. Akkurat dette er spesielt viktig på mobil – vi googler ofte mens vi er på farten og da har vi ikke tid til å vente. Dersom målet ditt er å markedsføre til kunder som befinner seg i nærheten av bedriften din, er en rask nettside noe av det viktigste for å fange de rette kundene.

5. Hva sier landingssiderapporten?

Landingssidene dine er det første en potensiell kunde møter når de går inn på nettsiden, og det er denne siden som enten gjør de besøkende interessert eller får dem til å velge noen andre. 

Når en kunde trykker på en link inn til nettsiden, er det viktig at de får den informasjonen de behøver iløpet av de første sekundene. Derfor kan det være lurt å inkludere litt om hvem du er og hva du gjør slik at kunden vet hvilken nettside de har kommet inn på. 

Ved å benytte tall fra landingssiderapporten, kan du se hva som fungerer og hva som må forbedres. Slik kan du optimalisere nettsiden etter behov. 

Les mer: 7 effektive CTA-knapper

6. Bruker kundene dine mobil eller pc?

Hvilken enhet benytter kundene dine når de besøker nettsiden din? Bruker de mobil, PC eller nettbrett? 

Dette er viktig å ha i bakhodet for å være sikker på at hjemmesiden er optimal på alle plattformer og enheter. I disse dager kan det være fort gjort å fokusere for mye på mobil, men man må ikke glemme å optimalisere siden for PC og nettbrett også. Selv om mye av det vi gjør på internett er fra mobilene våre, betyr det ikke at de andre plattformene ikke brukes. Følg derfor med på tallene som forteller hvor godt nettsiden din presterer på de ulike enhetene. 

Alt handler om å nå ut til den rette målgruppen og å gjøre det så enkelt som mulig for kundene dine å gjennomføre en handling på nettsiden din. Det virker kanskje litt komplisert, men ikke fortvil, snart får du teken på det! 

Kom igang med Google Analytics.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Leder SMB
[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Digital rådgiver
[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.