6 Google Analytics tips som vil øke salget

Google Analytics er et veldig nyttig, og ikke minst viktig, verktøy å benytte for å kunne lære mer om kundene dine. Det er også et effektivt hjelpemiddel for å øke konverteringer på nettsiden din. Google Analytics kan være ganske omfattende, men med litt hjelp er du på god vei til å mestre de fleste funksjonene verktøyet tilbyr.

I denne artikkelen skal jeg gi deg 6 tips til hvordan Google Analytics kan øke salget ditt.

1.Hva skal du måle?

Mulighetene er mange, men hva må du følge med på, og hva er det egentlig du skal måle med Google Analytics?

Når du skal starte opp er det noen punkter som er viktige: segment, event og mål. Disse tre vil hjelpe deg med å forstå hvordan du kan forbedre deg og få flere salg.

Segment: Dette er å samle informasjon om kundene dine. Ved å vite mer om målgruppen din får du mest mulig ut av markedsføring. Denne informasjonen bør samles opp før du starter med Google Analytics, nettopp fordi det legger grunnlaget for alt det andre du skal gjøre. Dette kommer vi også tilbake til på tips 2 og 3.

Event: Dette måler hva kundene dine gjør på nettsiden, hva de trykker på av linker osv.

Mål: Dette måler en bestemt handling kunden gjør på nettsiden din, dette blir også gjerne kalt en konvertering. Den kan for eksempel måle hvor mange som melder seg på et nyhetsbrev, reserverer en tjeneste eller gjennomfører et kjøp.

2.Hva leder kundene dine til deg?

Noe av det viktigste er å vite hvor kundene dine kommer fra. Er det gjennom sosiale medier, Google, eller andre søkemotorer? Hvor kundene dine kommer fra kan også si noe om hvilken målgruppe som er mest interessert i tjenesten din.

La oss ta et eksempel: La oss si at 60% av publikummet ditt kommer fra Google mens kun 8% kommer fra Instagram. Da vil det ikke lønne seg å fokusere på markedsføring på Instagram fordi du trolig kommer til å få svært få konverteringer derfra. Siden du vet at Google leder flest kunder til nettsiden din bør målet være å nå ut til enda fler via Google.

Kunnskap om kundene dine er vesentlig for å kunne legge fokus og penger der du får mest ut av det og hvordan markedsføringen din kan bli effektiv.

Les mer: Derfor stoler kundene dine på Google

3.Hvem er kundene dine?

Google Analytics gir deg muligheten til å forstå hvem kundene dine er, hvor de kommer fra, hvor gamle de er og hvilke interesser de har. Dette gjør at du kan tilpasse innholdet ditt til publikumet ditt slik at det blir mest mulig relevant. Dersom du vet at målgruppen din er menn og kvinner mellom 25-34 år fra Oslo, vil det bli enklere å rette reklamen mot de som er mest mottakelige for det du tilbyr. Både tips 2 og 3 handler om å forstå kundene dine, hvordan du når ut til de rette personene og hvordan du kan tilpasse innholdet ditt til målgruppen.

4.Er nettsiden din rask?

Visste du at de fleste av oss vil gå ut av en nettside dersom det tar mer enn 3 sekunder å laste inn? Vi er rett og slett så utålmodige at dersom siden din er treg vil du miste potensielle kunder. Det kan være vanskelig å vite viktigheten av akkurat dette, men hvis du tenker deg om kjenner du deg kanskje igjen.

Med Google Analytics kan du identifisere hvilke sider som bruker lang tid slik at du kan gjøre de raskere. Akkurat dette er spesielt viktig på mobil – vi googler ofte mens vi er på farten og da har vi ikke tid til å vente. Dersom målet ditt er å markedsføre til kunder som befinner seg i nærheten av bedriften din, er en rask nettside noe av det viktigste for å interessere de rette kundene.

5.Hva sier landingsside rapporten?

Landingssidene dine er det første en potensiell kunde møter når de går inn på nettsiden, og det er den siden som enten vil gjøre kunden interessert eller få de til å velge noen andre.

Når en kunde trykker på en link inn til nettsiden er det viktig at de får den informasjonen de behøver iløpet av de første sekundene. Derfor kan det være lurt å inkludere litt om hvem du er og hva du gjør slik at kunden vet hvilken nettside de har kommet inn på.

Ved å benytte tall fra landingssiderapporten, kan du se hva som fungerer og hva som må forbedres, og på den måten kan nettsiden gjøre det så bra som mulig.

Les mer: 7 effektive CTA-knapper

6.Bruker kundene dine mobil eller pc?

Hvilken enhet benytter kundene dine når de besøker nettsiden din? Bruker de mobil, PC eller nettbrett?

Dette er viktig for å være sikker på at det er så lett som mulig for kundene dine og benytte nettsiden din. I disse dager kan det være lett å fokusere for mye på mobil, men man må ikke glemme å optimalisere for PC og nettbrett. Selv om mye av det vi gjør på internett er fra mobilene våre, betyr ikke det at ingen andre bruker de andre enhetene. Følg derfor med på tallene som forteller noe om hvor godt nettsiden din presterer på de ulike enhetene.

Alt handler om å nå ut til den rette målgruppen og å gjøre det så enkelt som mulig for kundene dine å gjennomføre en handling på nettsiden din. Det virker kanskje litt komplisert, men ikke fortvil, snart får du teken på det! Og da er det ingenting som kan stoppe deg fra å øke salg ved hjelp av Google Analytics.

Kom igang med Google Analytics.

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.