6 SEO-verktøy du bør kunne

SEO handler om hovedsakelig to ting: Relevans og autoritet. Har du ikke disse elementene på plass, kan du heller ikke konkurrere om en plassering på førstesiden i Google. Dessverre finnes det ingen fasit for hvordan den perfekte SEO-vennlige artikkelen eller siden skal se ut. Det finnes likevel visse verktøy som gjør jobben hakket lettere.

I denne artikkelen har vi samlet våre go-to SEO-verktøy, som vil hjelpe deg å optimalisere innhold og nettsted i forhold til SEO på en god og effektiv måte.

1. TinyRanker

Gode og relevante søkeord er avgjørende for å lykkes med SEO. For å finne frem til hvilke søkeord som er mest relevante for deg og din bedrift, må du gjennomføre en søkeordsanalyse – og her trenger du riktig verktøy.

TinyRanker er et verktøy som overvåker og følger med på utviklingen av utvalgte søkeord. Dette verktøyet er derfor perfekt når du skal gjennomføre en søkeordsanalyse og plukke ut relevante søkeord. Verktøyet gir deg også en historisk graf over hvert søkeord, noe som lar deg overvåke utviklingen etter hvert som søkeordene indekserer og beveger seg oppover i søkeresultatet.

En annen grunn til at vi liker TinyRanker så godt, er muligheten til å sjekke konkurrentenes rangeringer, og hvilket innhold som gjør det bra på dine utvalgte søkeord. Dette er et nyttig ledd i den videre optimaliseringen av innholdet ditt. Ikke minst får du en gunstig 30-dagers prøveperiode, slik at du kan teste om dette verktøyet er noe for deg.

Les mer: 5 feil bedrifter gjør i sosiale medier

2. Moz

Vi i Omega Media har en ekstra forkjærlighet for TinyRanker når det gjelder å holde oversikt over søkeord, men mange SEO-eksperter sverger også til Moz. Fordelen med Moz er at du kan gjøre både søkeordsanalyse og teknisk SEO-analyse med et og samme verktøy.

Gjennom den tekniske analysen, forteller verktøyet akkurat hva du må fikse på for å optimalisere hver enkelt side i henhold til SEO – enten det er å legge til et bilde med riktig tag eller implementere søkeordet flere ganger i teksten. Dette gjelder både egne, men også konkurrentenes sider – slik at du kan se hvilke elementer som bidrar til at et søkeord rangerer godt.

Les mer: 8 designtips for en effektiv Facebook-annonse

3. KeyWord Density Checker

For å skrive en god SEO-artikkel er du avhengig av å ha rett søkeordstetthet representert i teksten. Akkurat hva den optimale tettheten bør være strides de lærde om, men de fleste er enige om at den bør ligge et sted mellom 1-3 prosent.

For å sjekke hva søkeordstettheten i teksten ligger på, bør du benytte deg av en KeyWord Density Checker. Her finnes det mange gratis versjoner på nettet, men vi bruker blant annet varianten fra VisioSpark.

Med verktøyet fra VisioSpark kan du sjekke hyppigheten på de mest brukte ordene i teksten din, enten gjennom en URL eller ren tekst. Dermed kan du sjekke søkeordstettheten på artikler under produksjon og innhold som er allerede er live på hjemmesiden. Nederst på siden vil du også få en nyttig oversikt over antall ord og tegn.

Er du på jakt etter et verktøy som kun sjekker antall ord? Prøv Omega Medias egen ordteller her.

4. Answer The Public

Mange av verktøyene på listen vår gir deg teknisk og analytisk innsikt om nettstedet ditt og lønnsomme søkeord. Answer The Public gir deg nyttig informasjon om folks søkevaner. Dette verktøyet er derfor genialt når du trenger litt kreativ drahjelp under selve innholdsproduksjonen.

Det er en kjent sak at generiske søkeord har langt høyere konkurranse enn nisjeord. Ved hjelp av Answer The Public kan du finne relaterte ord knyttet til et mer generelt ord. Når du taster inn et søkeord i søkelinjen, vil det også dukke opp en rekke spørsmål knyttet til dette søkeordet basert på tidligere søk i Google. Dette gir deg med andre ord en verdifull innsikt i hva folk faktisk søker etter.

Les mer: Dette må du vite om nye Google Ads

5. Teknisk SEO-analyse

En ting er å sjekke tekniske SEO-elementer på innholdet under produksjon, men du bør også gjennomføre en teknisk SEO-analyse av alt live innhold på hjemmesiden.

Vi i Omega Media har laget et eget verktøy som foretar en slik analyse av hjemmesiden din. Analysen gir deg en helhetlig SEO-score fra 1-100, basert på blant annet:

  • Skriftstørrelse
  • Meta-beskrivelser
  • Dokumenttyper på siden
  • Om hjemmesiden er tilknyttet Google Analytics
  • Hastighet på hjemmesiden
  • Ødelagte linker
  • Utgående linker
  • Hyperlinker totalt på domenet
  • Søkeordstetthet
  • Antall indekserte sider på domenet

En teknisk SEO-analyse gjør det enklere å gjøre effektiv søkemotoroptimalisering, tilpasset ditt innhold og dine sider.

Les mer: Skal jeg gå for SEO eller SEM?

6. Ahrefs

SEO handler om to ting: Relevans og autoritet. Frem til nå har vi fokusert på verktøy knyttet til relevans, nå skal vi ta for oss vårt favorittverktøy når det kommer til å bedømme en hjemmesides autoritet.

Ahrefs er en av de mest anbefalte verktøyene når det kommer til SEO. Faktisk er det kun Google selv, som slår Ahrefs som den største innen Web crawling. En Web crawler er et program som saumfarer webben og analyserer innholdet på alle nettsteder på en metodisk og automatisk måte. Nyttig informasjon som kommer frem er organiske søkeord, antall backlinks, konkurrenter og generell SEO-analyse av nettstedet.

Med Ahrefs kan du altså gjøre generell søkeordsanalyse, finne hvilke SEO-områder som må forbedres på nettstedet, og få en oversikt over autoriteten og lenkebyggingen til et nettsted. Dette inkluderer en oversikt over alle backlinks.

Disse verktøyene vil ikke gjøre jobben for deg, men de fungerer som gode veiledere for hvilke tiltak du bør gjøre for å optimalisere ditt SEO-innhold til dagens standard. Mange av verktøyene på listen tilbyr også gratis prøveperioder, slik at du kan teste ut hvilket verktøy du liker best.

Håper du finner en ny favoritt!

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.