6 steg som sikrer deg effektive bannerannonser

Bannerannonsering, også kalt Displayannonsering, er en av de eldste markedsføringsformene på nettet. En bannerannonse er en annonse på en nettside, gjerne nettaviser og større nettsteder, og ligner på mange måter de tradisjonelle annonsene utenfor den digitale plattformen.

I dag har man imidlertid fått stadig mer avanserte verktøy som gjør de klassiske bannerannonsene enda mer målrettet og effektive. Dette sikrer deg gode og kostnadseffektive resultater.

Men før vi tar for oss vår 6-stegs guide til effektive bannerannonser, skal vi ta en nærmere titt på hva bannerannonser faktisk er.

Dette er bannerannonser

En bannerannonse har samme bredde som hovedartikkelen på siden, men lav høyde. Slike annonser har et enkelt budskap, og gjerne en lenke som leder tilbake til annonsørens hjemmeside. For å holde oversikt over hvilke besøkende som kommer fra annonsen, er annonsene som regel tilknyttet en informasjonskapsel, eller cookie. Slike informasjonskapsler sørger også for at tilbakevendende besøkende skal slippe å se den samme annonsen hver gang.

Bannerannonser er effektive fordi de har et klassisk annonseformat. Men her ligger også ulempen: Brukere av internett er langt strengere til hvilke inntrykk de tar inn over seg – kontra før i tiden når reklamen kom i papirformat. Dette fører til fenomenet bannerblindhet, som innebærer at brukere mentalt filtrerer ut annonsene og ikke legger merke til dem. Med andre ord stilles det høye krav til effektive bannerannonser.

Heldigvis finnes det enkle grep som hjelper deg å få mest mulig ut av annonseringsbudsjettet ditt. Her er våre 6 steg som sikrer deg en effektiv bannerannonse:

Les mer: 5 effektive tips som vil gjøre ditt nettsted mer brukervennlig

1. Benytt responsive annonser

De fleste som jobber aktivt på digitale plattformer kjenner til begrepet responsivt design, enten det gjelder en hjemmeside eller elementer på siden. Etter den eksplosive fremveksten av smarttelefoner, er man i dag avhengig av å tilpasse innhold på nett til flere enheter. Responsivt design er design som kan vises på alle format og skjermstørrelser. Avhengig av om du laster inn innholdet på en datamaskin eller en mobiltelefon, vil elementene på siden automatisk strekkes eller krympes for å tilpasses den tilgjengelige skjermplassen.

Å benytte responsivt design sparer deg for mye tid, da du slipper å lage innhold tilpasset hver enkelt plattform. Samme prinsipp gjelder for bannerannonser. Benytter du deg av responsive annonser, sparer du både tid og ressurser på å lage flere ulike annonser til ulike enheter. Responsive annonser passer nesten alle annonseplattformer.

2. Bruk et engasjerende språk

Når man skal lage bannerannonser, har man gjerne begrenset med tekstplass. Det gjelder derfor å gjøre mest mulig ut av plassen du har til rådighet. Samtidig gjelder det å skille seg ut i den massive mengden av annonser, og fange oppmerksomheten til leseren slik at faktisk de klikker seg inn på annonsen.

Her er noen generelle tips for et engasjerende språk:

  • Presis og beskrivende oversikt.
  • Forklar hva annonsen er for, ikke skriv “klikk her” – og henvend dem videre til en ny side.
  • Unngå bruk av store bokstaver.
  • Sørg for at teksten er grammatisk korrekt.

Et at de viktigste verktøyene vi har til å formidle budskap med er språket. Teksten må gi et tydelig signal om hva annonsen handler om, i tillegg til at den faktisk engasjerer leseren og treffer et eller annet hos dem. Uten et tydelig budskap har man ikke sjans til å lage en annonse som stikker seg ut i den voldsomme informasjonsflyten vi er utsatt for hver nesten dag.

Les mer: Bing Ads øker treffsikkerheten med LinkedIn Profil Targeting

3. Velg bilder og farger med omhu

En god annonse fanger ikke bare oppmerksomheten til leseren, men har også en høy gjenkjennelsesfaktor. De besøkende bør kunne kjenne igjen bedriften umiddelbart fra annonsen. Ikke minst bør bildene samstemme med innholdet i selve annonsen.

Bildebruken kan være avgjørende for hvor effektive dine annonser er. Det er bevist at visuelt innhold blir oppfattet langt raskere enn det skriftlige. Faktisk oppfatter hjernen vår bilder opptil 60 000 ganger raskere enn tekst. Bilder har også langt sterkere assosiasjonsevne, som trigger engasjement og følelser hos leseren.

4. Led inn til en relevant landingsside

Alt innhold som lenkes til hverandre bør ha en tydelig og relevant tilknytning. Ellers vil den besøkende føle seg lurt, og klikke seg ut av siden igjen. Det samme gjelder landingssidene til bannerannonser. Sørg derfor for at annonse og landingsside har gjennomgående samme tema når det gjelder budskap, ordlyd, bilder og fargebruk.

Husk også at landingssiden bør være brukervennlig og ha et klart formål. Dersom konverteringsmålet er flere salg, bør du lede den besøkende til en salgsside. Er konverteringsmålet derimot merkevarebygging, kan du lede inn til en side som viser hvem dere er og hva dere gjør.

Les mer: 5 grunner til hvorfor du bør bruke remarketing

5. Lag målrettede annonser

Et av de viktigste verktøyene når det kommer til digital markedsføring, er muligheten til å målrette annonser og innlegg på nett. Ved hjelp av spesialtilpassede alternativer for søkeord, interesser og demografi kan du la annonsene dine bli synlig for akkurat den målgruppen produktet ditt har. Dette sikrer deg valuta for hver krone du bruker på annonseringen. Når du lager annonser i Google Display, kan du også velge hvor mye du ønsker å betale for å nå frem til målgruppen din.

En bannerannonse sikter seg i all hovedsak inn på brukere i den første fasen av kjøpsreisen. På dette stadiet er ikke den potensielle kunden ute etter produktet ditt, men ved hjelp av bannerannonsering kan du gjøre brukeren oppmerksom på det du har å tilby samt sørge for at bedriften din havner i brukerens underbevissthet. Samtidig er det viktig at annonsen vises i rett kontekst. For at annonsen skal så et frø i underbevisstheten hos folk, må annonsen oppfattes interessant og ikke minst relevant. Her er målrettede annonser til uvurderlig hjelp.

6. Ha en tydelig CTA

Med en tydelig CTA (Call to Action) på landingssiden, sørger du for å lede trafikken videre til nettstedet ditt. En CTA-knapp har som formål hjelpe kunden til å gjøre en ønsket handling, og er et klikkbart element på siden. Eksempler på nyttige CTA-knapper er  “Kjøp her”, “Last ned vår e-bok” eller “Kontakt oss”. En tydelig CTA er avgjørende for konverteringer.

Husk at på samme måte som landingsside og bildebruk skal være relevant i forhold til bedriften og produktet eller tjenesten dere selger, må også CTA-knappen ha en klar rød tråd med budskapet i annonsen.

Med disse tipsene i bakhånd sier vi, lykke til!

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.