6 ting du bør vite om Googles kvalitetspoeng

Google bruker en egen skala for å vurdere om annonsene holder en viss kvalitet og kommer alle til gode. Her ønsker Google at både brukere, annonsører og Google-søkeresultater oppfyller visse krav for å kunne oppnå den gode opplevelsen. Kort fortalt betyr dette at annonser med en god kvalitet vil også kunne oppleve høyere plasseringer i Googles søkeresultater.

Les videre for å lære mer om hva Googles kvalitetspoeng er og hvordan denne skalaen kan ha en effekt på annonseresultatene dine.

1. Disse tre komponentene må du tenke på

Google-annonsene dine blir vurdert etter en poengsum fra 1-10 utifra hvor mange kvalitetskrav Google  ser at annonsene dine oppfyller. Her ser de blant annet på tre viktige komponenter når en bruker søker etter noe i Google:

  • Forventet klikkfrekvens: Hvor stor sannsynlighet er det for at noen klikker på annonsen?
  • Annonserelevans: Hvor relevant er innholdet for det brukeren søker etter?
  • Opplevelsen av landingssiden: Hvor oversiktlig og relevant er siden din? Hvor enkelt er det å navigere på siden?

Basert på dette, vil Google rangere annonsene dine som over gjennomsnittet, gjennomsnittlig, eller under gjennomsnittet.

Les mer: “Søkemotormarkedsføring”

2. Brukerens enhet har betydning for annonsekvaliteten

Enheter som nettbrett, smarttelefon eller bærbar PC tas i betraktning når Google beregner annonsekvaliteten. For deg betyr dette at du må sørge for at for eksempel landingsside og nettsted er optimalisert for alle enheter. 

Det kan derfor være smart å målrette annonsene mot mobilbrukere ved å benytte mobilvennlige annonser og sider – men dette er ikke noe krav fra Google. Google kan likevel se på hvor enkelt det er å finne informasjonen samt at navigeringen på nettsiden din er brukervennlig for mobilbrukere.

Les mer: “5 effektive tips som vil gjøre ditt nettsted mer brukervennlig”

3. Relevans

Google anser relevans som kjernen i annonsekvalitet og organiske søkeresultat, og her vil de se på brukerens søk og intensjoner. Derfor bør du gjøre det enklest mulig å:

  • Finne relevant informasjon
  • Gjennomføre et salg eller annen oppgave
  • Navigere

Dette vil mest sannsynlig øke annonsekvaliteten din, og føre til at annonsene dine vil rangere høyere samt få en bedre score. Fordi Google ser på relevans som kjernen, bør du også fokusere på dette fremfor manipulering av annonser for å forbedre kvalitetsscoren.

I tillegg bør du sørge for at annonsene dine kan være relevant til andre relaterte søkeord for å forbedre resultatene dine. Dette gjelder spesielt for områder der annonsene dine har potensial til å oppnå en høyere kvalitetsscore.

Merk at relevans ikke er det samme som “stuffing” av søkeord – du bør ikke overfylle tekst og titler med søkeordet eller søkefrasen for at Google skal finne innholdet relevant. Fokuser heller på synonymer og generelt sett på kvalitet. Dette er nemlig noe Google verdsetter, og stadig oppdaterer kvalitetsscorerutinene sine for.

4. Autoritet

Har Google Ads-kontoen din god anseelse og nettsiden høy autoritet, vil dette kunne ha en positiv innvirkning på annonsene dine.

Men har du for eksempel en nyoppstartet konto eller nettside har du mest sannsynlig ikke oppnådd dette enda. Heldigvis kan denne betydningen påvirkes dersom Google ser at det finnes nok data til at det kan gis anslag, og at søkeord, annonser og landingssider har god kvalitet.

Det samme gjelder for organiske søkeresultat – dersom nettsiden din har god autoritet, vil organiske søkeresultat kunne rangere høyere i Google. Men her kan du også påvirke resultatene. 

Les mer: “Skal jeg gå for SEO eller SEM?”

5. Strukturen på Google Ads-kontoen

Hvordan du velger å strukturere kontoen din, vil ikke påvirke kvalitetsscoren din. Du kan navngi kampanjer eller bestemme antall annonsegrupper etter behov, uten at dette vil gå utover scoren din. Det å legge inn nye søkeord i nye annonsegrupper eller kampanjer vil heller ikke kunne påvirke kvaliteten.

Du vil imidlertid kunne påvirke kvalitetsscoren negativt i endringer som kan gå utover brukeropplevelsen. Dette kan være endringer som skjer i annonsetekst eller på landingsside.

6. Annonsens plassering

Til tross for at en annonse har en høy plassering på en side, vil ikke dette ha noen betydning for den forventede klikkfrekvensen. Dette er fordi Google normaliserer den forventede klikkfrekvensen etter hvilken posisjon annonsen faktisk har på siden. For eksempel forventes det at en førsteplass plassering vil få flere klikk enn tredje- eller fjerdeplass.

Hvor du publiserer annonsen din vil heller ikke påvirke annonsekvaliteten – men det kan derimot skape mer volum, og du bør derfor alltid målrette mot flere brukere der det passer seg.

Konklusjon

Kvalitetspoeng fungerer som et nyttig diagnoseverktøy, og ikke en nøkkelindikator. Du bør derfor ikke la annonsene dine styres etter denne, men heller bruke skalaen som en veiledning for hvilke annonser som ansees som kvalitetsannonser.

Du kan blant annet diagnostisere søkeordkvaliteten etter kvalitetspoeng, og dermed holde fokus på områder med høy verdi, eller der du ser at endringene du har gjort har hatt en positiv effekt. Sørg også for at de annonsene som blir ansett som mest konkurransedyktige er synlige i hver auksjon.

Og helt til slutt – pass alltid på at du tenker på de tre viktigste komponentene i annonsekvaliteten:

  • Forventet klikkfrekvens
  • Annonserelevans
  • Opplevelsen av landingssiden

Lykke til!

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.