6 ting du bør vite om markedsføring på mobil

Digital markedsføring har aldri vært så viktig og effektivt som det er i dag. Nye forbrukervaner og teknologiske løsninger har gjort det både brukervennlig og trygt å gjøre produktsøk og kjøp gjennom mobilen. 

Nedenfor har vi listet opp 7 sentrale fakta om digital markedsføring på mobile flater. Disse gir deg innsikt i hvordan du gjør markedsføringen din mest mulig effektiv.

Markedsføring på mobil

Som bedrift er det viktig at du er åpen for nye former for markedsføring. Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du flytte store deler av markedsføringen over på digitale flater. Ifølge Shankar & Balasubramanian 2009 defineres markedsføring på mobil slik:

“Mobil markedsføring defineres som to- eller flerveis kommunikasjon og promotering av et kommersielt budskap mellom bedrift og forbruker gjennom mobile enheter og tjeneste”

For å gjennomføre effektiv markedsføring på mobil må man kjenne til målgruppen og de viktigste målsettingene for bedriften. Slik kan du rette markedsføringen direkte mot potensielle kunder. Ved å tilpasse markedsføringen mobile flater vil du ogspå treffe kundene dine der de er. 

Viktige punkter bedriften på forholde seg til: 

  • Markedet
  • Forbrukerrelatert informasjon
  • Kontekst
  • Kommunikasjonsmål
  • Effektmåling
  • Forhold ved bedriften
  • Kommunikasjons elementer

6 fakta om digital markedsføring på mobil

1. 54% av internettbruk skjer via mobil

Mobilen er ekstremt lett å bruke og befinner seg i de flestes hånd til nesten alle tider. Ettersom mobilen er såpass lett tilgjengelig, kan de fleste surfe på nettet nøyaktig når og hvor de vil. Ifølge en rapport publisert av wearesocial.com fra 2018, skjer 54% av internettsøk gjennom mobilen. 

Den samme rapporten viser at dette tallet er mye høyere i Norden. For å være tilstede der de poensielle kundene er, bør du ha en hjemmeside som er designet og optimalisert for mobile flater. 

2. 72% synes det er lettere å shoppe i en app

En god nettside med enkel navigering og CTA-knapper kan øke salgene dine. Med dagens mobilbruk, kan du legge til rette for økt salg med en applikasjon hvor man kan kjøpe produkter eller tjenester. Så mange som 72% av mobilbruker synes det er lettere å shoppe i en app.  

I USA ser vi at flere apper har tatt over store markeder, som for eksempel  Über, Postmates og en mengde apper laget av forskjellige spisesteder. Disse appene har gjort det raskt og enkelt for brukere å shoppe eller bestille et restaurantbesøk.

3. 69% av e-poster blir rapportert som spam basert på første setning

Sender du nyhetsbrev som skal reklamere for ditt produkt eller din tjeneste, kan allerede første setning være avgjørende. 69% av e-poster blir rapportert som spam basert på emnefeltet. Dette beviser at førsteinntrykk er svært viktig når man sender ut nyhetsbrev, og at det gjelder å fange kundens oppmerksomhet på en god måte for å sikre salg.

4. Nordmenn bruker helst mobil eller nettbrett når de shopper på nett

I en rapport utgitt i 2017 kom det frem at 54% av norske forbrukere hadde brukt mobilen til å foreta et nettkjøp i løpet av de siste tre månedene. Dette tallet har økt hvert år: I 2016 var andelen 48% og i 2015 lå andelen på 38%. 

Dette er et klart signal til alle firmaer om at de bør ha en responsiv nettside, slik at mobilbrukere enkelt kan navigere seg frem på siden og utføre kjøp på en enklest mulig måte.

5. 57% av all internettbruk skjer gjennom applikasjoner

Dette er tall hentet fra U.S Mobile report fra 2017. Det er derfor lurt å vise reklamer på apper. YouTube viser for eksempel en liten videosnutt med reklame før hver video, mens andre apper viser kanskje et lite banner nederst på skjermen for å reklamere for et produkt eller en tjeneste. Sørg for at disse ikke oppfattes «plagsomme» eller for lange. Det fører gjerne til at folk laster ned programmer som blokkerer reklamer.

6. En treg nettside kan gi opptil 20% færre konverteringer

Dersom nettsiden din har en forsinkelse på 1 sekund hos brukeren, kan det føre til så mye som 20% færre konverteringer. En raskere nettside vil derfor øke salget. 20% virker kanskje ikke som mye, men det kan utgjøre en betydelig forskjel i lengdenl. 

Det finnes verktøy som analyserer hjemmesiden din og gir deg en overikt over hvilke tekniske forbedringer du kan gjøre. Eksempler på slike verktøy er Google Page Speed og Website Grader.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.