6 tips som kan forbedre nettsiden din

Har du noen gang vært innom en nettside, og raskt klikket deg ut igjen? 

En nettside med lite mulighet for navigasjon, et uryddig design og treg nedlastingstid kan få besøkende og potensielle kunder til å snu raskt. Ved å følge noen enkle punkter når du setter opp eller optimaliserer en nettside, kan du få flere besøkende til å bli på nettsiden din.

Vi anbefaler at du tenker nøye gjennom følgende punkter:

  • Brukervennlighet
  • Optimaliser for alle format
  • Bilder med god oppløsning
  • Nyttig og verdifull informasjon
  • Enkel navigasjon
  • Synlige CTA knapper

Videre skal vi gå gjennom hvordan du sikrer at hvert punkt er tilpasset din hjemmeside, slik at du får en nettside som er lettere for besøkende å bruke, og for deg å sette opp.

1. Det enkle er ofte det beste

Det kan se kult ut med masse grafikk og ting som popper opp i tide og utide, men det er sjeldent det er det beste for kunden. 

De som besøker nettsiden er der for å se på det du har å tilby, men dersom de stadig blir forstyrret av masse unødvendig innhold kan de miste interessen og forlate nettsiden ganske fort. Så gjør som ordtaket “det enkle er ofte det beste”, hold det enkelt! Det behøver ikke å være så avansert – det viktigste er at nettsiden er brukervennlig. 

Husk også at nettsider med “for mye innhold” kan ha lenger nedlastingstid. Forsinkelser i nedlastning av nettsiden kan føre til 20% færre konverteringer

2. PC, nettbrett eller mobil?

Besøker kundene nettsiden din via mobil eller PC? Bruk tid på å sørge for at nettsiden din fungerer like bra på PC som på nettbrett. Faren for at du mister kundens interesse dersom nettsiden ikke fungerer optimalt i det foretrukne formatet til kunden er stor. 

Som nevnt i punktet over er brukervennlighet viktig. Tenk på hvor mange som bruker mobilen sin daglig til å surfe på nettet. Tallet er skyhøyt og vokser hvert år, og i Norden er dette tallet høyere enn i resten av verden. Det er viktig at du optimaliserer nettsidene dine for alle format. 

Er du usikker på om nettsiden er brukervennlig på mobil? Benytt Google sin test for mobilvennlighet.

3. Er bildene dine skarpe?

Førsteinntrykk er viktig. 

Det er i løpet av de første sekundene at den besøkende gjør seg opp en mening om nettsiden din. Dersom de ikke liker det de ser finner de noe annet. Bilder og illustrasjoner fanger oppmerksomheten til folk, men de har ingen nytteverdi dersom de er av dårlig kvalitet. Sørg for at bildene har riktig oppløsning og er skarpe. Dette gjelder også eventuelle logoer du har på siden din.

4. Gir du nok informasjon?

Informasjon er viktig. Kunden må vite hvem du er og hva du tilbyr, slik at de kan gjøre seg opp en mening om de har et behov for en eller flere av tjenestene/produktene dine. Sørg for at informasjonen er lett tilgjengelig og lett å lese. Utydelig font eller skrivefeil kan gjøre leseren irritert. Fonter som ser fancy og kule ut, men som er vanskelig å lese hjelper ingen – hold det enkelt og profesjonelt. Det er viktig at informasjonen er å finne på den siden den besøkende møter først.

Still deg selv spørsmålet: har alle landingssidene mine den informasjonen kundene mine trenger?

Les mer: Slik gjør du trafikk om til salg

5. Gjør det enkelt å navigere

Det er umulig å si dette nok: tenk brukervennlighet. Er det lett å søke opp noe en lurer på? Finnes det en måte å filtrere søkeresultatene slik at man slipper å bla gjennom 10 sider før man finner det man er ute etter? 

Pass på at kunden lett forstår hvordan en enkelt kan navigere seg og finne frem på nettsiden. Installer en søkebar, og husk å bruke tags på alt innhold.

6. Ha effektive CTA knapper

Hvis nettsiden din selger et produkt eller tjeneste er det viktig at du har effektive CTA knapper. Sørg for at disse knappene fanger øynene til besøkende av nettsiden. CTA knapper må ha et tydelig budskap, og pass på at de fanger oppmerksomheten til besøkende. 

Man kan for eksempel bruke farger som øynene ser først. Dersom nettsiden din har et ensfarget design kan du finne komplementærfargen til denne. Denne fargen kommer til å skille seg ut fra resten av siden, og en CTA-knapp som synes bedre vil være enklere å fange opp. 

Les mer: 7 Effektive CTA-knapper

Og til slutt…

Vi kan konkludere med at det er de enkle forandringene som utgjør de største forskjellene. Et enkelt og rent design med bilder av høy kvalitet, lett navigering og synlige CTA-knapper, vil gjøre nettsiden din lettere å laste ned og kundene fornøyde.

Tagget med: ,

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.