7 effektive CTA-knapper

I de fleste markedsføringsstrategier spiller Call to Action (CTA) en avgjørende rolle. Dersom du har en hjemmeside, er sannsynligheten også stor for at du har opptil flere, mer eller mindre, velplasserte CTA-knapper.

Som de fleste markedsførere allerede vet, er CTA avgjørende for en suksessfull markedsføring. Uavhengig av bedrift og bransje, er det nemlig denne lille knappen som sørger for konverteringer og ikke minst salg. Men hvordan lager man effektive CTA-knapper, som garantert sikrer konverteringer?

Er du en av dem som ikke helt har mestret CTA-magien? Fortvil ikke. I denne artikkelen skal vi gi dele 7 effektive og konverteringsvennlige CTA-knapper du teste ut.

Les mer: 10 tips for effektiv digital markedsføring

Hva er CTA, og hvorfor er den så viktig?

Først og fremst, hva er en Call to Action – eller CTA som den blir kalt i dagligtalen? Dersom du ikke er markedsfører av yrke er dette kanskje et helt nytt ord for deg.

En CTA er et klikkbart element – en lenke, knapp eller bilde – som skal oppfordre besøkende til å utføre en ønsket handling. Denne handlingen kan være alt fra å laste ned en e-bok, melde seg på et nyhetsbrev eller fylle ut et kontaktskjema for å bli kontaktet av virksomheten. I forbindelse med CTA hører vi også ofte begrepet konvertering. En konvertering er en ønsket handling fra en potensiell kunde eller besøkende. Hver gang noen utfører en handling som du har definert som verdifull for virksomheten din, telles denne – slik får du en indikasjon på om markedsføringen din er effektiv eller ikke.

En konvertering kan med andre ord inkludere flere handlinger, avhengig av hva bedriftens mål er. Det er også vanlig å snakke om Key Performance Indicators (KPI) når vi refererer til virksomhetens markedsføringsmål.

Disse CTA-knappene må du kunne

Det finnes verken regler eller grenser for hvor du kan plassere CTA-knappen. Den kan fungere like godt på startsiden, i sosiale medier eller som del av et blogginnlegg. Det er til syvende og sist formålet med knappen, eller konverteringsmålet, som avgjør hvor den bør inkluderes. Hvilken type CTA som er mest effektiv avhenger av din virksomhet, målgruppen din og ikke minst hva du ønsker å oppnå.

Det gjelder derfor å spørre seg: Hvilken handling ønsker du at en besøkende skal gjøre etter å ha havnet på landingssiden din? CTA-knappen bør oppfordre til denne handlingen.

Du har sikkert også hørt uttrykket kundereisen tidligere. Som for enhver markedsføringsstrategi gjelder å tilpasse innholdet til de ulike stadiene av kundens reise mot et potensiell kjøp. En person som nettopp har oppdaget et behov, ønsker gjerne å gjøre research, og leter etter mer generell informasjon. En person som har kommet lenger i kjøpsreisen og begynner å nærme seg et kjøp, ønsker mer produktspesifikk informasjon. Her trenger man altså ulike CTA-knapper, med ulike budskap.

Selv om mulighetene er mange, er det likevel noen typer CTA-knapper som går igjen. Nedenfor har vi listet opp flere CTA-knapper du bør bli bedre kjent med:

Les mer: Fang oppmerksomhet med spennende overskrifter

1. Knappen som genererer leads

For mange bedrifter er nye leads det viktigste markedsføringsmålet. Mange velger videre å gjøre besøkende om til leads – nettopp ved hjelp av en nøye utvalgt CTA. Dersom du ønsker å generere nye leads, er det viktig at du leder besøkende inn på rett side. Det bør være en side som tiltrekker seg nye besøkende, som treffer det folk søker etter og ikke minst fanger interessen deres nok til å bli værende. Den vanligste plasseringen for slike CTA-knapper er derfor på virksomhetens blogg. Hvor du ønsker å plassere den på selve siden er opp til deg. Det kan være som et banner øverst på siden, nederst på siden, i en sidemeny osv., men uansett hvor du velger å plassere CTA-knappen bør den være synlig og ha et tydelig budskap.

2. Kontaktskjemaet

Når de besøkende så har klikket på den første CTA-knappen og havnet på en valgt landingsside, bør du legge til rette for en handling som faktisk kan føre til at den besøkende blir en lead. I denne delen av kundereisen vil et kontaktskjema egne seg godt. Et godt tips her er å gi CTA-knappen en mer selgende ordlyd. Det er ikke akkurat futt i en knapp som heter “Send inn”. Det er mer lokkende å klikke på en knapp som heter “Motta en gratis guide”, eller hva?

3. Les mer-knappen

En annen effektiv CTA er “Les mer”-knappen. Ofte er det ikke rom for å vise et helt innlegg eller en tekst i sin helhet på landingssiden – som for eksempel bloggens hovedside eller en samleside over artikler. Her bør du heller vise et utdrag av hvert innlegg, og supplere med “Les mer”-knappen. Ved å la de besøkende klikke seg inn på innlegget de ønsker å lese, vil du også få en mer realistisk besøksstatistikk.

4. Dele-knappen

Dette er en av de enkleste CTA-knappene. Med dele-knappen kan du få besøkende til å spre innholdet ditt der folk er – nemlig på sosiale medier. Dele-knappen utgjør heller ikke store forpliktelsen for dine besøkende, noe som gjør knappen mer attraktiv. En enkel og effektiv CTA med andre ord. Plasser dele-knappen på blogginnlegg og annet innhold potensielle besøkende og kunder vil synes er nyttig.

5. Lead nurturing-knappen

Når en besøkende er blitt en lead, er neste steg å gjøre han eller hun til en kunde. For å få en potensiell kunde helt i havn kan det lønne seg å tilby et siste tilbud. På dette stadiet av kundereisen bør du dele et tilbud som er mer spesifikt rettet mot produktet eller tjenesten du skal selge, kontra det mer generelle markedsføringstilbudet du kom med i starten av prosessen. Eksempler på gode tilbud her kan være gratis prøveperioder eller andre bli kjent-tilbud.

6. Siste salgsinnspurt-knappen

Er du heldig, når du til slutt den siste salgsinnspurten. Her er budskapet som regel rent selgende, og CTA-knappen har som formål å selge et spesifikt produkt eller en spesifikk tjeneste. Denne typen CTA egner seg særlig godt på produktsider eller i nettbutikken, men kan også være en del av et blogginnlegg som tar for seg et av produktene virksomheten selger – for eksempel en guide eller anmeldelse.

7. Invitasjonsknappen

En annen CTA-knapp som blir stadig mer populær er invitasjonsknappen. Dette henger sammen med den voksende bruken av sosiale medier. Ved hjelp av en invitasjonsknapp kan du promotere et event du arrangerer eller selge billetter til arrangementet. En slik CTA har kanskje de frieste tøylene når det kommer til plassering. Avhengig av begivenheten, kan du inkludere denne CTA-en på bloggen, forsiden av hjemmesiden eller landingssiden – det er helt opp til hvordan du vinkler budskapet!

Er du usikker på hvilken CTA-knapp som passer din virksomhet best? Kjør A/B-testing på knappene, og test ulike typer, plasseringer og budskap. Slik kan du gradvis optimalisere CTA-knappene dine og sikre deg effektive resultater.

Lykke til!

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.