7 gode grunner til å ha nettbutikk

Vi er godt inne i 2021 og nok et år preget av pandemi. Som så mange andre har vi blitt møtt med stengte dører på både kjøpesentre, kaféer og andre butikker.

Likevel har vi et behov for både mat og drikke på bordet, og mange av oss har også et ønske om å fylle på med andre ting. Vi handler mye på nett og nedenfor har vi ramset opp noen grunner til at bedriften din bør ha nettbutikk. 

1. Alltid åpen butikk

Å ha en nettbutikk er flott for kundene fordi butikken alltid er åpen. På den måten kan de handle når det passer dem, uavhengig av åpningstider. Ikke minst er det en fordel med nettbutikk om den fysiske butikken må holde stengt, for eksempel på grunn av en pandemi.

2. Økt netthandel

Bransjerapporten fra NHO viser at netthandelen ligger omtrent 80 % høyere i februar i år, sammenlignet med februar i 2020. En av årsakene til økt netthandel tydes å være nedstenging i ulike deler av landet på grunn av covid-19. 

I undersøkelsen gjort av Bring og Ipsos våren 2020 kommer det frem at 3 av 10 endret handlevanene sine på grunn av corona. I sammenheng med dette kom det frem at de blant annet handlet i mer lokale nettbutikker, de handlet i andre varekategorier på nett enn de hadde gjort tidligere, og de handlet generelt mer på nett.

En undersøkelse viser at 50 % av oss handlet mer på nett i 2020 enn tidligere, og 8 av 10 oppga de ville fortsette denne trenden i 2021. Til tross for at salget i nettbutikkene kan synke når alt av fysiske butikker er oppe igjen, tror eksperter at butikker uansett bør være tilstede på nettet også.


Les også: Hva gjør corona med norske handlevaner?

netthandel-er-tidsbesparende

3. Tidsbesparende

En annen fordel med å handle på nettet er at vi slipper å fysisk reise til butikken. På den måten kan vi spare tid. Vi slipper å reise ned til butikken, gå inn i den og finne den varen vi skal ha, stå i kø, for så å betale og reise hjem. 

Når vi handler på nett trenger vi bare å finne produktet i nettbutikken, legge det i handlekurven, fylle inn leveringsinformasjon og betale. Nettbutikkene er åpne og tilgjengelige hele tiden overalt så lenge man har en enhet som er koblet til internett. Dette gjør at du kan handle middagen på bussen, og shoppe nye klær mens du venter på legekontoret.

4. Enkelt å sammenligne produkter

I tillegg til at det er raskt å handle på nett, har vi den fordelen at vi enkelt kan sammenligne produkter både fra samme nettbutikk eller konkurrenter. På den måten kan vi finne det produktet som passer vårt behov best og har best pris. Vi trenger ikke lenger fysisk reise til forskjellige butikker for å sammenligne produkter, priser og merker.

5. Når ut til enda flere

En annen stor fordel med å skaffe seg en nettbutikk er at alle, uansett hvor de befinner seg (så lenge de har en PC, smarttelefon eller nettbrett og har tilgang til internett) kan handle i butikken din. Dersom du kun har en fysisk butikk er du helt avhengig av at folk faktisk er tilstede på butikkens fysiske lokasjon. 

Med nettbutikk er du ikke lenger avhengig av fysisk oppmøte fra kundene, noe som gjør det enda enklere for dem å handle. Samtidig kan du nå ut til en større kundegruppe enn de som bor akkurat der du har lokalisert butikken din, eller er i området.

Les også: Få flere kunder inn i nettbutikken din med digital markedsføring

klikk-og-hent-er-populart-i-nettbutikk

6. Klikk og hent

En annen måte kundene benytter nettbutikken på er å bruke “klikk og hent”. Denne formen for handel er også en fordel nettbutikk har. 

Her kan nemlig kundene sikre seg produkter de ønsker, og hente det den fysiske butikken samme dag, i motsetning til “vanlig” netthandel. Da må man gjerne vente noen dager på grunn av tiden det tar med frakt, med mindre man bestiller ekspresslevering. Vi slipper også å betale for frakt når vi bruker “klikk-og-hent”.

En annen fordel med “klikk og hent” i nettbutikk, er at det er enklere å planlegge en tur til butikken fordi man vet hva man skal ha. Samtidig er man sikker på at turen ikke er forgjeves ettersom man allerede har reservert produktet i butikken før man har reist dit. Hvor kjedelig er det ikke å reise til butikken for å kjøpe et produkt som viser seg å være utsolgt?

7. Personalisert innhold og kundeoppfølging

Nok en god grunn til å ha en nettbutikk er mulighetene for personalisert kommunikasjon. Når kundene navigerer seg rundt i nettbutikken, kan du målrette innhold mot deres interesser og kjøp. 

God kundeoppfølging blir også lettere ved at kundens e-post og telefonnummer registreres ved utsjekk når de gjør et kjøp. Slik kan man følge opp kunden i etterkant av kjøpet, og for eksempel be om vurdering av produktet de kjøpte og kjøpsopplevelsen. På den måten får nettbutikken verdifull informasjon om produktene de selger, og ikke minst om kjøpsprosessen deres har forbedringspotensialer.

Nyhetsbrev er også en fin måte å sørge for god kundeoppfølging og personalisert innhold på. Ved å gjøre det enkelt for kundene å melde seg på nyhetsbrev når de er inne i nettbutikken, kan dere skreddersy nyhetsbrevene til dem slik at de får informasjon om produkter og innhold som interesserer dem. På den måten blir kundeforholdet godt og personlig.

kom-i-gang-med-nettbutikk

Skaff deg nettbutikk i dag

Det er vel ingen tvil om at det finnes mange gode grunner til å starte nettbutikk hvis du ikke allerede har det. Ikke bare er det lett for kundene å sammenligne og handle produkter, det er også tidsbesparende og kundene kan handle fra hvor som helst. 

Med disse gode grunnene til å ha nettbutikk er det vel egentlig ingenting å lure på? Hvis du ikke allerede har nettbutikk, bør du virkelig vurdere å skaffe det. Hvis du allerede har det, sørg for å holde den oppdatert og brukervennlig slik at kundene velger å handle hos deg, og ikke minst vender tilbake.

Trenger du hjelp med å sette opp nettbutikk?

Omega Media har kontorlokaler sentralt i Oslo. Vi tar gjerne en prat med deg om du trenger hjelp til å sette opp nettbutikk, eller videreutvikling og design av en allerede eksisterende nettbutikk. Kontakt oss i dag!

Les også: Lage hjemmeside for små bedrifter

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]a.no
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.