7 myter om SEO

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er i konstant endring. Som digital markedsfører gjelder det derfor å holde seg oppdatert til enhver tid.

Samtidig er det mange meninger rundt hvordan man på best mulig måte kan optimalisere SEO-innhold og øke synligheten. Det finnes ingen fasitsvar, noe som krever en god del erfaring og rett intuisjon. Google endrer også sine algoritmer fra tid til annen, så det gjelder å være våken.

Ettersom SEO er et såpass omstridt fagfelt dukker det ofte opp utsagn som ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheten. Her har vi samlet noen av de vanligste mytene om dagens SEO.

1. SEO er gratis trafikk

Du har sikkert hørt markedsførere si at SEO gir deg gratis trafikk inn til hjemmesiden din. Dette stemmer ikke helt. Ja, SEO er en effektiv og lønnsom måte å øke trafikken på, men det krever likevel mye tid, teknisk ekspertise og ressurser for å legge til rette for dette. Særlig hvis man ikke jobber med søkemotoroptimalisering eller digital synlighet til vanlig. Derfor vil de fleste bedrifter dra stor fordel av å øke synligheten i Google gjennom et profesjonelt digitalbyrå. De vet hva som gir resultater, og kan dermed sikre virksomheten en mer effektiv og lønnsom prosess.

Les mer: 5 feil bedrifter gjør når de skriver bloggposter

2. Du trenger kun en SEO-optimalisert hjemmeside

Mange tror at SEO kun handler om å gjøre hjemmesiden SEO-vennlig. Når man skal jobbe med SEO, starter man med å se på hjemmesiden og sørge for at denne er optimalisert. Dette innebærer at siden er brukervennlig, passer mobilformatet, laster opp raskt og konsekvent bruk av søkeord, titler og meta tags. Så en SEO-optimalisert hjemmeside er absolutt avgjørende. Men SEO handler vel så mye om lenkebygging til og fra eksterne sider. Det er slik man bygger autoritet til hjemmesiden, og høy autoritet er avgjørende for å bli synlig i Google.

3. Pump ut søkeordet i teksten

En vanlig feil mange bedrifter gjør, er å overøse teksten med søkeord. Dessverre vil overdreven bruk av søkeord påvirke kvaliteten på innholdet. Google vurderer nemlig innhold ut i fra en rekke kriterier, som lettleselig innhold, god struktur i teksten, informative lenker og bruk av synonymer. Motsatt vil Google straffe siden med en lav Bounce rate dersom innholdet ikke er tilfredsstillende for leseren.

Les mer: 5 tips som vil gjøre ditt nettsted mer brukervennlig

4. Google straffer duplikat innhold

I motsetning til populær oppfatning, er det ikke nødvendigvis slik at Google straffer duplikat innhold. Derimot benytter Google seg av et filter for å skille klinten fra hveten. Det betyr at dersom det dukker opp to tilsynelatende like artikler, vil Google velge den beste varianten – altså siden med høyest autoritet. Man kan kanskje diskutere for at siden blir straffet i og med at den ikke får den beste plasseringen, men siden mister ikke synlighet i Google og resten av hjemmesiden står heller i fare for å bli straffet.

5. Jo flere backlinks, desto bedre

Dette er også en vanlig misoppfatning folk har når det kommer til SEO. Det er ikke antallet backlinks som teller, det er kvaliteten på dem. Dersom du ønsker å forbedre autoriteten på hjemmesiden din må du skaffe lenker fra høyautorative hjemmesider som Google stoler på. Det kan også lønne seg å skaffe lenker fra eksterne sider som har en tilhørighet til bedriften, i tillegg til å sørge for en variert lenkeprofil. Synes du det er tidkrevende eller vanskelig å skaffe lenker, bør du fokusere på å skaffe 3-4 lenker av høy kvalitet fremfor et titalls dårlige.

Les mer: 6 SEO-verktøy du bør kunne

6. SEO handler kun om content

Alle som snakker om SEO påpeker viktigheten av innhold – både når det kommer til mengde og kvalitet. Innhold er helt klart avgjørende, ikke misforstå, men SEO handler vel så mye om en rekke andre faktorer. En side uten gode bilder, visuelle elementer, linker og riktig URL-struktur vil sjelden rangere høyt i søkeresultatet. Som nevnt ovenfor er man også avhengig av gode lenker for å sikre lang levetid på siden.

7. Når innholdet er publisert er jobben gjort

Mange ser på SEO som en lettere vedlikeholdt markedsføringsstrategi – i motsetning til Google Ads som krever kontinuerlig optimalisering. Men slik er det også for SEO. Jobben er ikke gjort selv om artikkelen er skrevet og publisert. Også her må man rapportere og analysere utviklingen på prosjektet jevnlig.

SEO er organisk – hver eneste dag publiseres det nye sider på internett, og man må jobbe kontinuerlig med å beholde eller nå topplasseringene. Google endrer også algoritmene sine ved jevne mellomrom – nettopp for at søkeresultatet ikke skal være statisk. Algoritmene er også med på å sikre at søkeresultatet faktisk viser det mest relevante innholdet til enhver tid.

Lærte du noe nytt? Husk at SEO er en organisk prosess, hvor spillereglene er i stadig endring. Det som gjelder i dag, gjelder ikke nødvendigvis i morgen.

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.