7 tips til bannerdesign

En tradisjonell form for merkevarebygging og annonsering er bannere.

Reklamebannere og bannerannonser finner du over alt, som for eksempel på nettsider, T-banestasjoner eller bygninger. Bannerets hovedformål er å reklamere et produkt, en tjeneste eller en viktig melding. Dersom det er gjort riktig, kan reklamebannere og bannerannonsering være en effektiv måte å øke salg og rette oppmerksomhet til din bedrift.

Men det er mange aspekter som må tas i betraktning ved produksjonen av et banner. Det skal fange din målgruppens oppmerksomhet, ha et tydelig budskap og selge et produkt eller en tjeneste. Er du usikker på hvordan du skal designe banneret for å få best mulig effekt? Videre følger seks tips til hvordan du kan gjøre det.

1. Fargedesign er viktig

Det er ikke alltid man ser et banner og tenker på fargene som har blitt brukt, men ofte er disse fargene valgt spesielt for å fange din oppmerksomhet. Visse farger fanges opp av øynene lettere enn andre. Rød er en av disse fargene mens sterke farger som neongul kan virke irriterende. Dette er fordi sterkere farger reflekterer mer lys som til gjengjeld kan være ubehagelig å se på. Slike farger burde unngås på store bannere. Sørg for at fargene er mer “dusete” på banneret. Hvis det er ønsket å synes i mengden kan sterke farger som rød være et godt valg.

Men husk på at fargene du velger burde også ha en sammenheng til de fargene som brukes i merkevaren din. Har for eksempel logoen en viss fargekombinasjon? Bruk også disse fargene i designet til banneret. Da vil folk assosiere disse fargene med ditt merke etterhvert som merkevaren blir mer kjent.

2. Ha et tydelig budskap

Kom raskt til budskapet i banneret. Et banner som har et forvirrende budskap vil ikke fange oppmerksomheten til potensiell kjøper. Reklamer som har et dypt underliggende spørsmål eller budskap er bra hvis du vil at vedkommende som ser på skal tenke over reklamen i etterkant. Dette egner seg spesielt godt til for eksempel frivillig organisasjoner. Men dersom du skal selge et produkt er det mer effektiv å levere budskapet direkte til kjøperen.

Et fengende budskap, kanskje noe som rimer er lettere å huske. Vurder om metoder som rim kan være det beste valget for levering av budskap. Men morsomme leveringsmetoder som rim kan virke mot sin hensikt dersom du ønsker at budskapet skal virke mer profesjonelt og seriøst.

3. Rent design er ofte foretrukket

“Det enkle er ofte det beste” er et ordtak som passer godt til bannerdesign. For mye tekst, bilder, illustrasjoner osv kan virke forstyrrende og føre til at det ønskede budskapet ikke kommer tydelig frem. I tillegg er det retningslinjer man må forholde seg til når man skal poste på diverse plattformer. På Facebook kan for eksempel ikke teksten ta for stor plass. Dersom den gjør det vil ikke Facebook kunne vise banneret ditt.

Er du usikker på om du har for mye tekst? Benytt Facebook sitt tekstoverleggsverktøy for å sjekke at banneret ditt kan nå ut til hele sitt publikum.

4. Sørg for at det er sammenheng

La oss si at du reklamerer for et matprodukt. Da kan det være lurt å ha bilde og tekst som beskriver hverandre. Men ikke misforstå. Med dette mener vi ikke at du skal ha et bilde av en maiskolbe hvor det står “dette er en maiskolbe”, men heller “maiskolber 2 for 1”. Målet med et banner er at det skal være lett å oppfatte det som står, og forstå hva målet med banneret er.

Sørg for at alle elementer i banneret har en sammenheng.

Les mer: Kjøpsreisen: Hvordan tilpasse innholdet

5. Animasjoner fanger oppmerksomhet

Hvis du går inn på nettsider kan du ofte finne bannere med små animasjoner. Disse fanger folks oppmerksomhet svært fort. Animasjonene trenger ikke være avanserte, men de bør skille seg ut fra resten av de bannerne du finner på nettet. Publikummet ditt ser reklamer overalt hele tiden, og ofte overser de bannerannonsen. Derfor er det viktig at du lager noe som fanger oppmerksomheten til de du ønsker å nå ut til.

Skill deg ut – ikke bli en i mengden.

6. Finn din målgruppe

Sørg for at banneret ditt treffer din målgruppe. Hvis du skal ha banneret ditt som en annonse på nettet burde du sørge for at den havner på nettsider som brukes frekvent av folk innenfor din målgruppe. Produktet eller tjenesten du selger vil alltid passe en viss type mennesker, og at banneret vises på steder hvor denne målgruppen holder til vil være gunstig for salg.

7. Optimaliser for plattformen

Når man designer banner handler det om mye mer enn bare utseende og tekst. når du skal eksportere banneret ditt er det viktig at du gjør det i henhold til hvilken plattform du skal publisere på. Om filen eksporteres med for dårlig oppløsning blir bildet kornete og budskapet vil ikke komme tydelig nok frem, men dersom filstørrelsen er for stor vil det ta for lang tid å laste ned. Om du er usikker på hvilke eksporterings innstillinger som fungerer best til den plattformen du skal publisere deg på kan det lønne seg og google for å finne ut av det.

Les mer: Google-annonsering

Å følge disse punktene slavisk er ikke nødvendig, men de vil gi deg en retning å gå i når du skal vurdere hvordan du kan designe bannerannonsen på best mulig måte. Ved å ha en viss kontroll over hvordan du som bedrift ønsker å fremstå samt hva kunden ønsker å motta, kan du lage svært effektive bannere. Les gjerne også min kollega Christinas blogginnlegg om 6 steg som sikrer deg effektive bannerannonser.

Lykke til!

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.