7 viktige fakta om markedsføring på mobil

Med folk som aktivt bruker mobil, tv og nettbrett har digital markedsføring aldri vært så viktig og så effektivt som det er i dag. Nedenfor har vi listet opp 6 sentrale fakta som du trenger å kjenne til. 

Markedsføring på mobil

Som bedrift er det viktig at du er åpen for nye former for markedsføring. Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du flytte store deler av markedsføringen over på digitale flater. Ifølge Shankar & Balasubramanian 2009 defineres markedsføring på mobil slik:

“Mobil markedsføring defineres som to- eller flerveis kommunikasjon og promotering av et kommersielt budskap mellom bedrift og forbruker gjennom mobile enheter og tjeneste”

For å gjennomføre effektiv markedsføring på mobil må bedriften kjenne til målgruppen og de viktigste målsettingene for bedriften. Slik kan de tilpasse markedsføringen og komme frem til en god løsning for mobil som potensielle kunder kan ta i bruk.  

Viktige punkter bedriften må forholde seg til

  • Markedet
  • Forbrukerrelatert informasjon
  • Kontekst
  • Kommunikasjons elementer
  • Kommunikasjonsmål
  • Effektmåling
  • Forhold ved bedriften

Fakta om digital markedsføring på mobil

1. 54% av bruk på internett skjer på mobil.

Mobilen er ekstremt lett å bruke og er i de flestes hånd til nesten alle tider. Mobilen er såpass lett tilgjengelig at de fleste kan surfe på nettet nøyaktig når og hvor de vil, så mye at 54% bruker mobil på å surfe nettet ifølge en rapport publisert av wearesocial.com fra 2018. Den samme rapporten viser at dette tallet er svært mye høyere i Norden. Dette betyr at som bedrift må du sørge for at nettsiden du har laget er optimalisert for alle mobilbrukerne. Dette gjelder også nyhetsbrev som skal sendes til kunder eller abonnementer.   

2. 72% av smartphone brukere synes det er lettere å shoppe i en app

En god nettside med enkel navigering og CTA-knapper kan øke salgene dine. Med mobilbruken som er i dag, kan du gjøre mange gode salg gjennom en applikasjon hvor man kan kjøpe produkter eller tjenester. Så mange som 72% av mobilbruker synes det er lettere å shoppe i en app.  I USA kan vi i dag se hvordan flere apper har tatt over store markeder som for eksempel  Über , Postmates og en mengde apper laget til forskjellige spisesteder. Disse har gjort det raskt og enkelt for brukere å shoppe. En app som er godt designet og laget for rask og enkel bruk kan øke salg. 

3. 69% av e-poster blir rapportert som spam basert på første setning

Sender du nyhetsbrev som skal reklamere for ditt produkt eller din tjeneste, kan allerede første setning være avgjørende. 69% av e-poster blir rapportert som spam basert på emnefeltet.  Dette beviser at førsteinntrykk er svært viktig når man sender ut nyhetsbrev, og at å fange kundens oppmerksomhet på en god måte har best effekt for salg. 

4. Nordmenn bruker helst mobil eller nettbrett når de shopper på nett

I en rapport utgitt i 2017 ble det vist at i løpet av de siste tre månedene hadde 54% av norske forbrukere brukt mobilen til å foreta et nettkjøp. Dette tallet har økt hvert år da den var på 48% i 2016 og 38% i 2015. Dette er et klart signal til alle firmaer om at de burde optimalisere nettsiden sin slik at mobilbrukere enkelt kan navigere seg frem og utføre kjøp på enklest mulig måte.

5. 57% av all bruk på nett skjer på applikasjoner

Dette er ifølge U.S Mobile report fra 2017. Det er derfor lurt å vise reklamer på apper. YouTube har for eksempel en liten videosnutt før hver video med reklamer, mens andre apper viser kanskje en liten banner nederst på skjermen for å reklamere for et produkt eller en tjeneste. Sørg for at disse ikke er «plagsomme» eller for lange. Det fører gjerne til at flere folk laster ned programmer som blokkerer reklamer.

6. Har nettsiden din forsinkelse på 1 sekund hos brukeren kan dette føre til opptil 20% færre konverteringer

En raskere nettside øker salget ifølge Google Ads Hjelp. 20% virker kanskje ikke som mye, men det kan utgjøre en stor forskjell. Det finnes verktøy som kan hjelpe deg med analysering av nettsiden, som for eksempel Google Page Speed og Website Grader. 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.