8 designtips for en effektiv Facebook-annonse

Driver du med annonsering på Facebook? Selv om det er vanskelig å lage den ultimate Facebook-annonsen uten utprøving og optimalisering, er det likevel en rekke designgrep som går igjen som mer suksessfulle.

I denne artikkelen har vi samlet 8 designtips som kan hjelpe deg å gjøre dine annonser enda mer effektive.

1. Kjenn ditt publikum

Med fare for å repetere oss til det kjedsommelige, er en tydelig og godt gjennomarbeidet målgruppe avgjørende for all digital markedsføring. Uten et klart bilde av dine potensielle kunder, vet du heller ikke hvem annonsen skal henvende seg til.

Dersom du har gjort en god jobb med å kartlegge personalia og demografi til kundene, kan du lage svært effektive annonser med Facebooks målrettingsverktøy. Ved å definere annonsene i forhold til ulike segmenter, vet Facebook helt nøyaktig hvem annonsen skal nå ut til. Slik får du mest igjen for annonsepengene dine.

Nyttige segmenter kan være:

  • Geografi
  • Kjønn
  • Alder
  • Interesser
  • Andre demografier

Dersom du selger produkter rettet mot spedbarn, kan du for eksempel målrette annonsen mot kvinner i 20-30 årsalderen. Finnes butikken din kun i Oslo, bør annonsen rettes mot personer i Oslo-distriktet.

2. Minimaliser bildeteksten

Hvor mye bildetekst annonsen består av kan være avgjørende for hvor mange som får sett annonsen din. Facebook foretrekker nemlig så lite bildetekst som mulig. Ifølge Facebooks algoritmer vil et bilde med mye tekst redusere kvaliteten og opplevelsen for leseren. For mye bildetekst vil derfor redusere rekkevidden av hvem som får sett annonsen din.

Bildetekst inkluderer all tekst som er skrevet over bildet, tekstbaserte logoer og vannmerker som ligger over annonsebildene. For å holde bildeteksten til det minimale, anbefaler vi å holde størsteparten av det skriftlige budskap til tekstboksene. Regelen er at bildet ikke skal bestå av mer enn 20 prosent tekst.

Andre tips til å få ned mengden bildetekst er:

  • Mindre skriftstørrelse
  • Færre ord
  • Hold teksten til et begrenset område av bildet

For å se om bildet inneholder for mye tekst, kan du benytte deg av Facebooks Image Text Check. Dersom annonsen inneholder for mye bildetekst vil du få en advarsel.

3. La bedriften skinne gjennom

All annonsering på nett, uavhengig av om det er gjennom Facebook eller Google Ads, bør ha samme designprofil som hjemmesiden. La det generelt være en rød tråd i fargepalett og budskap på alt innhold som publiseres på nett, slik at kundene dine kjenner igjen bedriften med en gang.

Logoer og ikoner gir for eksempel raske assosiasjoner, uten at du behøver å skrive en lang tekst.

Her vet leseren med en gang hvem annonsøren er og hva de står for. Logoen bør likevel ikke være for påtrengende, slik at den tar all oppmerksomhet bort fra selve bildet og annonsens budskap.

4. Bruk høyoppløselige bilder

Ingenting er mindre tiltrekkende enn uskarpe og pikslete bilder. Har du ikke høyoppløselige bilder liggende til bruk i bildebiblioteket, bør anskaffelsen av disse være førsteprioritet.

Bildet du velger for annonsen bør også ha en klar sammenheng med både bedriften og budskapet du prøver å formidle. Produktet eller tjenesten du ønsker å fremme bør være en tydelig del av bildet, men det trenger ikke være bokstavelig representert. Meningen er å skape assosiasjoner, og dette gjøres best ved å vise hvordan produktet løser et problem hos den potensielle kunden. Iscenesett derfor en situasjon potensielle kunder kan kjenne seg igjen i, hvor produktet er historiens helt.

5. Bruk emosjonelle triggere

Enten formatet er bilder eller tekst, er det bevist at visse elementer trigger følelser mer enn andre. Og ingenting fanger interessen vår mer enn slike emosjonelle triggere. Blant annet vil bilder av dyr og barn gjerne gi mer resonans hos mennesker, enn bilder av livløse gjenstander.

Her ser vi hvordan Volkswagen har brukt nettopp menneskets beste venn til å fronte en av sine kampanjer på Facebook. De har også laget en ny og passende hashtag for anledningen, #woofwagen.

Når man skal snakke til det emosjonelle vesenet i oss, gjelder det å vise hvorfor man trenger et produkt eller en tjeneste – og hvordan vil det berike livet vårt. Dersom bedriften din selger kjøkkenkniver, må du vise hvor mye enklere middagslagingen blir med akkurat dine kniver, i stedet for å oppgi hvilke materialer kniven er laget med og pris – som taler til det rasjonelle vesenet i oss.

6. Sørg for å ha en Call to Action

En Facebook-annonse har null effekt uten et klart mål. Og et slikt mål vil aldri ha effekt uten en tydelig Call to Action (CTA). Hva ønsker du å oppfordre kunden din til å gjøre etter at de har sett annonsen din?

En Call to action sørger for at kunden gjør denne handlingen, og bør gi svar på følgende:

  • Hva tjener kunden på et forhold med din bedrift?
  • Hva trenger kunden å gjør for å oppnå dette?

En god CTA har et tydelig og presist budskap, slik som eksemplet ovenfor viser: “Meld deg på H&M shoppingmorgen her” forteller leseren med en gang hva de skal gjøre. Unngå CTA-er som gir flere spørsmål enn svar. Eksempelvis: “få hjelp her”. Hva skal du få hjelp til? Hva innebærer hjelpen? Hva krever det av med som kunde, forplikter jeg meg til noe? Gjør det enklest mulig for kunden å gjøre det du trenger for å oppnå ditt konverteringsmål.

7. Filtre kan gi bildet den rette stemningen

Bruken av bildefiltre er særlig utbredt i sosiale medier, og spesielt på plattformer som Instagram og Snapchat. Men et filter kan også gjøre underverker for et bilde på Facebook. Filtre er ferdige maler for bilder, hvor lysstyrke, kontrast og farger er stilt inn for å gi et bestemt utseende og uttrykk. Slike filtre blir derfor ofte brukt til å gi bildet den rette stemningen for anledningen.

Ved å bruke rett bildefilter kan man fange oppmerksomheten hos en viss målgruppe – eller rett og slett bare gjøre bildet mer idyllisk og iøynefallende.

8. Kjør kontinuerlig A/B-testing

Uansett hvor god du er på å designe Facebook-annonser, vil det være nærmest umulig å lage en perfekt annonse på første forsøk. Det finnes ingen mirakeloppskrift på hvordan man lager den mest konverteringsvennlige annonsen – det krever kontinuerlig utprøving og en god dose tålmodighet. Målgruppeanalyse gir deg et godt fundament for en god annonse, men gir deg ikke nødvendigvis svar på hvilken tekst eller farge som treffer din målgruppe best. Hvilken designsammensetning som er mest tiltrekkende varierer fra person til person.

 

Vi anbefaler derfor at du benytter deg av A/B-testing og kjører to annonser samtidig, hvor du tester ut to versjoner av en variabel. For eksempel kan du starte å lage to annonser, hvor kun bildene er annerledes. La den kjøre i et par dager, og se hvilken som gjør det best. Videre tar du utgangspunkt i den annonsen som får flest treff, men denne gangen bytter du teksten. Slik fortsetter du til du har testet ut alle variablene av annonsen.

Med disse 8 designtipsene håper vi du får fart på Facebook-annonseringen. Lykke til!

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.