Account Based Marketing

Omega Media er et digitalt markedsføringsbyrå i Oslo, med stor kapasitet og riktige ressurser for å gjøre innholdsmarkedsføring og Account Based Marketing (ABM) på en lønnsom og riktig måte.


ABM, eller Account Based Marketing, er en nyere markedsføringsstrategi som har vist seg å være ekstremt effektiv. Ønsker du en høyere ROI (avkastning av investering), finnes det studier som viser at ABM de siste årene har ofte gitt bedre resultater enn andre tradisjonelle markedsføringsstrategier.  

ABM-strategien ble skapt som et resultat av at B2B-kjøpere kun ser etter et relevant og hensiktsmessig budskap, og ofte ignorer alt annet. ABM-strategien fungerer som et verktøy for markedsførere, slik at de kan unngå generiske salgs-pitcher og heller fokusere på kundens viktigste behov.

Hva er egentlig Account Based Marketing?

Kort fortalt er Account Based Marketing en markedsføringsstrategi der vi fokuserer på og markedsfører mot et knippe store potensielle eller eksisterende kunder, ofte kalt ”key accounts”. Dette er kunder som høyst sannsynlig vil være med på å forsterke bedriftens bunnlinje. Strategien går ut på at vi markedsfører mer direkte med en en-til-en tilnærming, i motsetning til den tradisjonelle en-til-mange tilnærmingen vi normalt bruker i markedsføring.

For å markedsføre direkte mot disse kundene, er det nødvendig med en grundig kartlegging av behovene deres. Samtidig må markedsføringen målrettes mot bedriftskulturen. Slik kan man skape et budskap som snakker til kundene på et personlig nivå.

Med andre ord skiller Account Based Marketing seg ut fra tradisjonell markedsføring ved at vi ikke markedsfører oss mot et spesifikt publikum eller geografisk område, men heller mot spesifikke organisasjoner og kunder.

ABM handler om å levere personlige programmer og kampanjer med budskap og innhold rettet mot utvalgte potensielle og eksisterende kunder. Dette på grunnlag av du skal kunne få de nærmere målet ditt, enten det er et salg, kryssalg, fornyelse av en kontrakt eller å påvirke en bestemt beslutning.

Hva er fordelene med Account Based Marketing?

ABM er en svært effektiv markedsføringsstrategi for bedrifter som driver med B2B. Grunnen er at markedsføringen baserer seg på en personlig tilnærming. Strategien utelukker også irrelevant budskap som ikke er nyttig eller hensiktsmessig for potensielle eller eksisterende kunder, noe som gjør det enklere snakke direkte til kundene.

Account Based Marketing har vist seg å være med på å øke ROI på markedsføringskampanjer. Uten en slik strategi er det nemlig vanskelig å vite hvilke kunder du kommer til å få, hva de potensielle kundene kan tilby og hva dette gir av verdi for bedriften din. Dette gjør at du risikerer tap på investeringen din.

Ved Account Based Marketing derimot, fokuserer du på bedriftens innsats og økende inntekter hos de riktige kundene. Dette er kunder som ønsker et godt samarbeid, er fleksible, har mulighet til å kjøpe mer fra deg og som gir deg en høyere inntektseffekt.

En av ABM-strategiens desidert beste fordeler er at den er målrettet. Istedenfor å ha få konverteringer, vil du med ABM sikte deg inn mot en gruppe potensielle kunder som høyst sannsynlig kommer til å takke ja til et tilbud. Ofte vil du komme i kontakt med nøkkelpersoner hos de utvalgte kundene dine som du kan påvirke avgjørelsene til, og dermed bygge tettere kunderelasjoner som fører til økt salg og økte inntektsmuligheter.

Account Based Marketing handler altså ikke bare om å få tak i store kunder, eller såkalte key accounts. Strategien handler også om å forbedre kundeopplevelsen. En god kundeopplevelse gjør at du holder på kundene, og hjelper dem med å vokse gjennom for eksempel kryssalg og mersalg samt utvidelse eksisterende kunderelasjoner.

Er Account Based Marketing lønnsomt? Denne infografikken viser at ABM virker svært nyttig for de spurte bedriftene.

Slik fungerer Account Based Marketing i praksis

Account Based Marketing benyttes ofte av større bedrifter, men det er ikke noe i veien for at mindre bedrifter også kan ta i bruk denne markedsføringsstrategien – så lenge du har en forretningsmodell som tilsier at det er en logisk investering.

Prosessen starter med at du må analysere og definere hvilke kunder som gir bedriften de høyeste månedlige, faste inntektene. Kartlegg for eksempel hvilken bransje de tilhører, hvor store de er, hvor de befinner seg geografisk, profitt også videre. Dette gjør du for å definere hvilke kunder du ønsker å finne.

Deretter er det tid for å finne disse kundene. Her må du forstå sammensetningen av de ulike kundene du ønsker å nå ut til. Gå deretter ut og finn potensielle kunder som kan matche denne sammensetningen, for så å finne ut av hvem de viktigste nøkkelpersonene er innenfor disse bedriftene.

Når du har funnet et knippe potensielle kunder, må du også finne ut av hvem som tar avgjørelser i bedriften og hvordan disse blir tatt. Ta også til deg annen nyttig kunnskap som kan være avgjørende ved et innsalg. Her kan det være nyttig å bruke CRM-systemer, kontakter og sosiale medier som Facebook og LinkedIn.

Etter at du har gjennomført en omfattende kartlegging av de kundene du ønsker å nå ut til, er det på tide å sette kunnskapen du har oppnådd til livs. Det er nå du skal skape personlig innhold og et budskap rettet mot kunden. Du skal forstå kundens eventuelle hodebry, og deretter vise hvordan du kan være med på å løse disse. Innholdet skal være visuelt engasjerende, og du må markedsføre budskapet på riktig plattform for å nå ut til viktige nøkkelpersoner hos kundene.

Når du har funnet ut av hvem, hva, hvor og når, er det på tide å rulle ut kampanjen din. Her er det viktig at innholdet og markedsføringen ikke oppleves som desperat. Ja, du skal selge, men kampanjen skal også virke appellerende. Den skal være interessant og engasjerende, og innholdet skal ha en verdi for potensielle kunder.

Etter en til to måneder er det på tide å vurdere hvor effektiv kampanjen har vært. Dersom resultater og konverteringer er dårligere enn du håpte på, må du ta lærdom av tallene. I digital markedsføring er det heldigvis mulig å analysere resultater på flere områder, og ikke minst hvor det kan ha gått galt, som for eksempel ved bruk av GoogleAds. Se på disse tallene og juster neste kampanje deretter.

La Omega Media bistå med Account Based Marketing

Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Siden 2004 har vi hjulpet bedrifter som Full Tilt Poker, Pokerstars, Momondo, Manpower, UNO-X Gruppen, Egmont og mange flere med å øke sin synlighet på internett. Vi holder til i sentrale lokaler i Oslo sentrum og tar gjerne en prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med innholdsmarkedsføring og digital synlighet.

Har du spørsmål om Account Based Marketing eller eventuelle andre tjenester vi tilbyr? Benytt kontaktskjemaet nedenfor for å komme i kontakt med oss!

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.