Slik bruker du Google Analytics mer effektivt

Avansert bruk av Google Analytics øker salget

Noen ganger opplever du at en nøye uttenkt markedsføringsstrategi på nett ikke fungerer. Nettstedet gir ikke nok salg, eller du er usikker på hva som er beste trafikkdriverne og hvordan skalere de opp. Da kan du på egen hånd gjøre en rekke antagelser og forsøke å bedre resultatet ved prøve -og-feile-metoden. Eller du kan bruke Google Analytics og finne svarene du trenger.

I denne artikkelen skal jeg viser deg hvordan du:

  1. finner den beste trafikkdriveren for din bedrift,
  2. lager en innholdsstrategi og finner sider du kan optimalisere, og
  3. finner ut hvordan mobil og desktop-trafikk samhandler med ditt nettsted

Alt dette kan gjøres ved å bruke Google Analytics.

1. Hvordan finne de beste trafikkdriverne for din bedrift

Ta en kikk på fanen brukeranskaffelser på kontrollpanelet i Google Analytics. Under «Oversikt» får du et overblikk over antall besøkende og hvordan du ligger an i forhold til målsettingen for konverteringer.

 

Google Analytics gir det er raskt overblikk over trafikken inn på siden.

 

Den grafiske fremstillingen viser at organisk søk, direkte trafikk, trafikk fra lenker (referral) og epost-markedsføring alle gir en respektabel konverteringsrate. Enhver kilde som gir 3% eller flere konverteringer anses som bra.

Trafikk fra sosiale meder ser ikke ut til å gå så bra. Selv om det er mange besøkende gir disse bare 0.54 % konverteringer.

MERK: På toppen av listen ser du rubrikken «Other». Dette er besøk Google Analytics av en aller annen grunn ikke kan bestemme hvor kommer fra.

Det mest slående med denne oversikten er at betalt trafikk og bannerannonser (display) fra Google så å si ikke trekker kunder til nettsiden (noe som betyr at bedriften ikke fokuserer på AdWords). Likevel har den en helt grei konverteringsrate på 1,3 % for betalte søk, og 1,83 % for bannerannonser.

Det virker som om bedriften helt ignorerer Google-annonser til fordel for sosiale medier. Som vi ser på oversikten er dette en dårlig allokering av ressursene.

Klikker du deg videre inn på sosiale medier får du anledning til å grave dypere. Google Analytics gir deg mulighetene til å studere data basert på hver enkelt sosial medie-kanal.

 

Google Analytics gir deg oversikt over hvor trafikken kommer fra.

 

Vi ser at konverteringsraten fra Facebook er 0,53 % og at 222 målsettinger er fullført. Slik jeg ser det, viser dette at Facebook og sosiale medier er aktuelle for bedriften. Men markedsføringen på Facebook treffer ikke slik den er ment. Dette ser jeg av den lave konverteringsraten basert på besøk.

Det er også interessant at bedriften i dette eksempelet ignorerer Twitter og Instagram. Dette til tross for at begge har en lengre varighet per besøk enn Facebook, og Instagram har en langt lavere fluktfrekvens (bounce rate).

Eksempelet oppsummert: Et raskt overblikk forteller at denne bedriften må revidere Facebook-annonsene sine og finne svar på hvorfor konverteringsraten er lav.  Bedriften bør også teste Twitter og Instagram. Selv om det er lave tall, ser det ut til at begge kan bidra til at bedriften setter større fotavtrykk online.

2. Finn nye temaer for bloggen og optimaliser sidene

Har du noen gang tenkt: «Hva i all verden skal vi blogge om neste gang?»

Du behøver ikke å klekke ut ideer helt på egenhånd. Google Analytics kan hjelpe dem å finne de emnene som vekker størst interesse.

Naviger deg frem til adferd (behavior)>nettstedinnhold (site content) > alle sider (all pages) for å finne dine mest sette innlegg.

 

Google Analytics hjelper deg med å finne de mest populære temaene/produktene på nettstedet.

 

Sidene dine vil listes opp med de mest leste innleggene øverst. I tillegg får du informasjon om hvor mye tid som er brukt på en enkelt side, fluktfrekvens (bounce rate) og utgangsrate.  Studer listen over URL-er og se om det er noen temaer som går igjen blant de mest populære sidene.

Er det noen produktomtaler som trekker flere lesere enn andre? Da bør du vurdere å allokere mer midler til Facebook- og Google-annonsering for å fremme akkurat disse produktene.

Du bør også forsikre deg om at de mest leste sidene er optimalisert og at dine call to action leder leseren til å utføre de handlingene du ønsker.

Eksempelet oppsummert: Ved å bruke Google Analytics kan du se hvilke emner som vekker størst interesse. Du kan for eksempel avsløre at produktene i de mest leste produktomtalene ikke blir markedsført på Google, Facebook eller epost, mens produkter/tjenester med lav interesse (lave lesertall) blir markedsført. Gå grundig gjennom dine mest leste sider på desktop og mobil og vurder om du kan optimalisere leseropplevelsen. Sjekk også om det er mer, eventuelt flere, hensiktsmessige call to action du kan legge inn på siden for å øke konverteringene.

3. Forskjellen på mobil og pc-brukere

Du blir kanskje trøtt av å høre meg si dette, men: Det er stor forskjell på brukere som kommer fra mobil og brukere som kommer fra pc/mac.

I blogginnlegget mitt om AdWords nevnte jeg hvordan du kan justere pengebruken (bids) på søkeordene på de forskjellige plattformene. Hensikten er å bruke mest av markedsføringsbudsjettet på de plattformene som gir flest konverteringer.

For å sjekke konverteringsrate per plattform, går du til Publikum>Mobil>Oversikt for å få en oversikt over hvordan desktop, mobil og nettbrett samhandler med din side.

 

Google Analytics gir deg oversikt over konverteringsraten per plattform.

 

I eksempelet over ser vi at de som er på desktop gir fem ganger flere konverteringer enn mobiltrafikk, og dobbelt så mange konverteringer sammenlignet med brukere som er på nettbrett.

Enten er ikke nettsiden optimalisert for mobilbrukere, eller de handlingene vi gjerne vil at folk skal gjøre på nettstedet vårt er for vanskelig å få til på mobil.

Det første jeg ville gjøre om jeg eide nettsiden i eksempelet over var å senke kostnadene til, eller stoppe helt, betalte annonser rettet mot mobil. Deretter ville jeg gjort en grundig jobb med å finne ut hvordan nettsiden min fungerer/ikke fungerer for mobilbrukere. Dersom jeg brukte AdWords, ville jeg øke betalingen på desktop og nettbrett ettersom konverteringsraten er ganske god.

En lav konverteringsrate på mobil bør ikke bety at du slutter å fokusere på mobil, snarere tvert imot. Mobiltrafikk står for over 50 prosent av totaltrafikken inn på siden. Du må finne ut hvilke problemer mobilbrukerne støter på på siden din, og du må rette dem.

Et verktøy i Google Analytics jeg synes er skikkelig stilig, er muligheten til å bryte ned mobiltrafikken inn på siden ned på merke/produsent.

 

GA 15

Ettersom bedriften i dette eksempelet har utfordringer når det gjelder konverteringer fra mobilbrukere, men samtidig har stor trafikk fra nettopp denne gruppen, vil det trolig være en svært god ide å utvikle en egen app for iOS. Som vi ser av oversikten er fire av fem mobiltelefoner/nettbrett brukt til å besøke siden et Apple-produkt.

Eksempelet oppsummert: Sett deg inn i hvordan desktop, nettbrett og mobiltelefoner samhandler med nettsiden. Spør så deg selv: Hvordan kan jeg gjøre brukeropplevelsen for disse enhetene bedre?

 Nå er det din tur

I eksempelet vi har studert, har vi sett at totaltrafikken, fluktrate (bounce rate) og antall daglige brukere av nettstedet er helt ok. Men de gir deg ikke de dataene du trenger for å gjøre gode forretningsbeslutninger. Trafikken er egentlig bare til pynt: Det er de første tallene du ser når du logger deg inn på Google Analytics, men de gir deg liten verdi.

Er du er ute etter å skalere de forskjellige trafikkildene, eller finne nye segmenter, må du grave deg dypere ned i Google Analytics. Se etter trafikkilder du neglisjerer eller motsatt: bruker for mye tid på.

Vet du konverteringsraten både på desktop og på mobil? Hva har du gjort for å øke konverteringsratene på begge plattformer – uavhengig av hverandre?

Hvordan bruker du Google Analytics for å få bedriften din til å vokse?

 

 

 

 

 

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.