Bannerannonsering

Bannerannonsering gir deg gode muligheter til å reklamere for et produkt, en service eller et merkevarenavn på flere steder.

I dag har denne typen annonsering en rekke muligheter, og du er ikke lenger begrenset til å betale en stor sum og håpe på at den treffer riktig publikum.

I dag kan man kjøre bannerannonsering som displayannonsering, remarketing eller programmatisk annonsering. Dette gir deg muligheten til å kontrollere hvilken målgruppe den treffer, og måle konverteringsraten.

Har du behov for effektiv annonsering, kan vi i Omega Media hjelpe deg med dette. Vi har lang erfaring, fornøyde kunder og gode resultater å vise til. Ta gjerne kontakt for mer informasjon og en uforpliktende prat. Hva er egentlig bannerannonsering?

Hva er egentlig bannerannonsering?

Før bestod bannerannonsering kun av én type annonse, som man betalte et nettsted for å feste på et bestemt sted på siden deres. I dag kan du knytte annonsene til informasjonskapsler, slik at annonsen retter seg etter bestemte brukere. Informasjonskapselen kartlegger også hvor ofte annonsen vises, og passer på at den ikke vises til samme bruker konstant. Slik treffer du et bredere publikum, og unngår at annonsen oppleves irriterende.

Annonsen skal inneholde et enkelt budskap, og helst en lenke som fører brukeren videre til produktet, servicen eller nettstedet den reklamerer for. Formatet skal være like bredt som hovedartikkelen på nettsiden, og estetisk tiltalende. Her kan det være lurt å tenke nøye gjennom bruk av farger, tekst og bilde, tilpasset målgruppen annonsen henvender seg til.

Bannerannonsering kan deles inn i tre kategorier:

  1. Displayannonsering
  2. Remarketing
  3. Programmatisk annonsering

Videre i denne artikkelen skal vi gå gjennom hva disse tre innebærer.

Les mer: Google annonsering

Displayannonsering

Når vi snakker om displayannonsering, referer vi som oftest til annonsering i Google Displaynettverk. Denne typen annonser inneholder et bilde, en video, en tekst eller en kombinasjon, og vises som en annonse på andre nettsteder som sosiale medier, nettaviser eller blogger.

Ved hjelp av verktøyet Google Display kan du avgrense publikummet, slik at du kun treffer den ønskede målgruppen din. Du kan målrette annonsen etter alt fra interesser, alder og kjønn til geografisk område, og basere annonsen på nettstedet brukeren besøker.

Når bannerannonsen vises til brukeren, er brukeren som oftest ikke på jakt etter noe av det du tilbyr. I stedet er han eller hun gjerne inne på en nettside for å for eksempel undersøke leiligheter til salgs og reisemål, lese nyheter eller se på bilder eller videoer. Fordi brukeren er i et helt annet modus, kan det være vanskelig å fange hans eller hennes oppmerksomhet. Det er dette vi må tenke på når vi produserer displayannonser – annonsen må fange brukerens oppmerksomhet. Du må gjøre brukeren oppmerksom på et behov han/hun ikke visste om. En slik type bannerannonsering er derfor nyttig når du skal treffe brukeren på et tidlig stadie i kjøpstrakten.

Les mer: Dette må du vite om Google Smart Shopping

Remarketing

Remarketing kan også kalles for en type bannerannonsering, men med remarketing avgrenser vi målgruppen enda mer. Vi kaller ofte remarketing for fokusert annonsering. Her kan du plassere en “tag” på brukere som allerede har besøkt nettsiden din, og minne dem på ditt produkt eller ditt varemerke ved en senere anledning på et annet nettsted. Du kan også legge inn remarketinglister for søkeannonser, hvor tidligere besøkende får opp dine annonser i et oppfølgingssøk i Google.

Med remarketing får du bannerannonser som gir deg mer resultatorienterte kampanjer. Sannsynligheten for å få konverteringer øker fordi du treffer brukere som allerede er interessert i ditt varemerke, en tjeneste eller et produkt.

Les mer: 5 grunner til hvorfor du bør bruke remarketing

Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering er et teknisk begrep som brukes av annonsører om automatiserte kampanjer og bannerannonseringer. Dette innebærer at kjøp, plassering og optimalisering blir automatisert basert på allerede definerte variabler, som du selv kan bestemme på forhånd. Dette forutsetter at du kan en del om annonseoppsett, har et relativt stort budsjett og at du har planer om å kjøre regelmessige kampanjer.

Programmatisk annonsering passer for deg som skal kjøpe annonser i flere kanaler og medier, ønsker økt synlighet i større nettaviser, har et stort budsjett eller ønsker å vite mer om brukerne dine. Denne typen annonsering har ingen fastpris, men i de fleste tilfelller er det mest lønnsomt å investere en høyere sum.

Omega Media

Tenker du at bannerannonsering kan være noe for din virksomhet, men er usikker på hvor du bør begynne? La Omega Media bistå deg! Vi har hjulpet både små og mellomstore bedrifter med effektive bannerannonseringer som har gitt svært gode resultater. Vi er eksperter på Google og Google Ads, og har som mål å gi kundene det beste resultatet. Med lang erfaring og solid kompetanse vet vi hva som skal til for at akkurat du skal bli mer synlig.

Høres dette ut som noe for deg? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat. Vi ser frem til å høre fra deg!

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.