Bli synlig på nett

Hos Omega Media jobber vi målrettet for å hjelpe bedrifter med å bli synlig på nett. En av de beste måtene å øke synlighet på nett på, er gjennom grundig søkemotoroptimalisering, lenkebygging og overvåking.


SEO – kort forklart

Søkemotoroptimalisering (SEO) er kunsten å gjøre en bedrift eller bransje synlig på nett. Å være synlig på nett innebærer at hjemmesiden rangerer høyt i Googles søkeresultat, og aller helst på en av topp 10 søkeresultater på førstesiden. Før man kan gå i gang med å optimalisere en hjemmeside, gjøres det en grundig søkeordsanalyse for å finne ut av hvilke søkeord kundene bruker, og hvilke søkeord det er mulig for bedriften å rangere på.

SEO er ikke det samme som søkemotormarkedsføring (SEM), som foregår gjennom annonsering på Google. Her kan hvem som helst betale for å få sin annonse vist i forbindelse med utvalgte søkeord. Ca. 20-30% av alle som gjennomfører et tekstsøk i Google klikker på Google Ads, men dette kan øke til så mye som 65% dersom søkeren har høye kjøpsintensjoner. For de fleste bedrifter er det derfor mest effektivt å både bruke SEO og SEM som en del av markedsstrategien.

Les mer: Skal jeg gå for SEO eller SEM?

I motsetning til SEM er ikke SEO betalt – med SEO jobber man målrettet med hjemmesiden og innholdet for å fortjene en høyere plassering i det organiske søkeresultatet. Google jobber kontinuerlig med å finne relevante søkeresultater for brukerne, og belønner gode nettsider ved å gi dem en bedre plassering. På denne måten får man økt synlighet på nett.

Hvorfor er det så viktig å være synlig på nett?

En konsekvens av digitaliseringen er at forbrukerne har tatt kontroll over kjøpsprosessen. Når forbrukerne er ute etter en tjeneste, et produkt eller informasjon, henvender de seg primært til Google. De stoler på at Google har hentet fram de mest relevante treffene, og navigerer seg sjeldent videre fra side 1 i søkeresultatet. Faktisk er det bare 5% av alle søk som går videre til side 2. Det sier litt om hvor viktig det er å ligge på Googles førsteside – gjør du ikke det, kan du ikke sies å være synlig på nett.

La oss si at du driver en rørleggerbedrift i Oslo som heter Olsens Rør & Bad. Hvis du forsøker å google “Olsens Rør og Bad”, vil du sannsynligvis se din egen nettside øverst i søkeresultatet. Det er bra, men det betyr ikke at du er synlig på nett.

Sett deg nå i kundens sko – kunden er ute etter en rørlegger, og kommer ikke til å google navnet på din bedrift. Derimot kommer de til å bruke søkeord som “rørlegger Oslo” eller “rørlegger pris” eller “nytt bad Oslo”. Forsøk nå å google “nytt bad Oslo”. Da kommer følgende treff opp:

De første resultatene er Google Ads, altså betalte annonseplasser. Som nevnt over vil et flertall av søkerne vanligvis hoppe over annonsene, og gå rett til det organiske søkeresultatet. I dette tilfellet ser det slik ut:

Hvis vi antar at 30 prosent av søkerne klikker på en av annonsene og 5 prosent blar seg videre til side 2 av søkeresultatet, betyr det at 65 prosent kommer til å klikke på en av disse lenkene. Derfor er det så viktig å være synlig på nett. Du må være til stede der kundene er, og du må lage innhold som Google liker.

Jobb med hjemmesiden

Å få kundenes oppmerksomhet er ingen enkel oppgave – å beholde den er enda verre. Nå som du er synlig på nett, kommer potensielle kunder til å finne hjemmesiden din i Googles søkeresultat. Men ikke tro at økt trafikk automatisk betyr økt salg. Dersom nettsiden din ikke oppfyller enkle krav til brukervennlighet, kommer kundene raskt til å klikke seg ut igjen.

Google merker hvis mange klikker på tilbake-knappen fra hjemmesiden din, altså at siden din har en høy Bounce Rate. Dette vil straffe seg – hjemmesiden vil få en dårligere plassering i søkeresultatet, og du vil ikke lenger være synlig på nett.

For å øke brukervennligheten på nettsidene dine og fortsette å være synlig på nett, bør du ha følgende på plass:

  • Åpningstider: Pass på at åpningstidene er lett tilgjengelige og synlige. Dette er noe av det første folk ser etter når de besøker hjemmesiden din. Hvis brukerne ikke finner den informasjonen de er ute etter i løpet av få sekunder, kommer de til å klikke seg ut igjen.
  • Enkel navigering: Ikke ha for lange menyer med mange kategorier. Alt som kan forenkles bør, og skal, forenkles.
  • Søkefelt: Alle nettsider bør ha et søkefelt, slik at brukerne raskt kan finne fram til det de er ute etter. Dette gjelder spesielt nettbutikker. Kunder som bruker en nettsides søkefelt, genererer høyere omsetning enn kunder som ikke bruker søkefeltet.
  • Korresponderende design og layout: Alt du legger ut på nett i bedriftens navn bør matche hverandre, slik at brukerne lett kan gjenkjenne designet ditt. Dette gjelder alt fra epost-markedsføring og Facebook-annonser, til landingssider og hjemmeside.
  • Tilgjengelighet: Nettsidene dine må være tilgjengelige og brukervennlige på tvers av enheter og nettlesere. Responsive nettsider innebærer at nettsider automatisk tilpasser seg størrelsen på brukerens skjermflate.

Synlighet på tvers av kanaler

Når et behov oppstår, er det svært vanlig å google seg fram til svaret. Det er ikke uvanlig at forbrukere som er i begynnelsen av kjøpsprosessen googler seg fram til en vare, før de drar i butikken for å se den med egne øyne. Derfor er det viktig å ha en god og stabil plassering i søkeresultatet til Google. Men ikke tro det stopper der – avhengig av hva slags bedrift du har, kan det være like viktig å være synlig i andre kanaler.

Synlighet på tvers av kanaler handler om å være der kundene dine er. Det holder altså ikke å bare være synlig på nett – du må være synlig i brukernes private feeder. Dette blir en individuell avgjørelse avhengig av hva slags tjeneste du tilbyr, men det kan for eksempel være aktuelt for din bedrift å være synlig på Facebook, Twitter, Instagram eller LinkedIn.

Blogging gjør deg synlig på nett

Det kan være en god idé å starte en blogg på hjemmesiden din. Denne kan for eksempel inneholde nyttige tips, historier, fakta eller behind the scenes-elementer. En blogg kan gjøre hjemmesiden din mer synlig på nett fordi Google foretrekker innholdet. I blogginnleggene bør du internlenke til andre sider og produkter, for å gi en boost til disse. I tillegg utgjør blogginnleggene godt innhold som kan pushes ut i andre kanaler.

Dersom du arbeider med en merkevare som retter seg mot forbrukere, kan du starte et samarbeid med en ekstern blogger eller vlogger som allerede har en stor følgerskare. Dette kalles influencer marketing, og bygger på Word of Mouth-prinsippet. En influencer er en person som har innflytelse over andre – og som har kraft til å påvirke hvordan de kjøper eller bruker et produkt. Følgerne er gjerne interessert i å høre hva influenceren mener om et produkt eller en tjeneste, og har høy tillit til det som blir sagt.

Vellykket blogging kan gjøre deg svært synlig på nett, fordi innholdet lever lenge på Google, og fortsetter å levere verdi også etter at kampanjen er avsluttet. Ønsker du å bli synlig på nett, bør du derfor vurdere å implementere blogging som en del av markedsstrategien din.

Ønsker du å ta digital synlighet til nye høyder? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med organisk og betalt synlighet på nett.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.