Du må alltid ha minst tre forskjellige kilder til trafikk innpå ditt nettsted.

Segmentering av nettrafikken gir stabil vekst

Et fenomen som gjentar seg når man jobber med utviklingen av bedrifter, er tap av moment. Ingenting vokser inn i himmelen, i hvert fall ikke av seg selv. Når en bedrift har kommet dit hen at det er bygget en passende kundebase og det daglige salget går av seg selv, befinner man seg gjerne på en terskel og momentet mister kraft.

Som bedriftseier kan man bli litt febrilsk, kanskje øke annonsebudsjettet. Det gir effekt i noen uker, men til syvende og sist flater etterspørselen ut.

For at bedriften skal vokse lineært og skalerbart, må du hele tiden få fotfeste i nye markeder når du opplever at etterspørselen flater ut. Se på Amazon – nå tilbyr de lydbøker, Kindle og Amazon TV.

 

Segmenter trafikkildene dine for kontinuerlig vekst, slik Amazon gjør.

 

Det ville trolig ikke være en levedyktig strategi å prøve å kopiere Amazon. Men du kan følge prinsippet om å bruke flere trafikkilder for å øke veksten.

Å lene seg på en enkelt trafikkilde er en dårlig strategi

Mange bedrifter er avhengig av én trafikkilde. Denne kilden driver mesteparten av salget. Vanligvis, globalt sett, dreier det seg om en av følgende:

  • Google (AdWords eller SEO)
  • Markedsføring på epost
  • Facebook
  • Omdømme (munn-til-munn)

80 prosent av salget vil komme fra den dominerende trafikkilden.

Dette er vel og bra frem til du mister din organiske rangering på Google, eller Facebook øker sine annonsekostnader eller internettleverandørene blokkerer epostene dine fordi de mottar klager på spam.

Da er du i trøbbel.

Hver bedrift må alltid jobbe med minst tre forskjellige typer trafikkilder. Det handler ikke bare om at bedriften skal vokse, det handler like mye om at omsetningen ikke skal falle.

Din primære trafikkilde

Din primære trafikkilde er selvsagt den som gir deg mest salg. Generelt kan vi si at den primære trafikkilden rusler og går av seg selv, og trenger lite pleie.

Det viktigste hensynet du må ta her, er å forsikre deg om at kilden er skalert optimalt. Slik forsikrer du deg om at du får den best mulige avkastning på investeringen (return-on-investment, ROI).

Jeg kan gi noen eksempler: Hvis det er epost-kampanjer som gir deg de høyeste inntektene, må du forsikre deg om at epost-listen er segmentert basert på kundenes adferd, at kundene får epost regelmessig slik at kundens levetid stiger, og at du har kampanjer rettet mot nye interessenter. Du må få inn nye besøkende hver eneste dag.

Når disse elementene er optimalisert, behøver du bare å bruke noen få timer hver uke på å vedlikeholde og administrere trafikkilden. Det er dine sekundære og tertiære trafikkilder du skal fokusere på.

Din sekundære trafikkilde

Din sekundære trafikkilde vil være din nest mest lønnsomme plattform. For de fleste bedrifter vil dette være:

  • Populære sosiale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn)
  • AdWords eller SEO og/eller
  • Forum eller blogg

Din sekundære trafikkilde er lønnsom til en viss grad, men har gjerne en høyere kostnad per anskaffelse og er vanskeligere å skalere.

Dersom du allerede har fått en god del interessenter (leads) eller salg gjennom de(n) sekundære kildene, er det bevis godt nok for at de er profitable markedsføringskanaler. Men du må jobbe litt for å få optimal utnyttelse av dem.

Du må finne ut hvor flaskehalsene er og hvordan du kan få like mye verdi ut av denne kilden som din primære.

Forestill deg hvor mye høyere inntekt bedriften kan oppnå hvis din sekundære trafikkilde kunne gi like mye inntektsbringende trafikk som din primære kilde!

MERK: Avhengig av størrelsen på bedriften og markedsføringsbudsjettet vil du kanskje ha to eller flere trafikkilder som kan kalles sekundære. Da bør du fokusere likt på dem alle og optimalisere hver enkelt av dem.

Din tertiære trafikkilde

Den kilden som gir deg lavest trafikk, bidrar kanskje ikke med noen interessenter (leads) eller kunder. Likevel tenker du at det kan være muligheter du ennå ikke har klart å utnytte. Et tredje nivå er ofte:

  • Innholdsnettverk (Taboola)
  • Mindre brukte sosiale medier (Reddit, Snapchat, Tumblr), og/eller
  • Bransjeblogger og bransjeforum

Det meste av trafikken som kommer fra en tertiær trafikkilde kan kalles mislykket, hvis man kun tenker på konverteringer. Og det er helt greit. Denne trafikkilden bør brukes ved testing i sanntid for å finne potensielle kunder.

Nå og da vil det også skje at du finner en ny plattform som virkelig duger for din forretning. Fordi du ikke har stor konkurranse her kan du få annonser billig, og mer eller mindre dominere i din bransje på den spesifikke plattformen.

Dette skjer for eksempel når et nytt sosialt media begynner å åpne opp for annonsører – slik Reddit og Snapchat gjorde for et års tid siden. Fordi ikke så mange annonsører er klar over muligheten, kan du kjøpe annonseplass for brøkdelen av prisen som for eksempel Google og Facebook tar.

Målet ditt med tertiære trafikkanaler er å generere noen få salg. Slik ser du at ser at den aktuelle plattformen kan ha noe for seg. Hvis det er tilfelle, må du etter hvert jobbe for at den skal bli en av dine sekundære trafikkilder.

Hver trafikkilde har sin egen brukerbase

Å ha flere trafikkilder, som fanger opp interessenter og driver opp salget, er helt essensielt for enhver bedrift. Hver plattform har sitt eget unike sett med brukere og det gir deg muligheten til å nå flere forskjellige markedsføringsmål.

 

 

For eksempel er gjennomsnittsalderen for en Facebook-bruker i USA 40 år. Bruker du Facebook som din eneste markedsføringskanal, ekskluderer du 20-30-åringene som kanskje også er interessert i produktet/tjenesten, men som er på andre nettsteder.

Dersom firmaet ditt lager mye innhold i form av blogginnlegg og videoer, regner jeg med at du markedsfører deg heftig på Instagram, Snapchat og/eller YouTube. Men for å få flere lesere, bør du også promotere blogginnleggene, selvsagt søkeoptimalisert, på Facebook og Twitter.

Jo flere trafikkilder et firma bruker, desto større tilgjengelighet har det på potensielle kunder og desto større sjans til å rekruttere betalende kunder. Å ha et snøre i sju fiskevann gir deg mer fisk enn om du står ved det samme vannet hele tiden.

Nå er det din tur

Hvor mange forskjellige trafikkilder fokuserer firmaet ditt på? Sjekk salgsdataene dine og Google Analytics, og kategoriser trafikkildene i de tre segmentene jeg har forklart over.

Hvis du ikke lykkes med å finne noen kanaler du kan plassere som dine sekundære og tertiære kilder, må du finne ut hva konkurrentene dine gjør og hvilke kanaler de bruker. Sjekk hvilke som synes å være profitable for konkurrentene dine, og start å teste de samme kanalene for din bedrift.

 

 


Digital markedsføring: Statistikk for 2018

Da er det like før julenatten senker seg, og tiden er straks inne for god mat, drikke og ikke minst hyggelig samvær. Men vi tar ikke juleferien riktig ennå: Før den tid skal vi ta et titt på året som har gått, og ikke minst hva vi kan forvente innen digital markedsføring i året som kommer. 

Som vi allerede vet har digital markedsføring, SEO og innholdsmarkedsføring kommet for å bli, noe tallene nedenfor viser. Det skjer hele tiden nye, spennende ting i bransjen – algoritmene endrer seg, nye produkter lanseres og konkurransen blir stadig tøffere. Som man ofte gjør på slutten av året, ønsker også vi å ta et tilbakeblikk på de siste 12 månedene før vi sier velkommen til et nytt år.

Digital markedsføring generelt

  1. Google har i gjennomsnitt 63.000 søk hvert eneste sekund i løpet av dagen.
  2. 90 % av de som benytter seg av en søkemotor har ikke bestemt seg for et produkt på forhånd.
  3. Rundt halvparten av alle hjemmesider på førstesiden i Google benytter HTTPS. 84 % av de besøkende vil forlate en usikret hjemmeside.
  4. Ifølge statistikk er SEO fortsatt 5,66 ganger mer effektivt enn betalte annonser. Samtidig anbefaler eksperter at virksomheter kjøper annonser dersom de ikke har tid til å investere i organisk søk.
  5. 78 % av markedsførere mener tilpasset innhold er fremtiden innen digital markedsføring. Dette innebærer at brukeropplevelsen blir stadig mer personlig.

SEO

  1. Gjennomsnittlig lengde på sidene som rangerer på førstesiden av Google er 2000 ord.
  2. Kun ved å øke antall sider med innhold til 10-15 opplevde bedrifter i snitt en økning i salg på 55 %.
  3. De første fem resultatene i Google får 75 % av trafikken.
  4. 70-80 % av besøkende i Google ignorerer de betalte annonsene – de går rett det organiske søkeresultatet.
  5. 93 % av all aktivitet på internett starter gjennom en søkemotor.

Blogginnlegg og content marketing

  1. Blogger har i dag 63 % større innflytelse på kjøp av produkter enn aviser.
  2. 63 % av alle markedsførere lager innhold med utgangspunkt i målgruppen.
  3. Artikler som har mer enn 1500 ord har i gjennomsnitt 68,1 % flere tweets og 22,6 % flere likes på Facebook.
  4. Artikler som inkluderer bilder får hele 94 % flere visninger.
  5. Godt innhold kan drive 2000 % mer trafikk inn til blogginnlegget.

Email

  1. Det beste tidspunktet for å sende e-mailer er mellom 16.00 og 18.00.
  2. Ifølge eksperter er tirsdag den beste dagen å sende e-mail på.
  3. Det er 14 % større sannsynlighet for at mottakeren åpner en e-mail dersom den er sendt som del av en segmentert kampanje, kontra en vanlig e-mail.
  4. Det er anslått å være 5,6 milliarder e-mailkontoer innen utgangen av 2019. Gmail alene står for én milliard brukerkontoer.
  5. E-postmarkedsføring har en gjennomsnittlig avkastning på 38 dollar for hver dollar brukt.

Video

  1. En landingsside med videoinnhold har i snitt 86 % flere konverteringer.
  2. Videoer får i snitt 267 % flere backlinks enn andre innlegg.
  3. 58 % stopper videoen etter 90 sekunder.
  4. 20 % av besøkende leser teksten på siden din, 80 % ser på videoen.
  5. 64 % av nettshoppere mener at en video på sosiale medier avgjorde kjøpet.

Mobil

  1. Halvparten av alle søk gjøres fra mobilen.
  2. 88 % av alle søk fra mobilen er rettet mot lokale virksomheter.
  3. Mobiltrafikk har en vekstrate på 125 %, kontra 12 % på desktop.  
  4. 82 % av alle som eier en smarttelefon undersøker produkter og tjenester fra mobilen.
  5. Mobilannonser vil stå for 72 % av amerikansk ad spend innen 2019.

Sosiale medier

  1. Nesten halvparten av verdens befolkning (3,03 milliarder) befinner seg på en eller annen form for sosiale medier.
  2. 59 % av voksne mellom 18 og 29 bruker Instagram.
  3. Hver eneste dag blir rundt 5 milliarder videoer sett av 1,57 milliarder YouTube-brukere.
  4. Det er opprettet 2,1 milliarder kontoer på Facebook. 270 millioner av disse er falske.
  5. 80 % av alt innhold på sosiale medier er tilgjengelig fra mobilen.

Med disse tallene i bakhodet er vi godt rustet til å kickstarte neste års digitale markedsføring. Takk for året som har vært, vi gleder oss til vi ses i 2019!

God jul og godt nyttår fra oss i Omega Media!

 

(Kilder: Tall og statistikk hentet fra smartinsights.com, eMarketer.com, omnicoreagency.com)


5 feil bedrifter gjør i sosiale medier

Postet i Sosiale Medier av Tina Kasin
desember 10, 2018. 1 kommentar



Sosiale medier har aldri hatt så stor påvirkning på oss som det de har i dag. De fleste får sin daglige dose nyheter gjennom feeden i sitt sosiale nettverk, og mange finner sitt neste impulskjøp gjennom annonsene som dukker opp.

Det er nettopp derfor enhver bedrift bør være sterk på sosiale medier, og benytte mulighetene disse byr på. Her finnes det unike måter å markedsføre seg på samt skape oppmerksomhet rundt et produkt eller en bedrift.

Likevel finnes det også utallige feil en kan begå som en bedrift på sosiale medier til tross for at en er veldig aktiv, og i denne artikkelen skal vi liste opp de fem viktigste feilene bedrifter gjør.

1. Bli kjent med publikummet ditt

Mange bedrifter kan kjøre på med gode markedsføringskampanjer som ser bra ut utad, men glemmer hvem de ønsker å nå ut til. Her er det viktig at innholdet snakker til det rette publikummet og at det blir publisert på riktig plattform.  

Er det damer mellom 20-35 år? Er det menn mellom 40-55 år? Ønsker du å nå ut til folk i et bestemt geografisk område som for eksempel Trondheim? Hva er de potensielle kundene du ønsker å nå ut til opptatt av? Hvilke sosiale medier befinner de seg på? Kan det være gunstig å bruke Instagram fremfor Facebook? Eller kanskje kampanjen eller annonsen bør vises på begge plattformene? Alt du gjør for din bedrift i sosiale medier bør være planlagt til minste detalj, og du bør unngå å basere noe som helst på flaks.

2. Negativ respons

Mange bedrifter frykter negative kommentarer og respons da dette kan være med på å spolere et godt rykte. Men istedenfor å ignorere, slette eller unnskylde kommentaren, bør du og bedriften se på dette som en mulighet for å kunne forbedre seg. Ta imot det som er konstruktiv kritikk, og takk gjerne for kommentaren. Det som kan virke usaklig bør du svare saklig på, og unngå fristelsen om å angripe brukeren dersom det han/hun skriver kan virke støtende.

Be kunden om å sende en e-mail eller ringe for å løse en eventuell konflikt, og hold alltid en positiv tone.  

3. Ikke vær for selgende

En profil som virker for selgende kan avstøte følgere. Folk flest ønsker en godt og blandet bedriftsprofil der de kanskje finner gode tilbud samt noe de kan være engasjert i som det å lære om noe nytt.

Her gjelder det å dele poster som kan engasjere, som skaffer likertrykk og kommentarer, slik at innlegget dukker opp i feeden til venner av venner. Postene skal likevel ikke være for langt unna bedriftens brand og innholdet bør være relevant.

4. For sosial for sosiale medier?

Har du en mindre bedrift er det ikke nødvendig at du fronter bedriften din på alle mulige plattformer. Velg en plattform, og bruk den aktivt. Dette vil se bedre ut i sosiale medier enn å finne en bedrift som ikke har postet noe på Instagramkontoen sin siden 2014. Dette vil også gjøre det lettere for deg å ha et større fokus på akkurat denne profilen.

Har du en større bedrift derimot og ønsker å nå ut på flere plattformer, kan en idé være å ansette en som har ansvaret for sosiale medier. Slik kan denne personen fokusere ene og alene på å fronte bedriften utad, og du og andre ansatte kan fokusere på deres hovedoppgaver.

5. Manglende markedsføringsstrategi

Mange bedrifter lykkes ikke i sosiale medier på grunn av en manglende markedsføringsstrategi.

Finn ut av hva du ønsker å oppnå gjennom sosiale medier. Ønsker du å få mange følgere? Det neste spørsmålet blir da: Hvorfor? Er det for å øke salget eller for å øke bedriftens autoritet? Eller kanskje du ønsker begge deler? Her er det viktig å vite at uten noen mål vil du heller ikke oppnå noe.

Derfor behøver du en slagplan. Du behøver en markedsføringsstrategi og gjennom denne skal du blant annet finne ut av:

  • Hvor mye tid ønsker du å bruke på å bygge og opprettholde profilen din?
  • Hvem er det du ønsker å nå ut til?
  • Hva er målet?
  • Hvem skal ha ansvaret?

Alle som har prøvd seg på sosiale medier vet at det kan være ufattelig tidskonsumerende, og dette er også grunnen til at du behøver en plan som forteller deg akkurat hvor mye tid du skal bruke og hvordan du skal disponere tiden effektivt. Du bør også ha et mål for hver gang du poster noe nytt, og aller helst bør målene være målbare slik at du kan se hvilke resultater det du gjør gir.

Unngår du å gjøre disse fem feilene, er du på god vei til å mestre kunsten av det å lykkes i sosiale medier. Det viktigste du kan gjøre for bedriften din er å bli kjent med publikummet ditt og planlegge derfra.


Omega Media flytter inn i nye kontorer

I 2018 fikk Omega Media nye kontorer i Maritimt Hus i Rosenkrantz gate 15 i Oslo sentrum. Tidligere holdt Omega Media til i Akersgata 47, et steinkast unna.

De nye lokalene er designet av Erling Løken Andersen, styreleder og gründer i Omega Media, og inspirert av Manhattans eldre, fabrikk-aktige kontorer. Lokalene er bygget og tilpasset av huseier, Norsk Sjøoffisersforbund.

Alle foto er tatt av CF Wesenberg.

 

 

 

 

 

 

 


Omega Media vokser

Har økt med tre ansatte i oktober. – Har et økende behov for strategiske ressurser på laget, sier byråleder.

I det digitale markedsføringsbyrået Omega Media, startet av Erling Løken Andersen i 2004, vokser seg større. I oktober startet fire nyansatte i byrået.

Les hele saken på Kampanje.com.

 


Skal jeg gå for SEO eller SEM?

Det er ikke alltid like lett å skille mellom de ulike uttrykkene i den digitale markedsføringsverdenen. Kundene spør ofte om hvilken tjeneste de bør velge for å oppnå gode resultater, og som oftest er det store spørsmålet om de skal gå for SEO (Søkemotoroptimalisering) eller SEM (Søkemotormarkedsføring). De beste resultatene oppnår du med en kombinasjon av begge tjenestene – SEM er faktisk på mange måter en underliggende kategori av SEO.

For å kunne forstå forskjellen mellom de to må du altså forstå hva SEO innebærer, og i denne artikkelen skal vi prøve å gi deg en rask innføring i både SEO og SEM.

SEO øker den organiske synligheten

SEO står for ”Search Engine Optimization” eller søkemotoroptimalisering. Vi ønsker med andre ord å optimalisere en nettside eller innholdet på en nettside til å bli synlig i en søkemotor, som oftest Google. Høres det komplisert ut? Det er egentlig ikke det.

Vi ønsker å optimalisere og tilpasse innholdet på nettsiden slik at Googles algoritmer, eller roboter, skal kunne analysere innholdet og merke det eller sortere det som relevant for et spesifikt søkeord.

Kundens første handling starter som oftest med et søk, og i 2015 startet over 71% av B2B kjøpere kjøpsreisen sin i Google med organiske søk. Organiske søk vil si søk og plasseringer i en søkemotor som ikke er betalt for.

Slike tall forteller oss noe om viktigheten av det å være synlig i Google og hvorfor vi bør bruke SEO aktivt.

SEO på 1-2-3

Se for deg dette scenarioet. Du er på jakt etter en frisør i Oslo. Hvordan vil du finne en aktuell frisør? Er du som folk flest vil du nok åpne Google i nettleseren og skrive noe sånt som:

Og mest sannsynlig ville du ha klikket deg inn på en av disse fem første:

Dersom du eier en frisørsalong i Oslo vil det derfor være gunstig for deg å ligge på forsiden av Google under søkeordet ”frisør Oslo” da det er slik du vil kunne få flere kunder i Oslo-området. Og jo flere ganger du forekommer i søk som inneholder søkeord som ”frisør” jo sterkere vil du stille i et konkurransepreget marked.

Men hvordan er det mulig å få sneket seg inn på forsiden av Google til konkrete søkeord? Vi nevnte tidligere at Google bruker roboter til å ”crawle” en nettside. Dette betyr at de er på jakt etter relevant innhold på en nettside som kan være av betydning for brukeren. Grunnen til at frisørene ovenfor ligger på første side på søkeordet ”frisør Oslo” er altså fordi Google har rangert innholdet på nettsidene som meget relevante til dette søkeordet.

I tillegg ser Google på autoriteten til en nettside. Dette kommer av at Google ønsker å presentere og rangere det beste og mest relevante innholdet som matcher søket ditt. Resultatene blir med andre ord også rangert etter hvor mye Google stoler på nettstedet. Kort fortalt får et nettsted høyere autoritetspoeng av Google blant annet ved antall backlinks. Dette er lenker fra andre (helst autorative) nettsider som lenker tilbake til nettsiden.

Til oppsummering handler SEO om organiske søk. Det handler om hvordan du best kan optimalisere din nettside til å rangere bra i Google for å kunne få flere kunder/kjøp samt bygge et kjent merkevarenavn. For å oppnå gode organiske resultater behøver nettsiden din altså relevant innhold og autoritet.

SEM

SEM står for ”Search Engine Marketing”, eller søkemotormarkedsføring, og er for de fleste mest kjent som Google-annonsering gjennom Google verktøyet GoogleAds (Tidligere kjent som Adwords). Annonsene i Google blir også ofte omtalt som PPC (Pay Per Click). Det sies at så mye som 20-30% av oss trykker på annonsene, og i noen tilfeller der søkene har høye kjøpsintensjoner kan tallet være så høyt som 65%.

Søker du på ”frisør Oslo” vil du på toppen kunne finne noe sånt som dette:

For at din annonse skal havne på toppen av førstesiden i Google, vil Google blant annet se på:

  • Hvor mye annonsøren er villig til å betale per klikk
  • Historisk klikkrate
  • Kvalitet og relevans av annonsen/innholdet og til landingssiden (siden du havner på når du klikker på linken)

Google rangerer annonsens kvalitet etter en egen kvalitetspoengscore, og annonsen vil få en score mellom 1-10. Jo mer relevant annonse og landingsside er, jo større sannsynlighet er det for at annonsen oppnår flere kvalitetspoeng.

Til oppsummering handler SEM om betalte søk. Men til tross for at søkeresultatet som dukker opp er betalt for, kreves det likevel at annonsen oppfyller Googles kvalitetsscore for å kunne havne høyere opp. Google vil alltid prøve å servere det beste søkeresultatet for brukerne, også når det kommer til betalte søk.

Skal jeg velge SEO eller SEM?

SEO krever at du har et langt perspektiv og en bøtte med tålmodighet før du ser resultater. Her kreves det at nettsiden er teknisk god, har relevant og nyttig innhold og at den har autoritet. I tillegg er det viktig at nettsiden blir jevnlig oppdatert og at eksisterende innhold blir revidert dersom du ser at rangeringen faller. For å følge med på rangeringer er det viktig at du bruker nyttige verktøy som kan spore rangeringene i Google, som for eksempel Tiny Ranker.

SEM krever ikke like mye tålmodighet og forarbeid, og du kan fint havne på førstesiden i løpet av kort tid. Men det krever likevel godt innhold og relevans. SEM kan være effektivt dersom du for eksempel skal lansere en ny nettside eller et nytt produkt eller tjenester. I tillegg er en av de beste fordelene med SEM muligheten for å kunne følge med på konverteringer og trafikk, og bruker du Google Ads vil denne gi deg en enkel oversikt over dette.  

Så til spørsmålet: Skal du gå for SEO eller SEM? Vi innledet artikkelen med å anbefale en kombinasjon av begge, og vi avslutter også med denne anbefalingen. Grunnen til dette er fordi vi ser at det er denne kombinasjonen som har gitt størst effekt for kundene våre, og den ene vil ofte booste effekten av den andre.


7 myter om SEO

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er i konstant endring. Som digital markedsfører gjelder det derfor å holde seg oppdatert til enhver tid.

Samtidig er det mange meninger rundt hvordan man på best mulig måte kan optimalisere SEO-innhold og øke synligheten. Det finnes ingen fasitsvar, noe som krever en god del erfaring og rett intuisjon. Google endrer også sine algoritmer fra tid til annen, så det gjelder å være våken.

Ettersom SEO er et såpass omstridt fagfelt dukker det ofte opp utsagn som ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheten. Her har vi samlet noen av de vanligste mytene om dagens SEO.

1. SEO er gratis trafikk

Du har sikkert hørt markedsførere si at SEO gir deg gratis trafikk inn til hjemmesiden din. Dette stemmer ikke helt. Ja, SEO er en effektiv og lønnsom måte å øke trafikken på, men det krever likevel mye tid, teknisk ekspertise og ressurser for å legge til rette for dette. Særlig hvis man ikke jobber med søkemotoroptimalisering eller digital synlighet til vanlig. Derfor vil de fleste bedrifter dra stor fordel av å øke synligheten i Google gjennom et profesjonelt digitalbyrå. De vet hva som gir resultater, og kan dermed sikre virksomheten en mer effektiv og lønnsom prosess.

Les mer: 5 feil bedrifter gjør når de skriver bloggposter

2. Du trenger kun en SEO-optimalisert hjemmeside

Mange tror at SEO kun handler om å gjøre hjemmesiden SEO-vennlig. Når man skal jobbe med SEO, starter man med å se på hjemmesiden og sørge for at denne er optimalisert. Dette innebærer at siden er brukervennlig, passer mobilformatet, laster opp raskt og konsekvent bruk av søkeord, titler og meta tags. Så en SEO-optimalisert hjemmeside er absolutt avgjørende. Men SEO handler vel så mye om lenkebygging til og fra eksterne sider. Det er slik man bygger autoritet til hjemmesiden, og høy autoritet er avgjørende for å bli synlig i Google.

3. Pump ut søkeordet i teksten

En vanlig feil mange bedrifter gjør, er å overøse teksten med søkeord. Dessverre vil overdreven bruk av søkeord påvirke kvaliteten på innholdet. Google vurderer nemlig innhold ut i fra en rekke kriterier, som lettleselig innhold, god struktur i teksten, informative lenker og bruk av synonymer. Motsatt vil Google straffe siden med en lav Bounce rate dersom innholdet ikke er tilfredsstillende for leseren.

Les mer: 5 tips som vil gjøre ditt nettsted mer brukervennlig

4. Google straffer duplikat innhold

I motsetning til populær oppfatning, er det ikke nødvendigvis slik at Google straffer duplikat innhold. Derimot benytter Google seg av et filter for å skille klinten fra hveten. Det betyr at dersom det dukker opp to tilsynelatende like artikler, vil Google velge den beste varianten – altså siden med høyest autoritet. Man kan kanskje diskutere for at siden blir straffet i og med at den ikke får den beste plasseringen, men siden mister ikke synlighet i Google og resten av hjemmesiden står heller i fare for å bli straffet.

5. Jo flere backlinks, desto bedre

Dette er også en vanlig misoppfatning folk har når det kommer til SEO. Det er ikke antallet backlinks som teller, det er kvaliteten på dem. Dersom du ønsker å forbedre autoriteten på hjemmesiden din må du skaffe lenker fra høyautorative hjemmesider som Google stoler på. Det kan også lønne seg å skaffe lenker fra eksterne sider som har en tilhørighet til bedriften, i tillegg til å sørge for en variert lenkeprofil. Synes du det er tidkrevende eller vanskelig å skaffe lenker, bør du fokusere på å skaffe 3-4 lenker av høy kvalitet fremfor et titalls dårlige.

Les mer: 6 SEO-verktøy du bør kunne

6. SEO handler kun om content

Alle som snakker om SEO påpeker viktigheten av innhold – både når det kommer til mengde og kvalitet. Innhold er helt klart avgjørende, ikke misforstå, men SEO handler vel så mye om en rekke andre faktorer. En side uten gode bilder, visuelle elementer, linker og riktig URL-struktur vil sjelden rangere høyt i søkeresultatet. Som nevnt ovenfor er man også avhengig av gode lenker for å sikre lang levetid på siden.

7. Når innholdet er publisert er jobben gjort

Mange ser på SEO som en lettere vedlikeholdt markedsføringsstrategi – i motsetning til Google Ads som krever kontinuerlig optimalisering. Men slik er det også for SEO. Jobben er ikke gjort selv om artikkelen er skrevet og publisert. Også her må man rapportere og analysere utviklingen på prosjektet jevnlig.

SEO er organisk – hver eneste dag publiseres det nye sider på internett, og man må jobbe kontinuerlig med å beholde eller nå topplasseringene. Google endrer også algoritmene sine ved jevne mellomrom – nettopp for at søkeresultatet ikke skal være statisk. Algoritmene er også med på å sikre at søkeresultatet faktisk viser det mest relevante innholdet til enhver tid.

Lærte du noe nytt? Husk at SEO er en organisk prosess, hvor spillereglene er i stadig endring. Det som gjelder i dag, gjelder ikke nødvendigvis i morgen.


Ledig stilling: React.js-utvikler

Postet i Ledig stilling av Daniel Hæhre
november 23, 2018. Ingen kommentarer

Omega Media jobber digital markedsføring og utvikling for store norske og internasjonale kunder, samt egne prosjekter. På kundelisten finnes navn som Manpower Group, Axo Finans, MaxGodis.se, Unibet, m.fl.

Vi opplever nå svært stor pågang på prosjekter knyttet til e-commerce, frontend-applikasjoner, ulike typer integrasjoner, m.m., og søker derfor etter en dyktig frontend-utvikler. Vi trenger en som har gjort mye Javascript (utenom jquery) og kanskje gjort litt React.

Du må ha erfaring med: 

  • Git
  • HTML/CSS
  • Javascript
  • Node.js
  • PHP

Det er også fint om du har erfaring med: 

  • React, Vue.js og lignende
  • Erfaring med ulike typer API og integrasjoner
  • Andre programmeringsspråk

Det viktigste er at du er lærevillig og klar for å hoppe til og fra prosjekter som har helt forskjellige stacks.

Ønsker du å søke på stillingen? Send en epost til [email protected].

Om arbeidsgiveren

Omega Media er et digitalt rådgivningsselskap i Oslo sentrum. Vi jobber for kunder som Manpower Group, Axo Finans, MaxGodis.se, Unibet, m.fl. Selskapet omsetter for cirka 17 MNOK i 2018 og har 12 ansatte.


5 feil bedrifter gjør når de skriver bloggposter

Postet i Ukastips av Ida Christensen
november 20, 2018. Ingen kommentarer

Blogging er en god taktikk for alle bedrifter og nettbutikker som ønsker økt synlighet for sine nettsider. Blogging er som gjødsel for søkeord – har du en SEO-strategi implementert i bedriftens digitale markedsføring, bør du derfor poste regelmessige blogginnlegg for å booste resultatene.

Dessverre er det mange bedriftsbloggere der ute som gjør feil, eller som kanskje ikke vet hva de driver med. Her er de fem vanligste feil bedrifter gjør når de skriver bloggposter, og fem gode løsninger for deg som ønsker å gjøre bloggen mer effektiv.

Feil 1: Du blogger ikke regelmessig

Dette er en svært vanlig feil blant alle som begynner å blogge. I starten er du full av gode ideer, pågangsmot og inspirasjon, og skriver blogginnlegg så det suser. Etter hvert begynner du kanskje å slippe opp for motivasjon, og skrivesperren melder seg. Du går fra å poste tre blogginnlegg i uka, til å poste ett innlegg annenhver måned. Til slutt poster du ingen ting i det hele tatt.

Det er verken fordelaktig å blogge for ofte eller for sjelden. Poster du alt for mange innlegg er det ingen som rekker å lese dem, og abonnentene dine blir forvirret. Poster du for sjeldent gjør du ingenting for å booste SEO-resultatene. Da kan du like gjerne la være å blogge.

Løsning: Lag en publiseringskalender

En publiseringskalender er en god strategi for alt innholdet ditt. Med en kalender får du en konkret plan å forholde deg til, og god oversikt over når neste innlegg skal ut. Du kan bruke kalenderen til å samle opp ideer til bloggen og til å fordele oppgaver. Det er ingen grunn til å vente med å skrive til i siste liten – har du mange gode ideer eller en produktiv uke kan du skrive alle innleggene for en periode, og bruke kalenderen til å planlegge når de skal publiseres.

Sett opp en publiseringskalender for å holde kontroll og oversikt. Kalenderen lager du enkelt i for eksempel Google Calender, slik at du kan dele den med andre.

Feil 2: Bloggen blir ikke annonsert

Det hjelper ikke å skrive fantastisk flotte bloggposter hvis ingen leser dem. En feil mange gjør er at de poster blogginnlegg på bedriftens hjemmeside, uten å fortelle noen at innleggene er klare for å bli lest.

Løsning: Planlegg annonsering i passende kanaler

Det finnes mange kanaler du kan bruke til å annonsere blogginnleggene for både eksisterende og potensielle kunder. Den kanskje viktigste kanalen er bedriftens nyhetsbrev. Nyhetsbrevet blir sendt rett til eksisterende kunders mailadresse, og det er disse som med størst sannsynlighet er interesserte i å lese hva du skriver. Epost-markedsføring er beviselig en av de mest effektive metodene innen digital markedsføring. Andre passende kanaler er ulike sosiale medier. Facebook passer for de aller fleste, og mange benytter seg også av LinkedIn eller Instagram – det viktige er at der kundene er, må du også være.

Bruk publiseringskalenderen til å planlegge annonseringen, så kan du være sikker på at det blir gjort. Dette er en oppgave som fint kan delegeres bort hvis du ikke har tid selv.

Les også: “Slik blir du en effektiv skribent

Feil 3: Du lenker ikke videre

Mange som begynner å blogge gjør det helt uten mål og mening, men bloggen er faktisk et kraftig verktøy for å styrke merkevaren. I dette innlegget har vi allerede lenket til fire av våre egne artikler, av flere årsaker:

  • For å bevise et poeng
  • For å gi liv til eldre bloggposter
  • For å bygge autoritet på nettsiden

Løsning: Bygg din egen autoritet

Som vi nevnte i innledningen er blogging som gjødsel for søkeordene dine, og bør brukes i tillegg til søkemotoroptimalisering (SEO). SEO er kunsten å gjøre bedriften din mer synlig på Googles liste over søkeresultater, ved å fokusere på to viktige elementer:

  • Relevans
  • Autoritet

Google sorterer søkeresultatet basert på hvor relevante treffene er til søkefrasen, og etter hvor mye Google stoler på nettstedet – det vil si hvor høy autoritet en side har. Du kan bygge autoritet gjennom å lenke til ditt eget innhold, og bloggen er et ypperlig sted å gjøre nettopp dette.

Du skriver sannsynligvis allerede om bedriftens produkter og interessefelt, og har derfor fiks ferdige ankertekster som kan brukes til å lenke videre rundt på nettstedet. Ankertekster er det kraftigste signalet du kan gi til Google om hva en nettside handler om. Husk at du også bør lenke til eksterne nettsider med høy autoritet, for å dirigere mer autoritet inn til din egen hjemmeside.

Det er viktig å lenke videre rundt på nettsiden din, i tillegg til eksterne nettsider.

Feil 4: Du skriver for langt

Du kan sikkert skrive side opp og side ned om bedriftens kjernevirksomhet – nye produkter som kommer inn, utvikling i feltet og den siste workshopen dere arrangerte. Dette er gode temaer å skrive om, men du bør motstå fristelsen av å skrive en hel bok. Et sted mellom 500 og 1000 ord holder for de fleste. Uansett hvor kort eller lang teksten er bør den også suppleres av bilder eller illustrasjoner, for å gjøre teksten mer brukervennlig.

Løsning: Snevre inn temaene

Dette er en tilbakemelding de fleste studenter er lei av å få: Problemstillingen er for bred. Det samme gjelder mange som blogger. Ved å snevre inn temaene kan du skrive kortere og spissere tekster, og fokusere på å skape budskap som selger.

Husk at mye av det du skriver kommer til å bli lest fra en mobil. Det er derfor veldig viktig å optimalisere alt innhold for mobilbrukerne, inkludert bloggposter. Dette innebærer blant annet å holde tekstblokkene korte.

Feil 5: Du glemmer målet

Mange blir så engasjerte i selve bloggingen at de glemmer at bloggen er et verktøy for å styrke bedriftens merkevare. Når man starter å blogge står de gode ideene i kø, men selv om en idé er generelt god betyr det ikke at den er god for bedriften. Husk at det ikke er du som er målgruppen her.

Løsning: Hvert innlegg bør ha et større mål som tjener bedriften

Grunnen til at du blogger er for å løse problemene til de som leser, og på lang sikt skape vekst for bedriften. Derfor bør alle blogginnleggene dine være knyttet til din bransje og bedriftens ekspertise. Hvert innlegg bør ta for seg spesifikke spørsmål som potensielle kunder kan ha, i tillegg til informasjon som eksisterende kunder kan ha nytte av. På den måten sikter du deg inn på de som allerede er interessert.

Du kan gjerne publisere personlige innlegg som handler om de ansatte. De aller fleste liker å bli kjent med bedriften de driver forretninger med, og se hva som foregår “behind the scenes”. Blogging er en fin måte å snakke med kundene sine på. Sørg for å skape en god balanse mellom personlige innlegg og fagspesifikke innlegg.

Les også: “5 feil bedrifter gjør i sosiale medier


6 ting du bør vite om Googles kvalitetspoeng

Google bruker en egen skala for å vurdere om annonsene holder en viss kvalitet og kommer alle til gode. Her ønsker Google at både brukere, annonsører og Google-søkeresultater oppfyller visse krav for å kunne oppnå den gode opplevelsen. Kort fortalt betyr dette at annonser med en god kvalitet vil også kunne oppleve høyere plasseringer i Googles søkeresultater.

Les videre for å lære mer om hva Googles kvalitetspoeng er og hvordan denne skalaen kan ha en effekt på annonseresultatene dine.

1. Disse tre komponentene må du tenke på

Google-annonsene dine blir vurdert etter en poengsum fra 1-10 utifra hvor mange kvalitetskrav Google  ser at annonsene dine oppfyller. Her ser de blant annet på tre viktige komponenter når en bruker søker etter noe i Google:

  • Forventet klikkfrekvens: Hvor stor sannsynlighet er det for at noen klikker på annonsen?
  • Annonserelevans: Hvor relevant er innholdet for det brukeren søker etter?
  • Opplevelsen av landingssiden: Hvor oversiktlig og relevant er siden din? Hvor enkelt er det å navigere på siden?

Basert på dette, vil Google rangere annonsene dine som over gjennomsnittet, gjennomsnittlig, eller under gjennomsnittet.

Les mer: “Søkemotormarkedsføring”

2. Brukerens enhet har betydning for annonsekvaliteten

Enheter som nettbrett, smarttelefon eller bærbar PC tas i betraktning når Google beregner annonsekvaliteten. For deg betyr dette at du må sørge for at for eksempel landingsside og nettsted er optimalisert for alle enheter. 

Det kan derfor være smart å målrette annonsene mot mobilbrukere ved å benytte mobilvennlige annonser og sider – men dette er ikke noe krav fra Google. Google kan likevel se på hvor enkelt det er å finne informasjonen samt at navigeringen på nettsiden din er brukervennlig for mobilbrukere.

Les mer: “5 effektive tips som vil gjøre ditt nettsted mer brukervennlig”

3. Relevans

Google anser relevans som kjernen i annonsekvalitet og organiske søkeresultat, og her vil de se på brukerens søk og intensjoner. Derfor bør du gjøre det enklest mulig å:

  • Finne relevant informasjon
  • Gjennomføre et salg eller annen oppgave
  • Navigere

Dette vil mest sannsynlig øke annonsekvaliteten din, og føre til at annonsene dine vil rangere høyere samt få en bedre score. Fordi Google ser på relevans som kjernen, bør du også fokusere på dette fremfor manipulering av annonser for å forbedre kvalitetsscoren.

I tillegg bør du sørge for at annonsene dine kan være relevant til andre relaterte søkeord for å forbedre resultatene dine. Dette gjelder spesielt for områder der annonsene dine har potensial til å oppnå en høyere kvalitetsscore.

Merk at relevans ikke er det samme som “stuffing” av søkeord – du bør ikke overfylle tekst og titler med søkeordet eller søkefrasen for at Google skal finne innholdet relevant. Fokuser heller på synonymer og generelt sett på kvalitet. Dette er nemlig noe Google verdsetter, og stadig oppdaterer kvalitetsscorerutinene sine for.

4. Autoritet

Har Google Ads-kontoen din god anseelse og nettsiden høy autoritet, vil dette kunne ha en positiv innvirkning på annonsene dine.

Men har du for eksempel en nyoppstartet konto eller nettside har du mest sannsynlig ikke oppnådd dette enda. Heldigvis kan denne betydningen påvirkes dersom Google ser at det finnes nok data til at det kan gis anslag, og at søkeord, annonser og landingssider har god kvalitet.

Det samme gjelder for organiske søkeresultat – dersom nettsiden din har god autoritet, vil organiske søkeresultat kunne rangere høyere i Google. Men her kan du også påvirke resultatene. 

Les mer: “Skal jeg gå for SEO eller SEM?”

5. Strukturen på Google Ads-kontoen

Hvordan du velger å strukturere kontoen din, vil ikke påvirke kvalitetsscoren din. Du kan navngi kampanjer eller bestemme antall annonsegrupper etter behov, uten at dette vil gå utover scoren din. Det å legge inn nye søkeord i nye annonsegrupper eller kampanjer vil heller ikke kunne påvirke kvaliteten.

Du vil imidlertid kunne påvirke kvalitetsscoren negativt i endringer som kan gå utover brukeropplevelsen. Dette kan være endringer som skjer i annonsetekst eller på landingsside.

6. Annonsens plassering

Til tross for at en annonse har en høy plassering på en side, vil ikke dette ha noen betydning for den forventede klikkfrekvensen. Dette er fordi Google normaliserer den forventede klikkfrekvensen etter hvilken posisjon annonsen faktisk har på siden. For eksempel forventes det at en førsteplass plassering vil få flere klikk enn tredje- eller fjerdeplass.

Hvor du publiserer annonsen din vil heller ikke påvirke annonsekvaliteten – men det kan derimot skape mer volum, og du bør derfor alltid målrette mot flere brukere der det passer seg.

Konklusjon

Kvalitetspoeng fungerer som et nyttig diagnoseverktøy, og ikke en nøkkelindikator. Du bør derfor ikke la annonsene dine styres etter denne, men heller bruke skalaen som en veiledning for hvilke annonser som ansees som kvalitetsannonser.

Du kan blant annet diagnostisere søkeordkvaliteten etter kvalitetspoeng, og dermed holde fokus på områder med høy verdi, eller der du ser at endringene du har gjort har hatt en positiv effekt. Sørg også for at de annonsene som blir ansett som mest konkurransedyktige er synlige i hver auksjon.

Og helt til slutt – pass alltid på at du tenker på de tre viktigste komponentene i annonsekvaliteten:

  • Forventet klikkfrekvens
  • Annonserelevans
  • Opplevelsen av landingssiden

Lykke til!


Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.