Skal jeg gå for SEO eller SEM?

Det er ikke alltid like lett å skille mellom de ulike uttrykkene i den digitale markedsføringsverdenen. Kundene spør ofte om hvilken tjeneste de bør velge for å oppnå gode resultater, og som oftest er det store spørsmålet om de skal gå for SEO (Søkemotoroptimalisering) eller SEM (Søkemotormarkedsføring). De beste resultatene oppnår du med en kombinasjon av begge tjenestene – SEM er faktisk på mange måter en underliggende kategori av SEO.

For å kunne forstå forskjellen mellom de to må du altså forstå hva SEO innebærer, og i denne artikkelen skal vi prøve å gi deg en rask innføring i både SEO og SEM.

SEO øker den organiske synligheten

SEO står for ”Search Engine Optimization” eller søkemotoroptimalisering. Vi ønsker med andre ord å optimalisere en nettside eller innholdet på en nettside til å bli synlig i en søkemotor, som oftest Google. Høres det komplisert ut? Det er egentlig ikke det.

Vi ønsker å optimalisere og tilpasse innholdet på nettsiden slik at Googles algoritmer, eller roboter, skal kunne analysere innholdet og merke det eller sortere det som relevant for et spesifikt søkeord.

Kundens første handling starter som oftest med et søk, og i 2015 startet over 71% av B2B kjøpere kjøpsreisen sin i Google med organiske søk. Organiske søk vil si søk og plasseringer i en søkemotor som ikke er betalt for.

Slike tall forteller oss noe om viktigheten av det å være synlig i Google og hvorfor vi bør bruke SEO aktivt.

SEO på 1-2-3

Se for deg dette scenarioet. Du er på jakt etter en frisør i Oslo. Hvordan vil du finne en aktuell frisør? Er du som folk flest vil du nok åpne Google i nettleseren og skrive noe sånt som:

Og mest sannsynlig ville du ha klikket deg inn på en av disse fem første:

Dersom du eier en frisørsalong i Oslo vil det derfor være gunstig for deg å ligge på forsiden av Google under søkeordet ”frisør Oslo” da det er slik du vil kunne få flere kunder i Oslo-området. Og jo flere ganger du forekommer i søk som inneholder søkeord som ”frisør” jo sterkere vil du stille i et konkurransepreget marked.

Men hvordan er det mulig å få sneket seg inn på forsiden av Google til konkrete søkeord? Vi nevnte tidligere at Google bruker roboter til å ”crawle” en nettside. Dette betyr at de er på jakt etter relevant innhold på en nettside som kan være av betydning for brukeren. Grunnen til at frisørene ovenfor ligger på første side på søkeordet ”frisør Oslo” er altså fordi Google har rangert innholdet på nettsidene som meget relevante til dette søkeordet.

I tillegg ser Google på autoriteten til en nettside. Dette kommer av at Google ønsker å presentere og rangere det beste og mest relevante innholdet som matcher søket ditt. Resultatene blir med andre ord også rangert etter hvor mye Google stoler på nettstedet. Kort fortalt får et nettsted høyere autoritetspoeng av Google blant annet ved antall backlinks. Dette er lenker fra andre (helst autorative) nettsider som lenker tilbake til nettsiden.

Til oppsummering handler SEO om organiske søk. Det handler om hvordan du best kan optimalisere din nettside til å rangere bra i Google for å kunne få flere kunder/kjøp samt bygge et kjent merkevarenavn. For å oppnå gode organiske resultater behøver nettsiden din altså relevant innhold og autoritet.

SEM

SEM står for ”Search Engine Optimization”, eller søkemotormarkedsføring, og er for de fleste mest kjent som Google-annonsering gjennom Google verktøyet GoogleAds (Tidligere kjent som Adwords). Annonsene i Google blir også ofte omtalt som PPC (Pay Per Click). Det sies at så mye som 20-30% av oss trykker på annonsene, og i noen tilfeller der søkene har høye kjøpsintensjoner kan tallet være så høyt som 65%.

Søker du på ”frisør Oslo” vil du på toppen kunne finne noe sånt som dette:

For at din annonse skal havne på toppen av førstesiden i Google, vil Google blant annet se på:

  • Hvor mye annonsøren er villig til å betale per klikk
  • Historisk klikkrate
  • Kvalitet og relevans av annonsen/innholdet og til landingssiden (siden du havner på når du klikker på linken)

Google rangerer annonsens kvalitet etter en egen kvalitetspoengscore, og annonsen vil få en score mellom 1-10. Jo mer relevant annonse og landingsside er, jo større sannsynlighet er det for at annonsen oppnår flere kvalitetspoeng.

Til oppsummering handler SEM om betalte søk. Men til tross for at søkeresultatet som dukker opp er betalt for, kreves det likevel at annonsen oppfyller Googles kvalitetsscore for å kunne havne høyere opp. Google vil alltid prøve å servere det beste søkeresultatet for brukerne, også når det kommer til betalte søk.

Skal jeg velge SEO eller SEM?

SEO krever at du har et langt perspektiv og en bøtte med tålmodighet før du ser resultater. Her kreves det at nettsiden er teknisk god, har relevant og nyttig innhold og at den har autoritet. I tillegg er det viktig at nettsiden blir jevnlig oppdatert og at eksisterende innhold blir revidert dersom du ser at rangeringen faller. For å følge med på rangeringer er det viktig at du bruker nyttige verktøy som kan spore rangeringene i Google, som for eksempel Tiny Ranker.

SEM krever ikke like mye tålmodighet og forarbeid, og du kan fint havne på førstesiden i løpet av kort tid. Men det krever likevel godt innhold og relevans. SEM kan være effektivt dersom du for eksempel skal lansere en ny nettside eller et nytt produkt eller tjenester. I tillegg er en av de beste fordelene med SEM muligheten for å kunne følge med på konverteringer og trafikk, og bruker du Google Ads vil denne gi deg en enkel oversikt over dette.  

Så til spørsmålet: Skal du gå for SEO eller SEM? Vi innledet artikkelen med å anbefale en kombinasjon av begge, og vi avslutter også med denne anbefalingen. Grunnen til dette er fordi vi ser at det er denne kombinasjonen som har gitt størst effekt for kundene våre, og den ene vil ofte booste effekten av den andre.


Tone of voice i sosiale medier – slik snakker du med kundene dine

Postet i Sosiale Medier av Ida Dahl
august 13, 2018. Ingen kommentarer

Markedsføring i sosiale medier er en effektiv måte å tiltrekke seg kunder og skape gode relasjoner på, fordi du skaper synlighet og relevans der kundene allerede er. De fleste bedrifter har skjønt at de må være profilerte på sosiale medier, men ikke alle har forstått hvordan de skal bruke sosiale medier til å bygge relasjoner. Hvilken tone of voice du legger deg på kan være avgjørende for om du lykkes.

Fordelen med sosiale medier

Sosiale medier har skapt nye muligheter for å dele informasjon og spre budskap i et omfang vi aldri tidligere har sett. For alle som jobber med omdømme- og kommunikasjonsarbeid, har dette bydd på både muligheter og utfordringer. For markedsførere er det viktig å forstå hvilke nye krav som stilles for å kommunisere effektivt og troverdig med dem man ønsker å nå ut til. Når det gjøres på riktig måte er markedsføring på sosiale medier en av de aller beste måter å bygge kjennskap til merkevaren din på, og skape tillit til produktet eller tjenesten du ønsker å selge.

En stor feil mange bedrifter gjør når de skal kommunisere med kundene sine på sosiale medier, er at de i stor grad baserer seg på enveiskommunikasjon – når en av de største fordelene med sosiale medier nettopp er at det åpner for dialog. Det er naturligvis ikke realistisk å svare på hver eneste kommentar man får i sosiale medier, men du bør ta deg tid til å svare på kommentarer som er spesielt engasjerende eller aktuelle. Ikke vær redd for å få negative kommentarer eller respons på innleggene dine. Dette er en flott mulighet til å vise alle kunder at du er åpen for konstruktiv kritikk, og besvarer henvendelser på en løsningsorientert måte. Takk alltid for kommentaren, og be kunden sende en epost eller ringe for å få løst konflikten.

En annen stor fordel med å snakke med kundene dine på sosiale medier, er at de som følger siden din allerede er potensielle eller eksisterende kunder. De har aktivt trykket på “Lik” eller “Følg”, og dermed har de allerede vist en viss interesse for hva du har å si. Det er disse menneskene som kommer til å handle fra deg – ikke mennesker fra en tilfeldig epostliste som du har kjøpt. Din oppgave blir å fange oppmerksomheten deres, i en feed som allerede er full av støy.  

Å skille seg ut på sosiale medier er en kunst.

Facebook eller Google?

Spør du 100 forskjellige markedsførere om du skal bruke Facebook, Google, Twitter, LinkedIn eller Instagram til å fremme din bedrift, vil du få 100 forskjellige svar – og like mange begrunnelser for hvorfor den ene plattformen er bedre enn den andre. Spørsmålet er ikke hvilken plattform du skal bruke, for den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre. Spørsmålet er hvor du skal ofre mest tid og penger.

Kundene har i stor grad tatt over kjøpsprosessen, og bruker primært Google for å få svar på spørsmålene sine. Hvis kundene dine først og fremst bruker Google på å søke seg fram til dine produkter og tjenester, bør du legge mesteparten av markedsbudsjettet på annonsering via Google Ads, også kalt søkemotormarkedsføring.

Annonsering på Facebook er allikevel viktig – visste du at 3,4 millioner nordmenn har Facebook, og at over 80% av disse bruker Facebook hver dag? Sjansen er stor for at din kundegruppe er representert blant disse. Facebook er dessuten den perfekte plattformen for å finne nye kunder, fordi verktøyene for målstyring er så presise. Du kan blant annet målstyre mot interesser, visse typer oppførsel eller geografisk tilhørighet. Markedsføringen blir mye mer effektiv ved å sikte seg inn på de som allerede er interessert.

Synlighet på Instagram, Twitter og LinkedIn blir en individuell vurdering basert på bedriftens profil. I noen bransjer vil det for eksempel være mye større fordeler ved å bruke LinkedIn enn å bruke Facebook. Det viktigste er å finne ut av hvor kundene dine allerede er, og bygge deg opp synlighet og autoritet på de samme plattformene.

I dagens forbrukersamfunn har kundene tatt over kjøpsprosessen, og bruker primært Google for å søke seg fram til informasjon.

Tone of voice: finn din stemme i sosiale medier

Sliter du med å finne din stemme i sosiale medier? Forsøk å legge deg på den linjen som føles mest behagelig for deg og din brand. Ulike bedrifter bør legge seg på ulike strategier for å kommunisere med målgruppen på sosiale medier, akkurat som man ville ha gjort i tradisjonell markedsføring. På tvers av bransjer bør man allikevel fokusere på å skape verdifullt innhold med en sterk stemme.

  • Vær inkluderende: skal innleggene i sosiale medier være humoristiske? Saklige? Elegante? Dette krever innsats fra hele teamet ditt. Hvis en juniormedarbeider er den som legger ut innlegg og svarer på kommentarer, bør denne personen få lov til å publisere og reagere i sin egen stil. Lag gjerne et rammeverk for tone of voice, men la teamet som tar seg av interaksjonen få lov til å tilpasse seg, snakke og handle som de vil innenfor rammene – spesielt hvis de er i samme alder som målgruppen.
  • By på deg selv: hvis målet ditt med sosiale medier er å engasjere, bør du la litt personlighet skinne gjennom innleggene dine. Lag et budskap som selger, engasjerer og fenger. Det trenger ikke bare å handle om business – forbrukere liker å le og tulle på sosiale medier. Det kan være en utfordring for enkelte næringer å avvike fra profesjonell kommunikasjon, men hvis du klarer det er det en utrolig effektiv måte å fange oppmerksomhet på.
  • Bruk dataene dine: ikke prøv å nå alle følgerne dine med den samme posten. Bruk dataene du har tilgjengelig til å kartlegge målgruppens demografi for hver kanal, og tilpass tonen deretter.
  • Match kundens tone: dette er en fin måte å vise litt personlighet på. Det tar bare 30 sekunder å se over kundens siste innlegg. Legg merke til personens språkbruk og referanser, og bruk dette til din fordel ved å matche kundens måte å uttrykke seg på.
  • Se etter skrivefeil: ingenting ødelegger merkevaren din like fort som grammatiske feil og feilstaving. Undersøkelser viser at 59% av alle briter ikke ville handlet fra en bedrift som har åpenbare skrivefeil på hjemmesiden eller i en markedskampanje. Ta deg alltid tid til å lete etter skrivefeil før du publiserer.

Ikke prøv å nå alle med den samme posten.

Konkrete måter å skape relasjoner på

Etter at du har funnet din stemme i sosiale medier, bør du vurdere noen helt konkrete måter å skape gode relasjoner med kunder på. Sosiale medier åpner opp for uendelige muligheter for den kreative – men igjen vil fremgangsmåten være ulik fra bransje til bransje og bedrift til bedrift.  

  • Kundeservice: tiden er over da telefon var den enkleste måten å nå kundesupport på, og de fleste har erfart at det tar veldig lang tid å få svar på en epost. Nå henvender forbrukere seg til sosiale medier for å få svar på spørsmålene sine. For å opprettholde kundeservice via chat, Facebook eller Twitter er det en ting som gjelder: du må ha kapasitet til å svare på henvendelser raskt.
  • Start diskusjoner: når du poster noe på sosiale medier som Facebook eller Twitter, åpner du opp for at folk kan reagere og respondere. Dette gir deg en unik mulighet til å få innsikt i følgerne dine, eksisterende kunder og potensielle kunder. Ikke vær redd for å delta i diskusjonen, men hold alltid en vennlig tone. Ikke fall for fristelsen med å svare på irrelevante og provoserende kommentarer med noe annet enn høflighet.
  • Show, don’t tell: ikke bare fortell følgerne dine om produkter og tjenester som du tilbyr. Det er ikke slik du skiller deg ut i feeden. Lag videoinnhold for å vise følgerne dine informasjon og nye sider av bedriften, gjerne i et behind the scenes-format. Følgerne dine kommer til å føle seg inkludert i bedriftens virksomhet, og du får vist fram et ansikt bak den offentlige branden. Fortsett å produsere videoer av høy kvalitet for å holde på følgernes interesse.

Les også: Slik lager du videoer for Facebook.

  • Engasjer deg i en god sak: hvis du driver en stor bedrift, bør du engasjere deg i veldedighet. Hvis du driver en mindre lokal bedrift kan du fortsatt engasjere deg i en god sak, men da tjener du mer på å gjøre det i lokal skala. Du kan for eksempel støtte det lokale fotballaget, eller stille opp på dugnad i nabolaget. Ikke glem å dokumentere innsatsen gjennom bilder og video, og laste det opp i de sosiale kanalene dine senere.  
  • Ha det morsomt: ikke glem det sosiale aspektet av sosiale medier. Velg samtaler med omhu, og ha det litt moro med kunder eller potensielle kunder. Det vil etterlate et svært godt inntrykk, både hos de som deltar i interaksjonen og alle som sitter på sidelinjen og ser på.

Å skape engasjement er en god måte å fange oppmerksomhet på.


Slik lykkes du med Content Marketing

Content marketing kan på mange måter beskrives som møtet mellom journalistikk og markedsføring. Ved å dele relevant innhold av høy kvalitet kan du tiltrekke og engasjere nye potensielle kunder, samtidig som du tar vare på de eksisterende.

Gjennom content marketing kan du la kundene bli bedre kjent med både bedriften og produktene eller tjenestene dere tilbyr. Målet er å gi dem svar på følgende:

Hvorfor er deres produkt eller tjeneste best på markedet?

For å gjøre dette må du dele interessant og autentisk innhold som treffer. Selv om deler av content marketing kanskje er innlysende for mange, er det også flere elementer som ofte blir glemt. Content marketing er nemlig en organisk prosess, som krever tålmodighet, kontinuerlig optimalisering og rett fordeling av ressurser.

Hva er innholdsmarkedsføring?

For å forstå hvordan man best benytter seg av content marketing, gjelder det å vite konkret hva det innebærer:

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, er en strategisk markedsføringsprosess hvor fokuset ligger på å skape og dele verdifullt og relevant innhold, rettet mot et bestemt publikum. Det overordnede målet er å generere salg, men content marketing handler også om å skape relasjoner med potensielle kunder slik at det oppstår tillit mellom dere. Målet er derfor også å skape langvarige relasjoner.

Visste du at på kun ett minutt blir…

  • 1388 bloggartikler publisert
  • 2,5 millioner separate deler innhold delt på Facebook
  • Lastet opp 72 timer nytt videoinnhold på YouTube
  • Sendt nesten 300.000 tweets på Twitter
  • Publisert nesten 220.000 nye bilder på Instagram

Dette sier noe om hvor viktig det er å være tilstede på sosiale medier. Men kanskje mest av alt sier det noe om hvor viktig det er å skape innhold som skiller seg ut i mengden.

1. Definer målgruppen

Start med å definere målgruppen. Antagelig et kjent konsept for alle som jobber med digital markedsføring, men det er likevel dette punktet flest glemmer: Man når ingen mål uten en klar plan.

Når du har funnet ut hvem målgruppen er, gjelder det å hente ut mest mulig informasjon om dem: Kjønn, alder, bosted, interesser, yrkestittel – alt dette er med på å skape et helhetlig bilde av kunden din. For å kunne produsere innhold av verdi må man vite helt konkret hvem man henvender seg til. Videre må du også vite hvordan potensielle kunder oppfører seg i ulike deler av kjøpsreisen for å vite hvordan du skal henvende deg til dem.

Vi deler gjerne kjøpsreisen inn i tre faser:

  1. De som har oppdaget et behov
  2. De som vurderer løsninger
  3. De som er klare til å foreta et kjøp

Jo mer detaljert informasjon man finner om potensielle kunder, desto mer målrettet innhold kan man lage. For den første fasen er målet å generere leads. Dette kan man gjøre ved å tilby potensielle kunder en e-bok eller annet informativt innhold som de enkelt laste ned fra annonsens landingsside. I den midterste fasen er målet å finne frem til de mest relevante leadsene, eller fange interessen til de som har kommet lengre i kjøpsfasen. Innholdet som presenteres i denne annonsen bør derfor være mer spesifikk og dyptgående. Et eksempel på denne typen innhold kan være en mailingliste, gratis kurs eller et tilbud om å laste ned en mer dyptgående guide.

Først når du har kommet til siste fase av kjøpsreisen, kan du snakke mer direkte om bedriften din og de produktene eller tjenestene du tilbyr.

2. Del relevant og personlig innhold

Content is king. Men for å få fullt utbytte av innholdet man produserer, må man tilpasse innholdet det publikummet man henvender seg til. Innholdet må være relevant. Den beste måten å skape relevant innhold på er å skape en personlig tilstedeværelse – skap tillit til kunden ved å tilby dem hjelp eller veiledning til et behov de har.

Eksempler på godt innhold:

  • Bloggartikler
  • E-bøker
  • Webinars
  • Research-rapporter
  • Tools & templates
  • Visuelt innhold

Med godt og relevant innhold kan du gjøre kundens valg lettere, enten det er kjøp av et produkt eller en tjeneste. Og her kommer vi tilbake til punktet over: For å kunne tilby relevant innhold, må man vite hvem kunden er og hvilket behov de har. Dette danner grunnlaget for innholdet. Finspiss budskapet. Her er det også viktig å vite at dette er en organisk prosess, og at behovet skifter etter hvert som kunden beveger seg i kjøpsreisen.

Tips til innholdsproduksjonen:

  • Vær personlig og autentisk
  • Vær konsekvent
  • Bruk emosjonelle triggere
  • Finspiss budskapet
  • Benytt visuelle elementer

Relevant innhold er ikke bare viktig for potensielle kunder. Også Google tar utgangspunkt i innhold for å bestemme synligheten din i søkemotoren. Dette kalles søkemotoroptimalisering, og på samme måte som content marketing kan man ikke betale for en høyere plassering i Google, man må fortjene den.

3. Velg riktig plattform

Sosiale medier

Vær synlig. De fleste som driver med markedsføring har nok fått med seg at innhold er viktig. Men mange glemmer viktigheten av å distribuere innholdet på rett plass. Det nytter ikke at kun innholdet er relevant, også distribusjonen må være relevant og tilpasset de potensielle kundene og fasene av kjøpsreisen. Blir ikke innholdet lest, er hele markedsføringen bortkastet. Derfor bør man bruke like mye ressurser på distribusjonen av innholdet som produksjonen.

Men hvor skal innholdet publiseres? Først og fremst er hjemmesiden et must. Dette er landingssiden, som andre plattformer leder inn til. Videre er det lurt å benytte seg av én eller flere sosiale medier. Dette er fine plattformer å bygge personlige relasjoner med kundene på. Hvilken sosial plattform som passer din bedrift best, avhenger selvsagt av hva du tilbyr og hvem kundene er. Er målgruppen over 60 år, er nok ikke sosiale medier som Instagram det mest treffende.

Avhengig av din bedrift, anbefaler vi disse plattformene:

  • Søkemotorer
  • Sosiale medier
  • E-poster
  • Annonser

Planlegg type innhold og hvor det skal publiseres før du starter produksjonen. Distribusjonen bør være et viktig ledd av markedsføringsstrategien. Videre bør distribusjonen stå i tråd med både kundeprofil og den kartlagte kjøpsreisen.

4. Planlegg aktiviteter frem i tid

Planlegging er nøkkelen til suksess. Særlig i content marketing, hvor målet ikke er å publisere innhold kun for publiseringens skyld, men å bygge tillit og kjennskap. Mange bedrifter er flinke til å publisere innhold hyppig i starten, men så dabber etter hvert aktiviteten i de ulike kanalene av.

Dersom man lager en publiseringsplan blir det ikke bare enklere å sørge for en jevn flyt av variert innhold, det vil også gjøre selve innholdsproduksjonen lettere i det lengre løp. Det kan fort bli vanskelig å komme opp med nye ideer på stående fot, men med en konkret plan vet man alltid hva slags innhold som skal publiseres, hvem som er ansvarlig og ikke minst når og hvor innholdet skal distribueres.

5. Mål og analyser resultatene dine

Analyser, analyser, analyser. Når innholdet først er ute, starter et nytt viktig punkt innen content marketing – den kontinuerlige analysen og optimaliseringen. På samme måte som mange bedrifter ikke forstår viktigheten av rett plattform, er det mange som glemmer å analysere resultatene av content marketing. Får du ikke de resultatene du er på jakt etter, er det på tide å ta en titt på resultatene og analysere videre optimalisering.

Faktorer som er viktige å måle for å se om innholdet treffer:

  • Hvor mange har besøkt landingssiden?
  • Hvor lenge har de besøkende oppholdt seg på siden?
  • Hvilke søkeord er brukt for å finne innholdet?
  • Hvilken type innhold gjør det best?

Under analysen kan det også være lurt å ta en titt på hva konkurrentene dine gjør. Lager de innhold som du også burde ha? Hva kan din bedrift eventuelt gjøre annerledes? Det er fullt lov å hente inspirasjon fra andre, men hold deg for god til direkte kopi. Skap i stedet innhold som utkonkurrerer dem.

For å lykkes med content gjelder det altså å ha fokus på disse fem punktene. Husk å sett et tydelig mål før du starter innholdsproduksjonen, bruk heller lengre tid på å produsere innhold av høy kvalitet, fremfor å pøse ut ubetydelig innhold og ikke minst – ikke glem å måle og analysere resultatene dine. Optimalisering er alfa og omega for suksess.

Med disse tipsene i bakhånd, håper jeg du kan løfte din content marketing til nye høyder.

 


5 feil bedrifter gjør i sosiale medier

Postet i Sosiale Medier av Tina Kasin
august 8, 2018. 1 kommentar



Sosiale medier har aldri hatt så stor påvirkning på oss som det de har i dag. De fleste får sin daglige dose nyheter gjennom feeden i sitt sosiale nettverk, og mange finner sitt neste impulskjøp gjennom annonsene som dukker opp.

Det er nettopp derfor enhver bedrift bør være sterk på sosiale medier, og benytte mulighetene disse byr på. Her finnes det unike måter å markedsføre seg på samt skape oppmerksomhet rundt et produkt eller en bedrift.

Likevel finnes det også utallige feil en kan begå som en bedrift på sosiale medier til tross for at en er veldig aktiv, og i denne artikkelen skal vi liste opp de fem viktigste feilene bedrifter gjør.

1. Bli kjent med publikummet ditt

Mange bedrifter kan kjøre på med gode markedsføringskampanjer som ser bra ut utad, men glemmer hvem de ønsker å nå ut til. Her er det viktig at innholdet snakker til det rette publikummet og at det blir publisert på riktig plattform.  

Er det damer mellom 20-35 år? Er det menn mellom 40-55 år? Ønsker du å nå ut til folk i et bestemt geografisk område som for eksempel Trondheim? Hva er de potensielle kundene du ønsker å nå ut til opptatt av? Hvilke sosiale medier befinner de seg på? Kan det være gunstig å bruke Instagram fremfor Facebook? Eller kanskje kampanjen eller annonsen bør vises på begge plattformene? Alt du gjør for din bedrift i sosiale medier bør være planlagt til minste detalj, og du bør unngå å basere noe som helst på flaks.

2. Negativ respons

Mange bedrifter frykter negative kommentarer og respons da dette kan være med på å spolere et godt rykte. Men istedenfor å ignorere, slette eller unnskylde kommentaren, bør du og bedriften se på dette som en mulighet for å kunne forbedre seg. Ta imot det som er konstruktiv kritikk, og takk gjerne for kommentaren. Det som kan virke usaklig bør du svare saklig på, og unngå fristelsen om å angripe brukeren dersom det han/hun skriver kan virke støtende.

Be kunden om å sende en e-mail eller ringe for å løse en eventuell konflikt, og hold alltid en positiv tone.  

3. Ikke vær for selgende

En profil som virker for selgende kan avstøte følgere. Folk flest ønsker en godt og blandet bedriftsprofil der de kanskje finner gode tilbud samt noe de kan være engasjert i som det å lære om noe nytt.

Her gjelder det å dele poster som kan engasjere, som skaffer likertrykk og kommentarer, slik at innlegget dukker opp i feeden til venner av venner. Postene skal likevel ikke være for langt unna bedriftens brand og innholdet bør være relevant.

4. For sosial for sosiale medier?

Har du en mindre bedrift er det ikke nødvendig at du fronter bedriften din på alle mulige plattformer. Velg en plattform, og bruk den aktivt. Dette vil se bedre ut i sosiale medier enn å finne en bedrift som ikke har postet noe på Instagramkontoen sin siden 2014. Dette vil også gjøre det lettere for deg å ha et større fokus på akkurat denne profilen.

Har du en større bedrift derimot og ønsker å nå ut på flere plattformer, kan en idé være å ansette en som har ansvaret for sosiale medier. Slik kan denne personen fokusere ene og alene på å fronte bedriften utad, og du og andre ansatte kan fokusere på deres hovedoppgaver.

5. Manglende markedsføringsstrategi

Mange bedrifter lykkes ikke i sosiale medier på grunn av en manglende markedsføringsstrategi.

Finn ut av hva du ønsker å oppnå gjennom sosiale medier. Ønsker du å få mange følgere? Det neste spørsmålet blir da: Hvorfor? Er det for å øke salget eller for å øke bedriftens autoritet? Eller kanskje du ønsker begge deler? Her er det viktig å vite at uten noen mål vil du heller ikke oppnå noe.

Derfor behøver du en slagplan. Du behøver en markedsføringsstrategi og gjennom denne skal du blant annet finne ut av:

  • Hvor mye tid ønsker du å bruke på å bygge og opprettholde profilen din?
  • Hvem er det du ønsker å nå ut til?
  • Hva er målet?
  • Hvem skal ha ansvaret?

Alle som har prøvd seg på sosiale medier vet at det kan være ufattelig tidskonsumerende, og dette er også grunnen til at du behøver en plan som forteller deg akkurat hvor mye tid du skal bruke og hvordan du skal disponere tiden effektivt. Du bør også ha et mål for hver gang du poster noe nytt, og aller helst bør målene være målbare slik at du kan se hvilke resultater det du gjør gir.

Unngår du å gjøre disse fem feilene, er du på god vei til å mestre kunsten av det å lykkes i sosiale medier. Det viktigste du kan gjøre for bedriften din er å bli kjent med publikummet ditt og planlegge derfra.


Derfor stoler kundene dine på Google

Google er sømløst integrert i hverdagen til de aller fleste av oss, og forbrukerne viser en svært høy grad av tillit til søkeresultatet. Det har blitt en ren refleks å gå til Google når et spørsmål popper opp i hodet, eller man er ute etter informasjon. For en bedrift kan det være utrolig skadelig om et av treffene på førstesiden av søkeresultatene er en negativ omtale. De negative treffene kan være fullt fortjent, eller inneholde urelevant og misvisende informasjon – og kan bli liggende på førstesiden av Google i årevis.

Mesteparten av dagens informasjonsflyt foregår over nettet, og internett er i dag den aller viktigste omdømmeplattformen for produkter, tjenester, organisasjoner og brands. I dette innlegget skal vi se nærmere på hvorfor kundene dine og allmennheten generelt utviser en svært høy grad av tillit til Google, og hva du selv kan gjøre hvis du ønsker å ta kontroll over det digitale omdømmet ditt.  

Allmektige Google

Google vet alt – også om deg. Som forbrukere er vi utrolig knyttet til Google, ofte uten at vi merker det selv. Google vet navnet ditt, hvor du bor, hvem vennene dine er, hva du lurer på, hva du planlegger, hvor du skal reise på ferie og kanskje også dine innerste hemmeligheter. De fleste bruker sosiale medier hver dag, og mange har en svært lav terskel for å utlevere personlige opplysninger til teknologigiganter som Google, Facebook og Twitter. Mange mener at vi stoler mer på Google enn våre egne myndigheter.

At Google er globalt anerkjent er det ihvertfall ingen tvil om – Google har i mange år ligget på Forbes topp 10 liste over selskaper med globalt godt rykte. I 2018 havnet de på en tredjeplass, opp to plasser fra 2017. Det er mange årsaker til at Google vekker tillit blant forbrukerne, blant annet selskapets ideologi som handler om å “organisere verdens informasjon og gjøre det universelt tilgjengelig og nyttig” samt å “utvikle tjenester som forbedrer livet til så mange mennesker som mulig”. I tillegg er det viden kjent at Google har engasjert seg sterkt i samfunnsansvar, blant annet innen utdannelse, arbeid og kvinners rettigheter.

Realitet vs. persepsjon

Det har ved flere anledninger blitt rettet seriøs kritikk mot Google om hvorvidt de går imot sine egne grunnleggende verdier – spesielt i lys av den økende bevisstheten knyttet til personvern de siste årene, og EUs nye personvernlov. Google har blitt saksøkt flere ganger av både sine egne ansatte og store, internasjonale bedrifter, noen ganger for milliardbeløp. Allikevel fortsetter forbrukere å utvise en svært høy grad av tillit til Googles brand og tjenester.

En av årsakene til dette finner vi i forbrukerpersepsjon. Brukere av Googles tjenester har dannet seg en sterk oppfattelse av selskapets brand gjennom mange år som forbrukere, og det skal mye til for å ødelegge denne. Den virkelige realiteten kan noen ganger være annerledes enn hva forbrukere oppfatter som den virkelige realitet – hvilket er en av de største utfordringene innen all markedsføring. Forbrukernes realitet er basert på personens behov, ønsker, verdier og tidligere erfaringer. I Googles tilfelle handler denne erfaringen om at Google alltid har dekket behovet for informasjon, at Google jevnlig lanserer nye, nyttige tjenester som er gratis, og at selskapet stadig investerer stort i samfunnsansvar.

Daglig interaksjon

Foruten den altruistiske ideologien bak Google, har også den daglige interaksjonen mellom selskapet og forbrukerne stor betydning for tillit og oppfattelse. Denne interaksjonen kjennetegnes av brukervennlighet, tilgjengelighet og enkelhet. Det første som møter forbrukerne er Googles grunnleggende design som er svært enkel, uten annonser og bannere, og som har forandret seg lite i årenes løp:

Google står bak en rekke teknologiske løsninger som inngår i forbrukernes dagligdagse gjøremål. Foruten Google Search blir også tjenester som Google Maps og Google Translate brukt ukentlig av de aller fleste. Googles utvalg av widgetter gjør informasjonsflyten enda raskere, og inkluderer blant annet kalkulator, temperatur og konvertering av måleenheter. Googles nyeste tilleggsfunksjon er en deep breathing-widget, som dukker opp øverst i søkeresultatet når man søker på “deep breathing”. Widgetten er en animasjon på ett minutt, som skal få mottakeren til å stresse ned gjennom dyp pust og tilstedeværelse. I tillegg er Googles digitale tjenester gratis for alle å bruke. Alt dette bidrar til å danne et bilde av at Google står på forbrukernes side, og er oppriktig interessert i folks ve og vel – og behov for rask og relevant informasjon.

Et spørsmål om pest eller kolera?

Google har jobbet hardt med å få og opprettholde varig tillit blant forbrukerne, og selv om det noen ganger stormer rundt selskapet er omdømmet deres fortsatt blant de sterkeste i verden. En side av denne saken er at forbrukerne selv trekker seg vekk fra de mer tradisjonelle formene for bedrifter som sprer informasjon og fakta – mediene.

Hvert år gjennomfører det uavhengige PR-firmaet Edelman en global undersøkelse, hvor over 30 000 respondenter fra hele verden blir spurt om de stoler på at organisasjoner gjør det de skal. De siste årenes resultater fra Edelman Trust Barometer viser en historisk lav tillit til mediene. I 2016 svarte over 60% av de spurte at de stolte mer på nyheter fra Google enn nyheter fra journalistiske redaksjoner. I 2018 ble det for første gang klart at mediene er den bransjen vi stoler aller minst på. I samme undersøkelse ble respondentene spurt om hva som inngår i begrepet “medier generelt”, og det kom fram at skillet mellom de ulike plattformene sosiale medier, søkemotorer, nettaviser og nyhetsapper er uklare. 65% av de spurte oppga at de mottar nyheter og informasjon fra flere ulike plattformer, deriblant feeden i sosiale medier, søkemotorer og apper. Ifølge Edelman er det flere grunner til at folk ikke lenger stoler på mediene:

  • Mediene møter ikke samfunnets forventninger til sannhet og kvalitet.
  • Folk har utviklet en høy grad av skeptisisme til media – man oppfatter det som at mediehus er mer interessert i å nå et større publikum enn å drive med grundig journalistikk. “Breaking news” er viktigere enn full dekning.
  • Globalt økende bekymring for “fake news”.

Fake news

Internett har skapt lave terskler for nye aktører som ønsker å produsere og publisere informasjon. De aller fleste forbrukere har en erfaring – stor eller liten – med falske nyheter. De ser ut som artikler publisert av mediebedrifter, men innholdet er produsert for å spre feilaktig informasjon. Det er vanskelig for en forbruker å skille mellom redaksjonelt vurderte publiseringer og falske nyheter – spesielt ettersom begge deler ender opp side om side som resultater i søkemotorer og i feeden på sosiale medier. 59% av respondentene i Edelman Trust Barometer svarte at det er vanskelig å skille mellom fake news og redaksjonelle tekster. Ankomsten av falske nyheter har økt kravet til forbrukernes evne til å systematisk bedømme troverdighet, og dermed endret forbrukernes atferd og holdninger på nett.

Digital omdømmekontroll

De aller fleste bedrifter har ved minst en anledning fått negativ omtale i mediene eller på forum på nettet, og dette kan føre til langvarig skade på bedriftens omdømme. Den negative omtalen dominerer gjerne søkeresultatet på Google, og vekker nysgjerrigheten til den neste som søker etter informasjon. Jo flere som klikker seg inn på lenken, jo lengre blir den liggende på førstesiden av Google.

Online Reputation Management (ORM) eller digital omdømmekontroll, blir i økende grad etterspurt av norske bedrifter. Omega Media er et av få selskaper i Norge som er spesialisert på dette fagfeltet. Bedrifter kommer gjerne til oss etter at de har prøvd “alt annet” – de har leid inn advokater, skribenter og PR-byråer, men ingenting fungerer og det negative presseoppslaget ligger fortsatt på førstesiden av Google.

Et godt Online Reputation Management-prosjekt bygger på et enkelt konsept: å produsere relevant innhold av høy kvalitet som Google elsker, og få dette innholdet til å rangere høyt i Google over tid. Resultatet er at man balanserer det ensidige negative søkeresultatet og tar tilbake kontrollen over sitt digitale omdømme.

Kundene dine stoler på Google – både gjennom å utlevere personlige opplysninger om seg selv, og ved å bruke Google til å søke seg fram til nyttig informasjon. Deres forventninger blir møtt allerede på førsteside av resultatet, i form av rask og relevant informasjon. Svært få klikker seg videre til side 2 i resultatet, faktisk mindre enn 1 av 100 – de stoler på at Google har hentet fram den mest aktuelle informasjonen i henhold til hva de søkte etter.

Sliter du selv med et negativt treff i søkeresultatet på Google? Ikke fortvil. Du kan ikke endre kundenes oppfatning og tiltro til Google, men du kan begynne å ta kontroll over ditt digitale omdømme og rydde opp i informasjon som er publisert om deg og din bedrift.


Stadig større del av innholdet på Facebook er videoer

Slik lager du videoer for Facebook

Aktive brukere av Facebook kan ikke unngå å legge merke til at mer og mer av innholdet i nyhetsfeeden er videoer.

I USA har antall innlegg med video vokst med 75 prosent. Facebooks eget resultatregnskap viser at hovedtyngden av selskapets annonseinntekter kommer fra annonser på mobil.

Det er ingen hemmelighet at mobilannonser er fremtiden, gitt hvor billige de er sammenlignet med regulære klikkannonser.

I denne artikkelen viser jeg hvordan du kan lage din egen video for under tusenlappen, og hvordan du kan bruke den til å få flere interessenter (leads) øverst i salgstrakten.

Slik lager du en video for under tusenlappen

Du behøver ikke et dyrt kamera eller videoutstyr for å lage en video med høy kvalitet. Du behøver ikke en gang en mikrofon! 85 prosent av videoene på Facebook blir vist uten at lyden er aktivert.

Det eneste du behøver er en smartelefon og en noenlunde stødig hånd.

Denne videoen fra Nike består hovedsakelig av nærbilder av deres nye produkt og en kort introduksjon fra designeren:

 

 

Ta tak i et av dine mestselgende produkter og følg samme oppskrift: Ta nærbilder av produktet og legg på tekst for å tydeliggjøre innholdet. Det kostet ikke Nike mye tid og penger å lage videoen over, og du kan filme de samme typer videoer i løpet av 30 sekunder – helt gratis.

Hvis du ikke kan lage dine egne videoer, er det en rekke online bildetjenester som tilbyr videoer av høy kvalitet. Du legger bare til din egen merkevare på de allerede produserte videoene. Du kan finne videoer på bildetjenester som:

Finn en video som passer ditt produkt og gjør noen endringer: Legg til merkevarens farger, produkter eller undertekster som adresserer problemet ditt produkt løser.

Videoen behøver ikke å se ut som en TV-annonse, ikke bruk tid på finurlige detaljer. Hensikten med videoen er ganske enkelt å fange seerens oppmerksomhet så de beveger seg inn i toppen av din salgstrakt.

En video bør ikke være lengre enn 15 sekunder hvis du ønsker å bruke den på Instagram. Ellers er det et godt råd å holde seg til maksimum 20 sekunder.

Videokampanjen

Nå som videoen er ferdig, er neste steg å lansere Facebook-kampanjen. Du skal bruke valget for videovisninger. (Video views)

 

Bruk valget for video når du legger inn videoen på Facebook.

 

Ettersom hensikten med videoen er å få flere mennesker inn i toppen av salgstrakten, må videoen vises enten til et speilpublikum eller ved å målrette mot interesser og adferd.

Jeg foreslår at du viser videoen kun i Facebooks nyhetsstrøm og på Instagram (dersom du har en Instagram-konto). Dobbeltsjekk at videoen ikke vises i audience network. Hvis du vil vite mer om hvorfor det ikke er lurt, kan du lese innlegget «Fire feil markedsavdelingen gjør på Facebook».

Du velger selv om du vil sette inn en handlingsknapp, call to action, som leder publikum til bedriftens nettsted. Jeg tester gjerne videoen med og uten handlingsknapp, og ser hvilket alternativ som scorer best på engasjement.

Remarkedsføring mot videovisninger

Etter at annonsen din er lagt ut og har hatt visninger, vil du remarkedsføre mot personer som har sett videoen.

I Facebooks annonseadministrasjon, under Publikum, lager du et egendefinert publikum målrettet mot engasjement.

 

I Facebooks annonseadministrasjon velger du å opprette et egendefinert publikum.

Fra valgene som kommer opp, velger du «Video».

 

Velg "Video" under menyen som ommer opp på Facebook.

 

Du kan målrette mot personer som har sett videoen i 3 eller 10 sekunder, eller alle som har sett 25%, 50%, 75% eller 100% av videoen i løpet av 365 dager.

 

Du har flere forskjellige valg for målretting av videoen på Facebook.

 

Jeg anbefaler, som et minstemål, å målrette mot personer som har sett 50 % eller mer av videoen. Dersom videoens lengde er på under 15 sekunder, bør du målrette mot personer som har sett 75% eller mer av videoen.

Facebooks videoer avspilles automatisk, så dersom du velger 3 sekunder eller 25 %, vil du målrette mot personer som egentlig ikke er interessert i produktet. Det vil gi deg økte kostnader i det lange løp. Dessuten er det slik at de som har sett 50% eller mer av videoen antagelig har en større interesse for produktet enn de som scrollet videre etter bare tre sekunder.

Alle som har sett 50% eller mer av videoen bør du tilby:

  • En ny videoannonse
  • En annonse rettet mot kundeemnegenerering (Lead Generation)
  • Konvertering/lenke til bedriftens nettsted

Denne gangen må du ha en handlingsknapp (call to action).

Hvis du selger konkrete produkter, kan du bruke valgene for Konvertering eller Trafikk for å vise de potensielle kundene produktet du annonserer for.

 

Videoer for Facebook

 

Dersom epostmarkedsføring er en av dine salgskanaler, eller om du vil gi et tilbud på en vare, bør du vise dine potensielle kunder en annonse innen kundeemnegenerering. Til forskjell fra et tilbud slik som vist over, vil du da be dine fremtidige kunder om å tegne seg på et nyhetsbrev i bytte mot et prisavslag eller tilgang på innhold.

 

Videoer for Facebook

 

På dette nivået i salgstrakten trenger du å teste forskjellige utforminger for å se hva som fungerer best. Hva som fungerer, vil være avhengig av produktet du tilbyr og tilbudet du gir.

 

Videoenes gjennomslagskraft

Av alle annonseformater har video den laveste kostnaden per klikk (cost per click, CPC) i det lange løp.

 

Videoer på Facebook har størst gjennomsalgskraft i det lange løp.

 

Ved å utnytte videoens gjennomslagskraft på toppen av din salgstrakt, når du flere relevante brukere for mindre annonsekostnader, sammenlignet med klikkannonser eller foto. Kan du få flere personer inn i toppen av din salgstrakt for samme kostnad, bør du velge dette alternativet. Flere av brukerne vil ha høyere konvertering og generere flere interessenter (leads) og salg.

Bedriftseiere er ofte nølende til å bruke videoer i annonsekampanjene fordi de tror det vil koste titusener av kroner, men det er ikke tilfelle.

Inviter til en idedugnad og skisser opp et bildemanus for en 15-20 sekunders video av et produkt. Gjør opptaket på nærmeste iPhone. Så enkelt er det!

 

 

 

 

 

 


For å lykkes med SEO må du finne de lønnsomme søkeordene.

De beste tipsene for å finne lønnsomme søkeord

Enhver strategi for søkemotoroptimalisering (search engine optimization, SEO) bygger på grundig planlegging av søkeord.

Velger du de rette søkeordene vil den organiske trafikken øke i løpet av få måneder. Som et resultat vil nettstedet ditt generere flere interessenter (leads) og salg.

Velger du derimot feil søkeord, kommer du til å bruke flere måneder for å oppnå en god rangering på lite profitable søkeord. Du kaster bort tid, og annonsebudsjettet spises opp uten at du oppnår nevneverdige resultater.

I denne artikkelen går jeg gjennom fire verktøy for søkeordplanlegging. Hver og en er til stor hjelp når man skal finne de mest lønnsomme søkeordene.

Google Analytics

Google Analytics er et must for å overvåke interaksjon med et nettsted, men mange er ikke klar over at det også er et svært nyttig verktøy for å finne lønnsomme søkeord.

Ved riktig bruk gir Google Analytics en oversikt over hva personer har søkt på for å finne frem til bedriftens nettsted.

For å få denne oversikten må du gå inn på fanen for Brukeranskaffelser, velge «Kampanjer» og deretter «Organiske søkeord».

 

Bruk av Google Analytics hjelper deg å finne de lønnsomme søkeordene.

 

Hvis du ser på den gjennomsnittlige øktvarigheten (Avg. Session duration) for de 10 første søkeordene som er listet i eksempelet over, finner du at åtte av søkeordene holder på leserne/søkerne i mer enn ett minutt.

Dette viser at disse søkeordene er relevante for nettstedet og at brukere som har benyttet seg av disse frasene, forblir på nettstedet ditt for å kikke mer på det du har å tilby. Det gjør at vi kan konkludere med at disse søkeordene har stort potensial for lønnsomhet.

Oversikten kan også gi deg overraskelser som at du scorer høyt på søkeord som du ikke har laget egne nettsider for. Da har du fått et kraftig hint om hva du bør gjøre for å øke trafikken inn til nettstedet.

Google Webmasters – Google Nettredaktører

Google Nettredaktører, som verktøyet heter på norsk, er et annet gratisverktøy. Her får du innsikt i hvordan brukere samhandler med visninger på søkemotorens resultatside. Der Google Analytics fokuserer på ditt nettsted, gir Nettredaktører kun data om listingene på søkesiden.

Etter at du har logget inn på Nettredaktører, velger du «Søketrafikk» for å se hvilke søkefraser folk googlet da de fikk treff på nettstedet.

 

Google Nettredaktører er til hjelp for å finne de lønnsomme søkeordene.

 

Du kan forske videre ved å huke av for visninger (Impressions), klikkfrekvens (CTR) og plassering (Position).

Google Nettredaktører vil gi deg en dypere innsikt ettersom verktøyet kan spore brukerne bedre. Det skyldes at dataene er samlet inn fra Google, og ikke fra ditt nettsted.

Se etter søkeord du kan målrette mot, og gå gjennom visninger, klikkfrekvens og plassering. Dette gir deg råd om hvordan du kan oppdatere sidene dine og legge til mer innhold for å øke rangeringen på søkeresultatsidene.

Google søkeordplanlegger

Googles søkeordplanlegger er nok et gratis verktøy fra Google. Det er et søkeverktøy som viser hvilke ord og fraser folk søker etter og hvordan de søker.

Ulikt de to andre verktøyene, som viser deg hvordan folk finner frem til et nettsted, vil søkeordplanleggeren ganske enkelt vise hvor ofte spesifikke søkeord er brukt og på hvilken plattform.

 

Google søkeordplanlegger viser de relevante søkeord.

 

Mange av søkeordene du har valgt vil ofte gi få treff per måned (<300), noe som indikerer at de ikke er verdt å bruke en egen side på. Men du vil også finne hovedsøkeord (head keyword, <5000) og sammensatte søkeord (long-tail keyword, >3000) som er langt mer lønnsomme.

Hvis du driver en global virksomhet, kan du bruke Googles søkeordplanlegger for å få en oversikt over i hvilke land søkene er gjort. Slik kan du få en dypere forståelse av om søketermen er lønnsom eller ikke.

Når du planlegger hvilke søkeord du skal bruke, fokuser på sammensatte søkefraser først. Det er lettere å få en høyere rangering på disse og slik oppnå høyere konverteringsrate.

 

Det er lettere å stige på rankingen med sammensatte søkeord.

 

De fleste bedrifter fokuserer på hovedsøkeord fordi disse favnet vidt og når flest søkere. Men konkurranser om hovedsøkeord er hard og de konverterer ikke så godt som de sammensatte frasene.

Med mindre du allerede har et nettsted med høy rangering på søkeresultatsiden, bør du konsentrere deg om sammensatte søkeord i starten. Du bør se etter de som gir deg 1000-5000 treff per måned.

SEMrush

SEMrush er et betalt, online verktøy som gir deg innblikk i hvordan dine konkurrenter bruker organisk søk og betalte annonser for å trekke trafikk til deres nettsted.

Bruker du de tre Google-verktøyene jeg har omtalt over, får du bare data om ditt eget nettsted.

Jeg foretrekker å bruke SEMrush for å sjekke hvilke betalte søkeord konkurrenter målstyrer mot. Hvis de betaler for å få høy rangering på spesifikke søkeord, må det bety at de er lønnsomme.

 

SEMrush viser hvilke søkeord konkurrentene satser på.

 

Som eksempelet vise, betaler bookingsiden Agoda for høy plassering på søkeordene «Paris», «France» og «Challonge». Med denne kunnskapen i bakhodet, ville jeg laget sider som var optimalisert for disse søkeordene. Tanken er at søkeordene er lønnsomme siden en konkurrent betaler for å være høyt listet.

SEMrush vil også tilby en liste over deres beste organiske søkeord, men du må tegne abonnement for å få en fullstendig rapport.

 

SEMrush' abonnementstjeneste gir en nyttig analyse av søkeord.

 

Jeg betrakter SEMrush som en snarvei til søkeordplanlegging. Du vil raskt få et overblikk over dine konkurrenters mest lønnsomme søkefraser. Deretter bruker du Google til å se hvor høyt de rangerer på søkeresultatsidene, og til å sjekke hva slags innhold de tilbyr. Deretter kan du lage bedre og sprekere innhold og sakte ta over deres posisjon.

Nå er det din tur

Arbeidet med å planlegge søkeord har aldri vært lettere, takket være disse fire verktøyene.

Slutt å gjette på hvilke søkeord som vil være lønnsomme for bedriften, for deretter å lage sider basert på gjetninger. Bruk tid på å validere søkeordenes treffsikkerhet med Googles søkeordplanlegger, og bruk deretter tjenester som SEMrush for å se hvilket innhold konkurrentene skaper rundt søkeordene og hvor de får trafikken sin fra.

Hvis du allerede har sider som har høy rangering i søkesidene, bør du bruke Google Analytics og Google Nettredaktører for å regelmessig overvåke trafikken de gir og optimalisere nettsidene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Du må alltid ha minst tre forskjellige kilder til trafikk innpå ditt nettsted.

Segmentering av nettrafikken gir stabil vekst

Et fenomen som gjentar seg når man jobber med utviklingen av bedrifter, er tap av moment. Ingenting vokser inn i himmelen, i hvert fall ikke av seg selv. Når en bedrift har kommet dit hen at det er bygget en passende kundebase og det daglige salget går av seg selv, befinner man seg gjerne på en terskel og momentet har mister kraft.

Som bedriftseier kan man bli litt febrilsk, kanskje øke annonsebudsjettet. Det gir effekt i noen uker, men til syvende og sist flater etterspørselen ut.

For at bedriften skal vokse lineært og skalerbart, må du hele tiden få fotfeste i nye markeder når du opplever at etterspørselen flater ut. Se på Amazon – nå tilbyr de lydbøker, Kindle og Amazon TV.

 

Segmenter trafikkildene dine for kontinuerlig vekst, slik Amazon gjør.

 

Det ville trolig ikke være en levedyktig strategi å prøve å kopiere Amazon. Men du kan følge prinsippet om å bruke flere trafikkilder for å øke veksten.

Å lene seg på en enkelt trafikkilde er en dårlig strategi

Mange bedrifter er avhengig av én trafikkilde. Denne kilden driver mesteparten av salget. Vanligvis, globalt sett, dreier det seg om en av følgende:

  • Google (AdWords eller SEO)
  • Markedsføring på epost
  • Facebook
  • Omdømme (munn-til-munn)

80 prosent av salget vil komme fra den dominerende trafikkilden.

Dette er vel og bra frem til du mister din organiske rangering på Google, eller Facebook øker sine annonsekostnader eller internettleverandørene blokkerer epostene dine fordi de mottar klager på spam.

Da er du i trøbbel.

Hver bedrift må alltid jobbe med minst tre forskjellige typer trafikkilder. Det handler ikke bare om at bedriften skal vokse, det handler like mye om at omsetningen ikke skal falle.

Din primære trafikkilder

Din primære trafikkilder er selvsagt den som gir deg mest salg. Generelt kan vi si at den primære trafikkilden rusler og går av seg selv, og trenger lite pleie.

Det viktigste hensynet du må ta her, er å forsikre deg om at kilden er skalert optimalt. Slik forsikrer du deg om at du får den best mulige avkastning på investeringen (return-on-investment, ROI).

Jeg kan gi noen eksempler: Hvis det er epost-kampanjer som gir deg de høyeste inntektene, må du forsikre deg om at epost-listen er segmentert basert på kundenes adferd, at kundene får epost regelmessig slik at kundens levetid stiger, og at du har kampanjer rettet mot nye interessenter. Du må få inn nye besøkende hver eneste dag.

Når disse elementene er optimalisert, behøver du bare å bruke noen få timer hver uke på å vedlikeholde og administrere trafikkilden. Det er dine sekundære og tertiære trafikkilder du skal fokusere på.

Din sekundære trafikkilde

Din sekundære trafikkilde vil være din nest mest lønnsomme plattform. For de fleste bedrifter vil dette være:

  • Populære sosiale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn)
  • AdWords eller SEO og/eller
  • Forum eller blogg

Din sekundære trafikkilde er lønnsom til en viss grad, men har gjerne en høyere kostnad per anskaffelse og er vanskeligere å skalere.

Dersom du allerede har fått en god del interessenter (leads) eller salg gjennom de(n) sekundære kildene, er det bevis godt nok for at de er profitable markedsføringskanaler. Men du må jobbe litt for å få optimal utnyttelse av dem.

Du må finne ut hvor flaskehalsene er og hvordan du kan få like mye verdi ut av denne kilden som din primære.

Forestill deg hvor mye høyere inntekt bedriften kan oppnå hvis din sekundære trafikkilde kunne gi like mye inntektsbringende trafikk som din primære kilde!

MERK: Avhengig av størrelsen på bedriften og markedsføringsbudsjettet vil du kanskje ha to eller flere trafikkilder som kan kalles sekundære. Da bør du fokusere likt på dem alle og optimalisere hver enkelt av dem.

Din tertiære trafikkilde

Den kilden som gir deg lavest trafikk, bidrar kanskje ikke med noen interessenter (leads) eller kunder. Likevel tenker du at det kan være muligheter du ennå ikke har klart å utnytte. Et tredje nivå er ofte:

  • Innholdsnettverk (Taboola)
  • Mindre brukte sosiale medier (Reddit, Snapchat, Tumblr), og/eller
  • Bransjeblogger og bransjeforum

Det meste av trafikken som kommer fra en tertiær trafikkilde kan kalles mislykket, hvis man kun tenker på konverteringer. Og det er helt greit. Denne trafikkilden bør brukes ved testing i sanntid for å finne potensielle kunder.

Nå og da vil det også skje at du finner en ny plattform som virkelig duger for din forretning. Fordi du ikke har stor konkurranse her kan du få annonser billig, og mer eller mindre dominere i din bransje på den spesifikke plattformen.

Dette skjer for eksempel når et nytt sosialt media begynner å åpne opp for annonsører – slik Reddit og Snapchat gjorde for et års tid siden. Fordi ikke så mange annonsører er klar over muligheten, kan du kjøpe annonseplass for brøkdelen av prisen som for eksempel Google og Facebook tar.

Målet ditt med tertiære trafikkanaler er å generere noen få salg. Slik ser du at ser at den aktuelle plattformen kan ha noe for seg. Hvis det er tilfelle, må du etter hvert jobbe for at den skal bli en av dine sekundære trafikkilder.

Hver trafikkilde har sin egen brukerbase

Å ha flere trafikkilder, som fanger opp interessenter og driver opp salget, er helt essensielt for enhver bedrift. Hver plattform har sitt eget unike sett med brukere og det gir deg muligheten til å nå flere forskjellige markedsføringsmål.

 

 

For eksempel er gjennomsnittsalderen for en Facebook-bruker i USA 40 år. Bruker du Facebook som din eneste markedsføringskanal, ekskluderer du 20-30-åringene som kanskje også er interessert i produktet/tjenesten, men som er på andre nettsteder.

Dersom firmaet ditt lager mye innhold i form av blogginnlegg og videoer, regner jeg med at du markedsfører deg heftig på Instagram, Snapchat og/eller YouTube. Men for å få flere lesere, bør du også promotere blogginnleggene, selvsagt søkeoptimalisert, på Facebook og Twitter.

Jo flere trafikkilder et firma bruker, desto større tilgjengelighet har det på potensielle kunder og desto større sjans til å rekruttere betalende kunder. Å ha et snøre i sju fiskevann gir deg mer fisk enn om du står ved det samme vannet hele tiden.

Nå er det din tur

Hvor mange forskjellige trafikkilder fokuserer firmaet ditt på? Sjekk salgsdataene dine og Google Analytics, og kategoriser trafikkildene i de tre segmentene jeg har forklart over.

Hvis du ikke lykkes med å finne noen kanaler du kan plassere som dine sekundære og tertiære kilder, må du finne ut hva konkurrentene dine gjør og hvilke kanaler de bruker. Sjekk hvilke som synes å være profitable for konkurrentene dine, og start å teste de samme kanalene for din bedrift.

 

 


E-handel og Facebook.

Slik lager du Facebook-annonser for e-handel

Facebook er et eldorado for e-handel.

Av alle sosiale medier, er Facebook på en suveren førsteplass når det gjelder salg til forbrukere (B2C-segmentet).

 

Facebook er på førsteplass når det gjelder e-handel

 

Ikke bare det, 62 prosent av brukerne sier de har lest produktomtaler som er delt av Facebook-venner.

I mange tilfeller er Facebook er et mer effektivt og kraftigere verktøy enn Google når det kommer til å trekke nye kunder til en e-butikk. Ikke minst gjelder det når vi tenker på hvor lett det er å nå titusener av nettbrukere med Facebooks speilpublikum.

I dagens artikkel skal jeg gå gjennom forskjellige fremgangsmåter tilpasset Facebook for å få flere interessenter (leads) og økende salg for e-handel.

Dynamiske produktannonser

Dersom e-butikken din har:

  • Hundrevis av produkter
  • Høy daglig trafikk
  • Stort nok markedsføringsbudsjett til en storsatsing på Facebook …

… og du ikke bruker dynamiske produkt-annonser (DPA), da gjør du det ganske enkelt feil.

Dynamiske produktannonser lar deg vise personaliserte annonser til en potensiell kunde, basert på hvilke produkter han/hun har kikket på i e-butikken din.

 

Dynamiske produktannonser er viktige for e-handel.

 

Dette gir deg enorme fordeler av tre grunner:

1. Det skjer automatisk: Tidligere var det nødvendig å opprette Facebook-kampanjer manuelt for å målrette mot nettstedspublikummet. Med dynamiske produktannonser blir annonser målrettet mot publikummet automatisk. Pikselen holdere orden på hva nettstedspublikummet har kikket på.

Dette gjør remarkedsføring enkelt. Les artikkelen «Effektiv markedsføring: Sikt deg inn på de som allerede er interessert» for å lære mer om remarkedsføring på Facebook.

2. Du vil øke salget: Som jeg viste i min remarkedsførings-artikkel, er remarkedsføring en effektiv måte å drive opp salget på. Dette henger sammen med at kampanjene blir personalisert basert på hva potensielle kunder har vist interesse for. Du trenger ikke å gjette hvilke produkter som fenger mest – la DPA gjøre magien for deg.

3. Nye kunder blir sporet opp: Inntil nylig kunne du bare målrette DPA mot kunder som hadde vært på din hjemmeside. Men i 2017 oppdaterte Facebook sine dynamiske produktannonser. Nå er det mulig å målrette DPA mot Facebook-brukere som har vist interesse for produkter på konkurrentenes nettsteder.

Ta et eksempel: Du selger bærbare datamaskiner. En Facebook-bruker har besøkt sidene til en rekke forhandlere av bærbare maskiner. Nå kan du bruke dynamiske produktannonser til å vise ditt utvalg bærbare datamaskiner til denne brukeren.

Facebook handler ikke bare om salg

Den største salgskanalen til e-handelsbedriftene kommer etter markedsføring gjennom epost. Beregninger viser at for hver dollar som er brukt på epost-markedsføring, er gjennomsnitt avkastning (return-on-investment, ROI) cirka 43 dollar.

 

ROI for epsotmarkedsføring er svært høy.

 

Vær bevisst på at du ikke betrakter Facebook kun som et sted hvor du skal selge varer, du kan bruke kundeemnegenerering (lead generation), for å samle inn nye epostadresser du kan legge til din nåværende epost-liste.

 

Facebook kan brukes til å gjøre epostlisten din lengre.

 

Du kan kombinere Facebooks kundemneannonser med en serie velkomstmailer som har til hensikt å gi konverteringer. En tilleggsfordel er at ved å samle epostadresser, kan du remarkedsføre mot disse via epost i stedet for å bruke kostbare Facebook-annonser.

Vinn tilbake til forlatte handlevogner

Undersøkelser viser at 65 prosent av alle online handlevogner etterlates uten at det er utført et kjøp. De viktigste årsakene til dette er høye fraktkostnader, at kunden ikke er klar til å kjøpe eller at produktet oppleves for dyrt.

 

65 prosent av alle handlevogner i e-handel forlates.

 

Med litt testing, kan du rette tiltak mot alle de tre hindrene dine potensielle kunder opplever.

Ved bruk av Facebook-pikselen kan du målrette annonser mot alle som la varer i handlekurven, men aldri fullførte ordre-siden. Dersom du har høye fraktkostnader, kan du målrette en annonse som tilbyr gratis levering ved neste kjøp.

Er det tilfelle at kunden rett og slett ikke var klar til å kjøpe noe, kan du vise dem en vanlig remarkedsførings-annonse. Eller du kan følge Startup Drugz eksempel og tilby kunder 20 prosent rabatt dersom de kommer tilbake og fullfører kjøpet.

 

Gi rabatt til de som fullfører kjøpet i e-handelen.

 

Bare 2 % av personene som besøker ditt nettsted for første gang, vil gi en konvertering. Så ikke nøl med å lage kampanjer med tanke på å overvinne de tre hindrene jeg har nevnt. Det vil gi deg flere kunder.

Tilbud på Facebook

I 2016 oppdaterte Facebook verktøyet som gjør det mulig å komme med tilbud rett i folks nyhetsstrøm.

Nå kan du legge ut en tilbudsannonse og alle som tar imot tilbudet vil få en påminnelse når de logger inn via desktop (hvis de innløste tilbudet via mobil), påminnelser når det gjenstår 24 timer av tilbudet og påminnelse via epost.

Disse ekstra påminnelsene kommer uten at du må betale ekstra.

Du kan lage en tilbudsannonse ved å bruke målet for Trafikk eller Konverteringer i annonseadministrasjonen. I valgene som da dukker opp vil du se muligheten for å tilpasse et egendefinert tilbud.

 

Facebook lar deg komme med tilbud fra e-handelen rett i nyhetsstrømmen.

 

Tilbudet vil bli plassert under Lagrede-fanen. Jeg anbefaler sterkt å bruke Tilbud-verktøyet hver gang du kjører en kupong- eller rabatt-annonse, nettopp på grunn av den gratis oppmerksomheten du får.

Lær mer om ditt publikum

Facebook Audience Insights er et gratis verktøy alle som har en Facebook-annonse kan bruke for å lære mer om kundene sine og om demografi.

Hvis du for eksempel ønsker å vite hvilke sider publikummet ditt liker, alderen, kjønn, livsstil og generell aktivitet, kan du laste opp epostlisten til Audience Insights og du vil få svar.

 

Audience Insight gir deg verdifulle opplysninger du kan bruke i e-handlen.

 

Du kan bruke disse dataene til å lage et nytt egendefinert publikum med samme interesser som dine nåværende kunder. Slik kan du målrette innhold mot en ny gruppe potensielle kunder, tilpasset den øverste delen av salgstrakten – altså videoer, blogginnlegg og annen informasjon.

Det kan også overraske deg akkurat hvem publikummet ditt er. Kanskje du har målrettet annonsene dine mot feil publikum/interesser hele tiden?

Det er også en mulighet for å få informasjon segmentert på land eller byer. Da kan du få en idé om hva personer i en viss alder, eller basert på kjønn, på det aktuelle stedet er interessert i og deres adferd på Facebook. Dette er til uvurderlig hjelp når du ønsker å utvide til nye markeder.

Nå er det din tur

Facebook har utviklet et universalverktøy for markedsføring. Du kan bruke det til alt fra å tiltrekke deg nye, potensielle kunder, øke salget eller til å lære mer om dine nåværende kunder. I tillegg kan du samle verdifull informasjon før du forsøker deg på nye markeder.

Slik jeg ser det, vil denne markedsplassen bare fortsette å øke i årene som kommer. Facebook skaper stadig nye typer annonser og nye metoder for å nå publikum.

Hvor mange av disse metodene bruker du når du markedsfører din e-handel?

 

 

 


Fem tips som vil få fart på SEO-rankingen

Fem SEO-tips for den utålmodige

En svært lønnsom metode for å få flere interessenter (leads) og å øke slaget, er å ha et nettsted som er optimalisert for søkemotorer (search engine optimization, SEO).

Men, som du nok er klar over, tar det flere måneder fra du har implementert en SEO-strategi, til du ser resultater.

I denne artikkelen gir jeg fem tips til for de litt mer utålmodige typene som gjerne vil se hurtig organisk vekst. Det vil ta om lag en time å implementere hvert av rådene, og du vil se resultater etter en uke eller to.

Punktene jeg skal gå gjennom er:

  • Bruk av PageSpeed Insights
  • Test for mobilvennlighet
  • Oppdatering av enkeltsider
  • Søkeordplanlegger
  • Hvorfor du bør ha en Google Plus-profil

1. Sørg for gode resultater på PageSpeed Insights

PageSpeed Insights er et gratis verktøy fra Google som lar deg sjekke ytelsen på nettstedet ditt, både for desktop og for mobil. Du får også konkrete tilbakemeldinger på hvordan du kan optimalisere nettstedet.

 

PAgeSpeed Insights er et verktøy for å sjekke ytelsen til ditt nettsted.

 

PageSpeed Insights avslører nettstedets svake punkter, som for eksempel at den er tung å laste ned eller at det finnes kodebiter som gjør hele siden treg.

Dersom du administrerer siden gjennom WordPress finnes det en plugin som kan hjelpe deg å løse de fleste problemene relativt raskt. Hvis det ikke er tilfelle, foreslår jeg at du sender resultatet fra PageSpeed Insights til webutvikleren din, som så vil gjøre de nødvendige justeringer.

Om du klarer å oppnå en score på 90+ er avhengig av hva slags nettsted du driver. Driver du med e-handel vil du ha behov for ekstra miniatyrbilder, bildeserier eller ekstra kode. Det vil senke scoren din på PageSpeed Insights.

Jeg råder deg uansett til å få en score på minst 70/100 eller mer, både på mobil og desktop. Dette henger sammen med at Google tar hensyn til nedlastingstiden når søkemotoren avgjør hvor høyt nettstedet skal rangere på søkeresultatsiden.

2. Er nettstedet mobil-vennlig?

I 2016 annonserte Google at det vil gi prioritet til mobiltelefoner når de indekserte sider. Det betyr at når søkemotoren tråler en nettside, vil det bruke mobilversjonen til å indeksere siden, mens den før prioriterte kvaliteten på desktop-versjonen. Dersom nettstedet ditt ikke er optimalisert for mobil, vil siden din falle på søkemotorens resultatside (search engine rankings page, SERP). Dette gjelder selv om den som søker sitter på en pc eller mac.

OK, det vil ikke ta en time å tilpasse nettstedet ditt til mobiltelefon. Men bruker du Googles test for mobilvennlighet  tar det bare 10 sekunder å finne ut hvordan du ligger an.

 

Kjør tester for å se om nettstedet ditt er mobil-vennlig.

3. Finn dine lavest rangerte innlegg og oppdater dem

Med mindre du eier nettstedet som har mest autoritet i din bransje, er det gode sjanser for at du har en rekke sider som ikke når spesielt høyt opp i Googles rangering av søkeord. Selv om du har nettstedet med størst autoritet, vil du likevel har en rekke sider som ikke er rangert høyt oppe. Hvis du vil lese mer om hvordan Google gir sider autoritet, kan du lese blogginnlegget «Søkemotoroptimalisering».

En svært effektiv metode for å klatre på rangeringen på søkeresultatsidene, er å oppdatere gamle blogginnlegg. I artikkelen Et oppdatert nettsted gir bedre synlighet kan du lese mer om hvordan du gjør det.

Finn frem til innlegg og sider som rangerer som nummer 10 eller lavere, og oppdater dem slik jeg beskriver i artikkelen.

I løpet av en uke eller to bør du kunne registrere en fin stigning på kurven over organisk trafikk.

For å sjekke sidene rangering per i dag, logger du deg inn på Google Search Console. Her velger du «Søketrafikk» i menyen til venstre og deretter «Søkeanalyse», husk å huke av for «Plassering». Merk deg sidene som har en rangering på 10 eller høyere.

 

Bruke Google Search Console aktivt.

 

4. Bruk én time til å studere søkeord

Søkeord er grunnmuren til ethvert arbeid med søkemotoroptimalisering. Med verktøy som Keyword Planner, søkeordplanleggeren (krever innlogging), har det aldri vært lettere å finne frem til de mest profitable søkeordene.

Gå inn på søkeordplanleggeren og skriv inn noen søkefraser som brukes for å finne nettstedet ditt. Google vil da vise søkeord og -fraser som brukes for å finne frem til samme type produkter/tjenester. Du vil også få frem søkevolumet for hver frase. Dette gir deg grobunn for en rekke nye artikler du kan skrive i fremtiden.

Når du har fått søkeordene, kan du enten skrive blogginnlegg selv, eller du kan kjøpe tjenester fra kompetente frilansere. De kan du finne på steder som Upwork eller Freelancer.

Du kan ta arbeidet med søkeord-undersøkelser et steg videre ved å bruke SEMrush (Krever innlogging for gratis prøveperiode), et verktøy som hjelper deg å finne hvilke søkeord konkurrentene fokuserer på.

 

SEMRush hjelper deg å se søkeordene til dine konkurrenter.

Mens Søkeordplanleggeren kun foreslår søkeord, gir SEMrush en mye grundigere analyse av søkeordene du har valgt, om de vil være profitable og hvordan dine konkurrenter klarer å utnytte dem.

5. Sett opp en Google Plus-profil

Jeg er egentlig ingen stor fan av Google Plus – det er svært få personer som bruker det. Sammenligner du med Facebook eller Instagram, har Plus liten nytte som en sosial media-plattform.

Men, Google Plus er jo et produkt fra Google og det gir store fordeler når det kommer til søkemotoroptimalisering.

Når du har søkt på produkter eller bedrifter i Google, har du trolig sett kartoppføringene som dukker opp.

 

Har du Google PLus-kontor kan du bruke kartoppføringer.

 

Ønsker du at bedriften skal dukke opp på oppføringen, må du lage en Google Plus-side og begynne å samle positive omtaler. Hver oppføring kommer med en direktelenke til ditt nettsted, veibeskrivelser, adresse, åpningstider og kontaktinformasjon.

Du behøver ikke å skape innhold, bygge lenker eller optimalisere metatagger for å få en kartoppføring. Alt du må gjøre er å opprette en Google Plus-konto og få noen gode omtaler fra kundene dine.

Google Plus passer best for bedrifter som har en fysisk butikk/bedrift man vil trekke kundene til, slik som varehandel eller fotterapi.

Har du ikke en Google Plus-side? Klikk her for å komme i gang.

Oppføringen du legger inn, vil bli synlig i løpet av 1-2 uker.

Oppsummering

Det tar deg ikke mer enn noen få timers arbeid å feilsøke nettstedet ditt, gå gjennom søkeord for å få ideer til innhold og lage en Google Plus-side for din bedrift.

Bruker du ett dagsverk til å gå gjennom mine fem SEO-tips, vil det gi en positiv innvirkning på nettstedets organiske trafikk i ukene som kommer.

 


Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.