5 feil bedrifter gjør i sosiale medier

Postet i Sosiale Medier av Tina Kasin
desember 10, 2018. 1 kommentar



Sosiale medier har aldri hatt så stor påvirkning på oss som det de har i dag. De fleste får sin daglige dose nyheter gjennom feeden i sitt sosiale nettverk, og mange finner sitt neste impulskjøp gjennom annonsene som dukker opp.

Det er nettopp derfor enhver bedrift bør være sterk på sosiale medier, og benytte mulighetene disse byr på. Her finnes det unike måter å markedsføre seg på samt skape oppmerksomhet rundt et produkt eller en bedrift.

Likevel finnes det også utallige feil en kan begå som en bedrift på sosiale medier til tross for at en er veldig aktiv, og i denne artikkelen skal vi liste opp de fem viktigste feilene bedrifter gjør.

1. Bli kjent med publikummet ditt

Mange bedrifter kan kjøre på med gode markedsføringskampanjer som ser bra ut utad, men glemmer hvem de ønsker å nå ut til. Her er det viktig at innholdet snakker til det rette publikummet og at det blir publisert på riktig plattform.  

Er det damer mellom 20-35 år? Er det menn mellom 40-55 år? Ønsker du å nå ut til folk i et bestemt geografisk område som for eksempel Trondheim? Hva er de potensielle kundene du ønsker å nå ut til opptatt av? Hvilke sosiale medier befinner de seg på? Kan det være gunstig å bruke Instagram fremfor Facebook? Eller kanskje kampanjen eller annonsen bør vises på begge plattformene? Alt du gjør for din bedrift i sosiale medier bør være planlagt til minste detalj, og du bør unngå å basere noe som helst på flaks.

2. Negativ respons

Mange bedrifter frykter negative kommentarer og respons da dette kan være med på å spolere et godt rykte. Men istedenfor å ignorere, slette eller unnskylde kommentaren, bør du og bedriften se på dette som en mulighet for å kunne forbedre seg. Ta imot det som er konstruktiv kritikk, og takk gjerne for kommentaren. Det som kan virke usaklig bør du svare saklig på, og unngå fristelsen om å angripe brukeren dersom det han/hun skriver kan virke støtende.

Be kunden om å sende en e-mail eller ringe for å løse en eventuell konflikt, og hold alltid en positiv tone.  

3. Ikke vær for selgende

En profil som virker for selgende kan avstøte følgere. Folk flest ønsker en godt og blandet bedriftsprofil der de kanskje finner gode tilbud samt noe de kan være engasjert i som det å lære om noe nytt.

Her gjelder det å dele poster som kan engasjere, som skaffer likertrykk og kommentarer, slik at innlegget dukker opp i feeden til venner av venner. Postene skal likevel ikke være for langt unna bedriftens brand og innholdet bør være relevant.

4. For sosial for sosiale medier?

Har du en mindre bedrift er det ikke nødvendig at du fronter bedriften din på alle mulige plattformer. Velg en plattform, og bruk den aktivt. Dette vil se bedre ut i sosiale medier enn å finne en bedrift som ikke har postet noe på Instagramkontoen sin siden 2014. Dette vil også gjøre det lettere for deg å ha et større fokus på akkurat denne profilen.

Har du en større bedrift derimot og ønsker å nå ut på flere plattformer, kan en idé være å ansette en som har ansvaret for sosiale medier. Slik kan denne personen fokusere ene og alene på å fronte bedriften utad, og du og andre ansatte kan fokusere på deres hovedoppgaver.

5. Manglende markedsføringsstrategi

Mange bedrifter lykkes ikke i sosiale medier på grunn av en manglende markedsføringsstrategi.

Finn ut av hva du ønsker å oppnå gjennom sosiale medier. Ønsker du å få mange følgere? Det neste spørsmålet blir da: Hvorfor? Er det for å øke salget eller for å øke bedriftens autoritet? Eller kanskje du ønsker begge deler? Her er det viktig å vite at uten noen mål vil du heller ikke oppnå noe.

Derfor behøver du en slagplan. Du behøver en markedsføringsstrategi og gjennom denne skal du blant annet finne ut av:

  • Hvor mye tid ønsker du å bruke på å bygge og opprettholde profilen din?
  • Hvem er det du ønsker å nå ut til?
  • Hva er målet?
  • Hvem skal ha ansvaret?

Alle som har prøvd seg på sosiale medier vet at det kan være ufattelig tidskonsumerende, og dette er også grunnen til at du behøver en plan som forteller deg akkurat hvor mye tid du skal bruke og hvordan du skal disponere tiden effektivt. Du bør også ha et mål for hver gang du poster noe nytt, og aller helst bør målene være målbare slik at du kan se hvilke resultater det du gjør gir.

Unngår du å gjøre disse fem feilene, er du på god vei til å mestre kunsten av det å lykkes i sosiale medier. Det viktigste du kan gjøre for bedriften din er å bli kjent med publikummet ditt og planlegge derfra.


Omega Media flytter inn i nye kontorer

I 2018 fikk Omega Media nye kontorer i Maritimt Hus i Rosenkrantz gate 15 i Oslo sentrum. Tidligere holdt Omega Media til i Akersgata 47, et steinkast unna.

De nye lokalene er designet av Erling Løken Andersen, styreleder og gründer i Omega Media, og inspirert av Manhattans eldre, fabrikk-aktige kontorer. Lokalene er bygget og tilpasset av huseier, Norsk Sjøoffisersforbund.

Alle foto er tatt av CF Wesenberg.

 

 

 

 

 

 

 


Omega Media vokser

Har økt med tre ansatte i oktober. – Har et økende behov for strategiske ressurser på laget, sier byråleder.

I det digitale markedsføringsbyrået Omega Media, startet av Erling Løken Andersen i 2004, vokser seg større. I oktober startet fire nyansatte i byrået.

Les hele saken på Kampanje.com.

 


Skal jeg gå for SEO eller SEM?

Det er ikke alltid like lett å skille mellom de ulike uttrykkene i den digitale markedsføringsverdenen. Kundene spør ofte om hvilken tjeneste de bør velge for å oppnå gode resultater, og som oftest er det store spørsmålet om de skal gå for SEO (Søkemotoroptimalisering) eller SEM (Søkemotormarkedsføring). De beste resultatene oppnår du med en kombinasjon av begge tjenestene – SEM er faktisk på mange måter en underliggende kategori av SEO.

For å kunne forstå forskjellen mellom de to må du altså forstå hva SEO innebærer, og i denne artikkelen skal vi prøve å gi deg en rask innføring i både SEO og SEM.

SEO øker den organiske synligheten

SEO står for ”Search Engine Optimization” eller søkemotoroptimalisering. Vi ønsker med andre ord å optimalisere en nettside eller innholdet på en nettside til å bli synlig i en søkemotor, som oftest Google. Høres det komplisert ut? Det er egentlig ikke det.

Vi ønsker å optimalisere og tilpasse innholdet på nettsiden slik at Googles algoritmer, eller roboter, skal kunne analysere innholdet og merke det eller sortere det som relevant for et spesifikt søkeord.

Kundens første handling starter som oftest med et søk, og i 2015 startet over 71% av B2B kjøpere kjøpsreisen sin i Google med organiske søk. Organiske søk vil si søk og plasseringer i en søkemotor som ikke er betalt for.

Slike tall forteller oss noe om viktigheten av det å være synlig i Google og hvorfor vi bør bruke SEO aktivt.

SEO på 1-2-3

Se for deg dette scenarioet. Du er på jakt etter en frisør i Oslo. Hvordan vil du finne en aktuell frisør? Er du som folk flest vil du nok åpne Google i nettleseren og skrive noe sånt som:

Og mest sannsynlig ville du ha klikket deg inn på en av disse fem første:

Dersom du eier en frisørsalong i Oslo vil det derfor være gunstig for deg å ligge på forsiden av Google under søkeordet ”frisør Oslo” da det er slik du vil kunne få flere kunder i Oslo-området. Og jo flere ganger du forekommer i søk som inneholder søkeord som ”frisør” jo sterkere vil du stille i et konkurransepreget marked.

Men hvordan er det mulig å få sneket seg inn på forsiden av Google til konkrete søkeord? Vi nevnte tidligere at Google bruker roboter til å ”crawle” en nettside. Dette betyr at de er på jakt etter relevant innhold på en nettside som kan være av betydning for brukeren. Grunnen til at frisørene ovenfor ligger på første side på søkeordet ”frisør Oslo” er altså fordi Google har rangert innholdet på nettsidene som meget relevante til dette søkeordet.

I tillegg ser Google på autoriteten til en nettside. Dette kommer av at Google ønsker å presentere og rangere det beste og mest relevante innholdet som matcher søket ditt. Resultatene blir med andre ord også rangert etter hvor mye Google stoler på nettstedet. Kort fortalt får et nettsted høyere autoritetspoeng av Google blant annet ved antall backlinks. Dette er lenker fra andre (helst autorative) nettsider som lenker tilbake til nettsiden.

Til oppsummering handler SEO om organiske søk. Det handler om hvordan du best kan optimalisere din nettside til å rangere bra i Google for å kunne få flere kunder/kjøp samt bygge et kjent merkevarenavn. For å oppnå gode organiske resultater behøver nettsiden din altså relevant innhold og autoritet.

SEM

SEM står for ”Search Engine Optimization”, eller søkemotormarkedsføring, og er for de fleste mest kjent som Google-annonsering gjennom Google verktøyet GoogleAds (Tidligere kjent som Adwords). Annonsene i Google blir også ofte omtalt som PPC (Pay Per Click). Det sies at så mye som 20-30% av oss trykker på annonsene, og i noen tilfeller der søkene har høye kjøpsintensjoner kan tallet være så høyt som 65%.

Søker du på ”frisør Oslo” vil du på toppen kunne finne noe sånt som dette:

For at din annonse skal havne på toppen av førstesiden i Google, vil Google blant annet se på:

  • Hvor mye annonsøren er villig til å betale per klikk
  • Historisk klikkrate
  • Kvalitet og relevans av annonsen/innholdet og til landingssiden (siden du havner på når du klikker på linken)

Google rangerer annonsens kvalitet etter en egen kvalitetspoengscore, og annonsen vil få en score mellom 1-10. Jo mer relevant annonse og landingsside er, jo større sannsynlighet er det for at annonsen oppnår flere kvalitetspoeng.

Til oppsummering handler SEM om betalte søk. Men til tross for at søkeresultatet som dukker opp er betalt for, kreves det likevel at annonsen oppfyller Googles kvalitetsscore for å kunne havne høyere opp. Google vil alltid prøve å servere det beste søkeresultatet for brukerne, også når det kommer til betalte søk.

Skal jeg velge SEO eller SEM?

SEO krever at du har et langt perspektiv og en bøtte med tålmodighet før du ser resultater. Her kreves det at nettsiden er teknisk god, har relevant og nyttig innhold og at den har autoritet. I tillegg er det viktig at nettsiden blir jevnlig oppdatert og at eksisterende innhold blir revidert dersom du ser at rangeringen faller. For å følge med på rangeringer er det viktig at du bruker nyttige verktøy som kan spore rangeringene i Google, som for eksempel Tiny Ranker.

SEM krever ikke like mye tålmodighet og forarbeid, og du kan fint havne på førstesiden i løpet av kort tid. Men det krever likevel godt innhold og relevans. SEM kan være effektivt dersom du for eksempel skal lansere en ny nettside eller et nytt produkt eller tjenester. I tillegg er en av de beste fordelene med SEM muligheten for å kunne følge med på konverteringer og trafikk, og bruker du Google Ads vil denne gi deg en enkel oversikt over dette.  

Så til spørsmålet: Skal du gå for SEO eller SEM? Vi innledet artikkelen med å anbefale en kombinasjon av begge, og vi avslutter også med denne anbefalingen. Grunnen til dette er fordi vi ser at det er denne kombinasjonen som har gitt størst effekt for kundene våre, og den ene vil ofte booste effekten av den andre.


7 myter om SEO

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er i konstant endring. Som digital markedsfører gjelder det derfor å holde seg oppdatert til enhver tid.

Samtidig er det mange meninger rundt hvordan man på best mulig måte kan optimalisere SEO-innhold og øke synligheten. Det finnes ingen fasitsvar, noe som krever en god del erfaring og rett intuisjon. Google endrer også sine algoritmer fra tid til annen, så det gjelder å være våken.

Ettersom SEO er et såpass omstridt fagfelt dukker det ofte opp utsagn som ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheten. Her har vi samlet noen av de vanligste mytene om dagens SEO.

1. SEO er gratis trafikk

Du har sikkert hørt markedsførere si at SEO gir deg gratis trafikk inn til hjemmesiden din. Dette stemmer ikke helt. Ja, SEO er en effektiv og lønnsom måte å øke trafikken på, men det krever likevel mye tid, teknisk ekspertise og ressurser for å legge til rette for dette. Særlig hvis man ikke jobber med søkemotoroptimalisering eller digital synlighet til vanlig. Derfor vil de fleste bedrifter dra stor fordel av å øke synligheten i Google gjennom et profesjonelt digitalbyrå. De vet hva som gir resultater, og kan dermed sikre virksomheten en mer effektiv og lønnsom prosess.

Les mer: 5 feil bedrifter gjør når de skriver bloggposter

2. Du trenger kun en SEO-optimalisert hjemmeside

Mange tror at SEO kun handler om å gjøre hjemmesiden SEO-vennlig. Når man skal jobbe med SEO, starter man med å se på hjemmesiden og sørge for at denne er optimalisert. Dette innebærer at siden er brukervennlig, passer mobilformatet, laster opp raskt og konsekvent bruk av søkeord, titler og meta tags. Så en SEO-optimalisert hjemmeside er absolutt avgjørende. Men SEO handler vel så mye om lenkebygging til og fra eksterne sider. Det er slik man bygger autoritet til hjemmesiden, og høy autoritet er avgjørende for å bli synlig i Google.

3. Pump ut søkeordet i teksten

En vanlig feil mange bedrifter gjør, er å overøse teksten med søkeord. Dessverre vil overdreven bruk av søkeord påvirke kvaliteten på innholdet. Google vurderer nemlig innhold ut i fra en rekke kriterier, som lettleselig innhold, god struktur i teksten, informative lenker og bruk av synonymer. Motsatt vil Google straffe siden med en lav Bounce rate dersom innholdet ikke er tilfredsstillende for leseren.

Les mer: 5 tips som vil gjøre ditt nettsted mer brukervennlig

4. Google straffer duplikat innhold

I motsetning til populær oppfatning, er det ikke nødvendigvis slik at Google straffer duplikat innhold. Derimot benytter Google seg av et filter for å skille klinten fra hveten. Det betyr at dersom det dukker opp to tilsynelatende like artikler, vil Google velge den beste varianten – altså siden med høyest autoritet. Man kan kanskje diskutere for at siden blir straffet i og med at den ikke får den beste plasseringen, men siden mister ikke synlighet i Google og resten av hjemmesiden står heller i fare for å bli straffet.

5. Jo flere backlinks, desto bedre

Dette er også en vanlig misoppfatning folk har når det kommer til SEO. Det er ikke antallet backlinks som teller, det er kvaliteten på dem. Dersom du ønsker å forbedre autoriteten på hjemmesiden din må du skaffe lenker fra høyautorative hjemmesider som Google stoler på. Det kan også lønne seg å skaffe lenker fra eksterne sider som har en tilhørighet til bedriften, i tillegg til å sørge for en variert lenkeprofil. Synes du det er tidkrevende eller vanskelig å skaffe lenker, bør du fokusere på å skaffe 3-4 lenker av høy kvalitet fremfor et titalls dårlige.

Les mer: 6 SEO-verktøy du bør kunne

6. SEO handler kun om content

Alle som snakker om SEO påpeker viktigheten av innhold – både når det kommer til mengde og kvalitet. Innhold er helt klart avgjørende, ikke misforstå, men SEO handler vel så mye om en rekke andre faktorer. En side uten gode bilder, visuelle elementer, linker og riktig URL-struktur vil sjelden rangere høyt i søkeresultatet. Som nevnt ovenfor er man også avhengig av gode lenker for å sikre lang levetid på siden.

7. Når innholdet er publisert er jobben gjort

Mange ser på SEO som en lettere vedlikeholdt markedsføringsstrategi – i motsetning til Google Ads som krever kontinuerlig optimalisering. Men slik er det også for SEO. Jobben er ikke gjort selv om artikkelen er skrevet og publisert. Også her må man rapportere og analysere utviklingen på prosjektet jevnlig.

SEO er organisk – hver eneste dag publiseres det nye sider på internett, og man må jobbe kontinuerlig med å beholde eller nå topplasseringene. Google endrer også algoritmene sine ved jevne mellomrom – nettopp for at søkeresultatet ikke skal være statisk. Algoritmene er også med på å sikre at søkeresultatet faktisk viser det mest relevante innholdet til enhver tid.

Lærte du noe nytt? Husk at SEO er en organisk prosess, hvor spillereglene er i stadig endring. Det som gjelder i dag, gjelder ikke nødvendigvis i morgen.


Ledig stilling: React.js-utvikler

Postet i Ledig stilling av Daniel Hæhre
november 23, 2018. Ingen kommentarer

Omega Media jobber digital markedsføring og utvikling for store norske og internasjonale kunder, samt egne prosjekter. På kundelisten finnes navn som Manpower Group, Axo Finans, MaxGodis.se, Unibet, m.fl.

Vi opplever nå svært stor pågang på prosjekter knyttet til e-commerce, frontend-applikasjoner, ulike typer integrasjoner, m.m., og søker derfor etter en dyktig frontend-utvikler. Vi trenger en som har gjort mye Javascript (utenom jquery) og kanskje gjort litt React.

Du må ha erfaring med: 

  • Git
  • HTML/CSS
  • Javascript
  • Node.js
  • PHP

Det er også fint om du har erfaring med: 

  • React, Vue.js og lignende
  • Erfaring med ulike typer API og integrasjoner
  • Andre programmeringsspråk

Det viktigste er at du er lærevillig og klar for å hoppe til og fra prosjekter som har helt forskjellige stacks.

Ønsker du å søke på stillingen? Send en epost til [email protected].

Om arbeidsgiveren

Omega Media er et digitalt rådgivningsselskap i Oslo sentrum. Vi jobber for kunder som Manpower Group, Axo Finans, MaxGodis.se, Unibet, m.fl. Selskapet omsetter for cirka 17 MNOK i 2018 og har 12 ansatte.


5 feil bedrifter gjør når de skriver bloggposter

Postet i Ukastips av Ida Christensen
november 20, 2018. Ingen kommentarer

Blogging er en god taktikk for alle bedrifter og nettbutikker som ønsker økt synlighet for sine nettsider. Blogging er som gjødsel for søkeord – har du en SEO-strategi implementert i bedriftens digitale markedsføring, bør du derfor poste regelmessige blogginnlegg for å booste resultatene.

Dessverre er det mange bedriftsbloggere der ute som gjør feil, eller som kanskje ikke vet hva de driver med. Her er de fem vanligste feil bedrifter gjør når de skriver bloggposter, og fem gode løsninger for deg som ønsker å gjøre bloggen mer effektiv.

Feil 1: Du blogger ikke regelmessig

Dette er en svært vanlig feil blant alle som begynner å blogge. I starten er du full av gode ideer, pågangsmot og inspirasjon, og skriver blogginnlegg så det suser. Etter hvert begynner du kanskje å slippe opp for motivasjon, og skrivesperren melder seg. Du går fra å poste tre blogginnlegg i uka, til å poste ett innlegg annenhver måned. Til slutt poster du ingen ting i det hele tatt.

Det er verken fordelaktig å blogge for ofte eller for sjelden. Poster du alt for mange innlegg er det ingen som rekker å lese dem, og abonnentene dine blir forvirret. Poster du for sjeldent gjør du ingenting for å booste SEO-resultatene. Da kan du like gjerne la være å blogge.

Løsning: Lag en publiseringskalender

En publiseringskalender er en god strategi for alt innholdet ditt. Med en kalender får du en konkret plan å forholde deg til, og god oversikt over når neste innlegg skal ut. Du kan bruke kalenderen til å samle opp ideer til bloggen og til å fordele oppgaver. Det er ingen grunn til å vente med å skrive til i siste liten – har du mange gode ideer eller en produktiv uke kan du skrive alle innleggene for en periode, og bruke kalenderen til å planlegge når de skal publiseres.

Sett opp en publiseringskalender for å holde kontroll og oversikt. Kalenderen lager du enkelt i for eksempel Google Calender, slik at du kan dele den med andre.

Feil 2: Bloggen blir ikke annonsert

Det hjelper ikke å skrive fantastisk flotte bloggposter hvis ingen leser dem. En feil mange gjør er at de poster blogginnlegg på bedriftens hjemmeside, uten å fortelle noen at innleggene er klare for å bli lest.

Løsning: Planlegg annonsering i passende kanaler

Det finnes mange kanaler du kan bruke til å annonsere blogginnleggene for både eksisterende og potensielle kunder. Den kanskje viktigste kanalen er bedriftens nyhetsbrev. Nyhetsbrevet blir sendt rett til eksisterende kunders mailadresse, og det er disse som med størst sannsynlighet er interesserte i å lese hva du skriver. Epost-markedsføring er beviselig en av de mest effektive metodene innen digital markedsføring. Andre passende kanaler er ulike sosiale medier. Facebook passer for de aller fleste, og mange benytter seg også av LinkedIn eller Instagram – det viktige er at der kundene er, må du også være.

Bruk publiseringskalenderen til å planlegge annonseringen, så kan du være sikker på at det blir gjort. Dette er en oppgave som fint kan delegeres bort hvis du ikke har tid selv.

Les også: “Slik blir du en effektiv skribent

Feil 3: Du lenker ikke videre

Mange som begynner å blogge gjør det helt uten mål og mening, men bloggen er faktisk et kraftig verktøy for å styrke merkevaren. I dette innlegget har vi allerede lenket til fire av våre egne artikler, av flere årsaker:

  • For å bevise et poeng
  • For å gi liv til eldre bloggposter
  • For å bygge autoritet på nettsiden

Løsning: Bygg din egen autoritet

Som vi nevnte i innledningen er blogging som gjødsel for søkeordene dine, og bør brukes i tillegg til søkemotoroptimalisering (SEO). SEO er kunsten å gjøre bedriften din mer synlig på Googles liste over søkeresultater, ved å fokusere på to viktige elementer:

  • Relevans
  • Autoritet

Google sorterer søkeresultatet basert på hvor relevante treffene er til søkefrasen, og etter hvor mye Google stoler på nettstedet – det vil si hvor høy autoritet en side har. Du kan bygge autoritet gjennom å lenke til ditt eget innhold, og bloggen er et ypperlig sted å gjøre nettopp dette.

Du skriver sannsynligvis allerede om bedriftens produkter og interessefelt, og har derfor fiks ferdige ankertekster som kan brukes til å lenke videre rundt på nettstedet. Ankertekster er det kraftigste signalet du kan gi til Google om hva en nettside handler om. Husk at du også bør lenke til eksterne nettsider med høy autoritet, for å dirigere mer autoritet inn til din egen hjemmeside.

Det er viktig å lenke videre rundt på nettsiden din, i tillegg til eksterne nettsider.

Feil 4: Du skriver for langt

Du kan sikkert skrive side opp og side ned om bedriftens kjernevirksomhet – nye produkter som kommer inn, utvikling i feltet og den siste workshopen dere arrangerte. Dette er gode temaer å skrive om, men du bør motstå fristelsen av å skrive en hel bok. Et sted mellom 500 og 1000 ord holder for de fleste. Uansett hvor kort eller lang teksten er bør den også suppleres av bilder eller illustrasjoner, for å gjøre teksten mer brukervennlig.

Løsning: Snevre inn temaene

Dette er en tilbakemelding de fleste studenter er lei av å få: Problemstillingen er for bred. Det samme gjelder mange som blogger. Ved å snevre inn temaene kan du skrive kortere og spissere tekster, og fokusere på å skape budskap som selger.

Husk at mye av det du skriver kommer til å bli lest fra en mobil. Det er derfor veldig viktig å optimalisere alt innhold for mobilbrukerne, inkludert bloggposter. Dette innebærer blant annet å holde tekstblokkene korte.

Feil 5: Du glemmer målet

Mange blir så engasjerte i selve bloggingen at de glemmer at bloggen er et verktøy for å styrke bedriftens merkevare. Når man starter å blogge står de gode ideene i kø, men selv om en idé er generelt god betyr det ikke at den er god for bedriften. Husk at det ikke er du som er målgruppen her.

Løsning: Hvert innlegg bør ha et større mål som tjener bedriften

Grunnen til at du blogger er for å løse problemene til de som leser, og på lang sikt skape vekst for bedriften. Derfor bør alle blogginnleggene dine være knyttet til din bransje og bedriftens ekspertise. Hvert innlegg bør ta for seg spesifikke spørsmål som potensielle kunder kan ha, i tillegg til informasjon som eksisterende kunder kan ha nytte av. På den måten sikter du deg inn på de som allerede er interessert.

Du kan gjerne publisere personlige innlegg som handler om de ansatte. De aller fleste liker å bli kjent med bedriften de driver forretninger med, og se hva som foregår “behind the scenes”. Blogging er en fin måte å snakke med kundene sine på. Sørg for å skape en god balanse mellom personlige innlegg og fagspesifikke innlegg.

Les også: “5 feil bedrifter gjør i sosiale medier


6 ting du bør vite om Googles kvalitetspoeng

Google bruker en egen skala for å vurdere om annonsene holder en viss kvalitet og kommer alle til gode. Her ønsker Google at både brukere, annonsører og Google-søkeresultater oppfyller visse krav for å kunne oppnå den gode opplevelsen. Kort fortalt betyr dette at annonser med en god kvalitet vil også kunne oppleve høyere plasseringer i Googles søkeresultater.

Les videre for å lære mer om hva Googles kvalitetspoeng er og hvordan denne skalaen kan ha en effekt på annonseresultatene dine.

1. Disse tre komponentene må du tenke på

Google-annonsene dine blir vurdert etter en poengsum fra 1-10 utifra hvor mange kvalitetskrav Google  ser at annonsene dine oppfyller. Her ser de blant annet på tre viktige komponenter når en bruker søker etter noe i Google:

  • Forventet klikkfrekvens: Hvor stor sannsynlighet er det for at noen klikker på annonsen?
  • Annonserelevans: Hvor relevant er innholdet for det brukeren søker etter?
  • Opplevelsen av landingssiden: Hvor oversiktlig og relevant er siden din? Hvor enkelt er det å navigere på siden?

Basert på dette, vil Google rangere annonsene dine som over gjennomsnittet, gjennomsnittlig, eller under gjennomsnittet.

Les mer: “Søkemotormarkedsføring”

2. Brukerens enhet har betydning for annonsekvaliteten

Enheter som nettbrett, smarttelefon eller bærbar PC tas i betraktning når Google beregner annonsekvaliteten. For deg betyr dette at du må sørge for at for eksempel landingsside og nettsted er optimalisert for alle enheter. 

Det kan derfor være smart å målrette annonsene mot mobilbrukere ved å benytte mobilvennlige annonser og sider – men dette er ikke noe krav fra Google. Google kan likevel se på hvor enkelt det er å finne informasjonen samt at navigeringen på nettsiden din er brukervennlig for mobilbrukere.

Les mer: “5 effektive tips som vil gjøre ditt nettsted mer brukervennlig”

3. Relevans

Google anser relevans som kjernen i annonsekvalitet og organiske søkeresultat, og her vil de se på brukerens søk og intensjoner. Derfor bør du gjøre det enklest mulig å:

  • Finne relevant informasjon
  • Gjennomføre et salg eller annen oppgave
  • Navigere

Dette vil mest sannsynlig øke annonsekvaliteten din, og føre til at annonsene dine vil rangere høyere samt få en bedre score. Fordi Google ser på relevans som kjernen, bør du også fokusere på dette fremfor manipulering av annonser for å forbedre kvalitetsscoren.

I tillegg bør du sørge for at annonsene dine kan være relevant til andre relaterte søkeord for å forbedre resultatene dine. Dette gjelder spesielt for områder der annonsene dine har potensial til å oppnå en høyere kvalitetsscore.

Merk at relevans ikke er det samme som “stuffing” av søkeord – du bør ikke overfylle tekst og titler med søkeordet eller søkefrasen for at Google skal finne innholdet relevant. Fokuser heller på synonymer og generelt sett på kvalitet. Dette er nemlig noe Google verdsetter, og stadig oppdaterer kvalitetsscorerutinene sine for.

4. Autoritet

Har Google Ads-kontoen din god anseelse og nettsiden høy autoritet, vil dette kunne ha en positiv innvirkning på annonsene dine.

Men har du for eksempel en nyoppstartet konto eller nettside har du mest sannsynlig ikke oppnådd dette enda. Heldigvis kan denne betydningen påvirkes dersom Google ser at det finnes nok data til at det kan gis anslag, og at søkeord, annonser og landingssider har god kvalitet.

Det samme gjelder for organiske søkeresultat – dersom nettsiden din har god autoritet, vil organiske søkeresultat kunne rangere høyere i Google. Men her kan du også påvirke resultatene. 

Les mer: “Skal jeg gå for SEO eller SEM?”

5. Strukturen på Google Ads-kontoen

Hvordan du velger å strukturere kontoen din, vil ikke påvirke kvalitetsscoren din. Du kan navngi kampanjer eller bestemme antall annonsegrupper etter behov, uten at dette vil gå utover scoren din. Det å legge inn nye søkeord i nye annonsegrupper eller kampanjer vil heller ikke kunne påvirke kvaliteten.

Du vil imidlertid kunne påvirke kvalitetsscoren negativt i endringer som kan gå utover brukeropplevelsen. Dette kan være endringer som skjer i annonsetekst eller på landingsside.

6. Annonsens plassering

Til tross for at en annonse har en høy plassering på en side, vil ikke dette ha noen betydning for den forventede klikkfrekvensen. Dette er fordi Google normaliserer den forventede klikkfrekvensen etter hvilken posisjon annonsen faktisk har på siden. For eksempel forventes det at en førsteplass plassering vil få flere klikk enn tredje- eller fjerdeplass.

Hvor du publiserer annonsen din vil heller ikke påvirke annonsekvaliteten – men det kan derimot skape mer volum, og du bør derfor alltid målrette mot flere brukere der det passer seg.

Konklusjon

Kvalitetspoeng fungerer som et nyttig diagnoseverktøy, og ikke en nøkkelindikator. Du bør derfor ikke la annonsene dine styres etter denne, men heller bruke skalaen som en veiledning for hvilke annonser som ansees som kvalitetsannonser.

Du kan blant annet diagnostisere søkeordkvaliteten etter kvalitetspoeng, og dermed holde fokus på områder med høy verdi, eller der du ser at endringene du har gjort har hatt en positiv effekt. Sørg også for at de annonsene som blir ansett som mest konkurransedyktige er synlige i hver auksjon.

Og helt til slutt – pass alltid på at du tenker på de tre viktigste komponentene i annonsekvaliteten:

  • Forventet klikkfrekvens
  • Annonserelevans
  • Opplevelsen av landingssiden

Lykke til!


Dette må du vite om Google Smart Shopping

Smart Shopping er et av Googles nyeste kampanjeverktøy, og benytter seg av maskinlæring. Verktøyet vil gjøre det lettere å redusere timene du må bruke for å optimalisere kampanjene dine – i tillegg til at du kan få gjort mer i løpet av disse timene.

Den nye metoden er automatisert slik at du kun behøver å sette opp kampanjen før verktøyet tar seg av resten.

Har du allerede kjennskap til Google Shopping-kampanjer og synes dette høres interessant ut? Les videre for å lære mer om Smart Shopping, og hvordan dette kan være lønnsomt for deg.

Hvorfor bør du bruke Google Smart Shopping?

Smart Shopping består av Shopping-produktannonser og bannerannonser, og passer spesielt til bedrifter med mindre annonsebudsjett, men som likevel vil få god nytte av annonsene. I følge Google opplevde annonsørene som testet verktøyet først hele 20% flere konverteringer på samme kostnadsnivå som tidligere annonsebudsjett.

Den nye metoden lønner seg fordi den klarer å hente produktinformasjon fra din eksisterende produkt feed i Merchant Center på din Google Ads-konto. Smart Shopping bruker maskinlæring, eller algoritmer, for å kunne tilby relevante kombinasjoner av visuelt og tekstbasert innhold til dine potensielle kunder. Den vil deretter vise dine annonser via Google-nettverk som søk, display network, Gmail, og YouTube, og automatiserer kampanjen for deg. Du kan dermed effektivisere Shopping-kampanjene dine i tide før den store julesesongen.

Hva må du gjøre for å sette opp Smart Shopping-kampanjer?

Å sette opp en Smart Shopping-kampanje er lekende lett.

Enkelt forklart må du:

  1. Tilknytte en Merchant Center-konto
  2. Angi et budsjett
  3. Laste opp elementer
  4. Angi salgslandet
  5. Trykke lagre
  6. Sette opp konverteringsmål
  7. Forhåndsvise potensielle annonser

Les mer om “Lag smarte Shopping-kampanjer” for en detaljert gjennomgang av oppsettet.

Deretter vil systemene til Google kunne teste ulike kombinasjoner og variasjoner av bildet og teksten du har angitt, som er hentet fra informasjonen i produktfeeden din. For å maksimere resultatene, anbefaler Google at annonsører målretter mot alle tilgjengelige produkter innenfor en Smart Shopping-kampanje. Til slutt vil de mest relevante annonsene vises i Google-nettverkene til potensielle kunder.

Du behøver ikke tenke på noe annet – Google vil nemlig automatisere annonseplasseringen og budgivningen for deg slik at du skal kunne oppnå maksimal konverteringsverdi for budsjettet du oppga da du satt opp kampanjen.

Husk at når du setter opp en ny Smart Shopping-kampanje vil denne trumfe over eksisterende standard Shopping-kampanjer og remarketing-kampanjer, og derfor anbefales det at du setter andre kampanjer på pause. Dette vil også kunne minimere forstyrrelsen på maskinlæringen.

Hva må du gjøre for å holde kampanjen aktiv?

Denne kampanjemetoden kombinerer Google Standard Shopping og Display Remarketing. Dette innebærer at det hele tiden må legges nye personer til remarketingmålgruppen din for at kampanjen skal forbli aktiv.

Du vil allerede etter to dager få en advarsel dersom remarketingmålgruppen ikke mottar nye personer, og du vil deretter ha 28 dager til å løse dette før kampanjen blir satt på pause.

Grunner til at remarketinggruppen ikke mottar nye personer kan være at:

  • At målgruppekildene dine har kritiske problemer. Her kan det være et problem med Google-adstaggen, og dette kan skyldes en formateringsfeil.
  • Manglende tilstrekkelig trafikk på sidene med tag-kodebiter for remarketing.
  • For kort varighet av inkludering av remarketinglisten. Dersom varigheten er for kort, vil det kanskje ikke bli samlet opp nok informasjonskapsler for listen.

Remarketing alene er en effektiv markedsføringsstrategi som går ut på å annonsere mot personer som allerede har vist interesse for produktene eller tjenestene dine, eller nettstedet ditt. Verktøyet henter informasjon om potensielle kunder fra kundens informasjonskapsler, og viser annonser der de samme personene besøker andre nettsteder som tilhører et Google Display-nettverk. Slik kan du hele tiden gi besøkende en påminnelse om interessen de en gang viste for ditt brand, dine produkter, eller dine tjenester.

Les mer: “5 grunner til hvorfor du bør bruke remarketing”

Hva bør du tenke på?

Til tross for at Smart Shopping-kampanjer kan være svært så effektive og gunstige, er det likevel et verktøy som krever tålmodighet og strategi før resultatene vises.

Før du setter opp en kampanje bør du tenke på:

  • Tålmodigheten: Før du begynner å evaluere resultatene, bør du la budstrategien kjøres i 15 dager. Det kan nemlig ta litt tid før maskinlæringen fungerer optimalt.
  • Sørg for at du har nok med data til å evaluere budstrategien.
  • Husk på at konverteringsverdi har større betydning enn klikk.
  • Konverteringsforsinkelser: Noen konverteringer kan ta lenger tid enn andre – alt fra dager til uker. Dette skyldes delvis at noen konverteringer ikke blir rapportert før lenge etter at klikket fant sted, men dette avhenger av hvilket konverteringsvindu du har valgt.
  • Eksterne faktorer som helligdager, helger, spesielle hendelser, endring i produktinformasjonen din og konkurrentene dine i en auksjon kan ha innvirkning på resultatene dine.

Du må også oppfylle kravene til Google Shopping-kampanjer, hvor du blant annet må sørge for at innholdet følger Googles retningslinjer, at du har opprettet Google Merchant Center og koblet den sammen din GoogleAds-konto, samt at du følger andre krav som du kan lese mer om her.

Vil du lære mer?

Se mer i denne videoen:

Lykke til!


6 steg som sikrer deg effektive bannerannonser

Bannerannonsering, også kalt Displayannonsering, er en av de eldste markedsføringsformene på nettet. En bannerannonse er en annonse på en nettside, gjerne nettaviser og større nettsteder, og ligner på mange måter de tradisjonelle annonsene utenfor den digitale plattformen.

I dag har man imidlertid fått stadig mer avanserte verktøy som gjør de klassiske bannerannonsene enda mer målrettet og effektive. Dette sikrer deg gode og kostnadseffektive resultater.

Men før vi tar for oss vår 6-stegs guide til effektive bannerannonser, skal vi ta en nærmere titt på hva bannerannonser faktisk er.

Dette er bannerannonser

En bannerannonse har samme bredde som hovedartikkelen på siden, men lav høyde. Slike annonser har et enkelt budskap, og gjerne en lenke som leder tilbake til annonsørens hjemmeside. For å holde oversikt over hvilke besøkende som kommer fra annonsen, er annonsene som regel tilknyttet en informasjonskapsel, eller cookie. Slike informasjonskapsler sørger også for at tilbakevendende besøkende skal slippe å se den samme annonsen hver gang.

Bannerannonser er effektive fordi de har et klassisk annonseformat. Men her ligger også ulempen: Brukere av internett er langt strengere til hvilke inntrykk de tar inn over seg – kontra før i tiden når reklamen kom i papirformat. Dette fører til fenomenet bannerblindhet, som innebærer at brukere mentalt filtrerer ut annonsene og ikke legger merke til dem. Med andre ord stilles det høye krav til effektive bannerannonser.

Heldigvis finnes det enkle grep som hjelper deg å få mest mulig ut av annonseringsbudsjettet ditt. Her er våre 6 steg som sikrer deg en effektiv bannerannonse:

Les mer: 5 effektive tips som vil gjøre ditt nettsted mer brukervennlig

1. Benytt responsive annonser

De fleste som jobber aktivt på digitale plattformer kjenner til begrepet responsivt design, enten det gjelder en hjemmeside eller elementer på siden. Etter den eksplosive fremveksten av smarttelefoner, er man i dag avhengig av å tilpasse innhold på nett til flere enheter. Responsivt design er design som kan vises på alle format og skjermstørrelser. Avhengig av om du laster inn innholdet på en datamaskin eller en mobiltelefon, vil elementene på siden automatisk strekkes eller krympes for å tilpasses den tilgjengelige skjermplassen.

Å benytte responsivt design sparer deg for mye tid, da du slipper å lage innhold tilpasset hver enkelt plattform. Samme prinsipp gjelder for bannerannonser. Benytter du deg av responsive annonser, sparer du både tid og ressurser på å lage flere ulike annonser til ulike enheter. Responsive annonser passer nesten alle annonseplattformer.

2. Bruk et engasjerende språk

Når man skal lage bannerannonser, har man gjerne begrenset med tekstplass. Det gjelder derfor å gjøre mest mulig ut av plassen du har til rådighet. Samtidig gjelder det å skille seg ut i den massive mengden av annonser, og fange oppmerksomheten til leseren slik at faktisk de klikker seg inn på annonsen.

Her er noen generelle tips for et engasjerende språk:

  • Presis og beskrivende oversikt.
  • Forklar hva annonsen er for, ikke skriv “klikk her” – og henvend dem videre til en ny side.
  • Unngå bruk av store bokstaver.
  • Sørg for at teksten er grammatisk korrekt.

Et at de viktigste verktøyene vi har til å formidle budskap med er språket. Teksten må gi et tydelig signal om hva annonsen handler om, i tillegg til at den faktisk engasjerer leseren og treffer et eller annet hos dem. Uten et tydelig budskap har man ikke sjans til å lage en annonse som stikker seg ut i den voldsomme informasjonsflyten vi er utsatt for hver nesten dag.

Les mer: Bing Ads øker treffsikkerheten med LinkedIn Profil Targeting

3. Velg bilder og farger med omhu

En god annonse fanger ikke bare oppmerksomheten til leseren, men har også en høy gjenkjennelsesfaktor. De besøkende bør kunne kjenne igjen bedriften umiddelbart fra annonsen. Ikke minst bør bildene samstemme med innholdet i selve annonsen.

Bildebruken kan være avgjørende for hvor effektive dine annonser er. Det er bevist at visuelt innhold blir oppfattet langt raskere enn det skriftlige. Faktisk oppfatter hjernen vår bilder opptil 60 000 ganger raskere enn tekst. Bilder har også langt sterkere assosiasjonsevne, som trigger engasjement og følelser hos leseren.

4. Led inn til en relevant landingsside

Alt innhold som lenkes til hverandre bør ha en tydelig og relevant tilknytning. Ellers vil den besøkende føle seg lurt, og klikke seg ut av siden igjen. Det samme gjelder landingssidene til bannerannonser. Sørg derfor for at annonse og landingsside har gjennomgående samme tema når det gjelder budskap, ordlyd, bilder og fargebruk.

Husk også at landingssiden bør være brukervennlig og ha et klart formål. Dersom konverteringsmålet er flere salg, bør du lede den besøkende til en salgsside. Er konverteringsmålet derimot merkevarebygging, kan du lede inn til en side som viser hvem dere er og hva dere gjør.

Les mer: 5 grunner til hvorfor du bør bruke remarketing

5. Lag målrettede annonser

Et av de viktigste verktøyene når det kommer til digital markedsføring, er muligheten til å målrette annonser og innlegg på nett. Ved hjelp av spesialtilpassede alternativer for søkeord, interesser og demografi kan du la annonsene dine bli synlig for akkurat den målgruppen produktet ditt har. Dette sikrer deg valuta for hver krone du bruker på annonseringen. Når du lager annonser i Google Display, kan du også velge hvor mye du ønsker å betale for å nå frem til målgruppen din.

En bannerannonse sikter seg i all hovedsak inn på brukere i den første fasen av kjøpsreisen. På dette stadiet er ikke den potensielle kunden ute etter produktet ditt, men ved hjelp av bannerannonsering kan du gjøre brukeren oppmerksom på det du har å tilby samt sørge for at bedriften din havner i brukerens underbevissthet. Samtidig er det viktig at annonsen vises i rett kontekst. For at annonsen skal så et frø i underbevisstheten hos folk, må annonsen oppfattes interessant og ikke minst relevant. Her er målrettede annonser til uvurderlig hjelp.

6. Ha en tydelig CTA

Med en tydelig CTA (Call to Action) på landingssiden, sørger du for å lede trafikken videre til nettstedet ditt. En CTA-knapp har som formål hjelpe kunden til å gjøre en ønsket handling, og er et klikkbart element på siden. Eksempler på nyttige CTA-knapper er  “Kjøp her”, “Last ned vår e-bok” eller “Kontakt oss”. En tydelig CTA er avgjørende for konverteringer.

Husk at på samme måte som landingsside og bildebruk skal være relevant i forhold til bedriften og produktet eller tjenesten dere selger, må også CTA-knappen ha en klar rød tråd med budskapet i annonsen.

Med disse tipsene i bakhånd sier vi, lykke til!


Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.