Blogg

En blogg er et nettsted, eller en del av et nettsted, hvor man publiserer såkalte blogginnlegg eller bloggposter. Disse innleggene skrives vanligvis av en enkeltperson eller et fåtall personer.


I en blogg vil innleggene legge seg i kronologisk rekkefølge, med siste publiserte innlegg øverst. Et annet kjennetegn på en blogg er kommentarfeltet man finner i bunnen av innlegget. På denne måten åpner bloggformatet opp til en diskusjon mellom forfatteren av bloggen og dens lesere.

Selve ordet kommer fra engelsk, og er satt sammen av ordene web og logg.

Historien bak et av populærkulturen største fenomener

Fenomenet blogging startet tilbake i 1997, da en amerikaner publiserte daglige oppdateringer i en såkalt weblogg, som han kalte det.

I det første tiåret etter at internett ble allemannseie, krevde publisering på nett gjerne kunnskap om HTML-redigering. Men da publiseringssystemer som WordPress dukket opp på markedet, ble det mye enklere for hvem som helst å oppdatere og publisere egne nettsider. Året etter innføringen av WordPress, kom verktøyet “Open diary”, som vant stadig større popularitet. Dagens betegnelse kom i 1999, etter at en av datidens weblogg-forfattere gjorde om betegnelsen weblogg til we blog. Ordet blogg ble raskt tatt opp i dagligtalen, og har siden den gang vært ensbetydende med denne typen publisering av personlige tanker og meninger.

I perioden 2005-2010 gjorde nye verktøy publiseringen gradvis enklere, og bloggfenomenet fikk stor vekst i disse årene. I dag er blogg en naturlig del av alt fra markedsføring av større bedrifter, private meningsutvekslinger og journalistikk.

Les mer: Bygg troverdighet med Influencer Marketing

Ulike typer blogg

Vi skiller gjerne mellom ulike typer blogg – alt etter hvem de henvender seg til, formatet og ikke minst innholdet.

Vi skiller mellom:

  • Personlig
  • Kommersiell
  • Tema
  • Medietype
  • Publiseringsverktøy

En av de vanligste typene innen blogg er den personlige. Sjangermessig fungerer denne som en digital dagbok, hvor forfatteren deler hendelser fra dagliglivet og personlige meninger. En personlig blogg blir ofte også brukt til å reflektere over livet, noe som gir bloggen en slags litterær verdi. Vi ser blant annet at stadig flere blogger blir gjort om til bøker.

Formatet blogg kan også brukes som et nyttig verktøy innen markedsføring. På grunn av den personlige fremtoningen er blogg en ypperlig måte å skape tillit til potensielle kunder, og i dag har de fleste store bedriftene som er aktive på internett en egen blogg.

Videre i denne artikkelen vil vi ta utgangspunkt i den kommersielle bloggen.

Planlegg innhold i god tid

Som med all innholdsmarkedsføring, vil du tjene stort på å planlegge bloggposter og publisering i god tid. Sett opp en kalender med publiseringsdatoer og tema for hvert innlegg du skal lage. Sørg gjerne for at tema og innhold er en del av en større sammenheng, eller henger sammen med andre markedsføringsaktiviteter. Slik får du en helhetlig distribusjon av innhold på tvers av dine kanaler.

Det å produsere et blogginnlegg tar gjerne litt tid. Selv for rutinerte tekstforfattere, kan det å skrive et innlegg fort ta flere timer – eller dager. Husk at tiden også går til research, strukturering og redigering. Dersom du har planlagt innholdet som skal produseres i god tid, er det lettere å komme i gang med produksjonen. Du slipper å gjøre idémyldring på stående fot, og ideen har allerede fått tid til å utvikle seg videre i tankene dine. Store deler av idémyldringen skjer når man holder på med noe helt annet.

Planlegging kommer også godt med når du skal sette deg ned å skrive det konkrete innlegget. Vi anbefaler å strukturere det blanke arket slik:

  • Arbeidstittel
  • Innledning
  • Hoveddel
  • Konklusjon

…. nesten på samme måte som vi lærte å strukturere tekstoppgaver i grunnskolen. Det er faktisk mye lettere å få oversikt over artikkelen når du har et skjelett å jobbe ut i fra. Vi anbefaler også at du skriver innledning og konklusjon helt til slutt.

Les mer: Slik lykkes du med Content Marketing

Research er halve jobben

Som tekstforfatter eller innholdsprodusent er det ikke meningen at vi skal vite alt. Stort sett vet vi svært lite om mesteparten av det vi skriver. I hvert fall i utgangspunktet. Halve jobben til skribenter er derfor research. Det er en grunn til at journalister er kjent for sin sultne nysgjerrighet.

Så, hvor og hvordan bør man gjøre research?

I dag finnes det nærmere 2 milliarder nettsteder. Med andre ord er internett proppfull av kilder, noen bedre enn andre. Når man skal gjøre research til et blogginnlegg, gjelder det å lete etter informasjon på riktig sted. Vi i milleniumsgenerasjonen vet godt at det finnes mange useriøse kilder der ute, og fake news er i 2018 allemannseie. Et godt tips er å hente informasjon fra høy-autorative nettsteder. At mange lenker inn til et nettsted er et tegn på at nettstedet er til å stole på. Ettersom formatet blogg er en del av den offentlige agendaen, kan det også være lurt å ha journalistikkens kildeetikk i bakhånd. En bloggforfatter har i prinsippet et redaktøransvar, og alle som deler innhold av offentlig interesse bør med fordel forholde seg til Vær Varsom-plakaten.

Er du usikker på om et usagn eller en opplysning er korrekt? Dobbeltsjekk med andre kilder. Finner du ikke andre kilder som kan bekrefte opplysningen, er det bedre å droppe informasjonen. Ettersom blogg er et såpass personlig format, er troverdighet et av dine viktigste verktøy. Ikke gå på kompromiss med denne.

Les mer: Tone of voice i sosiale medier – slik snakker du med kundene dine

Slik skriver du et godt blogginnlegg

Når tema og research er på plass, er det på tide å putte pennen til papiret. For mange kan dette være en vanskelig kneik å komme over, men frykt ikke – vi skal hjelpe deg i gang. Nedenfor finner du fire tips som hjelper deg å formulere og sette sammen blogginnlegget på en mest mulig effektiv måte:

  1. Hold deg til et tema og en tittel
  2. Bruk et levende og engasjerende språk
  3. Formater teksten slik at den fremstår oversiktlig og luftig
  4. Bruk bloggen til å fremme et tilbud som genererer leads

Hold deg til et tema og en tittel

Når du skal velge tematikk for et blogginnlegg, bør du ta utgangspunkt i at innholdet skal være lærerikt og nyttig for leseren. Du skal tilby potensielle kunder innhold av verdi. Et godt utgangspunkt for innholdet kan derfor være å svare på spørsmål og utfordringer som folk ofte søker på – tilknyttet dine produkter eller tjenester. Andre spørsmål som kan besvares er hvilke ting du ønsker at folk skal vite om bransjen din, eller populære temaer innenfor bransjen.

Som vi var inne på over, er et godt skrivetips å vente med endelig tittel, innledning og konklusjon til sist. Da vet du hva artikkelen faktisk handler om, og hva en eventuell konklusjon på tematikken er. Hvilke titler som er mest effektive, varierer selvsagt fra målgruppe til målgruppe. Men et godt utgangspunkt er at tittelen bør trigge følelser. Sett deg inn i målgruppens sko – hva engasjerer dem? En annen måte å skrive effektive titler på er å la tittelen introdusere leseren til et problem de har behov for å løse. Det er en kunst å skrive gode og effektive titler. Å klare å fange interessen til folk med få ord kan virke som uoverkommelig magi, men som regel er dette noe som kommer naturlig med øvelse.

For at tittelen skal bli synlig i Googles søkeresultat er det også viktig at du holder tittel innenfor 50-60 tegn. Titler som er lengre vil nemlig ikke bli synlige i resultatlistene. Tittelen bør også inneholde et såkalt Long-tail keyword – en lengre søkeordsfrase med minst 3 ord. I motsetning til generiske søkeord, er long-tail søkeordene mer spesifikke og mindre konkurranseutsatte. Med Long-tail keyword får du mer målrettet trafikk inn på siden din.

Bruk et levende og engasjerende språk

En blogg skal underholde leseren. Derfor er det viktig at du bruker et levende og engasjerende språk som faktisk fenger leseren. Ingenting er mer kjedelig enn et intetsigende blogginnlegg uten følelser eller punsj. Samtidig er ikke poenget at du skal overøse artikkelen med intense følelser. Velg heller et emne som interesserer deg, så vil engasjementet naturlig smitte over på papiret (eller skjermen).

Må du skrive et tilsynelatende tørt innlegg i forbindelse med jobb? Fortvil ikke. Trikset er å finne en innfallsvinkel som interesserer deg, i hvert fall litt. Dersom bedriften selger fisk, som i og for seg er lite spennende, finnes det kanskje spennende forskning som du kan bygge et innlegg rundt. Som tekstforfatter eller innholdsprodusent handler jobben i stor grad om å skrive engasjerende om kjedelige temaer.

Hent frem kreativiteten og tenk alternativt, så blir innlegget mer givende for både deg og leser.

Formater teksten slik at den fremstår oversiktlig og luftig

Når man lager et blogginnlegg, handler det like mye om de tomme, hvite feltene som områdene med tekst. La leseren nyte masse luft mellom hvert avsnitt, slik at de ikke blir overveldet av en massiv vegg av tekst. Dette er like nyttig for Google, som også bruker lettleselighet som et kriterium for om artikkelen holder høy kvalitet.

Videre må du sørge for å bryte opp teksten med avsnitt, mellomtitler og ikke minst bilder. En side med en god miks av elementer vil fremstå langt mer tiltrekkende for en leser. Bilder fungerer som emosjonelle triggere, så velg bilder med omhu. Sørg for at de engasjerer leseren og gir helheten den stemningen du er ute etter. Vi anbefaler at du bruker bilder jevnt nedover i teksten, men bildet i toppen av innlegget er alltid et must.

På samme måte som du bør inkludere et long-tail søkeord i blogginnleggets tittel, bør du også benytte deg av samme søkefrase nedover i selve innlegget. Dette inkluderer ingress, mellomtitler, bildetekst og generelt i teksten. Videre bør du inkludere relevante interne- og eksterne lenker.

Bruk bloggen til å fremme et tilbud som genererer leads

En kommersiell blogg bør alltid inneholde en Call to Action (CTA) nederst i artikkelen. En slik CTA viser leseren hva de skal gjøre videre, gjerne i form av et nyttig nedlastbart dokument eller et godt tilbud. Slik sørger du for at de besøkende faktisk klikker seg videre på hjemmesiden din, og forhåpentligvis sikrer ønsket konvertering.

Eksempler på klikkvennlige CTA-knapper:

  • Et gratis tilbud
  • En e-bok
  • Påmelding til nyhetsbrev
  • En gratis prøveversjon

Det kan også være lurt å inkludere samme CTA øverst i artikkelen, slik at besøkende som ikke leser seg helt til bunnen av artikkelen kan benytte seg av samme tilbud. Tilbudet bør videre samsvare med innholdet i artikkelen.

Les mer: Markedsføring – en historie

Bruk bilder som engasjerer

Selv om en blogg i stor grad handler om det skriftlige budskap, må vi ikke glemme viktigheten av gode visuelle elementer. For det første bryter visuelle elementer opp teksten og gir leseren rom til å puste mellom avsnittene.

Bilder er også fantastiske verktøy som vekker følelser og assosiasjoner hos mennesker. Med andre ord kan bilder bidra til å skape større engasjement rundt et tema. Mennesker tolker som regel bilder raskere enn tekst.

Eksempler på bilder som er effektive:

  • Bilder som trigger assosiasjoner
  • Bilder som trigger følelser
  • Bilder med et treffende poeng
  • Bilder som enkelt illustrerer noe mer komplekst

Når du skal velge bilder til ditt blogginnlegg, er det viktig å være klar over hvorfor vi bruker bildene. Besøkende bruker mer tid på en side med bilder. Dersom teksten ikke fanger interessen med en gang, kan bildene faktisk være det som overbeviser dem om å lese videre. Velg derfor bilder som gjenspeiler essensen av teksten. Er ikke budskapet i bildene kompatibel med teksten kan de besøkende føle seg lurt, og klikker seg ut av nettstedet ditt. Av samme grunn bør også bildene samsvare med den generelle visuelle profilen til bedriften.

Del bloggen i sosiale medier

Nå er blogginnlegget publisert, men jobben er ikke helt over ennå. Det nytter ikke å produsere masse innhold dersom ingen skal få gleden av å lese det. Promotering og markedsføring av innhold er derfor vel så viktig som selve innholdsproduksjonen.

Dersom de som leser bloggen din synes innholdet var interessant og lærerikt, vil de ofte ha lyst til å dele innholdet videre med venner og bekjente. Derfor bør du alltid ha en delefunksjonen til en eller flere sosiale medier. Hvilke sosiale medier du ønsker å dele innholdet i, avhenger selvsagt av hvilke plattformer du er tilstede på, og ikke minst målgruppen. Dersom målgruppen din er pensjonister, er det like hensiktsmessig å dele innhold på plattformer som SnapChat og Instagram.

Facebook er imidlertid en klassiker som fungerer i alle aldersgrupper.

Ta steget videre

Trenger du hjelp til å lykkes med din blogg? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEM, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.