Bør du optimalisere for featured snippets?

Featured snippets, eller funksjonsutdrag på godt norsk, er raskt i ferd med å ta over søkeresultatet. Vi forteller deg alt du trenger å vite om featured snippets, og hvordan du kan optimalisere innholdet ditt for å bli plukket opp av Google.

Hva er featured snippets?

Featured snippets er et element i søkeresultatet som dannes for å gi brukeren et kjapt svar på det de er ute etter. Det er en uthevet boks som legger seg øverst i søkeresultatet, og som inneholder informasjon og en lenke til kilden.

Slik ser en typisk featured snippet ut i formatet paragraf. Innholdet er hentet fra treff #3

Innholdet i en featured snippet er hentet fra et av treffene på Googles førsteside (treff 1-10), og det trenger ikke nødvendigvis å være treff #1. Google scanner alle sidene, og trekker ut det innholdet som egner seg best i en snippet. Avhengig av hva det søkes etter kommer featured snippets i en av tre formater:

  • Paragraf
  • Liste (punkter eller nummerert)
  • Tabell
Slik ser en typisk featured snippet ut i formatet punktliste. Innholdet er hentet fra treff #1

Formålet med en featured snippet er å gi brukeren et raskt svar på det de lurer på. Dette har merkbare konsekvenser for søkemotoroptimalisering. Featured snippets stjeler nemlig klikk fra det organiske søkeresultatet, slik at andre nettsider får færre trafikk. Derimot får sidene som featured snippets er hentet fra en boost i trafikken.

Featured snippets er teknisk sett ikke en del av Googles topp 10, og derfor sies det gjerne at #0 er det nye #1.

Hva er ikke featured snippets?

Dersom du har vært på Google i det siste, har du sikkert merket at det har dukket opp flere interaktive og informative bokser i søkeresultatet, på engelsk SERP Features. Alle disse betegnes av Google som Special Content Resource Block, men ikke alle er featured snippets. De ulike variantene er:

Kunnskapspanel (Knowledge Panel)

Et kunnskapspanel presenterer et direkte svar på det tema, menneske, sted, selskap el. som man har søkt etter, og svaret er satt sammen av ulike nettsider med høy autoritet. Panelet dukker opp i mer enn 26 % av alle Google-søk. I motsetning til en featured snippet gir det også relevant informasjon som er relatert til det du søker etter. Kunnskapspanelet havner som regel øverst i søkeresultatet på mobil, og ved siden av resultatet på desktop.

Raskt svar (Rich Answer eller Instant Answer)

Google presenterer noen ganger raske svar på det man lurer på, uten å oppgi kilden til informasjonen. Årsaken til dette er at svaret er faktabasert og dermed allmennkunnskap.

Raske svar kan også dukke opp før man har rukket å trykke på søk:

Rikt utdrag (Rich Snippet)

Dette er funksjoner som beriker det organiske søkeresultatet med vurderinger, anmeldelser, bilder, informasjon om pris eller lignende. Det kan se slik ut:

Moduler (Widgetter)

Googles moduler gjør informasjonsflyten enda raskere, og inkluderer blant annet oversetter, kalkulator, temperatur, klokke og konvertering av valuta og måleenheter. De kan for eksempel se slik ut:

De kan også være andre former for interaktive elementer, som ikke nødvendigvis handler om informasjonsflyt:

Les også: Derfor stoler kundene dine på Google

Derfor bør du optimalisere for featured snippets

Featured snippets og andre Special Content Resource Blocks påvirker søkemotoroptimalisert innhold, fordi det presenterer informasjonen brukeren var ute etter uten at han eller hun trenger å klikke seg inn på et av treffene. Featured snippets dukker opp i nesten 11 % av alle Google-søk.

Dette stjeler klikk fra plass 1-10.

Nettsiden som Google har hentet innholdet fra, vil derimot få en boost i trafikken. Brukere som er ute etter et mer utfyllende svar vil klikke på et av treffene i det organiske resultatet. Der det ikke er en featured snippet vil 26 % klikke på treff #1, men der det er en snippet synker dette tallet til 19,9 %. Driver du med søkemotoroptimalisering, er dette altså en god måte å snike i køen på.  

En annen god grunn til å optimalisere for featured snippets, er at Googles robot henter svar herfra til bruk i stemmesøk. Google estimerer at halvparten av alle søk i 2020 vil være et stemmesøk. Ønsker du å bli plukket opp av stemmesøket, er snippets derfor et godt sted å starte.

Trenger vi å bry oss om featured snippets?

Ikke alle trenger å optimalisere nettsiden sin for featured snippets, og som en del av et SEO-prosjekt er det absolutt ikke det første man bør fokusere på. Har du derimot kontroll på det tekniske og ligger på Googles førsteside, kan du begynne å optimalisere innholdet for snippets. Snippets kan endre seg fra dag til dag, så her er det viktig at du følger med på søkeordene du ønsker å rangere på og optimaliserer innholdet kontinuerlig.

Enkelte kategorier av søkeord har større sannsynlighet for å utløse featured snippets enn andre. Det gjelder for eksempel reise og alt som er relatert: Steder, hoteller, reisetips, reisebyråer osv.

Hvis du rangerer på søkeord som allerede utløser featured snippets, bør du vurdere å optimalisere innholdet. Bruk verktøy som ahrefs.com eller SemRush for å se om du eller dine konkurrenter har vunnet en snippet.

Slik optimaliserer du for featured snippets

Det første du bør gjøre er å se på innholdet i den featured snippeten du ønsker å vinne, og skape innhold som ligner formatet: Paragraf, liste eller tabell. Innholdet bør legges så høyt som mulig inne på den nettsiden du allerede rangerer på (husk at Google henter innhold til snippets fra plass 1-10). En typisk snippet er på mellom 40-60 ord. Innholdet ditt må formateres med grunnleggende HTML-tagger, slik at det er lett for Google å lese det.

Paragraf

Bruk spørreord som “hva”, “hvordan”, “hvem” og “hvor” i H2-taggen:

<h2> How is ice cream made? </h2>

<p> Svar på mellom 40-60 ord </p>

Liste

Bruk fraser som “her er”, “følg disse stegene” eller “start med”:

<h2> Her er oppskriften på vafler </h2>

<li> Steg 1 </li>

<li> Steg 2 </li>

Tabell

Lag en tabell som Google kan hente innhold direkte fra:

Slik ser det ut inne på nettsiden:

Analyser resultatet

Følg med på den snippeten du ønsker å vinne. Hvis innholdet ditt ikke er plukket opp etter et par dager, prøv å optimalisere på nytt. Featured snippets endrer seg raskt, så her gjelder det å optimalisere kontinuerlig.

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.