Content

En nettside med godt produsert content leder nye besøkende inn på siden og sørger for at eksisterende kunder ønsker å komme tilbake.


En nettside skal være enkel å lese og fristende å se på. Den skal være brukervennlig, ryddig og oversiktlig. Klarer du å treffe blink på alle disse punktene, vil du tiltrekke deg et større publikum – som også fører til flere konverteringer.

Vil du vite hvordan du kan skrive og produsere bra content, og hvordan du når flere? Følg med videre da vel!

For å produsere godt content til nettsiden din bør du tenke på…

1. Hvem skal lese innholdet

På samme måte som det er viktig å vite hvilken målgruppe dine tjenester og/eller produkter er markedsført mot, bør du kjenne ditt eget publikum når du skal produsere effektivt content.

Derfor bør du kartlegge hvem det er som oftest besøker nettsiden din, og hva som interesserer dem. Dette har du kanskje allerede oversikt over, men et godt tips er å benytte deg av verktøy som Google Analytics. Her kan du analysere trafikken din, og undersøke hvem som finner veien inn til sidene dine og hvilke kanaler som brukes. Se for deg hvem de potensielle kundene dine er og hvordan de enklest kan finne deg. Du kan også kartlegge dette ved å intervjue eksisterende kunder eller bruke en spørreundersøkelse.

Produser deretter content tilpasset det språk og innhold som appellerer til målgruppen din. Her kan du tenke over hvilken kunnskap de trolig allerede sitter på, hvilken kunnskap du kan gi dem, hva de søker etter, hvilke problemer du kan løse for dem og hvor du kan treffe dem.

Mange har gjerne fint  innhold, men dersom det ikke treffer målgruppen din vil det heller ikke være lønnsomt.

2. Call to action

Sørg for at du alt av content leder til en Call to Action (CTA). Dette innebærer at du oppfordrer leseren til å gjøre en bestemt handling. Vanlige handlinger kan være å laste ned nyttig innhold, teste et verktøy, en tjeneste eller et produkt som du tilbyr, oppfordre til deling av innholdet (legg til en delefunksjon knyttet til sosiale medier) eller å legge igjen kontaktopplysninger for videre kommunikasjon dersom han/hun er interessert i å vite mer om deg og dine produkter.

3. Interaksjon

Content som byr på interaksjon med leseren har en tendens til å få mer oppmerksomhet enn statisk innhold som kun serverer en masse tekst. Her kan du for eksempel flette inn en video, en oppgave, et verktøy, livlige bilder eller dele nyttige tips og råd. Du kan også arrangere konkurranser, spørre leserne om råd samt ha et åpent kommentarfelt.

Content er nemlig ikke bare teksten – det er helheten. Content er alle elementer som sammen uttrykker det du ønsker å formidle. Selv om målet er å tiltrekke flere kunder eller få eksisterende kunder til å bli, handler det også om lidenskapen du har for det du driver med og det din bedrift står for. Dette ønsker vi å videreføre til kundene våre. Ved å inkludere kundene øker vi kundetilfredsheten – da de etterhvert vil føle en tilhørighet og lojalitet til bedriften.  

4. Førsteinntrykk

Som ved mange andre områder her i livet, er vi mennesker opptatt av førsteinntrykket når det kommer til content. Vi tar ofte raske beslutninger uten å se på helheten. På mange måter kan du se på nettsiden din som ditt første møte med kunden, og dersom en potensiell kunde (som kunne hatt god nytte av dine produkter eller tjenester) ikke finner siden din innbydende, kan det være at du mister denne kunden.

Her er det spesielt tre ting du bør tenke over:

  • Brukervennlighet: Menyer, søkefunksjoner og ryddighet.
  • Farger: Hvilke farger får nettsiden din til å se mest fristende ut, og hvilke farger passer best for din målgruppe?
  • Content: Innholdet skal appellere til målgruppen.

På mange måter kan du tenke på en nettside som en fysisk butikk. Uten en innbydende nettside spiller det ingen rolle hvor godt content du har. Potensielle kunder som snur i døra legger ikke merke til innholdet på siden din. Du hadde nok heller ikke forvillet deg inn på en butikk som ikke så innbydende ut ved første øyekast.

5. Kjøpsreisen

Nettsiden bør ha content som appellerer til både potensielle og nåværende kunder. Derfor bør du tenke på kjøpsreisen når du produserer content som omfatter tjenestene eller produktene du tilbyr. Vi snakker ofte om kjøpsfasen når vi produserer annonser i Google Ads, men det lønner seg å tenke på dette når vi produserer content til en nettside også.

Kjøpsreisen ser slik ut:

Fase 1 – Den potensielle kunden blir kjent med deg, men kunden er ikke interessert i det du har å tilby enda. I denne fasen bør du derfor servere kunden med nyttig informasjon om det din bedrift tilbyr. Tenk gjerne kreativt!

Fase 2 – Du har fanget interessen til den potensielle kunden. Kunden er gjerne på jakt etter det du har å tilby, og her pleier mange å fortelle om hvorfor det kan er lønnsomt å velge akkurat deres bedrift.

Fase 3 – Den potensielle kunden har bestemt seg for å gå for dine produkter eller tjenester. Her gjelder å virkelig vise seg frem, og gjerne vise til tidligere gode resultater for å overbevise kunden.

Videre gjelder det å inspirere til lojalitet ved å pleie de nåværende kundene. Her bør du by på content som bekrefter at de har gjort et riktig valg samt hjelpe dem slik at de får god nytte av produktet eller tjenesten de har kjøpt. Dette kan gjøres gjennom nyhetsbrev og vanlig mail eller inspirerende bloggposter og case studier.

Se eksempler på case studier her og bloggposter her.

6. SEO

For at potensielle kunder skal finne frem til nettsiden din må du være synlig. For å øke bedriftens synlighet må du bli synlig i ulike søkeresultater relatert til de tjenestene eller produktene din bedrift tilbyr. Dette gjør vi gjennom en praksis kalt SEO, eller søkemotoroptimalisering. Kort fortalt gjøres dette ved å sørge for at content som produseres inneholder typiske søkefraser eller søkeord i tillegg til relevant og nyttig innhold.

I tillegg trenger nettsiden din autoritet. Dette får man blant annet ved hjelp av antall besøkende og såkalte backlinks. Backlinks er når andre nettsider refererer og linker tilbake til din nettside. Derfor bør du skape interessant og engasjerende content, slik at andre ønsker å referere til det du har produsert. Og omvendt – det lønner seg også å referere/linke tilbake til autorative nettsider i tekstene, for eksempel når du refererer om statistikk eller fakta.

Du kan lese mer om SEO her og på bloggen vår.

7. Strategi

Vi nevner dette ofte, men uten en strategi skyter du egentlig et skudd ut i løse lufta og håper på det beste. En god strategi krever et delmål og et endemål – svar på spørsmålene når, hvor, hvorfor og hvordan. Hva ønsker du å oppnå med ditt content? Ønsker du å nå potensielle kunder? Nåværende kunder? Ønsker du å skape et engasjement rundt noe? Hvordan skal du gjøre det? Når er det best å gjøre det?

En strategi krever også at du har oversikt over trafikk og andre målbare tall. Ved hjelp av verktøy som Google Analytics og Tiny Ranker, kan du måle trafikk inn til nettstedet og rangeringer i søkeresultatet.

Content is king

Nå som du har fått noen gode content tips, kan du sette i gang produksjon av content som når ut til ditt publikum!

Trenger du hjelp til å lykkes med ditt content? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med innholdsmarkedsføring og digital synlighet.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.