Content marketing

Omega Media er et digitalt markedsføringsbyrå i Oslo, med stor kapasitet og riktige ressurser for å gjøre content marketing på en lønnsom måte.


Dette er content marketing

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring på norsk, er en viktig og svært så populær underkategori av digital markedsføring. En bedrift som satser på content marketing vil oppleve mer oppmerksomhet og synlighet enn en som ikke gjør det – hvis det er gjort riktig. En nettside, kampanje, blogg eller post på sosiale medier med godt content sørger for at potensielle og eksisterende kunder ønsker å komme tilbake.

Content marketing handler om å skape relasjoner, og dette gjøres ved å gi et innblikk i bedriftens hverdag. Klarer du å treffe blink med content marketing, vil du tiltrekke deg et større publikum, som også fører til flere konverteringer. Content marketing kan faktisk være svært lønnsomt, og ikke minst skaper det lojale kunder.

Content marketing i ulike former

Content marketing har eksistert lenge, og har i løpet av den digitale tidsalderen måttet tilpasse seg de ulike plattformene vi nå har tilgang til. Det handler ikke lenger bare om en velskreven tekst, men en større helhet som gjerne er sammensatt av videoer, bilder og andre elementer. Innholdet skal være engasjerende, fristende og triggende, og ofte er det presentert i en journalistisk form.

Content marketing kan blant annet være:

  • Podcaster
  • Videoer
  • Artikler
  • Bloggposter
  • Mikroblogger (eks: Instagramprofiler med en historiefortellende stil)
  • Influencere
  • SEO
  • PR
  • Branding
  • Product marketing
  • Native advertising

Forskjellen på content marketing og tradisjonell reklame er målet. Med content marketing ønsker vi å vekke interesse, og gjerne også engasjement rundt et produkt, en tjeneste, og en bedrift, og vi ønsker gjerne at folk “sprer ordet”. Derfor oppfordres det ofte til deling, kommentering eller andre interaktive aktiviteter. Det endelige målet er at content marketing skal føre til lønnsomme resultater.  

Videre i denne artikkelen skal vi fokusere på content marketing i tekstbasert form.

Slik skriver du godt innhold

Vellykket content marketing krever godt innhold. Når du skal produsere nye tekster, bør du tenke på ting som:

  • Folkelig språk. Selv om tjenestene dine er rettet mot en viss faggruppe, bør du likevel skrive budskapet på en måte som alle forstår.
  • Korte og lettleste setninger.
  • Å tilby verdi. Tenk publikum: Hva ønsker ditt publikum å lese om eller vite mer om?
  • “Food for thought”. Gi gjerne leseren noe å tenke over.
  • En serviceorientert tone. Det er viktig å være på leserens nivå – hverken over eller under.
  • Undertitler og bulletpoints. Disse gjør teksten mer oversiktlig, og gjør det lettere for leseren å vende tilbake til teksten.
  • Deleknapp. Gjør teksten delbar og bruk sosiale medier.
  • Bilder. Bruk gjerne bilder for å bryte opp teksten, og for å gi øyet til leseren noe å hvile på. Tenk farger og relevans.
  • Video. En video bidrar også til å bryte opp teksten og gi leseren mer verdi.
  • Interne og eksterne lenker. Det er viktig å vise til nyttig research for kredibilitet samt veilede leseren gjennom nettsiden din.
  • Call to action. For eksempel: “kjøp produktet her”, “kontakt oss her”, “søk her”, “les mer”, “ta testen her”,  osv.

Les mer: Tone of voice – slik snakker du med kundene dine

Content marketing: SEO

I Omega Media anser vi SEO som svært viktig for at du skal lykkes med digital markedsføring og branding. SEO står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering, og handler kort fortalt om å bli synlig i organisk søk.

Vi ønsker at søkemotorer skal indeksere de ulike URL-ene på nettsiden vår, og rangere innholdet som relevant. For at dette skal være mulig, behøver du relevant innhold som gjerne inneholder typiske søkefraser for dine produkter eller tjenester. I tillegg trenger nettsiden din autoritet. Jo høyere autoritet den har, desto bedre vil Google rangere den i søkeresultatet (så lenge siden har relevant content).

I dag har SEO blitt såpass komplekst at innholdet må oppfylle en rekke kriterier. Innholdet må også holde en viss standard, og gjerne vise til relevant research ved å lenke til eksterne autoritære sider. Dette er grunnen til at SEO har blitt en viktig del av content marketing – vi må på mange måter presentere innholdet i en journalistisk form.

Les også: Skal jeg velge SEO eller SEM?

Content Marketing: Opprett en blogg, og oppdater den jevnlig

Content marketing handler som sagt om branding og relasjonsbygging – kundene skal bli kjent med bedriften din. Innholdet skal gi eksisterende og potensielle kunder verdi, og slik friste dem til å komme tilbake eller kjøpe produktet. En måte å gjøre dette på er ved å opprette en blogg. En blogg oppfattes som personlig og verdifull, og supplerer leseren med ny kunnskap om din bedrifts hverdag, tjenester samt andre tips og råd.

I tillegg kan bloggen deles i sosiale medier, noe som hjelper deg å holde en oppdatert bedriftsprofil. Også bloggen gir leseren noe å komme tilbake til.

Les mer: 6 SEO-verktøy du bør kunne

Content marketing i sosiale medier

Sosiale medier er en ypperlig plattform å skape stort engasjement på. Du kan gjerne bruke bedriftsprofilen som utgangspunktet for bloggen, men det er viktig at innleggene ikke blir altfor lange. Bruker du Facebook eller Instagram kan du dele tips og råd samt nyttig informasjon og tjenestene og produktene du leverer. Du kan dele ting du mener kundene dine burde vite NÅ, som for eksempel lanseringen av et nytt produkt eller tjeneste.

sosiale medier kan du gjerne være litt mer personlig. Del for eksempel et bilde av en nyansatt og fortell litt om han eller henne. Del bilder av kontoret eller et morsomt øyeblikk hentet fra hverdagen på kontoret.

Samtidig er det viktig at innholdet ikke blir for personlig. Ikke del personlige meninger, som politiske eller religiøse syn (med mindre det er relevant).

Les også: 5 feil bedrifter gjør i sosiale medier

Native advertising

Et voksende fenomen innen content marketing er native advertising. Native advertising defineres ofte som en form for betalt innhold, der annonse følger samme form og brukeropplevelse som resten av innholdet på nettstedet. Annonseformatet er en underkategori av content marketing, og er et viktig virkemiddel som kan booste den tradisjonelle innholdsmarkedsføringen.

Native advertising består av innholdsrike og nyttige annonser, som gjerne veileder, engasjerer eller inspirerer leseren. Målet er å promotere et produkt eller brand.

Les mer: Native advertising: Derfor bør du bruke det

Hvordan vet du at din content marketing har effekt?

For å finne ut av om jobben du har gjort har vært effektiv eller ikke må du se på ulike måltall, som:

  • Besøkstall
  • Antall visninger av et blogginnlegg
  • Hvor lenge besøkende har oppholdt seg på siden din?
  • Hvordan rangerer innholdet i Google?
  • Hvor mange likes? Shares? Kommentarer?
  • Hva slags innhold skaper stort engasjement?

Gjør en analyse, og bli kjent med kunder og potensielle kunder. Slik vil du kunne produsere mer målrettet content marketing.

Behøver du hjelp? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med innholdsmarkedsføring og digital synlighet.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.