Content marketing

Med relevant innhold og et spisset budskap kan du treffe akkurat de kundene du ønsker å tiltrekke deg. Det gir deg mer valuta for markedsføringsbudsjettet.  

Dette er content marketing

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring på norsk, er en viktig og populær underkategori av digital markedsføring

Relevant innhold for målgruppen

Enkelt og greit handler content marketing om å produsere relevant innhold for målgruppen din. Målet er å tiltrekke seg et tydelig definert publikum. Videre skal dette føre til at du:

  • Selger produktene eller tjenestene dine
  • Sprer budskapet ditt

Innhold som har verdi

For at dette skal skje, må innholdet ha verdi for målgruppen din. Ideelt sett skal målgruppen oppsøke innholdet på egenhånd – nettopp fordi det er nyttig, godt og relevant. Slikt innhold gjør også at målgruppen blir værende på nettsiden, kontoen eller profilen til bedriften. Når målgruppen har nytte av innholdet, kommer de tilbake.      

Omega Media hjelper deg med content marketing

content marketing

Hos Omega Media får du hjelp av dyktige innholdsprodusenter og -rådgivere. Vi har lang erfaring med content marketing for store og små virksomheter over hele landet. Våre rådgivere vet hvilke innholdsstrategier som fungerer. Skribentene våre skriver engasjerende innhold rettet mot din målgruppe. 

Omega Media hjelper deg med:

  • relevante artikler
  • nyttige bloggposter 
  • native ads med verdi for leserne
  • PR i rikspressen, lokalaviser og nisjemedier
  • engasjerende poster til sosiale medier
  • produksjon av video og animasjon

Vil du lykkes med content marketing? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.

Hvorfor content marketing? 

En bedrift som satser på innholdsmarkedsføring vil oppleve mer oppmerksomhet og synlighet enn en som ikke gjør det – hvis det er gjort riktig. En god nettside, en spennende blogg eller engasjerende innlegg på sosiale medier sørger for at potensielle og eksisterende kunder ønsker å komme tilbake. 

Content marketing handler om å skape relasjoner. Klarer du å treffe blink med innholdet, vil du tiltrekke deg et større publikum, som også fører til flere konverteringer. Content marketing kan være svært lønnsomt, og ikke minst skaper det lojale kunder. 

Content marketing i ulike former

Innholdsmarkedsføring handler ikke bare om velskrevet tekst, men en helhet – som gjerne er sammensatt av videoer, bilder og andre elementer. Innholdet skal være engasjerende, fristende og triggende. Ofte er det presentert i en journalistisk form. 

Content marketing kan blant annet være:

  • Podcaster
  • Videoer
  • Artikler
  • Bloggposter
  • Mikroblogger (eks: Instagramprofiler med en historiefortellende stil)
  • Influencere 
  • SEO
  • PR
  • Branding
  • Produktmarkedsføring
  • Native advertising

Forskjellen på content marketing og tradisjonell reklame er målet. Med content marketing ønsker vi å skape relasjoner, vekke interesse og gjerne også engasjement rundt et produkt, en tjeneste og/eller en bedrift.

Slik skriver du godt innhold

Vellykket content marketing krever godt innhold. Når du skal produsere nye tekster, bør du tenke på elementer som:

  • Et folkelig språk. Selv om tjenestene dine er rettet mot en viss faggruppe, bør du likevel presentere budskapet på en måte som alle forstår. 
  • Korte og lettleste setninger. 
  • Å tilby verdi. Hva ønsker ditt publikum å lese om eller lære mer om?
  • “Food for thought”. Gi leseren noe å tenke over. 
  • En serviceorientert tone. Det er viktig å være på leserens nivå – hverken over eller under. 
  • Undertitler og bulletpoints. Disse gjør teksten mer oversiktlig og lettere for leseren å vende tilbake til teksten. 
  • Bilder. Bruk gjerne bilder for å bryte opp teksten, og for å gi øyet til leseren noe å hvile på. Tenk farger og relevans. 
  • Video. En video bidrar til å bryte opp teksten og gir leseren merverdi.
  • Interne og eksterne lenker. Det er viktig å vise til nyttig research for kredibilitet samt for å veilede leseren gjennom nettsiden din.
  • Call to action. For eksempel: “Kjøp produktet her”, “Kontakt oss her”, “Søk her”, “Les mer”, “Ta testen her”, osv.

SEO

I Omega Media vet vi hvor viktig SEO er for at du skal lykkes med digital markedsføring. SEO står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering, og handler kort fortalt om å bli synlig i organisk søk

Relevant innhold rangerer godt

Google liker godt innhold. Dersom innholdet er relevant, nyttig og verdifullt, er det mer sannsynlig at nettsiden kommer først når noen søker. I tillegg trenger nettsiden din autoritet. Jo høyere autoritet den har, desto bedre vil Google rangere den i søkeresultatet (så lenge siden har relevant content). 

Journalistisk stil

I dag har SEO blitt såpass komplekst at innholdet må oppfylle en rekke kriterier. Innholdet må gjerne vise til relevant research ved å lenke til eksterne autoritære sider. Dette er grunnen til at SEO har blitt en viktig del av content marketingl. Vi må på mange måter lage innhold i en journalistisk stil.

Opprett en blogg, og oppdater den jevnlig

Content marketing handler som sagt om branding og relasjonsbygging – kundene skal bli kjent med bedriften din. Innholdet skal gi eksisterende og potensielle kunder verdi, og slik friste dem til å komme tilbake eller kjøpe produktet. En måte å gjøre dette på er ved å opprette en blogg. En blogg oppfattes som personlig og verdifull, og gir leseren ny kunnskap om din bedrifts hverdag, tjenester samt andre tips og råd. 

I tillegg kan bloggen deles i sosiale medier, noe som hjelper deg å opprettholde en oppdatert bedriftsprofil. Også bloggen gir leseren noe å komme tilbake til.

Les mer: 6 SEO-verktøy du bør kunne

Sosiale medier

På sosiale medier kan du gjerne være litt mer personlig. Del for eksempel et bilde av en nyansatt og fortell litt om han eller henne. Del bilder av kontoret eller et morsomt øyeblikk hentet fra hverdagen på kontoret.

Les også: 5 feil bedrifter gjør i sosiale medier

Native advertising

Et voksende fenomen innen content marketing er native advertising. Native ads, eller bare natives, defineres ofte som en form for betalt innhold, der annonsen følger samme form og brukeropplevelse som resten av innholdet på nettstedet. Annonseformatet er en underkategori av content marketing og et viktig virkemiddel som kan booste den tradisjonelle innholdsmarkedsføringen.

Native advertising består av innholdsrike og nyttige annonser som gjerne veileder, engasjerer eller inspirerer leseren. Målet er å promotere et produkt eller brand.

Hvordan vet du at innholdsmarkedsføring har effekt?

For å finne ut av om jobben du har gjort har vært effektiv eller ikke, må du se på ulike måltall, som: 

  • Besøkstall
  • Antall visninger av et blogginnlegg
  • Hvor lenge besøkende har oppholdt seg på siden din
  • Hvordan innholdet rangerer i Google
  • Antall likes, shares og kommentarer
  • Hvilket innhold som skaper mest engasjement

Gjør en analyse og bli kjent med både eksisterende og potensielle kunder. Slik kan du produsere mer målrettet innhold.

Omega Media hjelper deg med content marketing

Behøver du hjelp? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen content marketing, SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. 

Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med innholdsmarkedsføring og digital synlighet.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.