De 9 mest brukte appene i 2018/2019

Vi bruker mye tid på skjerm, spesielt på telefonen. I 2008 brukte vi rundt 18% av skjermtiden vår på mobil. I 2018 hadde dette tallet økt til 78%. Sammen med utviklingen av smartmobiler, har mange apper blitt produsert. Apper som Facebook, Snapchat og Instagram har tatt verden med storm og mye av skjermtiden vår er på disse appene.

1. WhatsApp

WhatsApp er en app som kan lastes ned gratis på både Android og Apple. Appens popularitet har vokst siden den ble lansert i 2009. WhatsApp sørger for at alle brukerne kan sende meldinger og ringe gratis. Dette gjør at mennesker kan kommunisere med hverandre over hele verden, uten å måtte betale penger for det. WhatsApp har over 1,5 milliarder brukere verden over, og er den mest brukte appen i 109 land.

2. Facebook

På en veldig nær andreplass har vi Facebook. 6% av all tid som brukes digitalt brukes på Facebook. Samler vi alle appene eid av Facebook, som for eksempel WhatsApp og Instagram, blir antall brukere hele 2,5 milliarder.

3. Facebook Messenger

I 2011 introduserte Facebook appen Facebook Messenger. I 2014 måtte appen lastes ned separat for de som ønsker å bruke Facebook til å sende meldinger til hverandre. Appens popularitet økte, og over tid har Facebook introdusert mange morsomme ekstrafunksjoner. I dag kan man lage gruppechatter, private chatter, og spille morsomme spill mot vennene sine (og fremmede).

4. Snapchat

Snapchat har tatt verden med storm. I stedet for å sende en melding med bare tekst, kan man her kommunisere ved å sende bilder og videoer med tekst. Man sier at et bilde sier mer enn tusen ord, og snapchat har tatt dette veldig bokstavelig. De har også introdusert vanlige chatter, “stories” (snapper man kan dele på en større plattform) og “snap-map” (hvor man kan se lokasjonen til vennene sine.

Snapchat har også gjort det slik at større aktører kan nå sine lesere/brukere på appen. Man kan lese nyheter, se miniserier eller følge sine favorittkjendiser eller influencere. Snapchat forandrer seg stadig, og har over tid blitt mer enn bare en app for kommunikasjon mellom venner, men også en stor plattform for reklame, markedsføring og nyheter.

5. UC Browser

UC Browser er en browser på lik linje med Google Chrome, Safari og Firefox. Appen ble produsert i Kina, og har mange av brukerne sine her. Denne appen brukes i hovedsak av de som har Androidmobiler.

6. Uber

Uber er en billig og enkel måte å få seg taxi på. I stedet for å ta dyre taxier får man heller en bil som er eid av en privatperson som jobber for Uber. Man kan velge mellom forskjellige elbiler, Uber Pop eller Uber Black, og dette varierer  fra land til land. Tjenester som Uber har tatt over markedet for taxi i land som USA. Også i Norge ble denne appen populær, men tjenesten Uber Pop og Uber El ble dessverre ulovlige i 2018.

7. YouTube

Den ledende plattformen for videodeling. Her kan man strømme live, legge ut videoer, legge ut musikkvideoer og leie filmer. YouTube har blitt en gigantisk plattform der enkeltpersoner har startet en karriere ved å dele sine videoer, programledere har publisert små videosnutter fra sine talkshows og store musikkfirmaer har lagt ut musikkvideoer fra kjente artister.

I dag har den mest sette videoen til YouTube 6,1 milliarder treff, og den “YouTuberen” med mest abonnenter er Pewdiepie med 95 millioner abonnenter. I løpet av de siste årene har Youtube også begynt å lage eget innhold, blant annet diverse serier som du kan se om du har den betalte versjonene av Youtube.

Appen er eid av Google, og er en del av Google Ads-programmet. Dette har gjort det til en veldig populær app for aktører å reklamere på.

8. SHAREit     

SHAREit er en app brukt til nedlastning mellom forskjellige enheter på svært kort tid. Appen er kompatibel med flere forskjellige operativsystemer, og kvaliteten blir ikke ødelagt ved deling. Dette gjør den attraktiv for både brukere av iOS, Android og Blackberry.

9. Bitmoji

Bitmoji er appen eid av Snapchat. Her kan man style sin egen avatar og bruke den til å representere seg selv på Snapchat. I appen kan man bytte klær, frisyrer og andre kroppslige trekk. I starten var Bitmoji appen bare til for å lage et slags profilbilde, men i dag har den lille figuren blitt brukt i spill eller som små animasjoner man kan ha i bilder eller videoer.

Markedsfør på de mest populære appene

Alle appene på denne listen er gratis. Dette er en sentral grunn til at de har fått økt popularitet. Men siden appene er gratis, må de tjene penger et annet sted, som oftest gjennom reklamer. Dette har åpnet et enormt marked for markedsføring. Disse appene har til sammen over flere milliarder individuelle brukere. Mange av disse brukerne er av flere forskjellige aldere og etnisiteter.

Appene gir bedriften din muligheten til å nå flere brukere både lokalt og på verdensbasis. Basert på hvilken app det er kan du også finne forskjellige måter å reklamere på som er mest gunstig. Google eier appen YouTube som er en del av deres Google Ads program. Her er strategi og god planlegging en viktig kilde til suksess.

Finn ut hvordan du kan lage effektive AdWords kampanjer

Det samme gjelder appene eid av Facebook. På lik linje med Google Ads kan du legge inn reklame, budsjett og målgruppe. Slik vil dine annonser være synlig for de du ønsker at skal se dem. Ler mer om markedsføring på Facebook.

Oppsummering

Mye av den digitale tiden vi bruker er på apper. Det er over 2.5 milliarder smartmobilbrukere i verden. De fleste av disse bruker mobilen sin til kommunikasjon eller deling av bilder og videoer. Dette gjør apper til en av de største plattformene for digital markedsføring.

Tagget med: ,

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.