Derfor bør du satse på annonsering gjennom Amazon

Den amerikanske netthandelgiganten er på full fart inn i det norske markedet, og ligger godt an til å bli vår mest populære markedsplass.

I oktober i fjor ble nettbutikken Amazon lansert i Sverige, og siden da har mange ventet på at Amazon skal åpne også her til lands. 

Så langt har nordmenn kun fått tilgang på strømmetjenesten Prime Video, men det er forventet at selve nettbutikken også skal åpne i løpet av 2021. 

Som bedriftseier gjelder det da å vite hvordan du kan benytte deg av annonsering på Amazon, og hvilke fordeler det kan gi deg. Her går vi nærmere inn på hvorfor du bør vurdere å satse på annonsering gjennom Amazon. 

Les også: 10 tips for effektiv digital markedsføring

89 prosent foretrekker Amazon

Amazon er verdens største nettbutikk og ligger på andreplass over verdens mest verdifulle selskap – til og med før sosiale medier som Google og Facebook. 

Netthandelgiganten har også etablert seg som et naturlig førstevalg for veldig mange kunder som ser etter et produkt på nett. En undersøkelse fra 2019 viste for eksempel at 89 prosent kunder velger Amazon over andre nettbutikker. 

Amazons knallsterke markedsposisjon gjør at både privatpersoner og bedrifter kan tjene på å benytte seg av plattformen. Privatpersoner kan enkelt kjøpe produkter som de ikke får tak i andre steder, til lav pris og med rimelig frakt. 

Bedrifter kan blant annet lage sin egen side for å selge produktene sine på Amazon eller nå ut til sin målgruppe med forskjellige typer annonser. 

En verden av muligheter 

De fleste forbinder kanskje Amazon som en kjøpsportal for privatpersoner, men nettbutikken gir også en rekke muligheter for bedrifter som ønsker å bygge en sterkere merkevare, forbedre kundelojalitet og skape høyere omsetning. 

Her er noen av mulighetene som finnes innen annonsering på Amazon: 

Skap en tiltalende produktside

Med Amazon Stores kan du enkelt lage en produktside som gir et profesjonelt og tiltalende inntrykk av din bedrift. På siden kan du legge ut produktene dine, relaterte artikler, positive tilbakemeldinger fra kunder eller lignende. Produktsiden kan du gi en URL som er enkel å huske, for eksempel Amazon.com/merkenavn. Her er det også gode muligheter til å lage et skreddersydd design. Se hvordan for eksempel Vitamix har gjort det her.

Å opprette en slik side øker også sannsynligheten for at nye kunder finner frem til din bedrift, fordi de kanskje kommer over den når de allerede er inne på Amazon.

Lag effektive annonser på 1-2-3

På Amazon kan man lage såkalte CPC (cost-per-click) annonser som dukker opp i søkeresultatene og på produktsidene. Dette gjør at kunder som søkte på et relatert produkt, også får opp ditt produkt. 

Les også: Økt netthandel: Hva betyr det for performance marketing i 2021?

Nå ut til din målgruppe

I 2020 lanserte Amazon Sponsored Products en oppdatering som gjør det enda enklere å nå ut til målgruppen som er mest relevant for deg. 

Med denne oppdateringen kan du få produktene dine til å dukke opp under «relaterte produkter» når en potensiell kunde søker etter et produkt som ligner på ditt. I verktøyet der du lager annonsekampanjen får du opp forslag til hvordan din annonse kan bli mer målrettet, og du kan også velge spesifikke kategorier eller produkter du vil bli assosiert med.

Hold kontroll på kostnadene dine

Med CPC-annonsene til Amazon velger du en maksimal sum som du er villig til å betale når noen klikker seg inn på annonsen din. Dette gjør at du alltid har kontroll på hvor mye du bruker på annonseringen.

Skap målbare resultater

Når du har laget en produktside eller en annonsekampanje på Amazon, er det enkelt å følge med på resultatene de skaper. 

Du vil få tilgang til rapporter der du blant annet får innsikt i hvilke søkeord kundene dine har brukt for å finne ditt produkt, hvor mange som har klikket på ditt produkt og hvor mange ordre som har blitt lagt inn. Denne informasjonen kan du bruke til å optimalisere annonsene dine.

Les også: Fem SEO-tips for den utålmodige

Vi hjelper deg med annonsering på Amazon

Når Amazon kommer til Norge, kan vi i Omega Media hjelpe deg med å tiltrekke deg flere kunder gjennom annonsering på Amazon.

Vi er en totalleverandør av digital markedsføring for små og store bedrifter, og har lang erfaring med annonsering på Google og sosiale medier. 

Kontakt oss gjerne for å høre mer om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med digital markedsføring!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.