Derfor slår performance marketing tradisjonell markedsføring

Det er flere gode grunner til å velge performance marketing. Her er fire av dem.

Performance marketing er resultatbasert og målbar markedsføring. Man har lenge gjort målinger på annen type markedsføring også, men det har ikke alltid vært lett å si hvilken effekt dette har. Med performance marketing er dette i førersetet. Hvorfor fungerer det så bra?

1. Målbare resultater

Performance marketing ville ikke vært mulig uten digitale hjelpemidler. Med disse kan du enkelt måle resultater fra kampanjen. Dette gjør man på ulike måter. Hva man måler avhenger av målet med kampanjen. 

Ønsker du at flere skal se nettsiden din, navnet ditt eller annonsen din? Da måler man for antall såkalte impressions eller inntrykk. Her teller man altså ikke antall klikk. Dersom man når flere, er det også større sannsynlighet for at de besøker nettsiden. 

Inntrykk forteller oss riktignok ikke hvor mange som klikker seg inn. Ønsker du flere besøk på nettsiden din? Da er det antall klikk man må måle. 

Målingene kan også være enda mer spesifikke. Hvor spesifikk man er, avhenger også av målet. Et besøk til en nettside trenger ikke nødvendigvis å resultere i salg. Da kan man heller måle hvor mange som klikker seg videre, hvor mange som trykker “kjøp” eller hvor mange som fyller ut et kontaktskjema.

2. Man kan tilpasse seg underveis

Performance marketing handler altså mye om måling, men vel så viktig er det å tilpasse seg resultatene. Kanskje må du justere budskap, vinkling, kanaler, mål eller målgruppe underveis. Derfor er det viktig å være fleksibel. 

Gjennom målingene kan man avdekke ting som bør justeres. Som sagt betyr ikke et besøk til en nettside det samme som salg. Kanskje en kunde klikker på linken din, men ender opp på en landingsside som ikke forteller godt nok hva produktet handler om? Eller som ikke gjør det tydelig hvordan man skal kjøpe det? 

Da er det viktig å kunne justere underveis. Slik blir man mer effektiv og målrettet, og oppnår dermed lettere det man ønsker. Dessuten slipper man å kaste bort tid og penger på noe som ikke fungerer.

3. Kostnadseffektivt

Performance marketing koster mindre enn en tradisjonell markedsføringskampanje. Det er flere grunner til dette. En grunn er selvsagt at alt er billigere på nett, og det gjelder også markedsføring. Enda viktigere er det at man har bedre kontroll på hva pengene går til. 

Det er ulike kostnadsmodeller for ulike mål. Modellene er også tett knyttet til hvilke målinger man skal gjøre underveis. Les mer om disse under.

CPM 

CPM står for “cost per mille”, eller kost per tusen. Dette er altså prisen for hver tusende visning. Med Google Ads oppgir man hvor mye man er villig til å betale for tusen visninger. Man betaler hver gang annonsen er synlig.

Hva innebærer synlighet? Google definerer dette som at minst 50 % av annonsen er synlig i minst ett sekund, eller at en videoannonse spilles av sammenhengende i to sekunder. Du slipper med andre ord å betale om noen scroller seg veldig raskt forbi annonsen din.

CPC

CPC står for “cost per click”, eller kost per klikk. Her betaler du hver gang noen klikker på annonsen din. Prisen per klikk avhenger av hvor stor konkurranse det er om søkeordet. Dette avgjøres gjennom budrunde. 

Denne modellen er kostnadseffektiv fordi du bare betaler per trykk fra noen som sannsynligvis er interesserte. Et klikk vitner jo om interesse. Samtidig får du “gratis” synlighet med på kjøpet.

CPL

CPL står for “cost per lead”, eller kost per lead. Her betaler man før når leads (potensielle kunder) tar kontakt. Denne er altså enda mer spesifikk enn de over.  

CPA

CPA står for “cost per action”, eller kost per handling. Her betaler du for en spesifikk handling. Det dreier seg da gjerne om et salg. 

4. Rettet mot målgruppen

Performance marketing er spesielt effektiv fordi det er lett å rette seg mot målgruppen sin. Det er også lett å dele opp denne i flere ulike segmenter. Kanskje du vil nå personer i et visst område, men har ulike budskap til ulike aldersgrupper? Eller ulike tjenester til ulike bedrifter i samme område?

Da er performance marketing det riktige verktøyet for å nå frem. Her kan man enkelt bestemme hvilken del av målgruppen som får se annonsen din. Dette kan man gjøre enten man bruker Facebook-annonsering eller annonsering i søkemotorer

Oppsummering

Det er med andre ord flere gode grunner til å velge denne strategien. Du får målbare resultater, du har mulighet til å tilpasse deg underveis, det er kostnadseffektivt og du treffer lettere målgruppen din med budskapet. Derfor slår performance marketing tradisjonell markedsføring.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.