Derfor stoler kundene dine på Google

Det har blitt en refleks for de fleste av oss å gå til Google når vi er ute etter informasjon. Google Search og andre tjenester som Google Home, Google Maps og Google Translate er sømløst integrert i brukernes hverdag, og vi utviser en svært høy grad av tillit til den informasjonen Google gir oss. 

Hvorfor er det slik? 

Er Google allvitende? 

Google vet tilsynelatende alt – også om deg. Vi er utrolig knyttet til Google, både som forbrukere og privatpersoner. Google vet hva du heter, hvor du bor, hvilken reiserute du tar til jobb, hva du planlegger, hva du lurer på og hva dine aller innerste hemmeligheter er. 

Dersom du har en Google app eller en Google-konto, følger Google deg uansett hvor du går.

Mange bruker sosiale medier hver dag, og vi har en svært lav terskel for å utlevere personlige opplysninger til teknologigiganter som Google, Facebook og Twitter. Det blir ofte hevdet at vi stoler mer på Google enn på våre egne myndigheter. Noen er ikke klar over hvor mye informasjon Google samler inn – andre er klar over det, men mener at det ikke er så mye å gjøre med. 

Globalt anerkjente, men ikke usårbare

Google har en grunnleggende høy tillit blant brukerne, og det er mange årsaker til dette. Selskapets engasjement i samfunnsansvar bør trekkes frem – Google engasjerer seg blant annet innen utdannelse, arbeidsforhold og kvinners rettigheter. Selskapets uttalte ideologi er å “organisere verdens informasjon og gjøre den universelt tilgjengelig og nyttig” samt å “utvikle tjenester som forbedrer livet til så mange mennesker som mulig”.  

Over flere år har Google ligget på Forbes topp 10 liste over selskaper med globalt godt rykte. I år har selskapet imidlertid hatt et dramatisk fall, fra tredjeplass i 2018 til 14. plass i 2019. I kjølvannet av me too-bevegelsen er selv ikke Google usårbare, og det ser ut til at protesten blant de ansatte over måten selskapet håndterte anklager om seksuell trakassering har skapt ringvirkninger.

Det har ved flere anledninger blitt rettet seriøs kritikk mot Google om hvorvidt de går imot sine egne grunnleggende verdier – spesielt i lys av den økende bevisstheten knyttet til personvern de siste årene, samt EUs nye personvernlov. Google har blitt saksøkt ved flere anledninger, både av sine egne ansatte og av store, internasjonale bedrifter – noen ganger for milliardbeløp. 

Realitet vs. persepsjon

En av de største utfordringene innen markedsføring i informasjonsalderen, er at forbrukeres oppfattelse av realitet noen ganger er annerledes enn den virkelige sannheten. Persepsjon er subjektivt og sammensatt av individers behov, verdier og erfaringer med en tjeneste. 

For Googles del er dette positivt. Brukere har erfart at Google alltid finnes for å dekke behovet for informasjon, i tillegg til at Google jevnlig lanserer nyttige tjenester som er gratis å bruke. Brukere av Googles tjenester har dannet seg en sterk og grunnleggende oppfattelse av selskapets brand gjennom mange år som forbrukere. 

Det skal mye til for å endre denne oppfattelsen.  

Velger Google framfor tradisjonelle nyhetskanaler

Vi har sett en økende tendens til at brukere trekker vekk fra tradisjonelle medier som sprer nyheter, og leter etter informasjon andre steder. Faktisk viser de siste års resultater fra Edelman Trust Barometer en historisk lav tillit til mediehus. I 2016 svarte over 60% av de spurte at de stolte mer på nyheter fra Google enn nyheter fra journalistiske redaksjoner. I 2018 ble det for første gang klart at mediene er den bransjen vi stoler aller minst på.

Det er flere årsaker til at tilliten til tradisjonelle nyhetsmedier synker:

  • Mediene møter ikke samfunnets forventninger til sannhet og kvalitet.
  • Folk har utviklet en høy grad av skeptisisme til media – man oppfatter det som at mediehus er mer interessert i å nå et større publikum enn å drive med grundig journalistikk. “Breaking news” er tilsynelatende viktigere enn full dekning.
  • Globalt økende bekymring for “fake news”.

“Fake News”

Ankomsten av falske nyheter har økt kravet til forbrukernes evne til å systematisk bedømme troverdighet, og dermed endret folks atferd og holdninger på nett. 59% av respondentene i Edelman Trust Barometer svarte at det er vanskelig å skille mellom fake news og redaksjonelle tekster

Daglig interaksjon og brukervennlighet

Den daglige interaksjonen mellom Google og forbrukere, soliderer oppfattelsen og tilliten til Googles brand. Denne interaksjonen kjennetegnes av brukervennlighet, tilgjengelighet og enkelhet. På google.com blir brukerne møtt av et grunnleggende design som har forandret seg lite i årenes løp, og som er fritt for annonser og bannere:

Google har levert en rekke tjenester som gjør livet enklere for vanlige folk, og som er gratis å bruke. De siste årene har vi blant annet fått et stort utvalg av moduler, slik at man ikke lenger trenger å klikke seg inn på et treff for å få informasjonen man er ute etter. Disse inkluderer blant annet oversetter, kalkulator, temperatur, klokke og konvertering av valuta og måleenheter:

Les også: Bør du optimalisere for featured snippets?

Google kan være din beste venn eller din verste fiende

I Omega Media arbeider vi blant annet med å søkemotoroptimalisere nettsider for bedrifter, slik at kundene deres skal finne dem øverst i Googles søkeresultat. Internett, med Google spissen, er i dag den viktigste omdømmeplattformen for produkter, tjenester, organisasjoner og brands. 

Den moderne forbruker starter sin kjøpsreise på nettet, og avslutter den oftere der.

Noen ganger får vi henvendelser fra bedrifter som har fått negativ omtale på internett, og hvor den samme omtalen blir liggende i flere år og skade både salget og brandet. Den negative omtalen kan være fullt fortjent, eller den kan inneholde misvisende og urimelig informasjon.

Negativ omtale dominerer gjerne Googles søkeresultat, og vekker nysgjerrigheten til den neste som søkte etter informasjon. Jo flere som klikker seg inn på lenken, jo lengre blir den liggende i søkeresultatet. Forbrukere har en grunnleggende høy grad av tillit til Google, og derfor kan slik negativ omtale være utrolig skadelig for bedriftens omdømme. 

Digital omdømmekontroll

Online Reputation Management (ORM) eller digital omdømmekontroll, blir i økende grad etterspurt av norske bedrifter. Omega Media er et av få selskaper i Norge som er spesialisert på dette fagfeltet. Bedrifter kommer gjerne til oss etter at de har prøvd “alt annet” – de har leid inn advokater, skribenter og PR-byråer, men ingenting fungerer og det negative presseoppslaget ligger fortsatt på førstesiden av Google. 

Et godt Online Reputation Management-prosjekt bygger på et enkelt konsept: Å produsere relevant innhold av høy kvalitet som Google elsker, og få dette innholdet til å rangere høyt i Googles søkeresultat over tid. Resultatet er at man balanserer det ensidige negative søkeresultatet og tar tilbake kontrollen over sitt digitale omdømme. 

Sliter du med negativ omtale på internett? 

Vi kan ikke endre kundenes tillit til Google, men vi kan bidra med å ta kontroll over ditt digitale omdømme og rydde opp i informasjon som er publisert om deg og din bedrift. 


Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.