Dette må du vite om nye Google Ads

Den 24. juli skiftet Google AdWords navn til Google Ads. Men det er ikke bare navnet som er nytt. Plattformen har også fått et lenge etterlengtet redesign. Det er likevel ingen grunn til bekymring: Programmet vil fortsatt ha de velkjente verktøyene som Search network, Display network og video, og markedsførere vil fortsatt kunne bruke plattformen som før.

Så hva er egentlig nytt, bortsett fra det nye navnet og det nye utseendet?

I utgangspunktet er funksjonaliteten tilnærmet lik. Hovedhensikten bak den nye oppdateringen er å skape en sømløs markedsføringsplattform på tvers av kanaler. Med andre ord, Google Ads gir deg de samme mulighetene som Google AdWords – bare med flere nye verktøy som gjør markedsføringsprosessen enda smidigere.

Nye kampanjetyper sikter seg blant annet inn på mindre bedrifter, og skal gjøre det enklere for dem å mestre digital markedsføring. Google Ads innfører også maskinlæring i enda større skala, noe som skal hjelpe mindre bedrifter å få bedre resultater uten masse arbeid.

Her er 7 nyheter du må vite om Google Ads:

1. Nytt og moderne design

Den største forskjellen mellom Google AdWords og Google Ads er som sagt det nye designet. Ifølge Google selv, er dette den største endringen de har gjort i forhold til hvordan markedsførere kan visualisere og drifte kampanjer på hele 15 år. Med samme design siden 2008 var det kanskje på tide med et lite ansiktsløft?

Men hva er egentlig formålet med redesignet, sånn sett bort fra det rent estetiske? Det nye brukergrensesnittet er ikke bare penere og mer elegant å se på, det er også sømløst og enkelt å håndtere. Mens Google AdWords var bygget opp rundt produkter og verktøy, tar Ads utgangspunkt i markedsførernes behov og mål. Dette bidrar også til at det er enklere å navigere seg i det komplekse programmet.

2. Økt automatisering med Smarte Kampanjer

Ifølge Google, sier 90% av mindre bedrifter at målet med deres digitale markedsføring er å generere telefoner samt besøkende til butikk og nettbutikk.

Smarte Kampanjer er særlig rettet mot små- og mellomstore bedrifter. Det eneste man trenger å gjøre er å laste opp elementer som logo, bilde og nettadresse, så ordner Google resten for deg. På denne måten kan du kjøre A/B-tester på bildene dine automatisk – Google velger nemlig annonsen med best resultat for deg. En slik automatisering vil revolusjonere markedsføringen til mindre bedrifter med begrensede ressurser.

3. Nye målgrupper

Den nye målgruppen “Life Events” gjør det mulig å målrette YouTube– og Gmail-annonser til spesielle hendelser i livet. Dette er spesielt gunstig for deg som selger tjenester og produkter til store begivenheter som bryllup, konfirmasjon og dåp.

I tillegg har in-market audience endelig blitt tilgjengelig for søkeannonser, noe som tidligere var forbeholdt display- og YouTube-annonser. Ved hjelp av in-market audience kan man nå de personene som er på jakt etter akkurat din type tjeneste eller produkt. De målrettede annonsene tar utgangspunkt i analyser av kjøpsvaner, og ser blant annet på søkefraser og aktivitet på nettsider.

4. Optimaliser landingssidene dine på 1-2-3

En rask opplastingstid på landingssiden kan generere opptil 220 prosent flere leads. Har du en treg hjemmeside, risikerer du altså å tape vesentlig salg. Videre viser det seg at kun 52 prosent av alle bedrifter faktisk tester og optimaliserer landingssidene sine. Her ligger det altså et stort potensial for forbedring hos mange bedrifter.

Med AMP landing pages skal Google nå hjelpe deg å forbedre nettsidens hastighet. AMP landing pages, eller akselererte mobilsider på norsk, er landingssider med ekstra rask opplastingstid – spesielt utviklet for mobiltelefon. I tillegg har Google opprettet egne displayannonser for akselererte mobilsider. Disse sidene laster opp til 5 sekunder raskere enn vanlige displayannonser – selv om utseendet er helt likt.

Og som om ikke dette var nok – Google kommer også med en integrasjon mellom Google Ads og Google Optimize. Dette verktøyet gjør det enklere enn noen gang å endre landingssider ved behov, og lar deg kjøre ulike variasjoner av kampanjer, annonsegrupper og søkeord – uten noen som helst form for koding.

5. Landingssiderapport

Som en forlengelse av optimaliseringen av landingssider, har Google også utviklet en landingssiderapport som viser deg hvordan landingssiden din presterer.

Frem til nå har man bare fått vite om siden var above average, average eller below average. I tillegg ble det oppgitt hvilke kvalitetspoeng annonsen din hadde der og da, men opplysningene sa ingenting om den historiske utviklingen. Med den nye rapporteringen er disse opplysningene implementert som historiske kvalitetspoeng. Dette gir deg en verdifull og dypere innsikt i utviklingen av annonsene dine.

Kort fortalt, landingssiderapporten gjør deg bedre rustet til å optimalisere nettsidens hastighet, forventet klikkfrekvens og annonserelevans – de tre viktigste faktorene for Googles beregning av kvalitetspoeng.

6. Google Attribusjon for alle

Verktøyet som hjelper markedsførere å forstå alle ledd av kjøpsreisen, blir nå tilgjengelig og gratis for alle. Tidligere fikk man kun oppgitt resultater basert på siste klikk før et salg. Med Google Attribusjon får man se resultatene av alle ledd av markedsføringen, noe som gir markedsførere en unik mulighet til å optimalisere annonser og kampanjer ut i fra det helhetlige bildet.

Også dette verktøyet er preget av sømløs integrering: Du trenger ikke laste opp nye opplysninger og tagger, Google bruker den informasjon som allerede er lagret i Google Analytics, Ads og eventuelt DoubleClick Search.

7. Google Duplex

Med den nye lanseringen får også Google Assistant et oppløft. De fleste bruker i dag mobilen til størsteparten av online surfing og stadig mer netthandel. Markedsundersøkelsesbyrået eMarketer anslår at 85% av USAs befolkning vil være online på mobilen minst én gang i måneden i 2018.

Hvor fantastisk hadde det ikke da vært om kundene dine også kan betale for eller bestille produkter og tjenester på en rask måte gjennom mobilen?

Dette er formålet med Google Duplex. Ved å laste opp din lokale varebeholdning til Google Assistant, kan en potensiell kunde få opplyst den eksakte varebeholdningen i sanntid. Selv om det foreløpig er visse restriksjoner knyttet til denne tjenesten – som at den potensielle kunden må benytte seg av en betalingsmåte i Chrome – er dette absolutt et nyttig og fremtidsrettet skritt i riktig retning.

Etter lanseringen av nye Google Ads har du med andre ord tilgang på flere nyttige verktøy som gjør markedsføringen din enklere. Man må nok bruke litt tid på å sette seg inn i alle de nye attributtene, men med tiden vil de nye verktøyene uten tvil sørge for en mer effektiv markedsføring. Ikke minst kan du nyte et nytt og moderne design!

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.