Digital markedsføring: Statistikk for 2018

Da er det like før julenatten senker seg, og tiden er straks inne for god mat, drikke og ikke minst hyggelig samvær. Men vi tar ikke juleferien riktig ennå: Før den tid skal vi ta et titt på året som har gått, og ikke minst hva vi kan forvente innen digital markedsføring i året som kommer. 

Som vi allerede vet har digital markedsføring, SEO og innholdsmarkedsføring kommet for å bli, noe tallene nedenfor viser. Det skjer hele tiden nye, spennende ting i bransjen – algoritmene endrer seg, nye produkter lanseres og konkurransen blir stadig tøffere. Som man ofte gjør på slutten av året, ønsker også vi å ta et tilbakeblikk på de siste 12 månedene før vi sier velkommen til et nytt år.

Digital markedsføring generelt

  1. Google har i gjennomsnitt 63.000 søk hvert eneste sekund i løpet av dagen.
  2. 90 % av de som benytter seg av en søkemotor har ikke bestemt seg for et produkt på forhånd.
  3. Rundt halvparten av alle hjemmesider på førstesiden i Google benytter HTTPS. 84 % av de besøkende vil forlate en usikret hjemmeside.
  4. Ifølge statistikk er SEO fortsatt 5,66 ganger mer effektivt enn betalte annonser. Samtidig anbefaler eksperter at virksomheter kjøper annonser dersom de ikke har tid til å investere i organisk søk.
  5. 78 % av markedsførere mener tilpasset innhold er fremtiden innen digital markedsføring. Dette innebærer at brukeropplevelsen blir stadig mer personlig.

SEO

  1. Gjennomsnittlig lengde på sidene som rangerer på førstesiden av Google er 2000 ord.
  2. Kun ved å øke antall sider med innhold til 10-15 opplevde bedrifter i snitt en økning i salg på 55 %.
  3. De første fem resultatene i Google får 75 % av trafikken.
  4. 70-80 % av besøkende i Google ignorerer de betalte annonsene – de går rett det organiske søkeresultatet.
  5. 93 % av all aktivitet på internett starter gjennom en søkemotor.

Blogginnlegg og content marketing

  1. Blogger har i dag 63 % større innflytelse på kjøp av produkter enn aviser.
  2. 63 % av alle markedsførere lager innhold med utgangspunkt i målgruppen.
  3. Artikler som har mer enn 1500 ord har i gjennomsnitt 68,1 % flere tweets og 22,6 % flere likes på Facebook.
  4. Artikler som inkluderer bilder får hele 94 % flere visninger.
  5. Godt innhold kan drive 2000 % mer trafikk inn til blogginnlegget.

Email

  1. Det beste tidspunktet for å sende e-mailer er mellom 16.00 og 18.00.
  2. Ifølge eksperter er tirsdag den beste dagen å sende e-mail på.
  3. Det er 14 % større sannsynlighet for at mottakeren åpner en e-mail dersom den er sendt som del av en segmentert kampanje, kontra en vanlig e-mail.
  4. Det er anslått å være 5,6 milliarder e-mailkontoer innen utgangen av 2019. Gmail alene står for én milliard brukerkontoer.
  5. E-postmarkedsføring har en gjennomsnittlig avkastning på 38 dollar for hver dollar brukt.

Video

  1. En landingsside med videoinnhold har i snitt 86 % flere konverteringer.
  2. Videoer får i snitt 267 % flere backlinks enn andre innlegg.
  3. 58 % stopper videoen etter 90 sekunder.
  4. 20 % av besøkende leser teksten på siden din, 80 % ser på videoen.
  5. 64 % av nettshoppere mener at en video på sosiale medier avgjorde kjøpet.

Mobil

  1. Halvparten av alle søk gjøres fra mobilen.
  2. 88 % av alle søk fra mobilen er rettet mot lokale virksomheter.
  3. Mobiltrafikk har en vekstrate på 125 %, kontra 12 % på desktop.  
  4. 82 % av alle som eier en smarttelefon undersøker produkter og tjenester fra mobilen.
  5. Mobilannonser vil stå for 72 % av amerikansk ad spend innen 2019.

Sosiale medier

  1. Nesten halvparten av verdens befolkning (3,03 milliarder) befinner seg på en eller annen form for sosiale medier.
  2. 59 % av voksne mellom 18 og 29 bruker Instagram.
  3. Hver eneste dag blir rundt 5 milliarder videoer sett av 1,57 milliarder YouTube-brukere.
  4. Det er opprettet 2,1 milliarder kontoer på Facebook. 270 millioner av disse er falske.
  5. 80 % av alt innhold på sosiale medier er tilgjengelig fra mobilen.

Med disse tallene i bakhodet er vi godt rustet til å kickstarte neste års digitale markedsføring. Takk for året som har vært, vi gleder oss til vi ses i 2019!

God jul og godt nyttår fra oss i Omega Media!

 

(Kilder: Tall og statistikk hentet fra smartinsights.com, eMarketer.com, omnicoreagency.com)

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.