Digital Markedsføring – Omega Media

Digital Markedsføring

Digital markedsføring gir deg en unik mulighet til å lage målrettet innhold og skape tilstedeværelse der kundene dine er.


Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring er et samlebegrep for all markedsføring som foregår på elektroniske enheter. Markedsføringen kan foregå ved å bruke søkemotorer, sosiale medier, epost og reklamebanner på nettsteder.

Forbrukere bruker ikke lenger de samme kanalene og plattformene som de en gang gjorde. I dag skjer mesteparten av informasjonen vi får over internett. Tradisjonell reklame er ikke lenger nok. Tidligere så man effekten av annonsene kun ved økt salg, man så ikke hvem som leste dem eller hva de gjorde i etterkant. Med digital markedsføring kan man måle effekten umiddelbart.

De grunnleggende prinsippene for markedsføring gjelder fortsatt, men må tilpasses den digitale kommunikasjonsformen. Fordelene er større muligheter for å nå ut til potensielle kunder, og ikke minst til å bygge personlige relasjoner med kundene sine. Dette er avgjørende for å skape tillit, noe som er essensen av all god markedsføring.

Søkemotoroptimalisering gir god vekst

god synlighet på nett

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å skape bedre rangering og synlighet i søkemotorer som Google. Man kan ikke betale for å komme høyere opp i det organiske søkeresultatet, man må jobbe med godt innhold for å fortjene en høyere plassering.

Organisk synlighet handler om to ting: relevans og autoritet. Google vil nemlig alltid  forsøke å presentere det mest relevante søkeresultatet til sine besøkende. Har du ikke innhold som tilsvarer det personen søker etter, vil du heller ikke dukke opp i søkeresultatet.

Samtidig må du ha god autoritet for å få høy rangering. Når Google har plukket ut alle nettstedene som tilbyr innholdet en person søker etter, vil disse resultatene bli sortert etter hvor mye Google stoler på nettstedet. Denne autoriteten er et matematisk uttrykk og kommer blant annet til uttrykk gjennom hvor mange som lenker inn til ditt nettsted. Jo flere som lenker inn til ditt nettsted, desto mer autoritær anser Google deg for å være.

Google vil gi den en score fra 0-10, hvor 10 er best. Det betyr at scorer du høyt på autoritet, vil du også mest sannsynlig havne høyt opp i søkeresultatet. Forutsetningen er så klart at du også har innhold med relevans. Her kan du lese mer om hvordan du kan lykkes med SEO.

Hjemmesiden er din største salgsressurs

Hjemmesiden er den eneste markedsføringskanalen på internett som du faktisk eier selv. Sosiale medier, Google AdWords og reklamebannere på andre nettsteder er underlagt andre aktører, og du kan i teorien når som helst fjernes fra disse sidene. Er målet å generere leads, og dermed salg, må du også ha et sted å lede de potensielle kundene dine til.

En tydelig og oversiktlig hjemmeside er avgjørende for at folk skal bli værende på siden. I tillegg må innholdet du leder inn til siden med samsvare med innholdet på siden de faktisk havner på. Det nytter ikke ha en annonse som gir klikk dersom brukerne ikke blir værende på siden. Det fører ikke til salg og det ser ikke bra ut for Google, som vektlegger relevans og godt innhold. For å sørge for at den organiske trafikkveksten øker, bør du oppdatere innholdet på nettsiden ved jevne mellomrom. Husk også at alle sider på hjemmesiden er godt tjent med søkemotoroptimalisert innhold.

Samsvar med søkefrase og landingsside

En siste ting man bør tenke på i forhold til hjemmesiden, er å tilpasse den mobilformatet. Med den drastiske økningen av smarttelefoner er det dumt å ikke la nettsiden gi en god opplevelse på tvers av formater. Over halvparten av all nettrafikk kommer fra nettopp mobilen. Dette er viktige leads du har god bruk for. Call to action (CTA) knapper på siden gjør det også enkelt for de besøkende å kontakte deg. Disse kan være chat, kontaktskjema, ringeknapper for mobil eller epost.

Bygg broer på sosiale medier

Der hovedintensjonen bak sosiale medier i utgangspunktet var å skape interaksjon blant mennesker, er disse plattformene i dag blitt effektive markedsføringskanaler. Som vi var inne på over, gir sosiale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn svært gode muligheter til å bygge relasjoner og skape en personlig tilstedeværelse blant potensielle kunder. Sosiale medier er derfor et viktig verktøy for å skape tillit til kundene dine.

Slik går du frem med digital markedsføring i sosiale medier:

  • Sett mål for markedsføringen
  • Analyser målgruppen
  • Lag målrettet innhold
  • Analyser resultatene
  • Optimaliser annonsene

Som med all digital markedsføring er det viktig å ha fokus på godt innhold også i sosiale medier. Det nytter ikke å pøse ut innhold bare for å publisere noe. Brukerne ønsker innhold med verdi. Rundt 85 prosent av Norges befolkning er på Facebook. Publiserer du ikke innhold med relevans og merverdi vil du bare bli en av mange annonser i mengden. Innholdet bør også være målrettet. Jo smalere du går ut med en annonse, desto større sjanse er det for at annonsen faktisk fører til konvertering.

En effektiv måte å lage annonser på i sosiale medier er gjennom videoer. Slike videoer trenger heller ikke være avanserte. Hvor mange ganger har du ikke selv scrollet nedover Facebook for å se en lydløs video med tekst? De fanger oppmerksomheten din raskt og kombinasjonen av tekst og levende bilder gjør den både engasjerende samtidig som innholdet presenteres på en kort og tydelig måte. Les mer om hvordan du kan lage en video for under tusenlappen her.

Nyhetsbrev er en enkel påminnelse

Nyhetsbrev er faktisk en enkel måte å bruke digital markedsføring på for å generere leads. Selv om personen som mottar nyhetsbrevet ikke klikker inn på eposten, har brevet allerede gjort store deler av jobben. Den har gitt kunden en påminnelse om at du finnes.

I nyhetsbrevet kan du dele nyttig innhold som tips, tilbud og inspirasjon. Det bidrar til å styrke kundeforholdet og bygger lojalitet. I tillegg er markedsføring gjennom epost et rimelig alternativ og enkelt å spore. Slik markedsføring er et godt supplement som styrker annen digital markedsføring.

Retargeting – sluttfør salget

Retargeting, eller remarkedsføring, er når du annonserer mot personer som allerede har vist interesse for nettstedet ditt. Du har sikkert opplevd at du går inn på et nettsted og ser på et produkt, for så å se annonser av samme produkt i de neste nettstedene du besøker. Dette er remarkedsføring.

Fordelen med denne typen digital markedsføring er at du kan hente tilbake potensielle kunder. Gjennom betalte annonser vil mindre enn 2 prosent av nettstedstrafikken føre til konverteringer på første besøk. Betalte annonser i seg selv kan derfor fort bli dyrt og gi svært lite lønnsomme kampanjer.

Selv om de besøkende ikke ender opp med å kjøpe noe, betyr det imidlertid ikke at de ikke er interessert i produktet ditt. Mange forbrukere bruker tid på å undersøke markedet før de gjør et endelig kjøp. Ved å remarkedsføre mot tidligere besøkende er det 70 prosent større sjanse for annonsen fører til konvertering, enn for en som aldri har besøkt nettstedet ditt. Remarkedsføring bør derfor være en viktig del av din strategi for digital markedsføring dersom du ønsker mest mulig effektive resultater.

Husk å måle effekten av digital markedsføring.

Det nytter ikke å lage mer innhold eller flere annonser dersom de ikke blir hørt eller sett. Og blir du ikke hørt er det fordi du ikke måler effekten av innholdet ditt. For å lykkes må du vite hva som faktisk interesserer kundegruppen din. Før man starter med digital markedsføring bør kundegruppen kartlegges slik at du kan lage målrettet innhold fra starten. Videre må du følge med på utviklingen. Klikker folk seg inn på annonsen din? Fører annonsen til konverteringer? Dersom de ikke gjør det, må du optimalisere innholdet.

Når du jobber med digital markedsføring bør du bruke konverteringssporing og Google Analytics som kan følge med på målsettingene dine. Resultatene kan vise deg hva som interesserer kundene dine. Når innholdet ikke er av interesse må du prøve en annen taktikk. Optimalisering av innhold er en kontinuerlig prosess. Det finnes ingen fasit for hvilket innhold som interesserer akkurat din kundegruppe. Her må det testing til.

Analytics visualisering

Det som gjør digital markedsføring så effektivt er nettopp muligheten til å måle effekten av markedsføringen din. Denne muligheten har man ikke med tradisjonell markedsføring. Målrettet innhold lar deg treffe akkurat de du er interessert i, noe som kan spare deg for mye tid og penger.

Avsluttende tanker om digital markedsføring

Nå har vi gått gjennom noen av de viktigste plattformene for digital markedsføring og hva du bør fokusere på for å skape resultater.

Digital markedsføring gir deg muligheten til å treffe potensielle kunder der de er og skape en mer personlig tilnærming til dem. Uavhengig av plattform, bør innholdet vise dem hvem du er og hva du kan tilby som konkurrentene ikke kan. Godt innhold skaper tillit og er nøkkelen til god vekst. Sørg for at alt innhold og design er konsekvent på tvers av plattformer slik at potensielle kunder raskt kjenner deg igjen.

Og ikke minst, mål resultatene dine slik at du hele tiden kan optimalisere innholdet ditt. Gjør du det vil du raskt se resultater.

Har du behov for hjelp for å lykkes med digital markedsføring? Ta kontakt med oss i Omega Media. Vi har lang erfaring med digital markedsføring og vet hva som kreves for å få de gode resultatene!

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.