Digital strategi

En digital strategi skal svare på hvordan din bedrift skal prioritere og implementere digitale tiltak for å kunne nå målene. 

For de aller fleste bedrifter skjer dette naturlig ettersom man blir nødt til å tilpasse seg det digitale samfunnet – men en bevisst digital strategi kan ta bedriften et steg nærmere sluttmålet og slik være nødvendig for å lykkes. 

Hva er egentlig en digital strategi?

En digital strategi handler om å sette mål, og om å lage en plan for å nå disse målene. Strategien skal svare på hvordan din bedrift planlegger å gjennomføre digitale tiltak for å tilpasse seg det digitale samfunnet og kundens bevegelse på nett. 

Ved å være tilpasningsdyktig til slike tiltak vil du også kunne utvide kundebasen, og sørge for å beholde eksisterende kunder som du ellers kunne ha mistet til en bedrift som har gått gjennom en digital “transformasjon”. 

Den digitale strategien bør inneholde:

  • En visjon
  • Digitale tiltak
  • Oppgaver
  • Forventninger
  • Mål

Strategien kan blant annet omfatte digital markedsføring, geografiske mål (som kan utvides når bedriften digitaliseres) og kommunikasjon. Det må også være rom for kontinuerlige oppdateringer og endringer. 

Slik setter du opp en tilpasset strategi

Målet med en digital strategi er at du og din bedrift skal kunne gjennomføre de beste tiltakene for å lykkes digitalt. Når du skal sette opp en strategi, må du tenke på hvilken effekt du ønsker at den skal ha, hvor stort potensiale den har nå og i fremtiden og hvor enkelt det er å implementere de digitale tiltakene. 

For å sette opp en solid digital strategi, må du tenke gjennom punkter som: 

  • Hva er de endelige målene med å digitalisere bedriften? Er det høyere konverteringsprosent eller en utvidet kundebase? 
  • Hvordan skal du nå målene? Husk også å sette delmål. 
  • Hvilken kanal ønsker du å bli synlig i? Er det for eksempel i sosiale medier, Googles søkeresultat eller i landets største nettaviser?
  • Hvordan ser de forventede nøkkeltallene ut?
  • Hvordan skal du måle effekten av de nye implementeringene?

Her vil det også være smart å inkludere nettsiden din i strategien. Nettsiden er trolig den beste representanten for ditt produkt eller din tjeneste, og ved å optimalisere den i henhold til dagens kunders behov vil du kunne oppleve flere besøkende.

Les mer: Digital markedsføring

Andre ting du bør tenke gjennom: 

  • Hvor mye tid ønsker du å bruke på å bygge og opprettholde de nye tiltakene?
  • Hvem er det du ønsker å nå ut til?
  • Hva er målet?
  • Hvem skal ha ansvaret?

Strategien kan omfatte en plan for hvordan du skal markedsføre deg digitalt, hvordan du kan opprettholde en digital kommunikasjon med kundene dine (chat, e-post, sosiale medier osv.), hvordan du ønsker å fremstå utad, hvordan du skal få en høyere konverteringsprosent, og hvordan du skal måle konverteringene dine (her kan for eks. Google Analytics eller andre verktøy være nyttige). 

Strategien bør også inneholde en plan for synlighet og branding, og i hvilke kanaler du ønsker mest synlighet i.  

Les mer: Marketing Automation

Omega Media

Tenker du at en nøye planlagt digital strategi kan være noe for din virksomhet, men er usikker på hvor du bør begynne? La Omega Media bistå deg! 

Som et av Norges ledende digitale markedsføringsbyråer har vi i Omega Media jobbet profesjonelt med søkemotormarkedsføring siden 2005. Våre spesialister er Google-sertifiserte på en rekke områder, og eksperter på å øke konverteringene på din nettside. Omega Media er registrert Google Partner.

Vi har hjulpet både små og mellomstore bedrifter med effektive bannerannonseringer som har vist svært gode resultater. Vi er eksperter Google og har som mål om å gjøre kundene våre fornøyde. Med lang erfaring og solid kompetanse, vet vi hva som skal til for at akkurat du skal bli mer synlig.

Høres dette ut som noe for deg? Ta kontakt med oss idag for en uforpliktende prat om digital strategi. Vi ser frem til å høre fra deg!

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.