Bruk remarkedsføring for å finne de som har vist interessepå Facebook.

Effektiv markedsføring: Sikt deg inn på de som allerede er interessert

Sist uke la jeg ut et blogginnlegg om å bruke speilpublikum på Facebook for å trekke potensielle kunder til nettstedet. Jeg viste også hvordan du kan målrette mot dette publikummet på ny når de hadde vist noen form for interaksjon.

Men nøyaktig hvordan målretter du på ny til samme gruppe (retarget) på Facebook?

I denne artikkelen går jeg gjennom hvordan man setter opp pikselen på Facebook. Deretter viser jeg deg hvordan du kan sikte deg inn på de brukerne som allerede har vist interesse.

Sette opp piksler

Før du kan starte å følge opp interessenter på Facebook, må du sette opp pikselen.

En Facebook-piksel er en liten bit HTML-kode som du legger inn på nettstedet ditt. Slik kan du plassere cookies i de besøkendes nettlesere. Cookiene gjør det mulig å måle, optimere og bygge publikum for annonsekundene dine senere – og å følge opp de som har vist interesse for produktet ditt.

For å lage pikselkoden må du klikke deg inn på annonseadministrasjon og klikke på «Piksel» fra menyen.

 

Hvordan sette opp pikselen i Facebook.

 

Du vil da få følgende valg:

 

Hvordan lage pikselkode

 

Klikk «Opprett piksel». Facebook vil be deg navne pikselen og om du ønsker å klippe og lime koden inn på ditt nettsted, bruke integrasjon eller bruk en tag manager.

 

Slik setter du opp pikselkoden på Facebook.

 

Dersom nettstedet ditt er bygget med en av plattformene i listen, kan du velge integrasjon eller tag manager. Hvis ikke, klipper og limer du inn koden på nettstedet ditt.

Dersom du velger det siste, og det dukker opp en skremmende kode, frykt ikke!

 

Slik setter du inn pikselkoden på Facebook

 

Har du ansatt en webutvikler, eller samarbeider med en, så send koden til han/henne. Hvis du gjør arbeidet selv, må du lime inn html-koden i head-elementet på nettstedet.

Når du har lagt inn pikselen korrekt, vil følgende melding komme opp:

 

Pikselen er riktig innstallert.

 

Hvis du får problemer kan du laste ned Facebook Pixel Helper for Google Chrome. Hjelperen kan gi deg hint om hva som er feil. Trolig har du limt inn koden på feil sted.

Når pikselen er opprettet og lagt inn i HTML-koden på nettsteder, kan du gå i gang med å sikte deg inn på det publikummet som virkelig har vist interesse i ditt produkt.

Opprette egendefinert nettstedspublikum

For å definere og finne tilbake til det publikummet som har utført visse handlinger på nettstedet ditt, må du opprette et egendefinert nettstedpublikum. Gå til publikums-delen av din annonseadministrasjon, klikk «Opprett publikum» og «egendefinert publikum» (Custom Audience).

 

Lag egendefinert nettstedpubikum på Facebook

 

Du kan bruke epostliste, nettstedstrafikk, samhandlinger med en app eller engasjement på Facebook for å opprette publikummet.

 

Du kan opprette publikum rundt forskjellige hendelser eller kundelister.

 

Kundefil

Last inn kundelisten over personer som har meldt seg på nyhetsbrevet ditt. Du kan ikke legge til epost-adresser med mindre kundene har meldt seg på.

 

Slik legger du inn kundelisten på Facebook.

 

For å laste inn kundelisten din, bruker du en CVS-fil. Facebook vil da lage et publikum som består av de av kundene som også har en Facebook-konto.

 

Trafikk på nettstedet

Denne fremgangsmåten gir deg langt flere valg enn kundelisten. Du kan målrette nettstedsbesøkende ut fra:

  • Totalt besøk på nettstedet
  • Personer som besøkte spesifikke sider
  • Tid en person har brukt på nettstedet

Dette publikummet har du adgang til å lagre i 180 dager.

Har nettstedet ditt flere (ti)tusener besøk hver dag, vil en viss prosentdel av disse være personer som ikke er interessert i det du har å tilby. De kom inn på siden din ved en misforståelse, eller det du har å tilby er ikke det de lette etter.

Dersom du målretter mot hvor mye tid besøkende har brukt på nettstedet ditt, kan du lage et publikum som består av de 25 % ivrigste, 10 % eller de 5 % ivrigste basert på tidsbruk.

 

Du kan remarkedsføre mot potensielle kunder etter hvor lang tid de har brukt på nettstedet ditt.

 

Kanskje har du et nettsted hvor du selger produkter, og har en rekke forskjellige produktkategorier? Da kan du sikte deg inn mot de som besøkte spesifikke sider/produkter og opprette et publikum rundt hver produktkategori. Publikummet bruker du videre for å vise annonser basert på personenes adferd på ditt nettsted.

Som et eksempel, kan vi se på nettbutikken Jabong. Alle kunder som går inn i herreavdeling får annonser om den nye kolleksjonen. Det er bare personer som klikker seg inn på herreavdelingen som får disse annonsene på sin facebook-side.

 

Bare de som har klikket seg inn på herreavdelingen, får annonse om den nye kolleksjonen.

 

Dersom personer har vært inne på nettstedet ditt, men ikke har klikket seg videre på noen kategori, kan du vise dem innhold som er egnet til den første delen av salgstrakten. Det vil si blogginnlegg og videoer.

 

facebookmarketing11

 

Til denne gruppen fraråder jeg å vise annonser med spesifikke produkter. De har ikke vist interesse for produktkategoriene når de har vært på nettstedet ditt, derfor vil neppe produktannonser rettet mot denne gruppen være spesielt lønnsomme.

Markedsføre mot hendelser

Dersom du har satt opp mål for konvertering på Facebook, vil du få opp dette valget. Du kan lage et egendefinert publikum basert på personer som har meldt seg inn, utført en bestilling eller klikket på bedrifts-annonsen.

For å illustrere: Tenk deg at noen har bestilt en vare. Du kan nå vise dem en annonse som genererer mersalg. Dersom noen har klikket på bedrifts-annonsen, kan du sende dem en annonse for ditt kjerneprodukt.

Handlinger basert på konverteringen kan også brukes til å ekskludere kunder, slik at de ikke blir overlesset av annonser.

Hvis du selger et produkt som vanligvis reselges etter 22 dager, kan du ekskludere kunden fra å motta nye annonser de neste 22 dagene. Du sparer penger, og du plager ikke kunden med annonser i utide.

Appaktivitet

Dersom merkevaren din har utviklet en egen app, kan du re-markedsføre mot alle som har brukt appen. Annonsene som er ment til mobilkundene, kan lenke tilbake til appen. Når kunden klikker på annonsen, åpnes appen.

For å opprette et publikum basert på app-brukerne, må den lenke appen til Facebook. Her kan du lese hvordan du gjør det.

Engasjement på Facebook

Denne muligheten lar deg re-markedsføre mot personer som har sett en video, et skjema, en kanvas-annonse eller samhandlet med din Facebook-side.

Ulikt alle andre former for remarkedsføring, er dette den eneste metoden for å målrette mot brukere som ennå ikke har besøkt ditt nettsted eller mobilapp.

 

Gejnnom Facebook kan du også målrette mot personer som ikke har vært på nettstedet ditt.

 

Du kan målrette mot personer innenfor et vindu på 365 dager og til og med opprette et publikum rundt personer som har sendt deg meldinger, klikket på en handlingsknapp (call to action) eller vist engasjement rundt en annonse eller innlegg.

 

Du kan velge hvilke handlinger på Facebook som skal danne grunnlag for et publikum.

 

Denne metoden egner seg best til markedsføring øverst i salgstrakten. Det vil si for å spre videoer, merkevare-annonser eller blogginnlegg. Ettersom personene kanskje ikke har besøkt nettstedet ditt, vil de behøve litt mer informasjon før du serverer dem produktannonser.

 

Nå er det din tur

Uavhengig av hvilken plattform du bruker for å annonse: Dersom du ikke aktivt remarkedsfører mot de som viser en interesse for ditt nettsted og ditt innhold, driver du rett og slett ikke en smart annonsekampanje. Du skal få det vanskelig med å gjøre annonseringen lønnsom, og enda verre dersom du ønsker å skalere opp og la bedriften vokse.

Med mer enn to milliarder aktive brukere, er det etter min mening intet bedre sted enn Facebook når du vil re-markedsføre mot interessenter og få dem tilbake til ditt nettsted.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.