Enkle tips til nettbutikker i startfasen

Ønsker du å starte nettbutikk eller har nettopp lansert? Her er noen enkle grep for å bli mer synlig i et stadig større marked. 

Under pandemien ser flere bedrifter, store som små, behovet for å opprette egen nettbutikk. Samtidig har flere privatpersoner også fått øynene opp for å selv drive nettbutikk – enten av interesse eller som en fin ekstrainntekt. 

Her finner du informasjon om hvordan du kan øke synlighet og relevans for din nettbutikk veldig enkelt forklart. 

Blogg og nettside 

De fleste leverandører av gratis og ready-to-go nettbutikker tilbyr som regel en enkel bloggløsning eller verktøy for å oppdatere kundene fortløpende med innlegg og tekst. 

De mest populære og brukervennlige for en nybegynner er Shopify og WordPress.

Å produsere tekst fortløpende for å informere kunder og besøkende av din nettbutikk om nye produkter eller med produktomtaler, er en fin måte å vise at nettbutikken din er i aktivitet. Det viser samtidig at butikken drives av en seriøs aktør, og ikke bare er ute etter å selge meningsløse varer og produkter uten oppfølging. 

Omega Media kan hjelpe deg å sette opp nettsider- og butikker for små og store bedrifter. 

Rask optimalisering av tekst 

Tekstproduksjon og bloggløsninger gir deg samtidig muligheten til å arbeide mer aktivt med digital markedsføring om du ønsker å utvide kundekretsen. 

Uten å være ekspert på SEO eller Google, kan du innledningsvis forsøke å markere deg ved å aktivt bruke gode søkeord som sier noe om produktene dine.

Prøv å google produktet og se hvilke andre ord som dukker opp. Dette er hva folk søker etter for tiden, i sammenheng med produktet. Det skal godt gjøres å danke ut de største aktørene, så finn de setningsstrukturene du har mulighet til å skille deg ut med. 

Husk likevel at tekstene skal være interessante og lesbare for dine besøkende. 

Løft gjerne dine produkttekster og innlegg ved å henvise til relevante kilder og omtaler av produktet i media. Jo mer etablert nettsiden du henviser til er, jo større medfart får du. 

Nettbutikk i sosiale medier 

I dag er det mulig å starte nettbutikk direkte gjennom sosiale medier, eksempelvis via Facebook og Instagram. Her har du ikke nødvendigvis behov for å drive en nettside ved siden av, og sosiale profiler kan være en fin start for bedrifter eller enkeltpersoner som vil komme raskt i gang med netthandel. 

Markedsføring i sosiale medier for å øke synlighet trenger heller ikke koste en formue. Vær bevisst på å legge en strategisk fremdriftsplan med jevnlige oppdateringer og innlegg. 

Profiler deg med et sammenhengende grafisk design med en iøynefallende komposisjon i feeden din. 

Det er som i en fysisk butikk: Produktene frister litt mer om butikken er ren og ryddig! 

Ønsker du økt synlighet i sosiale medier? Omega Media kan bistå deg

Nyhetsbrev på e-post

Om din bedrift eller butikk allerede har en kundebase som mottar nyhetsbrev, er det et smart grep å informere om nyoppstartet nettbutikk også her. At dere nå tilbyr produkter og tjenester over nett er jo en nyhet i seg selv! 

Bruk gjerne litt spalteplass på varer du ønsker å selge i samme periode nyhetsbrevet går ut. 

Dersom du derimot er ute etter å opprette en enkeltstående nettbutikk, finn gjerne en måte kundene dine kan melde seg på et enkelt men regelmessig utgående nyhetsbrev. Det finnes flere tjenester på nett hvor du kan opprette en abonnementstjeneste for dine kunder. 

Forsøk å fange opp potensielle returnerende kunder med påmelding til nyhetsbrev ved fullført kjøp. 

Våg å tenke større 

I en fersk undersøkelse av norske nettbutikker, viser det seg at bare en lav prosentandel sikter internasjonalt. Mange nettbutikker går glipp av et enormt marked når de går digitalt ved å glemme hvilke muligheter en nettbutikk tilbyr utover en fysisk butikk. 

Ifølge forskningen vokser nettbutikker som sikter internasjonalt tilnærmet dobbelt så fort som en nettbutikk som begrenser seg til egne landegrenser. 

Det enkleste du kan gjøre er å opprette en engelsk versjon av nettbutikken. Dette kan du gjøre gjennom utvidelser i programvarekiosken tilknyttet systemet du anvender, som speiler alle sider med oversatte tekster. 

Sørg for å opprettholde gode oversettelser og ettergå språk etterhvert som du produserer norsk tekst i din nettbutikk. Ikke alle verktøy for direkte oversettelser fanger opp budskap og ordlyd på en like god måte som det du klarer. 

Tydelig og lett tilgjengelig 

For mange er det selvsagt, men det kan også være lett å glemme hvor viktig det er at nettbutikken din ikke drukner i andre tjenester du tilbyr. Om nettbutikken er en tilleggstjeneste på din nettside; sørg for god visuell synlighet. 

Lån organisk trafikk til nettbutikken fra dine andre sider ved å plassere nettbutikken godt innenfor synsfeltet. Tenk også på dette når du utformer siden. Vær varsom på endringer i layout mellom desktop og mobil.

Kort vei til gjennomført kjøp

En god måte å sørge for organisk trafikk til nettbutikken er gjennom tydelige og raskt observerbare henvisninger. Enten du markedsfører deg gjennom andre nettsider, via nyhetsbrev eller med innlegg i sosiale medier, skal det ikke råde forvirring rundt hvor produktet kan kjøpes. 

Når kunden først har fått øye på inngangen til din nettbutikk, er det også viktig å sørge for så få som mulig antall klikk frem til sluttførelsen av et kjøp. 

Kundekontakt

En av fordelene ved å drive egen nettbutikk er hvordan du i motsetning til andre bedrifter teknisk sett holder åpent for handel døgnet rundt. Selv om en ordre ofte kan vente til neste dag, er det fortsatt essensielt at du følger opp samtalen med kunden. 

Sjekk regelmessig innboksen i sosiale medier eller på mail. 

Markedsføring er vel så viktig gjennom jungeltelegrafen. Gode kundeopplevelser skaper det gode ord om din nettbutikk. 

Trenger du hjelp med å sette opp nettbutikk?

Omega Media har kontorlokaler sentralt i Oslo. Vi tar gjerne en prat med deg om du trenger hjelp til å sette opp nettbutikk, eller videreutvikling og design av en allerede eksisterende nettbutikk. Kontakt oss i dag!

Les også: Derfor bør du satse på annonsering gjennom Amazon 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.