Få flere kunder inn i butikken din med digital markedsføring

Google har en stor innvirkning på hvor mange kunder som besøker butikklokalet ditt. Det er minst like viktig for fysiske butikker å jobbe med synlighet på nett, som for nettbutikker. 

Har du lyst til å vite hvordan du kan bli mer synlig for å øke kundebesøket? Følg med videre da vel!

SEO gir mer organisk synlighet

Når forbrukere er på jakt etter varer eller tjenester, starter de fleste med et søk. Det kan være “Vinterjakke barn”, “Rørlegger Oslo” eller “Frisør billig”. Det er vanligere at kundereisen starter på denne måten, enn at forbrukere søker etter en spesifikk butikk. 

Derfor er det viktig at butikken din er synlig på internett når noen søker etter varer eller tjenester som du tilbyr. Dette gjøres gjennom søkemotoroptimalisering, selve kjerneproduktet til Omega Media.

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å optimalisere innholdet på en hjemmeside, slik at nettsiden rangerer best mulig når noen søker på relevante søkeord. 

SEO i et nøtteskall

SEO handler om å bli synlig i det organiske søkeresultatet. Det er altså ikke det samme som å dukke opp i Google Ads, som er betalt. Det organiske søkeresultatet velges ut av Googles roboter basert på relevans og autoritet. 

Sjekk det selv:

Gjør et kjapt søk på noen av tjenestene eller produktene din bedrift tilbyr. Legg gjerne til stedsnavn dersom det er snakk om en lokal bedrift, men ikke legg til navnet på bedriften. Fant du bedriften din? Dersom svaret er nei, vil du sannsynlig kunne få flere kunder ved å optimalisere nettsidene for Google.  

Les mer om SEO her

Bruk Google Ads for økt synlighet

Google Ads er et genialt verktøy der du bruker målrettede annonser for utvalgte søketermer. Cirka 20-30% av oss velger nemlig å trykke på annonsen som dukker opp når vi gjennomfører et tekstsøk i Google. 

Du kan velge om du ønsker å annonsere lokalt, eller innenfor en viss radius fra bedriften eller butikken din.                                                

Du kan velge å knytte ulike produkter til søketermen, eller du kan skrive en tekst som trekker kunden inn på en landingsside til nettsiden din, slik som annonsen under produktene her. Legg merke til at du også her må trekke inn SEO-elementer. Dette egner seg spesielt der en bedrift selger tjenester og ikke fysiske produkter. 

Denne måten å jobbe på kalles for søkemotormarkedsføring (SEM), og er en effektiv måte å få potensielle eller eksisterende kunder til å legge merke til din bedrift. 

Legg til en blogg

Nettsider som fremstår som engasjerende og nyttig har ofte flere besøk, og derfor kan du booste SEO-effekten ved å skrive en blogg tilknyttet butikken. Her kan du for eksempel dele nyttige tips, historier, fakta og andre ting som kan være relevant til butikken. 

Det er også gunstig med et åpent kommentarfelt hvor du kan kommunisere med kunder, samt delingsknapper som er lett synlige. 

Analyser og rapporter

Dette er et gjennomgående tema i bloggpostene våre, men det å kunne vise til tall, trender og konverteringer er essensielt for å kunne ta bedriften videre. 

Du kan dra nytte av ulike online verktøy for å se resultater for SEO og SEM, samt holde en oversikt over antall besøkende. Her er det viktig å tenke at ingenting er tilfeldig, og at du ofte kan snu dalende tall med noen enkle markedsføringsgrep. 

Her kan du bruke Google Analytics for å holde en oversikt over effekten av annonser osv, og du kan bruke Tiny Ranker eller Ahrefs for å holde en oversikt over organiske søkeresultater. 

Sjekk SEO-resultater for din nettside her!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

Markus Fasting

Markus Fasting

Forretningsutvikler

[email protected]
977 33 439
Markus Fasting Linkedin
Svein Stormyr

Svein Stormyr

Account Manager

[email protected]
452 94 211
Svein Stormyr Linkedin
Jonatan Killingstad

Jonatan Killingstad

Account Manager

[email protected]
991 63 360
Svein Stormyr Linkedin

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.