Facebook advertising steg for steg

Facebook er verdens mest brukte nettside med over 2 milliarder daglige brukere. Her er et stort marked for markedsføring. Det kan være en del usikkerhet rundt Facebook-reklamer, for hvem trykker egentlig på reklamene på Facebook?

Svaret er at overraskende mange gjør nettopp dette. Markedet er estimert til å være verdt mer enn 4 milliarder dollar.

I likhet med Google Ads er det et enormt marked for annonsering, og det er like effektivt. Men det er viktig at du vet hva du gjør for at det skal ha riktig effekt. Dette er en liste med steg som forklarer hvordan Facebook ads fungerer, og hvordan din bedrift kan få mest ut av det.

Generell informasjon om Facebook Ads/Forarbeid

Før du setter i gang med Facebook ads er det noen ting som må gjøres først. Det er en fordel å ha en retning før man starter.

Sett opp Facebook Ads Manager

Hvis du har en Facebook-side for bedriften din, må du også sette opp Facebook Ads Manager. Facebook Manager skal hjelpe deg med å administrere bedriften din.

Du oppretter Facebook Manager slik:

  1. Gå til business.facebook.com
  2. Klikk på “Opprett konto”
  3. Oppgi navnet på bedriften din, navnet ditt og e-postadressen du bruker på jobb
  4. Fyll ut resten av de obligatoriske feltene

Finn din målgruppe

Facebook gir deg en mulighet til å finne din målgruppe og hvordan du kan reklamere direkte til denne målgruppen:

  • Lokasjon
  • Alder
  • Kjønn
  • Språk
  • Interesser og oppførsel
  • Deres forhold til andre bedrifter relatert til din virksomhet

Ser man en spesiell annonse på Facebook er det fordi annonsøren har sørget for at akkurat du ser denne. Disse annonsene vises til deg fordi annonsøren har fortalt Facebook hvem de ønsker å sende annonsen sin til. De matcher så dette med de rette personene som annonsen kan være aktuelle for.

Finn ditt format

Facebook har en haug med forskjellige formater du kan vise din annonse på. Se de forskjellige formatene.

Stegene for oppsett av Facebook annonse

Velg ditt mål med annonsen

Gå inn på Facebook Ads Manager og velg “Kampanje”, velg så “Lag” for å komme i gang med annonsen. Facebook tilbyr 11 markedsføringsobjektiv for hva din reklame skal oppnå:

  • Merkevarebevissthet
  • Hva man vil nå
  • Trafikk
  • Engasjement
  • App-installering
  • Video treff
  • Nye målgrupper
  • Meldinger
  • Konverteringer
  • Katalogsalg
  • Butikkbesøk

Gi et navn på din kampanje

Bla lenger ned på siden for å gi navn på kampanjen din. Her kan du også velge om du vil gjøre en A/B split test, for å bestemme om reklamen din er effektiv.

Legg inn din målgruppe

Facebook gjør det veldig lett å nå en spesifikk målgruppe. Her kan du sette opp området du vil at reklamen skal vises, alderen på de du vil skal se samt språk. Facebook vil gi deg en indikator på publikumstørrelse. Hold øye med denne for å være sikker på at reklamen ikke er for spesifikk, eller for bred. Slik er du sikker på at du får en god balanse.  

Videre må du gjøre “detailed targeting”. Her skal du inkludere og ekskludere folk. Du velger selv hvor detaljert du vil gjøre det. Det er viktig å fokusere på at det ikke blir mye unødvendig trafikk fra folk som ser etter noe som ligner på det du reklamerer for. Et eksempel kan være at du inkluderer folk som ser etter hvite joggesko, men ekskludere folk som ser etter hvite joggesko med støtdempere.  

Velg hvor reklamen skal plasseres

Hvor skal reklamen vises? Her kan du velge “automatic placement” og Facebook vil plassere reklamen din på sine egne plattformer. Her kan du få mange gode resultater. De med mer erfaring kan legge reklamene sine på mer spesifikke områder:

  • Enhet: Mobil, PC etc.
  • Platform: Facebook, Messenger, Instagram
  • Operativsystem: Android, iOS etc.

Sett opp budsjett

Sett opp hvor mye penger du vil bruke på reklamen. Planlegg godt. Ikke kast bort pengene dine i håp om at det gir deg mer synlighet enn andre reklamer. Kalkulering og oppsett av et godt budsjett som gir deg best resultater er viktig. Budsjettet kan du forandre på hvis det du har satt opp ikke fungerer slik du ønsker. Her er det viktig å lære av sine egne feil. Har du erfaring med hvordan budsjett i Google Ads fungerer, vil dette være en stor fordel.

Lag reklamen

Siste steg er å lage reklamen. I forarbeidet valgte vi hvilket format vi ønsket at reklamen skulle være, men her har vi muligheten til å ha en forhåndsvisning av reklamen. Send så inn reklamen og vent på å få en mail med godkjenning fra Facebook.


Omega Media kan hjelpe din bedrift med å sette opp Facebook ads. Les mer om annonsering på Facebook her

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.