Facebook annonse

Facebook er et av de viktigste markedsføringskanalene vi har i dag. Med en Facebook annonse kan du målrette rekkevidden til akkurat den målgruppen du ønsker.


Tall fra Ipsos viser at i underkant av 3,5 millioner nordmenn har en profil på Facebook. Dette tilsvarer så mye som 4 av 5 av alle nordmenn. Bruksfrekvensen er også høy, og viser at 83 prosent av de som har en profil aktivt bruker Facebook hver dag. Facebook har med andre ord stort potensial som markedsføringsplattform for din bedrift.

Derfor bør du bruke Facebook annonser

Nærmere 1,5 milliarder mennesker logger seg inn på Facebook hver eneste dag. Det gjør Facebook til en av de mest effektive plattformene for reklame. Alle kan opprette en annonse på Facebook, og takket være brukervennlige verktøy krever det heller ikke allverdens med tid eller kunnskaper.

Med en Facebook annonse får du:

  • En personlig plattform
  • Målrettede annonser
  • Kontakt med nye potensielle kunder (speilpublikum)

Organisk søk kan helt klart bidra til å øke kundemassen, men har likevel sine begrensninger på Facebook. Du kan jo tenke deg selv: Hver gang du logger deg på Facebook ligger det i utgangspunktet rundt 2000 nye poster som kan vises i nyhetsstrømmen din. Facebook har imidlertid kun anledning til å vise rundt 300 av disse – med andre ord er det mange poster som ikke når gjennom nåløyet. Hvilke poster som vises i nyhetsfeeden avgjøres av en rekke variabler, blant annet etter hvor mye du har engasjert deg i en side eller person tidligere.

Dersom målet er å nå ut til nye potensielle kunder med et innlegg på Facebook, holder det ikke med organisk rekkevidde på innlegget. Med en Facebook annonse derimot kan du lage en målrettet annonse, som kun vises for de personene du ønsker. Du kan tilpasse rekkevidden i forhold til faktorer som kjønn, alder og andre demografiske forhold – slik får du mest mulig ut av annonsebudsjettet dine.

Les mer: Slik lager du Facebook-annonser for e-handel

Slik lager du effektive Facebook annonser

Å sette opp en Facebook annonse er relativt enkelt. Dersom du ikke allerede har en Facebookside må du først opprette en. Dette gjøres enkelt i løpet av et par minutter. Har du allerede en side, kan du opprette en Facebook annonse ved hjelp av verktøy som Ad Creation eller Ads Manager. Her får du en rekke valg for annonsen, slik at du kan tilpasse den ditt behov og din målgruppe.

Det er likevel noen holdepunkter du bør ta hensyn til for å få en mest mulig effektiv annonse:

Lag målrettede annonser

For å oppnå en mest mulig effektiv annonse, gjelder det å henvende seg så direkte til “én person” som mulig. Man lager åpenbart ikke en annonse eller kampanje for et enkeltindivid, men å skrive direkte til en tenkt person hjelper deg med å skrive en engasjerende og overbevisende annonse. Se for deg personen, og forsøk å oppfylle denne personens behov med annonsen.

Gjennom Facebook kan du målrette annonsen etter kjønn, alder, geografi, interesser, forbindelser og andre demografier. Du kan også benytte deg av mer avanserte målrettingsverktøy som Lookalike Audience. Her målretter du annonsen mot personer som er like de som allerede har vist interesse for bedriften eller virksomheten.

Les mer: Effektiv markedsføring: Sikt deg inn på de som allerede er interessert

Lag ulike annonser til ulikt formål

Som vi var inne på i avsnittet over, bør annonsen henvende seg personlig til leseren. Det betyr videre at man kun bør svare på et problem om gangen for hver annonse. Sagt på en annen måte innebærer dette at annonsen må skreddersys til en person i en bestemt målgruppe, men også hvor i kjøpsprosessen personen er.  

Vi deler gjerne kjøpsreisen inn i 3 faser:

  1. De som har oppdaget et behov
  2. De som vurderer løsninger
  3. De som er klare til å foreta et kjøp

For å lage effektive annonser, tilpasset hvert enkelt ledd av kjøpsreisen, er du avhengig av en god analyse av eksisterende og potensielle kunder. Jo mer detaljert informasjon du sitter på, desto mer målrettet kan du lage annonsene også.

Når det gjelder den første fasen, er målet stort sett å generere leads. Godt innhold her kan derfor være en gratis e-bok eller annet informativt innhold som fanger interessen til potensielle kunder. Målet er å tilby innhold av verdi, men la kundene heller bli kjent med bedriften din fremfor å overøse dem med produktene dine. I den neste fasen skal du filtrere ut de mest interesserte leadsene. Innholdet i en annonse rettet mot dem som vurdere løsninger bør inneholde mer spesifikk og dyptgående informasjon. Annonsen kan for eksempel lede inn til en landingsside med et tilbud om sette seg på en mailingliste, motta et gratis kurs eller et annet tilbud.

I den siste fasen handler det om å gjøre de som har vist interesse for produktet eller tjenesten din til kunder. Her kan du snakke mer direkte om bedriften, og de konkrete produktene og tjenestene dere tilbyr.

Hold deg til et enkelt språk

Mange tror at man må fylle en tekst med kompliserte ord og setninger for å fremstå seriøs. Dette er feil. Faktisk er det mer ødeleggende for leseren om teksten bærer preg av et tungt og vanskelig språk. Husk hvem du henvender deg til. Språket i en Facebook annonse skal alltid gjenspeile målgruppen. Henvender du deg til fagfolk, kan du bruke faguttrykk og profesjonelle termer. Henvender du deg til en sluttbruker bør tone of voice være hakket mer personlig.Et lekent og enkelt språk er dessuten lettere å komme seg gjennom, og ikke minst gøyere å lese.

Les mer: Slik lager du videoer for Facebook

Velg bilde med samme budskap som innholdet

Mange bedrifter sitter dessverre ikke på et fullverdig arkiv av egne bilder, særlig ikke små og mellomstore bedrifter. Å finne et passende bilde når man skal lage en Facebook annonse kan derfor være en utfordring. Samtidig er det viktig at bildet har et budskap som samsvarer med resten av innholdet. Å velge det første og beste bildet er med andre ord en dårlig idé.

Dersom du mangler bildemateriell, bør du enten sette inn ressurser internt til å skaffe dem, eller finne passende illustrasjonsbilder på nett. Velger du sistnevnte bør du  så fall passe på at bildene er royalty-free, og kan benyttes til ditt formål.

Mål og analyser resultatene dine

For å sikre at du faktisk får mest mulig ut av Facebook annonsene dine må du måle resultatet av dem. Hver annonse du oppretter i Facebook kan måles ved hjelp av insights, metric og andre verktøy. Måleverktøyene gir deg en pekepinn på hva som fungerer og ikke, slik at du kan tilpasse annonsene dine og hele tiden optimalisere dem. Du kan også kjøre A/B-tester på annonsene. Dette innebærer at du kjører to, eller flere, annonser med små variasjoner samtidig – for så å se hvilken av dem som gjør det best.

Vi anbefaler at du tester ut ulike elementer av annonsen over flere runder. Start for eksempel med å teste hvilket bilde som gjør det best. Kjør samme annonse, bare med ulike bilder. Når annonsene har være live en ukes tid, tar du utgangspunkt i den annonsen som gjør det best. Deretter lager du to nye annonser – hvor du denne gangen varierer ordlyden på tittel. Slik fortsetter du til alle deler av annonsen er optimalisert.

Les mer: Skal jeg gå for SEO eller SEM?

Ta steget videre

Selv om annonseoppsettet for en Facebook annonse er relativt enkelt, kan det likevel lønne seg å følge visse retningslinjer når man skal sette opp en Facebook annonse. Dersom din bedrift ikke sitter på kapasiteten som skal til for å sikre effektive annonser, kan dere kontakte et mediebyrå som kan gjøre denne jobben for dere – profesjonelt og kostnadseffektivt.

Trenger du hjelp til å lykkes med din Facebook annonsering? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne en prat med oss dersom du trenger hjelp til å få de gode resultatene.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.