Skal man legge mest vekt på Facebook eller Google i markedsføringen av en bedrift?

Facebook vs Google: Hvor skal du sette pengene?

Spør du 100 forskjellige markedsførere om du skal bruke Google eller Facebook for å fremme din bedrift, vil du få forskjellige svar. Ikke minst vil du få 100 forskjellige begrunnelser for at den ene plattformen er å foretrekke fremfor den andre.

Men spørsmålet stilles feil. Spørsmålet er ikke om du skal bruke Facebook eller Google, den ene er ikke bedre enn den andre. De er begge viktige for at bedriften skal vokse.

Spørsmålet er hvilken plattform du skal ofre mest tid og penger på.

I denne artikkelen skal jeg skissere opp hvordan en bedrift bør bruke Facebook og Google AdWords, og hvilke hensyn som er avgjørende når beslutningen om allokering skal tas.

Forstå Facebooks økosystem

Facebook-annonser går under det som betegnes som disruptiv/avbrytende markedsføring.

En bruker logger ikke inn på Facebook for å se annonser; han/hun logger inn for å slå av en prat med venner, gå gjennom nyhetsoppdateringene, le av memer og kattebilder (eller er det bare meg?) og se hva som skjer i verden.

Folk bruker heller ikke Facebook for å kjøpe sko, en datamaskin eller bestille pizza.

Disruptiv markedsføring kan høres negativt ut, men er det ikke. Det kan være et uvurderlig ledd i arbeidet med å skape bevissthet rundt en merkevare, eller redefinere/forsterke målgrupper. Dette kommer vi tilbake til.

Forstå Googles økosystem

Googles største fordel, og det som skiller teknologien fra alt annet på nett, er søkeplattformen.

Folk går til Google fordi de har behov for noe. Det kan være en restaurant, en butikk i nærheten, en reiseblogg eller et produkt de ønsker å kjøpe.

På Facebook dytter bedrifter annonser på folk, men Google hjelper brukerne å finne bedrifter basert på et behov. Behovet er uttrykt i søkeordene.

Denne typen markedsføringen vil normalt gi langt flere interessenter (leads) ettersom Google AdWords lar deg plassere annonse for bedriften i det øyeblikk kunden virkelig er interessert og har behov for tjenestene eller produktet firmaet tilbyr.

Hvordan allokere markedsføringsbudsjettet mellom de to plattformene

Hvor mye av markedsføringsbudsjettet du skal bruke på henholdsvis Facebook og Google AdWords avhenger av tre avgjørende variabler:

  1. Kundereisen
  2. Markedsføringsmålene
  3. Resultat

Jeg skal gå gjennom hver variabel her.

Kundereisen

Hvordan finner kunden frem til din bedrift? Hvis du jobber i en bransje som har en rekke søkeord som brukes hyppig på Google er det naturlig at bedriften konsentrerer seg om Google AdWords.

I eksempelet under søkte jeg på «Hotels in Sydney», og som du ser er det hard konkurranse om dette søkeordet og konkurrentene er store, internasjonale selskaper.

 

Skal man velge facebook eller google som sin viktigste salgskanal?

 

Dersom jeg ser på min personlige Facebook-profil er jeg helt sikker på at Booking.com, Trivago, TripAdvisor og Agoda aldri ville vist meg en annonse med mindre jeg nettopp har besøkt deres hjemmeside.

Å bestille et hotellrom er ikke noe folk gjør på impuls. Det er en grundig prosess hvor potensielle kunder bruker dager og uker på å planlegge ferien.

Det er bedre å promotere håndfaste, konkrete produkter som klær og gadgets på Facebook fordi slike produkter lettere kan kjøpes på impuls. Vi kan se for oss en mulig kunde som egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe en ny t-skjorte, men som ser en annonse for et stilig design på sin Facebook-vegg. Oppleves t-skorten i tillegg som billig, kan annonsen føre til et direkte impulskjøp.

Forstår du hvordan kundene tenker og hva som leder til et kjøp, vil du ha et bedre grunnlag for å avgjøre hvordan du skal fordele markedsføringsbudsjettet.

Markedsføringsmålene

Stadig flere bruker verktøy for å blokkere reklame på nett – ad blockers. Det gjør det vanskelig å skalere opp annonsebruken og nå nye kunder fra Google. Dine mål for markedsføringen bør avgjøre hvilken plattform oppmerksomheten rettes mot.

Hvis for eksempel målet ditt er å nå nye kundegrupper, finne et nytt publikum eller skape innhold til det øverste laget i slagstrakten er Facebook en no brainer. I Facebooks annonseverktøy velger du forskjellige mål som merkebevissthet, rekkevidde eller engasjement.

 

Facebook har gode verktøy for målretting.

 

Er behovet ditt flere brukere av en mobilapp eller å trekke flere folk til butikken, er også Facebook et godt verktøy.

Facebook er den perfekte plattformen for å finne nye kunder/kundegrupper fordi verktøyene for målstyring er så presise. Du kan målstyre mot interesser, visse typer oppførsel og til og med postadressen til folk.

 

Er det Googel AdWords eller Facebook som gir best uttelling i markedsføring?

 

Dersom du har nok data på kundene dine, kan du bruke Facebooks valg for «lignende publikum» for å finne potensielle kunder med de samme parameterne. Googles AdWords verktøy for å finne folks interesser og andre målstyringsverktøy er på langt nær så dyptpløyende som Facebooks.

Begge plattformene er ideelle for å redefinere og forsterke målgruppestyringen til bedriften. Likevel foretrekker jeg Facebook til dette formålet, rett og slett fordi nettgjestene ikke kan blokkere annonser på Facebook. Facebook gir deg også flere valg i arbeidet med målstyring.

Resultater

Det er helt nødvendig og absolutt overordnet at du overvåker kampanjene dine for å se hvilken plattform som gir deg best resultater. Dersom 90 % av alle konverteringer/salg kommer fra Facebook, gir det mening å ha hovedtyngden her. Dette forutsetter selvsagt at din Google AdWords-konto er optimalisert, men likevel ikke gir de resultatene du hadde håpet på.

Ikke velg bare én plattform – ha fokus på begge

Bedriftens markedsførere vil gjerne diskutere hvilken plattform man skal velge: Facebook eller Google. Dette blir feil tilnærming. Begge plattformer bør brukes. Diskusjonen bør dreie seg om hvordan de best kan kombineres.

Uansett om du jobber innenfor bedrift-til-konsument (B2C) eller bedrift-til-bedrift (B2B), vil både Facebook og AdWords kunne gi flere interessenter (leads) og salg.

De fanger interessen til ulike potensielle kunder og hver plattform kan behøve sin egen salgstrakt.

For å gi et eksempel på det siste: Dersom du ønsker å vekke interessen til nye potensielle kunder på Facebook, bør du vurdere å legge inn noen ekstra trinn i merkebevissthets-delen av salgstrakten. Ettersom den potensielle kunden ikke søker direkte etter ditt produkt eller tjeneste vil han/hun kreve mer informasjon om din merkevare. Dette kan du tilby gjennom videoer eller blogginnlegg.

På den andre siden: En potensiell kunde som kommer til din bedrift via AdWords, har allerede søkt på for eksempel «Hoteller i Sydney». Da vet du at personen aktivt leter etter et hotell og trenger langt mindre overbevisning og merkevarebygging – men mer innhold om hvordan han/hun kan gjennomføre kjøpet. Da er det bedre å komme med gode salgsargumenter, ikke blogginnlegg og videoer.

Nå er det din tur

Gå gjennom dine nåværende Facebook-annonser og din AdWords-strategi. Se om salgstraktene er tilpasset det kundene søker etter, vurderer og om de faktisk kjøper produktene dine.

Du vil muligens oppdaget at Facebook er en gullgruve når det gjelder å tiltrekke seg kunder til butikken eller til appen, mens AdWords er perfekt til å gjøre potensielle kunder om til kjøpere eller interessenter (strong leads).

Hvordan bruker du Facebook og AdWords for å få bedriften til å vokse?

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.