Fang oppmerksomhet med spennende overskrifter

Driver du med annonsering på sosiale medier? Det gjør du lurt i. 3,5 millioner nordmenn over 18 år har en konto på Facebook, og målinger av brukerfrekvensen viser at nesten 9 av 10 bruker Facebook daglig. LinkedIn og Twitter har 1,2 millioner norske brukerkontoer hver, mens 2,2 millioner nordmenn har Instagram. Det er altså stor sannsynlighet for at kundene dine er på sosiale medier, og derfor bør du også være det. Dessverre er det lettere sagt enn gjort å skape engasjement og salg i nyhetsstrømmen. Det er fort gjort å bli en av mange annonsører i mengden.

Vi har snakket mye om å produsere relevant og nyttig innhold rettet spesifikt mot en målgruppe, for å vekke interesse og omsider lede til salg. I dag skal vi fortelle om viktigheten av å ha en god overskrift, og hvilken betydning det har for å øke trafikken inn til siden din.

Viktigheten av gode overskrifter

Vi leser sjelden nettsider ord for ord, i stedet skanner vi dem. Vi plukker ut individuelle ord og setninger, og legger merke til markerte nøkkelord som enten er uthevet eller farget. For å skrive en brukervennlig tekst bør du altså fokusere på å gjøre den skannbar. Det får du til ved å:

  • Bruke meningsfylte underoverskrifter
  • Holde deg til et emne per avsnitt
  • Markere nøkkelord
  • Bruke lister
  • Skrive korte tekster

Undersøkelser viser at 80% av publikummet bare leser overskriftene i nettaviser, nyhetsstrømmen og søkeresultatet. Årsaken til dette er sammensatt. For det første blir vi pepret med reklame og informasjon gjennom alle kanaler døgnet rundt, og har lært oss å sile ut det som oppfattes som støy. For det andre er menneskehjernen skrudd sammen på en slik måte at vi leter etter ting som kan fylle behovene våre. Virker innholdet lite relevant, hopper vi raskt videre.

En fengende overskrift er inngangsbilletten til leserens og potensielle kjøperes oppmerksomhet.

Har vi sluttet å lese?

Samtidig viser undersøkelser at hele 59% vil dele en artikkel, uten engang å ha lest den. Dette henger sammen med at mennesker på internett tar raske beslutninger basert på førsteinntrykk, som i dette tilfellet er overskriften. Dette er ikke nødvendigvis en ulempe – det innebærer at 41% av menneskene som har delt innholdet ditt faktisk har lest det, og dette tallet er verdifullt i et markedsføringsperspektiv. De “ekte” leserne vil uansett være den mest engasjerte delen av publikummet ditt, som med størst sannsynlighet vil handle hos deg.

Resultatene av disse testene viser at det er viktig med en god overskrift. La oss se nærmere på hva som gjør en overskrift god.

Hva gjør en overskrift god?

For det første er overskriftens egenskaper til å fange oppmerksomhet en subjektiv oppfattelse. Du kan aldri fange alle, men du kan fange så mange som mulig. Se på følgende overskrifter:

  1. Tips til overskrift
  2. Verdens beste overskrift er kåret
  3. Hvordan skrive gode overskrifter?
  4. Gratis overskrifter
  5. Hva bruker en SEO ekspert for å fange fisk? Click bait.
  6. IKKE bruk overskrifter

Hva får en tittel til å skille seg ut? Hvorfor oppfattes noen titler som gode eller dårlige?

1. Tips til overskrift

Dette er en kjedelig tittel. Den vekker ikke nysgjerrighet, den er ikke informativ og den bruker ikke appellerende uttrykk. Internett er allerede fullt av tips og råd, og det er stor sannsynlighet for at publikum vil bla seg forbi denne tittelen, selv de som faktisk har brukt søkefrasen “tips til overskrift”. En bedre tittel ville for eksempel ha vært:

Slik skriver du gode overskrifter steg for steg

2. Verdens beste overskrift er kåret

Dette er en bedre overskrift fordi den inneholder en påstand som vekker nysgjerrighet. Personen som søkte etter “tips til overskrift” vil helt sikkert være interessert i å finne ut av hvilken overskrift som er kåret til verdens beste. Dessverre er det lite sannsynlig at artikkelen bak overskriften faktisk klarer å følge opp. Med en overskrift som dette risikerer du at tid brukt på nettsiden din minker mens bounce raten øker, noe du kan bli straffet for av Google.

3. Hvordan skrive gode overskrifter?

Dette er en god tittel fordi den er informativ, og korresponderer med hva folk som er ute etter gode overskrifter søker etter. Her bruker vi en spørrende teknikk som fungerer godt, fordi mennesker automatisk leter etter svar når de får et spørsmål.

Noen ganger skal det kun enkle virkemidler til for å fange publikums oppmerksomhet.

4. Gratis overskrifter

Å bruke ordet “gratis” i en tittel skal man være forsiktig med. På den ene siden elsker mennesker alt som er gratis – på den annen side assosieres ordet “gratis” med billig og påtrengende reklame som aldri følger opp. På nettet ser vi ofte at det reklameres for gratis tjenester og produkter, men så fort man går inn på siden får man beskjed om at det kreves noe i retur for å holde det som loves – navn, e-postadresse eller bindingstid for eksempel.

5. Hva bruker en SEO ekspert for å fange fisk? Click bait.

Å bruke humor i en overskrift er en god teknikk, fordi det fanger oppmerksomheten og gir leseren lyst til å lese mer. Markedsførere er ikke enige om hvor effektivt det er å bruke humor i kampanjer. Det er en god strategi for merkevarebygging fordi det skaper gjenkjennelse og positive assosiasjoner, men det leder ikke nødvendigvis til et salg.

Skal du bruke humor i en overskrift eller kampanje, bør du først gjøre deg godt kjent med målgruppen din. Bruk gjerne humor, men med en etisk tilnærming. Det som får noen til å hyle av latter, kan raskt virke krenkende eller sårende for andre.

Hvor mange SEO eksperter trengs det for å skru i en lyspære, lyspærer, lys, belysning, elektriker, elektriker Oslo, lyspære elektriker Oslo…

 

Blir du lett krenket? Se denne:

6. IKKE bruk overskrifter

Dette er en god overskrift fordi den inneholder en advarsel. Det er en effektiv måte å fange leserens interesse på, og ikke minst vekke nysgjerrighet. Hvorfor skal vi ikke bruke overskrifter? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Så fort leseren har klikket seg inn på artikkelen, kan man berolige vedkommende med et underavsnitt som “…før du har behersket disse teknikkene”.

Denne overskriften faller under kategorien clickbait, og dersom du ikke følger opp med et godt innhold i selve artikkelen risikerer du økt bounce rate. Noen markedsførere mener imidlertid at clickbait er en god måte å øke trafikken inn til nettsiden nå, inkludert guruen selv, Neil Patel: Why Clickbait Works (And Why You Should Do More of It)

Noen ord har større påvirkningskraft enn andre.

Kraften i en overskrift

En god overskrift er en forutsetning for å få økt trafikk inn til nettsiden. I tillegg har overskriften egenskaper som kan påvirke publikum til å dele innholdet videre, uavhengig av om de har lest selve artikkelen. Her deler vi våre beste tips for å skrive bedre overskrifter:

Til sist bør du gjøre ditt beste for å skrive en overskrift som fanger oppmerksomhet. Dette er lettere sagt enn gjort, men det finnes noen retningslinjer:

  • Lag en unik tittel
  • Være superspesifikk
  • Skap en følelse av at det haster
  • Legg vekt på nytteverdien av artikkelen

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.