CRO - konverteringsoptimalisering. Slik får du opp konverteringsraten til ditt nettsted.

Fire metoder som gir høyere konverteringsrate (CRO)

Alle har vi vel hørt historier om en bedrift som endret fargen på deres Call To Action (CTA) fra blått til rødt og mirakuløst økte konverteringsraten med 35 %.

Det er riktig at dette har hendt en sjelden gang. Men faktum er at dersom du bare forandrer fargen på din Call To Action, eller bruker enkelte hypede ord i tittelen, er det minimale endringer å spore. Årsaken er at du har fundamentale svakheter ved nettstedet ditt.

Hva er konverteringsoptimalisering

Conversion Rate Optimization, CRO, kalles konverteringsoptimalisering på norsk. CRO innebærer en systematisk tilnærming for å øke antall konverteringer. Konverteringsraten måles ved analyser og brukerundersøkelser. Det hele handler om at du skal utnytte den trafikken du allerede har maksimalt.

CRO må ikke forveksles med SEO, Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering. Arbeidet med SEO handler om at nettstedet ditt skal være synlig på nett, at folk skal finne fram til bedriften.  CRO handler om hvor mange som gjør det du ønsker (responderer på Call To Action) når de er på siden din. Det kan for eksempel være å akseptere et medlemskap, svare på en undersøkelse eller utføre et kjøp.

Mikro- versus makroelementer

Mikroelementer er for eksempel fargen på din CTA, ordene i tittelen eller hvorvidt du plasserer et bilde til høyre eller til venstre på siden.

Makroelementer er for eksempel hvor raskt siden din lastes, innholdet, budskap og tilbud. Makroelementene har størst betydning for konverteringsraten på landingssiden.

Er ikke makroelementene optimalisert, bør du ha fokus på dem før du ser på mikroelementene. Ikke kast bort krefter på å teste mikroelementer før det fundamentale ved din landingsside er robust.

Så, hva er de fundamentale makroelementene ved en landingsside?

Det er fire fundamentale faktorer du må se på når du skal jobbe med konverteringsoptimalisering:

  1. Landingssidens nedlastingshastighet
  2. Mengde innhold
  3. Tilbud
  4. Hva vil publikum ha?

1. Sidens nedlastingshastighet

Dersom nettstedet bruker fire sekunder eller mer på å laste ned, vil 25 % av trafikken forsvinne før siden er ferdig lastet.

Nedlastinghshastighet er en av de viktige makroelementene i konversteringsoptimalisering.

Kilde: Kissmetrics

For stor størrelse på bildene, kildekode som er full av bugs og script vil gjøre nedlastingen treg. Dermed forsvinner en stor del av leserne før de i det hele tatt har sett landingssiden.

Du kan måle nedlastingshastigheten og sjekke om det er forbedringspotensial på følgende nettsider:

 

Pingdom gir informasjon om hvor hurtig/sakte landingssiden laster og hvilke elementer på siden som bruker lengst tid på å laste.

 

Du kan bruke nettsteder som Pingdom for å sjekke sidens nedlastingshastighet. Høy lastehasstighet er vitig når vi jobber med konverteringsoptimalisering.

 

PageSpeed Insights gir deg konkrete tips om hvordan du kan øke lastingshastigheten både for mobil og desktop.

 

Googles PageSpeed gir konkrete tips om å øke nedlastingshastigheten. Det er et viktig element i konverteringsoptimalisering.

 

Kjør begge testene på nettstedet, rett opp alle problemene og kjør ny test for å se om hastigheten er blitt bedre.

Dobbeltsjekk resultatene i Google Search Console. På grafen over nedlastingstid vil du raskt kunne se om den har gått ned etter at du gjorde endringene.

 

Google Search Console gir en grafisk fremstilling av nedlastingstidene.

2. Mengde innhold

Hvor mye innhold du bør ha på en landingsside varierer. Alt avhenger av hva slags publikum som er i målgruppen og hva du har å tilby. Er landingssiden først og fremst rettet mot mersalg, er det ikke nødvendig med like mye innhold som hvis du skal få oppmerksomheten til nye kunder.

Kunder som er kjent med merkevaren din og som allerede har kjøpt produkter, vil ikke behøve like mye informasjon før de handler hos deg på ny.

Potensielle kunder som fremdeles sitter på gjerdet, krever mer før de overbevises.

Jo mer informasjon kunden føler hun trenger før hun tar en kjøpsbeslutning, desto mer innhold må du tilby på nettstedet.

 

Jo mer informasjon en ny kunde krever, desto mer innhold trenger du på nettstedet ditt. Dette er viktig for å forbedre konverteringsraten din.

 

3. Tilbud

Du kan ha verdens raskeste nedlastingstid på landingssiden, innhold av ypperste klasse og alle mikroelementer fullt optimalisert – men hvis det du tilbyr på landingssiden er uinteressant vil det ikke skje noen konvertering.

På landingssider kan du ha to typer tilbud: Gratis prøver/prøveperioder eller nedsatt pris/rabatt.

Gratistilbud:

Dette vil typisk være en e-bok, en artikkel eller tilbudskupong i bytte mot den potensielle kundens epostadresse. Et godt uttenkt tilbud her vil være:

      • Lett å benytte seg av
      • Relevant for den potensielle kunden
      • Relevant for din kjernevirksomhet

En gratis e-bok på 500 sider kan høres ut som et godt tilbud, men det er ikke tilfelle. På grunn av bokens lengde vil det ta flere uker før du kan sette inn avgjørende salgsfremstøt. I tillegg vil mange gi opp å lese e-boken og en eventuell kjøpsbeslutning vil skyves ut i det blå.

Gratistilbudet ditt må være lett å benytte seg av. Se for deg en video på 30 minutter eller en e-bok på 3000 ord. Det må føles relevant for den potensielle kunden, altså gi kunden en nytteverdi. Tilbudet må være knyttet til din kjernevirksomhet. Slik setter du bedriften din i posisjon til å levere de siste, overbevisende salgsargumenter senere i beslutningsprosessen.

Et godt eksempel er Shopify som tilbyr alle interessenter (leads) som kommer på landingssiden et gratis webinar.

Shopify tilbyr alle interessenter (leads) et gratis webinar. Det er et godt grep i konverteringsoptimalisering.

Webinaret varer i mindre enn en time og er direkte knyttet til Shopifys kjernevirksomhet: En plattform hvor bedrifter enkelt kan bygge sin egen nettbutikk.

Rabatt:

Tilbyr du rabatt må kunden gjøre en transaksjon med din bedrift. Et godt tilbud har sterk sammenheng med din kjernevirksomhet og en lav inngangspris. Det kan gjerne kombineres med en tilbudskupong eller nedsatt pris for førstegangskjøpere.

Shopifys kjernevirksomhet er en Software as a Service (SaaS)-løsning for å bygge egen nettbutikk. Tilbudet deres er 29 dollar i måneden for tjenesten og en 14 dagers gratis prøveperiode.

 

Konverteringsoptimalisering, CRO. Shopify tilbyr 14 dagers gratis prøvetid som et ledd for å oppnå flere konverteringer.

 

4. Kjenn ditt publikum

Det er ikke alltid det er landingssiden som er problemet. Mangelen på konverteringer kan også bety at du som bedriftsleder eller webutvikler ikke kjenner ditt publikum.

Dersom du betaler for annonser som skal trekke publikum til nettstedet ditt, og det er de feil folka som dukker opp, da har du ikke målrettet annonsen godt nok. Følgen er at du oppnå langt færre konverteringer.

På den andre siden kan det være at du treffer det publikum du hadde ønsket, men du forstår ikke kundenes behov. Da kan fort budskapet du prøver å selge inn, oppfattes som støy.

I kundelistene dine har du tilgang på verdifulle primærdata. Last opp disse til Facebook eller Google, så vil de hjelpe deg å finne nettbrukere som samsvarer med kundelistens profil. Slik minimerer du sjansene for å målrette annonsene dine mot feil kundegruppe.

Ved å bruke tid på å forstå hvorfor kundene dine bruker ditt produkt eller dine tjenester, kan du ytterligere perfeksjonere budskapet ditt.  Hva slags problem er det du hjelper dem å løse?

I stedet for å fokusere på egenskaper ved produktet (den nyeste prosessorenheten), bør du heller beskrive fordelene produktet ditt har (sparer tid, arbeider hurtigere osv.).

Det er fordelene som kan gi konverteringer, ikke funksjonene. I bunn og grunn bryr ikke kundene seg om at Samsung S7 er laget med den nyeste Pentium-prosessoren. Det de bryr seg om er at telefonen ikke trenger å lades på 48 timer og at de kan oppnå høyere hastigheter på 4G og LTE-nettet.

Start alltid med makroelementene

Å forbedre et hvilket som helst makroelement på landingssiden vil gi en dramatisk større økning i antall konverteringer, sett i forhold til at du heller valgte å optimalisere mikroelementene.

Gå gjennom alle landings- og salgssider og sjekk lastetiden, om tilbudet er relevant for kjernevirksomheten din og at du forstår, og målretter mot, den rette kundegruppen.

Konverteringsoptimalisering trenger ikke alltid å være så vanskelig, eller medføre en rekke A/B-tester. Noen ganger kan selv enkle forandringer føre til stor økning i antall konverteringer.

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.