Google Ads

Ads er Googles annonsesystem, hvor hvem som helst kan lage og by på en annonse koblet til spesifikke søkeord.

Med Google Ads kan man nå potensielle kunder som aktivt søker etter dine produkter eller tjenester. 

Det er flere grunner til at du bør benytte deg av Google Ads:

  • Målrettet annonse: Du kan sikte deg inn på personer som aktivt søker etter dine produkter eller tjenester. 
  • Fleksible annonser: Gjennom Google Ads kan du nå de aller fleste internettbrukerne over hele verden. Du kan også starte, pause og stoppe kampanjer slik det passer deg best. 
  • Målbare annonser: Google Ads gir deg detaljert informasjon om kampanjene dine, i tillegg til grundig analyse av resultater. 
  • Kostnadseffektiv annonsering: Du betaler kun per klikk på annonsen. 
  • Raske resultater: Siden Google Ads viser kampanjene dine umiddelbart, tar det ikke lang tid før du begynner å se resultater. 
  • Kontroller eget budsjett: Du bestemmer selv hvor mye du vil bruke hver måned, og kan når som helst justere budsjettet opp eller ned. 

I dag er Google Ads en av de mest lønnsomme annonsekanalene i verden. Grunnen til dette er en unik mulighet til å målrette annonser, noe som gjør Google-annonsering til en av de viktigste og mest effektive trafikkdriverne innen betalt annonsering. Google Ads er basert på en PPC-modell, eller Pay-per-Click. Derfor omtales Google Ads også ofte som PPC-annonsering og søkemotormarkedsføring

Finn målgruppen din

Det aller første man må gjøre når man skal opprette en Google Ads-annonse, som for øvrig gjelder all markedsføring, er å finne frem til målgruppen din. I tillegg må du sette deg inn i deres behov og forstå dem. 

For å forstå målgruppen din må du kartlegge:

  • Hvilke behov de har
  • Hvilke søkeord de bruker
  • Hvor i kjøpsreisen de befinner seg

Dersom du for eksempel tilbyr elektrikertjenester til både bedrifts- og privatmarkedet, er det viktig å være klar over at en HMS-ansvarlig mest sannsynlig vil bruke andre ord enn en privatperson som trenger et nytt sikringsskap. Å kartlegge terminologien som blir brukt er derfor avgjørende for å treffe de rette personene. 

Les mer: Søkemotormarkedsføring for nybegynnere – Del 1

Gjennomfør en søkeordsanalyse

For å finne ut av hva potensielle kunder søker etter i de ulike fasene av kjøpsreisen, kan det være hensiktsmessig å gjennomføre en søkeordsanalyse. Med Google Keyword Planner kan du enkelt sjekke søkevolumet på ulike søkeord, få forslag til andre relevante søkeord og se trender for spesifikke søkeord fordelt utover året. Du kan også sjekke om et søkeord har høyt søkevolum for ditt lokalområde.

Lag ulike annonsegrupper 

Etter du har funnet flere relevante søkeord for ulike deler av kjøpsreisen, bør du strukturere disse i annonsegrupper. Her er det viktig å sette riktige søkeord sammen for optimaliserte annonsekampanjer. Husk også at landingssiden må samsvare med annonsen. 

Andre gode tips for å lage effektive annonsegrupper er:

  • Lag annonsegrupper etter lignende temaer: F.eks. spesifikke produkter og tjenester. 
  • Unngå samme søkeord i flere grupper: Dette vil resultere i at annonsene dine konkurrerer mot hverandre.
  • Bruk long-tail søkeord: Lengre søkefraser som både beskriver annonsen bedre og rangerer bedre. Eks: sjekk av sikringsskap i Oslo. 

Når du lager gode annonsegrupper er det enkelt å målrette annonsene dine mot spesifikke kunder eller deler av kjøpsreisen. Du kan også legge inn bud på annonsegruppenivå – noe som sikrer at du rangerer bedre, og at annonsen treffer akkurat de du ønsker å treffe. Jo mer spesifikke annonsegrupper du lager, desto større avkastning får du på annonsene dine. Husk også å skille søkekampanjer fra displayannonsering og remarketing. 

Les mer: Fire tips som gjør Google Ads-kampanjene dine mer effektive

Tilpass annonsene etter kundens kjøpsreise

En viktig del av digital markedsføring er å tilpasse innholdet etter hvor kunden befinner seg på kjøpsreisen. En person som leter etter inspirasjon og informasjon vil ikke klikke seg inn på samme annonse som en kunde som enten kjenner deg fra før av eller er klar for å gjennomføre et kjøp. 

Normalt skiller vi mellom tre stadier av kjøpsfasen:

  • De som nettopp har oppdaget et behov
  • De som er godt gang med research
  • De som er klare til å gjennomføre et kjøp

Fase 1

For den første fasen er målet å generere leads. Dette kan man gjøre ved å tilby potensielle kunder en e-bok eller annet informativt innhold som de enkelt laste ned fra annonsens landingsside. 

Fase 2

I den midterste fasen er målet å finne de mest relevante leadsene, eller fange interessen til de som har kommet lengre i kjøpsfasen. Innholdet som presenteres i denne annonsen bør derfor være mer spesifikk og dyptgående. Et eksempel på denne typen innhold kan være en mailingliste, gratis kurs eller et tilbud om å laste ned en mer dyptgående guide. 

Fase 3

Først når du har kommet til siste fase av kjøpsreisen, kan du snakke mer direkte om bedriften din og de produktene eller tjenestene du tilbyr. 

Test ulike annonser

Verktøy som A/B-testing lar deg finjustere annonsene over tid, og ikke minst teste hvilke annonser som gir best resultat blant din målgruppe. 

Det finnes ingen fasitsvar som tilsier hvilken annonse som vil gjøre suksess hos din konkrete målgruppe. Derfor er A/B-testing et uvurderlig verktøy i annonsesammenheng. 

Sett opp to annonser med ulike variasjoner, og se hvilken av dem som gjør det best. Husk bare at du bør teste ulike elementer hver for seg. 

Start med å teste hvilket bilde som gir flest klikk, deretter kan du gå videre på tittel, ingress, farge osv. 

Les mer: Slik skreddersyr du en Google Ads-kampanje for mobil

Kampanjetyper

Før du kan sette opp en Google Ads-annonse må du først opprette en Google Ads-kampanje. Her har du flere valg, og for å få mest mulig ut av annonsen bør du velge en annonse som samsvarer med målet for annonsen din. 

Eksempler på kampanjetyper er:

  • Kampanje for søkenettverket
  • Kampanje i Displaynettverket
  • Shopping-kampanje
  • Videokampanjer
  • Universelle app-kampanjer

En Google Ads-kampanje opprettes på bakgrunn av et konkret mål du har for bedriften. I menyen vil du få en rekke valgmuligheter ut i fra hva du ønsker at kunden din skal gjøre med annonsen. 

Kampanjetypene avgjør hvor annonsen blir synlig for kundene dine, i tillegg til hvilke innstillinger og alternativer du har tilgang på. Nedenfor skal vi se nærmere på en noen av de ulike kampanjene du kan benytte deg av. 

Sett mål for annonseringen

Når man jobber med betalt annonsering, er det viktig at du har helt konkrete og tydelige mål for annonseringen. Før du setter opp annonsegrupper og kampanjer må du derfor sette opp Key Performance Indicators (KPI). Dette er definerte nøkkeltall du kan justere og optimalisere annonsene dine etter, slik at du er sikker på å få valuta for annonsepengene dine. 

Nyttige nøkkeltall kan være:

  • Økt bevissthet rundt merket
  • Konverteringer til leads
  • Kundetilfredshet
  • Annonseklikk

Med Google Ads betaler annonsøren kun hvis noen klikker på annonsen. Hvilken annonse som havner øverst i søkeresultatet avhenger av en rekke faktorer, blant annet hvor mye annonsøren er villig til å betale per klikk, historisk klikkrate samt kvaliteten på og relevansen av annonsen og den tilhørende landingssiden. Mange velger annonsekostnad per konvertering som en av de viktigste KPI-ene når det kommer til betalt annonsering, men økt trafikkvolum er også en verdifull målsetting. 

Sjekk hvor effektive annonsene dine er

Kontinuerlig rapportering og analyse av annonsene dine er viktig for å få mest mulig igjen for kronene du legger inn i Google Ads. Dessverre er dette også et punkt mange bedrifter glemmer. Via Google Ads kan du sette opp konverteringssporing på annonsene dine. Dette gir deg muligheten til å se hvor mange som blir presentert for annonsen din samt hvor mange som besøker nettstedet ditt eller ringer bedriften din. 

Samtidig har denne typen rapportering liten effekt dersom du ikke analyser resultatene dine. Står resultatene av annonsene til KPI-ene du skrev ned i starten? Har du ikke oppnådd de resultatene du ønsker, er det på tide å optimalisere annonsene dine. Digital markedsføring handler som sagt om kontinuerlig utprøving og testing. 

Les mer: Facebook vs Google: Hvor skal du sette pengene?

Ta steget videre

Som et av Norges ledende Google Ads-byråer har vi i Omega Media jobbet profesjonelt med Google Ads og betalt annonsering siden 2005. Våre spesialister er Google-sertifiserte på en rekke områder, og eksperter på å øke konverteringene på din nettside. Omega Media er registrert Google Partner. 

Trenger du hjelp til å ta Google Ads-annonseringen din til nye høyder? Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat. Benytt deg av kontaktskjemaet nedenfor.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.