Google Ads

Ads er Googles annonsesystem, hvor hvem som helst kan lage og by på en annonse koblet til spesifikke søkeord. På denne måten kan man nå potensielle kunder som aktivt søker på dine produkter eller tjenester.


Det er flere grunner til at du bør benytte deg av Google Ads:

  • Målrettet annonse: Du kan sikte deg inn på personer som aktivt søker etter dine produkter eller tjenester.
  • Fleksible annonser: Gjennom Google Ads kan du nå de aller fleste internettbrukerne over hele verden. Du kan også starte, pause og stoppe kampanjer slik det passer deg best.
  • Målbare annonser: Google Ads gir deg detaljert informasjon om kampanjene dine, i tillegg til grundig analyse av resultater.
  • Kostnadseffektiv annonsering: Du betaler kun per klikk på annonsen.
  • Raske resultater: Siden Google Ads viser kampanjene dine umiddelbart, tar det ikke lang tid før du begynner å se resultater.
  • Kontroller eget budsjett: Du bestemmer selv hvor mye du vil bruke hver måned, og kan når som helst justere budsjettet opp eller ned.

I dag er Google Ads en av de mest lønnsomme annonsekanalene i verden. Grunnen til dette er en unik mulighet til å målrette annonser, noe som gjør Google-annonsering til en av de viktigste og mest effektive trafikkdriverne innen betalt annonsering. Google Ads er basert på en PPC-modell, eller Pay-per-Click. Derfor omtales Google Ads også ofte som PPC-annonsering og søkemotormarkedsføring.

Finn målgruppen din

Det aller første man må gjøre når man skal opprette en Google Ads-annonse, som for øvrig gjelder all markedsføring, er å finne frem til målgruppen din. I tillegg må du sette deg inn i deres behov og forstå dem.

For å forstå målgruppen din må du kartlegge:

  • Hvilke behov de har
  • Hvilke søkeord de bruker
  • Hvor i kjøpsreisen de befinner seg

Dersom du for eksempel tilbyr elektrikertjenester til både bedrifts- og privatmarkedet, er det viktig å være klar over at en HMS-ansvarlig mest sannsynlig vil bruke andre ord enn en privatperson som trenger et nytt sikringsskap. Å kartlegge terminologien som blir brukt er derfor avgjørende for å treffe de rette personene. Neste steg er å kartlegge hvilken fase av kjøpsreisen en potensiell kunde er i. En person som nettopp har oppdaget at han trenger et nytt sikringsskap vil være i en undersøkende fase, hvor han eller hun leter etter nyttig informasjon og inspirasjon. Motsatt vil en person som allerede har vært gjennom denne fasen være på jakt etter mer produktspesifikke beskrivelser.

For å generere leads i alle ledd av kjøpsfasen, er det derfor viktig å lage ulike Google Ads-annonser tilpasset de ulike behovene.

Les mer: Søkemotormarkedsføring for nybegynnere – Del 1

Gjennomfør en søkeordsanalyse

For å finne ut av hva potensielle kunder søker etter i de ulike fasene av kjøpsreisen, kan det være hensiktsmessig å gjennomføre en søkeordsanalyse. Med Google Keyword Planner kan du enkelt sjekke søkevolumet på ulike søkeord, få forslag til andre relevante søkeord og se trender for spesifikke søkeord fordelt utover året. Du kan også sjekke om et søkeord har høyt søkevolum for ditt lokalområde.

Etter du har funnet flere relevante søkeord for ulike deler av kjøpsreisen, bør du strukturere disse i annonsegrupper. Her er det viktig å sette riktige søkeord sammen for optimaliserte annonsekampanjer. Husk også at landingssiden må samsvare med annonsen. Du bør med andre ord sørge for at både annonse og landingsside inneholder de samme søkeordene. Dette er viktig fordi Google bruker sammenhengen og relevansen mellom disse to for å avgjøre kvalitetspoengene av annonsen og hjemmesiden din. Desto høyere kvalitetspoeng du har, desto lavere annonsekostnader og bedre annonseplasseringer får du.

Andre gode tips for å lage effektive annonsegrupper er:

  • Lag annonsegrupper etter lignende temaer: F.eks. spesifikke produkter og tjenester.
  • Unngå samme søkeord i flere grupper: Dette vil resultere i at annonsene dine konkurrerer mot hverandre.
  • Bruk long-tail søkeord: Lengre søkefraser som både beskriver annonsen bedre og rangerer bedre. Eks: sjekk av sikringsskap i Oslo.

Når du lager gode annonsegrupper er det enkelt å målrette annonsene dine mot spesifikke kunder eller deler av kjøpsreisen. Du kan også legge inn bud på annonsegruppenivå – noe som sikrer at du rangerer bedre, og at annonsen treffer akkurat de du ønsker å treffe. Jo mer spesifikke annonsegrupper du lager, desto større avkastning får du på annonsene dine. Husk også å skille søkekampanjer fra displayannonsering og remarketing.

Les mer: Fire tips som gjør Google Ads-kampanjene dine mer effektive.

Tilpass annonsene etter kundens kjøpsreise

En viktig del av digital markedsføring er å tilpasse innholdet etter hvor kunden befinner seg på kjøpsreisen. En person som leter etter inspirasjon og informasjon vil ikke klikke seg inn på samme annonse som en kunde som enten kjenner deg fra før av eller er klar for å gjennomføre et kjøp.

Normalt skiller vi mellom tre stadier av kjøpsfasen:

  • De som nettopp har oppdaget et behov
  • De som er godt gang med research
  • De som er klare til å gjennomføre et kjøp

For den første fasen er målet å generere leads. Dette kan man gjøre ved å tilby potensielle kunder en e-bok eller annet informativt innhold som de enkelt laste ned fra annonsens landingsside. I den midterste fasen er målet å finne frem til de mest relevante leadsene, eller fange interessen til de som har kommet lengre i kjøpsfasen. Innholdet som presenteres i denne annonsen bør derfor være mer spesifikk og dyptgående. Et eksempel på denne typen innhold kan være en mailingliste, gratis kurs eller et tilbud om å laste ned en mer dyptgående guide.

Først når du har kommet til siste fase av kjøpsreisen, kan du snakke mer direkte om bedriften din og de produktene eller tjenestene du tilbyr.

Test ulike annonser

Som med størsteparten av markedsføring på nett, er også Google Ads en kontinuerlig prosess. Verktøy som A/B-testing lar deg finjustere annonsene over tid, og ikke minst teste hvilke annonser som gir best resultat blant din målgruppe.

Når det gjelder digital markedsføring, finnes det nemlig ingen fasitsvar som tilsier hvilken annonse som vil gjøre suksess hos din konkrete målgruppe. Derfor er A/B-testing et uvurderlig verktøy i annonsesammenheng. Det er mange måter å vinkle et budskap på, og ofte vet man ikke hvilke faktorer som veier tyngst hos kunden før man har gjennomført en rekke tester. Sett opp to annonser med ulike variasjoner, og se hvilken av dem som gjør det best. Husk bare at du bør teste ulike elementer hver for seg. Start med å teste hvilket bilde som gir flest klikk, deretter kan du gå videre på tittel, ingress, farge osv.

Det er også bevist at digital markedsføring med fordel kan bruke emosjonelle triggere som virkemiddel. Dette kan være bilde av barn og dyr, eller en tekst som appellerer til kunden. Et engasjerende og personlig språk er særlig viktig i et annonsemarked med sterk konkurranse. Har du ikke et budskap som skiller seg ut i mengden, blir annonsen fort grå og usynlig – og rett og slett scrollet forbi.

Les mer: Slik skreddersyr du en Google Ads-kampanje for mobil.

Kampanjetyper

Før du kan sette opp en Google Ads-annonse må du først opprette en Google Ads-kampanje. Her har du flere valg, og for å få mest mulig ut av annonsen bør du velge en annonse som samsvarer med målet for annonsen din.

Eksempler på kampanjetyper er:

  • Kampanje for søkenettverket
  • Kampanje i Displaynettverket
  • Shopping-kampanje
  • Videokampanjer
  • Universelle app-kampanjer

En Google Ads-kampanje opprettes på bakgrunn av et konkret mål du har for bedriften. I menyen vil du få en rekke valgmuligheter ut i fra hva du ønsker at kunden din skal gjøre med annonsen. Disse innstillingene og funksjonene kan endres når som helst dersom du ønsker det. Når du har valgt et mål for kampanjen, er det på tide å velge en av kampanjetypene nevnt ovenfor. Kampanjetypene avgjør hvor annonsen blir synlig for kundene dine, i tillegg til hvilke innstillinger og alternativer du har tilgang på.

Nedenfor skal vi se nærmere på en noen av de ulike kampanjene du kan benytte deg av.

Kampanjer for Søkenettverket

Med kampanjer for Søkenettverket kan du lage annonser som baserer seg på resultatsidene for dine utvalte søkeord og termer. Dersom du for eksempel er en elektrikerbedrift kan du lage en annonse knyttet til søkeord som Elektriker eller Elektrikertjenester.

Målet med slike annonser er å få folk til å klikke seg inn på annonsen eller ringe bedriften din. Kampanjene vises nemlig til dem som søker aktivt etter informasjon, og har du en annonse knyttet til det aktuelle søkeordet er sannsynligheten større for at annonsen vil fange oppmerksomheten deres.

En kampanje i Søkenettverket er nyttig når:

  • Du vil at annonsen skal vises i Googles søkeresultater.
  • Du kun vil nå ut til de som søker etter et bestemt produkt eller en tjeneste.

Du kan også sette opp en kampanje i Søkenettverket ut i fra konkrete handlinger du ønsker at kundene dine skal gjøre. På denne måten blir det enklere å nå markedsføringsmålene dine. Alle innstillinger og funksjoner kan endres på et senere tidspunkt dersom du ønsker det.

Kampanjer for Søkenettverket med utvidelse for Displaynettverket

Denne kampanjen administreres på samme måte som kampanje for Søkenettverket, hvor du kan velge budsjett og relevante søkeord, opprette annonser og angi bud.

Ved å bruke denne kampanjen blir annonsene dine vist når folk søker etter termer på Google Søk, samt søkepartneres nettsteder, som gir treff på dine valgte søkeord. Annonsene kan også bli vist på relevante nettsider i Google Displaynettverk, som er en samling av over to millioner apper, videoer og nettsteder der Google Ads-annonsene kan vises. Fordelen med kampanje for Søkenettverket med utvidelse for Displaynettverket er at du kan øke rekkevidden uten å måtte foreta flere konfigureringer.

En slik kampanje gjør det også mulig å:

  • Utvide den potensielle målgruppen
  • Nå ut til potensielle kunder tidligere i kjøpssyklusen
  • Opptre strategisk, uten at det innebærer masse ekstraarbeid

Bruker du i tillegg responsive annonser kan du øke rekkevidden din ytterligere, og ikke minst forbedre resultatene dine. Responsive annonser er annonser som er tilpasset alle format, og vises i hele Displaynettverket.

Videokampanjer

Med en videokampanje kan du vise videoannonser, enten frittstående i Google eller i annet strømmet videoinnhold på YouTube og i Google Displaynettverk. På samme måte som du kan tilpasse rene tekstannonser til et målrettet publikum, kan du også gjøre en rekke visningsvalg for videokampanjene dine.

Velg mellom følgende annonsetyper:

  • TrueView in-stream-annonser: Vises før, etter eller underveis i en YouTube-video, andre nettsteder, i spill eller apper. Seeren kan hoppe over videoen etter fem sekunder.
  • Out-stream-annonser: Vises på partnernettsteder, og er kun tilgjengelige på mobilenheter og nettbrett. Slike annonser hjelper deg med å øke merkevarebevisstheten ved å utvide rekkevidden utover YouTube.
  • TrueView video discovery-annonser: Vises kun på YouTube og gjør det mulig å nå ut til folk der de leter etter innhold. Når seeren klikker på et miniatyrbilde av annonsen din, spilles videoen av på video-eller kanalsiden på YouTube.
  • Bumperannonse: Et kort videoannonseformat som er utformet for at du skal nå ut til flere kunder samt øke bevisstheten rundt merkevaren din ved å formidle korte, minneverdige budskap. Annonsen varer i seks sekunder, eller mindre, og seeren kan ikke hoppe over annonsen.

Selv om videoannonser kanskje kan høres komplisert ut for enkelte, er det faktisk enkelt å konfigurere og administrere slike kampanjer. Du kan bruke eksisterende videoer du har liggende på YouTube eller andre steder. Ikke minst kan du se resultatene av videovisningen og justere målrettingen av annonsen – på samme måte som alle andre Google Ads-kampanjer.

Shopping-kampanjer

Dersom du driver med detaljhandel, kan du bruke en Shopping-kampanje til å markedsføre beholdningen din på nett og lokalt, øke trafikken til nettstedet ditt eller en fysisk butikk samt finne nye potensielle kunder.

For å benytte deg av en Shopping-kampanje må du først sende bedriftens produktinformasjon til Google via Merchant Center, og opprette en kampanje i Google Ads. Deretter blir det opprettet en annonse som vises i Google og andre aktuelle nettsteder. Shopping-annonsene er mer enn bare rene tekstannonser. En Shopping-annonse viser et bilde av produktet ditt, tittel, pris, butikknavn – i tillegg til en rekke annen nyttig og praktisk informasjon. På denne måten kan brukerne få et godt inntrykk av produktet ditt før de klikker på annonsen – noe som gir deg mer kvalifiserte leads, eller potensielle kunder.

Les mer: Derfor stoler kundene dine på Google.

Sett mål for annonseringen

Når man jobber med betalt annonsering, er det viktig at du har helt konkrete og tydelige mål for annonseringen. Før du setter opp annonsegrupper og kampanjer må du derfor sette opp Key Performance Indicators (KPI). Dette er definerte nøkkeltall du kan justere og optimalisere annonsene dine etter, slik at du er sikker på å få valuta for annonsepengene dine.

Nyttige nøkkeltall kan være:

  • Økt bevissthet rundt merket
  • Konverteringer til leads
  • Kundetilfredshet
  • Annonseklikk

Med Google Ads betaler annonsøren kun hvis noen klikker på annonsen. Hvilken annonse som havner øverst i søkeresultatet avhenger av en rekke faktorer, blant annet hvor mye annonsøren er villig til å betale per klikk, historisk klikkrate samt kvaliteten på og relevansen av annonsen og den tilhørende landingssiden. Mange velger annonsekostnad per konvertering som en av de viktigste KPI-ene når det kommer til betalt annonsering, men økt trafikkvolum er også en verdifull målsetting.

Sjekk hvor effektive annonsene dine er

Kontinuerlig rapportering og analyse av annonsene dine er viktig for å få mest mulig igjen for kronene du legger inn i Google Ads. Dessverre er dette også et punkt mange bedrifter glemmer. Via Google Ads kan du sette opp konverteringssporing på annonsene dine. Dette gir deg muligheten til å se hvor mange som blir presentert for annonsen din samt hvor mange som besøker nettstedet ditt eller ringer bedriften din. Konverteringssporing kan også settes opp via Google Analytics.

Samtidig har denne typen rapportering liten effekt dersom du ikke analyser resultatene dine. Står resultatene av annonsene til KPI-ene du skrev ned i starten? Har du ikke oppnådd de resultatene du ønsker, er det på tide å optimalisere annonsene dine. Digital markedsføring handler som sagt om kontinuerlig utprøving og testing.

Les mer: Facebook vs Google: Hvor skal du sette pengene?

Ta steget videre

Som et av Norges ledende Google Ads-byråer har vi i Omega Media jobbet profesjonelt med Google Ads og betalt annonsering siden 2005. Våre spesialister er Google-sertifiserte på en rekke områder, og eksperter på å øke konverteringene på din netside. Omega Media er registrert Google Partner.

Har du allerede et Google Ads-byrå? Vi kan tilby en gratis gjennomgang av din Google Ads-konto for å se om det eksisterende byrået har utnyttet alle muligheter som ligger i Google-plattformen. Dette gjør vi ved å sjekke følgende:

  • Har byrået satt opp konverteringssporing?
  • Er konverteringsraten akseptabel? Vi har sett et tilfelle hvor kunden betaler 15.000 kroner i Google Ads-annonsering for å trigge en konvertering verdt 400 kroner.
  • Er det satt opp remarketing?
  • Har Google Ads-kampanjene høye kvalitetspoeng?
  • Er Google Ads-kontoen optimalisert?
  • Har byrået satt opp viktige tilleggsfunksjoner som Google Shopping, dynamisk retargeting osv.?
  • Er kontoen jevnlig vedlikeholdt?
  • Benytter kontoen negative søkeord for å filtrere bort uønskede søk?

Trenger du hjelp til å ta Google Ads-annonseringen din til nye høyder? Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat. Benytt deg av kontaktskjemaet nedenfor.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.