Google Analytics

Google Analytics er et av verdens mest populære verktøy for digital analyse. Alle som jobber med markedsføring på nett bør derfor ha kjennskap til dette nyttige verktøyet.


Google Analytics er et gratis verktøy fra Google som lar deg samle data og statistikk om trafikken på hjemmesiden din. Med andre ord får du tilgang på dyptgående målinger som kan hjelpe deg å gjøre både markedsføringen og hjemmesiden din mer effektiv.

Med Google Analytics får du svar på…

  • Hvor mange besøker hjemmesiden din?
  • Hvilke sider kommer de besøkende fra?
  • Er hjemmesiden mobilvennlig?
  • Hvilke markedsføringsaktiviteter gir mest trafikk?
  • Hvilket innhold på hjemmesiden din er mest populært?
  • Hvor mange besøkende konverteres fra leads til kunder?
  • Hvilken enhet kommer de besøkende fra?

Derfor bør du bruke Google Analytics

I dag er de aller fleste bedrifter synlige på nett gjennom en hjemmeside. Den digitale plattformen gir deg uendelige muligheter når det kommer til merkevarebygging og økt salg. Å opprette en hjemmeside krever i utgangspunktet ikke allverdens av deg, men for å få mest mulig ut av den gjelder det å følge visse strukturer. Som med alt annet innen digital markedsføring, handler det om å prøve og feile. Og det er her Google Analytics kommer inn i bildet. Med dette verktøyet kan du nemlig synliggjøre “feilene” på en oversiktlig måte.

Med Google Analytics får en bedre forståelse av hvordan de besøkende bruker siden din og hvilket innhold de foretrekker. Dette igjen gir deg en god indikator på hva som fungerer og ikke. De ulike sporingsverktøyene lar deg måle tall og aktiviteter, som CRM, salgspunkter og andre nyttige måltall bedriften har satt seg. Disse tallene viser også hvilke kunder som konverter, eller som mest sannsynlig vil konvertere.

Les mer: 7 myter om SEO

Slik fungerer Analytics

Google Analytics er en programvare som kan kobles til hjemmesiden din ved hjelp av en sporingskode. Det er gjennom denne koden Google samler data knyttet til ditt nettsted, og koden må derfor installeres før man kan måle ønskede resultater på hjemmesiden. Sporingskoden må plasseres på alle sider du ønsker å måle.

Dataene bli oppdatert så ofte som hver tredje time, og blir presentert i Analytics-kontoen din som grafer og tall. Med denne informasjonen samlet på ett sted, har du et bedre utgangspunkt for å analysere resultatene av dine markedsføringsaktiviteter. Resultatene av analysen forteller deg hva som eventuelt må optimaliseres.

Kom i gang

Dersom du ikke allerede har en Google Analytics-konto, må du opprette en. Bruker du allerede en Google-konto, som for eksempel Gmail, Google Drive eller YouTube, anbefaler vi at du tar utgangspunkt i denne. Husk at Google-kontoen er personlig, derfor bør du aldri la noen andre opprette en konto på dine vegne. Da kan du risikere at du mister all lagret data den dagen dere går separate veier.

Slik oppretter du ny konto:

  1. Gå til Google Analytics, og klikk Logg på.
  2. Følg instruksjonene og fyll inn oppgitt informasjon.
  3. Etter hvert kommer du til et bilde med en HTML-kode. Kopier denne og lim den inn på siden du ønsker å analysere, over taggen < / body >.
  4. I løpet av et par dager vil du mest sannsynlig begynne å se resultater i Google Analytics.

Ved å spore hjemmesiden med Google Analytics får du en bedre pekepinn på hvilke elementer som bør optimaliseres, hvilke sider som gjør det bra og ikke minst hvilke sider som trengs å jobbes mer med.

Les mer: Skal jeg gå for SEO eller SEM?

Analytics’ mange bruksområder

Google Analytics ha med årene utviklet seg fra å være et enkelt verktøy for web-statistikk til å bli et grundig analyseverktøy for all aktivitet på nettet.

Med Google Analytics kan du måle:

  • Hvem de besøkende er
  • Hvor besøkende kommer fra
  • Antall besøk og visninger
  • Hvor lenge de besøkende blir på siden
  • Andel nye besøkende
  • Bounce rate

Hvem er de besøkende, og hvor kommer de fra?

Det første man ser når man logger seg inn i Google Analytics er en graf som viser deg en graf over den siste tidens trafikk på siden. Du velger selv om du ønsker å se trafikken for en, to eller fire uker tilbake i tid. På forsiden finner du også en tabell som viser hvilke kanaler de besøkende kommer fra, og hvor mange som kommer fra hvor mange som kommer fra hvilken kanal. Dette gir deg en god indikator på hvilke kanaler du bør satse på når det kommer til markedsføringsaktiviteter.

Antall besøk og visninger

Ved siden av den øverste grafen får du oppgitt hvor mange aktive brukere som er på siden din, antall sidevisninger i minuttet og hvilke sider som har mest aktivitet. Denne informasjonen vises i sanntid. Dermed får du også nyttig informasjon om hvilke tider på døgnet hjemmesiden besøkes mest.

Hvor lenge blir de besøkende værende på siden?

En viktig del av statistikken du får fra Google Analytics er de besøkendes aktivitet på hjemmesiden. Hvor lenge en besøkende blir på siden forteller noe om hvor nyttig de synes innholdet og hjemmesiden er.

Andel nye besøkende

Google Analytics viser også hvor stor andel av de besøkende som er helt nye, det vil si at de aldri har besøkt hjemmesiden din tidligere. Å tiltrekke seg nye besøkende er en viktig del av målsettingen om å øke salg og brand awareness.

Bounce Rate

Bounce Rate, eller fluktfrekvens, viser hvor mange av de besøkende som ikke blir værende på siden, men som i stedet klikker seg ut igjen umiddelbart. Bounce Rate måles ut fra hvor lenge en person blir værende på siden, og gir deg slik en pekepinn på hvor effektivt innholdet ditt er. Måler er tross alt å få de besøkende til å bli værende på siden, og aller helst utføre en ønsket handling. En høy bounce rate betyr ineffektive sider, og forteller deg at du bør jobbe videre med innhold og landingssider.

Egendefinert rapportering

I tillegg til dataene som Google Analytics samler for deg automatisk, kan du også be Google om å spesifikt rapportere tall som er interessante og viktige for deg. Dette gjør du enkelt ved hjelp av drag and drop-verktøyet. Du velger selv hvilke dimensjoner og beregninger som skal måles, i tillegg til oppsettet på rapporten.

Slik lager du en egendefinert rapport:

  1. Naviger til ønsket rapporteringsvisning.
  2. Åpne Rapporter.
  3. Klikk på Tilpasset, velg Egendefinerte rapporter og deretter Ny egendefinert rapport.
  4. Skriv en tittel.
  5. Velg en rapporttype: Utforsker, Flat tabell, Kartoverlegg eller Trakt.
  6. Definer dimensjoner og beregninger.
  7. Klikk Lagre.

Les mer: 5 effektive tips som vil gjøre ditt nettsted mer brukervennlig

Trenger du hjelp med Google Analytics?

Mange bedrifter kan dra stor nytte av å få profesjonell hjelp til å håndtere sin Google Analytics-konto. Omega Media er et digitalt mediebyrå med lang og bred erfaring innen digital markedsføring. Fordelen med å benytte seg av erfarne digitale markedsførere er at de vet hva som fungerer og ikke. I tillegg kan bedriften fokusere på kjernevirksomheten sin.

Ønsker du å ta digital synlighet til nye høyder? Omega Media er et av Norges ledende firmaer innen SEO, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan bistå din bedrift med digital analyse og effektive markedsføringsaktiviteter.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.