Google annonsering

Google annonsering er den i dag den mest effektive markedsføringen når du skal tiltrekke deg nye kunder og øke synligheten på nett. I motsetning til andre annonseplattformer, finner folk deg i Google når de har et behov og bruker søkefeltet.

Finn verdien av en kunde

Når vi jobber med Google annonsering, måler vi som regel resultater i konverteringer. En konvertering er en handling som telles idet noen gjør noe med annonsen din (klikke på en tekstannonse eller video) og deretter utfører en handling som har satt opp som verdifull for bedriften (et kjøp i nettbutikken eller bli medlem av en kundeliste). I AdWords er verdien av kunden overskuddet av salget.

Med verdien av en kunde som konverteringsmål når du jobber med Google annonsering, kan du enkelt følge med på hvor lønnsomme en kampanje, annonsegruppe, annonser eller søkeord er. Selve konverteringsprisen kan ha mange navn, avhengig av målet med kampanjen. Eksempler er Cost per Lead (CPL), Cost per Order (CPO), Cost per Acquisition (CPA).

Forstå målgruppen din

For å oppnå en mest mulig effektiv Google annonsering, må du kjenne publikummet ditt. Budskapet i annonsen må skreddersys etter hvilken kundegruppe du ønsker å nå og hvor i prosessen de er. Det nytter ikke å kjøre en felles annonse for å få med deg alle, da for eksempel nye kunder ikke har noe grunnlag for å kjøpe produkter av deg ennå. Motsatt vil tidligere kunder allerede kjenne til bedriften din og er mye mer tilbøyelig til å kjøpe produkter gjennom en spesifikk produktannonse.

For å forstå målgruppen må du også vite hvilket språk de benytter seg av. Det er forskjell på B2B og B2C – fagfolk og spesialister vil bruke fagtermer mens sluttkunder vil bruke et enklere språk. Selger du for eksempel elektriske peiser må du tilpasse søkeordene etter hvem som faktisk er ment å kjøpe produktene – leverandører eller forbrukere. Her kan du lese mer om hvordan du finner de lønnsomme søkeordene.

Det kan være lurt å skille mellom tre ulike faser av kjøpeprosessen:

  1. Nye potensielle kunder.
  2. Potensielle kunder som aktivt søker etter relaterte søketermer.
  3. Kunder som har besøkt nettsiden eller handlet hos deg tidligere.

Nye potensielle kunder

For nye potensielle kunder kan du lage en målrettet annonse for de som kan være interessert i produktet eller tjenesten din. Her skal du fortsatt skape tillit, så en direkte produksbeskrivelse fungerer dårlig. Lag heller en videoe eller bildeannonse for å fange oppmerksomheten deres. Gjør dem nysgjerrige på hva du kan tilby som ikke andre kan og vis hvorfor det du selger er bra.

Potensielle kunder som søker etter relaterte søkeord

For potensielle kunder som søker etter produkter eller tjenester du selger, kan du sette opp en søkeordskampanje. Ved å kjøre en diversifisert søkekampanje kan du skreddersy budskapet i din Google annonsering til kunder i ulike faser av kjøpeprosessen. Da har du også bedre forutsetning for nøyaktig måling av resultater, og hvilke tiltak som bør gjøres for å få en optimal annonsekampanje.

Kunder som aktivt leter etter et produkt eller tjeneste er som regel mer tilbøyelig til å kjøpe enn nye kunder. Derfor kan du være mer selgende i denne fasen enn for helt nye kunder.

Interesserte kunder

En remarketingkampanje passer best for de som aktivt har oppsøkt siden din, og sørger for at de kommer tilbake til siden din for et potensielt kjøp. Disse kundene er allerede interessert i produktet ditt, men undersøker kanskje andre alternativer. Gjennom en remarketingkampanje kan du minne dem på produktet de så på, og forhåpentligvis sluttføre salget.

Optimaliser underveis

Gjennom Google AdWords kan du sette opp konverteringssporing som gir deg muligheten til å spore måloppnåelse. Her kan du enkelt få oversikt over antall visninger, hvor mange som har klikket seg inn på annonsen og hvor mange som har konvertert. Denne informasjonen er essensiell for å få gode resultater av din Google annonsering og må jobbes med kontinuerlig.

Ved å vurdere resultatene kontinuerlig, kan du optimalisere kampanjene dine slik at du reduserer unødvendige kostnader og oppnår målet om lave kostnader per konvertering. Optimaliseringen må jobbes med hele tiden.

Tips til hva du kan gjøre for å optimalisere din Google annonsering:

  1. Relevant landingsside
  2. Finspiss budskapet
  3. Del kjernesøkeord i egne grupper
  4. Benytt AdWords’ kundematch
  5. Tilpass annonsen det formatet annonsen skal vises på.

Relevant landingsside

Når det gjelder det første tipset, er det avgjørende for et eventuelt sluttsalg at søkefrasen som blir brukt i en Google annonsering stemmer overens med innholdet på landingssiden den leder inn på. Gjør den ikke det, vil kunden forlate siden.

Finspiss budskapet

Selve annonseteksten i en Google annonsering er det første potensielle kunder ser og spiller derfor en stor rolle. Annonsens budskap avgjør også relevansen på klikkene, noe som igjen avgjør rangering i søkelistene. Stopp annonser som ikke konverterer eller har lav CTR (click through rate). Dette kan du finne raskt ut av ved å foreta en A/B-test.

Del kjernesøkeord i egne grupper

Ved hjelp av SKAG, single keyword ad group, kan du dele opp søkefraser i annonsen for mer målrettete resultater. Velger du for mange søkefraser i en enkel annonsegruppe, kan du ikke personalisere budskapet og kan fort ende opp med vage annonser som ikke fanger oppmerksomheten til potensielle kunder.

AdWords’ kundematch

Google kan hjelpe deg til å finne nye potensielle kunder basert på de kundene du allerede har. Dette gjøres sette opp et publikum ut i fra hvem som besøker nettsiden din, brukerne av mobilappen din, kundelistene dine eller følgere på YouTube. Dette er et nyttig verktøy når du ønsker å skalere reklamekampanjer som er vellykkede.

Tilpass formatet

Husk at folk oppfører seg anderledes på mobilen enn det de gjør på en PC. Dette vet Google, og lar deg justere kostnadene for din Google annonsering etter pc, mobiltelefon og nettbrett. Tilpass derfor kampanjen etter hvor målgruppen befinner seg. I tillegg vil kundene bruke de ulike plattformene til ulike ting.

En mobilbruker har større tilbøyelighet for å melde seg på et nyhetsbrev enn PC-brukere. Motsatt vil det være større sannsynlighet for at en PC-bruker faktisk kjøper noe i nettbutikken, enn en mobilbruker. Les om hvordan du skreddersyr en AdWords kampanje for mobil her.

Hva koster Google annonsering?

Hva en AdWords kampanje faktisk koster varieres ut i fra en rekke variabler. Det stilles ingen minimumskrav til budsjett på Google annonsering – du velger selv hvor mye og hvordan du vil bruke dem.

Hver gang noen søker i Google, vil det kjøres en auksjon i AdWords for å avgjøre hvilke annonser som skal rangere høyest i søkeordslisten. For å være med i denne auksjonen må du først velge hvilken måte du ønsker å by på. Denne strategien velger du selv ut fra hvilke mål du har satt deg for kampanjen. Aktøren som vinner budrunden får den høyeste rangeringen i søkeresultatet.

Velg mellom:

  1. Kostnad per klikk
  2. Kostnad per visning
  3. Kostnad per konvertering

Dersom du ønsker å betale per klikk, avhenger kostnaden av konkurransen på det valgte søkeordet. Prisen kan variere fra én til flere hundre kroner – alt etter hvilken bransje du er i. Jo større søkevolum det er på et ord, desto høyere blir kostnaden per klikk. Dermed kan en lokal aktør som selger nisjeprodukter oppnå en effektiv Google annonsering på bare noen tusenlapper i måneden, mens en stor nasjonal aktør i et konkurranseutsatt marked kanskje må bruke flere hundre tusen. Det betyr imidlertid at små aktører bør styre unna populære søkeord, da de ikke vil ha mulighet til å vinne høy rangering i auksjonen –  satt opp mot de store bedriftene.

Lag innhold med relevans

Fordelen med Google annonsering er nettopp fleksibiliteten. Ved å bruke målrettede annonser kan du få mest mulig ut av en annonsekampanje, uavhengig av budsjett og aktør. Samtidig er det ikke kun klikkbudet som avgjør rangering. Når du søker i Google vil søkemotoren fremfor alt vektlegge relevans. For å beregne relevansen på artiklene eller annonsene dine, har Google utviklet noe som heter kvalitetspoeng.

Kvalitetspoengene er en samlet beregning av hvor godt et søkeord har gjort det generelt i tidligere annonseauksjoner, og bestemmes av annonsens relevans og forventet klikkfrekvens. På grunnlag av dette vil hvert søkeord få tildelt et visst antall kvalitetspoeng på en skala fra 1 til 10 (1 er den laveste rangeringen og 10 den høyeste). For å få et høyt antall kvalitetspoeng må landingssiden din være relevant for de som søker på søkeordet.

Med andre ord vil man ikke oppnå gode resultater med Google annonsering utelukkende ved å betale mye per klikk. Byr konkurrentene dine høyere per klikk, kan du fortsatt få høyere rangering enn dem dersom landingssiden deres ikke er god nok. Når man snakker om fokus på godt innhold, er det altså ikke uten grunn. Google blir stadig strengere på hvilke kriterier som ligger til grunn for høy rangering i søkelistene.

Avsluttende tanker om google annonsering

Google annonsering gir deg altså uendelige muligheter til å tilpasse annonsene til akkurat de du ønsker å treffe. Jo smalere fokus du har, desto større er sjansene dine for å konvertere annonsene til leads. Å få gode resultater gjennom en AdWords-kampanje er også en kontinuerlig prosess. Det finnes ingen fasitsvar for hva som fanger oppmerksomheten til dine potensielle kunder – her må det testing til. Derfor er det viktig at du optimaliserer kampanjene fortløpende når du finner ut av hva som fungerer og ikke.

For å oppsummere kan vi si at du må ha fokus på følgende ting for å lykkes:

  • Sett mål for din Google annonsering
  • Finn målgruppen din
  • Lag målrettet og godt innhold til målgruppen
  • Spor resultatene dine og analyser dem
  • Optimaliser kampanjene etter analyseresultatene

Nå har du fått en gjennomføring i generelle tips og prinsipper ved Google annonsering. Forhåpentligvis kan disse hjelpe deg på vei mot mer målrettede annonsekampanjer for bedriften din.

Har du behov for hjelp til din Google annonsering? Ta kontakt med oss i Omega Media. Vi har lang erfaring med digital markedsføring og vet hva som kreves for å lykkes!

 

 

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.