Google Display Network

Ved å bruke Google Display Network, kan du plassere annonser på favorittnettstedene til kundene dine. Slik blir du synlig også når kunder ikke handler.

Google Display Network (GDN) er en del av Google Ads. Gjennom dette kan du plassere annonser på et nettverk av sider som kundene dine besøker. Her forklarer vi hva dette innebærer, og hvorfor det er så effektivt. La Omega Media hjelpe deg med Ads. 

Hva er Google Display Network? 

Google Display Network er en del av Ads (tidligere Google Adwords). Ads er søkegigantens annonseplattform. Dette er et svært viktig verktøy innen digital markedsføring, og da spesielt innen Search Engine Marketing (SEM). Med SEM, eller søkemotormarkedsføring, betaler du for at nettstedet ditt skal komme øverst i søkeresultatet. 

For nesten alle søkeord vil du se at treffene på topp er markert med “annonse”. Dette er betalte plasseringer. Rundt 20-30 % klikker på disse, mens resten klikker på det organiske søkeresultatet. SEM gjør deg altså synlig når potensielle kunder søker på noe som er relatert til ditt produkt. 

Hva gjør du når kunder ikke er i “kjøpemodus”? Når de er på nettet, men ikke søker på noe relatert til ditt produkt? Hvordan skal du være synlig da? Det er her Google Display Network kommer inn.

Ads er nemlig delt opp i to ulike nettverk: Google Search Network og Google Display Network. Det første brukes til å komme øverst i søk. Det andre brukes til å plassere annonser på ulike steder på nettet. Dette gjelder alt fra nettsider til YouTube-videoer, e-post, apper og spill. 

Hvorfor bør din bedrift bruke Google Display Network?

Google Display Network handler altså om å plassere annonser på nett. Hos mange nettaviser vil du gjerne se en rektangulær boks med reklame før de viktigste sakene, og det er gjerne en reklameboks som følger etter når du scroller nedover. Klikker du deg inn på en sak, vil du også finne annonser i selve saken. 

Slike annonser dukker opp nesten uansett hvor man surfer på nettet. I dag har du sikkert sett flere allerede. Hvorfor er de så effektive? Her fem gode grunner.

1. Nå kunder tidlig i kjøpsprosessen

Som nevnt er dette effektivt når kunder ikke er i “kjøpemodus”. Dette gjelder både før og etter kjøp. Med GDN kan du nå potensielle kunder før de har begynt å søke. Blant annet kan dette føre til at de lettere kjenner igjen ditt navn senere. 

2. Nå kunder som har søkt på lignende produkter

Hvis du har søkt på et produkt, så er det GDN som sørger for at du ser annonser for lignende produkter etterpå. Slike er effektive når potensielle kunder har tatt en pause fra søket for å vurdere ulike alternativer. Kanskje de ikke har bestemt seg for vinterjakke enda, men så ser de en reklame for en av favorittene? Dette kan avgjøre valget. 

3. Nå interesserte kunder med remarketing

Eksempelet over har også med “remarketing” å gjøre. Dette innebærer at annonsene dine blir vist til kunder som har besøkt nettsiden din fra før. Altså har de allerede vist interesse for produktet ditt, og det vil være større sannsynlighet for kjøp.

Les mer: 5 grunner til hvorfor du bør du bruke remarketing

4. Synlighet for en billig penge

Et veldig viktig aspekt her er betalingsmodellen. Den kalles nemlig “pay per click” (PPC), noe som betyr at du kun betaler om noen klikker på annonsen din. Du betaler riktignok ikke for alle de som har sett reklamen din. Med andre ord er dette gratis reklame.

Uansett hvor mange som klikker på annonsen, så gjør den at du er synlig på nett. Hos noen er dette bevisst, hos andre er det kanskje ubevisst. Kanskje dette leder til klikk, kanskje det leder til kjøp på en senere tidspunkt. Du har i alle fall gjort deg synlig, minnet potensielle kunder på at du finnes og gjort navnet ditt kjent for omverdenen. 

5. Stor valgmulighet

Den som styrer Ads-kontoen har stor frihet når det kommer til plassering. Dette gjelder enten du styrer kontoen på egenhånd eller får hjelp av et byrå. Man kan velge domener på egenhånd – eksempelvis noe man vil assosieres med eller noe relevant for produktet. Man kan også la plasseringene bli gjort automatisk.

Usikker på hvilke sider som er relevante? Da kan du bruke Google Analytics for å se hvor trafikken din kommer fra.

Omega Media gjør deg synlig

Våre ansatte er eksperter på Ads, Facebook-annonsering og betalt søk. Hos oss får du hjelp til å sette opp og drifte kontoer på de ulike plattformene. Vi tilbyr tjenester innen alle former for digital markedsføring. Eksempelvis er Ads og SEO (søkemotoroptimalisering) en svært effektiv kombinasjon. 

Vi ser frem til å høre fra deg!

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

    Din kontaktinformasjon





    Henvendelsen gjelder *

    Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.

    Ønsker du å komme i direkte kontakt med en av våre digitale rådgivere? Markus og Svein hjelper deg med digital markedsføring for din bedrift eller organisasjon.

    Markus Fasting

    Markus Fasting

    Senior Account Manager
    [email protected]
    977 33 439
    Markus Fasting Linkedin
    Svein Stormyr

    Svein Stormyr

    Account Manager
    [email protected]
    452 94 211
    Svein Stormyr Linkedin

      Din kontaktinformasjon





      Henvendelsen gjelder *

      Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.