Få mer effektive annonser med nye Google Gallery Ads

Google er en dynamisk søkemotor som stadig kommer med nye oppdateringer og forbedringer. Dette gjør de for å fremme brukeropplevelsen, og for at du skal finne det du leter etter raskest og enklest i verdens største søkemotor. 

I år har Google kommet med nok en oppdatering: nemlig Gallery Ads. Dette gjør det mulig for Google-brukere å få mer visuelle søkeresultater. 

Hva er Gallery Ads?

I mai 2019 introduserte søkemotorgiganten Google et produkt de kaller Gallery Ads, som er deres nyeste idé innen Google Ads

En Gallery Ad er enkelt forklart en annonse presentert som en bildekarusell. Slik kan du annonsere flere produkter samtidig, og la brukeren swipe gjennom produktene eller tjenestene dine, uten å ta turen innom nettsiden din. 

Dette er også en glimrende mulighet for bedrifter som generelt baserer markedsføringen sin på gode bilder, som for eksempel reisebyråer, restauranter eller fotografer, til å forbedre markedsføringen i Google Ads. 

Fordeler med å bruke Gallery Ads

Farger har psykologiske virkninger på oss, og vi blir tiltrukket av farger og visuelle effekter. Det er både skapt av miljø og våre egne assosiasjoner, og vi liker å se bilder av det vi ønsker oss eller assosierer oss med. Derfor kan annonsene dine bli mer effektive med Gallery Ads! 

Gallery Ads kan også gi deg en fordel fordi:

  • Den yngste generasjonen tiltrekkes mer av visuelt innhold enn tekstbasert innhold.
  • Vi husker 80% av det vi ser sammenlignet med 20% av det vi leser.
  • Hjernen prosesserer informasjonen den får fra et bilde 60 000 ganger raskere enn når vi leser en tekst. 
  • Bilder kan gi et bedre førsteinntrykk. 

Dagens annonser

Google Gallery Ads retter seg foreløpig kun mot smarttelefoner og andre smartenheter med et smalere format, og er heller ikke tilgjengelig for alle enda. 

Over ser du resultater fra søkeresultatet reisebyråmobil. Med Gallery Ads kunne Apollo for eksempel ha vist bilder av idylliske Santorini istedenfor å kun nevne Hellasekspert, noe som ville ha vært et større blikkfang på mobilen. 

For eksempel:

OBS! Dette er ikke et ekte bilde. Men det er omtrent sånn en Gallery Ad på mobil kan bli seende ut. Nede til høyre ser du at du kan velge å bla videre og se 8 andre bilder. 


Over ser du annonseresultater for søkeordet reisebyrå desktop. Hadde det ikke vært interessant med et bildegalleri her også?


Forhåpentligvis kan vi bruke Gallery Ads på alle enheter ganske snart!

Facebook først ute med karusellannonser

Vi har allerede lignende galleriannonser på både Facebook og Instagram. Facebook var først ute med karusellannonser. 

Og det har vist seg å være svært effektivt! Særlig fordi du kan bruke retargeting i sponsede poster, slik som bildet under. Her har brukeren trolig søkt etter myggnett til hengekøye, og på et aller annet tidspunkt snublet over Fjellsport. Da brukeren ikke kjøpte myggnettet, følger annonsen brukeren. 

Her ser brukeren produktet han/hun har søkt etter tidligere, i tillegg til andre relevante tilbud som brukeren kan sveipe til høyre for å se. 

På denne måten har markedsførere fått muligheten til å bruke remarketing på en helt ny måte gjennom Facebookannonser. Karusellannonser gjør det mulig å markedsføre flere produkter, tjenester eller sider samtidig, noe som ofte øker konverteringsprosenten

Karusellannonser er effektive fordi:

  • Du gir brukeren flere alternativer i en annonse.
  • Brukeren når produktet i kun ett steg.
  • Du kan markedsføre både mot de som er begynnelsen av kjøpstrakten, og mot de som er i slutten, i en og samme annonse.
  • Du kombinerer bilder med effektiv tekst og CTA-knapper.

Vi har ikke sett mye til Google Gallery Ads enda, og til nå har funksjonen kun vært tilgjengelig fra mobil.

Men vi tror at Gallery Ads vil gi samme effekt som Facebooks karusellannonser, etterhvert som de blir mer populære og tilgjengelige å bruke. 


Les mer: 5 gode grunner til hvorfor du bør bruke remarketing

Kommentarer er stengt.

Kontakt oss

Kom i kontakt med en av våre konsulenter – benytt kontaktskjemaet nedenfor.

Din kontaktinformasjon





Henvendelsen gjelder *

Du får svar i løpet av kort tid og normalt sett innen 24 timer.